Over mijzelf
Ik ben Helga
Ik ben een vrouw en woon in Denderleeuw (Belgie/Vlaanderen) en mijn beroep is secretaresse (tegenwoordig heet dat assistant...).
Ik ben geboren op 24/07/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, reizen, lezen, computeren, en ik volg graag voetbal- en wielerwedstrijden.
Deze profielfoto is genomen in Chileens Patagonië.
Foto
Categorieën
  • Denderleeuw (6)
  • Eendracht Aalst (266)
  • Hamburger SportVerein (300)
  • Pelgrimtocht Santiago de Compostela (12)
  • Per(r)ongeluk (18)
  • Reisduif (21)
  • Vichte-Dhron (1)
  • Wandelen (388)
  • Inhoud blog
  • 27e Heidetochten, georganiseerd door De Heidetochten Kester-Gooik vzw
  • 31e Lentetocht, georganiseerd door WSV Land van Rhode vzw
  • Sinksentocht, georganiseerd door De Pajotten Hekelgem vzw
  • SC Eendracht Aalst: Seizoen 2018-2019
  • Bezoek aan Hamburg, mei 2018
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • Helga's fotoalbums1
  • Helga's fotoalbums2
  • WSV De Sportvrienden vzw
  • Aktivia, de wandelfederatie
  • Marching, de elektronische wandelagenda
  • Website van Etienne & Nelly
    Zoeken in blog

    Foto
    goegestapt

    29-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Per(r)ongeluk - 01.01.2013 - 31.07.2013

    29.06.2013: Ze werken toch echt niet graag, bij de NMBS... Nu lees ik bij De Standaard dat de treinbestuurders die de komende weken duizenden toeristen naar Oostende zullen brengen (met treinen die dus niet meer ter beschikking staan van pendelaars), ermee dreigen die treinritten grondig te verstoren. De vakbond probeert die actie tegen te houden, maar is daardoor zelf kop van Jut, want zij die absoluut willen saboteren, zouden hun lidkaart teruggeven. Omdat ze bang zijn dat er aan hun pensioenrechten geprutst wordt, willen ze actie voeren door die treinen met vertraging te laten rijden. Ze denken dat ze alleen toeristen ambeteren, maar volgende treinen met werkvolk zouden toch ook vertraging oplopen? Kunnen die machinisten eens aan die toeristen en pendelaars duidelijk maken wat die klanten te zien hebben met hun pensioenrechten?
     
    27.06.2013: Vanmorgen had de trein naar Brussel 5 minuten vertraging bij elkaar gespaard, onderweg bleef hij twee keer staan, dat ik dacht dat er ene van de Waalse vakbond misschien op het spoor zat... Iets na de middag hebben actievoerders van de socialistische spoorbond de laatste blokkades opgeheven. Alle sporen in België werden opnieuw vrijgegeven. Maar daarom verliep het verkeer niet vlot tijdens de namiddagspits. De trein naar Kortrijk-Poperinge was bij mijn aankomst in Brussel Zuid aangekondigd met 10 minuten vertraging, tegen dat hij er was, was ik zo goed als weg met de trein naar Zottegem (ook 5'), de vertraging was toen met 2 minuten aangegroeid. Maar dat is niets bijzonders, dat zei de ACOD-vertegenwoordiger gisteren ook al. In Wallonië werden wel een aantal stations geblokkeerd. Ik ben wellicht een nationalist als ik zeg dat ze daar altijd moeten overdrijven met hun stakingen... Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel is niet te spreken over de acties die donderdag door ACOD Spoor gevoerd worden. “Dit is totaal onbegrijpelijk, zeker als je weet dat er nog onderhandelingen voorzien zijn”, zei Baeken, ook op TV.

    26.06.2013: Op de site van De Standaard staat een filmpje waarin de NMBS aanraadt niet enkel op de trein te rekenen... Anderzijds verzekert het ACOD dat dezelfde treinen als vandaag rijden en met dezelfde vertragingen. De stakingsaanzegging komt van de socialistische spoorbond ACOD en dan vooral op aangeven van de spoorleggers van Infrabel. Zij zijn ontevreden omdat ze vaker nacht- en weekendwerk moeten doen. Maar het ACOD zelf kan geen klaarheid scheppen over de impact.
    Aan Waalse kant klinken de actievoerders bijzonder strijdvaardig en steunt de vakbond de hele 24-urenactie. Maar aan Vlaamse kant klinkt het veel milder: "We zullen geen kinderen gijzelen." Geen kinderen maar wel pendelaars? Die laatste opmerking verwijst naar het drukke reizigersverkeer van donderdag. Bovenop het gewone verkeer zijn er namelijk heel wat jongerengroepen die op stap gaan. De meeste voor schoolreizen, maar ook Pennenzakkenrock en Graspop spelen een rol. 

    25.06.2013: Een collega had het vandaag over een 24-urenstaking bij de NMBS (morgenavond beginnend) en ik was verbaasd: zou de ACOD zich niet beperken tot een paar uur? Bij De Standaard lees ik, onderaan een artikel, dat de vakbond pas woensdag beslist over de manier waarop er actie gevoerd wordt. Een staking moet tijdig aangekondigd worden, maar blijkbaar kunnen details de dag van de actie (zo'n 24-urenstaking begint gebruikelijk 's avonds om 22 uur) zelf nog veranderen? Verder staat in dat artikel dat de NMBS de scholen waarschuwt voor die staking, want er zouden bovenop (hopelijk niet letterlijk te interpreteren...) het normale cliënteel, zich naar verwachting 800 groepen met de trein verplaatsen. Het gaat daarbij onder andere om meer dan 23.000 kinderen die na afloop van de examens willen deelnemen aan externe activiteiten zoals Pennenzakkenrock of die de Zoo van Antwerpen willen bezoeken. Om maar te zwijgen van de festivalgangers met bestemming Graspop. Het is me al vele jaren duidelijk dat de NMBS 't liefst rijdt voor de toevallige toeristen, veel liever dan voor de steeds om een paar minuutjes vertraging mopperende vaste klanten... Van diens geld is ze toch al zeker, daar moet ze geen moeite voor doen.

    Over die stiptheid, of het gebrek eraan, heeft TreinTramBus  ook iets te zeggen: De stiptheid van de treinen is slecht, en er komt maar geen verbetering in, ondanks beloftes. In mei waren de stiptheidscijfers van de trein opnieuw wat minder stipt: 86,8 % tegenover 87,2 % in mei vorig jaar. In vergelijking met de voorbije jaren voor die maand gaat het om een vrij stabiel cijfer, aldus Jan Vanseveren van TreinTrambus (TTB), maar het blijft onveranderd op een slecht niveau. In 2004, voor de splitsing in verschillende delen van de NMBS, bedroeg de stiptheid 92 procent. De reizigersorganisatie vraagt zich af waar de resultaten blijven die twee jaar geleden werden beloofd. "Toen werd door de NMBS en Infrabel een groot actieplan aangekondigd om de stiptheid te verbeteren. Waar blijven de resultaten? Het plan werpt geen vruchten af", concludeert de organisatie, die van de NMBS uitleg wil over de slechte cijfers. De reizigersorganisatie noemt de treinramp in Wetteren in mei geen excuus voor de mindere stiptheid. Die afgeschafte treinen worden immers niet opgenomen in de stiptheidscijfers. Die afgeschafte treinen zouden overigens vanaf komende zaterdag weer ingezet worden. Tenminste voor zover ze niet geschrapt worden om ingezet te worden voor eendagstoeristen naar de kust...

    21.06.2013: Vanmorgen was het weer lollig... De trein van 07.19 uur zat stampvol, de trein van 07.22 uur leek niet eens uit te rijden, en die van 07.28 uur is dus geschrapt (zal wellicht vanaf 1 juli weer rijden, want dan wordt het spoorwegverkeer tussen Wetteren en Schellebelle hervat). Er was wel een extra trein naar Brussel en Schaarbeek, maar die kwam niet binnen. Toen kwam de trein naar Brussel en verder tot Genk, dus daar ging ik in zitten. Maar die vertrok niet, toen kwam die extra trein, waarvan de omroepster zei dat die eerst zou vertrekken, wel aan. Dus ben ik overgestapt, in die trein met niet echt ergonomische plaatsen (banken van drie of twee personen), die in Brussel Zuid (ik wou niet wachten tot B. Centraal) met ruime vertraging aankwam. Ik kwam dus net op tijd toe om meteen in gang te schieten (gewoonlijk heb ik een 15-tal minuten om van de verplaatsing te bekomen).

    19.06.2013: Vanmorgen stond in Het Nieuwsblad wat meer uitleg te lezen over het verschil in stakingsgezindheid boven en onder de taalgrens. De spoorwerkers die zo graag de hele dag willen staken volgende week, en misschien sporen blokkeren in Charleroi of elders, zijn eigenlijk extreem linksen, adepten van het PTB (PVDA voor Franstaligen, het plusteken heb ik opzettelijk laten vallen).

    18.06.2013: Twee uur is blijkbaar niet lang genoeg voor de sossen. Wat ik vanmorgen in het radionieuws al hoorde, lees ik ook op de website van De Standaard: De socialistische spoorbond ACOD gaat op 27 juni actie voeren, maar terwijl aanvankelijk sprake was van een actie gedurende twee uur - van 10 tot 12 uur zonder hinder voor de reizigers - zijn nu alle werkonderbrekingen gedurende 24 uur gedekt. Zo staat in een persbericht van de Franstalige vleugel CGSP. Het gaat om acties bij een deel van het personeel van spoorwegbeheerder Infrabel. Zouden ze niet beter een slagje doorgeven in Wetteren, zodat het treinverkeer daar opnieuw normaal kan verlopen na de ontsporing van meer dan een maand geleden? In het persbericht van de Franstalige vleugel van de socialistische vakbond staat dat ‘de acties het treinverkeer op het hele net zullen verstoren’. Goossens, die spreekt namens de Vlaamse vleugel, had eerder op de dag nog gezegd dat opgeroepen is om de reiziger niet te hinderen. En dan word je voor nationalist en separatist uitgescholden als je wijst op een opmerkelijk verschil tussen Nederlandstaligen en Franstaligen, 't zijn wel laatstgenoemden die weer tuk zijn op storende acties. De socialistische vakbond diende de actieaanzegging in omdat men wil dat Infrabel werk maakt van een protocolakkoord uit 2008 voor de arbeiders die aan de sporen werken. Volgens de bonden moet dat werk aantrekkelijker gemaakt worden en moeten de werknemers begeleiding krijgen om vlotter door te kunnen groeien binnen het spoorbedrijf. Moeten de reizigers een handje komen helpen, misschien?

    De christelijke spoorvakbond ACV-Transcom steunt de actie overigens niet, want wil eerst het lopende overlegproces uitdoen. Er moet voor 1 juli nog een derde bemiddelingsvergadering georganiseerd worden, luidt het daar.

    17.06.2013: 't Is te lang geleden, de sossen moeten nog eens kunnen staken. Via De Standaard verneem ik dat de spooractie van 27 juni normaal gezien reizigers niet hindert. Je moet dan wel zien dat je om 8 uur al ter bestemming bent, want dan beginnen ze eraan, tot 10 uur. Zoals andere aanleidingen, heeft het motief van deze actie toch niets te zien met de reizigers. De socialistische vakbond diende de actieaanzegging in omdat hij wil dat Infrabel werk maakt van een protocolakkoord uit 2008. Volgens de bonden moet het werk de arbeiders van het filiaal Spoor, die aan de sporen werken, aantrekkelijker gemaakt worden en moeten de werknemers begeleiding krijgen om gemakkelijker door te kunnen groeien binnen het spoorbedrijf. De christelijke spoorvakbond ACV-Transcom steunt de actie overigens niet, want hij wil eerst het lopende overlegproces uitdoen. Er moet voor 1 juli nog een derde bemiddelingsvergadering georganiseerd worden, luidt het daar.

    14.06.2013: Zat er vanmorgen iemand bij de NMBS te slapen? Zat ik lekker te lezen en naar muziek te luisteren, keek ik eens buiten en zag ik dat we in het station van Jette (een bouwwerf, nieuwe perrons liggen er precies al) stonden te koekeloeren. Ik ben dan maar in Brussel Zuid afgestapt om er de metro naar de Madou te nemen en de opgelopen vertraging te neutraliseren. De gemiste wandeling zal ik overmorgen dan maar inhalen.

    De Standaard heeft ook iets te vertellen over de NMBS. Een Italiaanse rechter heeft de terugbetaling van de 37 miljoen euro die de NMBS al overschreef aan AnsaldoBreda, verboden. De Belgische spoorwegmaatschappij zal daarom een kortgeding aanspannen tegen ING Bank in Nederland, die garant stond voor het grootste deel - 23 procent - van de garanties. Op 4 juli herbekijkt de Italiaanse rechtbank die beslissing. Als een rechter oordeelt dat ING het geld moet terugbetalen aan de NMBS zal de bank dat bedrag verhalen op AnsaldoBreda.

    Fyrabouwer AnsaldoBreda eist anderzijds dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS alsnog in totaal 19 Fyratreinen afnemen. Het Italiaanse bedrijf sleept daarvoor de NS en de NMBS voor de rechter in Utrecht. Dat hebben advocaten Hans de Savornin Lohman en Stein van Thiel van AnsaldoBreda vrijdag bevestigd aan het Nederlandse Persbureau ANP. Het kort geding komt er op vrijdag 28 juni om 10 uur. Ge moet maar durven als ge zo'n brol levert. 

    13.06.2013: De Standaard heeft eens het loonboekje opengedaan van het triumviraat van de NMBS. Haek, de topman van de Holding die vanaf volgend jaar verdwijnt, was het afgelopen jaar de best verdienende spoorbaas. Zijn brutobezoldiging bedroeg volgens het jaarverslag 512.103,74 euro. In dat bedrag zit een premie van 99.284,12 euro voor de prestaties die Haek leverde in 2011. In dat bedrag zit ook het voordeel in natura voor onder meer zijn bedrijfswagen. Lallemand, de topman van Infrabel, kon vorig jaar rekenen op een brutobezoldiging van 493,489,57 euro. Daarin inbegrepen zijn een bonus van 106.599,79 euro voor het halen van de doelstellingen in 2011 en het voordeel in natura voor zijn bedrijfswagen. Descheemaecker, de topman van de NMBS, heeft het laagste loon, toch als er geen rekening wordt gehouden met de ruim 58.000 euro die het bedrijf vorig jaar stortte voor zijn groepsverzekering en hospitalisatieverzekering. Descheemaecker is geen ambtenaar in tegenstelling tot Haek en Lallemand. Hij wil op die manier het verschil in pensioen goedmaken. Zonder die premie voor zijn groepsverzekering, verdiende Descheemaecker vorig jaar bruto 472.804, 21 euro. Dat is inclusief de variabele verloning voor de prestaties in 2011 en de bedrijfswagen. Descheemaecker maakt een sprong van ruim 52.000 euro, vooral omdat het variabel gedeelte van zijn loon een fikse sprong maakte. Alle drie zijn ze er trouwens financieel op vooruit gegaan. Tiens, hing dat niet af van de graad van stiptheid van de treinen?

    06.06.2013: Het wordt best lollig voor een buitenstaander om de Fyra-saga te volgen.  

    De NMBS heeft midden mei helemaal geen 'positieve' brief naar AnsaldoBreda gestuurd zoals een vakbondsman van de Italiaanse treinbouwer beweert. Integendeel, op die datum werd AnsaldoBreda voor het blok gezet, zo vertelt De Standaard.

    Een Italiaanse vakbondsman zei vanmorgen verbaasd te zijn over de beslissing van de NMBS en de NS om het contract met AnsaldoBreda op te zeggen. "Amper een maand geleden kreeg ik nog een brief waarin de NMBS en de Nederlandse Spoorwegen (NS) aangaven heel tevreden te zijn," aldus Massimo Masat, vakbondsman bij het bedrijf. Maar de NMBS ontkende dus meteen het bestaan van zo'n brief en zegt dat er alleen een brief is gestuurd om het bedrijf te herinneren aan zijn contractuele verplichting. De NMBS zal daar wel een kopie van hebben, zeker? Op 25 april stuurde volgens de krant de Belgische spoorwegen een brief naar de ceo van AnsaldoBreda met daarin een deadline tot 2 mei om met een actieplan te komen om de problemen aan de Fyra-treinen te verhelpen. Omdat dat actieplan uitbleef werd op 13 mei in Schiphol een vergadering belegd met de Belgische en Nederlandse Spoorwegen en AnsaldoBreda. Daarop volgende op 15 mei een brief waarin verwezen wordt naar het onderhoud van 13 mei en waarin de Belgische spoorwegen nog tot 17 mei aan AnsaldoBreda gaf om het actieplan over te maken. De twee dagen extra werden in die Engelstalige brief omschreven als 'a matter of goodwill.' In diezelfde brief gaf de NMBS nog volgens de krant ook duidelijk aan dat zonder actieplan het bedrijf alle informatie gaat verzamelen en daarmee naar de raad van bestuur zal trekken. Dat gebeurde op 31 mei, waarna beslist wordt om de bestelling van de drie Fyra-treinen op te zeggen.

    Later vandaag gaf AnsaldoBreda een persconferentie en die werd vertoond in het TV-nieuws.

     

    03.06.2013: De NS heeft nu ook afscheid genomen van de Fyra. AnsaldoBreda zou overigens proberen om onderuit te komen aan het terugbetalen aan de NMBS, en wel door de NMBS contractbreuk te verwijten.

    31.05.2013: De NMBS heeft het dossier Fyra gesloten, de conclusies van de Britse en Franse ingenieurs die de Fyra-treinstellen onderzochten, zijn vernietigend (er was niets goed aan). Dat heeft NMBS-topman Marck Descheemaecker gezegd op een persconferentie (en toegelicht in het VRT-nieuws). De raad van bestuur van de NMBS heeft dan ook beslist om de levering van de bestelde treinen te weigeren en het contract met AnsaldoBreda te ontbinden. Ondertussen zal de Thalys haar aanbod van en naar Nederland uitbreiden. De NMBS heeft eigenlijk ook geen treinen gekocht (NS wel) maar wel een bestelling gedaan en daarvoor een voorschot betaald. Maar AnsaldoBreda zit in slechte financiële papieren, dus of de NMBS dat geld nog terug ziet, is nog de vraag.

    29.05.2013: In het TV-nieuws en ook nadien in Terzake op Canvas verneem ik dat de treinen van nog trager rijden. Allez, dat belooft, vanaf morgen zal ik daar ook van mogen genieten, na ruim een maand sparen op spoorgerelateerde stress...
     In Terzake krijgt de kijker wat meer uitleg over de oorzaken, zoals de vertraging van de ene trein die zo een wissel blokkeert voor een andere, en dus veroorzaakt dat die andere trein, die tot dan nog stipt reed, ook vertraging oploopt.

    Omdat het dus zo lang geleden is dat ik nog naar Brussel spoorde, zoek ik de dienstregeling op en zie tot mijn grote verbazing dat de trein, die voorheen in Denderleeuw stopte om 07.28, blijkbaar niet meer rijdt. Is dat ten gevolge van de treinontsporing in Wetteren? Om terug naar huis te keren, lijkt nog niets veranderd.

    22.05.2013: De Standaard meldt dat Minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) wil dat er in de nieuwe beheersovereenkomst met de NMBS een duidelijk sanctiemechanisme wordt uitgewerkt. Hij gaat daarover in het najaar onderhandelen met de nieuwe ceo’s, die een stuk van hun loon zullen moeten inleveren als er slecht gewerkt wordt. Op een vraag van kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) antwoordde Labille dat hij vandaag weinig of geen mogelijkheden heeft om sanctiononerend op te treden. Terwijl er jaarlijks toch drie miljard euro van de overheid naar de spoorwegen vloeit. Labille ziet problemen met de stiptheid, de tevredenheidsgraad van de klanten, de financiële situatie van de groep in het algemeen en de schuld in het bijzonder. Onder de voormalig minister van Overheidsbedrijven Bruno Tuybens (SP.A) en Inge Vervotte (CD&V) kwamen er al sancties voor als de stiptheid niet gerespecteerd wordt.

    10.05.2013: Een week na de ontsporing van een goederentrein rond 2.30 uur aan de spoorwegtunnel in de Victor Van Sandelaan in Wetteren blijkt dat
    de treinbestuurder 87 kilometer per uur reed op een plek waar hij maar 40 kilometer per uur mocht rijden. De vastgestelde snelheid werd aan de redactie van Het Nieuwsblad gisteren door verschillende bronnen gemeld, maar het parket wilde dat niet officieel bevestigen. De treinbestuurder, die voor de Nederlandse tak van DB Schenker werkt, komt uit Rotterdam en had al 25 jaar ervaring. Hij zou het eerste sein niet opgemerkt hebben en bij de tweede zijn, een bord, zo zeer geremd hebben dat het klotsen van de vloeitstof de ontsporing veroorzaakte, net toen de trein over een wissel reed. Onlangs onderging hij nog met succes de psychologische en fysieke tests die treinbestuurders moeten afleggen om hun rijbewijs te behouden. Sinds het ongeval krijgt de bestuurder psychologische bijstand. De vrijgekomen gifstoffen veroorzaakten één dodelijk slachtoffer en in een straal rond het ongeval moest iedereen zijn huis verlaten (als ik het juist heb, konden nog 50 mensen niet naar hun huis terugkeren). Sinds gisteren is de brandweer uiterst behoedzaam bezig met de berging van het wrak.

    05.05.2013: Gisteren ontspoorde een goederentrein rond 2.30 uur aan de spoorwegtunnel in de Victor Van Sandelaan. Drie wagons vlogen in brand en er waren ook ontploffingen. De brandende wagons bevatten de giftige stof acrylnitryl. Tijdens het blussen werden op enkele plaatsen in de riolering en bovengronds toxische waarden gemeten. De brandende wagons waren rond 18 uur gedoofd. Ze zijn onder een laag schuim gezet. Het schuimspuiten zorgde in de omgeving voor enige lawaaihinder. Het treinverkeer op de spoorlijn Denderleeuw-Gent is voor langere tijd onmogelijk, volgens wat ik op Radio 2 hoorde, zou er komende week alleszins geen treinverkeer zijn in Wetteren.

    03.05.2013: Da's lang geleden, hé? 2 april was de laatste dag tot hier toe dat ik genoten heb van de dienstverlening van de NMBS. Blijkbaar valt er toch te genieten, volgens De Standaard, die meldt dat het tevredenheidscijfer licht gestegen is. De NMBS krijgt van haar reizigers een namelijk 6,49 op 10 op haar rapport voor 2012. Dat is een lichte verbetering tegenover 2011 (6,28 op 10), maar een vetpot is 't ook niet. Mocht ik ruim 40 jaar geleden met zo'n cijfer naar huis gekomen zijn, mijn ouders zouden toch gevraagd hebben of ik problemen had met zekere vakken... De reizigers tonen zich wel tevreden over het treinpersoneel van de NMBS, maar blijven ontevreden over de stiptheid. Dat blijkt uit de kwaliteitsbarometer 2012 van de NMBS. De resultaten daarvan staan te lezen in het NMBS-blad “Time to B”. De tevredenheidsenquête van de NMBS is gebaseerd op het oordeel van ruim 11.500 klanten. Uit de cijfers blijkt dat de algemene tevredenheid van de reizigers in 2012 licht is gestegen tot 6,49 op 10. Die score ligt iets hoger dan de scores van 2010 (6,41) en 2011 (6,28), maar iets lager dan de 6,92 van 2009. De NMBS zelf zegt dat het streeft naar een score van minstens 7 op 10. De evolutie van de algemene tevredenheid hangt nauw samen met de tevredenheid over de stiptheid van het treinverkeer. De lichte verbetering van de stiptheid in 2012 vertaalt zich ook in een lichte verbetering van de tevredenheid over de stiptheid. Die steeg van 4,82 naar 5,07 op 10. Het aantal reizigers dat echt tevreden is over de stiptheid - reizigers die 7 op 10 of meer geven - blijft beperkt tot 29,2 procent. Het meest tevreden zijn de reizigers (niet de notoire zwartrijders...) dan weer over het personeel, met name in de treinen. Zo geven ruim 8 op de 10 reizigers de treinbegeleiders een score van 7 of meer.

     

    Wie vaak de trein neemt, blijkt een pak minder tevreden dan wie maar af en toe met de trein reist. Van de frequente reizigers is iets minder dan de helft tevreden (48,4 %) terwijl dat aantal bij de occasionele reizigers oploopt tot 73,4 %. “Wie vaker de trein neemt, wordt meer geconfronteerd met verstoord verkeer en is - weinig verrassend - minder tevreden dan de occasionele reiziger”, luidt de verklaring. 

    29.03.2013: De NMBS heeft blijkbaar de vakbonden wat manieren aangeleerd, zo lees ik in de e-krant, en die haalt het dan uit zakenkrant L'Echo. De directie en de vakbonden bij de NMBS-groep hebben een sociaal akkoord bereikt om voortaan wilde stakingen te vermijden. Volgens die Franstalige krant werd het sociaal akkoord over de nieuwe procedures die moeten gevolgd worden bij wilde stakingen woensdag bereikt. Daarmee wil de NMBS onverwachte stakingen vermijden. Het akkoord voorziet onder meer in een soort alarmprocedure die de vakbonden kunnen opstarten. Vanaf die alarmprocedure in werking is getreden, heeft de directie drie dagen om te reageren. Als die niets doet, kunnen de vakbonden een stakingsaanzegging indienen. Volgens het nieuw akkoord wordt die aanzegging verminderd van tien naar acht dagen. Da's normaal nog lang genoeg om een token te lenen op 't werk. Verder wordt een bemiddelingsbureau ingeschakeld zodra de stakingsaanzegging is ingediend. Op die manier moeten alle kansen gegeven worden aan een wederzijdse dialoog (en dat die staking dan hopelijk toch niet doorgaat). "Op dit ogenblik zitten Infrabel en de NMBS bij problemen ook naar elkaar te kijken en te wachten tot de andere iets onderneemt, maar uiteindelijk gebeurt er niets", zegt Goossens van de socialistische vakbond ACOD op Radio 1. In de nieuwe procedure wordt dat volgens hem beter gestuurd omdat alle overlegorganen actief worden ingezet. Er waren in 2012 tien wilde stakingen bij de NMBS-groep, voor zover mij bekend zijn die dan ook eerder regionaal, niet nationaal.

    28.03.2013: Ik ben er van af voor vijf dagen ('t weekend inbegrepen, natuurlijk) dus geen getuigenverslagen over afgeschafte of verlate treinen, wel een krantenartikel. De relatie tussen de NMBS en de ombudsmannen, die klachten van spoorreizigers behandelen in beroep, is opnieuw zwaar bekoeld. Dat de Centrale Klantendienst in zijn activiteitenverslag donderdag stelt dat de ombudsdienst in 2012 in slechts 201 dossiers (...) de logica van de bemiddeling respecteerde, doet de ombudsmannen steigeren. "Dit is pure provocatie en een regelrechte aanfluiting van de realiteit", zegt ombudsman Guido Herman. De Centrale Klantendienst zegt vandaag in zijn activiteitenrapport dat het aantal door de ombudsman overgehevelde dossiers in 2012 met 12,6 % is gedaald, tot 4.747. "Slechts 201 dossiers daarvan werden eerder behandeld door de Klantendienst en hebben dus de logica van de bemiddeling gerespecteerd, zoals voorzien in de wet", noteert de NMBS-klantendienst erbij. Die uitspraak is een moedwillige misinterpretatie van het werk van de ombudsmannen (ik dacht dat er maar 1 ombudsman was, maar ik vermoed nu dat hij de leden van zijn dienst ook ombudsmannen noemt), reageert ombudsman Herman verontwaardigd. "In realiteit zijn er hónderden dossiers waarin wij de logica van de bemiddeling respecteren", zo repliceert hij.

    In de praktijk gaat het zo: als de ombudsman een klacht ontvangt van een misnoegde reiziger, informeert hij of die klant zich al eerder richtte tot de NMBS-klantendienst. Zo schrijft de wet het ook voor. De ombudsman stuurt dus eerst aan op een minnelijke schikking tussen de NMBS-Groep en de klant. "Als het tot een minnelijke schikking komt, wordt dat dossier afgesloten zonder extra administratieve rompslomp. Pas als er niet onmiddellijk een akkoord gevonden wordt, gaan wij over tot een geschreven compromisvoorstel", legt Herman uit. De 201 dossiers waarover de Centrale Klantendienst nu spreekt, zijn volgens Herman enkel die dossiers waarin een geschreven compromisvoorstel werd uitgewerkt, en dus een ‘provocatie' en ‘negatie' van het werk van de ombudsmannen. 

    Misschien komen er binnenkort nog dossiers op hun bureau: ontevreden reizigers hebben in 2012 bijna 10 % minder klachten ingediend bij de Centrale Klantendienst van de NMBS-groep, maar maken wel steeds vaker gebruik van de mogelijkheid om een compensatie te eisen voor vertragingen. De NMBS telde vorig jaar 1,3 miljoen euro neer voor compensaties, of bijna 30 % meer dan een jaar eerder. Dat blijkt uit het activiteitenverslag van de NMBS-klantendienst, dat ook vandaag is vrijgegeven. Opvallend is dat treinreizigers niet enkel stappen ondernemen als ze geconfronteerd worden met grote vertragingen, zoals bijvoorbeeld van meer dan een uur. Almaar vaker doen ze ook een compensatieaanvraag voor kleinere, maar frequente vertragingen (+26,7 %). Ook het gevraagde compensatiebedrag is in de categorie frequente vertragingen met 35 % gestegen. De frequente vertragingen slaan ofwel op 10 vertragingen van minstens 30 minuten (de treinritkost wordt voor 50 % gecompenseerd) of op 20 vertragingen van minstens 15 minuten (voor 25 % gecompenseerd). Het gemiddelde compensatiebedrag voor dergelijke vertragingen bedraagt 62 euro, zegt de NMBS nog.

    26.03.2013: Gezien het bericht van vorige week zal de NMBS wellicht liever een trein schrappen dan de machines te onderhouden zodat ze niet in panne vallen. Zowel gisterochtend als vanochtend was er een schrapping (gisteren die van 7.19 en vandaag die van 7.28 uur in Denderleeuw). De trein van 17.36 uur in Brussel Centraal liep ook al vertraging op, eerst was de NMBS zelfs van plan om de trein naar Gent van 17.39 uur te laten voorgaan, maar die moest dan "verhuizen" (versporen?) naar spoor 4. 

    Maar dat valt nog mee in vergelijking tot wat de krant vertelt: de locomotief van de trein tussen Gent en Genk raakte iets na 8 uur defect (ik denk dat die rond 7.44 Denderleeuw aandoet). Achter de defecte trein werden ook twee andere treinen met enkele honderden reizigers op de lijn tussen Liedekerke en Brussel-Zuid opgehouden, die treinen konden niet meer uitwijken naar een andere lijn. De defecte trein werd omstreeks tien uur weggesleept naar het station Brussel-Zuid, tijdens het slepen viel ook de verwarming in de gesleepte trein uit. De twee andere treinen konden op eigen houtje verder rijden. Reizigers kregen als compensatie een bon voor een broodje of een drankje in het station. "Aangekondigd maar niet gezien", zeggen sommigen echter.

    Een gestrande passagier bekloeg zich na afloop "dat het al de tweede keer is dat de trein op dezelfde locatie stilvalt, en die zat al veel voller doordat er een eerdere trein was afgeschaft. De NBMS riep wel om dat het zou proberen de trein te maken, maar het duurde nog twee uur voor we in Brussel-Zuid raakten." Het laatste half uur werd het dan koud doordat de verwarming uitviel. Al een geluk dat iedereen in deze omstandigheden goed voorbereid was op ijzige temperaturen. Zoals gezegd: onderhoud van het rijdend materieel is een ijdel begrip bij de NMBS...

    20.03.2013: De Standaard meldt heden dat, per kilometer die een trein van de NMBS aflegt, de kost bij benadering 20 euro bedraagt. Van die 20 euro aan kosten is er 58 % ‘endogeen', zeg maar kosten die onder controle vallen van de NMBS zelf zoals materiaal- en personeelskosten. De rest, dus 42 %, zijn ‘exogene' kosten, kosten die grotendeels buiten de controle van de NMBS vallen. Het gaat dan om de energiekosten en de bijdrage die de NMBS moet betalen voor het gebruik van de infrastructuur. Vooral die laatste kost weegt met 7 euro op 20 euro behoorlijk door.

    Van de gemiddelde kost van 20 euro per treinkilometer, wordt er slechts 40 % (8 euro op 20) afgedekt door inkomsten uit de biljettenverkoop. Bovendien dekt de overheidsdotatie niet de volledige resterende 60 % (of 12 euro) af. Er blijft meer bepaald per kilometer 1 euro over die niet gedekt wordt. Dat betekent dat het operationele verlies van de NMBS gemiddeld 1 euro per treinkilometer bedraagt. Als de NMBS extra treinen moet inleggen betekent dat dus dat het verlies extra oploopt met gemiddeld 1 euro per kilometer, op voorwaarde dat vadertje staat de overige 60 % van de treinrit subsidieert. Als de staat dit niet doet, dan loopt het verlies voor die extra treinrit op tot ongeveer 12 euro per kilometer. Waarom legt de NMBS dan extra treinen in voor sommige evenementen? Niet alleen een betoging van onlangs, maar ook b.v. naar een festival. Zijn er niet genoeg treinen naar Brussel of Hasselt? En waarom worden in zomerse weken treinen geschrapt als er elders extra worden ingelegd? Zijn er niet genoeg treinen naar de kuststeden?

    "Elke extra trein betekent dus een aanzienlijke maatschappelijke kost. We moeten daarom zowel onze endogene als onze exogene kosten te verlagen", zo liet NMBS-baas Marc Descheemaecker onlangs optekenen bij een presentatie in het Vlaams Parlement.

    Om de endogene kosten te verlagen, heeft de NMBS in 2011 een besparingsplan goedgekeurd dat neerkomt op een jaarlijkse recurrente besparing van 100 miljoen euro. Daarnaast wil de NMBS ook graag haar exogene kosten (energie en infrastructuur) onder controle brengen. Ze wil daarvoor onderhandelen met Electrabel en Infrabel. Is de NMBS dan wel verplicht om de energie bij Electrabel te halen, terwijl de burgers (terecht) wordt aangeraden om ook elders eens de tarieven te bekijken?

    19.03.2013: De Standaard meldt vandaag dat de stiptheid van de treinen op het Belgische spoorwegennet vorige maand gedaald is tot 85,4 %. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerde Infrabel dinsdag. In februari 2012 reed nog 86,7 % van de treinen op tijd of met een vertraging van minder dan zes minuten. Wanneer er ook rekening wordt gehouden met de afgeschafte treinen, daalt de stiptheid zelfs tot 83,8 % (tegenover 84,7 % vorig jaar). Er werden in februari 1.930 treinen geschrapt, of 2 % van het totaal. Op dat vlak wordt wel iets beter gescoord dan in 2012, toen tijdens de maand februari nog 2.617 treinen (2,4 %) werden afgeschaft.

    Een eenduidige verklaring voor de lagere stiptheidscijfers is er niet. “Het gaat om een samenloop van omstandigheden. Onder meer de brand in het seinhuis in Geraardsbergen heeft de stiptheid naar beneden gehaald.” De belangrijkste oorzaak voor de vertragingen blijkt volgens de cijfers evenwel bij de NMBS te liggen (en dus niet bij de reiziger, wat de NMBS soms eens durft beweren). De spoorwegmaatschappij was, vooral wegens problemen met het materieel, verantwoordelijk voor bijna de helft van de vertragingen. Ten slotte blijkt uit de cijfers van Infrabel dat de IC-trein Oostende-Eupen van alle grote treinverbindingen het hardst wordt getroffen, met een stiptheid van 71,6 %. Daarna volgen de IC-trein tussen Knokke/Blankenberge en Hasselt/Tongeren (72,6 %) en de IC-trein Herstal-Doornik (77,9 %).  Tiens, de trein naar Antwerpen en verder tot Essen niet? Die wordt nochtans ook al eens afgeschaft, en anders heeft 'm wel flinke vertraging (da's de verbinding die mijn afdelingschef nodig heeft).

    Maar er is ook goed nieuws want overmorgen wordt geen stakings- of andere het verkeer en de klanten hinderende actie ondernomen. Na het directiecomité bij spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel besloot de vakbond vanmiddag om de aanzegging voor acties in te trekken. Dat meldt nationaal secretaris Rudy Verleysen van ACOD Spoor. Een werkgroep met medewerkers van Infrabel, de NMBS-Holding en de erkende vakbondsorganisaties zal de verloning van het personeel en de arbeidsomstandigheden onderzoeken. Het directiecomité engageerde zich om de afspraken van die werkgroep na te komen. De vakbond stelde ook als voorwaarde dat tegen 1 juli al enkele concrete zaken op papier staan, aldus Verleysen.

    18.03.2013: De Standaard meldt vandaag dat
    treinreizigers in het Nederlandse Den Bosch sinds maandag op een elektronisch bord op het perron kunnen zien hoe druk het is in de trein die binnenkomt. Ook is te zien waar de eerste en tweede klasse is (in sommige stations in België wordt omgeroepen waar eerste klasse is), waar een stiltezone is of waar iemand zijn of haar fiets kwijt kan. Het gaat om een proef van ongeveer drie maanden, aldus de Nederlandse Spoorwegen (NS).

    Het led-bord op spoor 1 (moet iedereen daar dan langs?) wordt gevoed met informatie uit 11 intercity's die zijn uitgerust met infraroodsensoren in de buiten- en binnendeuren. Dat systeem telt het aantal reizigers dat in- en uitstapt op de balkons en in de coupés. Het elektronische bord over de volle lengte van het perron geeft onder meer met kleuren aan hoe vol de trein is: bij groen is het rustig, bij rood druk. Volgens de NS weten reizigers op die manier beter waar ze kunnen gaan staan op het perron. Ook moet de informatie helpen om de reizigers beter te spreiden over de trein. Maar dat zegt toch niets over beschikbare zitplaatsen, alleen over plaatsen in 't algemeen? Bij groen kan de laatste vrije zitplaats ook ineens bezet zijn, denk ik.

    Het informatiebord is een vervolg op een test met een uitgebreide versie van de reisplanner-app, die dezelfde informatie biedt op het traject Zwolle-Roosendaal. Aan die proef, die sinds begin februari wordt gehouden, doen ongeveer 1.000 klanten van de NS mee.

    Voor vorige vrijdag was een verzoeningsvergadering gepland tussen Infrabel en de vakbonden, maar daar heeft De Standaard bij mijn weten niets over gemeld. Ik ga er ook van uit dat er geen stakingen georganiseerd worden, komende donderdag, de vakbonden moeten de pendelaars de tijd gunnen om iets te organiseren.

    13.03.2013: De Standaard meldt vandaag dat Descheemaecker vindt dat de vervoersmaatschappij het er goed vanaf bracht in vergelijking met de collega's in sommige buurlanden. Die is zeker ooit syndicalist geweest? Wat voor een kletskoek is me dat nu? Van kennissen weet ik via Facebook dat het erg lang duurde eer ze ter bestemming aankwamen, een enkeling kreeg zelfs tijdens haar heenreis naar 't werk van haar chef de toestemming om rechtsomkeert te maken, gezien de problemen. "Een groot aantal wissels, overal in het land, blokkeerde door de extreme klimatologische omstandigheden: korrelsneeuw en wind", probeerde Descheemaecker de spoorchaos van gisteren te duiden. "Ook aan het Zuidstation functioneerden enkele wissels naar de werkplaats van Vorst, waar heel veel treinen moeten keren, niet." Daardoor lag al het verkeer op de noord-zuidverbinding rond de middag plat, aldus Descheemaecker. Tot nu worden daar nog gevolgvertragingen van ondervonden.

    "Het was slecht gisteren", gaf Descheemaecker toe. "Maar in Noord-Frankrijk lagen alle treinen stil en in Nederland was meer dan een derde van de treinen geschrapt." Doch wij zijn in België. Spreek dan van Zwitserland of Oostenrijk, leer daar uit.

    De NMBS-topman gaf toe dat de NMBS de problemen slecht communiceerde naar de reizigers toe. "De informatie op die borden, ik was daar niet zo gelukkig mee, maar het is Infrabel die die informatie rechtstreeks aan de reizigers geeft. Maar op een bepaald moment stopte het verkeer in Brussel, en dan kan je geen informatie meer geven voor je ze zelf weer in een nieuwe planning hebt gestoken." Daar heeft de reiziger geen boodschap aan en hij geeft de vakbonden, die voor een structuur met "1 lichaam" pleiten, nu gelijk.

    Nog volgens de krant was de orde en regelmaat op het spoor vandaag nog ontoereikend. In totaal werden een zeventigtal treinen afgeschaft, wat vooral voor problemen zorgde op een paar belangrijke lijnen richting Brussel. Veel treinen van en naar Brussel rijden nog steeds met vertragingen die kunnen oplopen tot meer dan een uur. "De ochtendspits is goed begonnen, maar in de loop van de ochtend zijn er door verschillende problemen 66 treinen afgeschaft", zegt Thomas Baeken, woordvoerder van Infrabel. "Er waren vertragingen van een halfuur tot een uur en in en rond Brussel zelfs tot meer dan een uur."

    12.03.2013: Gisteren is het begonnen met sneeuwen en vandaag hield het (in Brussel althans) pas op tegen 13.30 uur. En natuurlijk draait het spoorwegverkeer dan finaal in de soep. Bij De Standaard is te lezen dat het spoorverkeer dinsdagmorgen aanvankelijk (zijn hiermee de allereerste treinen bedoeld?) weinig hinder leek te ondervinden van het extreme winterweer, maar al snel doken berichten op over problemen met ondergesneeuwde wissels en gebarsten bovenleidingen (een collega had het over een defecte deur, die dus niet meer gesloten kon worden, "haar" trein bleef er achter "steken"). Verschillende locomotieven kregen ook af te rekenen met technische problemen. Alle sneeuwploegen van de NMBS rukten uit, maar dat leek weinig uit te halen. De problemen waren het zwaarst op de Brusselse Noord-Zuidverbinding, de flessenhals van het Belgische spoorwegnet. Negen op de tien treinen kwam met vertraging aan in de hoofdstad. In de loop van de voormiddag raakten de stations zo verzadigd dat beslist werd om het verkeer even helemaal stil te leggen. "
    Tussen 10 uur en 11.30 uur was de situatie op de Noord-Zuidverbinding in Brussel het ergst", zegt Infrabelwoordvoerder Frédéric Petit, maar toen was ik al ter kantore en mijn afdelingshoofd ook, al had zij zowat een half uur vertraging. "De stations Brussel-Zuid en Brussel-Noord waren overbezet. Op het traject voor Brussel liepen treinen vertragingen op tot een uur. Door de overbezetting van de Noord-Zuidverbinding kwam daar nog eens 30 minuten tot 1 uur bij." Brussel Centraal is natuurlijk een smalle flessenhals met zes sporen, maar de andere twee grote stations hebben veel sporen, en ook aansluiting op het metronetwerk (zoals Brussel Centraal). Sinds 11.30 uur verloopt het verkeer in Brussel volgens Petit weer vlotter. "Eerder op de dag stonden de treinen daar aan te schuiven om de tunnel in te rijden, en zo kregen we een cumulatie aan vertragingen." Infrabel probeert die vervolgvertragingen weg te werken door bepaalde treinen af te schaffen. "Op dagen als vandaag is het beter de reizigers een iets beperkter aanbod te geven. Als je mordicus alle treinen wil laten rijden, dan rijden die met vertraging." Ja, maar met minder treinen en misschien meer reizigers (automobilisten die geen zin hebben in files aan te schuiven) riskeer je tekort aan zitplaatsen. Dinsdagavond was er zo nog steeds een vertraging van een half uur voor de treinen vanuit Brussel. Ook het TV-nieuws van de VRT, alsook Terzake, had er veel aandacht voor. Het station van Denderleeuw kwam er zelfs aan te pas omdat er warme soep werd bedeeld (aan reizigers van een trein die drie uur geblokkeerd stond).

    Daar heb ik niets van geproefd, toen ik om zowat 7.20 uur in 't station aankwam, stonden erg veel treinen met ruime vertraging aangekondigd, ik heb zelfs niet gelezen hoeveel die van 7.22 uur had, maar 't zal zo rond 20 minuten geweest zijn. Even wachten was de boodschap op de trein naar Genk die al 44' vertraging had. Ik had geluk, en nog een zitplaats gevonden op de bovenverdieping. De trein had er bij aankomst in Brussel Centraal nog twee minuten vertraging bijgespaard maar ik kwam eigenlijk ongeveer op mijn gebruikelijke tijdstip aan, en dat geldt ook voor mijn aankomst op kantoor. Ook in de namiddag had ik geluk, al leek het daar eerst niet zo op: er stonden slechts drie treinen vermeld en geen ervan ging richting Denderleeuw. Ik heb ongeveer 5 minuten gewacht en toen werd een trein naar Oudenaarde aangekondigd voor spoor 4. Dat was een comfortabele dubbeldekker met erg veel vrije zitplaatsen. Twee keer geluk, dus, hopelijk moet ik dat eerstdaags niet bekopen. En met al dat geluk is de (enige, vind ik) troef van Denderleeuw bewezen: je geraakt vlot in Brussel en terug.


    10.03.2013: Dat de vakbonden bij het spoor erg stakingsgezind zijn, is nu met cijfers bewezen, volgens het nieuws bij de VRT en op de website van De Standaard. Terwijl het spoorverkeer in België in 2006 nog minder dan één keer per maand werd stilgelegd, steeg dit aantal tot meer dan twee per maand in 2011 (bedoelt de krant niet 2012? Ik heb vorig jaar toch twee keer aan thuiswerken gedaan om die reden). In de overgrote meerderheid gaat het om wilde (en wellicht ook lokale, maar toch uitdeiende) stakingen. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) op een parlementaire vraag van senator Guido De Padt (Open Vld). Zijn bijdrage voor het VRT-journaal beviel mij zeer, hij wreef het de vakbonden duidelijk onder de neus dat pendelaars, die niets met de aanleiding tot staking te maken hebben, wel steeds de dupe zijn.

    Slechts twee spontane acties hebben geleid tot sancties. Er wordt niet alleen gestaakt tegen het beleid van de regering; ook het beleid van de NMBS-groep zelf en specifieke gebeurtenissen zoals een ongeval of agressie geven aanleiding tot stakingen. Het aantal stakers dat deelnam aan spontane acties was in 2011 (nogmaals?) bijna dubbel zo groot als het jaar voordien. Alhoewel de NMBS van oordeel is dat het sociaal akkoord moet worden gevolgd, worden zelden tot nooit tuchtsancties genomen wanneer dat niet gebeurt.

    “Het is duidelijk dat de reizigers worden gegijzeld om druk uit te oefenen op de regering of de top van de NMBS. Dat kan niet langer de bedoeling zijn.* De vakbonden hebben op dit moment de kans om dergelijke wilde stakingen die de pendelaars onnodig gijzelen de wereld uit te helpen. Falen de vakbonden daarin, dan wordt het tijd om de minimale dienstverlening opnieuw op tafel te leggen”, zegt De Padt, die hoopt in de Senaat steun te krijgen voor een wetsvoorstel over de gewaarborgde minimumdienstverlening bij autonome overheidsbedrijven. Op langere termijn ziet hij een oplossing in het vrijmaken van het binnenlands reizigersvervoer. *Dat mag eigenlijk nooit de bedoeling zijn, maar 't is wel gemakkelijk om in 't nieuws te komen.

    08.03.2013: Veel beloven en weinig geven doet de vakbonden in vreugde leven. Er werd nochtans beloofd tot eind maart geen stakingen meer te organiseren, blijkbaar begint "eind maart" al op 21 maart, zo lees ik in de online krant. De socialistische vakbond bij het spoor heeft een aanzegging ingediend om actie te voeren op 21 maart. Het is nog niet duidelijk in welke mate er effectief hinder zal zijn voor de treinreizigers. Op 15 maart is nog een verzoeningsvergadering gepland. Dat heeft Jean Pierre Goossens, de voorzitter van het Vlaamse ACOD-Spoor, vrijdag gezegd. De bond is ontevreden over de aanhoudende ‘onderbezetting' van personeel bij spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.
    De Franstalige vleugel van de bond had de acties donderdagavond aangekondigd. Die sprak van werkonderbrekingen tussen 6 en 7 uur die het treinverkeer op het hele net zouden verstoren (natuurlijk, op 20 minuten tijd krijgt de NMBS het verkeer niet vlot). Zo ver wil Goossens op dit moment nog niet gaan. Er is sprake van het bezetten van sporen, geeft hij toe, maar mogelijk wordt er alleen actie gevoerd bij de districtsgebouwen. Volgens de vakbondsman telt Infrabel circa 500 werknemers minder dan begroot. "Door de onderbezetting wordt de werkdruk voor het personeel heel groot", luidt het. De vakbond zegt de toestand al meermaals te hebben aangekaart. En dat moet de pendelaar natuurlijk ontgelden, mocht hij enkel maar betalen doch geen vervoer daarvoor verwachten, dan zou er geen werkvolk nodig zijn, kunnen ze met 500 man minder kaartje leggen... De actieaanzegging gaat alleen uit van de socialistische spoorbond. Wat is het sociale aan het pesten van klanten?

    06.03.2013: Bij de NMBS kunnen ze de klok niet lezen, denk ik. Gisteren en vandaag mocht de trein naar Gent-SP - Oostende (17.39u) voorgaan op die naar Poperinge/Kortrijk (17.36u), die dan natuurlijk vertraging oploopt... Kan Termont geen drie minuten wachten op zijn parochianen?

    De dienstregeling van het spoorwegverkeer van en naar Geraardsbergen heeft de situatie hernomen zoals voor de brand in het seinhuis en dat al van eergisteren. 

    04.03.2013: Toen ik in Brussel Centraal aankwam, was de trein naar Poperinge/Kortrijk wel aangekondigd voor spoor 2, maar toen ik dan op 't perron stond, werd ineens de trein naar Gent aangekondigd. Het treinverkeer op de lijn Poperinge - Dendermonde was namelijk verstoord door een persoonsongeval in Opwijk. Ik nam dan, sinds lang weer, de trein naar Zottegem, niet bijster ergonomisch qua zitplaats, maar soit.

    21.02.2013: Voor zover ik weet werd het treinverkeer niet verstoord door de grote betoging en met het metroverkeer viel het ook mee. 's Ochtends werden daar geen problemen verwacht en in de namiddag had ik geluk, ik moest nauwelijks een minuut wachten op een metrotrein. Wie die miste, moest nauwelijks 4 minuten wachten, tenzij de reiziger de andere lijn (1 of 5) moest volgen, en niet, zoals ik, zou uitstappen in een station dat op beide lijnen ligt.


    20.02.2013: De Standaard laat weten wat velen zelf gemerkt hebben, de stiptheid van de treinen op het Belgische spoor is in januari gedaald tot 85,5 %. Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel, dat de cijfers meedeelt, wijst onder meer naar de verschillende winterprikken die er waren. In januari 2012 reed nog 88,8 % van de treinen op tijd of met een vertraging van minder dan 6 minuten. Als er rekening wordt gehouden met het aantal reizigers per trein, dan daalt de stiptheid tot 81,9 % (tegen 85,8 % in januari vorig jaar). Er werden in januari ook 2.216 treinen afgeschaft, of 2 % van alle treinen. Een jaar eerder was dat 1,4 %. De belangrijkste oorzaken van vertragingen zijn problemen met materieel van spoorwegmaatschappij NMBS, storingen aan de infrastructuur en vertragingen vanuit buitenlandse netten. De NMBS was verantwoordelijk voor de helft van de vertragingen. Dat ze daar dus maar ophouden met de schuld bij derden (passagiers of anderen) te leggen, zoals ze soms doen. Gegevens van de ondertussen afgeschafte hogesnelheidstrein Fyra, die reed tussen Brussel en Amsterdam, zijn niet in de cijfers opgenomen. Dan zouden de cijfers zeker tegen vallen (maar eigenlijk ligt dat ook aan de fabrikant). Over heel 2012 reed 87,2 % van de treinen stipt of met een vertraging van minder dan 6 minuten. Dat was iets meer dan in 2011 (87,0 %). 

    Morgen is er een betoging in Brussel van 10.30 tot zowat 14.30 en de NMBS zal naar aanleiding hiervan een tiental extra treinen op de hoofdlijnen inzetten richting Brussel. Zo wil de spoorwegmaatschappij ervoor zorgen dat manifestanten en ook pendelaars zo comfortabel mogelijk in Brussel geraken. Tegen dan hoop ik al lang op kantoor te zijn... Ook als de betoging ten einde is, worden er extra treinen vanuit Brussel ingezet. Er wordt verwacht dat dit niet zal samenvallen met de avondspits, zodat de werkende mens ook comfortabel naar huis kan. Verder benadrukt de NMBS dat ze neutraal wenst te blijven voor haar reizigers en zegt dat de communicatiemiddelen op de trein enkel bedoeld zijn voor reizigerscommunicatie. Daarmee reageert ze op het afgewezen verzoek van het ACOD Spoor om solidariteitsboodschappen om te roepen in de trein. Dat zou de actiebereidheid bij het spoorpersoneel wel eens kunnen opstoken, aldus de vakbondsman. Meer dan aanvankelijk verwachte hinder is bijgevolg niet uitgesloten. Maar hoeveel dat zal zijn, is nu moeilijk in te schatten, luidt het bij ACOD Spoor. Is dat een reden om pendelaars weer eens te pesten, dat die intercom niet dient voor reclameboodschappen?


    18.02.2013Intussen komt het treinverkeer van en naar Geraardsbergen stilaan op gang, al is het nog niet helemaal optimaal en zijn er nog vervangbussen op zekere verbindingen. Vandaag begon ook een intercity trein te rijden van Brussel tot Den Haag (ter vervanging van de Fyra), maar wel slechts twee per dag. Vanaf Den Haag Hollands Spoor (HS) vertrok om 07.29 uur een intercity naar Brussel-Zuid. Daarin zaten 275 mensen die dit hele traject hebben afgelegd, zo blijkt uit een telling van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Eenzelfde aantal reizigers nam om 06.18 uur de intercity vanuit Brussel-Zuid naar Den Haag HS. Daarmee was sprake van een bezetting van 50 %, wat overeenkomt met het gemiddeld aantal mensen dat tot begin december met de voormalige Benelux-trein tussen Amsterdam en Brussel reisde. De intercity Den Haag-Brussel vice versa rijdt nu nog twee keer per dag (‘s ochtends en ‘s avonds). Maar in de krant staat niets vermeld over de verbinding voor de avondspits. Dat wordt vanaf maandag 11 maart acht keer per dag. Mensen kunnen uit de automaat, bij de balie of via internet een kaartje kopen voor de treinreis tussen Den Haag en Brussel. Ze hoeven niets bij te betalen (dat zou er nog aan mankeren!).

    06.02.2013:
    Het zit de pendelaars echt niet mee, deze week. Vanmorgen heeft een afgeknakte bovenleidingskabel een kortsluiting en daarop brand veroorzaakt in het seinhuis van Geraardsbergen. De verbindingen naar Gent-Sint-Pieters, Edingen, Aalst, Ronse, Dendermonde, Antwerpen - Kortrijk en Denderleeuw zijn dus niet meer mogelijk, er worden vervangbussen ingelegd en dat zou nog zeker een week kunnen duren. Voor het verkeer van en naar Denderleeuw worden wel extra treinen ingelegd vanaf en tot Ninove, maar de piekuurtreinen zijn wel afgeschaft.

    05.02.2013: Van de 26 miljard euro die de NMBS-groep voorziet in het voorstel van meerjarenbegroting 2013-2025 gaat 4,2 miljard euro naar investeringen inzake veiligheid (ETCS en TBL1+) en 2,2 miljard naar de uitbreidingen van het rollend materieel, waardoor de reizigerscapaciteit met 24.000 zitplaatsen tegen 2025 zou stijgen. In het voorstel is ook 224 miljoen euro voorzien voor de eerste aanpassingen voor de Noord-Zuidverbinding, wat betekent dat de uitbreiding van het aantal sporen op deze cruciale verbinding niet voor morgen is, wat tot vele vragen bij de commissieleden leidde (allez nu, dat is toch duidelijk voor wie Brussel Centraal passeert of er in- dan wel uitstapt?). Vandaar dat de NMBS inzet op een sterke toename van het dubbeldeksmaterieel, stelde Marc Descheemaecker (NMBS). Zo worden tegen 2025 een kleine 700 dubbeldeksmotorrijtuigen met ruim 80.000 zitplaatsen aangekocht. Schitterend idee: zo veel mogelijk "enkeldekkers" vervangen door dubbeldekkers (ik vermoed echter dat die niet onder elke brug op het hele net door kunnen?), al ben ik dan naar alle waarschijnlijkheid net gepensioneerd...  Het investeringsplan zou in juni het fiat moeten krijgen van de ministerraad, zodat tegen het einde van het jaar het samenwerkingsakkoord goedgekeurd kan geraken. En dan, als er nieuwe treinen of stellen moeten besteld worden, geen nieuw Fyra-miskleun, hé? (al moet gezegd dat de NMBS aan die Italianen alleen maar een voorschot betaalden, de "Belgische" Fyra's zijn nog niet geleverd en ik denk dat de bestelling geannuleerd of minstens "bevroren" werd)

    04.02.2013: Vanmorgen stond het scorebord rood van de vertragingen, en ook wat grijs van afgelastingen, zoals de trein van 7.19 uur, die van 7.22 uur en die van 7.31 uur (die neem ik natuurlijk anders ook niet). Treinen met zoveel vertraging dat ik ze nu ook eens zie in Denderleeuw, zaten stampensvol en ik wachtte op die van 7.28 uur. Ook die zat al vol dus mocht ik nog eens staand reizen. En zeggen dat de tarieven vrijdag stegen voor bepaalde vervoersbewijzen.

    De oorzaak lag bij een stroomstoring. Bij geplande onderhoudswerken afgelopen nacht tussen Brussel-Zuid en Denderleeuw werden twee stroomkabels beschadigd. Door de beschadiging van de kabels was er een technische storing aan de seinen ontstaan. Het treinverkeer kon niet via de hoofdsporen verlopen (lijn 50A), maar moest via de oude lijn (Denderleeuw). De treinen moesten vanaf 7.45 uur niet meer omrijden via Denderleeuw.  De trein van 7.28 uur reed nochtans niet langs die "oude lijn", voor velen is dat via Jette. De stroomstoring deed zich niet ver van het werkatelier voor de hogesnelheidstreinen in Vorst voor, waardoor ook hogesnelheidstreinen hinder ondervinden maandag.

    01.02.2013: De Fyra rijdt voorlopig dus nog niet en vanaf 18 februari krijgen de pendelaars in de plaats daarvan kans op een rit met een intercity. Die rijdt in het begin twee keer per dag tussen Brussel-Zuid en Den Haag Hollands Spoor. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag.

    28.01.2013: Er zijn ongetwijfeld treinverbindingen waar meer passagiers rechtstaan dan er zitten (gelukkig niet op mijn traject), maar blijkbaar was het nu toch te gortig in Sint-Genesius-Rode, volgens het bericht in De Standaard. Enkele treinreizigers hebben in het station van die gemeente een trein verhinderd verder te rijden. De pendelaars wilden de slechte reisomstandigheden van de trein met traject Nijvel-Antwerpen aanklagen. Het incident vond maandagochtend plaats in volle ochtendspits. Verschillende pendelaars hadden geen zitplaats en de trein was zo vol dat sommigen moesten plaatsnemen in de toiletten. "De trein had amper twee wagons, in plaats van de gebruikelijke acht. Al van bij het station Waterloo zaten er te veel reizigers op de trein. We waren opeengestapeld als vee, waarbij elke vierkante centimeter van de trein benut werd", klonk het bij een kwade pendelaar. Het plaatstekort leidde al snel tot groot ongenoegen van de reizigers. De reizigers blokkeerden de deuren en de trein werd verhinderd verder te rijden, weet RTL. "Het was onmogelijk om in dergelijke omstandigheden te reizen. Iemand viel zelfs flauw in de trein omdat het er zo drukkend was. Normaal mag je in eerste klasse plaatsnemen als tweede klasse volzet is, maar hoe moet je dat doen als er maar twee wagons voorhanden zijn?", zuchtte een van de boze reizigers achteraf.

    Uiteindelijk had de trein een vertraging van 21 minuten. En in het Schouppetijdperk hadden die reizigers vernomen dat ze betaald hebben om vervoerd te worden, niet om te zitten en nog minder voor elementair reiscomfort. Ik verwacht toch wel een reactie te lezen van TreinTramBus (voor het vee kan Gaia zich misschien eens laten horen? ), want ik vermoed ook dat er per uur te weinig treinen stoppen in S-G-R, anders zouden veel reizigers wel gewacht hebben.

    27.01.2013: Iets waar de NMBS onbetwist stipt in is, is de jaarlijkse tariefverhoging, en is die wel verdiend? In alle geval, ik heb er geen last van want vrijdag blijft de Key Card 20 EUR kosten voor 10 ritten. Er wordt een gemiddelde prijsstijging doorgevoerd van 1,80 %.
    De abonnementen worden maximaal 1,32 % duurder; het standaardbiljet gemiddeld 3,08 %. De prijs van lange afstanden stijgt verhoudingsgewijs minder dan die van de korte afstanden. Zo wordt de minimumprijs (traject 3 km) 1,90 euro in plaats van 1,70 euro en de maximumprijs (traject 150 km) 20,70 euro in plaats van 20,10 euro. Het seniorenbiljet, voor een heen- en terugreis, zal 3 euro per rit kosten in tweede klasse, in plaats van 2,65 euro. 

    24.01.2013: Bij De Standaard moeten ze soms eventjes wachten vooraleer een bericht te plaatsen. Eerst meldde de krant dat de Benelux-trein, die plaats moest ruimen voor de verguisde Fyra, de meest stipte trein was. Even later kwam het aangepaste artikel dat die trein zo'n goeie stiptheidscijfers had omdat hij frequent werd afgeschaft. Volgens Infrabel reed de Benelux-trein met een stiptheid van 91,2 %, beter dan alle andere verbindingen (de verbinding Brussel-Eupen zou overigens de "slechtste" zijn op basis van stiptheid). Dat heeft echter niet zozeer te maken met de kwaliteit van het materieel, maar dus met het feit dat de trein erg frequent werd afgeschaft (waarom dan, als er niets defect was?). De afschaffingen worden immers niet opgenomen in de stiptheidscijfers. "Als er negen treinen worden afgeschaft en de tiende rijdt op tijd, heb je een stiptheid van 100 %", geeft woordvoerder Bart Crols als voorbeeld. Echter, waarom nemen ze afgeschafte treinen niet automatisch op in de statistieken van verlate treinen? Het zou eerlijker zijn tegenover de reizigers, want de algemene stiptheidsscore is van belang bij het bepalen van de jaarlijke tariefverhogingen (binnenkort: per 1 februari), en er zijn ongetwijfeld reizigers die een aansluiting missen door die afgeschafte trein. Sommige treinen lopen trouwens eerst een ruime vertraging op, om dan alsnog afgeschaft te worden. Enfin, Crols ontkracht wel het gerucht dat de Benelux-treinen niet meer werden onderhoud

    29-06-2013 om 20:21 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Per(r)ongeluk


    Archief per week
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 28/11-04/12 -0001


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 11--0001


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!