Hubert Bierbooms Rudmer Bijlsma Johan Braeckman Patrick Bruggeman Kees Bruijnes Wiep van Bunge Manja Burgers Arnold Burms
Filip Buyse Paul Claes
Anton Claessens
Maria Cornelis †
Jean-Luc Cottyn
Leni Creuwels Antonio Crivotti Luc Daenekindt Jean-Pierre Daenen Andreas De Block
Robert De Bock
Firmin DeBrabander
Georges De Corte Daniël De Decker Herman De Dijn Paul De Keulenaer Koen De Maeseneir Johan Depoortere
Deepak De Ridder Lut De Rudder
Bert De Smet
Patrick De Vlieger Luc Devoldere
Johan De Vos
Marcel De Vriendt
Peter de Wit Hugo D'hertefelt Karel D’huyvetters
Giuliana Di Biase
Hubert Eerdekens
Bas van Egmond
Willem Elias
Jean Engelen
Guido Eyckmans Kristien Gerber
Herman Groenewegen
Bart Haers
Yvon Hajunga
Bert Hamminga Cis van Heertum
Nico van Hengstum Bob Hoekstra François Houtmeyers
Jonathan Israel Susan James
Aryeh Janssens
Frank Janssens
Frans Jespers Paul Juffermans Jan Kapteijn
Julie Klein
Wim Klever
Jan Knol
Rikus Koops
Alan Charles Kors Leon Kuunders
Theo Laaper
Mogens Laerke
Patrick Lateur
Sonja Lavaert Willem Lemmens Freddy Lioen
Patrick Loobuyck
Benny Madalijns
Gino Maes
Syliane Malinowski-Charles
Frank Mertens Steven Nadler
Ed Nagtegaal
Jan Neelen
Fred Neerhoff
Dirk Opstaele
Gianni Paganini
Rik Pelckmans
Herman Philipse Jacques Quekel
Ton Reerink
Jean-Pierre Rondas Michael Rosenthal Rudi Rotthier Andrea Sangiacomo Sjoerd A. Schippers Eric Schliesser Max Schneider Winfried Schröder Willy Schuermans Herman Schurmans
Herman Seymus Hasana Sharp Anton Stellamans JD Taylor
Herman Terhorst Marin Terpstra Paul Theuns Tim Tielemans
Fernand Tielens Jo Van Cauter Henk Vandaele Will van den Berg
Sven Van Den Berghe Hubert Vandenbossche Jan Baptist Vandenbroeck
meld je aan als sympathisant of geïnteresseerde: spinoza-in-vlaanderen@telenet.be
15-10-2013
In gesprek met Rudi Rotthier, auteur van De naakte perenboom
Van Rudi Rotthier verscheen gisteren De naakte perenboom. Op reis met Spinoza. We hadden met de auteur een virtueel gesprek.
Ik lees dat je musicologie studeerde en filosofie. Wat kwam eerst? Welke plaats heeft de muziek in jouw leven?
Musicologie was eerst. Ik dacht dat mijn toekomst in muziek lag, meer bepaald in compositie, maar ik faalde jammerlijk voor het ingangsexamen van het conservatorium, en op het allerlaatste nippertje schreef ik me in voor musicologie. In het eerste jaar stond een cursus geschiedenis van de filosofie van Vermeersch op het programma, en mede daardoor kreeg ik de indruk dat ik beter op mijn plaats was in de filosofie. Naarmate de studies vorderden, was ik minder en minder gepassioneerd door muziek, en uiteindelijk heb ik na mijn studies helemaal geen muziek meer gespeeld en nog nauwelijks muziek beluisterd. Op de een of andere manier was ik tot de conclusie gekomen dat schrijven en literatuur me beter lagen dan muziek. Voor filosofie heb ik nooit mijn eindverhandeling gemaakt en ben ik dus niet afgestudeerd. Filosofie heb ik nooit als een beroepsmogelijkheid overwogen, ik studeerde het gewoon uit belangstelling, en omdat er interessante figuren doceerden, Apostel, Kruithof, Boehm, Vermeersch, Van den Enden etc. Ik wou de klassiekers kennen. Ik vond het fascinerend dat uitgangspunten het leven konden veranderen. Het kwam er dus op aan goede uitgangspunten te kiezen. Dat was voor mij filosofie.
Hoe ben je met Spinoza in contact gekomen? Betekent zijn filosofie iets in je leven?
Spinoza zit sinds mijn tienerjaren ergens, zij het niet heel prominent, in mijn hoofd. Ik had Bertrand Russells geschiedenis van de filosofie gelezen waarin Spinoza mooie bladzijden toebedeeld krijgt. Ik was misschien meer onder de indruk van zijn leven, of van het vermeende levensverhaal, dan van de filosofie. Ik heb destijds geprobeerd, zonder veel resultaat, de Ethica te lezen. Tijdens de studies filosofie was Spinoza niet erg aanwezig. Ik maakte opnieuw kennis toen de biografieën van Nadler en Gullan-Whur ongeveer tegelijk verschenen, en vooral toen Radical Enlightenment gepubliceerd werd. Ik kon moeilijk anders dan onder de indruk zijn van de context waarin Spinoza leefde. Rond dezelfde tijd was ik langdurig aan het wandelen door Nederland. Ik las opnieuw de Ethica (nog altijd niet met veel resultaat), ik las Colerus en Lucas, en gedurende die wandeltochten wist ik dat ik ooit iets zou doen met Spinoza en Nederland. Ik wist niet of zijn werk iets kon betekenen voor mij, maar ik vermoedde van wel.
In je verhaal over de hernieuwde en verdiepte kennismaking met Spinoza zullen wellicht ook anderen iets van zichzelf herkennen. Er is echter in die periode wel meer gepubliceerd. Waarom bleek alles voor heel wat mensen te leiden naar Spinoza, en bijvoorbeeld niet naar Koerbagh, Voltaire, Diderot, dHolbach of Meslier? Of Kant? Waarop was Spinoza het antwoord? Heeft het te maken met het verlaten van de godsdienst? Was jij godsdienstig opgevoed?
Spinoza was nooit de enige filosoof met wie ik voeling had. In mijn studententijd was Wittgenstein prominenter aanwezig, en ik had altijd al een boontje voor Diderot en de Encyclopedisten. Spinoza had eerder een sluimerende aanwezigheid. Ik las hem vroeg (of probeerde dat toch), de Ethica in de vertaling van Van Suchtelen, maar ik had waarschijnlijk meer op met het personage Spinoza, of wat mensen daarvan maakten, dan met diens filosofie: de deugdzame, sobere, ziekelijke, lenzenslijpende, denker die zijn emoties in het gelid hield en al bij al gelukkig was. Veel later, via Israel, heb ik enkele tijdgenoten ontdekt die me intussen al evenzeer fascineren als Spinoza zelf, met name Van den Enden en Koerbagh. Dat is de sterkte van Israel: dat hij tegelijk de rijkdom van een tijdperk toont met de rijkdom van één figuur.
Ik was al goed en wel van God los (met dank aan John Lennon) op het moment dat ik Spinoza voor het eerst probeerde te lezen, maar God als natuur leek me als goddeloze een verdedigbare optie.
Je was uitvoerig gaan wandelen in Nederland. Waarom wandelen als bezigheid, of als therapie? En waarom Nederland? En hoe ontmoette je daar Spinoza?
Ik weet niet meer precies waarom ik door Nederland begon te wandelen. Ofwel had de uitgever gesuggereerd dat een boek door Nederland wel eens een idee zou kunnen zijn, ofwel was ik zelf op de gedachte gekomen. In ieder geval hebben twee intense wandelingen van telkens drie maanden toen geen boek opgeleverd. Dat er gewandeld werd had te maken met het cliché van het fietsen door Nederland. Ik wou van het cliché af en opteerde voor het traagste alternatief. De voettochten vielen samen met de publicatie van Israels Radical Enlightenment en met de biografieën van Nadler en Gullan-Whur.
Heb je ook de andere werken van Spinoza gelezen?
In die periode heb ik heel veel over en rond Spinoza gelezen. Pas vrij recentelijk heb ik hemzelf helemaal gelezen, het politieke werk, de brieven, de vroege geschriften. Ik had direct meer voeling met de politieke werken en de brieven dan met de Ethica, die ik halvelings onverteerbaar blijf vinden.
Spinoza lijkt de dood te minimaliseren. Kan je daar inkomen na hem zo intens gelezen te hebben?
Wat de dood betreft, ben ik het eigenlijk behoorlijk met Spinoza eens. Ik zou niet zeggen dat ik aan niets minder denk, maar ik denk er zeker niet veel aan. Ik denk wel vrij veel aan de doden, maar dat is weer een andere zaak. We hebben een tijdspanne ter beschikking die we maar best enigszins goed gebruiken. Het begin en het einde van de tijdspanne is minder interessant.
Sommige mensen willen Spinoza enkel bestuderen in zijn historische context, wars van actualiserende lezingen van zijn oeuvre. Is Spinoza a man for all seasons? Verdienen zijn adagia te prijken op hedendaagse gebouwen? Moet hij deel uitmaken van wat wij onze kinderen aanleren, in het secundair onderwijs, aan de universiteit? Is dat dan vooral zijn religieus-politiek werk, of ook de (moeilijke) Ethica?
Ik weet niet of Spinoza op school moet onderwezen worden. Ik zou dat persoonlijk wel nuttig vinden, maar ik zou ook graag hebben dat de Encyclopedisten uitgebreider aan bod komen, of dat Franciscus van den Enden een plaatsje in het curriculum krijgt. Het zou me echt deugd doen mocht het onderwijs spinozistischer worden, dat wil zeggen nadruk leggen op begrip en inzicht, en discussie voeren over datgene wat botst met dat inzicht. Ik vind de twee Spinoza's interessant, Spinoza in zijn tijd, en Spinoza in onze tijd. Door Spinoza in zijn tijd te situeren begrijpen we beter wat hem dreef. En wat hem dreef, is volgens mij dikwijls nog heel zinvol: het ontkerkelijken van goed en kwaad, de relatieve maar niet relativistische moraal, het belang van politiek en democratie, de fundamentele gelijkwaardigheid van mensen, het realisme. Ik vind hem ook zinnig omdat hij gevoelens in vraag stelt. Wij zwelgen algauw in verontwaardiging, er is een opbod aan verontwaardiging. Ik vind het dan interessant om lezen dat Spinoza verontwaardiging maar niks vindt. Ik ben geneigd hem gelijk te geven. Zijn politiek werk en zijn brieven zijn leesbaarder dan de Ethica, dus ik zou daarmee beginnen.
Moet men vooral Spinoza zelf lezen, of eerst goede inleidingen? Zijn die er ook in het Nederlands?
Als mensen zich in Spinoza willen verdiepen, zou ik hen zeker aanraden Spinoza zelf te lezen, bvb. het voorwoord tot de TTP, of geselecteerde brieven, in combinatie met werken over hem, bvb. de biografie van Nadler.
Welke vertalingen gebruik je het liefst/meest?
De TTP las ik in de versie van Akkerman, de TP in die van Meijer, en de Ethica in de vertaling van Van Suchtelen. Ik raadpleegde ook andere vertalingen, onder andere met veel plezier de 17de-eeuwse vertalingen die een schat aan inzicht bevatten.
Wat is je geliefkoosde Spinoza-citaat?
Mijn favoriete Spinoza-citaat is elke dag anders, maar geregeld kan ik me heel goed vinden in een citaat dat hijzelf overnam: 'De straf voor de dwazen is dwaasheid'. Daar denk ik aan als ik zelf weer eens bestraft ben.
Zou je financieel bijdragen voor een standbeeld van Spinoza op een plaats naar keuze in Vlaanderen?
Als ik geld had, zou ik misschien bijdragen tot een standbeeld voor Spinoza, maar een ander initiatief lijkt me urgenter. Ik sluit me volledig aan bij het voorstel van Wim Klever en Frank Mertens om in Antwerpen een standbeeld op te richten voor Franciscus van den Enden, de leermeester van Spinoza. Hij was, als ik Klever mag citeren, samen met Spinoza de belangrijkste politieke denker, in ieder geval van zijn tijd en van de lage landen. Hij was de held in zijn eigen schelmenroman. En hij stierf omdat hij de Zonnekoning wou helpen afzetten. Antwerpen is hem, om het onspinozistisch te zeggen, een beeld verschuldigd.
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
03-10-2013
De naakte perenboom - Rudi Rotthier
Half oktober verschijnt bij Uitgeverij Atlas Contact:
Rudi Rotthier
De naakte perenboom
Op reis met Spinoza
Rotthier gaat in
De naakte perenboom op zoek naar de denker en wiskundige Spinoza (1632 1677), naar de betekenis van zijn werk, en naar het land waarin dat werk ontstond: het Nederland ten tijde van de Verlichting. Rotthier probeert overal te komen en te logeren waar Spinoza ooit met zekerheid is geweest.
Hij bezoekt onder andere: Almere (de meest spinozistische stad van Nederland), Amsterdam, Breda, Capelle aan den IJssel, Den Haag, Deventer, Haren, Leiden, Osdorp, Ouderkerk aan de Amstel, Rijswijk, Schiedam, Voorburg, Waddinxveen (een dieptepunt) en Zwolle.
Rotthier reist langs rechte wegen en ontdekt onderweg zijn eigen, wellicht kronkelige versie van Spinozas leven en werk. Een denker die zich verzette tegen berouw, die zich hard maakte voor de idee dat vrijheid en inzicht samenvallen, die de mislukking een kans gaf, en met de mislukking de democratie.
Rudi Rotthier
(1957) werkte tot 1989 als journalist voor de krant De Morgen, sindsdien is hij een fervent reiziger. Eerder verschenen van hem De koranroute, waarvoor hij de Bob den Uyl-prijs voor het beste reisboek ontving, en God, Darwin en natuur (2009), dat hij schreef over de vermaarde reisschrijver Redmond OHanlon.
Rudi Rotthier| De naakte perenboom| paperback 352 blz. | ca. 21,95 | ISBN 978 90 450 2552 0 |vanaf 14 oktober 2013 verkrijgbaar in de boekhandel | ook als e-book
Publieksevenement zaterdag 19 oktober 2013 20 u
Filosofiehuis Het zoekend hert Koninklijkelaan 43, 2600 Antwerpen-Berchem
Wij zijn ten zeerste verheugd dat professor Alan Charles
Kors heeft toegestemd om opgenomen te worden in de lijst van personen die het
initiatief Spinoza in Vlaanderen steunen.
Hij is de eminente auteur van de twee baanbrekende werken dHolbachs Coterie. An Enlightenment in Paris, Princeton UP, 1976, xi + 359 pp.,
hardcover en Atheism in France 1650-1729,
vol. I: The Orthodox Sources of Disbelief, Princeton UP, 1990, xvi + 392
pp., index. De twee (!) langverwachte volgende delen van dit laatste
werk zijn nu volgens de auteur omzeggens klaar. Wij kijken met spanning uit
naar de publicatie.
Wij vermelden nog dat hij ook de Editor is van de onvolprezen vierdelige
Encyclopedia of the Enlightenment.
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
03-06-2013
Jonathan Israel - VUB Leerstoel Willy Calewaert 2013
VUB
leerstoel Willy Calewaert 2013 voor Jonathan Israel.
In mei 2013
kende de VUB de leerstoel Willy Calewaert toe aan de Britse historicus Jonathan
Israel. Op 8, 14, 21 en 23 mei hield hij lezingen over de bronnen en de
verspreiding van de Radicale Verlichting en de invloed ervan op de Franse en de
Amerikaanse revolutie.
De bronnen van de radicale strekking binnen
de Verlichting zijn volgens Israel onmiskenbaar te vinden in de werken van Spinoza
(1632-1677). Zijn één-substantie-leer (universum = God) was in de 17de
en de 18de eeuw het recept dat het best heeft gewerkt om de
bestaande religieuze en maatschappelijk structuren in vraag te stellen. Deze
leer stond diametraal tegenover de leer van een goddelijke schepping en een
hiernamaals waarop de toenmalige religieuze autoriteit berustte en het gezag en
de positie van vorsten en aristocratie - die nog grotendeels van goddelijke
principes werden afgeleid kwamen erdoor in het gedrang. Het was in die tijd
trouwens onmogelijk, zo stelt Israel, om de sociale orde te contesteren zonder
de religieuze concepten waarop die orde steunde kritisch te bekijken.
De verspreiding van de Radicale Verlichting
verliep volgens Israel in vier fasen. Op het einde van de 17de eeuw werden
de werken en de ideeën van Spinoza clandestien verspreid in de Nederlandse
Republiek. De meeste werken waren in het Latijn geschreven maar werden vertaald
in het Nederlands. Er waren in de Nederlandse Republiek echter heel wat uitgeweken
Franse Hugenoten. Zij zullen de Latijnse teksten van Spinoza in het Frans
vertalen. In die periode wordt vooral de religieuze autoriteit aangepakt. In
het begin van de 18de eeuw werden de Franse teksten met de radicale
ideeën verspreid in Frankrijk en in de rest van Europa. Dit gebeurde ook nog
vaak clandestien. Vanaf het einde van de jaren 40 van de 18de eeuw en
tot ongeveer 1770 vonden radicale ideeën definitief ingang in Frankrijk en
werden ze verspreid (deels clandestien, deels anoniem of zonder vermelding van
uitgever of drukker) door mensen als Diderot (1713-1784), dAlembert(1717-1783)
en vele anderen. In deze periode werd de radicale strekking de dominante
kritische stroming van de Verlichting in Frankrijk. Naast het religieuze gezag
werd nu ook het politieke gezag doorgelicht en op de korrel genomen. Na 1770
zijn, volgens Israel, twee werken zeer belangrijk voor de radicale kijk op religie
en samenleving: Le système de la nature en Lhistoire des deux Indes. Het
eerste is een werk gepubliceerd onder een schuilnaam maar geschreven door dHolbach
(1723-1789) met de hulp van Diderot. Het tweede is anoniem gepubliceerd in
Amsterdam en het werk van een collectief waar Raynal en Diderot veel hebben toe
bijgedragen. Dit laatste werk is een vlammende aanklacht tegen
kolonialistische uitbuiting (Philipp Blom, Het verdorven genootschap, p. 400).
Volgens
Israel zijn er in de Verlichting twee
stromingen te onderscheiden: een gematigde en een radicale. Wat zijn de verschillen?De Radicale Verlichting nam niet
alleen de religie en de kerkelijke machtsstructuren op de korrel maar klaagde
ook de bestaande sociale structuren aan. De meer gematigde stroming deed dat
niet. Voltaire bijvoorbeeld wou wel een seculiere samenleving zonder bijgeloof
en intolerantie maar hij bestreed niet het bestaan van een Opperwezen (deïsme),
hij accepteerde de positie van de heersende aristocratische klasse en hij
geloofde maar matig in het nut van opvoeding en onderwijs van het volk want het
algemeen belang interesseerde hem slechts matig. De Radicale Verlichting
daarentegen pleitte voor algemeen seculier (gemengd) onderwijs en voor
opheffing van de sociale structuren die mensen onderdrukten en dom hielden. Zij
kwam tevens op voor democratische vrijheden (godsdienst, pers, meningsuiting,
), gelijkheid (godsdienst, ras, geslacht, ), vertegenwoordiging van het volk.
De gematigden stelden de alliantie kerk-vorst-aristocratie niet in vraag. De
Radicale Verlichting deed dat wel want haar vertegenwoordigers vonden dat deze
alliantie niet het belang van de hele bevolking nastreefde. Op filosofisch vlak
was de Radicale Verlichting dus een aanval op de godsdienst, op sociaal
politiek vlak was het een aanval op de maatschappelijke verhoudingen en de
dominantie van kerk, vorst en aristocratie.
De stelling
van Israel is dat de Franse revolutie
geen revolutie was van het volk. Het was een elite die de radicale principes
ontwikkelde en verdedigde. Onder het volk leefden deze ideeën veel minder. Zelfs
heel wat revolutionaire vertegenwoordigers in de Nationale conventie waren
tegen gelijkheid en hadden niet veel op met het volk. Hoe komt het dan dat de
radicale ideeën van de Verlichting toch enige verspreiding kenden? Er waren verschillende
kanalen. In de eerste plaats waren er de kranten. In de pre-revolutionaire
periode was er een zekere vrijheid van pers en was de koninklijke censuur
geleidelijk afgebouwd. Tussen 1789 en 1794 fungeerden de Jacobijnse clubs als
verspreiders van bepaalde ideeën van de Radicale Verlichting. Er waren ook
discussiegroepen (de cercles sociaux)die
soms hun eigen bladen hadden en die zorgden voor enige verspreiding van de
ideeën van de Verlichting onder de ongeletterden op het platteland en in de
dorpen. In Parijs was er voor de buitenlandse intelligentsia de Britse club waar
Engelsen, Ieren en Amerikanen bijeenkwamen om over de nieuwe ideeën en de
noodzakelijke maatschappelijke hervormingen te discussiëren.
Volgens
Israel is er niet éénFranse revolutie maar drie. Aanvankelijk waren
de liberale monarchisten aan zet. Zij
wilden de koning niet weg maar wilden wel sommige kanten van het ancien regime
herzien. Toen de rol van de koning taande, hadden de democratische republikeinen de overhand. Zij vertegenwoordigden de principes
van de werkelijk radicale Verlichting. Hun dominantie was te danken aan de
impact van de verspreidingskanalen die hierboven zijn beschreven. De
liberaal-monarchisten hadden lang niet zoveel aanhang in de pers en hun ideeën
waren niet zo verspreid. Vrouwen hebben via netwerken een belangrijke rol
gespeeld in het verspreiden van de radicale ideeën. Het feminisme maakte deel
uit van de Franse revolutie, aldus Israel.Hij verwijst naar de invloed van Sophie Condorcet (1764-1822), Mary
Wollstonecraft (1759-1797), Olympe de Gouges (1748-1793), Etta Palm
(1743-1799), Helen Maria Williams (1761-1827). In 1792 zijn zelfs de
huwelijkswetten gewijzigd maar later is die hervorming weer teruggedraaid.
Robespierre (1758-1794) was tegen gelijkheid van vrouwen en wilde hen geen politieke
rechten toekennen. Met Robespierre kwamen de autoritaire populisten via een staatsgreep aan de macht. De
vrijheid van pers werd opgeschort want Wij
zijn het volk en wij hebben geen behoefte aan andere meningen. Deze fase van
de Franse revolutie heeft volgens Israel dan ook niets te maken met de Verlichting,
integendeel. Robespierre haatte de Verlichting, en zeker de radicale stroming.
De enige die genade vond in de ogen van de autoritaire populisten was Rousseau.
Het is in deze periode van tirannie dat de anti-kerkelijke acties en het
onthoofden van aristocraten en intellectuelen hun hoogtepunt bereikten. Van dan
af zullen de radicale ideeën van de Verlichting in de verdomhoek geraken. Deze
tendens zal zich doorzetten in de 19de
eeuw.
In de Amerikaanse revolutie was er
aanvankelijk ook een verschil tussen radicalen en gematigden. Thomas Paine
(1737-1809) behoorde tot de radicalen en zijn pamflet Common sense had grote
invloed op de onafhankelijkheidsstrijd. Zijn radicale ideeën werden niet door
iedereen gedeeld. John Adams (1735-1826) bijvoorbeeld vond ze zelfs gevaarlijk.
Hij vertegenwoordigde dan ook een conservatieve strekking die vooral onder de
informele aristocratie (oligarchie) aanhang had. Voor de conservatieven was er
geen sprake van het toekennen van vrouwenrechten, het afschaffen van de slavernij, het geven van rechten aan vrije
zwarten. Zij waren voorstander van een beperkt stemrecht, namelijk enkel voor
blanke mannen met geld. In slechts één staat(Pennsylvania) is er voor korte tijd algemeen stemrecht geweest, maar
dat werd later afgeschaft. Omdat er in Amerika geen staatskerk was, was de
scheiding tussen kerk en staat een minder groot probleem dan in Europa. De
radicale ideeën waren aanvankelijk ook niet gericht tegen de godsdienst en het
religieuze gezag. Wanneer Paine aan het eind van de 18de eeuw de
georganiseerde godsdienst en de Bijbel bekritiseerde in zijn boek The Age of Reason
wordt hem dat niet in dank afgenomen. Hoewel het Amerikaanse volk en de
protestantse geestelijken aanvankelijk positief stonden tegenover de Franse
revolutie meer zelfs dan de elite ebde die sympathie weg vanaf de tirannie
en de aanvallen op de godsdienst en de vervolgingen van geestelijken. De
radicale ideeën van de Verlichting waren dan in het defensief.
Ondanks de
verschillen vindt Israel dat er toch meer gelijkenissen zijn tussen de Franse
en de Amerikaanse revoluties. In beide ging het om een strijd tussen gematigde
en radicale vertegenwoordigers van de Verlichting.
Hugo
Dhertefelt
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
27-05-2013
Hubert Vandenbossche
Wij zijn bijzonder verheugd met de aanmelding van Hubert
Vandenbossche als geïnteresseerde.
Enkele publicaties van zijn hand:
Spinozisme en kritiek bij Koerbagh, 1974
Frederik van Leenhof, 1974
Een ligt schijnende in duystere plaatsen, Jan Koerbagh, 1974
Acta van
het Colloquium Utopie, kritiek en Verlichting
Nederlandse vrijdenkers van Spinoza tot Hemsterhuis 1, 1974
Nederlandse vrijdenkers van Spinoza tot Hemsterhuis 2, 1975
G.W.F. Hegel, 1975
Adriaan
Koerbagh en Spinoza, 1978
De
politieke filosofie van Spinoza = La philosophie politique de Spinoza, 1978
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
02-05-2013
Lezingen Jonathan Israel, mei 2013
Eindelijk is de informatie beschikbaar over de lezingen van
Jonathan Israel aan de VUB in de loop van de maand mei 2013. Klik
hier!
Vanzelfsprekend bevelen we deze (gratis) lezingen van harte
zeer warm aan.
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
07-04-2013
Spinoza on Truth, Religion and Salvation, Herman De Dijn
Em. prof. Herman De Dijn laat ons weten dat een artikel gebaseerd
op de Spinoza-lezing gegeven in 2009 aan Harvard University in kader van zijn ErasmusLectureship, en getiteld: "Spinoza on Truth, Religion and
Salvation" nu verschenen is in The Review of Metaphysics 66 (March
2013): 545564.
Helaas is het artikel niet online te raadplegen. Professor De Dijn was evenwel zo vriendelijk erop te wijzen dat hij deze
thematiek eveneens uitvoerig behandelde in het zevende en achtste hoofdstuk van
zijn Spinozaboek, De doornen en de roos.Meer informatie op zijn website.
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
04-04-2013
Andrea Sangiacomo
Andrea Sangiacomo is recentelijk benoemd als postdoctoraal
onderzoeker aan de Universiteit van Groningen. Hij verdedigde op 21 maart 2013 met
succes zijn doctoraal proefschrift aan de ENS te Lyon. Klik hier voor een
bibliografisch overzicht.
Wij wensen Andrea veel succes toe in zijn nieuwe omgeving,
en verwelkomen hem met genoegen bij onze sympathisanten.
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
03-04-2013
Spinoza Kring Lier
Via Hubert Eerdekens kwamen we de Spinoza Kring Lier op het
spoor en zo kwamen we in contact met Willy Schuermans, de bezieler van dit
initiatief en ook van de website van de Kring: http://www.bloggen.be/spinoza/.
Zelf zegt hij daarover het volgende:
Onder SKL-documenten
kun je een en ander lezen over de Spinoza Kring Lier. Ik streef met die kring
en met mijn lezingencyclus pedagogische bedoelingen na: beginners introduceren.
Die lopen zich te pletter op de werken van BdS en/of de bestaande
secundaire literatuur.
Op 20 april 2013
start het eerste seminar van een reeks van tien. Die vinden plaats in het
Huis van Oscar in Lier. Dit is een privé-museum (vzw) dat ik bestuur, ter
uitvoering van de wilsbeschikking van de erflater Oscar Van Rompay,
kunstschilder. Er is daar een (kleine) vergaderplek om de SKL activiteiten te
organiseren. Bekijk in dit verband ook onze website www.huisvanoscar.be.
Wij verwelkomen Willy Schuermans bijzonder graag bij onze
sympathisanten en voegen hier aan de 'favorieten' meteen een verwijzing toe naar zijn
interessante Spinoza-website.
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
01-04-2013
Spinoza-dag in Kalmthout
Spinoza-dag in Kalmthout
Op zaterdag 30 maart 2013 organiseerde de vzw Het Gemenebest een studiedag
gewijd aan Spinoza, de derde in de reeks Drie Nederlandse denkers.
De samenkomst vond plaats in het Strijboshof, een statig huis in
Kalmthout. Het is ingericht als een taverne, restaurant met feestzalen en
speeltuin. Mooi kader, zeker bij beter weer, maar wel een beetje moeilijk te
vinden wegens het ontbreken van een huisnummer. En aan de gevel van het huis is
niet te zien dat er zich daar een restaurant bevindt.
De start van de lezingen was om 10.00 uur, het einde om 17.00 uur, met
een onderbreking voor een zeer lekker middagmaal aan een zeer democratische
prijs.
Het programma voorzag in zes lezingen te beginnen met Herman De Dijn, gevolgd
door Sonja Lavaert en Charles Vergeer; na de middagpauze Rikus Koops, Paul
Juffermans en Miriam van Reijen.
De volgende onderwerpen kwamen aan bod:
- Herman De Dijn: "Over God, de mens en zijn welstand: een radicale
secularisering van de religie (en de theologie)"
- Sonja Lavaert: "De politieke betekenis van Spinoza"
- Charles Vergeer: "De stenen en het stof"
- Rikus Koops: "Spinoza een filosoof van het geluk"
- Paul Juffermans: "Spinoza's Ethica: antieke wijsheidstraditie in
een modern jasje?"
- Miriam van Reijen: "Het nut van Spinoza's filosofie voor het
leven".
Aan de hand van deze gevarieerde themas kregen de deelnemers van alle
zes de sprekers een goed idee hoe uniek, veelzijdig en actueel Spinoza en zijn
filosofie is.
De opkomst was een succes. Ik schat het aantal Nederlandse en Vlaamse deelnemers
tussen de dertig en de veertig. Wat me opviel: behalve Sonja Lavaert, Rikus
Koops en Fons Buyens, de organisator van de Spinoza-dag, zaten er allemaal
oudere mensen te luisteren naar de sprekers. Tja, waar blijft de jeugd?
Met het panelgesprek kwam ten slotte een einde aan een geslaagde
Spinoza-dag.
Met dank aan de sprekers en aan Fons Buyens.
Hubert Eerdekens
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
18-03-2013
Galilei en Spinoza
Onze Vlaamse Spinozist Filip Buyse stuurde ons volgend belangrijk
en interessant bericht: in overleg met de uitgever Taylor & Francis is het nu mogelijk om een
beperkt aantal (20) digitale exemplaren van zijn artikel in het speciaal nummer van de Intellectual History Review (2013,
jaargang 23 nr.1), gewijd aan Spinoza en Galilei, gratis
te downloaden van deze website: http://www.tandfonline.com/eprint/TkdPAcQdrntzzh8rEWtv/full
Blijkbaar heeft
ons pleidooi voor het ruimer beschikbaar stellen van de resultaten van het
wetenschappelijk Spinoza-onderzoek althans bij deze Spinozakenner gehoor
gevonden. Wij danken hem van harte voor zijn bereidwilligheid.
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
17-03-2013
Spinoza-seminarie met Herman De Dijn
Een binnengekomen bericht:
Ook dit jaar staat de Werkplaats Spinoza uit het O. Oostende
klaar om het gedachtegoed van Spinoza te helpen uitdragen. Vorig jaar hadden we
de succesvolle editie waarin Sonja Lavaert ons op een goed gestoffeerde
Spinoza-lezing trakteerde. Het jaar voorafgaand, op de eerste editie, bracht
Tinneke Beeckman ons Spinoza als de 'filosoof van de blijheid'.
We verwachten opnieuw een boeiend seminar. Ditmaal wijdt emeritus
prof. Herman De Dijn uit over Spinoza en religie, donderdag 10 oktober 2013 om
19 uur in Hotel & Restaurant Van der Valk te 8020 Oostkamp.
Filip Buyse en Herman de Dijn aan de Sorbonne (2009-2013)
Van Herman De Dijn vernemen we dat het nr.1 van de 23ste
jaargang van Intellectual History Review is verschenen (maart 2013) met
de bijdragen van het symposium (december 2009) over Galilei en Spinoza aan de
Sorbonne in Parijs, o.m. met een bijdrage van hemzelf "Spinoza and
Galileo: Nature and Transcendence", en van die andere Vlaamse Spinozist, Filip
Buyse: Spinoza, Boyle, Galileo: Was Spinoza a Strict Mechanical Philosopher?
Wij nemen deze
gelegenheid te baat om nogmaals te wijzen op het verbijsterend grote
tijdsverloop tussen het moment van de voordrachten gehouden op het symposium en
de publicatie ervan, en dat in een tijd dat het zonder meer mogelijk is om een
tekst zonder verwijl en kosteloos via internet beschikbaar te stellen.
Vlaamse specialisten
blijken ook vrijwel uitsluitend in een vreemde taal te publiceren.
Het is voorwaar oneindig
veel eenvoudiger om hier in vertaling teksten te brengen van wereldvermaarde coryfeeën
als Jonathan Israel, Steven Nadler en Jonathan Bennett en van talentrijke buitenlandse
auteurs als Michael Rosenthal, Susan James, Eric Schliesser, Hasana Sharp, Marin
Terpstra, Paul Juffermans en Antonio Crivotti, dan om een Vlaamse specialist (m/v)
enkele regels te ontfutselen over Spinoza in eigen taal en voor eigen publiek.
Wij zullen desondanks onze
inspanningen onverminderd verder zetten om Spinoza in Vlaanderen bekend te
maken, in het Nederlands.
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
31-01-2013
Sully Prudhomme - Paul Claes
Op deze gedichtendag 2013 stuurt Paul Claes ons zijn vertaling van het Spinoza-sonnet van Sully
Prudhomme.
UN BONHOMME
Cétait un homme doux, de chétive santé,
Qui, tout en polissant des verres de lunettes,
Mit lessence divine en formules très nettes,
Si nettes que le monde en fut épouvanté.
Ce sage démontrait avec simplicité
Que le bien et le mal sont dantiques sornettes,
Et les libres mortels dhumbles marionnettes
Dont le fil est aux mains de la nécessité.
Pieux admirateur de la sainte Écriture,
Il ny voulait pas voir un dieu contre nature;
A quoi la synagogue en rage sopposa.
Loin delle, polissant des verres de lunettes,
Il aidait les savants à compter les planètes.
Cétait un homme doux, Baruch de Spinoza.
EEN GOED
MAN
Hij was een zachte man die zwak was
van gestel.
Terwijl hij lenzen sleep voor
kijkers en lorgnetten,
Verwoordde hij het godswezen in
heldere wetten,
Zo helder dat de hele wereld was
ontsteld.
Zijn simpele bewijzen toonden
wonderwel,
Dat goed en kwaad niets zijn dan
oude etiketten
En vrije mensen machteloos als
marionetten
Bewegen in de handen van het
lotsbestel.
Als vroom bewonderaar van de
Gewijde Boeken
Ging hij er geen God tegen de
natuur in zoeken.
De synagoge sloeg hem razend in de
ban.
Hij bleef zijn lenzen slijpen ver
van alle kreten
En hielp geleerden bij het tellen
van planeten.
Baruch de Spinoza was een
zachtmoedig man.
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
15-01-2013
internationaal colloqium TTP - ULB
Van 23 tot
25 januari 2013 organiseert de Université
Libre de Bruxelles een internationaal colloquium over Lactualité du Tractatus de Spinoza et la question théologico-politique.
Wij verwelkomen graag Herman Schurmans als sympathisant. Hij was destijds assistent van Leopold Flam en werkte nadien voor radio en televisie, ondermeer als producer van het populaire televisieprogramma Van Pool tot Evenaar. Herman bezorgde ons ook zijn rijkgevuld curriculum vitae, dat we als pdf-file in bijlage zetten.
Na Frank Mertens mogen we ook Cis van Heertum als sympathisant verwelkomen. In 2008 verscheen onder
haar redactie het prachtig uitgegeven boek Spinoza als gids voor een vrije
wereld. Libertas philosophandi, Cis van Heertum red., Amsterdam, 2008, 336
blz., geïllustreerd. Het bevat dertien vrij korte maar van uitvoerige voetnoten
voorziene en dus degelijke artikels over Spinoza, zijn tijd en zijn filosofie,
met daarnaast de catalogus van de tentoonstelling die gewijd was aan dit
onderwerp: honderd uitzonderlijke, zeldzame documenten en publicaties. Als je
daarbij nog de knappe illustraties neemt en de prachtige typografie en het
fijne boekbindwerk, dan heb je een van de mooiste commercieel uitgegeven boeken
die ik in vele jaren heb mogen in handen nemen. Als povere paperback kost het
boek 20.
Van deze beide auteurs vermelden we ook twee artikels die
verschenen in het gespecialiseerde tijdschrift Lias, Journal of Early Modern Intellectual Culture and
its Sources. Ze gaan over Adriaan en Johannes Koerbach, tijd- en geestgenoten van
Spinoza.
Onderstaande links verwijzen naar de Engelstalige abstracts van
deze gespecialiseerde artikels. Lezers die zich nog verder in deze materie
willen verdiepen, sturen ons een mail.
Wij ontvingen zopas de aanmelding als sympathisant van Frank Mertens. Onze lezers zullen hem
ongetwijfeld kennen van zijn werk over Franciscus Van den Enden, bij wie
Spinoza zijn Latijn heeft geleerd.
Wij verwijzen graag naar de even fraaie als
degelijke website die Frank daaraan gewijd heeft. We plaatsen een
permanente link bij onze favorieten.
Ten slotte vermelden we nog dat de tekst van de lezing die
Frank Mertens gaf voor de Vereniging Het Spinozahuis in 2002, door de
Vereniging onlangs gepubliceerd werd onder de titel Van den Enden en Spinoza. Op de website van de Vereniging is het
nog niet te vinden, maar wel bij Antiquariaat Spinoza in Amsterdam: http://www.spinozabooks.com/list105.html
64. MERTENS, FRANK. - Van den Enden en Spinoza.
Voorschoten, Uitg. Spinozahuis, 2012. Orig. wraps. 78 pp. New. 7.50