Over mijzelf
Ik ben Helga
Ik ben een vrouw en woon in Denderleeuw (Belgie/Vlaanderen) en mijn beroep is secretaresse (tegenwoordig heet dat assistant...).
Ik ben geboren op 24/07/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, reizen, lezen, computeren, en ik volg graag voetbal- en wielerwedstrijden.
Deze profielfoto is genomen in Chileens Patagonië.
Foto
Categorieën
  • Denderleeuw (6)
  • Eendracht Aalst (266)
  • Hamburger SportVerein (300)
  • Pelgrimtocht Santiago de Compostela (12)
  • Per(r)ongeluk (18)
  • Reisduif (21)
  • Vichte-Dhron (1)
  • Wandelen (388)
  • Inhoud blog
  • 27e Heidetochten, georganiseerd door De Heidetochten Kester-Gooik vzw
  • 31e Lentetocht, georganiseerd door WSV Land van Rhode vzw
  • Sinksentocht, georganiseerd door De Pajotten Hekelgem vzw
  • SC Eendracht Aalst: Seizoen 2018-2019
  • Bezoek aan Hamburg, mei 2018
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • Helga's fotoalbums1
  • Helga's fotoalbums2
  • WSV De Sportvrienden vzw
  • Aktivia, de wandelfederatie
  • Marching, de elektronische wandelagenda
  • Website van Etienne & Nelly
    Zoeken in blog

    Foto
    goegestapt

    02-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hamburger Sportverein: seizoen 2011-2012, HSV-FC Nürnberg

    02.12.2011: De groepen voor het EK in Polen en Oekraïne zijn gevormd:
    Groep A

    Polen, Griekenland, Rusland, Tsjechië

    Groep B

    Nederland (met Bruma, vermoed ik), Denemarken, Duitsland (met Aogo vermoed ik, misschien zelfs Westermann), Portugal

    Groep C

    Spanje, Italië (ik ga er niet van uit dat Sala geselecteerd wordt), Ierland, Kroatië (hopelijk met Petrić en Ilicević).

    Groep D

    Oekraïne, Zweden, Frankrijk, Engeland

    30.11.2011: Gisteren won HSV een oefenmatch tegen Glasgow Rangers met 2-1. Op 13 december volgt een wedstrijd tegen gepensioneerden (da's mijn term, niet die van HSV ) en vooral gericht tegen armoede. Daar zullen die gastspelers geen last van hebben, zo doet Ronaldo ook mee, en die woont, naar verluidt, in de rijkste parochie van Rio de Janeiro, met name São Conrado, waar ik vorig jaar twee weken verbleef (maar ik heb hem daar niet gezien, hoor). Wie ook meedoet is Zidane, die, toen hij nog bij Juventus speelde, zich niet van zijn sportiefste kant liet zien tijdens de voorloper van de Champions League (was nogal driest tegen een toenmalige HSV-speler en kreeg er de rode kaart voor te zien). Sportfluitspeler van dienst is Collina. Aan de kant van de gastheren is het niet zeker dat Petrić zal meedoen, die is nog aan 't herstellen van een spierblessure, hij doet wel al looptrainingen.

    02-12-2011 om 21:06 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Hamburger SportVerein
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Per(r)ongeluk - 25.10.2011 - 31.12.2011

    02.12.2011: Wat het spoorwegverkeer betreft, viel het voor mij allemaal best mee, nauwelijks vertraging, zeker 's ochtends, en een zee van zitplaats, ook 's namiddags. Wat de metro betreft, was het minder leuk, op lijn 5 reed geen enkele metro en op lijn 1 misschien 1 op 2 of 3. Maar ik verloor er niet overdreven veel tijd mee, ik was op tijd op 't werk en en miste in de namiddag geen trein.

    01.12.2011: Vanmorgen was ik wat vroeger in het station van Denderleeuw want ik moest op tijd zijn voor de bus naar Marbais (Villers-la-Ville) voor de jaarlijkse training van leden van het evacuatieteam (die bus was zelf te laat). En in het station zag ik de melding dat een werktrein die onderhoudswerkzaamheden uitvoerde aan het spoor ontspoorde. 's Avonds lees ik nog wat meer bij De Standaard: het treinverkeer in en rond Brussel, dat donderdagmorgen door verschillende incidenten danig in de war werd gestuurd, heeft zich opnieuw hersteld. Dat meldt infrastructuurbeheerder Infrabel. Op de Noord-Zuidas in Brussel werden de twee sporen die door een gedeeltelijk ontspoorde werktrein geblokkeerd werden, rond 11.00 uur opnieuw vrijgegeven. Twee sporen op de belangrijke Noord-Zuidverbinding waren onbruikbaar omdat een werktrein die onderhoudswerkzaamheden uitvoerde aan het spoor, gedeeltelijk naast de rails terechtkwam tussen Brussel-Centraal en Brussel-Congres. In totaal werden een tiental treinen afgeschaft en zo'n vijftien andere werden omgeleid. De treinen die rijden lopen volgens Infrabel een maximumvertraging van 10 minuten op. Er zouden wel nog gevolgvertragingen zijn tot in de vroege namiddag. Het treinverkeer op de lijn Doornik-Moeskroen was donderdagochtend grondig verstoord door een kabeldiefstal. De kabels van de signalisatie werden gestolen rond 3 uur. Door de diefstal was de seingeving verstoord en waren twee sporen buiten dienst. De reizigers konden gebruik maken van vervangbussen. Intussen zou het treinverkeer er opnieuw normaal verlopen. Maar 's avonds was het voor de reizigers op die verbinding nog altijd (of opnieuw?) huilen met de pet op, een trein was zelfs afgeschaft, toch in Brussel Centraal, ik meen gehoord te hebben dat men naar Schaarbeek moest om die (of een andere trein naar Doornik-Moeskroen?) trein te halen.

    Ik ben eens nieuwsgierig wat het morgen wordt, want gestaakt wordt er niet (de militanten moeten in Brussel geraken, hé), maar de MIVB laat wel weten dat het stadsvervoer (zelfs de metro) zou kunnen verstoord zijn.

    30.11.2011: Ook vandaag geen stiptheid. Vanmorgen viel het niet op, en ik nam de trein van 07.22 uur. Daar is nog altijd meer zitplaats vrij bij aankomst in Denderleeuw. Vanavond kon ik gemakkelijk de trein naar Poperinge nemen, die had op de duur 10 minuten vertraging en vertrok in Brussel Zuid pas op het uur dat hij normaal in Denderleeuw had moeten aankomen. Ook de elektronische tekstbalk in de trein werkte niet naar behoren, en dat is niet de eerste keer. Nu weet ik tenminste waarom het zo zwart ziet van 't volk in Denderleeuw, bij aankomst daar meldt de elektronische tekstbalk dat de trein in Brussel Zuid aankomt... Die donkere mensen denken dan natuurlijk dat ze thuis zijn.

    29.11.2011: Op de website van De Standaard staan twee artikels te lezen over de NMBS. De ene is getiteld "NMBS ziet stiptheid niet verbeteren". Wel, ik ook niet... Uit de cijfers van Infrabel blijkt dat in oktober zo'n 84 procent van de treinen op het Belgische spoorwegennet 'stipt' reed. Dat is hetzelfde cijfer als in oktober 2010 werd gehaald. Vooral tijdens de spitsuren komt de stiptheid nog altijd onder druk te staan. In de avondspits zakt die naar 81,3 procent (t.o.v. 78,3 procent) en in de ochtendspits zelfs naar 78,9 procent (net even veel als in oktober 2010). Ten opzichte van de voorbije zomermaandenis er zelfs sprake van een achteruitgang: in de zomermaanden lag de stiptheid nog op 89,4 procent. De belangrijkste oorzaken die Infrabel citeert zijn 'averij van het rollend materieel' (29,1 procent), 'incidenten op buitenlandse netten' (13,6 procent) en 'storingen van de seininrichting' (11,9 procent). Wat betreft het aantal aantal afgeschafte treinen lijkt er enige verbetering merkbaar: er werden in oktober 1.407 treinen afgeschaft (1,25 procent) terwijl dat in dezelfde periode vorig jaar 2.012 was (1,87 procent).

    Het andere artikel is een gevolg van een voor de NMBS te zomerse dag. De NMBS en Infrabel hebben dinsdag aangekondigd dat ze maatregelen zullen nemen om de coördinatie in geval van een incident te verbeteren. Daarmee reageren ze op een rapport van federale overheidsdienst Mobiliteit en Transport.  Het rapport analyseert wat er fout liep op 27 juni, toen duizenden reizigers op een warme zomerdag strandden tussen de kust en Gent. Anderen zaten urenlang vast in bloedhete treinstellen. De NMBS en Infrabel noemen de incidenten op 27 juni "eenvoudigweg uitzonderlijk". Deze storing werd niet door één enkel incident veroorzaakt, maar door een reeks problemen van zeer verschillende aard, verspreid over het hele net, luidt het in een gezamenlijk persbericht. Beide ondernemingen geven wel toe dat die dag de dienstverlening flink achteruitging, maar zeggen aan een verbetering van de bestaande procedures te werken. Zo wordt een lokale interne crisiscel binnen de NMBS Groep opgericht waarin elke betrokken partij vertegenwoordigd is en wordt de communicatie naar de reizigers aan boord van de trein en in de stations verbeterd. Verder kan de NMBS bij een incident beroep doen op aanwezig personeel van beide andere ondernemingen (Infrabel en NMBS-Holding) om onder meer water uit te delen of reizigers door te verwijzen. De NMBS en Infrabel kondigen ook aan samen te werken met lokale autoriteiten voor de opvang van reizigers. Voor waterbedeling wordt samengewerkt met de Civiele Bescherming, ook wanneer het nood- en interventieplan niet in werking is.

    Verder stel ik dat Railtime weinig nuttig is, op 15 minuten tijd is er al veel veranderd. Toen ik om 17.20 uur die website bezocht, was er enkel een probleem op een lijn die twee Waalse gemeenten verbindt. Wanneer ik dan een kwartier later in Brussel Centraal aankom, zijn veel treinen die aan spoor 2 stoppen met vertraging, net als gisteren trouwens. Vandaag kon ik op die manier de trein naar Poperinge nemen, van de passagiers die later in Brussel Zuid opstapten, moesten er enkelen staand reizen (of op de trapjes zitten).

    28.11.2011: Ik dacht ergens gezien te hebben dat de NMBS elke dag werkt aan stiptheid. De werken schieten alleszins niet op. Vanmorgen was een defect aan een locomotief de oorzaak dat treinen met bestemming de Brusselse stations in Denderleeuw moesten wachten tot ze het station van Liedekerke (waar dat defect machine stond) konden binnen rijden. Ik heb vandaag de trein van 07.22 uur genomen omdat die uit Oudenaarde komt en er wat meer zitplaats is dan in de trein van zes minuten later (of drie minuten eerder).

    Vanavond stonden de uurregelingsborden rood van de vertragingen, ook de treinen voor spoor 2. De trein naar Aalst mocht zelfs voor die naar Zottegem binnen rijden, zodat ik nog eens comfortabel zat (de trein naar Poperinge was wel al weg).

    24.11.2011: In en om het station van Denderleeuw zijn er ook, maar nu lees ik in De Standaard dat bewakingscamera's in stations een zeer beperkte invloed hebben op de criminaliteit. Dat blijkt uit een onderzoek over de veiligheidsstrategie van de spoorwegmaatschappij NMBS. Bovendien worden met de camera's zelden onmiddellijk inbreuken opgemerkt. En de ene rechter ziet er al meer op dan de andere (ik maak nu allusie op een geweldfeit in een Brussels metrostation). Vincent Francis, docent aan de Franstalige universiteit UCL, heeft twee jaar lang de veiligheidsstrategie onderzocht bij de Belgische spoorwegen. "De strategie van de NMBS richt zich op het verplaatsen van de criminaliteit, omdat het niet lukt ze te verhinderen," besluit de onderzoeker. Daarom dus dat ook in de omgeving van het Denderleeuws station bewakingscamera's geplaatst werden. Hij stelt vast dat sommige mensen zich elders slecht gaan gedragen, waar ze niet gefilmd worden. Anderen vergeten de camera's en nog anderen plegen met opzet feiten voor de camera's, opgezweept door het verhoogde risico. De camera's lokken ook verzetsdaden uit zoals het vernielen van de toestellen of ze afdekken om niet gefilmd te worden. Of zich vermommen: de capuchon over het hoofd trekken, hoewel het niet regent, sneeuwt of hagelt. De NMBS heeft 3.300 camera's geplaatst. Daarvan staan er 2.724 in 52 stations, waar meer dan 70 procent van de reizigers komt. Bij de NMBS staan 500 agenten van Securail in voor de veiligheid, terwijl de spoorwegpolitie 503 agenten telt.

    23.11.2011: We hebben nog altijd geen regering noch begroting voor 2012 omdat de PS en de Open VLD geen duimbreed willen toegeven, Di Rupo bood onlangs zijn ontslag aan als formateur maar de koning houdt het nog in beraad. Dat vinden de vakbonden wellicht ook gortig want ze willen actie voeren, op de kap van o.a. de klanten van de NMBS. Treinen zullen er op 2 december alleen rijden voor de militanten, niet zozeer voor de betalende pendelaars, zo lees ik toch op de website van De Standaard. Benevens bij De Lijn hebben ook bij de NMBS de vakbonden een stakingsaanzegging ingediend (alle redenen zijn goed, ook redenen die niets met de klandizie te maken heeft...). "Maar we gaan ervoor zorgen dat de treinen gewoon rijden: anders geraken de militanten niet tot in Brussel voor de manifestatie," zegt Jos Digneffe van ACOD-Spoor. Ook de pendelaars kunnen dus gewoon de trein nemen, al is hinder niet uitgesloten, ze moeten dus maar blij zijn dat de vakbonden geen luxe reisbussen kunnen huren hebben. Dat ze bij 't spoor maar zien dat iedereen een zitplaats heeft, of die stakers kunnen de hunne afstaan, zij betalen toch niet. En dat het zo lang slabakt bij die partijpolitiekers, wat zijn weerslag heeft op de handelsbeurzen, is iets wat ook de andere burgers raakt.

    Iets meer technologisch nieuws is er ook: de NMBS voert vanaf midden 2012 de chipkaart in als vervoerbewijs. Eerst komen de abonnees aan de beurt, na evaluatie zal het systeem ook toegepast worden op occasionele treinreizigers (zoals ik met mijn Key Card). Wie een abonnement heeft bij de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB, zal dat op dezelfde kaart kunnen zetten. En omgekeerd? Zal ik met een NMBS-chipkaart ook de metro kunnen nemen zonder bij de MIVB een abonnement te hebben (ik gebruik nu een 10-rittenkaart)?

    De MoBIB-chipkaart is een nieuwe stap naar een enkele transportkaart die door de vier Belgische openbare vervoersmaatschappijen gebruikt kan worden. MoBIB wordt nu al door de MIVB gebruikt, maar midden volgend jaar komt daar ook de NMBS bij. Wie een abonnement heeft bij de Brusselse vervoersmaatschappij, zal dezelfde kaart kunnen gebruiken voor zijn treinpas. reinabonnees die hun abonnement moeten vernieuwen, zullen vanaf midden 2012 gevraagd worden om langs het loket te passeren. Hun papieren treinkaart zal door een chipkaart worden vervangen, die dienst zal doen als een elektronisch abonnement. Ook wie een nieuw abonnement aanvraagt, zal meteen een chipkaart krijgen. Er moet een waarborg van vijf euro worden betaald (men krijgt die kaart dus niet, zoals de nieuwslezer van de VRT zei - hij moet toch weten dat je bij de NMBS niets krijgt, behalve vertragingen ? ).

    Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS is heel tevreden en trots. Die kleine kaart gaat de mobiliteit van veel Belgen verbeteren, zegt hij, al weet ik niet of die kaart de nog altijd talrijke vertragingen en iets minder talrijke afgelastingen zal vermijden... De spoormaatschappij schat dat 520.000 abonnees van de nieuwe kaart gebruik zullen maken. Ze is steviger, veiliger, kleiner en milieuvriendelijker, klinkt het. En die kan in zijn hoesje blijven zitten om gescand te worden in de metrostations. De toestellen die de treinbegeleiders gebruiken worden aangepast zodat ze de chipkaarten kunnen lezen. Voorts krijgen de loketten een webcam, waarmee een foto van de reiziger zal worden genomen voor op het elektronische abonnement.

    Momenteel zijn er alleen concrete plannen voor de abonnementen, maar op lange termijn zullen ook de andere vervoersbewijzen van de NMBS op de chipkaart geplaatst worden. Bovendien moeten de busmaatschappijen TEC en De Lijn ook nog volgen, luidt het. Zo kunnen gegevens gedeeld worden en is de verplaatsing via meer dan één transportmiddel eenvoudiger. Op termijn hebben reizigers dus slechts één vervoerbewijs meer op zak.

    De NMBS kondigde ook een tweede nieuwigheid aan. Vanaf vandaag kunnen reizigers met een smartphone een treinticket kopen via de mobiele site van de spoormaatschappij. De klant krijgt zijn ticket dan via sms toegestuurd. Betalen gebeurt met een kredietkaart. Dat is zoals een SMS sturen naar De Lijn voor een "buskaartje".

    10.11.2011: Ik had geluk, vanmorgen, de piekuurtrein van 07.28 uur in Denderleeuw naar Brussel en verder tot Schaarbeek reed, wonder boven wonder, volgens de dienstregeling, er was zelfs ruim zitplaats! Ik vermoed dat veel passagiers het zekere voor het onzekere namen en voor een alternatief kozen, met de auto, snipperdagje (en dus ook het weekend noodgedwongen verlengen) of van thuis werken. Bij terugkeer kon ik nog de dubbeldekker voor Poperinge/Kortrijk nemen, ook daar was nu meer zitplaats vrij dan anders, er zat nu niemand op het trapje van het rijtuig waar ik zat. Dit wil nu niet zeggen dat er nog moet gestaakt worden, want zo'n geluk kent men niet altijd. En ook niet iedereen was zo fortuinlijk als ik. Straks eens kijken welke treinen er morgen rijden.

    Zo lees ik op de website van De Standaard dat door de vakbondsacties bij het spoor vijftien P-treinen vanuit Brussel afgeschaft waren. De NMBS houdt er rekening mee dat er later op de avond nog treinen zullen afgeschaft worden, maar de toestand is momenteel niet van de orde van deze ochtend, toen circa vijftig treinen, of vijf procent, niet uitreden. De gevolgen zijn in Wallonië iets groter dan in Vlaanderen. Door de actie werd het nationale reizigersverkeer donderdagochtend verstoord. Om 8.30 uur werden 61 treinen, zo’n 5 procent van de NMBS-vloot, gedeeltelijk of volledig afgeschaft, meldde de NMBS donderdagmiddag. Bovendien waren er bijkomende syndicale acties bovenop de acties in de werkplaatsen. Zo zouden de blokkering van de bundel in Oostende of de seinpost in Vorst zware gevolgen hebben voor de piekuurtreinen donderdagnamiddag. De NMBS betreurde naar verluidt die acties en raadde de reizigers aan om als alternatief de IC/IR-treinen te nemen die wellicht minder verstoord zouden zijn dan de piekuurtreinen. Ook vreesde de spoorwegmaatschappij een verstoring van het binnenlandse en internationale treinverkeer tijdens de avondspits. Vrijdag zou de situatie zich snel moeten normaliseren (wellicht ook al omdat er dan een beperkte dienstregeling gevoerd wordt wegens Wapenstilstandsdag...). Zeven van de 37 treinbegeleiders in Brugge-Oostende en een aantal begeleiders in Brussel en Luik hadden donderdagochtend spontaan het werk neergelegd. Het ging om een wilde actie die door de vakbonden niet ondersteund wordt en die er kwam uit solidariteit met de stakingsactie in de werkplaatsen van de NMBS. Van het personeel in de ateliers heeft de helft het werk neergelegd in Oostende en 40 procent in Merelbeke, aldus de vakbond. De ateliers van Vorst, Charleroi, Kinkempois en Stokkem liggen volledig plat. De zwaarst getroffen lijn in Vlaanderen was die van Brussel-Gent-kust in beide richtingen. Voor Wallonië ging het om de lijn Brussel-Ottignies-Namen. De toestand was omstreeks 10u enigszins genormaliseerd, maar reizigers moeten rekening blijven houden met gevolgvertragingen.

    In de werkplaatsen gebeuren de noodzakelijke veiligheidscontroles vooraleer de treinen op het net kunnen worden ingezet. Daardoor hebben de acties ook gevolgen voor het reizigersverkeer. Volgens de socialistische vakbond ACOD Spoor zou de gewone treinreiziger echter weinig merken van de staking. "De NMBS mag de reizigers waarschuwen, maar de impact zal zo beperkt mogelijk zijn voor de reizigers," stelde Jos Digneffe van het ACOD dinsdag. Kwam hij zoete broodjes bakken bij de passagiers? "Als ik even cynisch mag zijn: voor de reizigers is het ondertussen dagelijke kost als een trein eens niet rijdt." Stakingen zijn ze ook gewend, hoor, zo cynisch moet je nu ook niet zijn.

    De reis- en treingegevens op de website RailTime.be zijn donderdagnamiddag, uitgerekend op een dag dat stakingsacties het treinverkeer zwaar verstoren, een tijdlang onbeschikbaar geweest. Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit meldt dat het om een technisch probleem gaat. Dat zal wel, overbelasting, zeker? De Infrabel-woordvoerder meldt ook dat bij heel grote stakingen, waarbij heel veel treinen afgeschaft worden, de website zelfs bewust niet bijgehouden wordt. "Bij te veel storing is het onmogelijk om alles up-to-date te houden, aangezien de situatie continu verandert. De gebruikers vertrouwen namelijk op de informatie van RailTime, die in dergelijke situaties heel snel achterhaald is. Maar in dit geval gaat het dus om een technisch probleem." Intussen zou de website opnieuw naar behoren werken. Maar je kan er toch niet veel op vertrouwen. Het is me al meermaals opgevallen dat er eerst staat "Geen belangrijke storingen" maar als je dan ongeveer 20' later in het station van vertrek aankomt, dat er dan wel vertragingen van minstens 5 minuten te noteren zijn voor enkele treinen. Waren dat dan onbelangrijke storingen? Voor Infrabel en de NMBS wellicht, niet zo voor de gedupeerde reizigers.

    Tot slot meldt De Standaard dat de NMBS, zoals gebruikelijk in de laatste maand van het jaar, zondag 11 december haar dienstregeling aanpast. De NMBS doet de wijzigingen vanwege aangepaste dienstregelingen in het buitenland, en infrastructuurwerken. Voor mij lijkt er niets te wijzigen, het zijn vooral de passagiers op de verbindingen Brussel-Luik-Maastricht, Gent-Sint-Niklaas-Antwerpen en Antwerpen-Brussel (maar dan in het weekend), Antwerpen-Essen (maar dan wel de L-trein) die zich zullen moeten aanpassen.

    08.11.2011: Alsof de vaste klanten van de NMBS zo verwend worden... Openbaarvervoermaatschappij NMBS waarschuwt voor syndicale acties in de werkplaatsen, die woensdag 9 november vanaf 22 uur tot en met donderdagavond het treinverkeer kunnen verstoren. Maar volgens de socialistische vakbond ACOD Spoor zou de staking geen of weinig hinder opleveren voor de gewone treinreiziger. Weinig hinder is nog te veel! "De actie gebeurt op initiatief van de vakbonden. De vervoermaatschappij kan dus niet garanderen dat de acties geen invloed hebben op het reizigersverkeer," luidt het in een persbericht van de NMBS. "In de werkplaatsen gebeuren namelijk ook de noodzakelijke veiligheidscontroles vooraleer de treinen op het net kunnen worden ingezet. In geen geval mag de veiligheid van het treinverkeer in het gedrang komen." De nationale spoorwegen waarschuwen dan ook voor verstoringen in het binnenlandse en buitenlands treinverkeer. De actie zou zich ook vrijdag 11 november nog kunnen laten voelen. De vakbonden vechten het besparingsplan van de NMBS aan. Zowel ACOD Spoor als ACV-Transcom stellen dat de voorziene herstructureringhonderden arbeidsplaatsen zal kosten. Maar volgens de NMBS komen er geen naakte ontslagen. De spoorwegmaatschappij wil het personeelsbestand in de werkplaatsen doen krimpen doornatuurlijke afvloeiingen. De bedoeling is dat er tegen 2015 nog 5.550 van de 5.800 werknemers overblijven.

    Mijn afdelingschef had gelukkig een alternatief, al moest ze in Antwerpen overstappen en was ze nog een half uur later thuis (op papier duurt haar treinreis normaal iets meer dan een uur, maar ze woont nu eenmaal niet pal in de buurt van 't station).

    07.11.2011: Op haar website meldt de NMBS "Stiptheid. We werken er aan, elke minuut", maar daar was vandaag alweer niets van te merken. Vanmorgen kwam ik in Brussel Centraal met 15' vertraging aan en de intercity naar Poperinge kwam in Denderleeuw aan met 5' vertraging en enkele reizigers die geen zitplaats vonden (tenzij op de trap) en 't is dan nog een moderne dubbeldekker. Maar mijn afdelingshoofd zal me morgen wel weten te vertellen welk alternatief ze had voor de afgeschafte trein.

    03.11.2011: Vandaag was van enige stiptheid ook niets te merken, noch 's ochtends (7' bij aankomst in Brussel Centraal), noch vanavond (10' bij aankomst in Denderleeuw). Nochtans, de studenten zijn deze week nog thuis, dus op- en uitstappen duurt zo lang niet.

    02.11.2011: Vandaag was ook een vrije dag voor mij en in de namiddag ging ik naar de Boekenbeurs in Antwerpen. De heenreis verliep goed, maar de terugreis niet zozeer. De trein van Antwerpen naar Brussel had bij aankomst in de hoofdstad genoeg vertraging opgelopen opdat ik in Brussel Centraal drie treinen verspeeld had. Uit "armoe" nam ik dan een omnibus. Bij "Terzake" op Canvas besteedt men deze week dagelijks aandacht aan de dagelijkse files die steeds maar blijken langer te worden. De automobilisten naar de trein lokken, heeft op die manier niet veel nut, hé.

    01.11.2011: In de i-krant van gisteren was te lezen dat formateur Di Rupo en de onderhandelaars van de zes partijen principeakkoorden bereikt hebben over een structurele hervorming van de NMBS (en ook over de financiering van Belgocontrol). Over de NMBS werd een basistekst overeengekomen, luidt het bij een onderhandelaar. Ze zijn het eens om de structuur te hervormen. Het gaat om een vereenvoudiging en het efficiënter maken van de spoorwegen. Wellicht zal er een einde komen aan de huidige structuur met drie entiteiten: de NMBS-Holding die waakt over de NMBS-vervoersmaatschappij en infrastructuurbeheerder Infrabel. Bij het Rekenhof zal de federale regering een studie over de geldstromen bestellen, op basis waarvan over de vereenvoudiging zal worden beslist. Eerder hadden de onderhandelde partijen met het communautaire akkoord al enkele beslissingen genomen over de spoorwegen. Zo komen er gewestvertegenwoordigers in de raden van bestuur van de entiteiten van de NMBS-groep. De gewesten zullen ook voor bijkomende financiering kunnen zorgen voor de aanleg, aanpassing of modernisering van de spoorlijnen. En binnen de NMBS komt er een nieuwe structuur waarin de gewesten en federale overheid de uitbating van het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel zullen beheren.

    28.10.2011
    : Afgaande op het bericht van voorbije dinsdag was de piekuurtrein die om 07.28 uur in Denderleeuw zou moeten reizigers oppikken voor Brussel en tot Schaarbeek de tiende van de treinen, namelijk die met vertraging. Vanmorgen bedroeg die (aanvankelijk toch) 11 minuten. Nog al wel dat de voorgaande trein, ook voor Brussel en tot Schaarbeek, die om 07.22 uur in Denderleeuw moet zijn, nog zes minuten bleef wachten.

    25.10.2011: Die van Infrabel zijn duidelijk de grappigste thuis... Zo staat op de website van De Standaard te lezen dat bijna negen op de tien treinen stipt rijden (zou het niet omgekeerd zijn: negen op de tien treinen rijden bijna stipt?). De stiptheid van de treinen op de Belgische spoorwegen is tijdens het derde kwartaal van 2011 bijna stabiel gebleven in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt dinsdag uit de cijfers van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Grootste oorzaak van vertragingen is schade aan het rollend materieel (nog altijd?). Tussen juli en september werd een algemeen stiptheidscijfer van 89,4 % vastgesteld. Dat cijfer is vergelijkbaar met het derde kwartaal van 2010, toen de stiptheid op 89,5 % lag. Wanneer de 5.048 afgeschafte treinen worden meegerekend, daalt het stiptheidscijfer wel naar 88,1 %, tegenover 88,4 % in 2010. Het stiptheidscijfer lag de afgelopen drie maanden wel hoger dan tijdens de vorige kwartalen van 2011. In het eerste kwartaal reed 87,1 % van de treinen met een vertraging van minder dan zes minuten, in het tweede kwartaal was dat 86,9 %. De NMBS streeft naar een stiptheidspercentage van 95 %. Amai, daar zijn ze rap content, ik durf wedden dat in zekere landen een stiptheid van 100 % wordt nagestreefd (volgens mijn broer en mijn schoonzus die enkele jaren geleden op reis waren in Japan).

    Volgens de cijfers van Infrabel lopen de treinen vooral vertraging op tijdens de avondspits, wanneer de stiptheid naar 85,7 % daalt. Tijdens de ochtendspits rijdt dan weer 90 % van de treinen op tijd. En ook tijdens de weekends en de daluren ligt het stiptheidscijfer, met respectievelijk 90 en 90,8 %, hoger.

    De belangrijkste oorzaak van de vertragingen is dus averij aan het rollend materieel, dat 23,5 % van de vertragingen veroorzaakt. Dat rollend materieel is een verantwoordelijkheid van de NMBS, benadrukt Infrabel. Andere boosdoeners zijn storingen van de seininrichting (13,3 %) en incidenten op buitenlandse netten (11 %).

    Als het dan ineens verbeterd is met de stiptheid, zullen er zoveel klachten niet meer binnen komen als vorig jaar, volgens een ander artikel in hetzelfde dagblad. Bij NMBS Mobility en NMBS Europe is het aantal klachten van reizigers in 2010 sterk gestegen. NMBS Mobility registreerde in 2010 27.366 klachten tegenover 23.833 het jaar voordien. Bij NMBS Europe nam het aantal klachten toe van 12.245 tot 18.400. 64 % van de klachten bij NMBS Mobility waren Nederlandstalig en 36 Franstalig. Bij NMBS Europe waren de meeste klachten Franstalig (48 %), gevolgd door Nederlandstalig (44 %) en Engels- of Duitstalig (8 %).

    02-12-2011 om 20:54 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Per(r)ongeluk


    Archief per week
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 28/11-04/12 -0001


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 11--0001


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!