Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
22-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 12 (jaren 1980en vroeger)

Genieten maar, van klassieke stellen in hun groene uitrusting rond de jaren 1980.

 

1. 266 - E5767 Oostende - Gent-Sint-Pieters 18-03-1980 in Varsenare.

Varsenare zou iets meer dan 4 jaar later sneuvelen. Het was een uiterst sombere dag, zoals ook uit andere foto's zal blijken. Bij het inscannen van deze 24 foto's is me opgevallen dat er blijkbaar geëxperimenteerd werd met de gele streep bovenaan de voorzijde van de klassieke stellen. Voor alle duidelijkheid: hier ontbreekt ze, en dat is ook zoals ik het me meende te herinneren… tot vandaag. Ik heb altijd gedacht dat de gele streep er alleen was aan de zijde van de eersteklasfdeling, wat trouwens een aardige attentie was voor de reizigers die net iets sneller een goede positie op het perron wilden innemen.

 

 

2. 226 - E812 Verviers-Cl. - Oostende 18-03-1980 in Varsenare.

Op dezelfde ple, op dezelfde dag, met hetzelfde type materieel, maar deze keer met een hoogwaardige directe trein, zoals we die vandaag nog altijd zien rijden, zij het dan van Eupen naar Oostende. Deze stellen reden zowat alle denkbare diensten. Anders dan op de vorige foto is de gele streep hier wel doorgetrokken, ook aan de kant van het B-deel van dit stel.

 

 

3. 186 - E813 Verviers-Cl. - Oostende 18-03-80 in Varsenare.

Deze keer zit de gele streep aan de zijde van het ABD-deel. Dat was de toestand waarvan ik dacht dat het de normale was.

 

 

4. 183 - E6616 Brussel-Zuid - Mons 16-05-80 in Halle.

Onnodig te zeggen dat de omgeving er hier vandaag helemaal anders uitziet. De treinen rijden hier nu onder de grond in de tunnel van Halle. Het oude seinhuis 8 is verdwenen en ook de gebouwen aan de overzijde van de overweg zijn gesneuveld. De omnibustreinen Mons - Brussel kwamen in Brussel-Zuid normaal gezien allemaal aan de perrons met de kleine nummers en met kopsporen (waar nu de HST's de plak zwaaien), en werden op die manier uit de NZV geweerd. Dat maakte ze er niet regelmatiger op, want de keertijd in Brussel-Zuid was beperkt, en deze treinen waren vaak het slachtoffer van de vertragingen van de internationale treinen en van de weinig stipte semi-directe Quévy/Saint-Ghislain-Hornu - Liège(-Verviers-Welkenraedt).

 

 

5. 157 - onbekende trein - 14-08-1980 - lijn 50A, bij de brug over lijn 82 in Erpe-Mere. Voor alle duidelijkheid: ik stond niet op de brug, maar wel op de trappen die naar een typisch gebouwtje naast de spoorweg leidden. Hoewel ik hier 100 % veilig stond, zou ik het vandaag niet meer durven, omdat ik geen rol in railtime ambieer.

 

 

6. 174 - E963 - Arlon - Blankenberge - ongeveer op dezelfde plaats.

 

 

7. 186 - E915 - Blankenberge - Jemelle - op 15-08-80 in Marloie. De eindbestemming van deze trein was inderdaad Jemelle, en niet Arlon of Luxemburg. Pas met de invoering van het IC-IR-plan in 1984 zou er een echte uurdienst Brussel - Luxemburg gecreëerd worden.

 

 

8. 269 - E781 - Liège-Guillemins - Verviers-Central - op 29-08-80 in Trooz. Ook hier is de omgeving grondig gewijzigd: de overweg is afgeschaft, een brug heeft zijn rol overgenomen. Het station van Trooz ligt aan de andere zijde van de tunnel. Trein 781 heeft in Liège aansluiting gekregen van de direct uit Oostende. Het gebeurde enkele keren per dag dat moest worden overgestapt: dat was het middel om te vermijden dat een lang rijtuigenstel met weinig reizigers naar Verviers moest. De aansluiting werd bijna altijd gerespecteerd, zodat dit niet echt een nadeel voor de reiziger hoefde te zijn.

 

 

9. 174 - extra - Antwerpen-Centraal - Leuven op 18-01-1981 in Heist-op-den-Berg. Die dag werd de elektrificatie van lijn 16 ingehuldigd: dat verklaart de lengte van de trein en de bedrijvigheid op het tegenoverliggende perron.

 

 

10. 174 - extra - dezelfde trein bij dezelfde gelegenheid, nu in de buurt van Boechout.

 

 

11. 230 - E6612 - Brussel-Zuid - Braine-le-Comte - 25-02-81 - lijn 96 kp 14.4. De trein zal zo meteen over de oude kanaalbrug rijden, die ik dus op het moment van de foto in de rug had.

 

 

12.163-539 - Ottignies, augustus 1978. Zusterlijk naast elkaar, deze duidelijk van elkaar afgeleide stellen.

 

 

13. 509 - E967 - Luxemburg - Blankenberge. 28-07-79 in Arlon.

 

 

14. 508 - 14-10-79 in Leuven.

 

 

15. 507 - E962 - Arlon - Blankenberge - 14-08-80 - L50A kp 31.0

 

Je kunt de trein natuurlijk ook volledig missen, bij voorbeeld omdat je in die tijd niet doorgedraaid had, maar dit is bijna even erg: een onverwachte tegenligger. Wie dat wil, mag eens raden welk rijtuig er onmiddellijk achter de 2225 hangt.

 

 

16. 522 - extra - 18-01-81 - zie eerder: Boechout. Waar de voetweg zich slingert, ligt nu een breed fietspad.

 

 

17. 606 - E3854 - Antwerpen-Gent-Sint-Pieters op 04-06-78 in Berchem.

 

 

18. 644 - E1916 Mons - Liège-Guillemins - 28-05-78 lijn 96 kp14.4.

Een typische semi-direct met op de flank een bestemmingsbord. Op de achtergrond de Sint-Rochuskerk, toen nog in veel betere doen dan vandaag. De spoorwegomgeving is compleet gewijzigd door de aanleg van lijn 96N.

 

 

19. 647 - E6614 Brussel-Zuid - Mons - 19-03-78 - Brussel-Zuid. Met wat geluk zal deze trein op tijd kunnen vertrekken.

 

 

20. 618 - 14-10-78 in Leuven.

 

 



 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (2)

25-12-2012
luifels
Het probleem met de luifels in zovele stations is dat men ze na enkele decennia blijkbaar niet meer waterdicht krijgt. Al heb je met die stations van tegenwoordig een ander probleem: de wind kan de (mot)regen erg ver onder de overkapping door jagen.

25-12-2012 om 22:26 geschreven door Vic


Leuven
Ik vind het niet erg dat dommige stations een ware metamorfose ondergaan, maar ik vond het station van Leuven toch veel mooier met gewone luifels. Knappe foto's...en ik vind het leuk dat je ook een "mislukte" foto durft te tonen: dit bewijst dat ook de goede fotografen mindere foto's hebben.

25-12-2012 om 22:19 geschreven door Spoorlijn73




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!