NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Over mijzelf
Ik ben Helga
Ik ben een vrouw en woon in Denderleeuw (Belgie/Vlaanderen) en mijn beroep is secretaresse (tegenwoordig heet dat assistant...).
Ik ben geboren op 24/07/1960 en ben nu dus 58 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, reizen, lezen, computeren, en ik volg graag voetbal- en wielerwedstrijden.
Deze profielfoto is genomen in Chileens Patagoniƫ.
Foto
Categorieën
  • Denderleeuw (6)
  • Eendracht Aalst (266)
  • Hamburger SportVerein (300)
  • Pelgrimtocht Santiago de Compostela (12)
  • Per(r)ongeluk (18)
  • Reisduif (21)
  • Vichte-Dhron (1)
  • Wandelen (388)
  • Inhoud blog
  • 27e Heidetochten, georganiseerd door De Heidetochten Kester-Gooik vzw
  • 31e Lentetocht, georganiseerd door WSV Land van Rhode vzw
  • Sinksentocht, georganiseerd door De Pajotten Hekelgem vzw
  • SC Eendracht Aalst: Seizoen 2018-2019
  • Bezoek aan Hamburg, mei 2018
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • Helga's fotoalbums1
  • Helga's fotoalbums2
  • WSV De Sportvrienden vzw
  • Aktivia, de wandelfederatie
  • Marching, de elektronische wandelagenda
  • Website van Etienne & Nelly
    Zoeken in blog

    Foto
    goegestapt

    03-07-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.36e Wolventocht, georganiseerd door Wsv 't Fluitekruid Wolvertem

    03.07.2016: Ik schreef me in voor 15 km maar 't waren er 18,2 (het is een "beschermde tocht", dan mag er 20% bij, denk ik), en deze omloop leidde me over verharde en natuurlijke wegen naar Sint-Brixius-Rode (de fietsenfabriek van Eddy Merckx heb ik niet opgemerkt). Na een frisdrank en sanitaire stop heb ik er een lus gestapt, en dan terug naar Wolvertem. Jammer is, maar daar kan de wandelclub niets aan verhelpen, dat een paar paadjes op de route, te smal om met twee naast elkaar te wandelen, toch geasfalteerd zijn. En dan klagen dat Vlaanderen overstroomt als 't eens flink regent...

    Het weer was zonnig en warm genoeg om in T-shirt te wandelen, al begon het ineens te regenen toen ik bijna terug was in de school waar de wandeling startte. Mijn foto's staan hier:

    https://picasaweb.google.com/108649380961745882201/6303165482553238833

    03-07-2016 om 20:37 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Wandelen
    29-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Per(r)ongeluk - 01.01.2016 - 30.06.2016

    29.06.2016: Een andere manier is een kortere trein inzetten. Pech voor de toeristen die van de luchthaven kwamen, die moesten zitplaatsen vrijmaken van hun bagage, dat lukt niet bij iedereen vlot...

    28.06.2016: De post-staking-pesterij gaat verder, nu was, deze namiddag, de trein naar Aalst - De Panne afgeschaft, de trein naar Zottegem-Kortrijk stopte dan uitzonderlijk ook in Liedekerke.

    De nieuwe vertrekprocedure voor de treinen, waarbij die pas zullen vertrekken nadat alle deuren gesloten zijn, wordt vanaf het tweede kwartaal van 2017 ingevoerd en moet zes maanden later overal van kracht zijn. De kostprijs voor de NMBS bedraagt ongeveer 4,7 miljoen euro. De bestaande procedure leidt soms tot verwarring en gevaarlijke situaties. Momenteel blijft de deur van de treinbegeleider namelijk nog open tot de trein vertrekt. Omdat de trein elk moment in beweging kan komen, mag de treinbegeleider niemand meer laten opstappen, ook niet meer door zijn geopende deur. Dat leidt soms tot incidenten met laatkomers, omdat het af en toe nog een tijdje kan duren alvorens de trein effectief vertrekt, en ook dat komt over als pesterij. De treinbestuurder moet immers wachten tot het sein op groen staat. In Dendermonde wordt een nieuwe procedure uitgetest. Daarbij wordt eerst het groene sein afgewacht. Zodra dat er is, geeft de treinbegeleider het fluitsignaal, stapt op en sluit alle deuren. Dan laat hij de machinist weten dat hij kan vertrekken. De communicatie tussen de treinbegeleider en de treinbestuurder verloopt via een combinatie van een publiek en een privaat gsm-netwerk. Zo communiceert de treinbegeleider via het publieke gsm-netwerk met het ondersteunende IT-systeem. De communicatie tussen dat IT-systeem en de treinbestuurder verloopt dan weer via het eigen gsm-netwerk van Infrabel (GSM-R).

    27.06.2016: Als ze niet staken, spoken ze wel wat anders uit. Vanmorgen was de trein naar Brussel-Tongeren zomaar afgeschaft, in de trein naar Brussel-Dendermonde stonden meer mensen recht dan er zaten. Gelukkig was er ook een vertraging te noteren, ik kon nog zittend meerijden met de dubbeldekker naar Brussel-Luchthaven.

    24.06.2016: Een trein op de lijn Landen-Hasselt-Genk heeft donderdagavond vijf uur lang stilgestaan in Sint-Truiden, en kon pas vrijdag rond 2.30 uur worden gesleept naar het station van Hasselt. De trein stond sinds donderdag 21.30 stil in Sint-Truiden omdat door het slechte weer bomen en struiken op het spoor terecht waren gekomen. Omdat de trein zich in een redelijk verlaten gebied bevond, werd er gekozen om de passagiers niet te evacueren. De NMBS zorgde volgens de brandweer wel voor water en koeken voor de wachtenden in de trein. Is dat alles??? Uiteindelijk werd de trein aan een andere locomotief gekoppeld en naar het station van Hasselt gesleept, een operatie die vrijdag rond 2.30 uur achter de rug was. De bovenleiding noch de trein zelf raakten beschadigd. Die passagiers hadden wellicht het geluk dat het treinpersoneel niet bij de stakersbond aangesloten is, of anders hadden die pech dat hun staking later begon.

    De socialistische vakbond ABVV had een nationale staking aangekondigd voor vrijdag, en zoals verwacht is de hinder groot. Er rijdt geen enkele metro, bus of tram uit van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Bij De Lijn rijdt ongeveer twee derde van de bussen, terwijl ook het treinverkeer verstoord is. Hoezeer die verstoord was, heb ik niet getest.  Een woordvoerder van de NMBS meldt dat er op de grote spoorlijnen een ruim treinaanbod is. "Hier en daar zijn treinen geschrapt, maar op alle grote lijnen is er een ruim aanbod, zowel in Vlaanderen als Wallonië", aldus de NMBS-woordvoerder. Tja, met zo'n regeling weet de reizigier niet echt waar hij zich kan aanverwachten, en die wil na zijn werk ook terug naar huis, hé. Grote hinder was er wel in het Henegouwse Aat, waar een seinhuis was bezet. Maar rond 7.15 uur was er ook daar opnieuw treinverkeer. Tussen Poperinge en Ieper rijdt geen enkele trein als gevolg van de staking.

    23.06.2016: Om tien uur vanavond begint dus de staking bij 't spoor uitgaande van de sossenbond, zonder, aan Vlaamse kant alvast, de katholiekenbond.

    22.06.2016: Hierover worden de meeste klachten bij de NMBS ingediend: vertragingen komen het meest voor (623), gevolgd door klachten over boetes die op de trein worden uitgeschreven (412), op drie staan klachten over vervoerbewijzen (348), op vier het “boordtarief” dat de NMBS op 1 februari 2015 invoerde (en waarbij goedmenende pendelaars gelijkgeschakeld worden met hardhandige zwartrijders, 131) en op vijf staan klachten over de ticketautomaten (129). Bijna alle klachten gaan over de NMBS zelf. Slechts 3 % zijn voor andere spoorwegondernemingen actief in België (35 voor de hst-uitbater Thalys, 12 voor hst-uitbater Eurostar en voor de Franse SNCF en Deutsche Bahn elk 4). In bijna 70 % van de dossiers is de klant op zijn minst gedeeltelijk tevreden met het resultaat van de tussenkomst van de ombudsdienst.

    En waar ik het meest over klaag, maar dan op mijn blog, zijn vertragingen (5' later is niet stipt, wel voor de NMBS...), stakingen om de zotste reden 't eerst, te weinig (ergonomische) zitplaats zodat ik naar Brussel Noord ga om zeker te zijn, te weinig ruimte vooral door reizigers die zitten alsof ze op café zijn.

    16.06.2016: Goed nieuws, een nieuwe spoorstaking is van de baan. Allez, ja, "nieuw", de Waalse asociale vakbonden hadden een eerdere stakingsaanzegging nog niet geannuleerd, in afwachting van het resultaat van onderhandelingen met de directie. En toch zijn we voorlopig nog niet van stakingen bij 't spoor verlost, want op 24 juni wordt bij alle overheidsinstanties gestaakt, dat laatste hoorde ik nog in het radionieuws herinnerd. Die dag is er nochtans rustdag in het EK voetbal.

    15.06.2016: De socialistische en christelijke spoorvakbonden stappen donderdag met een gemeenschappelijk voorstel naar de spoordirecties. Daarin stemmen ze onder meer in met de schrapping van een extralegale feestdag dit jaar en nog een bijkomende feestdag vanaf volgend jaar. Het ‘moratorium’ op bijkomende productiviteitsmaatregelen wordt, na enkele toegevingen van de directies, niet langer gevraagd, zo blijkt uit een gemeenschappelijke mededeling van het vakbondsfront. Concreet stemmen de bonden ermee in om al vanaf dit jaar de feestdag van 15 november af te staan. Vanaf volgend wordt ook 2 november als feestdag afgeschaft. Ook verdwijnt er vanaf 2017 één kredietdag per 28 kalenderdagen ziekte (waar kan men anders nog overuren noteren tijdens ziekte?). Het gaat om toezeggingen die de vakbond eerder al had gedaan. De vakbondseis dat er tot begin 2019 geen verdere bijkomende algemene productiviteitsinspanningen voor het geheel van het personeel worden gevraagd, wordt niet vermeld in de mededeling. De directies wilden niet instemmen met dat ‘moratorium’, zo klinkt het bij de Franstalige christelijke spoorbond CSC. De directie heeft in ruil daarvoor wel drie andere productiviteitseisen ingeslikt, zo wordt benadrukt. Donderdag om 10.00 uur is het aan de directies van NMBS, Infrabel en HR Rail om te beslissen of ze instemmen met de voorstellen van het gemeenschappelijk vakbondsfront. CGSP, de Franstalige vleugel van de socialistische spoorbond, heeft een aanzegging lopen die een staking mogelijk maakt van 19 tot 26 juni.

    Er komen geen sancties tegen de spoorwegmedewerkers die tussen woensdag 1 en vrijdag 3 juni gestaakt hadden. Dat blijkt uit een mededeling van dezelfde CGSP. De vakbond benadrukt in die mededeling dat er een stakingsaanzegging was ingediend, hoewel die uiteindelijk niet werd aanvaard. Dat ze daar dus maar blij zijn en hun stakingsaanzegging voor volgende week deftig afzeggen.

    14.06.2016: Vakbonden en directies bij de spoorwegen hebben deze voormiddag opnieuw rond de tafel gezeten over het dossier van de kredietdagen. De christelijke en de socialistische bond geven hun basis woensdag een stand van zaken, met de bedoeling om er vervolgens donderdag uit te geraken met de spoordirecties. De gesprekken draaien dus rond een herberekening van de kredietdagen. Dat zijn compensatiedagen omdat het spoorpersoneel langer werkt dan de officiële arbeidstijd van 36 uur. Het grootste resterende knelpunt in het dossier is het moratorium dat de bonden vragen: zij willen dat de directie belooft tot begin 2019 geen extra productiviteitsverhogende maatregelen meer te vragen van de werknemers. Hopelijk komen er dan niet meer reizigers, ook, hé? Mocht het ondanks de 'positieve gesprekken' toch niet tot een akkoord komen, dan heeft de Franstalige vleugel van de socialistische spoorbond een aanzegging lopen die een staking mogelijk maakt van 19 tot 26 juni. Begin dit jaar werd onder de taalgrens ook steviger gestaakt dan erboven en ben ik die twee dagen naar kantoor gegaan, dus ik ga ervan uit als alleen de Walen voort staken, dat ik dan ook geen week moet thuis werken, en kan genieten van het gezelschap van mijn collega's.

    10.06.2016: Spoorbond: "Volgende week staken we zeker niet", sjieke titel bij De Standaard.   De spoorbonden zaten vrijdag opnieuw samen met de directie. Hoewel er geen akkoord bereikt werd, is de socialistische spoorbond optimistisch. "De bedoeling is om volgende vrijdag tot een akkoord te komen", zegt Sempels van ACOD Spoor. "Onze franstalige collega's gaan hun uiterste best doen om te voorkomen dat er gestaakt wordt." Er is dus nog wel een stakingsaanzegging, wat wil zeggen dat wie wil staken ook gedekt is. Maar hij gaat ervan uit dat zijn mensen op het terrein daar alles aan zullen doen om te zorgen dat er niet gestaakt wordt. Opmerkelijk is wel dat het dossier waardoor de staking begon, zo goed als van de baan is. De vakbonden stelden voor om nauwelijks iets te veranderen aan de compensatie­dagen, maar wel twee verlofdagen in te ­leveren (15 november en een feestdag die in het weekend valt). De directie is het eens met dat voorstel. Maar gisteren legde de christelijke vakbond ACV een ­bijkomende eis op tafel: er mogen geen extra productiviteitsmaatregelen voorgesteld worden tot 1 januari 2019. Daar is de directie het helemaal niet mee eens. Het ACV heeft gelukkig geen stakingsaanzegging lopen.

    09.06.2016: Reizigers die compensatie aanvragen voor de spontane spoorstaking tussen 25 mei en 3 juni dienen wat geduld uit te oefenen. De klantendienst van de NMBS kreunt onder het werk. Reizigers moeten rekening houden met ruim twee maanden vooraleer ze aanspraak kunnen maken op hun compensatie, aldus een NMBS-woordvoerster. Zelf moeten ze wel tijdig voorzien zijn van een geldig vervoersbiljet... De aanvragen tot compensatie nemen heel wat tijd in beslag. “Elke vraag moet worden geverifieerd. De aanvraag moet betrekking hebben op een precieze trein. Onze diensten moeten nagaan of de trein al dan niet gereden heeft. Door het grote aantal aanvragen kost dat tijd.” De NMBS kan nog niet zeggen hoeveel compensatieaanvragen er wegens de wilde staking zijn ingediend. Werk dan wat meer i.p.v. altijd maar te staken.

    Het overleg tussen de directie en spoorvakbonden levert ook vandaag geen akkoord op. De bonden gaan de tekst nu voorleggen aan de basis. Bij de socialistische spoorbond overheerst ontgoocheling. "Dit is echt een teleurstelling", stelt Abdissi van GSP Cheminots. Dan weet hij ook eens hoe dat voelt... Vandaag zaten de directies van de Belgische spoorwegen opnieuw samen met de spoorbonden. "De vergadering verliep in een constructieve sfeer, maar er werd nog geen akkoord bereikt", klinkt het in een persbericht. Er wordt benadrukt dat alles in het werk wordt gesteld om de sereniteit op het terrein zo snel mogelijk te herstellen. Toch overheerst ontgoocheling bij de socialistische vakbond. "Telkens als wij een stap vooruit zetten, zetten de directies een stap achteruit en vragen ze bijkomende zaken", zegt Abdissi. Wat is daar nu zo vreemd aan? Moeten de spoorwegdirecties alleen maar toegeven, misschien? Vrijdag komt bij de socialistische (sic) bond een nationaal uitvoerend bureau samen om een standpunt in te nemen. Om 14.00 uur wordt dat overgemaakt aan de directies van HR Rail (de juridische werkgever van het spoorpersoneel), NMBS en Infrabel. Allez, morgen namiddag zullen de klanten dus weten waar ze aan toe zijn... Twee weken (jawel!!!) staking of eindelijk wat rust op 't spoor.

    De zwarte doos van de passagierstrein, die dinsdag werd teruggevonden, heeft de eerste technische elementen onthuld over wat er juist gebeurd is tijdens het ongeval in Saint-Georges-sur-Meuse, zo stond gisteren in Le Soir. Ondertussen zijn beide sporen die beschadigd raakten bij het ongeval, weer in gebruik genomen. De trein reed voorbij het dubbele gele licht, dat aangeeft dat er moet afgeremd worden om te kunnen stoppen voor een mogelijk rood licht. De bestuurder zou aangegeven hebben dat hij het licht had opgemerkt, waardoor het automatische remsysteem werd uitgeschakeld. De trein is uiteindelijk pas beginnen remmen toen de goederentrein al in zicht was.

    08.06.2016: Bij de vakbonden zijn ze zo bang dat ze eventuele stakingsplannen niet kunnen uitvoeren wegens niet tijdig aangekondigd, dat ze toch al een nieuwe, aansluitend op een reeds aangekondigde (!!!), staking aanmelden... Dus, als ze vrijdag - want zo lang moeten de klanten nog wachten tot ze weten waar ze aan toe zijn - hun zin niet krijgen, wordt gestaakt van 12 juni 's avonds tot 26 juni 's avonds. Willen ze het EK voetbal volgen?  Op de onderhandelingstafel liggen onder meer voorstellen over een andere berekening van de kredietdagen (compensatiedagen omdat het spoorpersoneel langer werkt dan de officiële arbeidstijd van 36 uur, terwijl een dag afwezigheid wegens vakantie of ziekte 8 uur duurt...) en over een herformulering van de sancties die de wilde stakers kregen. Die wilde staking brak uit nadat duidelijk was geworden dat de spoordirectie het aantal kredietdagen wilde verminderen. De christelijke (?) vakbond stemt er anderzijds onder meer mee in dat 15 november (Koningsdag) niet langer een wettelijke feestdag zou zijn bij het spoor en aanvaardt dat het aantal kredietdagen verminderd zou worden na een reeks ziektedagen. Hij stelt echter een vermindering voor per schijf van 28 kalenderdagen afwezigheid wegens ziekte, waar de directie het eerder had over 18 dagen. En hoeveel vakantiedagen? ACV stemt er ook mee in dat er via sociaal overleg nog gezocht wordt naar een bijkomende maatregel vanaf 2017, maar vraagt dan wel de belofte dat er tot 1 januari 2019 geen extra productiviteitsinspanningen meer worden gevraagd van het personeel.

    Er is ook goed nieuws: alle toegangen tot de drie grote Brusselse stations (Brussel-Centraal, Brussel-Noord en Brussel-Zuid) en tot Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins zijn vanaf woensdag opnieuw geopend. Dat is het gevolg van “een gunstig advies van het Crisiscentrum”, zo kondigde de NMBS woensdag aan. Na de aanslagen van 22 maart waren de stations beperkt toegankelijk als veiligheidsmaatregel.

    07.06.2016: Vakbonden en directie bij het spoor hebben op een verzoeningsvergadering nieuwe voorstellen gelanceerd. De vakbonden zullen die analyseren en aan hun achterban voorleggen. Woensdag wordt opnieuw overleg gepleegd. Dat hebben de vakbonden dinsdag verklaard na de verzoeningsvergadering, waar ze door andere vertegenwoordigers dan de usual suspects ... vertegenwoordigd werden. Over de inhoud van de nieuwe voorstellen kon de vakbond niets kwijt. Het overleg beperkte zich tot het dossier van de kredietdagen, de angel in het sociaal conflict bij het spoor dat al twee weken aanhoudt en die leidde tot wilde stakingen. Ter herinnering: een werkdag duurt bij de NMBS 6 uur, een dag afwezigheid (wegens vakantie of ziekte) duurt 8 uur. Ze worden dus beter betaald om niet te werken dan om dat wel te doen...

    Treinreizigers kunnen vanaf woensdag 8 juni opnieuw uitstappen in het treinstation dat rechtstreeks is verbonden met de terminal van Brussels Airport. Dat maakten de luchthaven en de NMBS dinsdag bekend. En dat nauwelijks een week nadat de hele vertrekhal weer beschikbaar gesteld werd van de reiziger.  Volgens het persbericht betekent dat een aanzienlijke verbetering van het comfort. Zo kunnen we weer net als voor de aanslagen van 22 maart de roltrap of de lift nemen naar de aankomst- of vertrekhal.

    Intussen is overigens de zwarte doos van de zondagavond gebotste passagierstrein gevonden en die wordt door het parket onderzocht. Het wegtakelen van de beschadigde rijtuigen liep wat vertraging op door de zomerse onweders die ons land al een paar dagen teisteren.

    06.06.2016: Zondagavond om 23.03 uur botste in Hermalle-sous-Huy (tussen Namen en Luik) een passagierstrein met een veertigtal mensen aan boord op een stilstaande goederentrein. Op de trein zaten heel wat kotstudenten op weg naar Luik. De identiteit van de twee omgekomen passagiers is nog niet bekend. Daarnaast werden negen mensen gewond afgevoerd naar het ziekenhuis, waarvan sommigen in kritieke toestand (maar om 19 uur niemand meer in levensgevaar). 27 andere passagiers werden ter plaatse verzorgd door de hulpdiensten. Het is voorlopig onduidelijk wat de oorzaak is van het ongeval. Een blikseminslag is echter weinig waarschijnlijk, zeggen spoorspecialisten aan onze redactie. 't Kan dus een ander technische oorzaak hebben of een menselijke fout. To be continued. Minister Bellot had zich de start van zijn nieuwe job wellicht anders gewenst: eerst stakingen, dan dit ongeval en binnenkort wellicht weer stakingen...

    Als 't niet vooruit gaat met de trein, duw hem dan zelf voort. Dat hebben ze in Duitsland toch gedaan: de trein kwam zaterdagvoormiddag door een storing aan de bovenleiding vast te zitten in een tunnel. Enkele hulpmiddelen kwamen eraan te pas om de trein bijna tot aan de volgende halte te krijgen, alleen lag het tweede stel dwars en geraakte dat niet volledig tot aan het perron. De treinbestuurder verzocht daarop om de bereidwillige medewerking van de passagiers die wel al op het perron konden. Vijftien kloeke inzittenden duwden vervolgens het gevaarte met vereende krachten enkele meters verder. Volgens Deutsche Bahn kon iedereen veilig de trein verlaten.

    04.06.2016: Stop met die waanzin, dat is de kreet van TreinTramBus. Bij deze reizigersorganiatie is het geduld met de spoorvakbonden volledig op. Wel, bij mij ook, en als ik de reacties op Facebook zie, ben ik de enige niet. Terug naar TreinTramBus: “Dit gaat te ver. Zeven dagen staken en dat middenin de examenperiode, dat is echt buiten proportie", zegt voorzitter Stynen op de VRT. "We roepen de partijen op om hun gezond verstand te gebruiken en om alsnog een oplossing te zoeken." Of een minder enerverende vorm van protest. Staken is een recht, geen plicht. "Dit is machtsmisbruik. Stop met die waanzin", aldus Stynen. "Beseft men wel bij de spoorvakbonden dat de trein rijdt voor de reizigers? (maar nee, gij, de reizigers zijn er om het NMBS-Bestuur of de regering of wie dan ook onder mee druk te kunnen zetten). Men is met vuur aan het spelen (soms letterlijk) en met de toekomst van het spoor en de NMBS", vertelt Stynen. De voorzitter roept dus de politiek en de spoorvakbonden op om met deze waanzin te stoppen. TreinTramBus denkt na over een tegenreactie. "We kunnen dit niet langer passief ondergaan", luidt het. TreinTramBus raadt de reizigers aan om een compensatie te vragen voor de wilde stakingsdagen. En dat de NMBS dat geld dan haalt bij de stakersbonden, die wellicht nog klachten tegen zich zien van Infrabel wegens sabotagedaden (vernielingen, dus).

    03.06.2016: De wilde staking, die in Wallonië, dus, en die soms ook echt wilde kenmerken vertoont (Infrabel stelde een nieuw feit van sabotage vast), stopt vanavond om 20 uur.

    Het overleg tussen de directie en de spoorbonden deze middag draaide alweer op niets uit. Abdissi van CGSP meldde dat er een nieuwe stakingsaanzegging ingediend wordt voor 12 juni. De nieuwe staking zou zeven dagen duren, maar het is nog twijfelachtig of de aanzegging correct is ingediend. Spoorbonden en directie zijn deze middag zonder akkoord uit elkaar gegaan. De Franstalige socialistische vakbond CGSP bevestigt dat er een nieuwe stakingsaanzegging wordt ingediend voor 12 juni en dat deze niet minder dan zeven dag zou duren, tot 19 juni. Zijn ze weer op hun hoofd gevallen en blijven botsen? Wie willen ze nu eigenlijk waarvoor straffen?

    Of die aanzegging correct is, is maar de vraag. Een aanzegging moet ten minste acht dagen op voorhand gebeuren. Dat wil zeggen dat de staking ten vroegste op woensdag 15 juni kan starten (da's toch 12 dagen? Of tellen weekends niet mee omdat het overgote deel van de pendelaars dan niet kan gepest worden?). Eerder deze week diende ACOD ook al een ongeldige aanzegging in, voor woensdag, donderdag en vandaag. Reden voor de treinstaking was een dispuut tussen de bonden en de top van de NMBS over een herberekening van kredietdagen. Die recuperatiedagen, ter compensatie van de langere werkweek (langer dan 36 uur) van spoorlui, wil de directie voortaan berekenen op basis van de werkelijk gepresteerde dagen. Voorheen kregen de werknemers ook kredietdagen voor de dagen dat ze bijvoorbeeld ziek of met vakantie waren. Heuh? Ik kan geen overuren maken wanneer ik met vakantie of (zeer uitzonderlijk) ziek ben... Voor de app op kantoor over tijd gewijd aan zaken, projecten en algemene taken staan zo'n dagen gelijk met 8 uur (jawel, bende stakers: 8 uur!) afwezigheid.

    02.06.2016: Rond 9 uur reden in Vlaanderen op de belangrijkste assen negen op de tien treinen, terwijl in Wallonië 20 % van de treinen reed. Dat zegt Petit van spoornetbeheerder Infrabel. Voor het eerst sinds vorige week donderdag werden alle seinhuizen in het land bediend. In ’s Gravenbrakel werd een trein meer dan een uur opgehouden. Een groep stakers zette rond 6.30 uur een rode vlag in het spoor in ’s Gravenbrakel, waardoor een trein van Quiévrain naar Luik tot 7.45 uur geblokkeerd stond. “Het heeft meer dan een uur geduurd voor onze medewerkers konden ingrijpen”, zegt Petit. “Het ging voor alle duidelijkheid niet om sabotage, zoals de kortsluiting van woensdag, maar om kwaadwillige belemmering wat ook een inbreuk op de veiligheid vormt.” Mij lijkt dat eerder op vrijheidsberoving, een bizarre interpretatie van het heilige stakingsrecht...

    01.06.2016: Bonden en directie bij het spoor hebben woensdag vier uur lang samengezeten, maar dat heeft geen akkoord opgeleverd over het sociaal conflict rond de productiviteitsmaatregelen die de spoordirectie wil doorvoeren. Wellicht blijft de staking duren. "De directie kiest voor de ramkoers", zegt ACV-vakbondsman Piens. Ik denk dat stakers op ramkoers zitten... (zie de laatste alinea van heden)

    De bonden zullen donderdag al hun achterban raadplegen over de te volgen strategie. Enkele tientallen vakbondsmilitanten die de vakbondsdelegatie de hele middag in de regen opwachtten, riepen meteen luidkeels op tot een staking 'tot de finish'. 'Ik verwacht dat we nog niet aan het einde zijn van de sociale problemen bij de spoorwegen', concludeerde een sombere Sempels. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) staat open om de omzendbrief over de vermindering van de kredietdagen op te schorten indien de vakbonden tegelijk hun stakingsacties opschorten. Dat verklaarde de woordvoerster van de minister, waarmee ze de informatie van onder meer L’Echo bevestigde. De omzendbrief lag aan de basis van de wilde staking die vorige woensdag begon.

    Het spoorverkeer ondervindt ook woensdag opnieuw hinder door de spoorstakingen. In Vlaanderen is de hinder beperkt: er is treinverkeer mogelijk op alle grote lijnen. Maar in Wallonië is dat een ander verhaal: zwaar tot zeer zwaar verstoord treinverkeer. Voor mij veranderde er niets, noch 's morgens, noch 's namiddags, en dat mag zo blijven.

    Wat dus de ramkoers van sommige stakers betreft, dinsdag werden al zes verschillende sabotageacties uitgevoerd. Sinds woensdagochtend 6 uur zijn er op het spoornet in Wallonië zes sabotageacties gepleegd. Op meerdere plaatsen was die sabotage omstreeks 10 uur nog steeds gaande, zo meldt een woordvoerder van Infrabel woensdag. De spoornetbeheerder veroordeelt de acties. Allicht, er wordt ook klacht ingediend bij de federale politie. Op verschillende Waalse sporen werden voetzoekers gelegd. Wanneer een trein over zo’n object rijdt, veroorzaakt dit een automatische stop. Ook rode vlaggen werden op de sporen gelegd waardoor de trein noodgedwongen dient te stoppen. Spoorlopen werd op meerdere plaatsen gesignaleerd. Als laatste sabotagemiddel veroorzaakten de stakers doelbewust een kortsluiting. Die bracht de goede werking van de seinen in gevaar. De feiten deden zich voor in Flawinne, Waterloo, Châtelet en La Louvière-Sud, maar ook in Ronse, vlakbij de taalgrens. Ik vraag me af wat de respectievelijke vakbonden zullen ondernemen, want hun faam wordt erdoor aangetast. Of is dit een alternatieve interpretatie van het heilige stakingsrecht?

    31.05.2016: Op de actiedag voor de openbare diensten is het treinverkeer grondig verstoord, veel meer dan bij de wilde staking die vorige week begon. In Vlaanderen rijdt zowat de helft van de treinen, in Wallonië is dat slechts 5 procent. Volgens Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit is de hinder het grootst op de verbinding Luik-Leuven-Brussel, waar 1 op de 4 treinen rijdt. Op de lijnen Antwerpen-Brussel en Antwerpen-Gent rijdt om 7 uur ongeveer 40 procent van de treinen. Er wordt ook gestaakt in 10 van de 150 seinhuizen. In Vlaanderen en Brussel zijn die allemaal operationeel, met uitzondering van dat in Eeklo. Die percentages kunnen later op de dag nog sterk variëren. Zo reden er om 6 uur geen treinen tussen de kust en Brussel, maar om 7 uur 70 procent van de treinen op die verbinding. Op de verbindingen naar de luchthaven, vanuit het hele land, rijdt een op de drie treinen. Op een andere belangrijke lijn in Vlaanderen, die van Hasselt-Leuven-Antwerpen, rijdt 90 procent van de treinen. Van de treinen die via Denderleeuw rijden, is geen sprake, veel, weinig of geen.

    ACOD Spoor heeft een stakingsaanzegging ingediend voor woensdag, donderdag en vrijdag. Dat bevestigt ACOD-secretaris Sempels. Woensdag is wel nog overleg gepland met de spoordirectie.Enkele uren later trok die vakbond zijn staart in: die staking moet wél minstens 8 dagen bij voorbaat aangekondigd worden. Sempels moet eens zijn huiswerk eerst goed maken en misschien laten nalezen door een jurist.

    NMBS-topman Cornu heeft in Het Journaal (waar hij deed alsof hij inzit met de reizigers) uitgehaald naar de vakbonden. Ze strijden voor onverdedigbare voordelen en genieten in Vlaanderen weinig steun van hun basis, liet hij verstaan. Cornu wil in de toekomst graag op voorhand weten welke spoormensen zullen staken zodat een aangepaste dienstregeling mogelijk is. Bedoelt hij een minimale dienstverlening? Die is al minimaal op dagen zonder staking, zeker tijdens de spitsuren. Hij zit woensdagochtend om 8.00 uur weer samen met de bonden, maar geeft al een duidelijke boodschap vooraf: de redelijkheid moet terugkeren. Hij wees erop dat de overheid in 2019 zal moeten beslissen of de NMBS verder het monopolie op het binnenlands treinverkeer kan behouden. "Op dat moment gaan we als bedrijf een goede klantentevredenheid en een betrouwbare kwalitatieve dienstverlening moeten hebben. Daarvoor moeten stappen gezet worden." Dat ze er nu maar aan beginnen.

    Het is hét moment om op zoek te gaan naar een privépartner met expertise voor de NMBS. Dat zegt vice-eerste minister Alexander De Croo (Open Vld). “De NMBS heeft nood aan een nieuwe wind” (we zullen eens een scheet laten op 't perron...). Als een De Croo zich bemoeit met het spoorwegverkeer, hou u dan maar vast aan de takken van de palmbomen. Toen zijn vader bevoegd minister was, werd er nog veel meer gestaakt, zei hij zelf eens (achter de coulissen van een discussieprogramma, ik antwoordde hem dat hij er fier mag op zijn ).

    30.05.2016: Morgen is 't dus nog staking, maar dan wel ene die tijdig aangekondigd werd. Een nieuwe vergadering tussen directie en vakbonden bij het spoor heeft maandag geen vooruitgang opgeleverd in het dossier van de kredietdagen. De directie verscherpt zelfs haar houding door de sancties voor wilde stakers te activeren. Woensdag is een nieuw overleg gepland, maar de asociale spoorbond zal voor die dag ook een stakingsaanzegging indienen; dat is dan wel te laat, hé, dus ook een wilde staking. De spoordirecties lieten ook weten dat de wilde stakers gestraft zullen worden. Dat was niet naar de zin van de vakbonden. Zij eisten dat de schrapping van de kredietdagen geannuleerd zou worden, en dat de stakers geen straf (12.50 EUR, maar is dat per stakingsdag, of voor de hele periode van wilde staking?) zouden krijgen. De oproep tot sancties voor wilde stakers het voorbije weekend (van onder meer minister van Werk Kris Peeters) draagt alvast niet bij tot een serene discussie, wilde ACOD'er Sempels wel kwijt voor aanvang van de vergadering. Ze stelden voor om in september de discussies opnieuw te openen. Om daar dan weer over te staken? Woendsdagochtend is er opnieuw een vergadering tussen de vakbonden en directie. Maar die wordt meteen overschaduwd door een nieuwe stakingsdreiging. "We zullen een stakingsaanzegging indienen voor woensdag, tot 22 uur", zegt Sempels (ACOD Spoor). Die komt bovenop de spoorstaking van dinsdag... Daarmee zou er dan een week lang gestaakt zijn. Willen ze de (vooral Franstalige) cipiers nadien, misschien?

    Normaal gezien moet een staking acht werkdagen op voorhand aangevraagd worden, maar volgens Sempels geldt dat hier niet. De staking zit onder de intersectorale koepel, denkt hij. Of dat klopt, zal nog moeten blijken. ACOD heeft in januari een stakingsaanzegging van onbepaalde duur gedaan, maar bepaalde daarbij ook dat elke sector de stakingsmodaliteiten van de eigen sector moet volgen. Als de socialistische bond ook woensdag zijn leden oproept om te staken, zal de hinder vermoedelijk zwaarder zijn dan bij de wilde stakingen van de afgelopen dagen.

    Bij het spoor wordt sinds woensdag (eerst in de ateliers, vanaf 22 uur ook op de rails) gestaakt onder impuls van de Franstalige spoorbonden. Zij protesteren tegen een herberekening van de kredietdagen. Dat zijn compensatiedagen die de werknemers krijgen omdat ze in de praktijk langer werken dan de officiële arbeidstijd van 36 uur, overuren dus. Volgens de bonden verliezen de spoorlui door de herberekening één tot twee kredietdagen. Vrijdag bleken de spoordirecties bereid de maatregel in te trekken indien de werknemers akkoord zouden gaan met enkele voorwaarden, zoals de schrapping van 15 november (Koningsdag) als extralegale feestdag. De achterban van de vakbonden verwierp dat voorstel echter, zo bleek maandag. Voor die "kredietdagen" is er een andere oplossing, hé: i.p.v. 36 uur per week naar de 40-uren-week gaan, dan hebben ze ineens minder overuren.

    Heel wat pendelaars hebben lange vertragingen opgelopen of konden zelfs geen trein nemen de voorbije dagen. Ze kunnen in sommige gevallen een aardige cent recupereren via de compensatieregeling van de NMBS. Dat zal wellicht vooral voor pendelaars uit Wallonië het geval zijn. Dat ze dan allemaal maar aanvragen. De compensatieregeling voor vertragingen geldt normaal gezien maar onder bepaalde voorwaarden tijdens stakingen. Maar de staking die woensdagavond begon, was niet aangekondigd. Dat maakt dat de regeling volledig geldt. Reizigers die meer dan 60 minuten vertraging opliepen of van wie de trein was afgeschaft, kunnen binnen de 15 dagen een compensatie aanvragen. Die wordt uitbetaald in waardebonnen of via een overschrijving, als dat verzocht werd. De onaangekondigde staking duurt al vijf dagen. Wie elke dag met een vertraging van minstens 60 minuten of helemaal geen trein te maken kreeg tijdens heen- én terugreis (als je voor de heenreis geen trein had, kon je voor de terugreis ook geen trein gehad hebben, hé), kan een compensatie aanvragen voor tien trajecten van 3,83 euro, of samengeteld 38,3 euro. De compensatie gaat volledig naar de werknemer, ook al betaalt de werkgever het belangrijkste stuk van het abonnement. Omdat ze op tijd werd aangekondigd, valt de staking van dinsdag overigens buiten de compensatieregeling, behalve voor wie zijn ticket of abonnement vóór het moment van de aankondiging aankocht. Die aankondiging dateert van 20 mei.

    29.05.2016: CD&V-vicepremier Peeters vindt dat de wilde stakers bij het spoor effectief een boete moeten krijgen, zoals destijds is afgesproken tussen de spoortop en de vakbonden. "Het protocol is zeer duidelijk", zei hij zondag. "Ik ga ervan uit dat de NMBS nu bekijkt hoe ze dat gaat uitvoeren." Een staking bij 't spoor moet minstens 8 dagen bij voorbaat aangekondigd worden (zoals die van overmorgen). Ik vraag me af of de NMBS boetes uitreikt, en zo ja of dat per dag (van donderdag tot en met morgen) is en wat ze met dat geld dan zal doen: promotie-acties bekostigen of gedupeerde treinkaarthouders vergoeden?

    In Vlaanderen rijdt vandaag zondag, op de vierde dag van de staking, meer dan 80 % van de treinen. Vooral tussen Antwerpen en Brussel valt er hier en daar een trein tussenuit. Dat meldt NMBS-woordvoerder Crols zondag omstreeks 07.15 uur. Vandaag was er overigens de 20 km loop in Brussel dus daar moesten ook treinen met personeel voor ingezet worden...

    28.05.2016: De hinder op het spoornet in Vlaanderen, als gevolg van de acties van de spoorbonden, is vooral te merken op het treinverkeer van of naar Antwerpen. 'In de loop van zaterdag zijn in Vlaanderen zowat 8 op de 10 treinen uitgereden, met hier en daar een afgeschafte trein. In Wallonië was er iets meer treinverkeer dan gisteren.' Dat zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. Ha ja, natuurlijk, 't is weekend, dan zijn er nauwelijks pendelaars die gepest kunnen worden...

    27.05.2016: Vanmorgen zag ik op de smartphone dat enkele treinen afgeschaft waren, maar normaal neem ik die toch niet wegens te vroeg. De treinen naar Dendermonde en Tongeren reden wel en ik nam plaats in de laatstgenoemde. Deze namiddag was het minder leuk: op de website van de NMBS zag ik dat de trein naar Aalst - De Panne afgeschaft was. Maar bij aankomst in Brussel Zuid stond de trein van vijf minuten later naar Zottegem niet tussen de aangekondigde, noch tussen de nog te bevestigen treinen. Zo'n opsplitsing van zekere en nog niet zekere treinen deden me denken aan de stakingen van januari... En blijkbaar zijn de pendelaars er nog niet van af. Enfin, op de duur nam ik de trein van 16:52 of zo naar Zottegem.

    De spoorbonden en -directie zijn er niet in geslaagd om een akkoord te bereiken, dat de staking kan beëindigen. De directie heeft voorstellen gedaan, maandagmiddag wordt verder onderhandeld. De vakbonden consulteren nu hun achterban, maar de kans dat die beslist om de acties stop te zetten, is klein. De vakbonden consulteren nu hun achterban, om een mandaat te vragen om verder te onderhandelen. Ondertussen loopt de staking, die het sterkst voelbaar is in Wallonië, door. Volgens een vakbondsman zouden sommige leden het voorstel van de directie niet ongenegen zijn, en kan de basis zelf beslissen om de acties stop te zetten, zoals ze ook zelf besliste om het werk neer te leggen. De socialistische vakbond roept zijn leden niet expliciet op om het werk te hervatten. "Wij hebben nooit opgeroepen om te staken, dus kunnen we ook niet oproepen om de acties te stoppen", zegt Sempels. Zo'n houding is evenzeer pesterij tegenover de klanten, want die weten dan niet wat hen eigenlijk te wachten staat. De directie roept wel op om de acties te beëindigen en de sereniteit te bewaren. De (a)socialistische bond zit op maandagmorgen samen met de achterban. Maandagnamiddag om 14.30 uur zitten de vakbonden opnieuw samen met de directie. Volgende week dinsdag wordt er sowieso gestaakt bij het spoor, in het kader van de actie bij de openbare diensten. De kans dat de acties de volgende drie dagen nog stopgezet worden, lijkt dus klein. Ik denk dat ik dan maar beter voorzie in telewerk op maandag, ik kan mijn tijd beter bezigen dan te staan wachten op ik weet niet welke trein... Bovendien vind ik het ongepast om te staken op een dag dat er toch een onderhoud met de directie gepland is. Maar ja, wie ben ik? Iemand die vermoedt dat de stakers een "voorbeeld" nemen aan de stakende cipiers (al enkele weken lang en vooral ... in Wallonië).

    26.05.2016: Deze namiddag reed door de actie van de Franstalige spoorbonden CGSP-Cheminots en CSC-Transcom één trein op tien, in Vlaanderen één op twee. Dat meldt Infrabel. Ook morgen wordt veel hinder verwacht. De hinder in Vlaanderen is voornamelijk een gevolg van stakingen in Wallonië, maar ook binnen Vlaanderen wordt gestaakt. Infrabel meldde dat de problemen daar groter werden naarmate de dag vorderde. De treinen raken wel door Brussel, maar op de informatieborden in de Brusselse stations staan lange vertragingen en verschillende afgeschafte piekuurtreinen. In Wallonië ligt het spoorvervoer volledig lam. De spoorbonden staken ook morgen voort en Infrabel verwacht dan gelijkaardige hinder. Mogelijk komt er na het overleg van 11.30 uur beterschap. In Leuven en Antwerpen ondervonden de treinreizigers veel last, omdat treinen daar vanuit Wallonië moeten komen. De treinen die in de ochtendspits reden zaten vaak bomvol. In sommige treinen zochten reizigers hun heil in de toiletten, bij gebrek aan andere plaatsen. De (vriendelijke - 't zou er nog aan mankeren) treinbegeleider bood via de intercom in beide landstalen verontschuldigingen aan voor de 'weinige comfortabele' rit tussen Leuven en Brussel. Daar zijn de reizigers "vet" mee...'

    "Dat men in Franstalig België zeer stakingsbereid is, doet me vermoeden dat het om politieke stakingen gaat die gericht zijn tegen de regering." Dat zegt N-VA-voorzitter Bart De Wever (ik vermoed dat het gewoon ingebakken traditie is). "Dat is heel lichtzinnig en heel gevaarlijk. Ik kan alleen maar hopen dat men daarmee stopt."

    25.05.2016: Zijn ze nu helemaal zot geworden? Hebben ze niet genoeg aan de staking van volgende week dinsdag?  De Franstalige ('t wil weer lukken, en dan de Vlamingen maar verwijten van separatist...) spoorbonden CGSP en CSC leggen al woensdagavond om 22 uur het werk neer. Sinds wanneer moet een staking niet meer ruim bij voorbaat aangekondigd worden (zoals die van volgende week en die van volgende maand)? De aankondiging volgt op een spontane actie (in de ateliers waar treinen al dan niet hersteld en onderhouden worden) die woensdagnamiddag uitbrak over extra recuperatiedagen en staat los van de spoorstaking op dinsdag 31 mei die al gepland was. Vanmiddag vond een overleg plaats tussen directie en vakbonden maar dat draaide op niets uit. Volgens Michel Abdissi, de voorzitter van het socialistische CSGP, zullen de belangrijke stations geblokkeerd worden, net als de werkplaatsen. De reden van de staking is de beslissing van HR Rail, de personeelsdienst van de NMBS, om het personeel een tot twee kredietdagen minder toe te kennen. Kredietdagen zijn extra recuperatiedagen die het personeelsleden kunnen opnemen als ze meer dan de voorziene 36 uur per week gewerkt hebben. "Vandaag hebben alle werkplaatsen het werk neergelegd. Treinbegeleiders en -bestuurders zullen de actie verderzetten, omdat de directie weigert naar de verzoeken van personeel te luisteren", aldus Abdissi. Toch zijn niet alle bruggen opgeblazen. "Wij wachten op een nieuwe uitnodiging om met de directie rond de tafel te gaan zitten." Een asociale syndicalist had het op TV nog over minister Durant, terwijl ze al een poosje opgevolgd is door minister Bellot...

    Ze moeten dan ook niet verbaasd zijn als hun syndicaten terrein verliezen na de sociale verkiezingen, met al hun gestaak. 't Zal niet blijven duren dat ze toch meer stemmen halen dan de liberale vakbond.

    Deze laat overigens weten dat hij niet van plan is tot 2020 nog stations te laten sluiten (intussen zijn er wel verkiezingen). Of hij hiermee bedoelt dat nog bemande stations ook bemand blijven, dan wel of enkel de gebouwen, met ticketmachine, open blijven en er dus nog treinen blijven stoppen, weet ik niet. Maar Denderleeuw lijkt me toch al niet bedreigd door sluiting.

    23.05.2016: De teller voor de betogerstickets die de NMBS al verkocht voor de nationale vakbondsbetoging van 24 mei, stond maandag om 16.15 uur op 33.800. Dat meldt het spoorbedrijf. Er rijden dinsdag acht extra treinen naar Brussel, zes vanuit Wallonië en twee vanuit Vlaanderen. Die mogen in de namiddag ook terug rijden met die betogers, zodat ze zich niet met 't werkend plebs moeten mengen. Deelnemers van de nationale betoging die morgen de trein naar Brussel nemen, doen dat tegen een verlaagd tarief. Dat is niet naar de zin van regeringspartijen N-VA en Open VLD. De NMBS faciliteert een betoging tegen haar enige aandeelhouder: de Belgische overheid, vinden ze. De verminderde tarieven zetten extra kwaad bloed door de spoorstaking op 31 mei. "Dat is opnieuw een politieke staking", zegt De Coninck (N-VA). "De gewone reiziger wordt volgende week alweer gegijzeld voor iets waar hij zelf niets kan aan doen, terwijl de betogers morgen zo comfortabel mogelijk naar Brussel worden gebracht. Eigenlijk is dat gewoon degoutant."

    20.05.2016: Ze hebben daar niet genoeg aan de staking van 24 juni, ze willen deze maand ook al eens een dag de houders van een treinkaart bestelen... De socialistische en christelijke ("what's in a name?) vakbond hebben voor 31 mei een stakingsaanzegging ingediend bij het spoor. De actie kadert in het algemeen protest bij de overheidssector die dag. De staking loopt van maandag 30 mei om 22 uur tot 31 mei tot 22 uur. Die staking valt samen met de betoging van de openbare diensten. Ook volgende dinsdag, 24 mei, houden de drie vakbonden in het centrum van Brussel een nationale betoging tegen het beleid van de regering-Michel. Maar voor die betogers zijn er wel extra treinen voorzien, al naargelang er kaarten besteld worden... De manifestatie op 24 mei wordt het begin van een actiemaand, met dus een nationale staking op 24 juni als eindpunt. Die staking gaat voorlopig alleen uit van het socialistische (sic) ABVV. Het christelijke ACV doet niet mee, de liberale ACLVB beslist volgende week woensdag over zijn deel­name. Half april verwierp de socialistische spoorbond ACOD Spoor het sociaal akkoord bij de NMBS en Infrabel. ACOD Spoor legde toen het voorakkoord, dat begin maart bereikt werd, voor aan de achterban. Maar een meerderheid van de leden vond dat er onvoldoende garanties waren voor de tewerkstelling. In het akkoord staat dat het personeelsbestand van NMBS, Infrabel en personeelsdochter HR Rail tegen eind 2018 teruggebracht wordt tot 31.765 personen. Maar dat wordt gekoppeld aan voorwaarden waarvan het twijfelachtig is dat ze vervuld worden.

    De NMBS heeft al 15.000 speciale tickets verkocht voor de nationale betoging van komende dinsdag in Brussel. Er worden acht extra treinen ingelegd voor de betoging: zes vanuit Wallonië en twee vanuit Vlaanderen. De speciale vakbondstickets kosten 12 of 14 euro heen en terug, afhankelijk van de afstand. Iedereen kan de tickets aankopen aan de NMBS-loketten, maar de koper moet wel een speciale code kunnen geven die de vakbonden verspreiden. Vaak zijn de vakbondstickets goedkoper dan een normaal ticket heen en terug, zeker voor langere afstanden.

    13.05.2016: Ze spoken wat uit bij de NMBS, deze keer in het bijzonder Infrabel. Een trein die van Eupen naar Oostende reed heeft iets na middernacht tussen Anderlecht en Jette een rood mobiel sein aangereden. De trein is daarop gestopt en moest met een hulplocomotief teruggetrokken worden naar het station Brussel-Zuid. Door het late uur konden geen vervangbussen meer worden ingelegd, waardoor de 78 passagiers pas rond 3 uur ‘s nachts in het station arriveerden, zo meldt woordvoerder Baeken van Infrabel vrijdagochtend. De reizigers kregen in Brussel-Zuid de keuze tussen een nacht op hotel of een taxi die hen naar hun eindbestemming zou brengen. Dertien mensen hebben geopteerd voor een hotel, voor de anderen werd een taxi voorzien. Het gaat om een vergissing van Infrabel, want het rood mobiel sein stond niet op de juiste plaats. De onderstationschef van Brussel-Zuid verontschuldigde zich na het incident via Twitter: "Bij deze een welgemeende sorry aan alle reizigers die vannacht met mij strandden met E545. Ik weet dat het lang wachten was op de taxi’s, maar al die paperassen moesten er echt door. Ongelofelijk veel respect voor jullie geduld en de toch leuke reacties tussenin", klinkt het. Ook voor de iets minder geduldige passagiers was er een persoonlijke boodschap: "Aan zij die het wachten minder leuk vonden en mij begonnen uit te maken (voor amateurke, vermoed ik): andermaal mijn oprechte excuses. Ik hoop dat iedereen goed is thuisgekomen en weer klaar is voor een nieuwe dag vol pendelplezier!" Flauwe grapjas.

    De vorige minister, Mw Galant, had het idee geopperd in treinstations toegangspoortjes te laten plaatsen, ik vermoed niet in elk station, maar daar waar treinen naar het buitenland vertrekken. Haar opvolger, Minister Bellot, stapt daar weer van af, voorlopig toch. “Het is evident dat de toegangspoortjes personen met slechte bedoelingen niet zullen tegenhouden”, zegt hij. 58,5 miljoen euro zou moeten geïnvesteerd worden voor 295 toegangspoortjes en 257 bagagescanners.

    10.05.2016: Voor het tweede jaar op rij is het aantal aanvragen voor compensatie van treinreizigers die met vertraging te kampen krijgen, afgenomen. Dat meldt de NMBS. De spoorwegmaatschappij schrijft dat toe aan de verbeterde stiptheid van de treinen. In 2015 reed 90,9 % van de treinen stipt, een jaar voordien was dat 88,2 %, in 2013 85,6 %. Als een trein minder dan zes minuten vertraging heeft, wordt die als stipt genoteerd.

    04.05.2016: Ook de Franstalige christelijke bediendebond CNE roept op tot staken op 24 juni. Met die beslissing gaat de vakbond in tegen de beslissing van ACV nationaal, dat enkel opriep tot sensibiliseringsacties in de bedrijven die bewuste week. De Vlaamse christelijke bediendebond LBC volgt wel de oproep van ACV nationaal en staakt dus niet die dag. CNE moet niet komen klagen als ze geconfronteerd wordt met de communautaire verzuchting dat Walen toch zo graag staken.

    03.05.2016: De vakbonden poken het vuur op. Nadat eerder de socialistische vakbond al een nationale staking in juni aankondigde, plant het gemeenschappelijk vakbondsfront nu zo’n staking op 7 oktober, de tweede ‘verjaardag’ van de regering-Michel. De socialistische vakbond organiseert eind juni een algemene staking, maar daar doen de andere bonden niet aan mee. "Op een moment dat kinderen op schoolreis gaan, studenten naar hun proclamatie gaan en mensen al op reis vertrekken, gaan we het land niet platleggen", zegt ACV-voorzitter Leemans. 't Pendelend werkvolk mag wel last ondervinden...

    30.04.2016: De Algemene Centrale, de grootste arbeiderscentrale van het ABVV, roept op tot een algemene staking eind juni. "De mensen pikken het regeringsbeleid niet meer. De maat is vol", zo klinkt het bij voorzitter Van Heetvelde (en zijn kop is toe, zeker...). "We roepen op tot een algemene staking", zegt die voorzitter. "De laatste week van juni, net na de examens, maar nog voor de grote vakantie." Het land moet dan wel plat, maar studerende jongeren en mensen die op vakantie vertrekken moeten niet gekoeioneerd worden door stakingen op het spoor of de luchthaven. De mensen die niet met vakantie gaan, mogen wel gekoeioneerd worden, ze moeten maar meestaken, of ze nu (bij ABVV) gesyndiceerd zijn of niet. Enfin, ik zal wel mogen telewerken en op mijn key card vul ik geen lijnen in voor die stakingsdag, dus ze pesten de NMBS nog meer dan mij.

    28.04.2016: Cornu, de huidige topman van de NMBS, is van plan zijn functie over enkele maanden neer te leggen. Hij is 71 en vindt dat zijn taak erop zit. Cornu zou al binnen enkele maanden willen opstappen, zo is in regeringskringen te horen, al wil hij er zelf nog geen concrete datum op plakken. Zijn mandaat loopt nog tot 2019, maar hij heeft aangegeven die termijn niet te zullen uitdoen. Een opvolger is nog niet bekend. Concreet heeft hij de voorbije jaren werk gemaakt van de verbetering van de stiptheid van de treinen, de fusie van de NMBS-holding en het uitwerken van een sociaal protocol. Verbetering van de stiptheid van de treinen? Dan toch niet tijdens de spitsuren, en als de stiptheidscijfers (lichtjes) verbeterd zijn, dan is dat niet omdat de treinen minder talmen en sneller rijden, maar omdat de dienstregeling aan de trein(vertraging)en aangepast zijn. Uitwerken van een sociaal protocol? Daarmee dat de sossen de eerste zijn om het treinverkeer middels stakingen platleggen.

    23.04.2016: Sinds gisteren, 14 uur, stoppen er weer treinen in 't station van de nationale luchthaven, maar dan wel het oud station. De Diabolo-toeslag blijft behouden, volgens de website van de NMBS omdat die zelf nog moet betalen aan Northern Diabolo NV, voor de aanleg van nieuwe aansluitingen (ik dacht dat die toeslag vooral wegens het nieuwere station was - onlangs werd een nieuwe verbinding gerealiseerd, ene vanaf Brussel Schuman, bus 12 verliest hierdoor zijn nut?). Voorlopig wordt het nog fysiek belastend voor de reizigers, want de liften en roltrappen werken nog niet. Vanaf maandag stoppen de metro's die lijnen 1 en 5 afrijden, weer in Maalbeek, de herstellingswerken zijn zo goed als af, en vandaag konden betrokkenen (slachtoffers, nablijvenden, hulpverleners, ...) een bezoek brengen aan het station.

    17.04.2016: Treinnieuws op een zondag.  De MR heeft een opvolger aangeduid voor Galant, die vrijdag ontslag nam. De partij heeft François Bellot (62) voorgedragen als nieuwe minister van Mobiliteit. Het eerste werk voor Bellot zal de volledige heropstart van de luchthaven van Zaventem zijn, na de recente aanslag. Momenteel draait de luchthaven op 65 %. Bellot zelf zei dat hij zich zo snel mogelijk in dat dossier wil vastbijten, zodat de luchthaven uiterlijk eind juni opnieuw open kan. Het profiel van Bellot is in veel opzichten tegengesteld aan dat van zijn voorganger Galant. Hij is een oudere, kalme en bedachtzame man, die bekendstaat als een dossiervreter. Bellot is sinds 1995 burgemeester van Rochefort en zat als expert Spoorwegen de commissie voor die het treinongeval in Buizingen onderzocht. Tussen 2000 en 2010 zetelde hij in de Kamercommissie Infrastructuur, waarvan de laatste drie jaar als voorzitter. Hij wordt als de mobiliteitsexpert bij uitstek van de MR aanzien. Ook de luchthaven is hem niet onbekend: Bellot zetelde ook in de onderzoekscommissie na het faillissement van de nationale luchtvaartmaatschappij Sabena. Hij wordt de enige federale minister uit de provincie Namen. Hij is van opleiding burgelijk ingenieur en beschikt over maar liefst vier universitaire diploma's, waarvan één aan de Ecole Nationale d'Administration (E.N.A) in Parijs. Die prestigieuze opleiding geldt als kweekschool voor politiek talent in Frankrijk.

    15.04.2016: Minister Galant heeft ontslag genomen. Dat heeft niets te zien met de NMBS maar premier Michel moet nu natuurlijk wel een andere minister aanstellen. De aanleiding of reden voor haar ontslag is een rapport van de Europese Commissie (ik zal eens moeten zien van welke dienst: DG TREN of een dienst voor veiligheid) over de veiligheid van de nationale luchthaven waarvan ze beweert die niet gehad te hebben. De topman van de federale overheidsdienst Mobiliteit, Ledoux, die gisteren ontslag nam (om zijn ontslag door Galant voor te zijn) beweert bij hoog en bij laag van wel. In een persconferentie zei ze dat het theater rond dat rapport haar ertoe bewoog ontslag te nemen. Politici rond haar beweren dat ze tekort schoot in dossierkennis, dus als vaste klant van de NMBS hoop ik dat de premier een minister vindt die dat wel heeft (en die Cornu wat in toom kan houden ).

    Om 12.25 uur werd het verkeer op de noord-zuidverbinding een kwartier lang volledig onderbroken op bevel van de lokale politie. De aanleiding bleek toch niet (wat De Standaard eerst dacht) een inval van de politie in een hotel op de hoek van de Stalingradlaan en de Frédéric Bassestraat (en of daar Daesh-terroristen zaten, is ook niet zeker) maar het blijkbaar modieuze "personen op de sporen". Nadien zag ik op de storingssite van de NMBS dat in of bij station Bockstael ook personen op de sporen liepen, waren dat dezelfde?

    12.04.2016: Een grote meerderheid van de leden van ACOD Spoor aanvaardt het voorstel tot sociaal akkoord bij de NMBS niet. Er zijn te grote bezorgdheden over onder meer de tewerkstelling, de structuur en de geplande moderniseringsmaatregelen. Dat laat de vakbond weten. Acties zijn er voorlopig gelukkig niet gepland.

    05.04.2016: De stiptheid van de treinen is in februari 2016 licht gedaald tegenover het jaar voordien. In februari 2016 reed 90,9 % van de treinen stipt (is met max. 5' vertraging). In februari 2015 lag het stiptheidscijfer nog op 91,3 %. Het stiptheidscijfer zonder neutralisatie geeft een goed beeld van de stiptheid aangezien er rekening wordt gehouden met alle vertragingen dus ook die waarvoor Infrabel en NMBS niet verantwoordelijk zijn, klinkt het in een persbericht. Het gaat dan om spoorlopen, kabeldiefstallen, ongevallen enz. In vier op de tien gevallen ligt de verantwoordelijkheid voor een afgeschafte trein bij de NMBS, in drie op de tien gevallen bij Infrabel en in drie op de tien gevallen ligt de schuld bij derden. Het incident dat de grootste impact had op de cijfers was de schade aan de bovenleiding op lijn 50A in Gent-Sint-Pieters op 26 februari. Dat incident was ‘goed’ voor 13.754 minuten - of omgerekend bijna tien volle dagen - vertraging.

    31.03.2016: Ik had vanmorgen tijd om de gele affiches te bekijken en naast de trein naar Schaarbeek staat een zwart driehoekje, wat in de legende staat voor: rijdt tot en met 25.03.2016... 't Heeft dus niets te zien met de aanslagen van vorige week maar me

    29-06-2016 om 20:32 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Per(r)ongeluk


    Archief per week
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 28/11-04/12 -0001


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 11--0001


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!