Als we het
over langeafstandswandelpaden hebben, dan denken we natuurlijk in de eerste
plaats aan GR's, maar hier en daar zijn in de loop van de jaren ook andere
paden uitgezet die vaak de vergelijking met de echte GR's meer dan behoorlijk doorstaan. Eén daarvan is de TBW
(Tour du Brabant wallon), 215 km pad in een grote lus door Waals-Brabant. Wij
zijn ondertussen al in Virginal geraakt (uit Waver) en vandaag staan een goeie
16 km naar Nivelles op het programma. Zelfs de aanwezigheid van het monster van
Ronquières, van de kluchtraffinaderij van Feluy en van Clabecq zaliger slagen
er niet het landschap met zijn prachtige glooiingen stuk te maken. Het is dan
ook volop genieten van weiden en boerderijden,
van veldwegen die er nog altijd erg stofferig bij liggen en zelfs van een
stukje spoorbedding tussen Monstreux en Nivelles. Kenners weten dan dat we hier
stapten over de oude lijn 141 die Ottignies met Manage verbond. Betonboeren en
plaatselijke en minder plaatselijke potentaten hebben het hier niet op een
akkoordje gegooid, en de bedding is nog niet verhard. Hier en daar duikt nog
een mistbaken of een hectometerpaal tussen het struikgewas op. Al bij al ligt
de TWQ niet hoger dan 32 %, maar wie vindt dat kasseiwegen die vanzelf een
vertragend effect hebben op elke vorm van gemotoriseerd verkeer ook meetellen,
komt wellicht iets hoger uit.
Voor de
liefhebbers: we kruisen ook nog even de bedding van lijn 106 (Lembeek -
Ecaussinnes) in de buurt van Fauquez. Ooit was deze lijn als link tussen
Brussel en bijvoorbeeld La Louvière minstens zo belangrijk als de verbinding
via Braine-le-Comte, maar vanaf de jaren 1970 werd de dienst geleidelijk afgebouwd
volgens het bekende scenario: eerst sneuvelen de weekenddiensten, dan worden de
weekdiensten uitgedund, en nog even blijft alleen maar een beperkt deel van de
lijn (tot Clabecq) over. Enkele jaren voor de definitieve sluiting reed de
laatste trein naar Parijs nog wel door dit bucolische landschap, omdat de
nachtelijke werken op lijn 96 dan vroeger konden beginnen. Maar dat is niet
meer dan een machteloze opflakkering geweest
Het had één van de mooiste
toeristische of historische lijnen van het land kunnen worden, maar zoals meestal
heeft het niet mogen zijn.)
De
verplaatsing:
Halle -
Tubize [116] 8:47 9:00 +1 (ab9051-46, Mercedes Citaro LE, Cardona &
Deltenre)
Tubize -
Virginal [474] 9:05 9:23 +3 (ab9051-37, Mercedes O.405 N2, Cardona &
Deltenre)
Nivelles -
Braine-le-Château [69] 15:39 16:04 ??? (ab6659, Renault EMI R312, Baulers)
Braine-le-Château
- Halle [114] 15:50 16:02 +10 (ab9641-95, Mercedes Citaro, Picavet)
De
commentaar:
Ik zou willen beginnen met twee statements.
1. Tot voor kort zouden we er waarschijnlijk niet eens aan gedacht
hebben om uit Nivelles níet met de trein naar Halle te rijden. Maar nu de NMBS
eenzijdig de trouw opgezegd heeft door de afschaffing van wat ze zelf jarenlang
de getrouwheidskaart heeft genoemd, schept het enorm veel voldoening dat we het
vandaag zonder hun diensten kunnen doen. Toen ik de TEC-verbinding voor de
namiddag vond, ben ik zelfs nog op zoek gegaan naar een verbinding 's morgens,
en ook die was beschikbaar. (Anders was het ongetwijfeld een treinrit naar Braine-le-Comte
geworden met overstap op lijn 65 van de TEC.)
2. Zoals van de NMBS-marketing voel ik me nog vaker het
slachtoffer van de asociale acties die als slecht geleide projectielen frequent
de plannen van de reiziger doorkruisen. Vandaag is Namur nog eens aan de beurt,
maar voor je het weet wordt uit valse solidariteit ook in andere Waalse stations
het werk neergelegd. Dat we dat vandaag kunnen omzeilen door geen treinen te
nemen is meegenomen, al zit je bij de TEC op dat vlak ook niet bepaald op
rozen. (De actie van vandaag spitst zich toe op de toekomst van Ronet, bij
Namur: als je de kaart van België neemt,
er de belangrijke assen van het goederenverkeer op uitzet, en de industriële
bedrijvigheid van het Naamse inkleurt, moet er geen tekeningetje meer bij
gemaakt worden: Ronet heeft absoluut geen toekomst, laat staan betekenis als
vormingsstation. Zoals wel meer zal de actie van vandaag dan ook meer geïnspireerd
zijn door de toekomst van de syndicalisten aldaar, die elders natuurlijk niet
alleen de edele strijd tegen de bazen maar ook tegen de collega-vakbondsmannen
zullen moeten opnemen, om opnieuw hun geprivilegieerd postje vast te krijgen.)
We nemen in Halle dus een kraaknette bus van de firma
Cardona & Deltenre. De bus vertrekt met één minuutje vertraging en die
zullen we meeslepen tot Tubize, waar we 5 minuten overstaptijd hebben. Tot verleden
jaar was dit lijn 115b, wat erop wees dat het eigenlijk een oude NMBS-busdienst
was: een vervangingsbus, alhoewel dat in dit geval met een flink korreltje zout
genomen moeten worden: lijn 115 liep van Tubize naar Braine-l'Alleud, en kwam
zelfs niet in de buurt van Halle.
Lijn 474 was dan weer een zogenaamd aanvullende buslijn van
de NMBS: ze beschrijft een grote lus en rijdt dus van Tubize naar Tubize. Deze
Mercedesbus is duidelijk enkele jaren ouder. De IR naar Binche heeft zijn
gewone 10 minuten vertraging, en in zijn kielzog volgt de L-trein naar
Braine-le-Comte met ongeveer even veel vertraging. Aan de andere kant van de
taalgrens stuiven de bussen dan weg, ongehinderd door welke opgelegde wachttijd
dan ook, hier wachten zowel de bus van lijn 116 als die van lijn 474 keurig op
de aansluiting. Voor onze bus betekent dat zelfs 7 minuten wachten alvorens het
groene getalletje op het Aribusscherm floept
We rijden door een landschap dat
al een voorafspiegeling is van wat ons geserveerd wordt: op en af tussen de
groene heuvels. In Virginal stappen we 3 minuten later dan voorzien uit aan de
halte Rue Bierny. De 65 had ons dichter bij het centrum kunnen brengen (halte
Pensionnat), nu moeten we dat zelf te voet doen, nauwelijks een bezwaar
Die
halte Pensionnat is destijds bij een wijziging van de verkeerssituatie in Virginal
enkele honderden meters opgeschoven, maar heeft haar naam behouden. Dat is
vooral bij de TEC een typisch geval: de halte verhuist, de naam wordt wat
zinloos, maar blijft toch behouden. Denk vooral niet dat je bij de halte
"Huis nummer 31" nog naar een huis met het nummer 31 moet zoeken, en
"Café Bracke" is al lang een vrij droge bedoening.
Voor de terugreis zal lijn 69 moeten instaan. De scholen
zijn uit, en dus moeten we toch wat rekening houden met een goed bezette bus,
maar we vinden toch nog makkelijk 2 zitplaatsen. Het vertrek staat gepland voor
15:39. Toch vermoed ik dat we op een soort schooldienst terechtgekomen zijn,
want
1. de bus vertrekt om 15:30 i.p.v. 15:39;
2. de film toont als eindbestemming Braine-le-Château i.p.v.
Haut-Ittre;
3. de bus wijkt af van de route die ik uit infotec getoverd
heb: vanaf Bois-Seigneur-Isaac rijden we rechtstreeks i.p.v. langs
Wauthier-Braine om.
Het is toch wel even schrikken, en ik vraag me nog altijd af
waarom deze rit niet gewoon in de dienstregeling opgenomen is. Misschien is men
wel bang dat goed gestoffeerde dienstregelingen te veel volk zullen aantrekken
Overstappunt is de halte Quatre Bras in Braine-le-Château.
Ook al liggen de halten van lijn 69 en 114 door de structuur van het kruispunt
erg ver uit elkaar, we halen nog net een 114 in vertraging. Tussen Essenbeek en
Halle heeft deze lijn veel van haar pluimen gelaten door de komst van lijn 155
van De Lijn, en het aantal reizigers ligt dan ook niet bijzonder hoog. Lijn 114
heette vroeger lijn 115a, en de parallel met de 116 zal wel duidelijk zijn. (Wie
trouwens nog wat verder in de geschiedenis terug wil: blijkbaar zijn zowel de
lijnen 114 als 116 oorspronkelijk aanvullende lijnen - in 1950 nog
respectievelijk 218 en 268 - en zijn ze pas na de afschaffing van de
reizigersdienst op lijn 115 deel gaan uitmaken van een rist lijnen, waarvan de
lijnen 114, 115 en 116 vandaag nog rechtstreekse afstammelingen zijn.
In Halle rijden we al wekenlang het busstation binnen door
een altijd maar dieper wordende uitholling, resultaat van de heraanleg van de
idiote klinkers die hier gebruikt werden. Britten zouden hier ongetwijfeld
weddenschappen over opzetten: wat gebeurt er eerst? Of, een reiziger raakt
gewond door de hevige schok; of, een bus raakt onderaan beschadigd. We geraken
er zonder kleerscheuren door, na de zoveelste aangename lentewandeling.
Veel foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/Virginal%20-%20Nivelles%20TBW/
Toegevoegd op 7 juli 2011: het raadsel van de TEC-bus is ondertussen opgelost. Als je de tabellen van lijn 69 raadpleegt van na 1 september, blijkt deze ontdubbelingsrit daar wel degelijk voor te komen. Toch niet echt professioneel dat deze rit wel al reed, maar voor ons nog niet op te sporen was.
|