Brouwerij de leite steekt de BIER-familie in een nieuw kleedje en gaat ook bio.
Brouwerij De Leite staat bekend voor haar gevarieerd gamma bieren, haar zin voor kunst en de speciale namen van de bieren. Op vraag van de klanten werkte ze aan meer herkenbare labels. Ook een eerste Bio-Bier werd boven de doopvont gehouden.
De familie-gedachte
‘De Leite Bieren’ vormen één grote familie. De naamkeuzes onderstrepen dat.
Het eerste bier (2008), de ‘Femme Fatale’, kreeg snel een echtgenoot - de ‘Bon Homme’, een bier voor de vader van brouwer Luc Vermeersch. Uit de liefde van de twee kwam een kindje, de tripel met de naam ‘Enfant Terriple’. Dan volgde een bitter bier voor de moeder van de brouwer die van bitter bier houdt. Omdat bitter in het Frans ‘Amère’ is, werd het ‘ Ma Mère Spéciale’.
In een herdenking aan de grote oorlog en ter ere van de moeders kwam het bier ‘Merci Maman’. Daarmee wil de brouwerij zich sociaal engageren, wil ze delen. 10% van de omzet van dit bier gaat naar een sociaal project. Nu is dit voor 3 jaar het project ‘Kindia’.
Er zijn ook zacht-zure bieren, alle van gemengde gisting en gerijpt op eiken vaten. Vanaf 2011 kwamen Cuvée Mam’zelle, Cuvée Jeun’homme en Cuvée Soeur’Ise (zie je de woordspeling, Cerise is een kriek). In 2019 breidde de familie uit met Cuvée Oncle Pol, Cuvée Père Passionist en Cuvée Copain.
Brouwer Luc Vermaarsch bij de voorstelling van de nieuwe labels
Nieuwe labels De familie Vermeersch is een hechte familie. Rik Vermeersch, de neef- kunstenaar van de brouwer maakte het eerste etiket. Een mooi kunstwerk werd het label van de Femme Fatale. Alle nieuwe bieren kregen ook een werk mee van één van de vele kunstenaars uit de familie.
Kunst werd een deel van het DNA van de bieren van De Leite. Bij de vraag naar de rode draad doorheen de kunstige etiketten, antwoordde de brouwer steevast “ de artistieke vrijheid van de familie-kunstenaar”.
Geschenkbox met 12 bieren en 2 proefglazen
Soms kwamen voorstellen om voor een meer commercieel etiket te gaan. Luc wilde daar zelfs niet aan denken. De kunst als symbool voor de familiale waarden was hem heilig.
Tot op een dag een zeer goede vriend-bierhandelaar hem op een aantal dingen wees. Hij vertelde Luc dat de bieren van de Leite steeds meer fans kregen en goed verkochten. Maar de etiketten konden beter, zei hij…!!
De vriend vertelde dat de mensen regelmatig aan de kassa van zijn drink-center kwamen en vroegen naar de andere bieren van De Leite. Dan ging hij mee om hen de bieren aan te wijzen. Meestal kwamen de klanten dan nog eens terug met wat ‘De Leite Bieren’ in de hand. Ze konden niet altijd de naam goed lezen of ze begrepen niet altijd welk soort bier het was.
De opdracht begon helder te worden. Er werd gewerkt rond 5 thema’s :
Respect voor de kunst
De naam van de brouwerij centraal : De Leite als kwaliteitskoepel
De naam van het bier helder
Een korte beschrijving van het soort bier
Transparantie : een eenvoudige uitleg rond smaak, alcohol, calorieën, kleur en bitterheid.
De brouwerij legde het resultaat voor aan een aantal klanten. Na nog wat aanpassingen kunnen ze nu eindelijk de nieuwe etiketten voorstellen. De uitrol naar alle distributie-punten is begonnen.
Een trots brouwerskoppel Luc en Carine
Lancering van de Femme Fatale – bio.
De brouwerij kreeg meer en meer vraag om ook een bio-bier in zijn gamma op te nemen.
De brouwer ging te rade bij een collega-brouwer-hoppeboer, Joris Cambie. Uit zijn verschillende hoppen koos hij er een aantal uit die in het nieuwe idee zouden passen. Na een aantal kleine proefbrouwsels lag het recept vast. Het zou een bio versie worden van de Femme Fatale.
Femme Fatale Bio
Dan volgde de weg van de certifiëring. Elias, de junior van de brouwerij slaagde hierin met glans. Eens deze horde genomen kon het eerste bier gebrouwen worden. Het bier werd zowel in 33 als 75 cl gebotteld.
De Femme Fatale – BIO zag het levenslicht en werd aan de wereld voorgesteld.
De nieuwe versie naast de oudere
Ondertussen tekent zich een boeiend nieuw parcours af. In het hoofd van Luc gisten al andere recepten. “Eerst nog een beetje de markt beluisteren, maar zo boeiend!” zegt de enthousiaste brouwer. Wordt zeker vervolgd.
Luc Vermeersch blijft een brouwer/ondernemer met hoge goesting en - gisting.
De Leitebieren netjes op een rij!
INFO
Brouwerij De Leite
De Leiteweg 32 8020 Ruddervoorde België
T +32 (0)50 25 07 96 F +32 (0)50 33 98 58
Brouwerij De Leite is open op maandag, dinsdag en donderdag. Bezoek op afspraak
16-09-2019 om 15:55
geschreven door William Roelens
|