Ik ben Helga
Ik ben een vrouw en woon in Denderleeuw (Belgie/Vlaanderen) en mijn beroep is secretaresse (tegenwoordig heet dat assistant...).
Ik ben geboren op 24/07/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, reizen, lezen, computeren, en ik volg graag voetbal- en wielerwedstrijden.
Deze profielfoto is genomen in Chileens Patagoniƫ.
11e Bergenmeersentocht, georganiseerd door Wandelclub 'De Schooiers' Wichelen vzw
25.06.2017: Ik schreef me daar in voor 14 km en wandelde langs en door boom- en plantenkwekerijen en over de Scheldedijk, de Schelde stak ik eerst over via een brug. Tussen twee rustposten wandelde ik door de Bergemeersen en liet me dan met de veer overzetten naar de oever voor die tweede rustpost. En zo ging het weer terug naar de startlocatie.
Het weer was "iets" minder zomers dan de vorige dagen: bewolkt maar gelukkig nog droog. Mijn foto's staan hier.
23.06.2017: In 2016 kreeg de ombudsdienst voor de spoorwegen 3.709 klachten binnen en dat is een daling van liefst 40 %. In 2015 ging het nog over 6.188, wat toen een stijging van 38 % was. 2015 was zo het slechtste jaar, 2016 in één klap het beste (sic). Eén klacht op drie gaat over vertragingen, afgeschafte treinen en compensatieregelingen. Van die klachten werden in totaal 1.303 dossiers geopend. Dat is zelfs het laagste peil in tien jaar. Het dieptepunt was in 2010. Toen ging het om 7.181 dossiers. De stiptheid van de NMBS zakte van 90,9 % in 2015 naar 89,2 % vorig jaar. Een trein rijdt stipt wanneer hij niet meer dan 6 minuten vertraging heeft. "Het verlengen van de rittijden, die de treinreizigers in december 2014 moesten slikken, blijkt uitgewerkt", klinkt het. "Hoe verklaart ons nationaal spoorwegkoppel dit?" vraagt de ombudsdienst zich af. Volgens de NMBS ligt de verklaring voor de hand. "2016 kende een dip omwille van de belangrijke impact van “derden”, zoals stakingen, spoorlopers, aanslagen en bommeldingen", zegt woordvoerder Crols. Een staking is een impact van derden??? Als het personeel van b.v. een winkelketen staakt, heeft dat toch geen gevolg voor het treinverkeer? Dat stiptheidscijfer vertelt bovendien niet het hele verhaal, klinkt het. Een vertraging van zes minuten kan minimaal lijken, maar op een reis van vijftien minuten is dit relatief gezien veel. Daarnaast kan met een vertraging van minder dan zes minuten een aansluiting gemist worden, terwijl deze treinen in de statistieken wel opgenomen zijn alsof ze stipt reden. De trein S3 2288 (Brussel Noord - Denderleeuw voor mij, hij rijdt verder tot Oudenaarde) had in Denderleeuw 35' vertraging, of is dat dan 30'?De ombudsdienst verwijst schamper naar de ÖBB, de spoorwegmaatschappij in Oostenrijk, die in 2016 een stiptheid van liefst 96 % presteerde. Wees een beetje ambitieus en kijk naar Japan, daar rijden de treinen stipt (100 %) en je weet vooraf (aan de hand van info op je ticket) waar precies op het perron je moet staan om meteen te kunnen instappen (en niet, zoals bij de NMBS, zo ongeveer in het midden tussen twee deuren te staan). De dienst laakt ook de gebrekkige compensatieregeling van de NMBS in opvallend harde termen. "De compensatiemethode van de NMBS blijft archaïsch en zo lek als een zeef", klinkt het. Reizigers op zoek naar gerechtigheid haken ontmoedigd af (goed voor de statistieken: er zijn dus minder klachten en eisen om vergoedingen), fraudeurs krijgen kansen. De NMBS spreekt tegen dat reizigers ontmoedigd afhaken. "Het aantal compensatieaanvragen is in 2016 met 202 procent gestegen, vooral omwille van de stakingen. Meer dan 90 % van de aanvragen wordt goedgekeurd", zegt Crols.
Overigens denkt men bij de NMBS dat alleen studenten onder de pendelaars dienen gerekend te worden: dié hebben (minstens) 2 maanden vakantie (tenzij ze herexamens hebben, dan moeten ze in augustus hun plan trekken wanneer ze een trein moeten nemen): van 1 juli tot 3 september rijden er minder treinen, enfin, toch ten behoeve van het plebs, die vrijgekomen treinen vervoeren dan de reizigers. En die periode is veel langer dan de vorige jaren.
21.06.2017: Ik ben er evengoed aan ontsnapt als op 22 maart 2016 wegens al lang op mijn bestemming toen "het" gebeurde. Gisteravond om zowat 20.30 uur liet een terrorist een explosief ontploffen in Brussel Centraal ergens nabij de trappen naar sporen 3 en 4 (soms passeer ik daar 's morgens, zoals gistermorgen op weg naar buiten, naar de bushaltes). Maar hij verkreeg niet meer dan een flinke steekvlam en maakte gelukkig geen enkel slachtoffer. Een van de aanwezige patrouillerende militairen schoot hem neer, hij overleed even later aan de verwondingen. DOVO maakte dan andere explosieven in zijn rugzak onschadelijk door een gecontroleerde explosie. Meteen reed geen trein meer door Brussel Centraal. Vanmorgen stopte geen trein in dat station en pendelaars konden gratis gebruik maken van de diensten van de MIVB. Dat laatste gold alleen voor wie in de buurt van Brussel Centraal moest zijn, ik moest wel mijn rittenkaart valideren... Om een uur of 8 vanmorgen werd het station weer toegankelijk gemaakt in Brussel Centraal en het spoorverkeer hervat om 08.15 uur, maar toen was ik al op kantoor. Dat de dader zomaar kon binnenwandelen met een bom, is te wijten aan een aangepaste werkwijze. "Ja, we moeten bekijken hoe dat kon gebeuren en wat we daaraan kunnen doen. Maar we kunnen niet alles weten over iedereen op elk moment. We moeten een evenwicht vinden in de maatregelen. De terroristen kijken bovendien ook naar de maatregelen die we nemen en passen telkens hun modus operandi aan." Tja, ik draag ook een rugzak en als ik niet oplet, hangt er ook een kabeltje uit, met name dat van mijn koptelefoon als ik hem niet voorzichtig genoeg in mijn rugzak stop. Maar aan wie dit leest: ik ben geen terrorist.
12.06.2017: De asociale spoorvakbond ACOD Spoor dreigt met acties in de zomermaanden. De vakbond wil wel wachten tot na de examens, waar men denkt dat die op 24 juni voobij zijn’. De examens duren langer dan tot 24 juni, volgens minister van Onderwijs Crevits (CD&V). "Als het wetsontwerp voor een minimale dienstverlening bij het spoor zoals het nu op tafel ligt, er door komt, kan het een hete zomer worden op het spoor." Terwijl de dienstverlening nu al minimaal is. Dat heeft de Franstalige voorzitter Abdissi maandag verklaard. "Wie dit wetsontwerp goedkeurt, vermoordt het sociaal overleg. Op een bepaald moment zullen we toch moeten reageren", klonk het. En die asociale bende kent slechts 1 manier van reageren. "De treinstaking tijdens de examens is een slecht idee", reageert minister Crevits op Twitter. Een treinstaking is altijd een slecht idee! Er zijn nog andere passagiers dan studenten, toeristen en festivalgangers...
Want voor die groepen kan de NMBS wel een tandje bijsteken. Naast extra treinen naar zee en Ardennen bij lekker zomers weer (nog in de lente), legt ze deze zomer 71 extra treinen in van en naar in totaal acht muziek[sic]festivals.
09.06.2017: De NMBS en Infrabel zullen binnenkort zelf zwartrijders en spoorlopers kunnen beboeten. Federaal mobiliteitsminister Bellot kreeg vrijdag het fiat van de ministerraad om administratieve boetes in te voeren bij het spoor. De basisbedragen lopen uiteen van 50 tot 300 euro, maar er zal ook rekening gehouden worden met recidive binnen het jaar. Overtredingen zoals zwartrijden, spoorlopen en wangedrag op de trein of in de stations leiden ook nu al tot boetes, maar daarvan werd de voorbije jaren slechts een fractie daadwerkelijk geïnd. De vervolging leidt in de praktijk tot zware, lange en dure procedures waarbij vaak een beroep moet worden gedaan op gerechtdeurwaarders of advocaten.
08.06.2017: In april zouden de stipheidscijfers iets beter zijn, maar in mei en juni toch niet. Vandaag alweer in Denderleeuw aangekomen met 24 minuten vertraging. Treinvertragingen zijn zoals aanslagen door of namens IS: je weet wel dat die eraan komen, alleen niet waar en wanneer precies.
02.06.2017: De federale ministerraad heeft het licht op groen gezet voor het vervoersplan van de NMBS, dat in december van kracht wordt. Blikvanger in dat plan is de verhoging van het totale aanbod met 5 procent en een verhoging van de commerciële snelheid op de belangrijkste lijnen. Hopelijk ligt Denderleeuw op minstens 1 van die lijnen. Ook is het de bedoeling de stiptheid te verbeteren, ondanks het inkorten van de rittijden. Dat dan mits verhoging van de snelheid, zeker?
29.05.2017: De NMBS wil blijkbaar bewijzen aan minister Bellot dat de dienstverlening al minimaal is op dagen zonder staking. De trein van 17.15 uur in Brussel Noord reed tot Brussel Zuid en bleef daar staan tot 17.45, terwijl hij om 17.42 in Denderleeuw hoort aan te komen. Daar was hij dan met 28' vertraging.
17.05.2017: Zei Mw Dutordoir dat de treinen zouden sneller rijden? Ik denk dat ik tegen dan met pensioen ben... De trein van 17.15 in Brussel Noord deed er geen 27' over maar welgeteld 90' oftewel anderhalf uur. Mocht hij misschien niet via Jette gereden hebben, 't had misschien zo lang niet geduurd. Blijkbaar zat ik in de defecte trein want in Denderleeuw mocht niemand instappen, in de andere richting (die voorrang heeft, zeker, gezien richting Brussel, 's namiddags...?) was er een storing aan de seininrichting. Volgens Het Nieuwsblad zaten er ook in een trein zonder airco te koekeloeren tot ze ook naar hun bestemming konden. In Gent deelde de NMBS waterflesjes uit aan de passagiers die met grote vertraging aankomen. Maar in Denderleeuw niet, natuurlijk, dat is maar een boerengat... Of meer dan een uur vertraging is niet lang genoeg. En nu ga ik schadevergoeding vragen via de website van de NMBS, zie.
12.05.2017: De federale regering zet nu toch door met de lang aangekondigde minimumdienst bij het spoor, zij het in een lightversie. Het spoorpersoneel moet onder meer vier werkdagen voor een staking verplicht laten registreren of het staakt of werkt (dus na een algemeen aangekondigde staking hebben ze een paar dagen bedenktijd). Dat staat in een voorontwerp van wet van minister van Mobiliteit Bellot. Door de meldingsplicht kan de directie op tijd alternatieve dienstregelingen en uurroosters uitwerken. Er komen ook strenge sancties voor wie verzaakt aan de verplichte registratie. Wie zich niet registreert of zegt te zullen werken en toch staakt, krijgt een blaam in zijn personeelsdossier (heeft de minister gerekend op personeelsleden die zullen zeggen niet te zullen staken maar die dag ineens een dag ziek zijn? Denk aan luchtverkeersleiders, die vorig jaar gezamelijk ziek werden wegens te veel werkdruk). Hij legt geen verplichting op om een gegarandeerd aantal treinen te laten rijden en daarvoor het personeel op te vorderen. Hij schetst alleen het kader dat de weg naar een minimumdienst moet plaveien. Bellot vraagt de spoordirecties ook op te lijsten hoeveel operationeel personeel ze precies nodig hebben om de treinen op stakingsdagen te laten rijden. Op basis van die cijfers moeten ze scenario’s met concrete dienstregelingen uitwerken. Daarbij zullen minimaal treinen rijden op de grote assen in de ochtend- en de avondspits. Maximaal is er ook een beperkt aanbod treinen in de daluren. Natuurlijk dat de vakbondsleiders op hun "achterste poten" staan want het stakingsrecht is voor hen prioritair, boven het voorafbetaald recht op dienstverlening. Ik vraag me wel af, als er dan toch enkele treinen rijden tijdens een stakingsdag, of de reizigers dan wel op menselijke wijze vervoerd worden, niet dat ze als sardienen in een blik tegen elkaar geplakt staan. En ik hoop dat de minister geen slapende honden gewekt heeft (want 't is al bijna half mei en we zijn tot nog toe gevrijwaard gebleven van dat soort asociale acties).
02.05.2017: Het treinverkeer op de Brusselse Noord-Zuidas is zoals gepland vanochtend hernomen, nadat het tijdens het verlengde weekend was onderbroken voor werkzaamheden aan het spoor. De NMBS mag nu aan haar treinen laten werken, de trein van 17.15 uur bleef eerst 4' staan, treuzelde dan tussen Brussel Noord en Brussel Centraal (omdat er geen spoor van de 6 vrij was...) en ook voorbij Brussel Zuid bleef hij lang staan, wegens technisch defect. Hij kwam dan met 19' vertraging aan in Denderleeuw.
Mw Dutordoir, de nieuwe ceo van spoorwegmaatschappij NMBS, wil dat de reizigers in de toekomst beter geïnformeerd worden. Ze rekent daarvoor op een versterking van de communicatiecel, zowel qua personeel als qua materiaal, en ze wil ook dat de cel een grotere impact heeft op de andere departementen. Ze heeft drie absolute prioriteiten in gedachten: de veiligheid, de stiptheid en de realtimecommunicatie met de reizigers. In verband met dat laatste punt, heeft de nieuwe NMBS-ceo gemerkt dat de informatiecel voor de reizigers niet goed gepositioneerd is in het bedrijf. Afgelopen vrijdag heeft ze daarom aan haar raad van bestuur voorgesteld om de dienst naar omhoog te brengen in het organigram van de NMBS, om hem meteen onder de algemeen directeur te plaatsen. Ze heeft bovendien gevraagd om 'een plan op te stellen om uit te maken welke middelen nodig zijn, met name voor de informatica'. Ze verzekert in de krant dat de middelen zullen worden toegewezen.
28.04.2017: De NMBS heeft vorig jaar 5 miljoen euro moeten uittrekken om het vandalisme aan te pakken. Enerzijds moest de NMBS 1.337.106 (miljoen volgens De Standaard ...) euro uittrekken om verschillende vormen van beschadigingen te herstellen. Daarnaast kostte het verwijderen van graffiti op treinstellen 3.594.106 euro, dat is meer dan in 2015 al werden er minder gevallen vastgesteld (1.666 tegenover 1.832 in 2015). Het aantal vaststellingen van graffiti is met 10 procent gedaald maar het heeft wel meer geld gekost om de treinen te kuisen. Graffiti zijn nog steeds goed voor drie kwart van het aantal beschadigingen aan de treinstellen. De woordvoerder vindt dit trouwens weggegooid geld. Ze betreuren deze zaken. Zeker omdat ze zo 5 miljoen euro in de vuilbak gooien. Dat is geld dat ze nu niet ten dienste van de klant kunnen stellen.
25.04.2017: De stiptheid van het binnenlands reizigersvervoer op het Belgische spoor bedroeg in maart 89,5 procent. De maand voordien was dat 89 procent en in maart 2016 bedroeg de globale stiptheid 90,7 %. Dat blijkt uit cijfers die spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel dinsdag bekendmaken. Als een trein 6 minuten of meer vertraging heeft, wordt hij door Infrabel en NMBS als niet-stipt beschouwd, maar daar heeft iemand, die moet overstappen, geen boodschap aan als zijn trein 4' vertraging had en de aansluitende trein niet wacht. In maart werden 1.555 treinen afgeschaft, of 1,4 % van het totaal. In maart vorig jaar werden 2.269 treinen (of 2,2 %) afgeschaft. In 44,1 % ligt de verantwoordelijkheid voor de vertraging bij derden. Zo veroorzaakte de bommelding in Namen op 17 maart 2.860 minuten (bijna 48 uur oftewel twee etmalen) vertraging. Andere incidenten met een grote impact waren onder meer aanrijdingen door personen op 28 maart in Nossegem (4.531 minuten = 75 1/2 uur vertraging) en op 24 maart in Mechelen-Nekkerspoel (3.086 minuten = ruim 51 uur vertraging).
18.04.2017: NMBS en Test-Aankoop werken samen aan de verbetering van het compensatiesysteem in geval van vertragingen om het nog intuïtiever of gebruiksvriendelijker te maken voor de klanten. Ook krijgt de reiziger 30 dagen voor het indienen van een compensatieaanvraag in plaats van 15 dagen. Bij het compensatiesysteem - dat ook geldt bij stakingen - wordt een onderscheid gemaakt tussen occasionele langdurige vertragingen (minstens 60 minuten) en herhaalde, kleinere vertragingen (vanaf 15 of 30 minuten). In het geval van een vertraging van minstens 60 minuten, wordt de waarde van de reis volledig terugbetaald. In het geval van herhaalde vertragingen (over een periode van 6 maanden) is er een compensatie van 25 % voor vertragingen van 15 minuten (minstens 20 vertraging en) en van 50 % voor vertragingen van minstens 30 minuten (minstens 10 vertragingen). Het vernieuwde compensatiesysteem maakt het mogelijk om de compensatie via bankoverschrijving uit te betalen op de rekening van de reiziger van wie de trein vertraging had. Door deze nieuwe vorm van samenwerking stellen de partijen een einde aan de class action of rechtsvordering tot collectief herstel. Eind 2015 was Test-Aankoop nog naar de Brusselse handelsrechter gestapt met een eis van 40 euro schadevergoeding per reiziger voor acht stakingsdagen tussen december 2014 en 9 oktober 2015.
15.04.2017: Door een brand op een werktrein ter hoogte van Brussel-Centraal was het treinverkeer tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid zaterdag zowat vijf uur lang in beide richtingen volledig onderbroken. Treinen werden omgeleid langs het westelijke ringspoor. Sinds 10 uur waren twee sporen weer vrij, intussen zijn dat er al drie. Daardoor kunnen steeds meer treinen weer langs de noordzuid-verbinding passeren, al bleef het centraal station zelf wel dicht. De oorzaak van de brand zou liggen bij een kortsluiting in een elektrisch circuit. De schade aan de getroffen sporen valt volgens Petit mee, maar aan de bovenleidingen zijn wel herstellingswerken nodig. Er kwam ook wat bepleistering naar beneden, wat eveneens hersteld zal moeten worden. Wanneer alles hersteld zal zijn, valt af te wachten. Over twee weken ('t verlengd weekend met 1 mei) gaat de Noord-Zuidverbinding ook plat, maar dat is gepland en wegens werken.
23.03.2017: Sinds Dutordoir via de media beloofde dat de treinen sneller zullen rijden, doen die dat twee keer zo traag... De trein van 17.15 uur in Brussel Noord naar Oudenaarde deed er vanaf Brussel Noord een uur over, om te beginnen omdat hij 10' bleef staan in 't Noord. De reclameslogan van de vorige burgemeester van Denderleeuw ging zeker niet op: in plaats van 17' deed hij er veel langer op, zodat de trein met 31' vertraging in Denderleeuw aankwam.
Daags na de eerste verjaardag van de aanslagen in Zaventem-luchthaven en Maalbeek vraagt De Standaard zich af de NMBS (en de MIVB) evacuatierichtlijnen heeft (hebben). De veiligheidsplannen van de NMBS zijn niet specifiek aangepast na de aanslagen in Brussel van 22 maart 2016. Volgens Bart Crols, woordvoerder van de NMBS gebeurt dit namelijk elke dag: "Onze plannen worden op permanente basis aangepast aan nieuwe omstandigheden." Volgens Crols weet iedereen die er van moet weten, perfect wat de veiligheidsplannen zijn. Hij wil echter niet zeggen wie dat precies zijn en of ook het treinpersoneel, zoals treinbestuurders, zelf met veiligheidstaken belast zijn. Iedereen die met een veiligheidstaak belast is weet wat hij of zij moet doen. Er zouden evacuatieplannen klaarliggen voor de grotere treinstations in België, zoals Brussel, Antwerpen, Luik en Gent. Crols: "Ik kan uit veiligheidsoverwegingen echter geen details geven. Wel worden bij de internationale treinstations binnenkort metaaldetectoren geplaatst." Crols zegt dat de NMBS voorbereid is op alle omstandigheden en dat de veiligheidsplannen van de NMBS gemaakt worden in samenspraak met politie en veiligheidsdiensten. Bij aankomst in Brussel Noord heb ik vandaag rap gezocht naar tekens van nooduitgangen, maar niet gezien. Had ik geweten dat ik er tijd genoeg voor had, ik had ze misschien wel gevonden...
Ik vraag me trouwens af wie vorig jaar, op 22 en 23 maart, het lumineuze idee had om de reizigers (ik schat ze op 1000) op een kleine oppervlakte te laten wachten (op 22 maart moest ik ook wachten tot "mijn" trein omgeroepen werd in Brussel Noord, 's anderendaags schoof ik aan in de file om Brussel Centraal binnen te mogen, later bleken twee terroristen, die zich niet lieten opblazen in resp. de luchthaven en het metrostel, nog vrijelijk rond te lopen). Hopelijk denkt die slimmerik daar nu anders over, nu terroristen op groepen mensen in rijden (vorig jaar in Nice en Berlijn, gisteren in Londen).
14.03.2017: Infrabel heeft in de Kamer aangekondigd dat het voortaan werken zal 'massificeren': wanneer er op een plaats zullen meerdere werken tegelijk uitgevoerd worden. In plaats van één keer aan het spoor te werken, en later aan de wissel, zullen die nu samen gebeuren. Daardoor zullen de treinen op drukke spoorlijnen langer, maar minder frequent op enkelspoor moeten rijden. Minder drukke lijnen zullen onderbroken worden, ook tijdens de week. Volgens Billiau is dat veiliger, omdat Infrabel-werknemers nu vaak tussen treinen door moeten werken. Het moet Infrabel ook toelaten om de middelen zo optimaal mogelijk in te zitten. Opmerkelijk is dat Infrabel aankondigt dat de drukkere lijnen tot één keer per maand tijdens de week op enkelspoor zullen moeten rijden. Hopelijk gebeurt dat dan tijdens de daluren. De minder drukke lijnen zullen mogelijk tot één keer per maand helemaal onderbroken worden, eveneens tijdens de week. Grote vernieuwingingswerken, waarbij de lijnen volledig onderbroken worden, zullen in de weekends en schoolvakanties plaatsvinden. Een eerste voorbeeld hiervan is de sluiting van Brussel-Zuid, Brussel-Centraal en Brussel-Noord in het verlengde weekend van zaterdag 29 april tot maandag 1 mei.
Dat zou trouwens de plannen van Mw Dutordoir kunnen dwarsbomen. Zij wil net dat de treinen minder lang doen over hun trajekten. NMBS wil het huidige aanbod optimaliseren. Het aantal treinen stijgt met 5,1 %, wat neerkomt op 4 miljoen extra treinkilometers. 70 % van de uitbreiding gaat naar de zogenaamde voorstadsontwikkeling: de treinverbindingen naar grote steden als Antwerpen, Gent en Brussel. Ook tijdens het weekend wordt het aanbod uitgebreid, met meer shoppingtreinen op zaterdag en studententreinen naar Gent, Brussel en Leuven op zondag. De NMBS belooft dus ook dat reizigers voortaan sneller op hun bestemming zullen geraken. De commerciële snelheid zou met 3 % stijgen. En het aantal ontkoppelingen wordt verminderd (er moet dan wat meer overgestapt worden). De trein van Genk naar Blankenberge en Knokke wordt niet langer gesplitst in Brugge, maar worden twee afzonderlijke treinen. Daarnaast wil de NMBS de aansluitingen met andere treinen, maar ook ander openbaar vervoer verbeteren. Het aantal aansluitingen per uur stijgt volgens de NMBS met 20 %. NMBS kondigt een uitbreiding van het aantal zitplaatsen aan, maar Koen Kerckaert, directeur Transport bij de NMBS, geeft toe dat er vandaag capaciteitsproblemen zijn van en naar Brussel, omdat ze daar enkeldekstreinen moeten inzetten met 900 à 1.000 zitplaatsen. De reiziger moet nog wat geduld uitoefenen, want de eerste dubbeldekswagons worden pas in november 2018 geleverd. Het gros van de levering in voor 2020 en 2021. Het zou al verbeteren mochten de reizigers wat meer discipline opbrengen en geen zitplaatsen blokkeren met hun bagage: in de trein van 17.28 uur (Brussel Zuid) blokkeerde 1 reiziger 3 zitplaatsen met zijn bagage. Daarnaast beloofde de nieuwe topvrouw om de veiligheid te verhogen, en aan de stiptheid en communicatie te werken.
10.03.2017: Het onderzoek naar de treinramp in Buizingen werd na zes jaar afgerond. Het parket wil NMBS, Infrabel en de bestuurder vervolgen. Het parket van Halle-Vilvoorde zal de raadkamer vragen om Infrabel en NMBS voor de politierechtbank te laten berechten voor nalatigheid. NMBS omdat ze treinstellen gebruikte die niet waren uitgerust met veiligheidssystemen, Infrabel omdat de sporen onveilig waren. Ze riskeren een boete van maximaal 600.000 euro. De treinbestuurder van een van de twee treinen die botsten, wordt ook vervolgd. Het gaat om de bestuurder van de stoptrein uit Leuven. Hij wordt ervan verdacht een rood sein te hebben genegeerd. De raadkamer zal zich op 24 april over het dossier buigen. Ter herinnering: op 15 februari 2010 botste de stoptrein van Leuven naar Halle in volle ochtendspits in Buizingen in de flank van de IC-trein Quiévrain-Luik die uit de tegenovergestelde richting kwam. Het ongeluk eiste het leven van 19 mensen, 310 mensen raakten gewond, onder wie 11 zwaargewonden. Meer dan 600 slachtoffers en nabestaanden hebben zich bij het gerecht gemeld.
09.03.2017: Het treinongeval in Leuven, waar op zaterdag 18 februari een passagierstrein ontspoorde, is te wijten aan te hoge snelheid. Dat zegt het parket op basis van de eerste bevindingen van de expert. Bij het ongeval viel één dode. Volgens de deskundige wijst alles erop dat de trein de tweede wissel tegen een onaangepaste snelheid heeft aangesneden. Toen de trein uit het station vertrok en de eerste wissel nam, werd de maximumsnelheid van 40 km/u gerespecteerd. Daarna werd de snelheid opgetrokken richting de kruissnelheid van 90 km/u. Het deskundigenonderzoek toonde aan dat de trein de tweede wissel naderde met een snelheid van ongeveer 100 km/u en dan ontspoorde. De tweede wissel kon voor deze rit echter maar met een maximumsnelheid van 40 km/u worden genomen. Deze snelheidsbeperking wordt aangeduid door seinen. De treinbestuurder verklaarde dat hij ervan overtuigd was dat hij 90 km/u mocht rijden. Volgens het voorlopige verslag van de deskundige betekent dit dat hij mogelijk het sein met de snelheidsbeperking niet heeft gezien. De treinbestuurder verklaarde dat hij meteen remde toen hij de wissel zag liggen in een positie die hij niet verwachtte maar dat het te laat was. Hij besefte op dat moment dat hij de wissel tegen een te hoge snelheid zou nemen. Met de gekende gevolgen.
08.03.2017: In de eerste maand van dit jaar werden ‘slechts’ 1.286 treinen (1,2 %) afgeschaft tegenover 6.039 treinen (6 %) in dezelfde maand van 2016. Dat blijkt uit het jongste stiptheidsrapport voor die maand van NMBS en Infrabel. De cijfers lagen vorig jaar echter vooral hoger door de aangekondigde stakingen op het spoor van 6 en 7 januari 2016. Dat resulteerde in het afschaffen van 5.053 treinen. In de maand januari van dit jaar haalden de binnenlandse reizigerstreinen een stiptheidspercentage van 90,7 procent. In januari vorig jaar was dat nog 89,9 %. De treinen reden dit jaar dus wat stipter dan vorig jaar. Daarbij moet opgemerkt worden dat voor de spoormaatschappijen een trein met een vertraging van 6 minuten ook als een stipte trein wordt beschouwd, een standpunt dat wellicht niet door alle pendelaars wordt gedeeld (toch niet door zij die nog moeten overstappen). Vooral in de ochtendspits reden de treinen dit jaar wat stipter in januari (87,3 %) dan vorig jaar (84 %), in de avondspits liep het percentage zowat gelijk (87% vorig jaar tegenover 87,8 % dit jaar). De L-treinen (93,2 %) en S-treinen (zoals ik er 's avonds ene "neem", 91,7 %) waren een stuk stipter dan de IC-treinen (89,7 %) en P-treinen (86,7 %). De meeste vooruitgang werd geboekt in het station van Zottegem in Oost-Vlaanderen waar de stiptheid steeg van 89,8 % vorig jaar naar 92,9 % in januari van dit jaar (geldt dit ook voor treinen die Zottegem via Denderleeuw met Brussel verbinden?). Het meeste geduld moesten ze in januari jongstleden dan weer oefenen in Luik, want daar daalde de stiptheid van 90,8 % vorig jaar naar 88,8 % dit jaar.
18.02.2017: Bij het station van Leuven is een trein ontspoord rond 13.20 uur bij het buitenrijden van het station Leuven, in de wisselzone enkele honderden meters voorbij het perron. Daarbij is één dode gevallen, meerdere mensen raakten gewond. Aanvankelijk was er nogal wat verwarring over het dodelijke slachtoffer, maar in tegenstelling tot sommige eerdere berichten, zat hij volgens het parket wel degelijk in de trein. Er is nog geen duidelijkheid kon geven over de oorzaak van het ongeval. het ongeluk had een flinke impact op de treinstellen, één stel werd zelfs 180 graden gedraaid. Er vielen ook drie zwaargewonden, 24 anderen raakten lichtgewond. De slachtoffers werden naar 3 verschillende ziekenhuizen gebracht. Door het incident is het treinverkeer momenteel onderbroken tussen Leuven en Brussel. De sporen en de bovenleiding raakten ook flink beschadigd. Het treinverkeer van en naar Leuven is volledig stilgelegd en zal niet meteen weer opgestart kunnen worden, zegt Frédéric Petit, van spoornetbeheerder Infrabel. De schade is vooral groot aan de spoorinfrastructuur, de bovenleidingen zullen nog een hele tijd niet functioneren.
08.02.2017: Allerhande media (kranten, TV) verwittigen dat tijdens het verlengde weekend van zaterdag 29 april tot maandag 1 mei het treinverkeer volledig onderbroken wordt tussen de stations Brussel-Noord en Brussel-Zuid wegens infrastructuurwerken. Het station Brussel-Centraal zal dus niet bediend worden, iets wat al meer dan 30 jaar niet meer gebeurd is. Een aangepast vervoersplan is in opmaak, maar er zullen belangrijke gevolgen zijn voor zowel nationale als internationale reizigers. Reden voor de drastische ingreep is een vernieuwingswerf van de seininrichting: de technologie “all-relais' (elektromechanisch) wordt vervangen door een volledig computergestuurde technologie. Deze werf, die grotendeels uitgevoerd is zonder impact op het treinverkeer, zal zowel de veiligheid als de capaciteit van het gedeelte van de verbinding die zich tussen de uitgang van de tunnel en de ingang van het station Brussel-Zuid bevindt, versterken. De veiligheidstesten, die gedurende drie dagen ononderbroken worden uitgevoerd, moeten absoluut plaatsvinden zonder enige commerciële exploitatie van het treinverkeer. De Brusselse Noord-Zuidverbinding is de drukste as op het Belgische spoornet: dagelijks passeren er ongeveer 1.200 treinen.
31.01.2017: Het aantal afgeschafte treinen is vorig jaar gestegen tot het hoogste niveau in minstens tien jaar! Er werden meer dan 38.000 treinen (22.968 volledig en 15.073 gedeeltelijk) afgeschaft, of 3,1 % van alle treinen. En afgelaste treinen lopen geen vertraging op, dus die statistieken zijn eigenlijk lichtelijk vervalst, in de ogen van de reiziger. Dat blijkt uit berekeningen van Belga die werden bevestigd door spoornetbeheerder Infrabel. Vooral verschillende spoorstakingen hadden een grote invloed op het aantal afschaffingen. De cijfers vormen een enorme piek ten opzichte van de voorgaande periode, ze liggen bijvoorbeeld twee derde hoger dan in 2015 (toen net geen 23.000), en bijna dubbel zo hoog als het gemiddelde van de periode 2006-2015 (dat iets meer dan 20.000 bedraagt). De oorzaken van de piek zijn divers. ‘Derden’ hebben een toenemende impact, zo bleek al bij de publicatie van de stiptheidscijfers van de treinen. Het gaat dan om bijvoorbeeld spoorlopers, bommeldingen of politie-interventies. En ook dit jaar is de NMBS al vlijtig met afgelastingen.
30.01.2017: De NMBS komt met een grondige herwerking van haar vervoersvoorwaarden. Zo verdwijnen een aantal klantonvriendelijke regels. Voortaan mogen ook reizigers met een gewoon ticket gratis uitstappen op tussenhaltes. Maar vooral, Reizigers die hun abonnement vergeten zijn, moeten voortaan niet langer 8 euro administratiekosten betalen als ze zich binnen de 14 dagen met hun abonnement aandienen bij het loket. Daarmee bewijst de NMBS eindelijk te erkennen dat een notoire zwartrijder (die meestal een pak rammel uitdeelt aan het treinpersoneel) niet van zo'n goeie wil is als een vaste klant die eens zijn treinkaart vergat (andere jas, andere handtas en de treinkaart niet "verhuisd"). Daarnaast moeten reizigers die hun net aangeschafte ticket toch niet willen gebruiken ook niet langer 5 euro administratiekosten betalen als ze om een terugbetaling vragen. Reizigers met een gewoon biljet kunnen nu ook zonder extra kosten hun reis onderbreken. Wie vanuit Brussel naar Brugge wil reizen, met een reisonderbreking in Gent, betaalde eerder 15,60 euro. Nu betalen zij gewoon de prijs van een rechtstreeks traject naar Brugge (14,30 euro).
26.01.2017: Het treinverkeer op de drukke lijn tussen Brussel en Gent was donderdagavond sinds 17.20 uur verstoord door een defecte trein even buiten het station van Brussel-Zuid. Een 3.000-tal reizigers zat daardoor vast. Het treinverkeer tussen Brussel en Gent moest er in beide richtingen over één van de twee sporen. Intussen was er vanuit Denderleeuw een hulplocomotief onderweg, die de defecte trein moest wegslepen. De trein, die even buiten het station van Brussel-Zuid stond en vanuit Brussel onderweg was richting Gent, hield achter zich nog vier andere volle treinen op. Zo had de trein die ik nam (om 17.15 uur in Brussel Noord naar Zottegem en Oudenaarde) een uur nodig voor die luttele afstand. Ergens ter hoogte van Sint-Katelijne-Lombeek bleef hij staan, de machinist moest toestemming krijgen om het station van Denderleeuw binnen te rijden... De trein is toch geen vliegtuig?
24.01.2017: De stiptheid van de treinen is vorig jaar opnieuw onder de 90 % gedaald. Dat blijkt uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS. Over heel 2016 reed 89,2 % van de treinen op tijd of een vertraging van minder dan zes minuten. Dat is, voor iemand die moet overstappen (ik gelukkig niet), ook niet stipt. Volgens Infrabel-woordvoerder Petit tonen de recentste cijfers over de oorzaken van vertragingen (die betrekking hebben op de eerste tien maanden van 2016) een enorme toename aan vertragingen door derden. Het gaat dan om spoorlopers (zoals gisterenavond), aanrijdingen van personen, bommeldingen of politie-interventies. De vertragingen door factoren binnen de NMBS of Infrabel zelf, zoals stroomstoringen, zijn het afgelopen jaar stabiel gebleven, zegt Petit. "Wat niet wegneemt dat we ook daar keihard aan moeten blijven werken. Voor de reizigers maakt het natuurlijk weinig uit wie de vertraging heeft veroorzaakt, dat weten wij ook." Allez, vooruit. In 45,1 % (minder dan de helft, dus) van de gevallen werden de vertragingen in december veroorzaakt door derden, tegenover 33 % door NMBS en bijna 19 % door Infrabel.
23.01.2017: Vorig jaar zijn op de hoofdsporen van het Belgische spoornet 91 reizigers-, goederen- en werktreinen voorbij een rood sein gereden. Dat is één geval minder dan in 2015, toen het hoogste niveau in vijf jaar werd bereikt. Er reden wel méér reizigerstreinen door het rood: 50 tegen 47.
Over de tenen van spoorlopers rijden de machinisten dan weer niet. De trein naar Zottegem en verder van 17.28 uur in Brussel Noord was daar wel op tijd, maar hij bleef dan staan, zeker een kwartier lang. En dat omdat er spoorlopers waren net voor Brussel Zuid. Zijn de struikelmatten op?
19.01.2017: De NMBS gaat vanaf eind volgend jaar een drieduizendtal bewakingscamera’s plaatsen in de nieuwste treinstellen. De reizigers zullen er constant gefilmd worden en de beelden zullen rechtstreeks worden doorgestuurd naar een controlekamer van de NMBS. De privacycommissie ziet geen probleem. De ongeveer 3.000 camera’s zullen geïnstalleerd worden in de 445 nieuwe M7-dubbeldektreinen die tussen 2018 en 2021 in gebruik worden genomen. De beelden van die camera’s zullen rechtstreeks naar de controlekamer worden gestuurd. Bij een melding van een incident kunnen ze daar snel worden bekeken. De beelden zullen dus enkel worden bekeken als er van een voorval sprake is geweest, zo wordt benadrukt. Maar dat zal wel kunnen gebeuren als de trein nog aan het rijden is. Momenteel zet de NMBS ook al bewakingscamera’s in op de de Desiro-treinen. Maar daar gaat het om een beelden die worden opgeslagen op een harde schrijf op de trein zelf en die dus niet vanop afstand geraadpleegd kunnen worden. De beelden worden daar zeven dagen bewaard. De spoorwegmaatschappij zal in de treinen ook pictogrammen ophangen, die duidelijk aangeven dat de reizigers gefilmd worden (ik denk dat dit verplicht is).
Ik kan de reden zo vermoeden op basis van een artikel in Het Nieuwsblad. Onbekenden hebben dinsdagavond lelijk huisgehouden in een trein die tussen Gent en Tongeren spoorde (deze verbinding kies ik 's morgens). De vandalen sloegen met de noodhamer ruiten en enkele glazen binnendeuren aan diggelen. Op treinen die halt hielden in het station van Denderleeuw en in Appelterre-Eichem (ik kan me niet voorstellen dat het hier ook om dubbeldekkers gaat...) werd de voorbije week gelijkaardig vandalisme vastgesteld.
11.01.2017: Vorige week maandag vertrok een trein zonder machinist, treinbegeleider of - gelukkig - reizigers en ontspoorde, doordat de parkeerrem niet opstond en het treinstel op een lichte helling stond. Dat incident zou niets te maken hebben met het type van machine, Desiro. Dus met andere types treinen kan dat ook gebeuren?
10.01.2017: De Standaard bevestigt wat de pendelaar ondervindt, de stiptheid op het Belgische spoor is in november gezakt naar een dieptepunt. Slechts 82 % van de treinen kwam aan met maximaal 6 minuten vertraging, zo blijkt dinsdag uit gegevens van spoornetbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS. Dat is het zwakste resultaat sinds november 2014. In november vorig jaar bedroeg de stiptheid nog 86,9 %. Er werden in november 1.358 treinen afgeschaft, of 1,4 % van alle treinen. Dat waren er minder dan een jaar eerder. De stiptheid wordt gemeten en berekend in het eindstation. Er wordt dus altijd gemeten in het eerste station van een bepaald traject, en het laatste. Een trein met minder dan zes minuten vertraging wordt door de NMBS beschouwd als zijnde stipt. De stiptheid die in deze analyse in rekening wordt genomen is de stiptheid van de reizigerstreinen, beheerd door NMBS. Het zijn die cijfers die worden opgenomen in het beheerscontract met de Staat. Opmerkelijk is dat het stiptheidscijfer geen rekening houdt met vertragingen veroorzaakt door externe bronnen (o.a. vandalisme, agressie, kabeldiefstal ...) of door grote investeringswerken (!). Er wordt voor 't eind van de werkweek een nieuwe winterprik voorspeld (of beloofd, 't is maar hoe je het bekijkt), ik hoop dat de NMBS en Infrabel goed voorbereid zijn.
04.01.2017: Het treinverkeer tussen Kortrijk en Brussel wordt woensdag (niet alleen tijdens de ochtend) verstoord door een uitgebrande seinkast. Verwacht wordt dat de hinder op de lijn enkele dagen zal duren. Allez, vooruit, ik moet me dan niet haasten voor de tein van 17.15 uur... "Er is afgelopen nacht een seinkast naast de sporen uitgebrand in de buurt van Harelbeke”, zegt F. Petit, woordvoerder van Infrabel. “Het verkeer tussen Kortrijk en Anzegem, een traject van ongeveer tien kilometer, moet afwisselend over één spoor. Dat leidt tot vertragingen in de spits van gemiddeld vijftien minuten.” Blijkbaar ook in de richting van Brussel naar Kortrijk, zoals deze avond... De oorzaak van de brand in de seinkast is nog niet duidelijk. Verwacht wordt dat de herstellingswerken enkele dagen zullen duren.
03.01.2017: De NMBS doet goed voort, vanmorgen was de trein naar Brussel - Tongeren gewoonweg afgeschaft, gelukkig was in de trein naar Brussel - Dendermonde nog wat zitplaats over.
02.01.2017: 't Begint daar al goed, een passagierstrein van het type Desiro is vanochtend omstreeks 5.10 uur vertrokken zonder machinist en begeleider. De trein is ontsnapt uit de parkeerplaats in Vorst. Het ging om een trein waaraan nog een ander wagon vasthing. Enkele honderden meters verder is de eerste trein ontspoord. Dat gebeurde op een plek waar geen reizigersverkeer was. Er is nooit hinder geweest voor het treinverkeer behalve voor één lijn tussen Brussel-Zuid en Brussel-Luxemburg. De ontspoorde trein kwam tot stilstand in een hoek van 45 graden op de rails. Een hulpvoertuig is tot daar gereden om het spoor vrij te maken. De Desiro heeft de reputatie van ‘ramptrein’. In 2015 verloor een treinstel op de lijn Antwerpen-Oostende in Lokeren zijn drie laatste rijtuigen tijdens het rijden. Voordien waren er ook regelmatig problemen met de deuren die niet altijd automatisch sluiten, met de airco en de communicatiesystemen.
Maar het moet niet altijd de fout van de NMBS zijn. Op een spoorweg nabij Charleroi zijn maandagmiddag twee dodelijke slachtoffers gevallen. Ze wandelden langs de sporen en zijn gegrepen door een trein. Een derde persoon overleefde het drama maar raakte wel zwaargewond. Twee slachtoffers zijn gevonden langs de spoorweg in Landelies (Montigny-le-Tilleul) op de lijn tussen Erquelinnes en Charleroi. Een derde persoonwerd in kritieke toestand afgevoerd. De drie zouden tussen de 20 en de 30 jaar oud zijn. Volgens spoorwegnetbeheerder Infrabel liepen de drie slachtoffers door een tunnel langs het traject van de trein. De slachtoffers van de treinaanrijding zouden wandelaars geweest zijn, die in de spoorwegtunnel liepen om zo een kortere weg te kunnen nemen. Dat blijkt uit de eerste vaststellingen na het ongeval, waarbij naast de lichamen een stafkaart werd gevonden. Wellicht werden ze verrast door de aankomende trein.
27e Hoppetocht, georganiseerd door Wsv De Hopbelletjes Opwijk vzw
18.06.2017: Ik schreef me in voor 14 km die me over verharde maar gelukkig ook onverharde (of 't moet door 't warme, droge weer van de recentste dagen zijn ) paden naar Mazenzele voor een eerste rustpost, op het terras in 't vlijtige zonnetje. De volgende rustpost was nog geen 3 km verder en dan ging ik terug. Het weer was zonnig, droog en gaandeweg warmer dan vorig jaar deze tijd. Mijn weinige foto's staan hier.
32e Breugheltocht, georganiseerd door De Trekplosters Zellik-Asse
11.06.2017: Ik schreef me (gratis, want de inschrijving en een gewone consumptie werden getrakteerd door mijn club, waarvoor dank! ) in voor 14 km. Deze omloop leidde mij over vooral verharde wegen en enkele veldwegen naar Kobbegem, waar de rustpost in een hoeve gevestigd was. Na die gratis frisdrank en een sanitaire stop maakte ik een lus van iets meer dan 7 km, ook alweer over vooral verharde wegen, op het einde zelfs een flink stuk door de industriezone en dan eindelijk wat onverhard tussen appel- en perebomen. Mijn tweede frisdrank betaalde ik zelf, maakte een praatje met Kadees Lucia en Johan en keerde dan naar Zellik terug.
Het weer was ronduit schitterend: zonnig, droog en warm. Mijn foto's staan hier.
7e Gaverswandeling, georganiseerd door Padstappers Geraardsbergen vzw
05.06.2017: Ik schreef elektronisch in voor 16 km en deze begonnen meteen goed, met een onverharde wandeling in recreatiedomein De Gavers (normaal was de start in Schendelbeke). Nadien wandelde ik verder naar Moenebroek (waar een stuk van de motor van een oorlogsvliegtuig staat) naar Schendelbeke, waar nu de rustpost was en waar normaal zou gestart worden. Na een frisdrank en een sanitaire stop wandelde ik een natuurrijke lus met een doortocht door Boelarebos wat eindigde op de lange oprit van een residentie. Zo keerde ik terug naar Schendelbeke voor een tweede frisdrank en sanitaire stop, het was daar nu iets drukker. Ik keerde dan terug naar de Gavers en kreeg na 1.5 km een Mystic bier (of frisdrank, dat was fruitsap) aangeboden na stempel op de controlekaart en bonnetje. Die derde rustpost staat eigenlijk al in het recreatiedomein, dus de laatste 2.3 km van de wandeltocht ook. Van mij mogen de Padstappers hun Gaverswandeling ook de volgende jaren van De Gavers (wat toch de naam geeft) laten starten, hier is veel meer parkeerplaats dan in Schendelbeke en ook de startzaal (De Doos) is ruimer.
Het begin en het einde van de wandeltocht was dus een voltreffer en tussenin was de tocht ook zeer aangenaam, net als het weer: zonnig en bij aangename temperaturen. Mijn foto's staan hier.