Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
26-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 juni 2011 (Stavelot - Vielsalm langs GR5)

GR 5 is een van die GR's die tot de verbeelding spreken van trekkers die eens graag een groot project op poten zetten, zoals stappen van Nederland tot de Middellandse Zee. Wij houden het nog altijd - en dat zal wel zo blijven - bij kleinschaligheid, en vandaag vullen we dat in met een dikke 17 km tussen Stavelot en Vielsalm, weliswaar langs de ouderdomsdeken van de Belgische GR's: de 5!

Stavelot ben je uit voor je het weet, ondanks de reusachtige brocante die daar vandaag georganiseerd wordt. En dan begint een lange, min of meer rechtlijnige tocht, met de nadruk op stevige stukken bos, met af en toe indrukwekkende doorkijkjes naar het vaak schitterende landschap. De zon is trouwens van in het begin van de partij, en de zichtbaarheid is goed, zodat we vaak vergast worden op panorama's die illustreren met hoeveel tinten groen de natuur zijn plaatjes schept.

De TWQ bedraagt 66 %, hoofdzakelijk boswegen. Alleen in het begin en op het einde, en even bij Logbiermé, het enige stukje bewoning dat we op de tocht doorkruisen, is het beton nadrukkelijk aanwezig, voor de rest wordt het hele gamma van trage wegen bespeeld.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 1906 7:30 7:39 stipt (482)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 506 7:58 9:00 +1 (1357 -11830)

Liège-Guillemins - Trois-Ponts 113 9:18 10:11 stipt (3016 -11715)

Trois-Ponts - Stavelot [745] 10:30 10:38 +1 (ab7561-10, Mercedes Citaro LE, Satracom)

 

Vielsalm - Liège-Guillemins 116 16:37 17:42 +3 (3008 - 11701)

Liège-Guillemins - Brussel-Noord 540 18:00 18:52 +1 (1357 - 11831)

Brussel-Noord - Halle 1940 19:12 19:30 +1 (2146 - 58043)

 

De commentaar:

Het is al erg lang geleden dat we er nog eens op zondag op uit getrokken zijn, maar met een reeks onwandelbare dagen in het verschiet (te heet, te onweerachtig, te zwoel, te nat) hebben we weinig keuze. Gelukkig kun je bepaalde regio's ook op zondag nog vrij makkelijk bereiken.

Vandaag begint voor de NMBS de toeristische periode, en dat verklaart waarom IC1906 nu eens geen voor deze verbinding zo karakteristiek trek-en-duwstel met M4 heeft. Twee ms 96 hebben de wacht overgenomen: ze zullen straks uit Schaarbeek naar Oostende sporen, via Tournai en Kortrijk. De rit verloopt snel en stipt, precies wat je verwacht op een zondagmorgen.

Ook de IC naar Eupen zal zo goed als stipt rijden, en dat is niet bepaald inspirerend als je over je treinritten een tekstje wil schrijven.

In Liège staat de ICT 6949 naar Jemelle op zijn eerste rijdag al meteen met 11 minuten vertraging aangekondigd. Die zou onze IR wel eens in de weg kunnen zitten, maar als de vertraging groeit tot 16 minuten, is het duidelijk dat men hem opoffert om de stiptheid van de IR naar Luxemburg te vrijwaren. En inderdaad, de IR zal eerst komen, onmiddellijk gevolgd door de ICT. (Waar komt zo'n vertraging nu eigenlijk vandaan? Vergeten dat de toeristische periode begon? Vergeten dat men materieel moest voorzien? Druk reizigersverkeer, zoals Railtime ons probeert wijs te maken?)

De IR naar Luxemburg bestaat uit 3 I10. Uit de aard van het publiek dat op het perron staat te wachten kun je meteen het belang van een trekpleister als Plopsacoo afleiden. Gelukkig heeft de NMBS destijds niet besloten om die halte te sluiten. In Coo zullen zowat 80 reizigers het buitenbeentje onder de pretparken opzoeken. De rit verloopt stipt vanaf Angleur ondanks 2 minuten vertraging bij vertrek uit Liège-Guillemins. Het buitenrijden van de spoorwegtempel gebeurt nu veel vlotter dan vroeger, maar de rittijd is dezelfde gebleven. Vandaar… Het station van Trois-Ponts is vandaag een onbemande halte. Wie denkt dat gesloten loketten niet samen hoeven te gaan met gesloten wachtzalen komt hier bedrogen uit, al is het weer niet van die aard dat je binnen wil zitten. Ik las onlangs een lezersbrief in een Britse krant, van iemand die ook vond dat reizen per trein de voorbije tientallen jaren vooral minder een belevenis is geworden: geen restauratie in de trein, geen kruiers meer, geen afzonderlijke rijtuigen meer waar je je bagage kwijt kunt, hij vermeldde nog wel enkele andere dingen. Wij mogen daar gerust het verdwijnen van min of meer comfortabele wachtaccommodatie aan toevoegen.

In Trois-Ponts valt nog geen bus te bespeuren. Die komt pas tegen het vertrekuur aan rijden. Opvallend veel reizigers stappen in op weg naar Stavelot, dat in feeststemming verkeert. Dat zal ook wel de oorzaak zijn van de 6 minuten vertraging van de heenrit, en van de 4 minuten vertraging van onze rit. Lijn 745 heette vroeger 45a. Ze verving inderdaad spoorlijn 45, omdat (in die tijd alleen) heren die het konden weten, wisten dat stadjes als Stavelot en Malmedy geen treinverbinding meer nodig hadden.

 

Vielsalm heeft sinds ons laatste bezoek een serieuze metamorfose ondergaan: een spoor is dan wel verdwenen, de beide resterende sporen kunnen nu bogen op verhoogde perrons (hoger dan in Halle!), en alles ziet er kraaknet uit. De wachthuisjes ontbreken nog. Het is trouwens behoorlijk warm op de schaduwloze perrons.

Voor de terugrit is een vierde rijtuig aangekoppeld. Blijkbaar is dit de terugrit van IR 115, en met reserveringen en Plopsadrukte was dat vierde rijtuig geen overbodige luxe, kan ik uit een gesprek van de TBG met een habitué afleiden. Ook deze rit zal voorspoedig verlopen, al wordt het stilaan warm in deze aircoloze I10. De geopende raampjes zorgen voor een helse drukte, zeker in de vele tunnels op het traject. Maar ik blijf van deze rijtuigen houden, ook en misschien nog meer na één van de best geslaagde renovaties van de voorbije jaren. Alleen tussen Poulseur en Angleur gaat het even minder vlot: dat verklaart de 3 minuten vertraging in Liège.

Voor de IC naar Oostende staat behoorlijk wat volk te wachten. Een onderstationschef getroost zich zowaar de moeite om luidkeels aan te geven waar de eersteklasrijtuigen zullen stoppen. Sommige reizigers schuiven op naar betere oorden, andere blijven staan of zitten waar ze staan of zitten. Voorlopig komt alleen nog maar in de krant wanneer bonobo's of chimpansees weer iets nieuws geleerd hebben, er komt ongetwijfeld nog een tijd dat de krant zal signaleren dat een specimen van die primatensoort zonder haar weer wat nieuws geleerd heeft. Het werd dus weer drummen om via de eersteklasrijtuigen naar tweede door te schuiven, en zelfs dan zal een snelle TBG nog enkele onverlaten tot verhuizen moeten aanzetten. Voor de rest is dit een typisch zondags reisgezelschap: wat binnen- en buitenlandse toeristen, hier en daar een stel oudjes, een spoorwegfamilie en wie weet: een cadeaubiljet. Een familie (die we ook vanmorgen al gezien hadden) maakt de reis Brussel-Noord - Coo en terug zelfs met een weekendbiljet. Echt rustig is het dus niet, maar het valt allemaal toch nog best mee.

In Ans staan we even stil om de IC uit Knokke/Blankenberge door te laten, maar zelfs dat belet niet dat de initiële vertraging van 4 minuten in Leuven al gereduceerd is tot 2 minuten (en 1 bij vertrek).

Deze IC naar Moeskroen bestaat wel uit de vertrouwde M4-rijtuigen. Na de koelte van de I11'en is het weer even wennen aan de warmte en het lawaai van deze ondertussen meer dan 30 jaar oude rijtuigen, die voor mijn part gerust nog vele jaren mogen blijven rijden. De rit Brussel-Zuid - Halle wordt in minder dan 8 minuten gereden. Thuis heeft de maximumthermometer afgeklokt op 25.6°: dat is nog net niet te veel om van een uitstap als die van vandaag een deugddoende bezigheid te maken.

 

Alle foto's van de wandeling vind je hier: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/Stavelot%20-%20Vielsalm%20GR5/

 

Maar kijk alvast ook eens naar deze foto's , met een bebloemde Amblève, een karakteristiek beeld, en de Luxemburgse loc 3010 met IR 119 Liers - Luxemburg in het nu erg mooi en praktisch ogende station van Vielsalm.






Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (6)

26-07-2011
bewegwijzering
De Gr's behoren ongetwijfeld tot de best bewegwijzerde paden van allemaal. Maar af en toe verdwijnt er wel eens een elektriciteitspaal of een boom, en dan kan het even zoeken zijn. Ik neem altijd de kaart en de topogids mee, zodat ik in geval van twijfel toch eens kan checken. Het is ons toch al enkele keren overkomen (na enkele honderden tochten!) dat we van het rechte pad afwijken.

26-07-2011 om 08:19 geschreven door Vic


GR
Als ik mag vragen, zijn de GR-tekens makkelijk te volgen, of is een stafkaart of wandelgids aan te raden?

26-07-2011 om 00:17 geschreven door bartje


09-07-2011
tocht
Altijd prettig om zo iets te lezen! Merci!

09-07-2011 om 17:41 geschreven door Vic


Zelfde foto's
Net dezelfde tocht gewandeld. Onze foto's komen merkwaardig overeen. Mooi overzicht alleszins. Groeten, Lumaj

09-07-2011 om 17:35 geschreven door Lumaj


28-06-2011
I6/I10
En op dagen als gisteren en vandaag mis je ook de airco van de I6, al wil die het nog wel eens laten afweten.

28-06-2011 om 18:10 geschreven door Vic


IR Luik-Luxemburg
Boeiend verslag,Vic! Ik hou zelf ook van de I10-rijtuigen (zowel in eerste als tweede klasse), maar vindt het toch jammer dat de I6-coupeetjes van de lijn verdwenen zijn, op misschien nog ergens een verdwaald rijtuig na. Gelukkig heb ik vorig jaar zelf nog de "overgangszomer" live mogen meemaken. Ach ja... misschien zetten ze binnenkort wel Desiro's in?!

28-06-2011 om 18:02 geschreven door Nivek




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!