Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
13-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 juli 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 13 juli deden we de voorlopig laatste wandeling, want mijn vrouw moet spijtig genoeg vanaf zaterdag weer voor een weekje aan het werk. Het moest een relatief korte tocht worden, de echte stevige wandelingen sparen we op voor augustus. We trokken naar Robertville deze keer, wandeling 12 uit het "Groot natuurwandelboek Ardennen" van wandelgoeroe Julien van Remoortere. In die streek kan een wandeling gewoon niet tegenvallen, al moesten we op het einde wel wat te veel langs een hoofdweg stappen, die gelukkig niet al te druk was, maar waar uitkijken wel de boodschap was. Op Waalse wegen wordt nu eenmaal anders gereden dan op Vlaamse: dat is een politieke keuze... Hoofdbrok was het meer van Robertville. Tot onze verbazing bleef het tot de middag relatief fris, en was het ook zwaar bewolkt. Dat aangenaam frisse weer moest echter kort na de middag toch de plaats ruimen voor zwoel weer. Toen zat onze wandeling er al op, en had ik al van de steviaplantjes geproefd die in potten op de vensterbank van het plaatselijke café-restaurant "La Fréquence" stonden, naast een heleboel andere kruiden. Stevia is een suikervervanger; er wordt beweerd dat de aspartaamlobby de echte doorbraak van deze zoethouder tegenhoudt. Ik nam ook nog een blonde van Malmedy tot mij, voor alle duidelijkheid, een vrij lekker streekbier, waarvan ook een donkere variant bestaat.

Zoals de dag voordien namen we de CR 3005 in Halle om 6.20 tot Brussel-Zuid (ms631), en opnieuw stapten we over op de IC 505, die we deze keer tot Eupen zouden nemen. Loc 1317 duwde het lange stel I11'en en wij zaten in rijtuig 11809. Door de aanzienlijke vertragingszones op lijn 37 liepen we uiteindelijk 3 minuten vertraging op, maar dat kon ons niet echt in paniek brengen, omdat onze overstap in Eupen ruim bemeten was. De werken op lijn 37 lijken even op een lager pitje te staan, maar het is duidelijk dat er nog werk aan de winkel is, zeker in de buurt van Dolhain, waar men zelfs een volledige, zij het korte tunnel, wil laten verdwijnen.

In Eupen heeft een of andere snuggere het busstation, der Bushof, op een kleine 10 minuten van het treinstation ingeplant. Het is goed dat je daar bij een overstap rekening mee houdt. Tot mijn verbazing staan er wel ARIbusborden in het busstation, maar ze werkten niet. Daarmee kunnen vertragingen van treinen ingegeven worden zodat bussen moeten wachten (in theorie toch) op de treinen in vertraging. Of ze echt werkten, is me niet duidelijk, want de cijfertjes die je in zoveel andere stations op deze borden ziet verschijnen, ontbraken hier.

We moesten een bus van lijn 394 nemen; dat is de lijn Eupen - Sankt-Vith. De chauffeur is bijna perfect drietalig! Daar kunnen de TEC-chauffeurs van de TEC-BW die tot Halle komen nog iets van leren! Ook de bus is van topkwaliteit: dat is altijd al zo geweest bij de firma Blaise, die hier in de Oostkantons actief is. Het betreft een Setra lagevloerbus met nummer 7521-23. De bus is kraaknet en van het lagevloertype, en het valt op dat hier geen onmogelijke indeling van zitjes nodig is om de bus toch voor iedereen toegankelijk te maken. De Jonckheeres en Van Hools onder ons zouden hier echt wat kunnen van opsteken. Ik heb het busnet van de Oostkantons trouwens altijd al in hoge mate geapprecieerd. Vertrek om 9:05 tot Sourbrodt Station, waar aankomst om 9.33. Bij het horen (en zien) van Sourbrodt gaat er een steek door het hart van elke treinliefhebber, en dat is vandaag niet anders: vergane spoorwegglorie, er is geen ander woord voor.
In Sourbrodt wacht de bus van lijn 748 (ab7521-24, Blaise, hetzelfde type) die ons naar Robertville zal brengen. We komen daar aan om 9:44. Dat lijnnummer is recent want vroeger was er een aansluiting met de 48a, voor de kenners een aanwijzing dat het hier om een vervangingslijn gaat van lijn 48, beter bekend als de Vennbahn.

De terugrit gebeurt met dezelfde bussen: Robertville 13:11 - Sourbrodt 13:20 - Sourbrodt 13:23 - Eupen 13:50. Zo eenvoudig kan busvervoer zijn. We komen met 3 minuten vertraging in het Bushof aan, en stappen dan naar het Eupens station waar de IC naar Oostende (537) al staat te wachten. Loc van dienst is de 1327, we stappen in een van de 3 eersteklasrijtuigen (11836). Op de HSL tussen Luik en Leuven zal dit rijtuig stevig trillen, wat de reis toch wel wat minder aangenaam maakt. In Liège hebben we nog 9 minuten vertraging, in Brussel-Noord blijft daar amper 1 minuut van over. We hebben een interessante overstap op P-trein 8511 naar Doornik om 16:06. Het is zowaar loc 2506 die komt aangereden, en we stappen in rijtuig 51026, een gemoderniseerde M4. Van die locs verwachten/vrezen de liefhebbers met een bang hart al jaren de buitendienststelling, maar de kranige vijftigers duiken altijd weer op. En geloof het of niet, het is de allereeerste keer dat ik in déze M4 zit. Als je weet dat er zijn die ik al meer dan 30 keer genomen heb, dan is dit toch wel een bijzonder moment. We komen in Halle aan om 16:28, zoals voorzien.

Niemand verbaast zich hier blijkbaar over, maar is het geen wondertje: 324 km op de trein, 62 km met de bus en nog eens 8 km te voet, om 6:20 vertrekken en 10 uur en 8 minuten later precies op het voorziene moment aankomen?

13-07-2006 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
12-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 juli 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mijn vrouw en ik blijven zweren bij zo vroeg mogelijk vertrekken in de zomer, omdat geen van ons beiden eigenlijk erg hoog oploopt met dit "goede" zomerweer. In Trinal (zoek het maar eens op de kaart, als je het al vindt) kwamen we trouwens een kranige 80-jarige tegen die ons adviseerde om vooral in oktober te stappen: zelden regen en nooit te warm. De man heeft natuurlijk gelijk, maar voorlopig liggen onze vrije dagen spijtig genoeg nog altijd aan de maanden juli en augustus gekluisterd, en moeten we daar van profiteren om ons jaarlijkse aantal wandelingen (tussen de 40 en de 50) te realiseren. Hij was wel een echte: eerst alpinisme, en als voorbereiding lange rondwandelingen in België, later alleen nog GR's. Hij was ook nog fotofanaat geweest en had duizenden foto's genomen én ontwikkeld, maar voelde zich nu net te oud om nog de stap naar de digitale fotografie te zetten. Dat nam niet weg dat hij vol aandacht was voor mijn korte uiteenzetting daarover, maar de stap naar de pc was blijkbaar net te groot. En dat het allemaal zo eenvoudig geworden was, zinde hem ook niet echt. Hij wilde liever alles manueel instellen, wat met mijn toestel trouwens kan. Ik kom hem nog enigszins geruststellen omdat ik de stiel nog geleerd had met een half-automatische Olympus OM-1 uit de jaren 70, en dat ik dus nog wel kon beoordelen wat mijn fotostoestel in de automatische standen bekokstoofde. Het was een hartverwarmend gesprek, met een intelligente man, die zeven jaar geleden weduwnaar geworden was, en nu de grote maar rustige hond alleen moest uitlaten. Als hij evenveel genoten heeft van dit gesprek als mijn vrouw en ik, is zijn dag, misschien zijn hele week, goed.
We vertrokken dus om 6.20 in Halle met de CR naar Leuven tot Brussel-Zuid, die daar meestal wel op tijd aankomt: 6.32 - motorstel 618 kweet zich keurig van zijn taak, en ik had net voor het opstappen nog snel de TBG verwittigd dat ik onze biljetten nog moest schrijven, want eigenlijk waren we net wat te laat opgestaan voor echt ochtendcomfort. Ze maakte er geen probleem van, kwam niet eens controleren, en zal dus wel gedacht hebben dat we NMBS'ers waren, die de magische dagkaartjes die je als beloning voor je inzet voor de Belgische Spoorwegen krijgt, nog moesten invullen.
We stapten over op de 505 om 6:52, die ons drie minuten te vroeg in Liège-Guillemins loste: loc 1358 duwde het stel I11'en en wij zaten in rijtuig 11821. We hadden een ruime 20 minuten voor de overstap op de 5558, de L-trein naar Jemelle, die ons stipt om 9.18 in Melreux-Hotton bracht. Het was even genieten van dit klassieke stel 160, en mijmeren bij het stelselmatige verdwijnen van de roodfluwelen eersteklasafdelingen.
We hadden er een lange, mooie én geoorloofde omweg via Liège op zitten, want de kortste verbinding loopt wel degelijk via Marloie. Maar als het sneller kan langs een omweg mag het dus. De generatie treinbegeleiders met voldoende geografische kennis om zelfs maar te vermoeden dat er iets niet helemaal klopt met je reisweg is tegenwoordig trouwens op een hand te tellen.

In Marloie namen we de bus van lijn 13 (richting La Roche) tot Hampteau (9.40 - 9.47). Bus 4159 van stelplaats Marloie verzorgde de korte rit; in Hampteau sloten we aan op GR 57, een van de oudste langeafstandswandelpaden van het land. Dat zie je er trouwens ook wel wat aan, want de veel wegen zijn geasfalteerd, en kan je dit in dit geval ook verklaren als een bewuste keuze: het is kiezen tussen schitterende panorama's of eerder saaie bostrajecten, en dan is de keuze verdedigbaar. We stapten tot Marcourt, amper 12 km verder, maar je moet zo'n GR nu eenmaal opsplitsen in functie van het beschikbare openbaar vervoer, en dat is in deze streken niet altijd even prominent aanwezig.

In Marcourt namen we om 13:50 de bus terug naar Melreux. (De 4811, ook van Marloie, dé stelplaats in deze buurt.) Ik vroeg de chauffeur of hij niet toevallig doorreed op lijn 11/2 naar Marloie. Dat bleek zo te zijn, en we konden dus de rit in één stuk afleggen. Wel vroeg de chauffeur waarom ik 5 zones ingetikt had, want 4 bleek genoeg te zijn. Nochtans had ik me voordien geïnformeerd op de site van de TEC... Wie heeft de fout gemaakt?
Aan het station van Melreux-Hotton veranderde hij de lijnfilm dan ook van 13 naar 11/2. De aankomst in Melreux-Hotton was voorzien om 14:05; op dat ogenblik is daar geen geschikte aansluiting met de treinen, en dat was de reden waarom we de bus verkozen boven de trein. Dat bleek een serieuze misrekening te zijn: de schitterende overstap van 5 minuten in Marloie werd er uiteindelijk een van 57, want de bus maakte 8 minuten vertraging en volgens de Wet van Murphy vertrekt de trein dan wel op tijd. Het lijkt erop dat de TEC-Namur-Luxembourg zowat overal onrealistische dienstregelingen heeft uitgedokterd (zie ook 2 dagen voordien), want eerlijk gezegd: noch de bezetting, noch de verkeersdrukte kunnen een dergelijke vertraging verantwoorden, en aan de chauffeur lag het ook niet.
Een uur wachten dus, op de 2136, die uit 3 ms96 bestaat: wij stappen in het eerste (519) en buiten wat problemen in Ciney wordt het een zorgeloze rit, al heb ik al snel door dat de treinen uit Brussel met aanzienlijke vertraging rijden. Later zou blijken dat allerlei problemen (o.m. op lijn 124) de spits in de war sturen.
We stappen over in Brussel-Noord op de CR 3038 naar Geraardsbergen. In het geharrewar bij het instappen voelt mijn vrouw nog dat er aan haar rugzakje geprutst wordt. Gelukkig is ze erg alert: ze draait zich om en staat oog in oog met een van de allernieuwste Belgen, die ook nog het lef heeft om sorry te zeggen. Die heeft de rugzak open gekregen, maar is blijkbaar verrast door de snelle reactie van mijn vrouw. Ik had de dag voordien nog net over de radio gehoord dat de grootste vijand van de dief de tijd is, en blijkbaar was die gouden regel hier efficiënt toegepast.
Dat de spits niet echt goed loopt merk je aan de loop van deze CR (o.a. ms 757): hij vertrekt met 6 minuten vertraging in Brussel-Noord en bereikt met 11 minuten vertraging Halle. Dat is 71 minuten later dan uitgerekend, maar het grootste deel van deze vertraging is niet te wijten aan de NMBS, maar aan de TEC-NL. Wij hadden natuurlijk ook zeker kunnen spelen en de terugreis uit Melreux met de trein hebben gemaakt. Maar 37 minuten wachten in Melreux was net iets van het goede te veel. Alleen waren we dan wel een half uur vroeger thuis geweest. Met een nieuwe wandeling 's anderendaags voor de boeg is dat belangrijk, maar het valt allemaal nog goed mee.

12-07-2006 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
10-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 juli 2006
Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 10 juli wilden we in Frahan een wandeling maken uit het erg mooi uitgegeven boek "Wandelen door de mooiste landschappen van België", uitgegeven door Lannoo en geschreven door Gunter Hauspie en Daniël Leroy.

Nu is Frahan - zoals zo vele Waalse dorpjes - eigenlijk niet bereikbaar met het openbaar vervoer. Alleen op schooldagen is er een rudimentaire bediening, die uiteraard helemaal is toegespitst op het af- en aanvoeren van leerlingen. Er moest dus een andere oplossing gezocht worden: gelukkig had ik al wat ervaring met uitstappen in deze erg mooie streek, en wist ik dat Alle-sur-Semois zowat het best bereikbare dorp uit de streek was, en ook dan moet je je niet te veel voorstellen van de bediening. Schaduwzijde is dan natuurlijk een lange aanloop voor je aan de eigenlijke wandeling bezig bent, maar tenslotte is wat extra stappen meestal geen probleem. Vanop Rochehaut heb je een prachtig uitzicht op dit geklasseerde dorpszicht, en voor wandelaars spreken de bekende Crêtes de Frahan tot de verbeelding: lopen op een smalle richel met links en rechts de Semois in de diepte. Eigenaardig genoeg hadden de auteurs van de wandeling andere plannen, maar het resultaat mocht er ook zijn.

Het is niet altijd duidelijk wat nu het mooist is: Frahan vanaf Rochehaut, of Rochehaut helemaal in de hoogte vanuit Frahan. je krijgt ze in deze wandeling allebei geserveerd. Helemaal op het einde passeer je ook nog een droogschuur voor tabak, en half juli staat die stevige plant ongeveer half volgroeid aan de overzijde van het stoffige wegje. In 5 minuten kom je zowat alles te weten wat je als leek wil weten over de teelt en de verwerking van tabak. Spijtig dat het plantje zo giftig is...

Alle kun je in de voormiddag bereiken met lijn 9 en met lijn 45/2, de eerste uit Beauraing, de tweede uit Libramont. Let wel, het gaat telkens om één rit. Voor ons kwam die uit Beauraing wat beter uit, omdat we dan wat rustiger konden stappen. We deden het als volgt:

Om 6.43 namen we in Halle de IR naar Leuven. De eersteklasafdeling van ms 359 zat nog behoorlijk vol, maar de ervaring leert me dat het aantal reizigers in eerste klasse meestal pas begin augustus begint af te nemen. De trein komt op deze eerste dag van de RCV-periode (rijdt/roule congés/vakantie) - met dus wat minder P-treinen - perfect op tijd in Brussel-Zuid aan. Daar stappen we over op de 2407 naar Liers/Dinant, weer breaks, maar op dit vroege, relatief frisse uur is dat niet erg. Het laatste van de 3 stellen (ms 324) rijdt naar Dinant. De reis verloopt zonder veel problemen. De treinwachter roept in Namur nog even om dat we ons in trein 2507 naar Dinant bevinden, want na de splitsing wordt het treingedeelte naar Dinant inderdaad 2507. Dinant wordt gehaald met twee minuten vertraging, maar dat brengt de aansluiting naar Libramont op geen enkel moment in gevaar. Om 8:51 vertrekt L 6058 (mw 4126). In Anseremme stappen de eerste vroege kayakkers in. Enkele lange vertragingszones zorgen voor 2 minuten vertraging. Ik zei al dat lijn 9 vertrok uit Beauraing, maar dat betekent niet dat we daar ook overstappen. Bij de TEC-Luxemburg vertikt men het nu al jaren om deze evidente aansluiting ook op papier mogelijk te maken, en ik neem geen enkel risico. Ik weet dat de meeste chauffeurs wel enkele minuten wachten op de trein, die aankomt om 9.15, maar je weet nooit: officieel vertrekt de bus om 9:16. Gelukkig is er Gedinne: de trein doet het allemaal wat sneller dan de bus, en zo groeit de aansluitingstijd tot 8 minuten. Dat is alvast wat betrouwbaarder, en dus rijden we door tot Gedinne, waar we overstappen op lijn 9, met ab 4.820 van stelplaats Alle, in feite een terugrit van de enige ochtendrit tussen Alle en Beauraing. We bereiken Alle na een rit van meer dan een uur door de onwaarschijnlijkste Ardense dorpen, maar mij zul je daar niet over horen klagen.
's Avonds keren we terug langs Libramont. De enige namiddagrit op lijn 45/2 vertrekt aan de stelplaats om 16:49. We zouden de bus wel in het dorp kunnen nemen, maar het is zo veel interessanter om nog even tot aan de oude stelplaats te wandelen, dat symbool van enkele decennia buurtspoorwegglorie. De bussen van de TEC staan er broederlijk naast de interventiewagens van de brandweer. Tot mijn verbazing komt een Mercedes Sprinter (ab4270) voorrijden, een veredelde en net wat grotere versie van de belbussen van De Lijn. Achteraf blijkt dat het comfort nog meevalt, al moet de chauffeur er een hels tempo op nahouden om de dienstregeling te volgen: ik heb de TEC-Luxemburg er verleden jaar al eens op gewezen dat dit eigenlijk ondoenbaar is, vooral als je weet dat de aansluitingtijden in Bertrix en Libramont ook erg krap zijn. Hun reactie verleden jaar was dat er in 2007 een totaal nieuwe bediening komt. In de tussentijd moeten de reizigers er dus maar rekening mee houden dat aansluitingen met de regelmaat van een klok (!) in het water kunnen vallen.
Ook vandaag ziet het er niet goed uit. Een toerist die naar Bertrix wil heeft te weinig op zijn kaart staan en kostbare minuten gaan verloren om een biljet met het verschil en een nieuwe kaart aan te maken. Bij De Lijn gaat er nauwelijks tijd verloren als men een negatief saldo op een nieuwe kaart in rekening brengt, bij de TEC is dat blijkbaar niet mogelijk, ook al gebruikt men dezelfde apparatuur. We hebben nog net 1 minuut in Bertrix, maar gelukkig houdt het stationspersoneel een oogje in het zeil, en wordt de TBG verwittigd dat hij nog niet mag "draaien". De slechte organisatie van de TEC mondt uiteindelijk uit in 2 minuten vertraging voor de 6066 (alweer mw 4126) naar Libramont. Waarom ben je dan niet in de bus blijven zitten tot Libramont, zul je vragen. Omdat de dienstregeling van de bus tussen Bertrix en Libramont zo mogelijk nog krapper is, en inderdaad, we zien de bus aankomen om 18:15. Met een IC die vertrekt om 18:16 kun je het dan wel vergeten. We halen het, dankzij de goede wil van het personeel in Bertrix, terwijl het zo eenvoudig zou kunnen zijn de bus 10 minuten vroeger te laten vertrekken in Alle, of de dienstregeling wat ruimer te maken. De IC naar Brussel-Zuid bestaat uit 2 ms 96, we stappen in het eerste (520), waarvan de eersteklasafdeling niet - zoals meestal, en zoals vermoedelijk voorzien - vooraan hangt. Nu hangen de 2 eersteklafdelingen tegen elkaar geplakt, en dat is niet echt handig, voor niemand. Het wordt een rustige en stipte rit, zodat we in Brussel-Noord de CR naar Geraardsbergen (3041 - 2 gemoderniseerde stelletjes) halen om 20:19. We zitten in ms 735, en bereiken Halle stipt op tijd om 20:40. Het einde van een OV-expeditie zoals alleen fanatici ze aandurven en aankunnen, maar ook van een dag met veel zuurstof (en ozon?) uit onze mooie Ardennen.

10-07-2006 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • Veldegem - Gits (Via Brugensis)
  • 8 oktober 2024 - Sint-Joris-Weert - Tervuren (GR Dijleland)
  • 19 september 2024 - Marneffe - Warnant-Dreye (GR412)
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573

    Archief per maand
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!