mijn fiets- en wandeltochten
Welkom beste bezoeker.

• Smeermaas - Neerharen
  • De benen wat losfietsen.
  • Nazareth

aantal wandelingen: 113

aantal fietstochten: 30

05-01-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1ste fietstocht van het jaar

Zoals gisteren gehoopt, ben ik vandaag gaan fietsen, niet ver, maar toch, ... ik heb gefietst.

Helemaal droog heb ik het niet gehouden, vanaf Veldwezelt is het beginnen te motregenen. Nu, van suiker ben ik niet, en eenmaal thuis kun je terug opwarmen.

Het ritje was simpel, via Gellik - Eigenbilzen - Mopertingen - Veldwezelt naar de Belgisch - Nederlandse grens om via Smeermaas terug naar huis te fietsen.

Onderweg in Eigenbilzen aan de brug in het centrum, enkele foto's genomen van jongeren die aan het railbiken waren (http://www.railbikelimburg.be/). Ze hadden veel lol en dat is uiteraard de opzet van dit project.

Deze namiddag verder werken aan mijn nieuwe puzzel van 2.000 stuks.

05-01-2022, 13:00 geschreven door eddy meuris

31-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Juist geen 6.000 fietskilometers .....

Op de valreep bijna aan mijn 6.000 fietskilometers gekomen. Het scheelde niet veel, maar ik ben sowieso tevreden met mijn behaalde afstanden. Om het jaar 2021 mooi te duiden:

- totaal fietskilometers: 5.960,94

- totaal wandelkilometers: 1.820,91

- totaal afgelegde afstand (fietsen en wandelen samen): 7.781,85

- totaal hoogtemeters (fietsen en wandelen samen): 33.473

- totaal verbruikte kcal (fietsen en wandelen samen): 246.799

- totaal aantal wandeldagen: 233

- totaal aantal fietsdagen: 86

En de fietstocht van vandaag,  ritje naar Veldwezelt - Mopertingen - Bilzen - Munsterbilzen - Zutendaal - Opgrimbie - Boorsem.

Onderweg wat foto's richting Munsterbilzen, kort aan de pastorij in Zutendaal, op de Duivelsberg richting Opgrimbie, kerkje in Opgrimbie en de molen in Boorsem.

En na het warme bad, mijn blogje aanvullen en mij klaarmaken voor het etentje deze avond.

Voor iedereen 'n gezond 2022.

31-12-2021, 16:43 geschreven door eddy meuris

22-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.winterfietstocht

Het was vandaag kiezen tussen de koersfiets en de stadsfiets, gefiets zou er alleszins gedaan worden. Het werd - veiligheid voor alles - uiteindelijk de stadsfiets. De banden van deze fiets zijn wat breder en wat ruwer, beter voor eventuele ijsplekken onderweg.

Nu, ik moet zeggen dat ik geen ijsplekken ben tegengekomen, dus ook geen uitschuivers gemaakt of iets dergelijks.

Voor de koude had ik mij goed gekleed, twee paar kousen, 'n thermische onderbroek, twee mutsjes over mekaar en 'n sjaal voor neus en mond. Uiteindelijk was het juist het tegendeel, ik had eigenlijk te warm en was dan ook goed bezweet bij aankomst.

De rit op zich, verliep langs Gellik, de dreef naar Munsterbilzen, langs de Chiro van Eik en dan de brug over naar Zutendaal - Genk met het bedrijf Ebema aan het kanaal.

Op de terugweg nog 'n foto gemaakt van het witte uitzicht en het fietspad naar Neerharen - Rekem.

Ben blij dat ik deze tocht alweer gemaakt heb want rust - roest!

22-12-2021, 16:29 geschreven door eddy meuris

13-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.grot in Zutendaal

Ik heb niks met de uiterlijke tekenen van het geloof, maar omdat ik er vandaag toch langs kwam, nam ik enkele foto's van de Mariagrot in Zutendaal.

De bedoeling van vandaag was om in beweging te blijven, ondanks het grijze weer. Na de grot, langs de plassen van Papendaal gefietst.

In Mopertingen blijkt de Cabergstraat de slimste straat van het dorp te zijn. Zou dat kapelletje op de hoek van de straat, daar mee te maken hebben?

Op de terugweg, even halt gehouden bij het infobord van het Fort v/d Zouw. Een laatste foto op het pad richting het kasteel van Hocht.

Wat mij ook al lang is opgevallen, Zutendaal is 'n voorbeeld als je over fietsstraten spreekt. Daar kan menige gemeente nog iets van leren.

13-12-2021, 16:15 geschreven door eddy meuris

11-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En het ging redelijk goed vooruit!

Een grijze miezerige dag vandaag, dat is te zien aan sommige foto's. Maar het heeft mij toch niet weerhouden om van een zeldzaam droog moment te profiteren, om nog eens 'n wandeling te maken.

Het was deze keer weer eens mijn neus achterna stappen om aan den lijve te ondervinden hoe ver ik zou geraken. Het is iets meer dan 6 kilometer geworden, niet slecht na die ellendige stil-zit-periode.

Vertrokken via de Wijnwijk om daarna de Maastrichterweg over te steken naar de Heuvelstraat. Vervolgens door het Mosselstraatje gestapt, 'n wandelpad genoemd naar de vele mosselschalen die er indertijd gelegd zijn door 'n buurtbewoner, schalen afkomstig van de frituur van Frans Achten, wetende dat Frans al vele jaren geleden overleden is.

Langs het Europaplein, de Stationsstraat en het Uilenspiegelpark, terug huiswaarts.

Mooie wandeling, al zeg ik het zelf en neen ....., geen fysieke problemen.

11-12-2021, 16:14 geschreven door eddy meuris

03-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fietsen door de heide

Wind heeft mij nog nooit afgeschrikt, zo ook vandaag niet. Maar op de terugweg stond ik toch bijna helemaal stil.

Het doel van mijn fietstocht was "fietsen door de heide" tussen Zutendaal en Maasmechelen. Op enkele wielertoeristen na, was ik precies de enige die het waagde om in die buurt te fietsen. Nu ja de wegen lagen vol met bladeren - en dus glad - en de wind beukte er stevig op in, maar toch liever buiten dan binnen.

Na de heide, kwam ik door het centrum van Maasmechelen om even verderop, af te slaan naar de Maas richting Kotem en Uikhoven. In Kotem rap nog 'n selfie genomen.

En thuis, toch even kijken wat ons beleid weer voor nieuwigheden heeft uitgevonden om die pandemie onder controle te krijgen.

03-12-2021, 16:04 geschreven door eddy meuris

27-11-2021

Vanmorgen opgestaan met de goesting om 'n fietstocht te maken. Buienradar gecontroleerd, gepaste kledij aangetrokken, wat mondvoorraad en drinken voor onderweg klaargezet, en deze jongen heeft zich nog eens kunnen uitleven, zij het met de gewone stadsfiets.

In mijn hoofd zat het parcours al klaar, vertrekken via Smeermaas, dan de Sint-Servaas brug over in Maastricht, rechtdoor naar Eijsden en dan op de grens bij Moelingen, de Maas terug over richting Lanaye. Het laatste stuk ging dan over Kanne om terug in Smeermaas uit te komen.

Mijn eerste foto's maakte ik tussen Smeermaas en Maastricht ter hoogte van de woonboten. De volgende nam ik in Maastricht met uiteraard de Sint-Servaasbrug. De derde reeks foto's is genomen even buiten Eijsden, bijna op de grens met Moelingen. Veel info over het Fort van Navagne. De laatste reeks nam ik in Lanaye. Ik ben daar toch maar héél voorzichtig langs die ganzen gefietst, je weet nooit met die beesten. De laatste foto is van het sluizencomplex te Lanaye met het Albertkanaal.

En eenmaal thuis, juist op tijd om de benen onder tafel te steken, zij het dat ik uit voorzorg toch eerst wat ijs op mijn geblesseerd been heb gelegd. Al bij al heeft die blessure tijdens het fietsen nauwelijks voor hinder gezorgd. Alleen dat wandelen moet ik nog laten.

27-11-2021, 16:20 geschreven door eddy meuris

26-11-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eindejaar

Met deze donkere dagen zie je het jaar 2021 zo stillekes op zijn einde lopen. Tijd om even terug te denken aan hoe het geweest is en wat de laatste maand nog in petto heeft.

Corona heeft er toch serieus op ingehakt en je ziet de vertwijfeling en de onmacht overal de kop opsteken.

Desondanks wens ik mijn volgers toch 'n mooi Kerstfeest, een fijn jaaruiteinde en hopelijk 'n gezond 2022.

Voor mezelf hoop ik dat het vervelende letsel aan mijn been dra tot het verleden mag behoren en dat ik de draad weer kan opnemen met wandelen en fietsen in en rond mijn gemeente Lanaken.

abc

26-11-2021, 00:00 geschreven door eddy meuris

20-11-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lanaye - Maastricht

Geen motregen, relatief droge wegen en 'n gunstige temperatuur, het sein om mijn stalen ros nog eens van stal te halen. Niet de koersfiets maar de gewone stadsfiets, was vandaag mijn dienaar.

In volgorde van de vele foto's, geef ik jullie mijn fietsschema. Vanaf Briegden naam ik het jaagpad langs het Albertkanaal. Zo kom je ondermeer onder de brug van Vroenhoven langs, en iets verderop ligt de gemeente Kanne met zijn (verboden) grotten. Deze keer ben ik doorgereden naar de sluizen van Lanaye, 'n immens bouwwerk.

Vanaf dat punt vervolgde ik mijn weg linksop richting Maastricht. Hierbij kom je langs de ENCI, het bedrijf dat in 2020 gestopt is met de commerciële kalksteenwinning. Voor je het centrum van Maastricht binnenkomt, zie je links nog 'n aan te raden restaurant liggen, 't Drifke (Lage Kanaaldijk 22). Ik ben er nog maar 'n paar keer geweest maar het was er "top"!

In Maastricht heb je dan de stadwallen en een van de vele kerken.

Terugkeren deed ik via Smeermaas en de Zuid-Willemsvaart. Het was vandaag precies 'n trainingsdag voor de vele roeiers die hun clublokaal in Maastricht hebben.

Na 'n verkwikkende douche en 'n lekker middagmaal, kan deze jongen de rest van de namiddag met de benen omhoog.

20-11-2021, 13:58 geschreven door eddy meuris

06-11-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kanne

Na enkele dagen en nachten kleuteroppas, was ik wel toe aan wat ontspanning. Geen grote afstand, maar even de stadsfiets op voor 'n klein tourke.

Vertrokken via de brug van Briegden en daarna het jaagpad gevolgd tot in Kanne. Daar de brug over en langs het kasteel van Neercanne, de fantastisch mooie Jezuitengrotten (moet je ooit gezien hebben)  en de Apostelhoeve (wijndomein), naar het centrum van Maastricht.

Zaterdagnamiddag, dus zéér druk in Maastricht, wat had je gedacht. Even door het Jekerkwartier gereden (één van mijn favoriete plekken in Maastricht) om ten slotte via de Maas, terug te keren via Smeermaas.

Juist geen 25 km. maar toch content even te kunnen bewegen.

06-11-2021, 16:43 geschreven door eddy meuris

29-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bergritje

De doelstelling van vandaag was om wat Belg. Limburgse dorpjes te doorkruisen met 'n aanloop via de Slingerberg te Kanne. Hubert had de rit mooi op zijn interne harde schijf gedownload. Hij had er echter geen rekening mee gehouden dat eens boven op die Slingerberg, zijn fiets technische problemen veroorzaakte met 'n gedwongen terugrit als gevolg.

Ben dan maar alleen op tocht getrokken en mijn visier verlegd naar Ned. Limburg, meer bepaald naar Valkenburg.

En mij kennende, de Cauberg staat dan op mijn programma. Wat verderop moest ook de Geulhemmerberg er aan geloven.

Al bij al, 'n mooie rit, heel wat bergjes onderweg, veel zon, schitterende natuur en weer 'n rit die mag bijgeschreven worden op mijn statistiek.

En dat linkerbeen? Op de fiets, niet zoveel last van gehad. Eens thuis, 'n lange koude douchestraal op gezet, dat helpt.

29-10-2021, 16:20 geschreven door eddy meuris

24-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kempenrit met Hubert

Foto's nemen tijdens 'n fietstocht, dat lukt niet altijd, ook vandaag niet. Het moet al zijn dat jezelf (of je maat) hoge nood heeft of iemand belt je op je gsm, dat er even tijd is om 'n foto te maken. Zo ook, deze keer, Hubert kreeg 'n bericht dat beantwoord diende te worden. En ik maakte dan maar van de gelegenheid gebruik om 'n boterham te eten en enkele foto's te maken. We bevonden ons op dat moment aan de voormalige koolmijn van Winterslag.

De rit op zich was veelal door de bossen richting Opglabbeek en Houthalen. Via Genk, Eigenbilzen en Gellik, terug naar huis.

Er was veel fietsverkeer vandaag, het weer was goed, weinig wind en veel zon. Als we zo de winter zouden doorkomen, ik teken er direct voor.

Via 'n lus naar Vroenhoven (kwestie om wat extra kilometers te maken), voldaan thuis gekomen. Lekker bad en daarna 'n even lekkere Leffe, wat wil 'n mens nog meer.

24-10-2021, 16:32 geschreven door eddy meuris

16-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hallembaye

Nee, de Hallembaye was niet gepland in onze route, maar mijn fietsmaat Hubert die vandaag de "goede benen" had, wilde onze rit waardig afsluiten met de beklimming van deze kuitenbijter. Mij hoor je niet klagen, liever bergop dan bergaf.

Het was wel de bedoeling om wat hoogtemeters te maken vandaag, vandaar het vertrek via Bemelen en de Sint-Antoniusbank met verder onderweg o.a. bergop langs de Hamelsbach, de Rondelenstraat en de helling van Ulvend bij Noorbeek.

Het weer was prachtig vandaag, vooral in het begin, véél zon, weinig wind en overal boven op de hellingen, schitterende vergezichten. Korter bij huis, liet de zon het af en toe wat afweten zodat het toch was frisser werd.

Maar met de Hallembaye op het einde er bij, kregen we het vlug terug warm.

Het was vandaag misschien de laatste keer dat we in dergelijke gunstige omstandigheden zoveel hoogtemeters gemaakt hebben (806), maar zoals Hubert onderweg reeds aanhaalde, beschouw als 'n seizoensafsluiter waarvoor we de hele zomer getraind hebben.

En terug thuis, wat dacht je ... ? Die Duvel smaakte heerlijk.

16-10-2021, 18:43 geschreven door eddy meuris

14-10-2021

Vanmorgen was het toch even overleggen met Hubert, doen we het of doen we het niet ... Het weer zag er maar druilerig uit. Uiteindelijk deden we het wel en maakten 'n mooie fietstocht van bijna 90 km.

Zoals in de titel genoemd, was het 'n Kempenrit met tussen Opglabbeek en Opoeteren, 'n eerste opstakel: de Caelenberg. Het was geen lange klim en de steilste 100 meter gaven 'n percentage van iets boven de 8%, maar het gevoel was toch dat er 'n punt op de helling was, gevoelig meer dan 10%.

Via Dilsen-Stokkem reden we naar de Maas om in Meeswijk over te steken naar Berg a/d Maas.

Om niet helemaal door te moeten rijden naar Maastricht - het begon al af te koelen - zijn we in Elsloo de autostradebrug terug overgereden naar Kotem om langs Boorsem en het kanaal, naar huis te fietsen.

En de warme douche thuis en het lekkere eten daarna, deden deugd. Weer 'n geslaagde fietstocht.

14-10-2021, 18:47 geschreven door eddy meuris

10-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bergjes in Ned. Limburg

Gisterenavond naar 'n huwelijksfeest geweest (foto's hierbij van de locatie), met redelijk wat volk maar ook van véél te laat opgediend eten en véél te lang blijven plakken bij je eigen familie (dus in de vroege uurtjes pas thuis).

Dus vanmorgen de beslissing maar genomen om al die extra calorieën en dat vele zitten, eens goed onder handen te nemen met 'n stevige fietstocht.

Vertrokken via Kotem om daar de helling op te rijden naar de autostradebrug. Dat is 'n route die we meermaals nemen. Eens in Elsloo, naar rechts richting Bunde om daar de steile klim te nemen van de Kloosterberg/Dennenberg. De moeilijkste 100 meter geven 9,1% aan maar ik denk dat er stukken bij zijn die 'n heel eind boven de 10% zitten. Bovenop is het uitzicht prachtig.

Eens in Meerssen, naar de Bemelerberg gefietst, ook 'n kuitenbijter maar niet zo zwaar dat ik het linkse van mijn drie tandwielen vooraan diende te gebruiken. Via Groeve 't Rooth, 'n steile afdaling, links opgedraaid naar Cadier en Keer met weer 'n flinke helling, de Sint-Antoniusbank, 'n helling waar ik op momenten toch even moest "klein" schakelen. Enkele mooie gebouwen langs deze route.

Via mooie fietspaden - daar zijn de Nederlanders goed in - terug naar Maastricht gefietst om via de Wilhelminabrug en 'n stukje Noorderbrug, 'n laatste lus te nemen van Smeermaas over Veldwezelt en Briegden.

Zo, nu even met de benen omhoog, maar het was wederom genieten van dat soloritje.

10-10-2021, 16:21 geschreven door eddy meuris

08-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gulpen - Voerstreek

Met Hubert vandaag 'n mooie herfstrit gemaakt.

We vertrokken via Maastricht en Meerssen om van daaruit te fietsen naar oa. Genhout - Schimmert - Hulsberg (zie foto). Wat verderop volgden Schin op Geul - Wijlre en Gulpen.

Gulpen is 'n mooi stadje waar altijd wat te beleven valt en waar de terrasjes uit te kiezen zijn. Maar deze keer zijn we niet gestopt, we wilden thuis geraken voordat het te koud werd.

Na Gulpen reden we richting de Voer, maar eer we daar aanbelanden moesten we nog eerst de Schilberg over in Slenaken. Op het profiel van deze helling valt te lezen dat de steilste 100 meter 'n percentage van max. 12,2% heeft, mijn maat Hubert kon echter vaststellen dat het zwaarste punt rond de 18,0% lag. Het was idd. klein trappen om boven te geraken.

Na Slenaken kwamen we op bekend terrein in de Voer en konden we genieten van de mooie vergezichten en de prachtige natuur.

Voor 'n oktoberrit, hadden we aangenaam fietsweer, zonnig, niet te veel wind en droge wegen. Meer moet dat niet zijn.

En ja, zonder het bijna te merken, de 5.000 fietskilometers dit jaar overschreden. Voor ene van 67 jaar, niet slecht, al zeg ik het zelf.

08-10-2021, 16:48 geschreven door eddy meuris

02-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Neerharenweg - kanaal

Geen bos- of veldwegen vandaag, kwestie van de schoenen proper te houden na de regen van deze nacht.

Dus richtte ik mijn visier op de Neerharenweg met zijn picknicktafels (worden op mooie dagen toch dikwijls gebruikt) en de paarden op het Domein Zangersheide.

Vervolgens nog eens door de wijk "de Goudkust" gewandeld om aan de stelplaats van De Lijn, heel even langs de grote weg te stappen. Maar geen nood, even verderop kun je langs 'n smal pad naar beneden naar de Rode Kruisstraat. Dat is uiteraard 'n stuk veiliger om daar te wandelen.

En door de tunnel ben je dan direct aan het kanaal, een van mijn favoriete wandelroutes. Aan de sluis van Lanaken, even de bocht naar rechts en je bent direct in het centrum en aan het einde van mijn wandeling.

Het was vandaag kiezen tussen 'n wandeling of 'n korte fietstocht, de wind die wat te hevig was, gaf uiteindelijk de doorslag. En of er de volgende dagen nog kan gefietst worden, die kansen lijken klein, regen en nog eens regen ...

02-10-2021, 20:02 geschreven door eddy meuris

01-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwpoort dag 4

Na 'n hele voormiddag, trammetje op en trammetje af om 'n tweede deel van de kunstwerken van Beaufort 2021 (en vroegere edities) te bekijken, keerden wij met de tram terug uit Oostende.

In Lombardsijde, verliet ik de tram om te voet terug te keren naar Nieuwpoort Bad. Mijn echtgenote was intussen met de tram doorgereden om in ons hotel wat te rusten en zich klaar te maken voor het avondeten.

Het was vooral wandelen langs de grote weg tot aan het monument voor Albert 1 (WO I). Nadien weer de bekende wandelweg tussen Stad en Bad. Onderweg ook opgemerkt dat Genk 'n zusterstad is van Nieuwpoort.

Maar tijdens de wandeling blijf je kijken en af en toe foto's nemen.

Dat was Nieuwpoort in 'n notedop, op vrijdag terug naar huis.

01-10-2021, 20:16 geschreven door eddy meuris

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwpoort dag 3 deel 2

Terwijl mijn halve trouwboek lag uit te rusten, maakte ik van de gelegenheid gebruik om met de tram naar Oostduinkerke te gaan.

Van daaruit, ben ik zo terug gewandeld, eerst via 'n mooi wandelpad langs de duinen, vervolgens langs de grote weg om tenslotte door de duinen te stappen tot bijna aan de bebouwing van Nieuwpoort Bad.

Onderweg de paardentram gezien en aan het begin van de bebouwing in Nieuwpoort, deze mooi gekleurde huisjes.

01-10-2021, 20:01 geschreven door eddy meuris

Op dag 3, in de voormiddag, maakten wij samen 'n wandeling in omgekeerde richting, van het Bad naar de Stad.

Onderweg even blijven stilstaan bij 'n oude houten boot die vele jaren terug, nog in het ijs heeft vastgezeten.

De wandeling was vrij simpel, even genieten van het zonnetje om dan in Nieuwpoort Stad, de horeca wat te gunnen.

Na ons natje en ons droogje, keerden wij terug met de tram, en terwijl in de namiddag, mijn halve trouwboek met de benen omhoog lag, maakte ik 'n wandeling tussen Oostduinkerke en ons hotel. Maar dat is voor mijn volgende artikel.

01-10-2021, 19:53 geschreven door eddy meuris

Ik ben Eddy Meuris
    Ik ben een man en woon in Lanaken (België) en mijn beroep is gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 03/03/1954 en ben nu dus 70 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: wandelen - fietsen - genealogie - schaken.

• Nieuw blogadres Eddy
  • MOJI MILÍ KAMARÁDI
  • Dikke proficiat met het lentefeest van de kleinzoon veel plezier
  • geniet samen met uw gezin van een fijne Pinksterzondag