Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
    Zoeken in blog

    Cultuurspectrum
    Woord en beeld
    07-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ruime keus aan opera's via radio en televisie op de avond van zaterdag 7 februari

    Donizetti: Lucia di Lammermoor
    Drie radiozenders en één televisiegemachtigde presenteren gedurende de avond van 7 februari 2009 elk een klassieke opera. Dat begint om 19:00 uur op BBC Radio 3, waar u in het programma Opera on 3: live from the Met vanaf dan oorgetuige kunt worden van datgene dat de verbinding — die open staat naar de Metropolitan Opera van New York — u te bieden heeft: de matinee aldaar van het muziekdrama Lucia di Lammermoor uit 1835 van Gaetano Donizetti (1797-1848). Het verhaal, The bride of Lammermoor, — van de Schotse dichter en auteur van vooral historische romans, Walter Scott (1771-1832) — werd gepubliceerd in 1819.
    Het veelal kitschig als 'droompaar' afgeschilderde tweetal Anna Netrebko, sopraan; en Rolando Villazon, tenor; vertolken hoofdrollen in dit muziekdrama. Koor en orkest van het Metropolitan Opera House worden gedirigeerd door Marco Armillato.

    Berlioz: Béatrice et Bénédict
    Twee minuten later start op de Nederlandse muziekzender Radio 4 in het NPS-programma Opera live het programma rondom de uitvoering in Parijs van Béatrice et Bénedict, in 1862 gecomponeerd door Hector Berlioz (1803-1869). Het verhaal vindt zijn oorsprong in de komedie Much ado about nothing uit 1598 van William Shakespeare (1564-1616), al zijn er, in het kader van gewenste beknoptheid, enkele figuren weggelaten en is er ook wel een type vervangen. De opera werd, ter gelegenheid van de opening van het Theater in Baden-Baden, aldaar voor het eerst opgevoerd op 9 augustus 1862.
    Hier gaat het om een rechtstreekse uitzending vanuit het Théâtre des Champs Elysées, waar het Orchestre National de France en het Franse Omroepkoor worden gedirigeerd door Colin Davis.
    Solistische medewerking wordt verleend door onder anderen Joyce Di Donato, Charles Workman, Jean-Philippe Laffont en Nathalie Manfrino.

    Rossinfestival in Pesaro
    Het radioprogramma Scala over het fenomeen opera, dat door de Nederlandstalige Belgische radiozender Klara op de zaterdagavond wordt gepresenteerd, zult u de uitvoering kunnen volgen van Maometto II, gerealiseerd in 1820 door Gioacchino Rossini (1792-1868), zoals deze werd voorgesteld tijdens het Rossini-festival in
    het Italiaanse Pesaro. Het Praags Kamerkoor en het Haydn-orkest van Bolzano en Trentiono wordt geleid door Gustav Kuhn. Valzelfsprekend doen ook daaraan de nodige zagstemmen mee. In deze opera is sprake van een cesuur in de compositietechniek die de maestro voor deze discipline had gevolgd — de nummeropera —; vanaf het derde bedrijf van zijn Otello (1816) volgde Rossini, sterker nog in Maometto II, de lijn zoals die in de grote, doorgecomponeerde vorm tot uitdrukking komt.
    Maometto II is een muziekdrama in twee bedrijven dat Rossini heeft geschreven op een libretto van Cesaro della Valle, Hertog van Ventignano, die dat tekstboek heeft gebaseerd op zijn eigen roman in verzen Anna Erizo. De opera werd voor het eerst opgevoerd in Napels, op 3 december 1820. Voor een opvoering in Parijs werkte de componist dit muziekdrama om tot Le siège de Corinth. Daarvoor gebruikte hij ee libretto van Luigi Balocchi (1766-1832) en Alexandre Soumet (1788-1845). Daarvan werd de première op 9 oktober 1826 in de Franse hoofdstad gegeven.

    "Ze doen het allemaal

    Om 20:30 uur, dezelfde avond kunt op de muziekzender Mezzo-televisie ook nog kijken naar een aldaar overigens eerder voorgestelde versie van de opera Così fan tutte van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), begeleid door het Orchestra of the Age of Enlightment onder leiding van Iván Fischer. Die versie is tot stand gekomen op het Festival van Glyndebourne. Zie daartoe op de aan deze gelieerde site een eerder opgenomen, kortgehouden bijdrage in een ruimer artikel over meerdere opera's, dat we op zaterdag 21 juni 2008 hebben geplaatst.
    Een heel ruime toelichting op die Mozart-opera kunt u eveneens op die site vinden, en wel op maandag 12 mei 2008.

    ____________
    Afbeeldingen
    1. Sir Walter Scott, auteur van het oorspronkelijke verhaal The Bride of Lammermoor.
    2. William Shakespeare, wiens komedie Much ado about nothing door Berlioz werd omgewerkt tot opera.
    3. Portret van de geniale muziekmeester Giacchino Rossini.
    4. Dirigent Iván Fischer.

    07-02-2009 om 17:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Felix Mendelssohns Requiem voor zijn zuster Fanny '” op NL-Cultura
    Zus en broer Mendelssohn
    De digitale televisiezender Cultura presenteert op zaterdag 7 februari — 's avonds tussen 20:30 uur en 21:23 uur — in de programmareeks Chamber music collection een documentaire over het Requiem dat Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) heeft gecomponeerd naar aanleiding van het overlijden van zijn zuster Fanny, die vier jaar ouder was dan hijzelf. Enige jaren heeft de schilder Wilhelm Hensel (1798-1861) haar het hof gemaakt totdat ze in 1829 met hem in het huwelijk trad. Ze overleed op 14 mei 1847, broer Felix volgde haar op die zo lange weg op 4 november van hetzelfde jaar. Voordien schreef hij nog een Requiem voor haar dat echter niet in het officiële oeuvre-overzicht met een opusnummer is opgenomen.
    Hoewel ze zelf muzikaal zeer begaafd was, als pianiste en tevens als componiste, was het in die tijd bijna een volstrekte onmogelijkheid om je als vrouw in die professie te profileren. Zelfs haar liberale vader zag dat in het kader van de bestaande vooroordelen toen hij haar in 1820 schreef dat de muziek wellicht het beroepsleven voor haar broer Felix zou worden, maar dat muzie voor haar niet meer dan ornamentiek in haar bestaan kon en mocht zijn. Die houding ten opzichte van componerende vrouwen is tot in onze dagen blijven voortbestaan al laten meer en meer van hen zich niet langer in een ongewenste hoek duwen.

    Documentaires
    De Engelse documentaire die Cultura zaterdag zal uitzenden, is niet voorzien van ondertitels. De handeling van deze film — die onder regie van Phil Comeau tot stand is gekomen — werd geschreven door Hélène Blackburn; de choreografie is van Mélika Abdelmoumen.
    Direct na deze film volgen, in het kader van het Mendelssohn-jaar, als onderdelen van Cultura's programmareeks Discovering Masterpieces, nog twee documentaires die betrekking hebben op deze componist. Eerst een korte film van onbgeveer 25 minuten over het leven van Mendelssohn, en daarna — in dezelfde reeks een concert waarin het Vioolconcert opus 64 van Mendelssohn zal worden voorgesteld.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Fanny Cäcilie Mendelssohn (1805-1847).
    2. Felix Mendelssohn (1809-1847).

    07-02-2009 om 09:22 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    06-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rietkwintet Calefax zondagochtend in VPRO's Vrije Geluiden, Nederland 1
    Om negen uur in de ochtend
    Het Rietkwintet Calefax, dat verleden week donderdag zijn tournee door Nederland in Groningen heeft afgesloten, zal aanstaande zondag in het VPRO-Programma Vrije Geluiden optreden — een kleine troost voor al degenen die geen van de concerten tijdens de tournee in januari heeft kunnen bijwonen, maar wel graag op de hoogte blijft van het nieuwe dat deze heren samen aan muzikaals presenteren, inmiddels verspreid over een periode van zo'n half millennium.


    Degenen die geen kleine kinderen hebben of zij die met de hond(en) uit moeten, en daardoor min of meer gedwongen zijn vroeg op te staan, kunnen mooi even van de gelegenheid gebruik maken om te luisteren naar wat ze op hun respectieve blaasinstrumenten dan te spelen hebben of meegenomen, en er zullen vast en zeker nog wel enkele interessante mededelingen vallen, die een nieuw of ander licht werpen op de muziek dan wel de verschillende instrument in de diverse varianten. En ik waarschuw u maar meteen: die jongens zijn niet wars van een (muzikale) grap of humor anderszins (zie foto).
    Volgende maand gaan de heren op tournee door India en later dit voorjaar volgt nog een optreden in Istanbul en op de tweede zomerdag in Londen. Doch wie weet, komen we daar nog wel op terug voordat het zover is.
    Meer over deze groep musici is te vinden in onze bijdrage van zondag 28 december 2008, en in een nieuwer artikel van zondag 18 januari.
    __________
    Calefax-musici, toch bepaald geen kleine jongens, op Sicilië, in en met een rode FIAT. (Foto: Rob Marinissen.)

    06-02-2009 om 01:18 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie concerten met 25 Rachmaninov-liederen door twee solisten en een koor met pianobegeleiding
    Liederen uit een kwart eeuw
    Aangezien de op zich juiste titel van dit artikel voor verwarring zou kunnen zorgen, vertellen we u hier direct dat de solisten in kwestie en het koor, niet gelijktijdig zullen optreden, maar separaat, wel zullen alle die verschillende voordrachten worden begeleid door de pianiste Reinhild Mees. De vereiste zangstemmen worden ingevuld door twee mensen van Russische origine, en dat kan nimmer verkeerd zijn voor de kwaliteit van de inleving in de emotie die opgesloten zit in liederen met teksten van dichters, maar voor Russische componisten — zonder daarbij onontdekt te blijven. Het is een dimensie die voor een nuchter westerling meer energie vereist dan voor iemand die in die traditie is opgegroeid. Anna Viktorova, mezzosopraan; en Sergei Leiferkus, zijn degenen die solistisch voor u zullen zingen, het Nationaal Jeugdkoor onder leiding van Wilma ten Wolde is ook twee keer van de partij met onder meer de internationaal vermaard geworden Vocalise uit de Liederen opus 34. De Georgische voordrachtskunstenares Nina Targan Mouravi zal de inhoud van de Russische teksten, voor zover nodig synoptisch, aan u voorstellen. Een veel uitgebreider artikel over deze drie concerten kunt u lezen in een artikel dat ik eerder vandaag heb geplaatst op de Nederlandse fin de siècele cultuurwebsite All art is quite useless van Rond1900.nl.
    ___________
    Zondagmiddag, vanaf 14:00 uur, in Diligentia, Den Haag

    NB: Toevoeging zaterdagochtend 7 februari: Daarnet laat de impresario ons weten dat het concert in Den Haag niet doorgaat.
     

     Dinsdagavond, vanaf 20:15 uur, in de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam Woensdagavond, vanaf 20:15 uur, in De Doelen, Rotterdam

    ____________
    Afbeeldingen

    1. De Russische mezzosopraan Anna Viktorova.
    2. De Russische bas Sergei Leiferkus.
    3. De Nederlandse pianiste Reinild Mees.

    06-02-2009 om 00:00 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    05-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mini-documentaire over dromen viermaal op digitaal kanaal

    Filosoferen over dromen
    Het Nederlandse digitale televisiekanaal met de zo stupide benaming Holland Doc dat daarmee direct de indruk wekt uitsluitend bedoeld te zijn voor het randstedelijke gebied van Nederland — en binnen de oneindige hoogmoedsverplettering, alsmede de domme minachting voor alles wat niet randstedelijk is, zullen de makers dan ook wel alleen maar aan die regio denken —, zendt binnen enkele dagen vier keer een kort programma uit over het fenomeen Dromen dat in de reeks Noorderlicht al eens door de VPRO is uitgezonden. Deze film is nu gereed voor verzending door de ether naar uw huiskamer.
    Over het verschijnsel dromen en de Weense, omstreden filosoof Sigmund Freud (1856-1939) — die in zijn geniale analyses van dit fenomeen meer zag dan alleen het nuchtere dagelijks-oppervlakkige bestaan — komen in de film ook andere deskundigen aan het woord, zoals de Amerikaanse neuropsychiater John Allen Hobson (geb. 1933).
    Meer over het fenomeen Dromen en de uitlegging daarvan kunt u lezen in mijn artikel dat ik heden op de Nederlandse fin de saiècle site All art is quite useless van Rond1900.nl heb gepubliceerd.
    Uitzendingen van deze film zijn te zien op:
    zaterdag 7 februari, vanaf 21:30 uur
    zondag 8 februari, vanaf 16;45 uur
    maandag 9 februari, vanaf 21:45 uur
    woensdag 11 februari, vanaf 21:00 uur

    05-02-2009 om 18:15 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    04-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eilanden van Estland in documentaire '” tweemaal op NDR-tv
    Donderdag 5 februari zendt het derde programma van de ARD dat zich voornamelijk bezighoudt met zaken voor en in het Noorden van ons oostelijke buurland, de Norddeutsche Rundfunk (NDR), een documentaire film uit over de eilanden van Estland, een staat die ingebed ligt tussen de Finse zeeboezem en de bocht van Riga. Het is dan ook een land met een zeer ontwikkelde maritieme traditie, waar Russen en Zweden, Duitsers en Denen hun sporen hebben achtergelaten. Drie kwartier informatie over de eilanden van Estland zal heel veel gegevens bevatten die nieuw voor de meeste kijkers zullen zijn, aangezien die gebieden, als gevolg van vooral geopolitieke ontwikkelingen tijdens de twintigste eeuw, meestal nog volstrekt onontgonnen terrein is.


    De documentaire zal worden uitgezonden donderdagavond, direct na de Tagesschau, van 20:15 uur tot 21:00 uur in het progamma mareTV — Das Magazin des Meeres. De titel van de aflevering deze keer luidt kort en bondig en voor iedereen duidelijk: Estlands Inseln.
    De programmareeks stelt zich ten doel de wereld van het water aan een nadere beschouwing te onderwerpen vanaf de vaste wal. De zee wordt beschouwd als middel van bestaan voor bij voorbeeld vissers en ondernemingen die cruises organiseren, als plek om te ontspannen door te vissen of op een andere manier te recreëren: zeilen, wandelen langs de oevers en zo meer. Net vergeten mag worden dat de zee ook een fascinerend gebied vormt voor natuurvorsers die met de opgedane kennis de wetenschap omtrent alles wat met de zee te maken heeft, letterlijk te verruimen in documentaties en vergelijkende onderzoeken.
    De NDR herhaalt deze documentaire op vrijdag 6 februari tussen 15:15 uur en 16:00 uur.
    ________
    Afbeelding: Estland geografisch bekeken. De eilanden zijn goed zichtbaar voor de kust van het vasteland.

    04-02-2009 om 23:47 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bartóks Blauwbaard donderdag op BBC Radio 3
    Eerst Stravinski
    Twee imposante werken van Oost-Europese muziekmeesters bepalen morgenavond het gehoor van het programma Performance on 3 op de Britse radiozender BBC Radio 3, als tussen 20:00 uur en 22:15 uur onze tijd een concert zal worden gegeven door het London Symphony Orchestra onder leiding van Valery Gergiev.
    Als eerste werk staat op het programma de klassieker Le sacre du Printemps van Igor Stravinski, waarvan onder leiding van deze dirigent diverse concertopnamen bestaan. Vervolgens klinkt het meestal als opera geboekstaafde absolute meesterwerk Hertog Blauwbaards Burcht van Béla Bartók (1881-1945). Over dat stuk hebben we op de site Tempel der Toonkunst op donderdag 30 november een uitgebreide toelichting opgenomen.

    Afbeelding: Dirigent Valery Gergiev.

    04-02-2009 om 19:48 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tsjajkovksi's Vioolconcert met Nikolaj Znaider donderdagnacht via Nederland 2

    Nachtmuziek
    Via het televisieprogramma NPS Klassiek zal in de vroege nachtelijke uren van donderdag 5 februari op vrijdag 6 februari tussen 00:20 uur en 01:00 uur via Nederland 2 een concert worden uitgezonden waarin de befaamde Russische violist Nikolaj Znaider een vertolking zal presenteren van het inmiddels al lang onsterfelijk gebleken Vioolconcert van Pjotr Iljitsj Tsjajkovski.
    Hij zal worden begeleid door het Nederlands Radio Symfonie Orkest. De nog relatief jonge Rus (geboren 1975) geldt reeds bij velen, niet alleen de aandachtig luisterende concertbezoekers en thuisgenieters, maar tevens door critici op allerlei plekken ter wereld, beschouwd als de beste violist van deze tijd.
    Op de Nederlandse fin de siècle website All art is quite useless  van Rond1900.nl kunt u op 6 maart 2007 een uitgebreid artikel aantreffen over deze compositie.

    04-02-2009 om 18:35 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.197 Ex libris van zestien Litouwse kunstenaars '” vanaf 5 februari in het Goethe-Institut Rotterdam
    Twee verschillende exposities in Rotterdams Goethe-Institut
    Donderdag 5 februari zullen om 19:00 uur in het Goethe-Institut te Rotterdam [1] twee tentoonstellingen worden geopend. Over de ene — met boek- en affichekunst in de Duitstalige literatuur te Praag — hebben we op onze zustersite Tempel der Letteren in een artikel van vrijdag 23 januari reeds bericht. Parallel daaraan heeft het Litouws Cultureel Centrum in Nederland een expositie samengesteld met ontwerpen van Litouwse Ex Libris. Er is een keuze gemaakt uit de veelheid aan verschillende ontwerpen die zijn gerealiseerd door zestien verschillende kunstenaars. Deze hebben hun gevoelen(s) op zeer uiteenlopende wijzen toevertrouwd aan het papier: variërend van extraverte expressie tot en met de ingetogenheid van eenvoudig geëtste lijnen.


    Geschiedenis in het kort
    Het ontstaan van het fenomeen Ex Libris — letterlijk uit de boeken, hetgeen bij uitbreiding betekent uit de boekerij of uit de bibliotheek — is, en dat zal niemand verbazen, een gevolg van de uitvinding en ontwikkeling van de boekdrukkunst door Johannes Gutenberg (ca. 1400-1468) [2]. Redelijk snel ontstond er in Duitsland een cultuur van 'voorzichtige' spreiding van het verschijnsel boek, dat toen nog een relatief omslachtige en daardoor prijzige aangelegenheid was. Eigenaren van zulke producten van boekdrukkunst — en veelal waren dat, vooral in de begintijd, bijbels, zoals het in 1455 gereedgekomen standaardwerk dat als Gutenbergbijbel — wilden hun bezit op een bijzondere manier kenmerken en zo ontstonden de verschillende prentjes, die in het boek konden worden geplakt, eerst tamelijk eenvoudige ontwerpen met daarop veelal een familiewapen en de naam van de eigenaar. In de loop van de laatste vijf eeuwen heeft zich dit fenomeen ontwikkeld tot een apart onderdeel van de grafische kunst.

    Grote namen
    Grootmeesters van de kunst die zich in de beginjaren van het Ex Libris hebben onderscheiden, zijn onder meer de tijdgenoten Albrecht Dürer (1471-1528) en Lukas Cranach (1472-1553), die een generatie na Gutenbergs overlijden hun kunst hebben gecreëerd. Anderen binnen de wereld der (druk)kunst zijn in hun voetsporen getreden. Daaronder Paul Klee (1879-1940), Pablo Picasso (1881-1973) en Salvador Dali (1904-1989).
    Het feit dat dit onderdeel van het geheel aan grafische kunsten in Duitsland is ontstaan, maakt het Goethe-Institut tot een plek bij uitstek om een expositie over Ex-Libris te organiseren, waarbij het voor deze gebeurtenis heeft samengewerkt met het Litouws Cultureel Centrum. Dat de tentoonstelling uitsluitend stukken van Litouwse kunstenaars voorstelt, is in het geheel niet verbazingwekkend als men bedenkt dat de hoofdstad van dat Baltische land al geruime tijd een centrum van grafische kunsten is en heel in het bijzonder voor Ex Libris.
    Dat verklaart meteen de enorme rijkdom aan geëxposeerde stukken: in totaal 197, ontworpen door zestien verschillende kunstenaars.

    Precisiewerk
    Veel meer nog dan in andere kunsten is het ontwerpen van een Ex Libris een veelal directe samenwerking tussen de opdrachtgever en de kunstenaar. Het feit dat een Ex Libris tot meestal van relatief kleine omvang is doordat het in een boek moet passen en de meeste boeken nu eenmaal niet het formaat hebben van een zeer groot uitgevallen wereldatlas.


    Dat zal in de praktijk betekenen dat er dikwijls heel kleine maar zeer belangrijke aanpassingen vereist zijn omdat de opdrachtgever bepaalde details extra naar voren wil laten komen. Een eerste vereiste daarvoor is dat de kunstenaar kan luisteren en zich in ieder geval theoretisch kan inleven in de gedachte- en gevoelswereld van die ander. Technisch zal hij of zij moeten beschikken over precisie en een zeer goed ontwikkeld geduld. En het heet dat in de landen van Noord-Europa juist die eigenschappen ruimschoots aanwezig zijn.

    Rijke expositie
    Al enige tijd is het fenomeen Ex Libris een verzamelobject — en naar mijn subjectieve beleving groeit de belangstelling tamelijk snel — en een opvallend aspect daarbij is dat er inmiddels verzamelaars zijn die zich toeleggen op stukken die nooit in een boek ingeplakt geweest zijn. Dat is niet zo'n onmogelijk zaak als het wellicht lijkt. Immers, genoeg mensen hebben hun Ex Libris op voorraad en gebruiken deze — als het om kostbare ontwerpen gaat — alleen in hun duurdere of meer geliefde boeken. Inmiddels bestaan er op ons ondermaanse 35 verenigingen van verzamelaars van Ex Libris [3]


    Een tentoonstelling die 197 voorbeelden uit het werk van 16 grafische kunstenaars presenteert — oorspronkelijk had men 120 stukken van 15 kunstenaars gepland — mag terecht als rijk worden gekwalificeerd, waardoor men uren nodig heeft om al het uitgestalde materiaal aan een nadere blik te onderwerpen. Een kleine selectie van datgene wat u wacht als u een bezoek aan het Goethe-Institut waagt, ziet u binnen deze tekst.afgebeeld. Het openingswoord voor deze bijzon  der expositie zal worden gesproken door de Ambassadeur van Litouwen in Nederland Vaidotas Verba.
    __________


    [1] De Rotterdamse vestiging van het Goethe-Institut Niederlande bevindt zich aan de Westersingel 9, 3014 GM Rotterdam. Voor mensen van buiten Rotterdam zij verwezen naar de website van het Goethe-Institut. Onder de mededelingen betreffende de Rotterdamse vestiging is ook een routebeschrijving te vinden onder het begrip Anfahrt. De expositie duurt tot en met13 maart. Voor bezichtiging kan men terecht op maandag, dinsdag en donderdag van 17:00 uur tot 19:00 uur; op woensdag van 12:00 uur tot 19:00 uur en op vrijdag van 14:00 uur tot 17:00 uur.

    [2] De complete naam van de man is te mooi om hem hier niet even te vermelden: Johannes Genschfleisch zur Laden zum Gutenberg.

    [3]
    Benoît Junod, vice-president van de FISAE — Fédération International des Sociétés Amateurs d' Exlibris — laat ons nog weten dat Ex Libris in het Japans papierjuwelen worden genoemd.


    Afbeeldinge
    1. Ontwerp van Ausra Capskyte.
    2. Ontwerp van R. Gaizauskaite.
    3. Ontwerp van Ramune A. Kmieliauskaite.
    4. Ontwerp van Alfonsas Cepauskas.
    5. Ontwerp van Valentinas Ajauskas.
    6. Ontwerp van R. Gaizauskaite.

    04-02-2009 om 16:04 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    03-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie BBC-programma's met en over Alfred Brendel

    Passie voor films van Buñuel
    BBC Two Television heeft de komende dagen, steeds heel laat op de avond, respectievelijk vroeg in de nacht, drie keer een programma dat — eenmaal deels en tweemaal geheel — is gewijd aan de pianist Alfred Brendel die in 1931 in Moravië werd geboren.


    Dat begint dinsdag 3 februari 's avonds om 23:00 uur onze tijd in The culture show. Zelfs programma's van niveau worden door BBC-apparatsjiks als show gekwalificeerd — driewerf bah; het gaat toch niet over minder begaafden, schreeuwerig-hersenloze figuren en/of andere halve garen, althans in principe niet. In dat programma wordt een der zeldzame interviews met Brendel getoond waarin blijkt dat hij zeer gepassioneerd kon raken door de latere films van Luis Buñuel.

    Repeteren en discussiëren
    In de nacht op woensdag 4 februari wordt tussen 00:20 uur en 01:30 uur de film Alfred Brendel: man and mask vertoond. Daarin repeteert hij delen uit pianoconcerten van Ludwig van Beethoven (1770-1827), samen met dirigent Simon Rattle. Dan volgt nog een discussie met Matthias Goerne over Schuberts Winterreise.
    Brendel die zich al geruime tijd heeft teruggetrokken uit het openbare muziekleven, was één van de pleitbezorgers voor het gebruik van een grote Bösendorfer-vleugel in werken van onder meer Schubert. Tal van zijn recitals zijn opgenomen en in de jaren tachtig op diverse zenders, verspreid over Europa, uitgezonden. Het is de hoogste tijd dat men, eventueel homoepatisch gedoseerd, deze opnieuw gaat uitzenden. Schubert, Bösendorfer en Brendel zelf hebben dit ruimschoots verdiend.


    De drie grote klassieken uit Wenen
    In de nacht van woensdag 4 op donderdag 5 februari presenteert Stephanie Hughes op dezelfde zender bijna een uur muziek, de door Alfred Brendel zal worden gespeeld. Het betreft stukken van Franz Schubert (1797-1828), Joseph Haydn (1732-1809) en Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791).
    Het programma duurt bijna een uur en staat gepland voor 00:20 uur en 01:15 uur. Gezien de ontwikkelingen in de wereldwijde crisis, die financiële gevolgen voor alle maatschappelijke geledingen zal hebben en derhalve tot gevolg heeft dat er minder nieuwe programma's zullen kunnen worden geproduceerd, is het — zo lijkt mij in eerste instantie en ook nog na dieper nadenken — geen verkeerde gedachte om wat vaker in de archieven te duiken en zeldzame opnamen — qualitate qua of anderszins — opnieuw te vertonen, en zulke muziekprogramma's hoeven zich niet te beperken tot die momenten waarop de meeste luisteraars reeds op één oor liggen. Bovendien is het niet uitgesloten dat men er ook weer een nieuw publiek mee kan genereren.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Pianist Alfred Brendel.
    2. Handtekening van Franz Schubert.

    03-02-2009 om 22:18 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie, onderling verschillende, Nederlandstalige dichters in documentaire filmbeelden
    Drie verschillende films
    Deze week zal, in het kader van De Week van de Poëzie, het digitale VPRO-televisiekanaal met die onnozele naam — Holland Doc— nog enkele keren de drie verschillende dichtersportretten uitzenden, die de laatste dagen reeds enige malen te zien waren: over Gerrit Kouwenaar, Gerrit Komrij en Jotie T'Hooft. Twee van hen zijn nog in leven, de beide die de voornaam Gerrit dragen en Nederlanders zijn. De Vlaamse Jotie, die de jongste van het stel was — de beide anderen werden in 1923, respectievelijk 1944 geboren — en in de eerste oktoberweek van 1977 als 21-jarige is gestorven als gevolg van een overdosis heroïne. Volgens de gegevens, die de VPRO verstrekt naar aanleiding van de documentaire over deze uitzonderlijke Vlaamse jongen, was het cocaïne. Geen van beide vergiften heeft echter iets heroïsch en leidt zeker niet tot nieuwe, grootse poëzie van degene die aan het lijden ten onder gegaan is.

    Gerrit Kouwenaar
    Op dinsdag 3 februari en nog drie keer deze week wordt de bijna een uur durende documentaire, Totaal witte kamer, over Gerrit Kouwenaar, uit het jaar 2004, herhaald: een prachtig, intiem portret van de dichter intal van situaties: als weduwnaar, kort nadat zijn tachtigste jaar was voltooid. Beelden van het drukke verkeer in Amsterdam, van een stille werkkamer, afgewisseld met stemmen van enkele anderen, die Kouwenaar goed kennen — Anna Enquist bijvoorbeelden Kees Fens, die een terechte lofzang op de treffende beknoptheid van deze poëet houdt — en van een optreden bij boekhandel Ko van Leest, waar de dichter uit zijn nieuwe bundel voordraagt. De regisseur heeft Kouwenaar begeleid naar zijn huis in Frankrijk waar hij enige maanden per jaar met zijn echtgenote heeft doorgebracht en waar hij nu in een karig ingericht onderkomen zijn denk- en dichtwerk kan verrichten met in het boekenrek een exemplaar van Het Juiste Woord dat Kouwenaar prees — al zou hij velen een tegengestelde menig kunnen horen verkondigen. "Van Dale is te groot." Tja, je kunt niet alles steeds op en neer van en naar Nederland weer meenemen. De beelden die in Frankrijk worden geschoten, dragen in een totaal andere omgeving toch hetzelfde uit als die van en in de grote stad: inspirerende 'plaatjes' met steeds een geheel eigen poëtisch karakter, al is de hunkering die zij oproepen naar meer van die beelden en zo mogelijk bijpassende woorden die tezamen nieuwe poëzie vormen — dus in die context het liefst van de inmiddels bejaarde dichter zelf — wel groter en ingrijpender dan door de weergave van een volle boekwinkel en/of het drukke verkeer op straat, al hebben al die situaties hun eigen poëtische karakter voor al diegenen die het willen en — veelal daardoor — ook kunnen zien.
    Dinsdag 3 februari 21:55 uur op de zender Holland Doc
    Woensdag 4 februari, 18:35 uur

    Donderdag 5 februari, 13:25 uur
    Vrijdag 6 februari 21:50 uur

    Gerrit Komrij
    Hoewel Gerrit Komrij vier jaar — 2000-2004 — de functie van Dichter des Vaderlands heeft vervuld en dat niet ten onrechte, is hij — geheel in tegenstelling tot Kouwenaar, zijn voornaamgenoot — op tal van andere fronten als auteur actief: columnist, criticus, essayïst, romancier en tonelist. Omstreden was hij dikwijls door wat hij woensdags op de Achterpagina van NRC/Handelsblad ten beste gaf over roddelbladen, scientology, domme gansjes en stupide paapse rituelen. Het heeft hem niet zelden persoonlijke bedreigingen en eventueel hangende processen opgeleverd, maar dat heeft Komrij er niet van weerhouden flink te keer te blijven gaan tegen wat hij als misstanden beschouwde. Dat in die soms verkapte, dan weer onverholen scheldkritieken toch altijd plaats was en bleef voor een gulle lach dan wel een meesmuilen of een spontane uithaal van verrassing, is al geruime tijd een grote verdienste en geeft de man op zich al een terechte aanspraak op de betiteling poëet, hoe prozaïsch de tekst in kwestie op zich ook mocht wezen.
    De maker van de documentaire die deze week tot en met vrijdag nog drie keer wordt uitgezonden, draagt de titel De gelukkige schizo, duurt ongeveer een uur, en zet Komrij neer als de eeuwige Buitenstaander. Hoewel hij zich midden in het bruisende leven kan bevinden, is hij in alle omstandigheden een buitenstaander geweest en gebleven. Dat werd vanzelfsprekend versterkt toen hij, nu alweer een kwart eeuw geleden, zich in Portugal heeft gevestigd en vrij snel daarna via een column liet weten dat hij kon leven voor de helft, of nog minder, van het bedrag dat hij daarvoor in Nederland nodig had, en voorts besefte hij dat de mensen aldaar minder gejaagd waren en mede daardoor gelukkiger, ondanks het feit dat er ook aan hun bestaan diverse bezwaren kleefden, zoals armoede, die overigens van een relatieve omvang was, aangezien er rijkdom in een andere vorm tegenover stond.
    In de nacht van dinsdag 3 op woensdag 4 februari vanaf 00:45 uur op Holland Doc
    Woensdag 4 februari vanaf 21:20 uur
    Donderdag 5 februari vanaf 16:10 uur

    Jotie T'Hooft
    Bijna niemand, die er niet specifiek naar heeft gezocht, zal weten dat deze jong gestorven dichter — op wiens graf ook alleen maar Jotie staat — in werkelijkheid Johan Geeraard Adriaan als voornamen droeg. De documentaire, die in het kader van de poëzieweek op dat digitale kanaal, over deze zo intens droevig geëindigde Vlaamse poëet nog drie keer wordt uitgezonden, draagt de titel Junkieverdriet, naar de gelijknamige, tweede bundel gedichten uit 1976. In zijn korte bestaan heeft hij binnen vier jaar toch vijf boeken met poëzie geproduceerd, die na zijn overlijden ook nog als verzamelbundels zijn uitgegeven: de poëzie in 1981, het proza in 1982.
    De documentaire met de duur van onegveer zvijfenvijftig minuten, en die de komende dagen nog twee keer zal worden uitgezonden op datzelfde digitale Nederlandse kanaal, stamt uit 1980.
    In de nacht van dinsdag 3 op woensdag 4 februari, vanaf 00:45 uur op Holland Doc
    Woensdag 4 februari vanaf 22:20 uur

    Donderdag 5 februari vanaf 17:10 uur

    ___________
    Afbeeldingen
    1. De Nederlandse dichter Gerrit Kouwenaar.
    2. De Nederlandse dichter, essayïst, criticus, dramaturg Gerrit Komrij.
    3. Voorzijde van het boekje Levensbeschrijving over de Vlaamse dichter Jotie T'Hooft.

    03-02-2009 om 20:08 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    02-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sergej Rachmaninov vijf dagen BBC's Composer of the week '” donderdagavond diens befaamde opus 30 op Mezzo-televisie
    Nog altijd populaire Rus
    Het is een heel goede traditie daar op die Britse zender BBC Radio 3, dat muziekprogramma gewijd aan één meester, getiteld Composer of the Week, dat vijf dagen tweemaal een uur muziek van de persoon in kwestie laat horen. Twee keer hetzelfde uur, om precies te zijn. In de middag en in de avonduren nog eens voor al degenen, die in de middag niet in staat waren om hun o(o)r(en) te luisteren te leggen. Deze week is de beurt aan de Rus Sergej Rachmaninov (1873-1943), die tal van zeer interessante composities heeft geschreven: diverse werken, waaronder stukken die zich uitstekend lenen voor mensen die de basis van het pianospel reeds onder de knie hebben: de preludes en de etudes. Daarentegen zijn de symfonische werken, waaronder diverse voor piano en orkest, van een pijnlijke banaliteit en wellicht is hij mede daardoor zo intens geliefd, doch niet alleen bij mensen die zich niet wat dieper hebben ingelaten met deze materie, maar juist eveneens bij muziekliefhebbers, die concerten bezoeken. Het is mij in mijn gymnasiumtijd eens overkomen dat het plaatselijke symfonieorkest in één seizoen driemaal die Rachmaninov-rimram opus 18 (Tweede concert in c- klein) op het programma had gezet, kennelijk doordat de solisten in kwestie, die men toen graag wilde (laten) horen, dat als voorwaarde hadden gesteld. Maar zelfs Jorge Bolet slaagde er niet in als aanvaardbare pleitbezorger voor deze kleine noten-clichéfabriek te fungeren.

    Gruwelkitsch opus 30 (1909)
    Voor degenen, die echter wel gecharmeerd zijn van het oeuvre voor piano en orkest, zij er hier nog op gewezen dat Rachmaninovs Derde Pianoconcert in d-klein deze week door Mezzo-televisie zal worden uitgezonden: op donderdag 5 februari om 19:30 uur. Het betreft de verfilming door Isabelle Soulard van een concert dat in januari 2004 werd gegeven tijdens de IXèmes Rencontres Internationales de piano Robert Casadesus te Lille. Solist is Simon Trpčeski, maar door welk orkest deze jonge pianist zal worden begeleid, wil Mezzo kennelijk geheim houden.
    We hebben er al meer dan eens op gewezen dat er op de redactie die de website van Mezzo onderhoudt en van informatie voorziet, geen idee heeft van datgene wat men zou moeten weten. Het is altijd weer pijnlijk te moeten vaststellen dat daar kennelijk alleen minder begaafden te werk gesteld zijn. Zou daar nog ooit op het hooste niveau de beslissing vallen dat slechts mensen met een basis aan kennis van zaken op deze gevoelige aspecten van de informatie worden losgelaten? Laat het bestaande personeel zich bezighouden met het invullen van de tijdstippen — als men tenminste cijfers nog wel kan onderscheiden en kan klok kijken.
    Volgende week wordt in drie steden in het westen van ons land een concert met Liederen van Rachmaninov, waaronder zelden gehoorde, uitgevoerd, en die zijn van een heel ander kaliber.
    Daar komen we dezer dagen nog separaat op terug.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Sergej Rachmaninov in 1925. Geschilderd door Konstantin Somov (1869-1939).
    2. Pianist Simon Trpčeski.

    02-02-2009 om 20:04 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prokofjevs opera Oorlog en Vrede twee keer op Mezzo-televisie
    Tweemaal in februari
    Aanstaande donderdag 5 februari, 's avonds tussen 20:30 uur en middernacht, kunt u op Mezzo-televisie kijken naar een opname van de opera Oorlog en Vrede van Sergej Prokofjev kijken. Al in 2008 presenteerde deze zender een opname van dit muziekdrama, maar toen waren er andere uitvoerenden, die daarin waren betrokken. Deze keer gaat het om een opname uit het jaar 2000, gemaakt in de Opéra van Parijs. Dirigent is de in 2005 overleden Gari Bertini. De productie wordt deze maand, over ruim drie weken, nogmaals door Mezzo uitgezonden, maar dan vanaf tien uur in de ochtend.
    Op de cultuurwebsite van het fin de siècle — basis is immers de monsterproductie-met-de-pen van Lev Tolstoj, die nog net even de sfeer van de twintigste eeuw heeft kunnen proeven voordat hij het op dit ondermaanse voor gezien hield — kunt u in een uitgebreider artikel meer lezen over deze uitvoering en allerlei parafernalia die, speciaal in deze context, betrekking hebben op de muziekzender Mezzo.

    02-02-2009 om 16:12 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    01-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verdi's opera Nabucco door de Nationale Reisopera nog in negen Nederlandse theaters
    Toeren door ons land
    Jongstleden dinsdag is de nieuwe enscenering door de Nationale Reisopera van het muziekdrama Nabucco van Giuseppe Verdi (1813-1901) in het Muziekkwartier in Enschede in première gegaan en daarbij zijn opnamen gemaakt voor het Radio 4-programma Opera live, dat zaterdagavond vanaf 19:02 uur op genoemde zender kon worden beluisterd. Het Gelders Orkest en het Koor van de Nationale Reisopera worden gedirigeerd door William Lacey. Voor de namen van de solisten verwijzen we hier naar het betreffende gedeelte van de website van DNR.


    Binnen vier weken — vanaf de 253 ste verjaardag van Wolfgang Amadeus Mozart (27-01) tot en met 21 februari — doet de Nationale Reisopera twaalf steden aan met dit veelgeprezen stuk muziektheater. Op het moment dat de radio-uitzending werd gerealiseerd, zijn er al twee theaters bespeeld en dezelfde avond speelde het gezelschap in Utrecht. Daardoor resteren er nog negen voorstellingen. Welke dat zijn, kunt u vinden op het daarbij behorende gedeelte van de website van DNR. Tussen de optredens zit meestal één dag en een enkele keer zijn dat er twee. Dat mag ook wel als je bedenkt dat het gezelschap de ene dag in Leeuwarden staat en het de daarop volgende dag een voorstelling in Heerlen moet geven, om daarna weer naar Groningen te moeten reizen.

    Achtergronden
    De eigenlijke naam van dit muziekdrama is Nabucodonosor, de Italiaanse benaming voor Nebucadnezar. Het stuk telt vier bedrijven en is gebaseerd op een libretto van Temistocle Solera (1815-1878) die daarvoor heeft gebruik gemaakt van het Franse toneelstuk met die Italiaanse naam, geschreven door Auguste Anicet-Bourgeois (1806-1870) en Francis Cornu (1800-1848). De eerste uitvoering werd gegeven in de Scala van Milaan op 9 maart 1842. Een jaar later werd het muziekdrama in Wenen voorgesteld en weer een jaar daarop in Duitsland te Stuttgart.


    Het verhaal
    We bevinden ons ein het jaar 578 voordat men in ons deel van de wereld met de christelijke jaartelling is begonnen. De plaatsen van handeling zijn Jeruzalem en Babylon. Koning Nabucco heeft Jeruzalem bestormd; de Hebreeuwse priester Zaccaria heeft Fenena, de dochter van Nabucco, echter in zijn macht, en verkeert daardoor in de veronderstelling dat hij de koning wel kan chanteren. Fenena is verliefd op de neef van de koning van Jeruzalem: Ismael, die eens haar zuster Abigail heeft afgewezen. Nabucco slaagt erin de tempel binnen te komen, en Abigail komt door middel van een document aan de weet dat zij niet de rechtmatige trooopvolgster is, maar heeft haar zinnen toch op de kroon gezet.
    Nabucco laat zich tot God verklaren, maar wordt daarvoor met overdonderende gekte gestraft, waarop Abigail haar plan ten uitvoer kan brengen en de troon te bestijgen. Zij geeft opdracht de Hebreërs en de afvallige Fenena te executeren. In een helder moment slaagt Nabucco er echter in de executie te verhinderen. Hij gaat ertoe over de God der Hebreërs te erkennen, waardoor Baäl ten val komt.
    Er kleeft nog een bijzonder element aan deze opera. Het beroemdste gedeelte daaruit — het koor dat Va pensiero zingt — vindt zijn oorsprong in de 136ste Psalm, en daarmee heeft Verdi de faam verworven zich als strijder voor de eenheid van Italië te hebben opgeworpen. De gehele opera heeft de lang aanhoudende bekendheid eveneens voornamelijk aan dit koornummer te danken.


    Het thema Nabucco werd in het eerste decennium van de achttiende eeuw door Keiser respectievelijk Ariosti, alsmede drie decennia na de versie van Verdi — toen door Dibellemont — eveneens op muziek gezet.
    ___________
    Afbeeldingen: Scènefoto's van de enscenering van Nabucco waarmee De Nationale Reisopera tot en met 21 februari door ons land toert. De foto's zijn gemaakt door Marco Borggreve.

    01-02-2009 om 00:48 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    31-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het leven van de Duitse letteren-paus Marcel Reich-Ranicki op Arte-televisie
    Korte documentaire
    Arte-televisie presenteert op zaterdag 31 januari tussen 17:20 uur en 18:05 uur [1] een Portret van de thans 88-jarige literatuurcriticus [2] Marcel Reich-Ranicki, die kan terugkijken op een zeer rijk leven vol kleuren en tevens vervuld van zwart-witte gebeurtenissen in de bruine tijd die Europa en andere delen van de wereld aan de rand van de afgrond heeft gebracht.
    Over die eerste acht decennia vanaf 1920 heeft de man in 1999 een zeer succesvol boek gepubliceerd dat een enorme oplaag heeft gehaald en daarmee ook de kas van de criticus aardig heeft gespekt. Eind 2000 kwam er een pocket-editie van op de markt en een band vol met reacties, kritieken en documenten, en in 2005 een keuze uit die memoires, in eerste instantie bedoeld voor scholieren. Dat op zich is een uitstekende zaak, maar wellicht kan het boek ook een goede optie zijn voor die vele mensen, welke enige schroom voelen bij de confrontatie met zogeheten dikke boeken.

    Productief leven
    Die Marcel Reich-Ranicki is veel meer omstreden dan menig andere litertuurcritus of andersoortige recensent in andere takken van de wereld der kunsten. Dat zal niet alleen zijn oorsprong vinden in de goed leesbare manier waarop de man zijn meningen in geschrifte verkondigd, maar mede door zijn veelvuldige optredens voor televisiecamera's waar hij op een uiterst extravert-emotionele wijze kond deed van zijn opvattingen, ook en met name in zijn 'eigen' programma Das Literarische Quartett dat gedurende dertien jaar met enige regelmaat op de buis te zien was en dat, ondanks het relatief late tijdstip, toch een miljoen kijkers trok. Dat de meeste geuite opvattingen van Reich-Ranicki doorgaans goed gefundeerd zijn, is natuurlijk een prima zaak, maar ook hij kan zich niet onttrekken aan de verleiding van het gevoelsmatige vooroordeel dat, in relatief onbewuste lagen voortdurend op de loer ligt. En dan trekt hij soms zodanig van leer dat je meent met iemand te maken te hebben die in 'een verkeerde tijd' is blijven steken. Het zou, zeker in dit kader, te ver voeren om daar uitgebreid op in te gaan; er zullen zich vast nog wel andere gelegenheden voordoen. Hier gaat het om een portret dat op zich — ook al duurt het slechts drie kwartier — veel informatie zal verstrekken en tevens voldoende gelegenheid zal bieden om indrukken op te doen die kunnen leiden tot het vormen van een eigen mening. En dat is nu juist iets waarvan de protagonist van het documentaire materiaal dat wordt getoond, steevast zegt dat zoiets heel belangrijk en positief te vinden.

    Nieuwste publicatie
    Het recentelijk verschenen, nieuwste boek dat Marcel Reich-Ranicki als protagonist heeft, is iets anders gestructureerd dan we gewoonlijk meemaken. Hier gaat het niet om wat deze literatuurliefhebber en het soms bovenmatig aan, respectievelijk door, datzelfde fenomeen lijdende wezen over de door hem tot thema opgeworpen boeken of andersoortige uitingen met letters — hetgeen, zoals we zelf ook wel weten, niet steevast leidt tot literatuur of zelfs maar tot lectuur ter verpozing — te zeggen heeft, noch is er enige sprake van recensies, commentaren en reacties op zijn essays dan wel andere vormen van expressie met de pen.


    Dit boek hinkt op twee gedachten, die tezamen een uitstekend beeld geven van de persoon en vooral de werkzame criticus. Het betreft redes die zijn gehouden naar aanleiding van enigerlei festiviteit: redes door de protagonist van dit boek enerzijds en uitgesproken gedachten over hem aan de andere kant. De periode waarin deze toespraken, of wat daarvoor moet doorgaan, werden gehouden, beperkt zich tot de periode na het verschijnen van zijn boek Mein Leben, hetgeen neerkomt op een klein decennium. Dat daarin belangwekkende figuren uit de geschiedenis van de Bondsrepubliek Duitsland voorkomen, zoals Professor Jürgen Habermas — die een vooraanstaande rol heeft gespeeld tijdens de studentenprotesten, nu zo'n veertig jaar geleden — en de inmiddels overleden uitgever van Suhrkamp/Insel, Siegfried Unseld (1924-2002) — die veel met Reich-Ranicki te maken heeft gehad, zowel als auteur van diens huis, alsook in zijn functie van criticus die niet altijd even enthousiast was over datgene wat Suhrkamp- en/of Insel-auteurs aan het papier hadden toevertrouwd — is een voor de hand liggende zaak. Maar dat een afgrijselijke Ulknudel als Thomas Gottschalk daarin een bijdrage moet leveren, is een pijnlijke uitglijder. Ook op een mening van de grootste Europese clichéfabriek aller tijden, Angela Merkel, zat echt niemand in het ware cultuurleven te wachten. Gelukkig zijn dit de twee enige missers, opgenomen in een hele reeks van mensen met kennis van zaken, waardoor de uitgave van het boek op zich toch nog een feestelijk gebeuren is geworden.
    __________
    [1] De film die Diana von Wrede in 2004 voor het Zweite Deutsche Fernsehen heeft gerealiseerd, zal door Arte worden herhaald op zaterdag 7 februari,'s ochtends vanaf 06:45 uur.

    [2] En niet 84-jarige, zoals in o.m. de VPRO-Gids staat; in dergelijke gevallen wordt informatie over een programma klakkeloos overgenomen zonder dat men even kijkt van welke datum de (verstrekte of gevonden) informatie is. En bij de film wordt duidelijk vermeld dat deze uit 2004 is.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Voorzijde van de paperback-editie van Mein Leben, dtv 12830 (2000).
    2. Voorzijde van het boek met reacties op Mein Leben, dtv 30807 (2000).
    3. Voorzijde van de geannoteerde, beknopte editie van Mein Leben, dtv 13327 (2005)
    4. Voorzijde van het stofomslag van de geboden editie van Die Literatur, eine Heimat — Reden über und von Marcel Reich-Ranicki. 240 pag., gebonden; Deutsche Verlags Anstalt, München 2008; ISBN 978-3-421-04380-1.

    31-01-2009 om 11:31 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    29-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee gedichten van de jubilerende Schotse bard Robert Burns (1759-1796)

    SONNET WRITTEN ON HE AUTHOR'S BIRTHDAY,
    ON HEARING A TRUSH SING IN HIS MORNING WALK

    SING on, sweet trush, upon the leafless bough,
    Sing on, sweet bird, I listen to thy strain,
    See agèd Winter, 'mid his surly reign,
    At thy blythe carol, clears his furrowed brow.

    So in lone Poverty's dominion drear,
    Sits meek Content with light, unanxious heart;
    Welcomes the rapid moments, bids them part,
    Nor asks if they bring ought to hope or fear.

    I thank thee, Author of this opening day!
    Thou whose bright sun now gilds yon orient skies!
    Riches denied, Thy boon was purer joys—
    What wealth could never give nor take away!

    Yet come, thou child of poverty and care,
    The mite high Heav'n bestow'd, that mite with thee I'll share.


    LINES WRITTEN ON A BANK NOTE

    Wae worth thy power, thou cursed leaf,
    Fell source o' a' my woe and grief;
    For lack o' thee I've lost my lass,
    For lack o' thee I scrimp my glass:
    I see the children of affliction
    Unaided, through thy curst restriction:
    I've seen the opressor's cruel smile
    Amid his hapless victim's spoil;
    And for thy potence vainly wished,
    To crush the vilain in the dust:
    For lack o' thee, I leave this much-lov'd shore,
    Never, perhaps, to greet old Scotland more.


    29-01-2009 om 20:12 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brittens opera Death in Venice in Brussel op toneel, concertant in Amsterdam

    In Brussel scenisch
    Het is bepaald geen zeldzaamheid dat veel operaliefhebbers alleen de naam van de componist van een muziekdrama kennen en niet wie de librettist is of in welk oorspronkelijk toneelstuk dan wel in welke roman het werk zijn oorsprong vindt. In de begintijd van de opera was dat wel anders en dat gold ook nog wel in de periode dat Mozart en Haydn hun muzikale eindproducten aan de man brachten.
    Een uitzondering op die regel vormt onder meer de opera Death in Venice, zeker als die liefhebbers van opera tegelijkertijd gesteld zijn op het fenomeen (bioscoop)film, aangezien onder dezelfde titel al ruim een kwart eeuw een zeer gewaardeerde film van Visconti de ronde doet over onze globe waar deze, zij het minder dan in de beginjaren na de gereedkoming ervan (1972), maar daar staat dan weer tegenover dat de vertoningen via het huiskamerscherm niet alleen zijn toegenomen, maar dat het aantal bereikte geïnteresseerden vele malen groter is.
    Zo komt het dat de naam van de Nobelprijswinnaar voor Literatuur, die de oorspronkelijke novelle, Der Tod in Venedig, heeft geschreven, Thomas Mann — ook in het Engelse taalgebied — eerder op iemands lippen zal verschijnen dan die van componist Benjamin Britten (1913-1976) als het bovengenoemde muziekdrama ter sprake komt.

    In Amsterdam concertant
    Deze Britten-opera uit 1973 doet in twee van de drie Benelux-hoofdsteden de komende dagen opnieuw zijn intrede. Aanstaande zaterdag wordt er een scenische uitvoering van gegeven in de befaamde Munt-schouwburg van Brussel: alles volgens de klassieke regels van het muziekdrama, al is er juist van dit meesterwerk meer dan eens beweerd dat het de gebruikelijke vorm van het fenomeen opera tart.
    Drie dagen later, op dinsdag 3 februari wordt van Death in Venice in het Amsterdamse Concertgebouw een concertante uitvoering gegeven. Wie daaraan, naast de internationaal hooggeprezen tenor Ian Bostridge, hun medewerking verlenen, is te zien op het bewuste onderdeel van de website van de muziektempel aan de Van Baerlestraat in Neerlands hoofdstad.
    Een uitgebreider artikel dan het onderhavige heb ik gisteren opgenomen op de fin de siècle cultuursite All art is quite useless van Rond1900.nl.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Auteur Thomas Mann.
    2. Componist Benjamin Britten.

    29-01-2009 om 07:44 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    28-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met de stemvork van de schilder '” Vasili Kandinski
    Nog tweemaal filmportret
    Jongstleden zondagavond, net voor middernacht, heeft Arte-televisie een portret uitgezonden van de Russische schilder Vasili Kandinski (1866-1944). Die film zal worden herhaald op vrijdag 30 januari, eerst in de nacht vanaf 02:00 uur en vervolgens op het nog steeds zeer vroege tijdstip van 07:00 uur.
    Die Kandinski is een der grootmeesters van de abstracte schilderkunst geworden, al zag het daar aanvankelijk niet naar uit. In zijn geboorteplaats Moskou heeft hij economie en rechten gestudeerd en aan de universiteit aldaar is hij eveneens als jurist verbonden geweest. Op zijn dertigste hield hij het echter voor gezien en vertrok hij naar München om zich daar te bekwamen in de schone kunsten.
    Nadat hij daar eerst twee jaar aan de Azbé-school had gestudeerd, werd hij door professor Stuck in die Beierse hoofdstad verder ingewijd in veel geheimen van de beeldende kunsten.

    Tal van functies
    In 1911 werd Kandinski de eerste vertegenwoordiger van een nieuwe stroming: het abstracte in de schilderkunst. Samen met zijn collega Franz Marc (1880-1916) richtte hij de kunstenaarsgroepering Der blaue Reiter op. In 1918 doceerde hij in Moskou, vier jaar later was hij aan het Bauhaus in Weimar verbonden, en in 1925 liet hij zijn invloed in Dessau gelden. In 1933 vetrok hij naar het Franse Neuilluy-sur-Seine, waar hij elf jaar later overleed.
    Het werk van Vasili Kandinski wordt nadrukkelijk gekenmerkt door een enorme kleurenpracht binnen tamelijk geometrisch afgebakende vlakken. Het is in die sfeer niet bij schilderijen alleen gebleven; ook etsen met min of meer dezelfde signatuur zijn uit zijn handen afkomstig. De man zag niet alleen kleuren, hij hoorde ze ook en sprak dan ook wel van zijn schilders-stemvork.
    Twee van zijn geschriften hebben een redelijk blijvende bekendheid gehouden, waarvan het eerste in 1912 verscheen als Über das Geistige in der Kunst — in het Nederlands vertaald verschenen in de Aula-reeks van uitgeverij Het Spectrum (nr. 91 in 1962) als Het abstracte in de kunst. Een jaar na de eerste Duitse uitgave daarvan publiceerde hij het boek Selbstbiographie.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. Vasili Kandinski in 1913. Foto uit zijn Selbstbiographie.
    2. Voorzijde van A.W. Bruna's Unesco-pocket uit 1964 over Kandinski.
    3. Voorzijde van de Aula-pocket met de vertaling van Über das Geistige in der Kunst.

    28-01-2009 om 16:30 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    27-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeer tijdelijke onderbrenging in Duitse inrichting van het ZDF
    Tijd(stip)verschuiving
    Er zijn momenten dat je je groen en blauw ergert — om alle eventueel andere opduikende kleuren nu maar even terzijde te laten — omdat het aangekondigde tijdstip van een interessant televisieprogramma is verschoven vanwege zoiets overbodigs als sport op de buis. En toch al helemaal als dat is vanwege het onbedaarlijke, plebejisch-agressieve klootjesvolkvermaak dat de naam voetballen draagt.
    Daar kunnen wij ons in principe dermate aan ergeren dat we soms zelf geloven er goed aan te doen een deskundige op het gebied van zielskwellingen te raadplegen. En dan denk je — hoe zou je aan iets anders kunnen denken aan de Duitse Anstalt, die onder auspiciën van het ZDF, u tienmaal per jaar in staat stelt u te laten informeren over nieuwe ontwikkelingen, al dan niet met (heel direct) commentaar. En juist vanwege dat stomme voetbalspel moest de uitzending van de nieuwste openstelling van die inrichting worden verschoven. In dit geval tot — voor zover we da nu kunnen bepalen — 23:10 uur.


    BBC-documentaire op Canvas
    Maar sommige nadelen hebben een voordeel, en dat is hier zeker het geval, aangezien de zender Canvas — het tweede, Nederlandstalige, Belgische televisienet — vanaf 22:20 uur tot het tijdstip waarop het Duitse gesticht van de televisiezender ZDF opengaat, het eerste deel van twee van een BBC-documentaire over een wetenschappelijk experiment waardoor wordt bewezen hoe moeilijk — en voor het gemak voegen wij daar nog maar even aan toe: soms onmogelijk — het is om te onderscheiden tussen mensen die zijn behept met een vorm van gekte enerzijds en aan de andere kant de zogenoemde normale mensen.
    Dat betekent in de praktijk dat u eventueel met meer kennis van zaken — of niet natuurlijk — in de Duitse inrichting — zij het passief — kunt deelnemen aan de eventuele diagnoses die daar door de opper-primus-inter-pares doctor Urbal Priol zullen worden gesteld, al gaat het wellicht om een conglomeraat van psychotische stoornissen die niet onder de noemer van één der bekende ziektebeelden vallen dan wel om psychosen op endogene (respectievelijk exogene) grondslag en andere geestelijke defecttoestanden.
    In ieder geval wordt u weer volop de gelegenheid geboden u te laven aan — en eventueel achteraf te reflecteren over — de kwinkslagen die over en weer zullen vallen tussen de beide protagonisten — Urban Priol en Georg Schramm [1] — en hun gasten van hedenavond: de acteur en cabaretier Uwe Steimle, de componist, zanger en cabaretier Andreas Rebers en het jolige jongmens uit de Duitse wereld van het aparte theatergebeuren: Kay Ray.
    __________

    [1] De boeken van Urban Priol en Georg Schramm zijn verschen ten huize van uitgeverij Karl Blessing.
    ____________
    Afbeeldingen
    1. De beide protagonisten van de Anstalt met altijd weer Neues: Georg Schramm en Urbal Priol.
    2. Het logo van de ZDF-inrichting die tien keer per jaar een klein uurtje open huis houdt.
    3. Cabaretier en componist Andreas Rebers met zijn onafscheidelijke muziekinstrument: de accordeon.
    4. Acteur / cabaretier Uwe Steimle.

    27-01-2009 om 15:49 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)
    26-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Händels opera Rinaldodonderdagmiddag op BBC Radio 3
    Händel-opera opnieuw in de schijnwerpers
    Zegt u nu vooral niet dat we niet tijdig hebben gewaarschuwd dat in het jaar 2009 het aantal uitvoeringen van werken van Händel, Haydn, Mendelssohn — eventueel aangevuld met nog anderen, die op enigerlei wijze 'feestelijk' aan dit jaar kunnen worden gekoppeld — min of meer explosief zou stijgen. Gelukkig hoeft dat niet te betekenen dat muziekverkrachters nu elke week achttien keer het Hallelujah uit The Messiah playback zullen wegfiedelen, al moet ik bekennen dat het me geenszins zou verbazen als het visioen van de dollar- en eurotekens, die voor zulke rimram-ensembles met al dergelijke muziekstukken onverbrekelijk schijnen te zijn verbonden, alsnog de overhand krijgt.

    Cecilia Bartoli werkt mee
    Op donderdag 29 januari, 's middags om 15:00 uur onze tijd, begint op BBC Radio 3 in het werkdaagse programma Afternoon on 3 een uitvoering van de opera Rinaldo van Georg Friedrich Händel, die in hetzelfde jaar werd geboren als zijn grote tegenhanger Papa Bach (1685), maar die zo'n negen jaar langer op dit ondermaanse is blijven toeven.
    Rinaldo is een muziekdrama in drie bedrijven op een tekst van Giacomo Rossi (), die — in navolging van een Engelse tekst van Aaron Hill (1685-1750) — zich heeft gebaseerd op Gerusalemme liberata uit 1581 van Torquato Tasso (1544-1595), een schrijver die zelf onderwerp is geworden van een toneelstuk van Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832).


    De eerste opvoering heeft plaatsgevonden op 24 februari 1711 in het Londense Haymarket Theatre dat toen de benaming King's Theatre droeg. Op 6 april 1731 werd de tweede versie van datzelfde muziekdrama opnieuw in dat theater in première gebracht. Vier jaar na de eerste Londense première werd deze opera tevens te Hamburg opgevoerd, maar in een Duitse vertaling.

    De geschiedenis

    Kruisridder Rinado — oospronkelijk gezongen door een alt — wacht op de afloop van de strijd om Jerusalem, om dan te kunnen rouwen met Almirena, de dochter van Godfried van Bouillon. De legerleider van de Saracenen, Argante, ontvoert Almirena; hij doet dat samen met de tovenares Armida. Het leidt echter niet tot het door de ontvoerders gewenste resultaat: aandacht van Rinaldo voor Armida en eenzelfde opstelling van Almirena voor Argante. Aan het slot worden de ongelovigen overwonnen, en dan sluiten ook Argante en Armida zich bij het christelijke geloof aan.
    In de versie die op BBC Radio 3 aanstaande donderdag te horen zal zijn, vertolkt countertenor David Daniels de rol van Rinado en Cecilia Bartoli treedt op als Almirena.
    Verdere gegevens zijn via de BBC op het moment dat wij dit publiek maken, nog niet bekend.
    ____________
    Afbeeldingen

    1. De countertenor David Daniels zingt de rol van Rinaldo in de gelijknamige opera, donderdagmiddag op BBC Radio 3.
    2. King's Theatre Haymarket.
    3. Mezzosopraan Cecili Bartoli is de tegenspeelster van David Daniels inHändels Rinaldo.

    26-01-2009 om 20:56 geschreven door Heinz Wallisch  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Inhoud blog
  • BBC Radio 3: Rabindranath Tagore vijf keer een kwartier in 'The essay'
  • BBC Radio 3 presenteert donderdagmiddag het muziekdrama Telemaco van Christoph Willibald von Gluck
  • Ergerlijke geluiden als thema van vijf maal een kwartier The essay van BBC Radio3
  • De Britse schrijver en journalist George Orwell overleed op 21 januari 1950
  • Koning Friedrich II van Pruisen en de muziek; twee programma's achtereen op Duitse radiozender NDR Kultur
  • Hedendaagse zoektocht naar de herkomst van het Gulden Vlies
  • Zevende Symfonie van Sjostakovitsj en praten daarover in 'Radio 3 live in concert' via BBC Radio 3
  • Heden exact een halve eeuw gelden stierf de dichter Gerrit Achterberg tijdens een autorit
  • Jan van Parijs blijkt ook een opera te zijn, hier met de Italiaanse titel Gianni di Parigi
  • Drieënnegentig jaar geleden werd de filosofe en communiste Rosa Luxemburg door militairen in Berlijn vermoord
  • Jos van Immerseel en Anima Eterna met Berlioz'Symphonie fantastique deze week tweemaal op Arte-tv
  • Rossini's Assepoester ─ La Cenerentola ─ in 'Opera live' van Radio 4-NL
  • BBC Four-documentaire over de grammar school en de opheffing ervan
  • Op 12 januari 1876 werd de internationaal vermaarde auteur Jack London geboren
  • Tweede deel speelfilm À la recherche du temps perdu deze week tweemaal via TV5 Monde
  • Twee Europese treinreizen op twee verschillende televisiezenders
  • De wilde schoonheid van India, in vijf afleveringen via Arte-tv
  • België EEN vertoont 'de fraaiste liefdesfilm uit de geschiedenis', Brief encounter uit 1945
  • Sterfdag Paul Verlaine heden herdacht
  • Twee verschillende programma's over de componist George Gershwin op de Britse tv-zender BBC Four
  • TV5Monde vertoont A la recherche du temps perdu uit 2011 in twee afleveringen
  • Twee avonden vol monarchen op de beeldbuis thuis: België, Engeland en Frankrijk
  • Verfilmd drama van Paul Claudel: Partage de midi te zien op TV5 Monde
  • Louis Daguerre maakte op 2 januari 1839 de eerste foto van de Maan
  • Oratorium Elijah van Mendelssohn hedenavond in 'Avondconcert' van Radio 4-NL
  • Canvas presenteert Lawrence of Arabia uit 1962, van David Lean
  • Wagners Meistersinger von Nürnberg' op nieuwjaarsdag uit Covent Garden in 'Opera on 3'
  • Jevgeni Onegin van Tsjajkovski op nieuwjaarsdag te zien in 'NTR Podium' op Nederland 2-tv
  • Arte vertoont opnieuw de zijgende klassieker Metropolis
  • Gebroeders Lumière trekken op 28 december 1895 eerste betalende bezoekers voor filmvoorstelling
  • De ware levensgeschiedenis van Elisabeth (Sissi) van Oostenrijk op TV5 Monde
  • Veertien maal een half uur uit Irrungen Wirrungen van Theodor Fontane in 'Am Abend vorgelesen'
  • In 1897 op tweede kerstdag werd WIlly Corsari in het Brusselse Sint-Pieters-Jette geboren
  • Op 25 december 1741 stelde Anders Celsius zijn thermometer voor; het werd anders
  • Het effect van muziek op de mens is neurobiologisch nader onderzocht
  • Op 23 december 1900 experimenteerde Reginald Fessenden, op Cobb Island, met radiogolven
  • Reportage over het kleinste theater voor Grand Opera ter wereld, Manhattan, New York; te zien op Arte-tv
  • Exact zeven decennia geleden stierf de literaire VS-reus Frances Scott Fitzgerald
  • The essay van BBC Radio 3, vijf avonden een kwartier over de kracht van het oeuvre van Charles Dickens
  • Herdenking sterfdag Antonio Stradivari: overleden 18 december 1737
  • Christina Rossetti staat centraal in literatuurprogramma The verb van BBC Radio 3's
  • Man over woord van Canvas-tv: Is Antwerps de oudste taal ter wereld?
  • Tinker Tailor Soldioer Spy, naar gelijknamige roman van John Le Carré, heden in de bioscopen
  • Fictieve documentaire over Napoleons falen op zee, tijdens de slag bij Trafalgar in 1805
  • Geboortedag (1816) van uitvinder-industrieel Ernst Werner von Siemens herdacht
  • Documentaire over schilder Jan Sluijters in Avro's Close up, dinsdagavond via Nederland 2-tv
  • Op 13 december 1797 werd de Duitse, romantische dichter Heinrich Heine geboren
  • 11 en 12 december zijn gekoppeld aan de Italiaanse radiopionier Guglielmo Marconi
  • Words and music van BBC Radio 3 deze zondagavond over 'onze relatie met alcohol'
  • België EEN presenteert op zondag 11 december 'de meest inspirerende speelfilm aller tijden'


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!