PERSVOORSTELLING
“Bier met een Ziel, kunst en moeders in oorlog”
Het bedrijf HELBIG waar brouwerij 'De Leie' ondergebracht is.
In brouwerij De Leite in Ruddervoorde werd op 23 april jl het nieuw bier ‘Merci Maman’ voorgesteld:
Vier jonge ondernemers kwamen op het idee om hun afzwaai bij de Jonge Economische Kamer op een zinvolle manier in te vullen. Ze worden 40 in het jaar waarin het begin van WOI wordt herdacht.
Het bier wil dan ook eer betuigen aan een vergeten groep in de Groote Oorlog en de oorlogen van vandaag: moeders en vrouwen. Ze leden vaak ontbering, verloren man of zoon, maar hielden toch een gezin recht. Sommigen werden ondanks hun gezin ook échte helden.
Om de sterke vrouwen van vandaag te steunen gaat 10 procent van de omzet van ‘Merci Maman’ naar het Vrouwencentrum in Istalif (Afghanistan), het project van Barones Jennie Vanlerberghe.
‘Merci Maman’ is een ‘warm blond bier’ van 6 vol % alcohol met een fijn bittere afdronk en een fruitige toets. “We wilden een bier dat zich onderscheidt, maar toch door veel mensen ook vrouwen graag wordt gedronken,” vertelt brouwer Luc Vermeersch die voor het smaakpalet overleg pleegde met biersommelier Sofie Van Rafelgem.
De aanleiding om het bier te brouwen werd gegeven door Ief Vancouillie (Fonitel), Koen De Brauwer (drukkerij Drukta), Kristof Lefevere (SAP consultant) en Francis De Nolf (Roularta Media Group). Deze vier jonge ondernemers bereiken de leeftijdsgrens bij de Jonge Economische Kamer (JCI) Roeselare-Izegem. Bij hun afzwaai wilden ze iets blijvend, iets authentiek achterlaten.
De vele herdenkingen van het begin van WOI deden hen stilstaan bij een groep die vaak over het hoofd wordt gezien: moeders en vrouwen. In de oorlogsjaren leden ze ontbering, verloren man of zoon, maar hielden toch verder een gezin recht. Sommigen waren – ondanks hun gezin in stilte en anonimiteit echte helden. Het legde voor de vier initiatiefnemers van het bier meteen de link naar de rol die hun eigen echtgenotes al die jaren hebben vervuld: hen meestal in stilte en anonimiteit steunen in de uitbouw van hun ondernemerschap.
Brouwer Luc Vermeersch en zijn echtgenote Carine Vandekinderen wilden het eerbetoon nog een stap verder doortrekken en beslisten om 10 procent van de omzet van ‘Merci Maman’ af te staan aan het Vrouwenhuis dat Baronnes Jennie Vanlerberghe met Moeders voor Vrede sinds 2002 uitbouwt in Istalif, een district op 48 km ten noorden van de Afghaanse hoofdstad Kabul.
Het project zet na de laatste gevechten tussen de Taliban en de Noordelijke Alliantie in op de heropbouw van de gezondheidszorg, het onderwijs, de kleinschalige economische productie en de landbouw.
Vooraleer de persconferentie begon werden de genodigden getrakteerd op de bieren van De Leite. Hier met een charmante glimlach uitgeschonken door mede zaakvoerdster Carine Vandekinderen.
Zaakvoerder en brouwer Luc Vermeersch verwelkomde iedereen en gaf meer uitleg over het project. Merci Maman staat voor een verhaal, een belevenis: een bier om te zien, te ruiken, te proeven, te smaken, te voelen... stil verwijzend naar die sterke stille kracht, die force nature, de moeder, daarom : "Merci Maman". Merci Maman is ook een ode aan de Martha Cnockaerts van alle tijden, aan alle sterke vrouwen, alle moeders, aan alle stille krachten. Hij vertelde twee verhalen over Stefanie vanhoof en Martha Cnockaerts twee sterke vrouwen in de oorlog.
Francis De Nolf (roularta) vertelde de reden waarom ze aan het project begonnen zijn. De Jonge Economische Kamer Roeselare–Izegem heeft als ontwikkelingsbeweging de doelstelling en dus ook de traditie niet om goede doelen te steunen.
De vier afscheidnemende JCI-leden wilden met de hulp van een brouwer een uitzondering maken. Brouwerij De Leite met brouwer-ondernemer Luc Vermeersch was bereid mee te stappen in dit authentieke verhaal. Tien procent van de omzet van ‘Merci Maman’ staat Brouwerij De Leite af aan het project in Istalif “Omdat de rode draad er is. Omdat we op een onschuldig moment, zoals bij het proeven van een bier, stil willen staan bij de miserie, maar ook bij de kracht om door te zetten, het geloof in de kracht van de hoop, om te overleven in de Eerste Wereldoorlog, in Afghanistan, in alle oorlogen. Voor de stille, sterke kracht van vrouwen in onmogelijke tijden.”
Het etiket
Kunstenaar Robin Vermeersch
Merci Maman kreeg een etiket bezet met rode papavers o ver een zwart-wit foto van een sterke vrouw, een moeder. Het werd ontworpen door kunstenaar Robin Vermeersch en werd gedrukt door Drukkerij Drukta in Kortrijk.
Barones Jennie Vanlerberghe die Moeders voor Vrede sinds 2002 uitbouwt in Istalif, een district op 48 km ten noorden van de Afghaanse hoofdstad Kabul. was emotioneel van het project en bedankte de initiatiefnemers.
Istalif
“Het verhaal van het ontstaan en de geschiedenis van het Vrouwencentrum in Istalif
en van de vrouwen die erbij betrokken zijn, is een verhaal van moed. Het is een
boeiend en ongelooflijk verhaal met veel ingehouden woede, waarin soms ongeloof
en nu en dan een hartelijke lach door klinkt. ”
(Jennie Vanlerberghe, Lach niet Khanoem)
vlnr : Francis De Nolf (roularta) Ief Vancouillie (Fonitel), Barones Jennie Vanlerberghe, Brouwer Luc Vermeersch en zijn echtgenote Carine Vandekinderen, Kristof Lefevere (SAP consultant) en Koen De Brauwer (drukkerij Drukta).
Na de persconferentie werd het bier geproefd en als hongerstiller
werd een lekkere paella opgediend
Het bier
Het moest een vrouwvriendelijk bier worden. Vrouwen drinken wel degelijk graag bier, want bier is kunst, is beleven. Bij het bedenken van zijn proefbrouwsels en de ingrediënten heeft de brouwer dan ook overlegd met Sofie Van Rafelghem. Een jonge vrouw die gepassioneerd bezig is met bier, zowel als journaliste, docente, biersommelier en hobbybrouwer. Zij is gedreven in de weer om de kloof tussen vrouwen en bier zoveel mogelijk te verkleinen. Zie ook
www.vrouwenbier.be
Zij vond zijn keuzes van grondstoffen goed. “Vrouwen hebben ook problemen met de ‘grote vazen’ waarin het bier geschonken wordt. Daarom willen wij zelf het bier zoveel mogelijk aanbieden in onze kleinere glaasjes.”
Merci Maman 6% Alc.Vol.
Na de kunstzinnige ludieke bieren, was het nu dus tijd voor een kunstzinnig beklijvend bier. Het bier tekent voor 6 Vol %alcohol, en is ‘warm in dronk’. De brouwer noemt het ‘warm blond’. Er is bewust niet gegoocheld met een hoge bitterheid. Door een fijne keuze van aromahoppen is gezorgd voor een fijne bittere afdronk met een fruitige toets. “Wij wilden een bier dat zich onderscheidt, maar toch door veel mensen graag gedronken wordt”.
Koperkleurig bier met romige witte schuimkraag
Een zoete moutaroma Floraal met licht kruidige prikkels
De eerste slok is moutig (Gebruik van vier mouten) Mals en romig. Ook een fruitige florale toets Langzamerhand komt er een aangename hopbitterheid naar boven. Bewust niet te veel. Meer aromahop gebruikt (Hoppebellen) Gedryhopt met twee hopsoorten De afdronk is droog en bitter Het bier is een zachte harmonie tussen zoet en bitter.
INFO :
Brouwerij De Leite De Leiteweg 32 8020 Ruddervoorde België
T +32 50 25 07 96 F +32 50 33 98 58
Brouwerij De Leite is open op maandag, dinsdag en donderdag. Bezoek op afspraak
Luc Vermeersch luc.vermeersch@helbig.be
Carine Vandekinderen carine.vandekinderen@helbig.be
X
29-04-2014 om 15:24
geschreven door William Roelens
|