Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
20-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 mei 2010 Diksmuide - Nieuwpoort (GR IJzer)

GR IJzer  is een recente realisatie en we dachten er meteen op te springen, en in 2 "stappen" de Frans-Vlaamse trajecten af te leggen, zodat we opnieuw van uit het eigen Belgenland konden opereren, maar het moet gezegd: in vergelijking met Frans-Vlaanderen is het busaanbod in onze eigen Ardennen nog frequent te noemen. Het zat er echt niet in om bijvoorbeeld van Buysscheure naar Merckeghem of Ekelsbeke en verder naar Roesbrugge te stappen. Want op een paar schoolbussen na is het openbaar vervoer in die streken onbestaande. En helemaal de GR 130 teruglopen, die we nog maar pas in de andere richting beëindigd hadden, zagen we ook niet meteen zitten, en dus zal dit de minst gebruikte topogids ooit worden, voor een 23 km lange tocht tussen Diksmuide en Nieuwpoort. Punt.

 

Interessante punten zijn de Dodengang, het natuurreservaat van de Vicogneputten, heel sporadische interessante voetwegen die het West-Vlaamse agriculturele geweld overleefd hebben, en de aanloop naar Nieuwpoort, maar op meer dan een TWQ van 47 % kom ik niet uit. Veel van die Trage Wegen zijn bovendien nog asfaltbaantjes van twijfelachtig allooi langs de IJzer. Gelukkig liggen alle attractieve punten vrij goed verspreid, zodat deze GR niet echt aan eentonigheid ten onder gaat.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 7574 7:52 8:01 +1 (2122 - 53502)

Brussel-Zuid - Diksmuide 3630 8:14 9:43 +7 (323)

 

Nieuwpoort - Oostende tram 0 17:47 18:28 stipt (6021)

Oostende - Brussel-Zuid 518 18:43 19:55 +2 (1347 - 11821)

Brussel-Zuid - Halle 1591 20:26 20:37 +2 (223)

 

De commentaar:

 

We hopen IR 3706 van 7:46 te nemen, maar die wordt met een kwartier vertraging aangekondigd. Lap, alweer M6'en in de problemen. 's Ochtends vroeg is er volgens Railtime een seinstoring geweest in Halle, en dat heeft IR 3726 38 minuten vertraging gekost, maar met een keertijd van bijna een uur in Quévy, kan dat niet het enige probleem zijn. Maar kom, P7574 is een bruikbaar alternatief.

Die vertrekt zelfs op tijd uit Halle; zoals dat tegenwoordig gaat is de vertraging van de ene trein een voldoende argument om in een andere trein in eerste te duiken met een tweedeklasbiljet, en ja hoor, de bezetting van rijtuig 53502 bedraagt +100%. De rit verloopt wel vlot, en we schuiven probleemloos Brussel-Zuid binnen.

 

IR 3630 rijdt ook al met vertraging; die groeit van een initiële 7 minuten geleidelijk aan, en bij vertrek uit Brussel-Zuid kunnen we 12 minuten optekenen. Zowat een derde van deze solitaire break is gereserveerd, vooral voor korte, West-Vlaamse trajecten. Net voor Gent-Sint-Pieters begint de TBG een eindeloze reeks aansluitingen om te roepen. Zelfs de vertraging van de IC naar Knokke-Blankenberge wordt gemeld, én de aansluitende trein terug naar Landen. Voor wie nu pas zijn vergissing inziet, waarschijnlijk, en meteen terug naar huis wil.

In Gent horen en voelen we die typische knots die erop wijst dat we achteraan een 2de stel gekoppeld worden. Van de vertraging blijft er, ondanks de koppeling, maar 3 minuten meer over. Toch zal het traject tussen Gent en Diksmuide niet echt vlot verlopen: kijk maar eens hoe de vertraging opnieuw aangroeit: De Pinte +5 (werken), Deinze +6, Tielt +5, Lichtervelde +5 (een rit op tegenspoor tussen Tielt en Lichtervelde veroorzaakt geen extra vertraging), Kortemark +6, Diksmuide +7. En dan hebben we nog geluk, want deze trein zal uiteindelijk met een vol kwartier in De Panne aankomen. In de trein zelf is het rustig: onder het tiental reizigers 2 senioren, van elke kunne één. De dame lijkt zelfs een treinkaart eerste klasse te voorschijn te toveren.

 

Voor de terugreis kiezen we een rit met de kusttram tot Oostende. De tram zit voor zo'n 80 % vol, en zo blijft de tramrit aangenaam. We zitten helemaal vooraan, meteen achter de trambestuurder. In Westende zien we een rustige trambestuurder aan het werk, die duidelijk weet hoe hij moet omgaan met een agressieve reiziger. Het is een al wat ouder echtpaar, dat toch nog te jong lijkt te zijn om gratis te reizen. Ze willen 2 biljetten naar Oostende, maar aan voorverkooptarief: iemand van De Lijn heeft hem bevestigd dat dit kan als er uitzonderlijk geen biljetten aan het loket verkocht kunnen worden. De trambestuurder zegt dat hij alleen biljetten kan afleveren tegen het voertuigtarief. En dan begint de heer (de beer?) zich op te winden: hij gaat geen boete betalen, omdat hij geen biljet heeft kunnen kopen in voorverkoop. En nog eens het verhaaltje van de man van De Lijn. De trambestuurder: dit is geen boete; ik kán u geen biljet tegen voorverkooptarief verkopen. Hij weer: en ik betaal geen 6 EURO voor deze rit. De trambestuurder: ja, dan moet ge uitstappen. Dat heeft de dame ondertussen al gedaan - zij ergert zich duidelijk ook aan het gedrag van manlief. Ten slotte druipt hij af, niet zonder laatste waarschuwing: hij kent iemand optministerie, dit zal een staartje krijgen.

Onderweg bewijst de bestuurder nog 2 keer dat hij een erg (klant)vriendelijk en behulpzaam mens is. Ik zou graag voor hem getuigen, mocht dat staartje er toch komen.

Het hele incident heeft zeker 2 minuten geduurd, maar van de 3 minuten vertraging in Nieuwpoort blijft in Oostende niets meer over. We kunnen rustig naar perron 7 stappen, waar de IC naar Eupen al een tijdje staat te wachten. In Brugge wachten we 2 minuten op de aansluiting van de L uit Kortrijk, en er is echt wel een handvol reizigers dat op die manier zijn trein nog haalt. Er is trouwens weinig reden om zich zorgen te maken over deze vertraging: we rijden Gent alweer 2 minuten te vroeg binnen. Ook tussen Gent en Brussel-Zuid is het vooral zaak om niet te snel te rijden, maar Brussel-Zuid raak je niet zo maar binnen. We staan 5 minuten compleet stil, en zo komen we toch nog met 2 minuten vertraging aan.

IR 3741 naar Quévy komt op tijd binnen, en het ziet ernaaruit dat we stipt in Halle zullen arriveren. Om 20:04 zijn de deuren al dicht, maar bewegen doet de trein niet. Vijf lange minuten: er gebeurt niets… Dan volgt de mededeling dat we met 10 minuten vertraging zullen vertrekken wegens een technisch probleempje. Is het de loc, zijn het de M6, is het een combinatie van de twee? Het probleempje lijkt een probleem te zijn, en in een 2de mededeling wordt nu al een vertrekuur rond 20:30 voorspeld.

We stappen dan maar opnieuw uit, zoals flink wat andere reizigers. Wij en enkele anderen stappen naar de CR naar Geraardsbergen, flink wat meer kiezen voor de IC naar Quiévrain. De CR heeft maar een 3-tal minuten vertraging. Het is stel 223; op de flank staat nu een lang Europees nummer. Benieuwd hoe lang die zichtbaar zullen blijven in dit landje waar graffitispuiters vrij spel hebben.

Drie minuten vertraging: we verlaten Brussel-Zuid om 20:29, net zoals de IR naar Quévy die dus hersteld lijkt te zijn. Verkeerd gegokt, dus, want de IR zal ongetwijfeld voorrang krijgen, ook al omdat de CR over de tragere en langere 96 A gaat. Maar nee hoor, de fly-over in Vorst is een ideale observatieplek en de IR staat alweer stil, om ons voor te laten. Logisch is dit niet, maar het kan wel positief zijn voor de vertragingsstatistieken. Die IR zou sowieso met vertraging blijven rijden, de CR slaagt er nu zelfs in een minuutje vertraging in te halen. Mocht de IR voorrang gekregen hebben, dan was er een reële kans dat ook de CR met 6-7 minuten vertraging in Halle zou aangekomen zijn.

Nog even dit: in rijtuig 61042 (waar we dus eerst zaten) is het noodhamertje gestolen, het glas is stukgeslagen, het hamertje spoorloos. In stel 223 is met een blauwe stift een onleesbare boodschap op wanden en zetels geschreven. Ik vraag me af of de trein nog altijd een beetje reizen is…



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • Veldegem - Gits (Via Brugensis)
  • 8 oktober 2024 - Sint-Joris-Weert - Tervuren (GR Dijleland)
  • 19 september 2024 - Marneffe - Warnant-Dreye (GR412)
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573

    Archief per maand
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!