Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
04-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 juni 2011 (Sirault)

Saint-Ghislain en omgeving roepen misschien niet meteen visioenen op van paradijselijke wandelgebieden, maar de gemeentefusies hebben tenminste als voordeel gehad dat ook wat troosteloze stadjes er een flink stuk platteland hebben bijgekregen: Sirault, dat we vandaag als bestemming gekozen hebben, illustreert dat ten overvloede. We stappen dan ook rakelings langs inplantingen van de chemische industrie, door onmiskenbaar landbouwgebied, en door een parel van een bos. Spijtig genoeg mist de wandeling (Promenade du Moulin met de verlenging naar de Fontaine Bouillante) echte kwaliteit en kunnen alleen het Bois de Stambruges, en heel even het Bois de Baudour, echt bekoren, en dat is wat weinig voor deze wandeling die om en bij de 22 km lang is. Ik schrijf om en bij omdat de precieze afstand van zo'n wandeling bepalen er met de komst van alle digitale hulpmiddelen niet eenvoudiger op  geworden is. Je moet maar eens proberen om je gps-track te koppelen aan Map Source, de kaarten van het NGI op dvd en Google Earth. Wedden dat je 3 verschillende resultaten haalt? Vandaar dat ik de afstand ook nog altijd op artisanale wijze bereken, en dan kom ik aan 22.320 km. De TWQ bedraagt 32 %, en dat bevestigt enigszins mijn indruk tijdens het stappen: de ontwerpers hebben kansen laten liggen, en stappers sturen over een dubbelvaksweg, die gelukkig niet te druk is, is nooit aangewezen. En toch, achteraf bekeken, valt de globale indruk nog best mee, ook al omdat we gemerkt hebben dat de mensen hier nog vriendelijk dag zeggen. Er zou eens dringend een atlas moeten komen van waar dat nog gebeurt en waar dat niet gebeurt. Want soms heb je al na een kilometer of twee door hoe open of gesloten de plaatselijke bevolking reageert op de komst van die vreemde luizen met rugzak en zware wandelschoenen.

 

De verplaatsing:

Halle - Edingen 3577 7:13 7:23 stipt (939)

Edingen - Ath 1928 7:28 7:42 +1 (2129 - 51035)

Ath - Sirault [100] 8:00 8:29 stipt (ab 3547, Mercedes Citaro GII)

 

Sirault - Ath [100] 15:11 15:40 stipt (ab 4531-17, Jonckheere Transit 2000, Autobus Dujardin)

Ath - Halle 3114 15:49 16:17 stipt (335)

 

De commentaar:

Er is wat vreemds aan de gang met het zwarte driehoekje, je weet wel, dat symbooltje dat de NMBS al vele tientallen jaren hanteert om de vakantieperiode aan te duiden. Niet dat het symbooltje zelf veranderd is, maar de toepassingsperiode lijkt elk jaar opnieuw te groeien of te krimpen. Het spoorboekje van december maande ons nog duidelijk aan om de brugdag van Hemelvaart ook als een vakantiedag te beschouwen; toen ik deze uitstap aan het voorbereiden was, leken de L-treinen van lijn 26 tussen Halle en Geraardsbergen plots wel te rijden. Een mailtje naar de NMBS én een antwoord binnen de 24 uur maakten een en ander duidelijk: de website geeft correcte informatie, en dus rijden deze treinen in tegenstelling tot wat in het papieren spoorboekje  (en in de pdf-folders op de website) staat, vandaag wél. Dat komt ons trouwens goed uit: de winst bedraagt meer dan een half uur. Toch blijft het een wat rare verbinding, telkens één station ver.

 

In tegenstelling tot Halle bruist Edingen wel van het schoolgaande heir. In Vlaanderen lijkt de brugdag dan ook een verworven recht, in Wallonië ligt de keuze nog altijd bij de scholen. Dat betekent o.a. dat ook de scholierentrein Edingen - Tournai vandaag rijdt. Over onze eigen treinen kunnen we kort zijn: de 3577 rijdt stipt, de 1928 vertrekt in Edingen met 3 minuten vertraging, maar in Ath is de vertraging zo goed als volledig opgelost. Opvallend: we krijgen in beide treinen controle.

In Ath lijkt de hele stationsomgeving bezet door scholieren, die zich vandaag met nog wat meer moeite dan anders naar de scholen in de buurt van het station slepen. Velen komen met de bus: het valt op hoeveel bussen hier op dit moment van de dag rijden, in een regio die nochtans niet echt op veel openbaar vervoer kan bogen. Ook onze 100 komt goed gevuld aan rijden, maar met meer dan een achttal reizigers zal hij niet naar Saint-Ghislain hoeven terug te keren. Tot vorig jaar reed deze bus onder het nummer (?) 100a. Daarmee was duidelijk dat hij een vroegere treinverbinding verving, nl. die van Ath naar Saint-Ghislain. De buslijn volgt trouwens nog altijd vrij getrouw de vroegere lijn, via Maffle, Chièvres, Vaudignies, Neufmaison, Sirault, Villerot en Tertre. Veel valt daar niet meer van te merken: een verbouwd stationnetje, een overwegwachtershuisje, wat struiken. Opvallend: meteen na de opheffing van de treinverbinding reed de bus als 100; pas later kwam daar een a'tje bij, dat nu dus opnieuw verdwijnt. Ook die andere vervangingsbus 81 zal het voortaan trouwens zonder a moeten stellen.

De bus vertrekt perfect op tijd aan het station maar bij de eerstvolgende halte (Café du Faubourg) kunnen we al 5 minuten vertraging noteren. Die slinkt vrij snel, in Sirault rijden we al een minuut te vroeg.

De halte in Sirault heet Postes; het enige wat we zien is een postbode en een rode brievenbus aan de muur van de plaatselijke Spar. Weer een haltenaam als trieste getuige van wat ooit is geweest.

De terugrit gebeurt opnieuw via Ath, dat eigenlijk altijd al beter verbonden is geweest met Halle dan Saint-Ghislain. Van de 4 minuten vertraging in Sirault blijft in Ath niets meer over. Op deze brugdag is het best mogelijk dat de spits niet eens begint. In Ath rijden we parallel met het treindeel uit Geraardsbergen: veel beter kan een aansluiting niet zijn. Zoals meestal komt slechts één break uit Kortrijk de trein versterken. Met 3 breaks is er trouwens meer dan voldoende plaats. Ook nu krijgen we controle, maar dat is dan ook ongeveer het enige dat ik over deze rit nog kan vertellen. Enghien wordt met de zj van engin aangekondigd. Hoe ging dat weer over al die Walen die ons Nederlands verkrachten? We komen zelfs nog een minuutje te vroeg in Halle aan.

 

Fotos' van de wandeling vind je hier: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/sirault/

 

En toch nog dit:


de cirkels in het water zijn het resultaat van opborrelend water in de Fontaine Bouillante. Lang geleden zou hier een koets met man en muis verdwenen zijn in het diepe water van de bron. Met Goede Vrijdag, maar alleen als het stormt, zou het hele zootje om middernacht nog even het hoofd boven het water steken, om dan meteen weer in de diepten te verdwijnen, met het borrelend water als trieste getuigen.

In Ath kon ik nog snel gebruik maken van de koppeling om vanop perron 1 onze eigen bus en nog een andere te fotograferen. Zo wat uit de hoogte doen kan nog best meevallen.



En Victor d'Alost, nog nooit van gehoord hier in Sirault (Saint-Ghislain)! Op het nu echt niet zo indrukwekkende kerkplein vind je documentatie in twee talen. Gelukkig bestaan er ook voor bekrompenheid grenzen.




Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (2)

05-06-2011
boontje 2
Ik begrijp je helemaal. De manier waarop sommige gebieden als echte wandelparadijzen gepromoot worden en andere eigenlijk aan hun lot overgelaten worden is soms stuitend. Maar ook de wandelwereld ontsnapt niet echt aan de macht van de publiciteit en de marketing. Persoonlijk hou ik erg veel van grote delen van Waals-Brabant en Henegouwen. Vandaar dat ik wat ontgoocheld was, omdat men duidelijk niet uit de wandeling gehaald had wat er in zat. En dan wil ik best wel even wat industrie in de niet zo verre verte zien opduiken, als dat maar voldoende gecompenseerd wordt.

05-06-2011 om 11:49 geschreven door Vic


boontje
Ik heb een boontje voor Henegouwen. Het glooiende landschap, kleine, charmante stadjes als Aat, Edingen, Zinnik, of Doornik (al iets groter), ja zelfs het industrieel erfgoed waarmee deze regio is bezaaid, spreken me erg aan. Daarom vind ik het ook zo spijtig dat deze provincie zo vaak wordt veronachtzaamd door wandelaars en andere bezoekers. Bedankt voor je verslagje, dus.

05-06-2011 om 09:23 geschreven door bartje




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!