Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
08-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.R.I.P. 088

Meer dan vijftig jaar oud moet ze zijn, want ze duikt al op in de spoorboekjes van de jaren 1950. Meer dan dertig jaar heb ik haar gekoesterd, want ze was vaak mijn enige kans om wat goedkoper van de treinen van de NMBS gebruik te maken, wat ik vaak deed en doe. Ik was immers geen vruchtbare vader, geen journalist of militair, geen oud-strijder: kortom, ik ben een man van weinig verdiensten. Ik heb haar in al die jaren vele wijzigingen zien ondergaan, van een kaart waarop de loketbediende elke maand opnieuw een zegel kleefde met de nieuwe geldigheidsdatum, tot de treinkaartachtige afgeleide van vandaag, met pasfoto, en verlengbaar voor één jaar. Op 2/2/2014 zou ik haar ongetwijfeld ingeruild hebben voor een nieuw, jonger exemplaar. Maar nu maakt de NMBS abrupt een einde aan deze idylle: op 31/01/2010 verdwijnt de halveprijskaart uit het tarievengamma. Die kaart kostte € 110.00, maar voor die prijs mocht je dan ook een jaar lang tegen halve prijs sporen, zonder beperkingen. Je hoefde maar code 088 te zeggen, en de meeste loketbediendes wisten al wat je bedoelde.

 

Ik wist al een tijdje van de plannen van de grote treinbazen, en natuurlijk heb ik meteen een aantal wapens in stelling gebracht, maar gisteren kreeg ik - net op de dag dat het ook bekend gemaakt werd in de pers - het definitieve doodvonnis. Volgens de NMBS gebruikten te weinig reizigers de kaart en zijn er voldoende alternatieven. Ik vind dit flauwe argumenten.

 

Neem nu de bewering dat te weinig reizigers de kaart gebruiken. Alsof elk product dat weinig gebruikt wordt per definitie moet verdwijnen. Hartverwarmende reacties op het internet bewijzen dat vooral bewuste treinreizigers van de kaart gebruik maken. Doordat je het initiële bedrag terug moet winnen, zijn het ongetwijfeld ook trouwe treinreizigers. De zaken moeten echt wel floreren, als je dat type klanten zomaar opzij kunt schuiven. De keerzijde van de medaille is uiteraard dat de kaart niet zo bekend was. En terwijl voor andere formules hopen geld aan publiciteit ervoor en promotie ervan worden uitgegeven, lijkt het erop dat het uiteindelijk al jaren de bedoeling was van de NMBS om de kaart (geruisloos) te laten verdwijnen, zoals sommige formules voor vaderlandse verdienste: als de laatste oud-strijder sterft, kan meteen ook het tarief hiervoor verdwijnen. Maar blijkbaar is het geduld van de NMBS niet erg groot meer. Dat is ook ergens te begrijpen, want de groep die echt voordeel haalt uit de kaart, zij die tussen de 26 en de 65 jaar oud zijn, kan alleen door een ramp van ongekende afmetingen verdwijnen. En het is vandaag nog wel even wachten op de ultieme tsunami die België, het roofgebied van de NMBS, van de wereldbol verzuipt.

 

Alternatieven zouden moeten zijn: RailPass, promotionele biljetten en Treinkaarten.

Die Railpass is zonder meer een bijzonder attractieve formule; alleen is ze alleen geschikt voor lange afstanden. Met de halveprijskaart ligt de grens op 101 km, als je vol tarief moet betalen rond de 50 km. Dat betekent gewoon dat alle verplaatsingen tot 100 km fiks duurder worden: Halle - Leuven zal ons vanaf 1 februari 2010 79 % meer kosten dan voordien. Nee, ik ben geen komma of decimaal teken vergeten…

De promotionele biljetten dan? Ik vermoed dat men daar het Shoppingbiljet mee bedoelt. Dat is welgeteld op 8 weekdagen geldig geweest dit jaar. Met dat biljet spreekt de NMBS ook een compleet verschillende groep reizigers aan, die mogelijk pas een jaar later opnieuw opduiken. En voor de rest weet ik echt niet welke biljetten de NMBS bedoelt. Ik geef toe dat ik als bezitter van de halveprijskaart ook nauwelijks op zoek ga naar deze biljetten; meestal was ik toch beter af met mijn kaart.

En dan zijn er nog de treinkaarten. Hallo, ik dacht dat die alleen voor vaste trajecten bestonden, terwijl je met de halveprijskaart net biljetten kon aanschaffen voor alle mogelijke bestemmingen.

Over het weekendbiljet wordt met geen woord gerept. Dat is ook logisch, want ondanks de uitgebreide geldigheidsperioden rond de feestdagen blijft de bruikbaarheid beperkt.

 

Kortom, een kaart die recht geeft op reductie aan de ruime bevolkingsgroep van de 26+ en de 65-, op weekdagen, voor middellange afstanden (20-100 km) heeft echt haar plaats in het tarievengamma van de NMBS. Gelijkaardige producten bestaan in Nederland, Duitsland en Zwitserland (en vermoedelijk in veel meer landen). Die publiceren duizelingwekkende verkoopcijfers voor hun kaarten. Wat daar kan, moet toch ook bij ons kunnen?  Ik zal met veel plezier 2 kaarten verlengen (die van mezelf en die van mijn vrouw) en dat op de voorziene datum ergens in het jaar, en niet op 31/01, de laatste dag waarop dat nog kan. Want dat suggereert de NMBS in haar antwoord: verleng ze nog net op 31/01, dan kun je ze nog een jaar gebruiken. Waarmee ze impliciet toegeven dat de halveprijskaart echt wel een zinvol alternatief is, en ging het daar niet om?



Tot slot nog een toemaatje. Onder de vorm van een overzicht van alle ritten die ik sinds april 2009 met de halveprijskaart betaald heb. Mijn winst op dit ogenblik bedraagt € 24.80. De prijzen zijn prijzen in eerste klasse. En nu hoor ik een aantal mensen luidop denken: als je het te duur vindt, reis dan in tweede klasse! Maar je kunt me geloven of niet, het gaat me minstens zo sterk om een soort engagement als NMBS-klant, dan om de eigenlijke prijs van de rit. Met de halveprijskaart op zak, voel ik me een trouwe klant, zoals ik ook lezer van Knack ben, bij Colruyt winkel en bij KBC bankier. Spijtig dat de NMBS blijkbaar over onvoldoende inzicht in klantenbinding beschikt, om dit te erkennen en waarderen. Vanaf nu ben ik een toevallige klant, zoals iemand die een keer per jaar met de trein gaat shoppen. En oh ja, ik heb natuurlijk veel meer gereisd dan de aangegeven ritten: we hebben ook nog ettelijke Railpass volgekribbeld, en ik heb ook nog een nettreinkaart, die ik (heel) af en toe valideer.


de eerste kolom is de bestemming, de tweede de datum, in de derde vind je de prijs met halveprijskaart (te vermeerderen met de €110.00, voor een jaar validering, de derde is de prijs zonder halveprijskaart. De €22.40 is de prijs van 2 lijntjes op de Railpass.Ten slotte is er een kolom met de winst of het verlies op dit ogenblik.



 

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (2)

10-01-2010
50 %
Tot voor 2 jaar was ik veel in Nederland. Daar gebruikte ik ook zo een 50 % kaart. Die kortingskaart vond ik wel de moeite waard. Als promotie bood de Nederlandse Spoorwegen ook per 2 maanden een gratis reisdag aan, meen ik me te herinneren.

10-01-2010 om 08:29 geschreven door G.U.Y.


08-01-2010
Wandelgroetjes uit Borgloon


Wandelgroetjes uit Borgloon

winter4jan018a.jpg

Uit Borgloon

08-01-2010 om 18:55 geschreven door Johnny en Christiane




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!