Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
24-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 mei 2011 (Strée - Rausa)

We laten ons vandaag inspireren door de wandelkaart die het NGI publiceerde in opdracht van de gemeente Modave. Het wordt dus een onvervalste Condroztocht, en het moet gezegd: de combinatie van de 2 paden heeft vandaag tot onverwacht veel schoonheid geleid: mooie bossen, prachtige vergezichten (weliswaar doorkruist door echt heel veel hoogspanningsleidingen - Tihange is vlak bij), een schitterend dorp als Rausa en een TWQ van 69 %. Je kunt zo'n mooie lentedag als vandaag op minder aangename wijze vullen.

Eigenlijk is het ons om een wandeling uit Rausa (La Pâche) te doen, maar Rausa wordt niet echt goed bediend door de TEC, en dus gebruiken we een tweede wandeling (uit Strée, die van Froide Fontaine) als aanlooproute. Beide wandelingen zijn van hoge kwaliteit, en bovendien is de bewegwijzering prima, al wijkt - naar goede gewoonte - de kaart even af van de bewegwijzering te velde, of moet ik ten bosse schrijven? In totaal leggen we iets minder dan 16 km af.


 

De verbinding:

Halle - Brussel-Zuid 3708 9:46 9:56 +6 (556)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 460 10:24 11:19 +2 (1337 - 11810)

Liège-Guillemins - Huy 4961 11:26 12:02 stipt (270)

Huy - Strée [97] 12:31 12:48 +4 (ab5394 - Van Hool New A360, Warzée)

 

Strée - Huy [97] 17:01 17:20 stipt (zelfde bus als heenrit)

Huy - Brussel-Noord 2140 17:24 18:49 stipt (386)

Brussel-Noord - Halle 3740 18:53 19:14 +4 (556)

 

De commentaar:

Huy is uit Halle op erg uiteenlopende manieren te bereiken: via Liège, via Namur, via La Louvière-Sud. Dat maakt het altijd wat moeilijk om er de bruikbaarste reisweg uit te pikken, zeker voor de heenreis, waar wat reserve best mag, als dat kan. En zo kiezen we voor een reis in drie schijfjes, met overstappen in Brussel-Zuid en Liège-Guillemins, met in ons achterhoofd een mogelijke reddingsboei via Namur.

We zijn nog op tijd voor de 3708, die dan wel stipt uit Halle vertrekt, maar onderweg gehinderd zal worden door de 1908. In Lot staan we zelfs een tijdje stil, en ook daarna haalt de trein geen normale snelheid meer. Het resultaat: 6 minuten vertraging bij aankomst in Brussel-Zuid, maar geen man overboord. Eén van onze medereizigers is een Amerikaan met een sterk zuidelijke drawl. Hij moet een klasverhoging betalen, en kent blijkbaar mini-ster Vervotte, want hij vraagt of de tarieven verschillen volgens het tijdstip van de dag.

 

In Brussel-Zuid zijn de loketten dicht, wegens een asociale actie. Dat is pas een manier om de eigen nutteloosheid te benadrukken. Om een degelijk actiemiddel zit men bij de vakbonden nooit verlegen.

 

Nu dat nog kan, willen we nog eens naar Liège. In de zomervakantie vallen de IC's naar Maastricht sowieso uit, en naar verluidt zou de trein vanaf december volledig geschrapt worden. De ICE komt ons nog even hinderen in Diegem; waarschijnlijk legt hij de basis voor de 2 minuten vertraging bij aankomst in Liège. Ik blijf het een zalige trein vinden: heerlijk snel door Leuven zoeven, en weinig of geen reizigers die de hele trein willen verkennen.

 

In Liège staat gouwe ouwe 270 te wachten om ons naar Huy te brengen. De ramen van deze klassiekers zijn duidelijk niet opgewassen tegen de moderne trainwashmiddelen, want door enkele kan je alleen door een waas de niet zo attractieve buurt zien met de restanten van de zware Luikse industrie. Gelukkig zorgt de zon voor veel kleur. De stoptrein blijft zonder veel problemen op tijd: Huy halen we precies op tijd. De TBG doet het verhaal van zijn nakende pensionering aan een Thalysman die ook in Liège is ingestapt, en breit daar een uitgebreide socio-economische analyse aan vast. Als hij onze railpass knipt verontschuldigt hij zich zelfs voor zijn uitvoerige betoog. Ik onthou er vooral van dat een privatisering van de spoorwegen o.a. als nadeel zou hebben dat er niet meer gestaakt kan worden. Het is maar hoe je het bekijkt.

 

De bus van lijn 97 houdt zich eerst nog bescheiden op de achtergrond, maar komt toch keurig op tijd aan rijden. Met een twaalftal reizigers mag hij zelfs bogen op enige populariteit: weer een van die TEC-lijnen die ongetwijfeld wel een betere bediening zou kunnen verdragen. Het is een recente Van Hool, die prettig rijdt. Wij stappen uit bij de halte Strée Maison Communale, en zien meteen wat vanavond het probleem zou kunnen worden: blijkbaar komen hier 2 varianten samen, en de halte is op 2 verschillende plaatsen ingeplant. De TEC-Liège mag dan wel van in het begin gekozen hebben voor informatieve halteborden (haltenaam, bedienende lijnen…), als je alle varianten hetzelfde lijnnummer geeft, heb je daar als reiziger niet veel aan, als er ook geen gedetailleerde dienstregeling hangt met de uren van doorrit. Hier hangt alleen een kopie van het busboekje, waar alle varianten rustig door elkaar geklutst werden. Met wat puzzelen op de stafkaart wordt een en ander wél duidelijk…

 

's Avonds staan we dan ook op de juiste plek te wachten op een bus die op schooldagen van het Collège Saint-Roch vertrekt. We zijn er ooit wel eens langs gelopen: een prestigieus gebouwencomplex midden in de bossen, waar mijn vroegere prof literatuur Bernard Kemp nog school liep, en dat uit het verre Hamont! De bus zit stilaan aan het eind van zijn rit, en dat zie je aan de bezetting: nog een tiental reizigers. We komen precies op tijd aan het station, en hebben dus een krappe vier minuten overstaptijd.

 

We opteren nu voor de rechtstreekse IC naar Brussel: één povere break op een moment dat de spits toch nog volop bezig is.

Wie zich zorgen maakt over de integratie van de laatste golf immigranten kan gerust zijn: deze zwaar behaarde mannen uit het arme deel van Europa hebben zich wonderwel aangepast aan de Belgische geplogenheden. Als de TBG na Statte zijn ronde doet, stuurt hij er 2 naar tweede. Ze gebruiken net hetzelfde argument als de doorwinterde Belg: te weinig plaats, en de verhuis gebeurt net zo tergend traag als bij de autochtonen: eerst moet de thee op.

Voor de rest verloopt de rit zonder veel wederwaardigheden: in Namur verloopt de koppeling probleemloos, voor de extra stop in Etterbeek is er ruim voldoende tijd, en we komen dan ook stipt in Brussel-Noord aan. (Wederwaardigheid, op weg naar het archaïsche. Zou er voor dergelijke prachtige woorden ook een verjaringstermijn bestaan, zoals voor het in stand houden van onzichtbaar geworden voetwegjes?)

 

Op spoor 10 staat de IR naar Quévy al te wachten: het is dezelfde trein als vanmorgen, en we komen in hetzelfde stel terecht. We rijden vlot door de NZV, maar in Vorst loopt het alweer fout: een verdwaalde Eurostar komt over lijn 96A aangereden, en je kent het verhaal wel: voorrang en ontblokking, goed voor 4 minuten vertraging in Halle. Maar kom, we hebben net de mooiste wandeling  van 2011 tot nog toe gestapt, de treinen reden tamelijk stipt, en de wilde en andere stakingen werden nog even opgespaard. Want van dat laatste kun je wel zeker zijn: die zitten er opnieuw aan te komen, zoals een frisse lentenacht die zich ook al voelbaar aankondigt.

 

Alle foto's van de wandeling vind je op http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/stree%20rausa/





Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (3)

28-05-2011
gelegenheidsbusgebruiker
Je zegt het. Als zo iemand daar zijn hoofd over moet breken, dan gaat hij de volgende keer wel met de auto. Gebruiksvriendelijker dienstregelingen (zeker ook aan de haltes!) zijn daarom zeer welkom. Al zal je er de verstokte autogebruiker wellicht nog niet mee uit zijn blik krijgen...

28-05-2011 om 01:40 geschreven door bart


25-05-2011
hmmm
Nog iemand die met goesting van taal kan genieten. Prachtig! Die ingewikkelde reiswegen van bussen: ik heb nog de tijd meegemaakt dat je werkelijk alleen maar op je oriëntatievermogen kon rekenen, en dan hard, hard bidden, dat je inzicht juist was. Tegenwoordig is het niet zo vaak meer een probleem, maar je merkt toch af en toe nog duidelijk dat het moeilijk is om zelfs maar even in de huid van de gelegenheidsbusgebruiker te kruipen.

25-05-2011 om 20:21 geschreven door Vic


Hmm
Je doet ons weer goesting (prachtig woord, toch?) krijgen, Vic. Gelukkig dat je met een goede stafkaart al veel kan raden waar de bus moet komen, ik had er natuurlijk geen bij toen ik eerder deze maand in Raeren Driesch stond, waar een soortgelijke situatie bestaat als in Strée. Maar ach, dan wandelen we toch gewoon tot Eynatten?

25-05-2011 om 13:23 geschreven door bart




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • Veldegem - Gits (Via Brugensis)
  • 8 oktober 2024 - Sint-Joris-Weert - Tervuren (GR Dijleland)
  • 19 september 2024 - Marneffe - Warnant-Dreye (GR412)
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573

    Archief per maand
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!