Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
13-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 mei 2011 Virginal - Nivelles TBW

Als we het over langeafstandswandelpaden hebben, dan denken we natuurlijk in de eerste plaats aan GR's, maar hier en daar zijn in de loop van de jaren ook andere paden uitgezet die vaak de vergelijking met de echte GR's meer dan behoorlijk doorstaan. Eén daarvan is de TBW (Tour du Brabant wallon), 215 km pad in een grote lus door Waals-Brabant. Wij zijn ondertussen al in Virginal geraakt (uit Waver) en vandaag staan een goeie 16 km naar Nivelles op het programma. Zelfs de aanwezigheid van het monster van Ronquières, van de kluchtraffinaderij van Feluy en van Clabecq zaliger slagen er niet het landschap met zijn prachtige glooiingen stuk te maken. Het is dan ook volop genieten van weiden en boerderijden, van veldwegen die er nog altijd erg stofferig bij liggen en zelfs van een stukje spoorbedding tussen Monstreux en Nivelles. Kenners weten dan dat we hier stapten over de oude lijn 141 die Ottignies met Manage verbond. Betonboeren en plaatselijke en minder plaatselijke potentaten hebben het hier niet op een akkoordje gegooid, en de bedding is nog niet verhard. Hier en daar duikt nog een mistbaken of een hectometerpaal tussen het struikgewas op. Al bij al ligt de TWQ niet hoger dan 32 %, maar wie vindt dat kasseiwegen die vanzelf een vertragend effect hebben op elke vorm van gemotoriseerd verkeer ook meetellen, komt wellicht iets hoger uit.

Voor de liefhebbers: we kruisen ook nog even de bedding van lijn 106 (Lembeek - Ecaussinnes) in de buurt van Fauquez. Ooit was deze lijn als link tussen Brussel en bijvoorbeeld La Louvière minstens zo belangrijk als de verbinding via Braine-le-Comte, maar vanaf de jaren 1970 werd de dienst geleidelijk afgebouwd volgens het bekende scenario: eerst sneuvelen de weekenddiensten, dan worden de weekdiensten uitgedund, en nog even blijft alleen maar een beperkt deel van de lijn (tot Clabecq) over. Enkele jaren voor de definitieve sluiting reed de laatste trein naar Parijs nog wel door dit bucolische landschap, omdat de nachtelijke werken op lijn 96 dan vroeger konden beginnen. Maar dat is niet meer dan een machteloze opflakkering geweest… Het had één van de mooiste toeristische of historische lijnen van het land kunnen worden, maar zoals meestal heeft het niet mogen zijn.)

 

De verplaatsing:

 

Halle - Tubize [116] 8:47 9:00 +1 (ab9051-46, Mercedes Citaro LE, Cardona & Deltenre)

Tubize - Virginal [474] 9:05 9:23 +3 (ab9051-37, Mercedes O.405 N2, Cardona & Deltenre)

 

Nivelles - Braine-le-Château [69] 15:39 16:04 ??? (ab6659, Renault EMI R312, Baulers)

Braine-le-Château - Halle [114] 15:50 16:02 +10 (ab9641-95, Mercedes Citaro, Picavet)

 

De commentaar:

 

Ik zou willen beginnen met twee statements.

1. Tot voor kort zouden we er waarschijnlijk niet eens aan gedacht hebben om uit Nivelles níet met de trein naar Halle te rijden. Maar nu de NMBS eenzijdig de trouw opgezegd heeft door de afschaffing van wat ze zelf jarenlang de getrouwheidskaart heeft genoemd, schept het enorm veel voldoening dat we het vandaag zonder hun diensten kunnen doen. Toen ik de TEC-verbinding voor de namiddag vond, ben ik zelfs nog op zoek gegaan naar een verbinding 's morgens, en ook die was beschikbaar. (Anders was het ongetwijfeld een treinrit naar Braine-le-Comte geworden met overstap op lijn 65 van de TEC.)

2. Zoals van de NMBS-marketing voel ik me nog vaker het slachtoffer van de asociale acties die als slecht geleide projectielen frequent de plannen van de reiziger doorkruisen. Vandaag is Namur nog eens aan de beurt, maar voor je het weet wordt uit valse solidariteit ook in andere Waalse stations het werk neergelegd. Dat we dat vandaag kunnen omzeilen door geen treinen te nemen is meegenomen, al zit je bij de TEC op dat vlak ook niet bepaald op rozen. (De actie van vandaag spitst zich toe op de toekomst van Ronet, bij Namur: als je de kaart van  België neemt, er de belangrijke assen van het goederenverkeer op uitzet, en de industriële bedrijvigheid van het Naamse inkleurt, moet er geen tekeningetje meer bij gemaakt worden: Ronet heeft absoluut geen toekomst, laat staan betekenis als vormingsstation. Zoals wel meer zal de actie van vandaag dan ook meer geïnspireerd zijn door de toekomst van de syndicalisten aldaar, die elders natuurlijk niet alleen de edele strijd tegen de bazen maar ook tegen de collega-vakbondsmannen zullen moeten opnemen, om opnieuw hun geprivilegieerd postje vast te krijgen.)

 

We nemen in Halle dus een kraaknette bus van de firma Cardona & Deltenre. De bus vertrekt met één minuutje vertraging en die zullen we meeslepen tot Tubize, waar we 5 minuten overstaptijd hebben. Tot verleden jaar was dit lijn 115b, wat erop wees dat het eigenlijk een oude NMBS-busdienst was: een vervangingsbus, alhoewel dat in dit geval met een flink korreltje zout genomen moeten worden: lijn 115 liep van Tubize naar Braine-l'Alleud, en kwam zelfs niet in de buurt van Halle.

Lijn 474 was dan weer een zogenaamd aanvullende buslijn van de NMBS: ze beschrijft een grote lus en rijdt dus van Tubize naar Tubize. Deze Mercedesbus is duidelijk enkele jaren ouder. De IR naar Binche heeft zijn gewone 10 minuten vertraging, en in zijn kielzog volgt de L-trein naar Braine-le-Comte met ongeveer even veel vertraging. Aan de andere kant van de taalgrens stuiven de bussen dan weg, ongehinderd door welke opgelegde wachttijd dan ook, hier wachten zowel de bus van lijn 116 als die van lijn 474 keurig op de aansluiting. Voor onze bus betekent dat zelfs 7 minuten wachten alvorens het groene getalletje op het Aribusscherm floept… We rijden door een landschap dat al een voorafspiegeling is van wat ons geserveerd wordt: op en af tussen de groene heuvels. In Virginal stappen we 3 minuten later dan voorzien uit aan de halte Rue Bierny. De 65 had ons dichter bij het centrum kunnen brengen (halte Pensionnat), nu moeten we dat zelf te voet doen, nauwelijks een bezwaar… Die halte Pensionnat is destijds bij een wijziging van de verkeerssituatie in Virginal enkele honderden meters opgeschoven, maar heeft haar naam behouden. Dat is vooral bij de TEC een typisch geval: de halte verhuist, de naam wordt wat zinloos, maar blijft toch behouden. Denk vooral niet dat je bij de halte "Huis nummer 31" nog naar een huis met het nummer 31 moet zoeken, en "Café Bracke" is al lang een vrij droge bedoening.

 

Voor de terugreis zal lijn 69 moeten instaan. De scholen zijn uit, en dus moeten we toch wat rekening houden met een goed bezette bus, maar we vinden toch nog makkelijk 2 zitplaatsen. Het vertrek staat gepland voor 15:39. Toch vermoed ik dat we op een soort schooldienst terechtgekomen zijn, want

1. de bus vertrekt om 15:30 i.p.v. 15:39;

2. de film toont als eindbestemming Braine-le-Château i.p.v. Haut-Ittre;

3. de bus wijkt af van de route die ik uit infotec getoverd heb: vanaf Bois-Seigneur-Isaac rijden we rechtstreeks i.p.v. langs Wauthier-Braine om.

Het is toch wel even schrikken, en ik vraag me nog altijd af waarom deze rit niet gewoon in de dienstregeling opgenomen is. Misschien is men wel bang dat goed gestoffeerde dienstregelingen te veel volk zullen aantrekken…

 

Overstappunt is de halte Quatre Bras in Braine-le-Château. Ook al liggen de halten van lijn 69 en 114 door de structuur van het kruispunt erg ver uit elkaar, we halen nog net een 114 in vertraging. Tussen Essenbeek en Halle heeft deze lijn veel van haar pluimen gelaten door de komst van lijn 155 van De Lijn, en het aantal reizigers ligt dan ook niet bijzonder hoog. Lijn 114 heette vroeger lijn 115a, en de parallel met de 116 zal wel duidelijk zijn. (Wie trouwens nog wat verder in de geschiedenis terug wil: blijkbaar zijn zowel de lijnen 114 als 116 oorspronkelijk aanvullende lijnen - in 1950 nog respectievelijk 218 en 268 - en zijn ze pas na de afschaffing van de reizigersdienst op lijn 115 deel gaan uitmaken van een rist lijnen, waarvan de lijnen 114, 115 en 116 vandaag nog rechtstreekse afstammelingen zijn.

 

In Halle rijden we al wekenlang het busstation binnen door een altijd maar dieper wordende uitholling, resultaat van de heraanleg van de idiote klinkers die hier gebruikt werden. Britten zouden hier ongetwijfeld weddenschappen over opzetten: wat gebeurt er eerst? Of, een reiziger raakt gewond door de hevige schok; of, een bus raakt onderaan beschadigd. We geraken er zonder kleerscheuren door, na de zoveelste aangename lentewandeling.

 

Veel foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/Virginal%20-%20Nivelles%20TBW/

Toegevoegd op 7 juli 2011: het raadsel van de TEC-bus is ondertussen opgelost. Als je de tabellen van lijn 69 raadpleegt van na 1 september, blijkt deze ontdubbelingsrit daar wel degelijk voor te komen. Toch niet echt professioneel dat deze rit wel al reed, maar voor ons nog niet op te sporen was.

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • Veldegem - Gits (Via Brugensis)
  • 8 oktober 2024 - Sint-Joris-Weert - Tervuren (GR Dijleland)
  • 19 september 2024 - Marneffe - Warnant-Dreye (GR412)
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573

    Archief per maand
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!