Ik ben Helga
Ik ben een vrouw en woon in Denderleeuw (Belgie/Vlaanderen) en mijn beroep is secretaresse (tegenwoordig heet dat assistant...).
Ik ben geboren op 24/07/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, reizen, lezen, computeren, en ik volg graag voetbal- en wielerwedstrijden.
Deze profielfoto is genomen in Chileens Patagoniƫ.
Hamburger SV: Seizoen 2013-2014 - VfL Wolfsburg - HSV
27.11.2013: VfL Wolfsburg - HSV: 1-1
Op zich is dat misschien een goed resultaat want Wolfsburg staat er beter voor in de rangschikking en speelde thuis, maar de bezoekers zijn niet tevreden met een gelijkspel. Geen van de HSV-ers die hun mening gaven op de website hadden het over de scheidsrechter uit München, maar dat was wel een thuisfluiter.
Calhanoglu bracht HSV middels een vrije trap van op 38,5 m op voorsprong (19'), allez ja, de bal botste weer van de deklat op de rug van de thuiskeeper en zo het doel in. De Wolven waren niet onder de indruk en kregen 12 minuten later een strafschop, door Rodriguez omgezet (31'). In de tweede helft waren vooral de bezoekers spelbepalend, schiepen goede doelkansen en moesten na een fout op Lasogga een penalty gekregen hebben maar die bleef dus uit. In de 86ste minuut had Ilicevic, helemaal vrij gespeeld, enkel de deklat getroffen.
Van Marwijk liet de volgende spelers meedoen: Adler - Westermann, Tah, Djourou, Jansen - Rincón - Beister (61' Ilicevic), Badelj, Arslan, Calhanoglu - Lasogga.
27.11.2013: Jonathan Tah, een van de HSV-verdedigers, verlengde zijn contract met 2 jaar.
27.11.2013: De NMBS moet in geval van overmacht, zoals een wilde staking of plotse sneeuwval, een compensatievergoeding uitbetalen aan gedupeerde reizigers. Dat heeft bevoegd minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) beslist, op basis van een arrest van het Europees Hof van 26 september (op 25 mei 2014 zijn er verkiezingen ). In het VRT-nieuws om 19.00 uur zei de nieuwslezeres wel dat wie vooraf van een staking wist en toch een vervoersbewijs kocht, nadien geen schadevergoeding krijgt. Ik hoop dat dit niet telt voor weersomstandigheden? Dat weet men zo goed als zeker bij voorbaat, toch al van daags ervoor, maar slecht weer is misschien net een reden om de auto in de garage te laten en de trein te nemen.
26.11.2013: De stiptheid op het Belgische spoor is in oktober gedaald tot 80,4 procent. Ongeveer één op de vijf treinen in België reed dus met minstens 6 minuten vertraging. Het zal in november niet (veel) beter zijn. Vanmorgen reden de treinen van 07.19 en 07.22 niet (of met vertraging?) en de passagiers mochten zich dus voegen bij de reizigers die al in de trein van 07.28 uur zaten. En die trein blonk ook niet uit in stiptheid. Maar ik maakte me druk om weinig, de personeelsbus voor de jaarlijkse training van leden van het evacuatieteam was ook flink verlaat. En daar kon ik gelukkig wel zitten...
Wat die stiptheid betreft, zou er vanaf december 2014 een oplossing gevonden zijn. De NMBS gebaart nog van kromme haas maar reizigersverenigingen als TreinTramBus wisten te melden dat in dat jaar er een nieuw vervoersplan komt, "treinen zullen trager rijden". "Nog trager?", vraagt men zich dan af. Eigenlijk niet zozeer, alleen worden de dienstregelingen aangepast aan de reailiteit. Het gaat de NMBS dus niet om stiptheid, maar om betere statistieken...
13.11.2013: Tegen 2018 gaat de NMBS-groep netto met ongeveer 1.500 mensen minder doen dan momenteel. Bij Infrabel zouden tegen dan circa 800 jobs verdwijnen, bij de NMBS een 700-tal. Allez, dat belooft (stakingen?)... De NMBS en Infrabel blijven desondanks belangrijke rekruteerders. Vorig jaar werden 1.500 mensen aangeworven, dit jaar zullen het er meer zijn. Maar elk jaar vloeien nog meer mensen af. De gemiddelde leeftijd bij de NMBS is hoog. De komende tien jaar vertrekt ongeveer de helft van de werknemers van de NMBS-groep met pensioen. Dus toch geen reden om te staken, hoop ik, gezien de groep ongeveer even groot blijft?
Brussel-Zuid is in 2012 met 54.855 reizigers het grootste station van België geworden in termen van reizigers per werkdag (de Eurostar en de TGV/Thalys zullen daar niet vreemd aan zijn, denk ik), gevolgd door Gent-Sint-Pieters en Brussel-Centraal. In totaal werden in de ongeveer 550 NMBS-stations 836.700 reizigers per weekdag geregistreerd. Het totale aantal treinreizigers in België betekent een stijging van 3,4 % ten opzichte van 2009. Het zijn vooral verschillende gerenoveerde stations en stations met uitgebouwde commerciële voorzieningen die hun reizigersaantallen zagen toenemen in de periode 2009-2012.
13.11.2013: Vandaag begint Cornu eraan, Descheemaecker is er van af. De SP.A heeft al meteen een prioriteitenlijst op zijn bureau gelegd, het beoogde resultaat is reiscomfort. Zo wil de partij dat de stiptheid van de treinen tegen eind 2015 opnieuw meer dan 90% bedraagt, dat alle (er staat wel degelijk: alle) reizigers een comfortabele zitplaats hebben en dat de NMBS ook meer oog moet hebben voor bijzondere doelgroepen als jongeren, scholieren, senioren en fietsers. Minder dus voor 't werkend plebs ('t kiesvee van de N-VA?). Cornu moet ook werk maken van een betere dialoog met de reizigersorganisaties (TreinTramBus en de Waalse evenknie, bedoelt die partij toch?) en wifi-verbindingen op de trein. "Dat kan blijkbaar al in Nederland en Duitsland, ons land loopt achter," aldus de SP.A. Daarnaast pleit de SP.A ook voor de invoering van een nieuw transportplan, de snelle invoering van het ECTS-veiligheidssysteem en elektronische vervoerbewijzen waarop verschillende vervoerbewijzen van de openbare vervoersbedrijven kunnen worden op gezet. Wat dat ECTS-veiligheidssysteem betreft, denk ik dat iedereen die met spoorwegverkeer te maken heeft, wil vermijden dat er nog ongelukken gebeuren zoals in Pécrot en Buizingen ('t zijn volgend jaar verkiezingen, hé)... Tenslotte wil SP.A ook dat de NMBS een speler wordt in het verbeteren van de mobiliteit rond de steden en moeten stations worden uitgebouwd tot heuse mobiliteitsknooppunten waar reizigers overstappen van trein naar bus, van wagen naar fiets, van fiets op tram. In Denderleeuw rijdt geen tram, maar voor de rest is dat hier al zo.
08.11.2013: Waar de NMBS wel steeds stipt mee is, dat is het verhogen van de tarieven. Een rit met de trein kost vanaf februari 2014 gemiddeld 1,44 % meer. Dat deelt spoorwegmaatschappij NMBS vandaag mee, nadat de raad van bestuur een beslissing heeft genomen over de jaarlijkse tariefaanpassing. De stijging ligt lager dan de evolutie van de gezondheidsindex en de werkingskosten van het bedrijf, vertellen ze daar (maar zo goed werkt dat bedrijf nu ook weer niet, hé?). De tariefaanpassing treft onder meer de abonnementen en de standaardbiljetten. Die worden respectievelijk gemiddeld 1,2 procent en 2,5 procent duurder. De minimumprijs voor een standaardbiljet wordt 2 euro (tegen 1,9 euro op dit moment). De prijs van o.a. de Key Card verandert niet.
Vanavond komt Descheemaecker vertellen in Terzake op Canvas in het duidingsprogramma dat om 20.00 uur begint, want 't was zijn laatste dag bij de NMBS.
06.11.2013: De NMBS en Infrabel zijn grapjassen, ze laten via De Standaard weten dat het stiptheidsplan bij de spoorwegen werkt. Dat er toch meer vertragingen zijn, komt door onvoorziene oorzaken (zijn defecten aan locomotieven daar bij?). Dit jaar stevent de stiptheid bij de NMBS af op een nieuw dieptepunt. Een karrevracht cijfers en argumenten moet aantonen dat de vooruitgang verdrinkt in een oceaan van nieuwe vertragingsoorzaken: het aantal reizigers ging fors omhoog (+70% op 15 jaar), het aantal kabeldiefstallen verdubbelde in 2012, in 2012 een vijfde meer zelfdodingen op het spoor, het aantal vertraginsminuten door ongevallen aan overwegen steeg in 2012 met een derde meer in 2012). Wat het eerste punt betreft, stel ik mij dan ook de vraag of we (de reizigers) met te veel zijn? Was het niet afgesproken met de overheid dat hoe meer hoe liever passagiers voor de trein kiezen? Dan moet de NMBS daar dan ook rekening mee houden. Verder staat nog in 't artikel het volgende: “Als we meer en meer reizigers moeten vervoeren, onder absolute ‘safety first’ en met zoveel permanente werven, dan is het moeilijk om stiptheidscijfers van 95 procent te halen", klonk het nog. Toch lijkt ook het doel van 90 procent tegen 2015 uit het stiptheidsplan met de huidige cijfers nog ver af. We moeten dus helemaal niet en zeker niet binnen de twee jaar met meer stiptheid rekenen. Volgens wat ik gisteren op Facebook zag, reden er wel treinen zonder vertraging, op een stakingsdag... Wellicht omdat veel treinen afgeschaft waren en die konden dus achteropkomende treinen niet tegen houden.
De Standaard geeft ook een lijst van 40 alternatieven voor een staking, bij voorbeeld dus, een hongerstaking.
05.11.2013: De stakingsactie van dat ene vakbondje heeft in Vlaanderen ook gevolgen gekend voor de pendelaars. Vlaanderen bleef in het begin grotendeels gespaard van de staking, al rijden er geen treinen tussen Oostende en Brugge, wat op zijn beurt voor sterke vertragingen zorgt naar Luik en Eupen. Maar ook elders in Vlaanderen kunnen reizigers hinder ondervinden van gevolgvertragingen van afgeschafte treinen in Wallonië. De ASTB verontschuldigt zich voor de staking, maar vindt dat de echte verantwoordelijke de NMBS is, omdat de directie niet in dialoog wil treden. ASTB-voorzitter Mercier heeft zich op een persconferentie wel verontschuldigd bij treingebruikers. Ik denk dat hij die kan steken waar de zon nooit schijnt. Wat kan de pendelaar nu doen aan die situatie?
04.11.2013: Ook tussen de spitsuren (na de ochtendstipts en voor de avondspits) slaagt de NMBS er niet in haar treinen volgens het boekje te laten rijden, ik heb een week vrij genomen en bezocht vandaag de Boekenbeurs in Antwerpen, vandaar dat ik het weer mocht ondervinden.
Benevens de staking van morgen - het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) kan de boom in, ik neem geen trein meer deze week - is er zeker geen treinverkeer tussen Leuven en Mechelen, en dat alvast tot donderdag. Op de grens tussen Wilsele en Holsbeek is maandagochtend een goederentrein (naar verluidt bestuurd door een Duitser, 't moet niet altijd "nen Ollander" zijn, zoals begin mei in Wetteren) ontspoord, de locomotief en twee wagons gingen van de sporen. De ontspoorde treinstellen zijn niet gekanteld en bevatten ook geen chemische stoffen. Er vielen geen gewonden.
28.10.2013: Vanmorgen stond het scorebord van het station in Denderleeuw leuk rood van de vertragingen. Ik kon zo een trein nemen die ik anders niet zie, en heb er zelfs nog ene laten rijden omdat er meer passagiers waren dan zitplaatsen ('t was nochtans een dubbeldekker). Omdat het allemaal zo vlot ging, ben ik in Brussel Zuid uitgestapt om daar de metro te nemen. In de namiddag (of moet ik al avond zeggen, want met het winteruur is het dan al donker?) waren bijna alle treinen aangekondigd met een flinke vertraging (ene was zelfs afgeschaft, en 't was niet ene voor Antwerpen, maar ene voor Dendermonde). Ik nam de trein van 17.50 uur naar Zottegem die op papier geen vertraging had, maar in werkelijkheid wel 5' bij vertrek in de Zuid.
27.10.2013: Voor vannacht en morgen voormiddag wordt een flinke storm verwacht. Dat is ook het geval in Nederland en daar past men de dienstregeling aan. Op heel wat trajecten in Nederland zal maandag in plaats van elk kwartier ieder half uur een trein rijden. Op die manier wordt meer ruimte in de dienstregeling gemaakt om eventuele verstoringen beter op te kunnen vangen. Hoe vangen ze daar het volk op? Worden de reizigers gepropt in de treinen, of worden die treinen twee keer zo lang? Of legt de NS dubbeldekkers in waar ze dat nu nog niet doet? In België worden voorlopig geen specifieke maatregelen genomen. Wel houden ze bij spoorwegnetbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS de situatie in de gaten en staan die diensten stand-by, zo blijkt. We zullen zien of dat de juiste houding is...
22.10.2013: Wat treinreizigers elke werkdag merken, staat nu ook in De Standaard, is dat de stiptheid op het Belgische spoorwegennet in september de op een na laagste sinds het begin van het jaar was. Enkel maart deed het slechter. Afgelopen maand reed 85,3 % van de treinen op tijd of met een vertraging van minder dan zes minuten. In maart bedroeg de stiptheid 85,1 %. De stiptheid van de treinen daalde met meer dan twee procentpunten tegenover september vorig jaar, toen de stiptheid nog 87,5 % bedroeg. In vergelijking met de maand augustus (90,2 %) daalde de stiptheid met 5 procentpunten. Maar is augustus wel een geschikte maand om mee te vergelijken, er rijden dan gedurende enkele weken minder treinen omdat de studenten er dan geen moeten hebben?
21.10.2013: Altijd maar over vertragingen schrijven, het verveelt wel eens. Ook vandaag was 't van dat tijdens de heenreis. Nochtans, de trein van 07.19 uur was wel stipt in Denderleeuw maar ergens halverwege bleef hij ruim 10 minuten staan. Misschien verbetert het wel, als in december de gebruikelijke aanpassing van de dienstregeling in voege treedt, dat de NMBS bij het opstellen ervan de regeling aan de realiteit aangepast heeft.
Volgens De Standaard is een klein vakbondje niet zo blij en dreigt het met acties op 5 november. Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) klaagt dat de nieuwe dienstregeling niet haalbaar is voor het personeel. “Treinbestuurders worden als clowns beschouwd”, luidt het. En de reiziger wordt als wandelende portemonnee beschouwd, die moet maar betalen en zwijgen... De vakbond klaagt onder meer over veranderingen in de dienstregeling vanaf december. De tijd om van bestuurspost te veranderen zou in sommige gevallen naar 0 minuten veranderd zijn. Dat is soms ook het geval voor reizigers die moeten overstappen.
09.10.2013: Wat veel treinreizigers uit ondervinding weten, staat nu opnieuw in de krant, de treinen in ons land kwamen nog nooit zo vaak te laat als in 2013. Alles wijst erop dat 2013 een absoluut recordjaar wordt wat spoorvertragingen betreft. Dat zou blijken uit analyses van de statistieken van infrastructuurbeheerder Infrabel. Maar liefst 15 procent van de treinen in ons land waren dit jaar al te laat, en nooit eerder was het zo erg. Ook het aantal afschaffingen (zoals gistermorgen die van 07.28 uur) ligt historisch hoog: dit jaar al bijna 20.000 treinen. Dat is nu al meer dan in heel 2012. Vandaag moest minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) in het parlement uitleg komen geven over de cijfers. In 2011 werd immers een stiptheidsplan gelanceerd, dat 563 miljoen euro kostte en 120 maatregelen telde, maar waar vandaag geen resultaten uit blijken te komen. Het parlement is dan ook verbolgen en de meerderheidspartijen eisen uitleg van de stiptheidsmanagers. In een ander krantenartikel staat te lezen dat Labille het gebrek aan stiptheid bij de NMBS ook beu is (wellicht vooral omdat hij er nu op aangesproken wordt).
03.10.2013: Vanmorgen was de trein van 07.19 ronduit afgeschaft, die van 07.22 uur had vijf minuten vertraging en in Denderleeuw geen vrije zitplaats meer. Van namiddag was ik net te laat voor de trein naar Kortrijk/Poperinge en nam die naar Aalst, want die naar Zottegem, vijf minuten eerder, heeft geen individuele zitjes. Tegen dat de trein bij perron 9 aankwam, stonden al 4 treinbegeleiders samen en ze kregen het gezelschap van twee veiligheidsmannen in rood tenue. Toen de treinbegeleiders aan hun controleronde begonnen, bleven de twee veiligheidsmannen op het platform staan, de ene keek af en toe in het rijtuig om te zien of alles OK was. Toen de treinbegeleiders hun controleronde buiten het zicht van die twee zouden beginnen, zijn de mannen in 't rood tot bij hen gestapt. Het moet dus wel degelijk een onveilige verbinding zijn.
In dat verband wellicht heeft de NMBS afgelopen maandag een camerasysteem geactiveerd aan boord van 130 Desiro-treinstellen (dat zijn niet de type treinen waar ik meestal in zit, ik denk dat ze bij voorbeeld van Aalst naar Eigenbrakel rijden). De camera’s dienen in de eerste plaats ter afschrikking en kunnen, indien nodig, daders van geweld of vandalisme identificeren. Niet dus om te zien wie met zijn handbagage zitplaatsen bezet. De technologische maatregel past binnen het bredere masterplan ‘anti-agressie’ van de NMBS dat een reeks van 55 maatregelen omvat, waaronder een betere opvolging van onregelmatigheden en de verhoogde aanwezigheid van Ticket Controle Teams aan boord van de treinen. Het camerasysteem moet het aantal gevallen van agressie tegen NMBS-personeel en medereizigers verder verminderen. Dat aantal daalde afgelopen jaar al met meer dan 4 procent, van 1.230 gevallen van agressie in 2011 tot 1.178 in 2012. Het gebruik van de camera’s aan boord is in regel met de wetgeving op vlak van het gebruik van bewakingscamera’s en de wetgeving op de bescherming van de privésfeer. Alleen personen die daartoe gemachtigd zijn, kunnen de opgeslagen beelden gebruiken die als louter doel hebben gebeurde feiten te verduidelijken.
01.10.2013: Vanmorgen was van enige stiptheid weer geen spraken, bij aankomst in Brussel Centraal had de trein van 07.19 uur 13 minuten vertraging. Vanavond (of van namiddag, want er is nog daglicht om 17.41 uur) was het al beter.
Gelukkig geen gewonden noch overledenen, maar in Remersdaal (Voeren) is vanmorgen rond vijf uur een serieus ongeluk gebeurd: een goederentrein geladen met Fiat-voertuigen is achteraan op een stilstaande trein gereden. Misschien moeten de treinen maar eens met knipperlichten uitgerust worden voor het geval van onverwachte stilstand op een onverwachte plaats (wie op de openbare weg rijdt, moet ook van alles aanvaarden als maatregel tegen ongevallen)? Drie wagons doorboorden de reling van een brug en donderden twintig tot vijfentwintig meter naar beneden. De voertuigen zijn dus tegen elkaar geschoven en bovenleidingen zijn afgeknapt. Het treinverkeer op de goederenverbinding tussen Antwerpen en Duitsland ('t Roergebied, vooral) zal lange tijd stil liggen. De locomotief van de verongelukte trein is ondertussen al weggehaald, maar de wagons met de auto's staan er nog (behalve de drie die met hun lading in de vallei liggen...). Van woensdagmorgen tot woensdagnamiddag zal het verkeer op de twee sporen andermaal onderbroken zijn, totdat de trein verwijderd is. Daarna is opnieuw treinverkeer mogelijk op een spoor en Infrabel hoopt donderdagavond ook het tweede spoor opnieuw in gebruik te kunnen nemen.
30.09.2013: Voor ik het kantoor verliet, keek ik op de website van Railtime en zag daar dat het verkeer van Brussel naar Haaltert en verder verstoord was door een aanrijding. Aan het station van de Oost-Vlaamse gemeente Haaltert is maandagnamiddag een vrouw doodgereden door een trein. Het slachtoffer wilde met haar fiets een overweg oversteken toen ze gegrepen werd. Ze was op slag dood. Het treinverkeer tussen Denderleeuw en Burst (Erpe-Mere) was lange tijd in beide richtingen onderbroken. Het ongeval gebeurde even na 14.30 uur aan de overweg op de Ninovestraat in Erembodegem, vlakbij het station van Haaltert. De vrouw wilde de sporen oversteken toen ze werd aangereden door de trein die van Brussel naar Zottegem reed. Over de precieze omstandigheden van het ongeval bestaat nog geen duidelijkheid. Het resultaat in Brussel Zuid was dat de trein van 17.41 wel drie kwartier vertraging had, ik nam dan die van 17.55 uur naar Aalst. Die was ook niet stipt, maar dat is blijkbaar toch geen prioriteit bij de NMBS (een kennis was zaterdagavond geconfronteerd met een vertraging van een half uur...).
29.09.2013: Kamerleden David Geerts en Karin Temmerman (SP.A) vinden dat pendelaars hun fiets gratis moeten kunnen meenemen op de trein, zo laat De Standaard weten. In een persbericht pleiten ze zondag voor het afschaffen van de fietstoeslag van vijf euro voor een enkele rit en voor een op het vervoer van fietsen voorziene treininfrastructuur. Die twee nemen nooit een trein, zeker? Je vindt soms met enige moeite wat plaats, moet tussen de zitplaatsen over uitgestoken voeten en handbagage stappen, en dan willen die er nog fietsen bij, ook. Of moeten die allemaal op 't platform, zodat je nauwelijks kan in- of uitstappen?
Er zijn treinen met een rijtuig die daarop voorzien is, maar ik kan me echt niet voorstellen dat dergelijke treinen (dubbeldekkers) op elke verbinding rijden. Geerts en Temmerman willen o.a. dat bij elke nieuwe, toekomstige aankoop van treinstellen voldoende ruimte voor het plaatsen van fietsen een belangrijk criterium wordt. Denken die nu echt dat de NMBS in langere treinen voorziet? De NMBS kan dan beter haar fietsverhuur in stations (met herstelmogelijkheid door deskundige fietsenmakers) promoten, dan moet niemand zijn tweewieler meesleuren. Trouwens, de treinen die ik meestal neem hebben hoge treden, begin daar uw fiets maar in te sleuren...
27.09.2013: De Standaard meldt dat de NMBS-Groep in de eerste helft van 2013 een daling genoteerd heeft in het binnenlandse reizigersvervoer. Als de trend zich doorzet, zou 2013 wel eens het eerste jaar sinds 1998 kunnen worden waarin het binnenlands reizigersvervoer afneemt. Wat wil je, met al die vertragingen en afschaffingen van treinen? De schuldenberg van de groep blijft ondertussen aangroeien. De NMBS-Groep drukt de reizigerscijfers uit in reizigerskilometers, dat is het totale aantal kilometers die alle reizigers samen afleggen. Voor de eerste zes maanden van dit jaar komt het aantal binnenlandse reizigerskilometers uit op 4.985 miljoen. Dat is een lichte daling van 0,1 %. De daling is volgens het bedrijf in belangrijke mate een gevolg van de afschaffing van de IC-trein Brussel-Amsterdam, de zogenaamde Beneluxtrein (dus niet aan gebrekkige dienstverlening op andere verbindingen? Wat zijn reizigers toch tolerant en geduldig). Eind vorig jaar moest die verbinding plaats ruimen voor de omstreden Fyra-treinen. Zonder dat effect zou het aantal binnenlandse reizigers met 0,7 % gestegen zijn, luidt het. Internationaal werden er 5,3 % meer reizigers vervoerd.
Goed nieuws voor wie de trein naar Nederland moet nemen: de Beneluxtrein komt terug. De NMBS en de Nederlandse Spoorwegen hebben beslist om de trein vanaf eind 2014 zestien keer per dag tussen Amsterdam en Brussel te laten sporen. De reizigers zullen ook kunnen kiezen voor een hogesnelheidstrein tussen Nederland en België, ook de Eurostar, dat twee keer per dag via de kanaaltunnel op het traject Amsterdam - Brussel - Londen zal rijden.
26.09.2013: Het wordt toch hopelijk geen donderdagse traditie om het spoorverkeer in de soep te laten draaien? Toen ik in Brussel Zuid aankwam, was de trein naar Kortrijk/Poperinge met 5 minuten vertraging aangekondigd, dat liep op tot 11 minuten, bij aankomst in Denderleeuw zelfs 14 minuten. Ook andere treinen hadden flinke vertraging, die van 16.55 uur naar Aalst zelfs een uur, en het duurde lang eer de duur van die vertraging bepaald was. Andere treinen, zoals ene van Oudenaarde om 16.50 uur (!!!) werd gewoonweg afgeschaft. De oorzaak was een defecte trein in Itterbeek, op de lijn Brussel - Oostende, die donderdagnamiddag tussen 17 en 19 uur hinder op het spoor heeft veroorzaakt. De reizigers op twee spitsuurtreinen arriveerden met bijna twee uur vertraging, de reizigers op een andere trein hadden een goed uur vertraging.
De NMBS eist een schadevergoeding van meer dan 27 miljoen euro van AnsaldoBreda, de producent van de Fyra-hogesnelheidstreinen. Dat bedrag moet de schade voor het niet-leveren van de treinstellen vergoeden en komt bovenop de boete van 12,7 miljoen euro die de NMBS eist voor het laattijdig leveren van de treinstellen. Samen eist de NMBS dus (afgerond) 40 miljoen van AnsaldoBreda, zo laat De Standaard weten.
24.09.2013: En nog is van stiptheid geen sprake, 's morgens noch 's avonds. Vanavond, bij voorbeeld, was de trein naar Kortrijk/Poperinge aangekondigd met 9' vertraging, op de duur werden het 17' Ik nam dan maar de trein naar Zottegem, die ook vertraging had, maar dat zag men in Brussel Zuid niet.
Van agressie op de lijn 50A weet ik niets, het is uitzonderlijk dat ik een trein op die verbinding neem. De vakbonden zaten dinsdagmorgen samen met de verantwoordelijken van de NMBS. Er werd onder meer afgesproken dat er een risicoanalyse volgt van de lijn 50a, de stoptrein tussen Gent en Brussel, en dat er ook een concreet actieplan voor die lijn uitgewerkt wordt. Op plaatselijk niveau zal waar nodig en mogelijk op de risicotreinen een tweede bediende ingezet worden. Er is eveneens overleg met de veiligheidsdiensten van de NMBS-Groep om na te gaan waar en hoe men kan optreden om een ontradend effect te hebben op mogelijke agressie.
De nieuwe baas bij de NMBS, Cornu, denkt dat hij te weinig werk zal hebben met de dienstverlening bij die onderneming. Hij is niet van plan om zijn bestuursmandaten bij Agfa-Gevaert, KBC en Belgacom af te staan, in Terzake zei hij dat het tenslotte geen nieuwe mandaten zijn. Bij de NMBS zal Jo Cornu maximaal 290.000 euro per jaar verdienen: een vast deel van 200.000 euro, een schijf van 30.000 euro die voordelen en diverse onkosten dekt en 60.000 euro als variabele verloning in functie van de gehaalde doelstellingen. Dat laatste, gaat dat over stiptheid en andere vormen van dienstverlening? Dan zal hij geen 290.000 euro per jaar trekken, denk ik, hoogstens 230.000 euro...
23.09.2013: Na de Week van Vervoering werd de dag van heden op 't werk uitgeroepen tot "Dag van het duurzaam vervoer", ter promotie van openbaar vervoer of verplaatsing als "zwakke weggebruiker". Ze hebben dan toch niet met de NMBS gerekend... Daar is "duurzaam" gewoon de samentrekking van "duur" en "langzaam". De trein naar Kortrijk/Poperinge werd wel op tijd aangekondigd maar kwam dan toch met 10 minuten vertraging aan, en dit zonder opgave van reden. Bovendien was er ook veel te weinig zitplaats, ik had drie rijtuigen doorkruist en nog niets vrij, nog niet op de trappen.
22.09.2013: Die fils-à-papa toch... Tobback junior vindt dat de nieuwe ceo van de NMBS, Jo Cornu, zich prioritair zou moeten bezig houden met het reizigersvervoer. "Er vloeit te veel geld weg naar andere activiteiten", zei Tobback vanmiddag in het VTM Nieuws.De NMBS is een miljardenbedrijf dat zware verliezen boekt, vooral de goederendivisie heeft op dat vlak een slechte reputatie. Als het van Tobback afhangt, moeten de schaarse middelen in de eerste plaats ingezet worden op mensen. Als er meer geld gaat naar het personenvervoer, vind ik dat natuurlijk leuk, zeker als dat geld geïnvesteerd wordt in meer elementair comfort in elke trein. Maar het goederenvervoer zou juist gepromoot worden (na de ochtendspits tot voor de avondspits), kwestie van het risico op verkeersongevallen met vrachtwagens te verminderen. Een uitspraak dat me meer aan Denderleeuw doet denken: "Ik ben eeuwig en zelfs ouderwets links als het gaat over waarden als solidariteit en ‘iets is maar goed als het voor iedereen goed is, maar ik gebruik recepten en instrumenten van vandaag." Dat mag hij Jo Fonck hier eens komen duidelijk maken...
20.09.2013: Zoals beloofd verliep het trein verkeer vanmorgen redelijk normaal. In de krant staat dan weer iets te lezen dat doet verbazen: Frank Van Massenhove, die normaal in november zou starten als de nieuwe ceo van de NMBS, heeft zich om persoonlijke redenen, naar verluidt van medische aard, teruggetrokken. De nieuwe topman wordt Jo Cornu (nu 69 jaar), ooit crisismanager bij Agfa-Gevaert geweest.
19.09.2013: Een gebroken bovenleiding veroorzaakt zware hinder op de spoorlijn Brussel-Gent tijdens de avondspits. Eén trein met 300 reizigers kwam in aanrijding met de gebroken kabel en stond enkele uren geblokkeerd. Het incident leidt tot zware vertragingen tijdens de avondspits en chaos in de stations, ook al is er ondertussen één spoor vrijgemaakt. En ook treinen die niet naar Gent moesten, doch naar Kortrijk/Poperinge, mochten aanschuiven voor Denderleeuw.Rond 15.45 uur brak de bovenleiding in de vertakkingszone tussen Denderleeuw en Welle. Daardoor lag het treinverkeer op de hoofdspoorlijn tussen Brussel en Gent op de twee sporen stil. Twee treinen die betrokken waren bij het incident, stonden enige tijd vast dichtbij het station van Denderleeuw. In één van de treinen zaten 300 reizigers urenlang vast, maar ze konden uiteindelijk toch overstappen op bussen om hun reis voort te zetten. Ook een andere trein, met zo'n 60 reizigers, stond stil, maar daar konden de reizigers meteen af. Zij werden met pendelbussen weggebracht. Infrabel verwacht dat het spoorverkeer tussen Brussel en Gent vrijdagochtend tegen het begin van de ochtendspits weer normaal zal verlopen.
12.09.2013: Vandaag waren eens geen vertragingen van belang te noteren. Voor morgen moeten we dat ook niet echt vrezen, al houden de treinbegeleiders een actie. De treinbegeleiders van Oost-Vlaanderen verzamelen morgen in de voormiddag in het station van Gent-Sint-Pieters om gezamenlijk naar hun directe chef te gaan. Ze zullen er de controletang, waarmee ze de kaartjes knippen, afgeven om het signaal te geven dat het zo niet verder kan. Doe het dan zelf, dat is de boodschap. Maar wie op een gratis treinrit rekent, komt bedrogen uit: ook zonder tang zullen de treinbegeleiders kaartjes controleren. "We hebben even overwogen om actie te voeren door niet te controleren, maar dan geven we de individuen die niet betalen het signaal dat ze de trein voor zich alleen hebben’" zegt Luc Pauwels van de onafhankelijke vakbond OVS. "Het zou ook niet eerlijk zijn tegenover de passagiers die wel betalen. Ook daarom zullen we niet staken: de onschuldige passagiers zijn er dan ook slachtoffer van. En na een werkonderbreking zouden de passagiers alleen maar agressiever worden." Hebben die het dan toch begrepen, dat pendelaars die elke dag twee keer de trein nemen niet de agressievelingen zijn zonder vervoersbewijs? Of hebben ze het niet helemaal begrepen, gezien OVS ervan uitgaat dat gewone reizigers agressief worden van weer een werkonderbreking?
11.09.2013: Ook vanmorgen was er van veel stiptheid ook geen sprake. En als je dan leest wat een treinbegeleider in West-Vlaanderen uitspookte, verbaast het je niet dat er vertragingen zijn:
Rond 13 uur viel de gsm van een treinbegeleider op de sporen. Om te voorkomen dat de trein zonder hem zou verder rijden trok hij aan de noodrem. Nadat de treinbegeleider zijn gsm had teruggevonden, kon de trein echter niet meer gestart worden. Verschillende treinen liepen nadien vertraging op omdat in het station van Izegem slechts één spoor meer beschikbaar was. Uiteindelijk duurde het tot 16.30 uur vooraleer alle problemen voor het treinverkeer opgelost worden. Treinbegeleiders hebben toch een "sleutel", zolang 1 deur naar het perron open blijft, wordt dan toch niet verder gereden?
10.09.2013: Gisteren was er een incident op de verbinding van Edingen met Geraardsbergen, de chauffeur van een vrachtwagen vergat zijn laadbak te laten zakken toen hij een spoorweg (twee sporen) overstak, hij trok de bovenleiding van beide sporen kapot. Nadien moesten vervangbussen ingelegd worden. Vandaag zou het verkeer weer als voordien verlopen. Dat was niet het geval tussen Gent en Brussel, dit wegens een koperdiefstal ('t was lang geleden...), daardoor hadden nogal wat treinen vertragingen opgelopen van rond 10 minuten. De trein die geen opvallende vertraging opliep was die van 07.28 uur, maar die zat bij halte in Denderleeuw al stampvol, dus wachtte ik op de dubbeldekker van 07.19 uur, en stapte in Brussel Zuid al uit om daar de metro te nemen.
Treinbegeleiders kunnen vandaag met hun computersysteem geen boetes via Bancontact innen, maar dat zal wel mogelijk zijn met het nieuwe systeem dat midden 2014 in werking treedt. Nu kan men enkel met Visa betalen.
05.09.2013: Vandaag lag de NMBS helemaal in de knoop... De treinen van 07.19 uur en 07.22 uur hadden beide een vertraging van ongeveer 10 minuten. Het goede nieuws is dus dat die van 07.22 uur heden niet afgelast was. Werkte de verlichting? Maandag werkte die toch niet, volgens een collega in 't pendelaarschap en in de wandelclub
04.09.2013: Gisteren en vandaag was de trein van 07.22 uur afgeschaft. Werken ze eindelijk aan de verlichting? Gisteren miste ik de voorgaande trein, die van drie minuten eerder, vandaag stapte ik nog gauw in tijdens het weerklinken van het fluitsignaal. De NMBS weet toch dat ze treinen afschaft, dan kan toch voor gezorgd worden dat de vorige een paar minuutjes wacht? De trein van 07.19 uur stopte wel onderweg te velde en in de tunnel van Brussel Centraal, hij had dan evengoed kunnen wachten in Denderleeuw...
02.09.2013: Ik heb nog steeds geen test gedaan met de trein van 07.22, of het licht al gerepareerd is.
Van Massenhove, toekomstig topman van de NMBS, zal hoogstens 290.000 EEUR per maand ontvangen (een deel ervan is geen loon en een nog ander deel zijn eerder voordelen in natura). Haek (en naar verluidt ook De Scheemaeker), heeft ingestemd het voorstel van met Groen-Kamerlid Van Hecke, gesteund door Federaal minister van Overheidsbedrijven Labille, afstand te doen van zijn vertrekvergoeding. Tja, hij heeft meteen ook een andere positie, hé, bij de Nationale Loterij, 't is niet dat hij ineens zonder job op straat staat.
01.09.2013: De federale regering heeft een akkoord bereikt over de topbenoemingen. Frank Van Massenhove, topman van de FOD Sociale Zaken, wordt de nieuwe baas van de spoorwegen. In 2007 werd Van Massenhove overheidsmanager van het jaar. Hij staat vooral bekend om zijn vooruitstrevend personeelsbeleid. Luc Lallemand blijft wel topman van de spoornetbeheerder Infrabel.
30.08.2013: Ook gisteren en vandaag nam ik die vroegere trein, dus weet ik nog niet of in die andere trein het licht alweer aangestoken wordt.
Wat ik wel weet, via de media (televisienieuws en De Standaard) is dat, bij het buitenrijden van het station van Kortrijk, in de richting van Moeskroen, een trein ontspoord is. Dat bevestigt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel vrijdag. De ontsporing gebeurde rond 8.20 uur. Waarschijnlijk was een probleem met de wissel de oorzaak van het ongeval. De wielas van de trein raakte van de sporen. De trein is niet gekanteld. Wel is er ernstige schade aan de spoorinfrastructuur. Een technische ploeg is ter plaatse om die te herstellen.
De Belgische spoorwegen krijgen vanaf 1 januari volgend jaar een nieuwe structuur, dat staat ook in de krant. De raad van bestuur heeft vrijdag akte genomen van de regeringsbeslissing om NMBS over te nemen door NMBS-Holding. Dat bevestigt Leen Uyterhoeven, woordvoerster van NMBS Holding. Dat was een van de zes mogelijke scenario’s.
De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben het koopcontract met AnsaldoBreda voor de hogesnelheidstrein Fyra formeel opgezegd. De treinen voor binnenlands vervoer zal de NS wel houden, zeker? Volgens mijn nichtje, die zo af en toe eens naar Amsterdam spoort, is op dat Nederlandse net nauwelijks sprake van problemen met de Fyra.
28.08.2013: Vanmorgen nam ik een andere trein, die drie minuten eerder verondersteld is te vertrekken, dus ik weet niet of in die andere trein het licht alweer aangestoken wordt.
Wat ik wel lees op de website van De Standaard is dat de stiptheidscijfers van Infrabel veel lager liggen dan Infrabel doet uitschijnen, zegt consumentenorganisatie Test-Aankoop. Het aantal treinen dat vertraagd of helemaal niet op de bestemming aankomt, ligt minstens tien procent hoger dan de officiële cijfers van spoorwegbeheerder Infrabel, klinkt het woensdag in een persbericht. De organisatie eist duidelijke en vooral juiste cijfers voor de reiziger, bijvoorbeeld door de cijfers ter verificatie voor te leggen aan een onafhankelijk controleorgaan.Voor haar metingen volgde Test-Aankoop van januari tot en met mei 2013 elke werkdag 489 treinen die tijdens de piekuren (van 6 tot 10 uur ‘s morgens en 15 tot 19 uur ‘s avonds) van en naar Brussel Centraal reden. Test-Aankoop meent dat enkel treinen in de spitsuren onderzoeken het verschil met de officiële cijfers slechts deels kan verklaren. Ik meen dat vooral in de spitsuren de treinen niet volgens 't boekje rijden. Op de lijn tussen Brussel en Namen is de hinder het grootst. In de ochtendspits rijdt op dat traject een derde van de treinen met vertraging, in de avondspits is het de helft. Om duidelijke en juiste cijfers te verkrijgen, wil Test-Aankoop dat ze ter verificatie voorgelegd worden aan een onafhankelijk controleorgaan.
27.08.2013: Er is de laatste tijd nogal wat te doen over salarissen van topambtenaren, dat ze niet meer mogen krijgen dan de premier, zijnde 290.000 EUR. Maar in De Standaard staat nu toch dat Haek er wel genoegen mee neemt. Met het geld dat de NMBS zo uitspaart (Haek verdient nu 512.103 euro bruto), kan ze misschien de verlichting repareren in de trein die om 7.22 uur in Denderleeuw naar Brussel rijdt. Dat is nu al de tweede dag op rij dat er geen licht is. Vindt men bij de NMBS dat duisternis, zoals in de tunnel naar Brussel Centraal, het gevoel van veiligheid verhoogt? Nogal wel dat die trein geen pleisterplaats is van dieven en overvallers.
23.08.2013: In Namen was iemand verstrooid of wou de flauwe plezante uithangen. De ontmijningsdienst van het leger, DOVO, heeft een verdachte koffer in het station van Namen omstreeks 11 uur vrijdagmiddag geneutraliseerd. Die koffer bleek een aantal compact discs te bevatten. Het station werd opnieuw opengesteld en het treinverkeer van en naar het station van Namen, dat een uur en veertig minuten eerder was stilgelegd, hernam om 11.10 uur. De koffer was onder meer als verdacht aanzien, omdat er het symbool van de anarchisten, een omcirkelde A , op stond. De federale politie is met een onderzoek gestart en de koffer wordt nog verder onderzocht. Ook zullen de bewakingsbeelden van het station nauwkeurig onderzocht worden.
21.08.2013: In West-Vlaanderen steken er nog veel in de grond, en worden er somt eens bovengehaald door een landbouwer, die er dan DOVO bij roept: explosieven uit de eerste of tweede Wereldoorlog. Maar vandaag werd het spoorverkeer op de lijnen 162 Namen-Ciney en 154 Namen-Jambes onderbroken nadat aan de Quai de Meuse in Jambes een bom uit de Eerste of Tweede Wereldoorlog was ontdekt. Het ontdekte springtuig werd door de ontmijningsdienst DOVO onschadelijk gemaakt. In afwachting van de komst van de ontmijningsdienst werd al het treinverkeer tussen Namen en Ciney en Namen en Jambes, stilgelegd. DOVO oordeelde bij aankomst dat het springtuig 'instabiel' was en schatte minstens twee uur nodig te hebben om de bom onschadelijk te maken. De NMBS had intussen pendelbussen ingelegd tussen het station van Namen en de stations van Ciney en Jambes. Het ruimen van de bom ging sneller vooruit dan eerst gedacht.
20.08.2013: De NMBS dient een schadeclaim van 17 à 26 miljoen euro in tegen de Italiaanse constructeur AnsaldoBreda voor het falen van de Fyra. Eerder kreeg de maatschappij al 37 miljoen euro aan voorschotten terug op de aankoop van de hogesnelheidstreinen. Dat las De Standaard in De Tijd en L’Echo. De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben in het eerste halfjaar een nettoverlies geleden van 76 miljoen euro. Zonder het Fyra-fiasco had de NS 46 miljoen euro winst gemaakt. Nochtans, op het Nederlandse spoorwegnet rijdt die verguisde trein, volgens mijn nichtje, en dat zelfs zonder problemen.
08.08.2013: Ook bij de DB, Deutsche Bundesbahn, steken ze toeren uit. In het station van de Duitse stad Wiesbaden hebben pendelaars dinsdag 2,5 uur vastgezeten in een trein omdat er geen bestuurder beschikbaar was. De man moest worden afgelost, maar zijn opvolger zat door zwaar onweer vast in een andere trein. De bestuurder van de ICE-trein ging dinsdag naar huis toen zijn shift er opzat. Verder rijden mag dan niet om veiligheidsredenen. Het is niet duidelijk of de treinreizigers correct geïnformeerd werden. Volgens de Duitse krant Bild werd omgeroepen dat de trein klaar was om te vertrekken, maar dat de bestuurder naar huis was gegaan.Volgens de woordvoerder was de trein omgeleid en had hij al anderhalf uur vertraging opgelopen toen hij in Wiesbaden aankwam.
05.08.2013: De Standaard vertelt over de studie van twee studerende treinreizigers over de oorzaak van vertragingen en de uitleg die de NMBS daar al dan niet over geeft. Reizigers willen geen sorry maar concrete informatie, blijkt uit de studie van de twee studenten. Het tweetal stelde zes formuleringen op voor het omroepen van vertragingen en schotelde er telkens een voor aan proefpersonen, die vervolgens een vragenlijst moesten invullen. Aan de hand daarvan konden de onderzoekers vaststellen welke formulering de minste irritatie bij de reiziger oproept. Conclusie: hoe concreter de uitleg, hoe beter. Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat het voor de reizigers geen enkel verschil maakt of de omroepers zich verontschuldigen. De reizigers bleven even vergevingsgezind en waren even geneigd tot klagen. Volgens ons komt dat omdat zo’n zinnetje via de luidspreker overkomt als niet meer dan een standaardformulering. Reizigers vinden het dus niet speciaal onbeleefd als de omroeper het achterwege laat, als ze maar weten wat de oorzaak is van de vertraging. Persoonlijk ben ik het ermee eens dat de omroeper zich nicht excuseert namens de NMBS als de oorzaak buiten haar invloed ligt, maar als de reden wel bij de NMBS of Infrabel ligt, mag een welgemeend excuus wel. Al klinkt zoiets via de luidsprekers inderdaad als een standaardformulering.
Na het dodelijk ongeval in Spanje, is het nu de beurt aan Duitsland. Bij een botsing tussen een regionale trein en een vrachtwagen op een spooroverweg in de West-Duitse stad Gronau zijn zeventien mensen (De treinbestuurder en een zestiental inzittenden van de trein) gewond geraakt. De vrachtwagen, die net een lading had gelost bij een bakkerij, probeerde zich te keren op de overweg toen de slagbomen plots naar beneden gingen. De regionale trein naar Dortmund reed in op de vrachtwagen, waarbij de trekker en de oplegger van elkaar gereten werden. De trein raakte even verderop uit de rails.
01.08.2013: De Standaard meldt dat de NMBS in juli 1,4 miljoen reizigers van en naar de kust heeft vervoerd. Dat zijn er bijna 40 % meer dan in juli vorig jaar.De NMBS zet tijdens de zomer traditioneel ‘toeristentreinen’ in naar de kust. Dat zijn dan allicht treinen die anders het werkend plebs vervoeren.
Een meer bizar bericht staat ook in deze krant: een trein viel stil omdat bestuurder vergeet te tanken... Een klein uurtje doet de trein er normaal over, van Lommel naar Lier. Maar dinsdagavond zat werkelijk alles tegen voor vijftien reizigers op de boemeltrein. De menselijke fout gebeurde dinsdagavond op de trein van Lommel naar Lier. Een passagier uit Lint stapte na een bezoekje aan haar dochter in Lommel de trein op. Niet lang daarna stond de trein weer stil. Er hing een sterke mazoutgeur in de trein en de conducteur vertelde droogjes dat de bestuurder niet voldoende had getankt. De reizigers begonnen te lachen: welke trein rijdt nu nog op brandstof? De conducteur vertelde nog dat de bestuurder onmogelijk kon zien dat er te weinig brandstof in de tank zat, maar het blijft een menselijke fout. De NMBS moet het incident schoorvoetend toegeven. Er zijn naar verluidt nog een negentigtal treinen in dienst die nog op diesel rijden. De treinen rijden op enkele nog niet geëlektrificeerde spoorlijnen, onder andere tussen Antwerpen-Centraal, Neerpelt-Hasselt en Herentals-Mol.
30.07.2013: Af en toe zoekt de NMBS de oorzaak van vertragingen elders dan bij haarzelf of haar infrastructuur. De reden die nu in De Standaard staat, werd al eerder vermeld: mensen die illegaal de sporen betreden. Die zijn goed voor 7,1 procent van de vertragingen, de rest zijn kabeldiefstallen en dus waar de NMBS en Infrabel zelf schuld aan zijn. Die illegale spoorvolgers zijn kinderen, maar ook om wandelaars of jagers. Treinbestuurders moeten dan hun snelheid matigen en andere treinen verwittigen, met ernstige vertragingen tot gevolg. Wandelen is mijn hobby en ik kan me niet herinneren dat een omloopcommissaris de wandelaar langs de sporen leidt. Erover, ja, maar ook dat is zeldzaam volgens mijn weten. De laatste keer dat ik het spoor te voet volgde, was een spoor buiten gebruik, het onkruid tussen de rails stond al behoorlijk hoog (het was in Wallonië).
29.07.2013: Nu was 't in Zwitserland te doen om over een treinongeval te berichten. In Zwitserland zijn 44 gewonden gevallen bij een botsing tussen twee treinen in het kanton Waadt, waar dat ook precies mag liggen. Het ongeval gebeurde toen een van de twee treinen het station binnenreed, terwijl de andere trein net vertrok. Bij de botsing vielen 44 gewonden. Volgens het Zwitserse persbureau ATS is de toestand van vier van hen ernstig.
In de kathedraal Santiago de Compostela is een plechtigheid gehouden ter herdenking van de slachtoffers van het treinongeluk vorige woensdag. Daarbij vielen 79 doden (een Amerikaanse bezweek intussen aan haar verwondingen). Het ging niet om een begrafenisplechtigheid maar eerder om grote nationale herdenking. De machinist bevestigde aan de politie hij dat hij 190 kilometer per uur reed op een plaats waar hij slechts 80 per uur mocht rijden. Hij was naar eige
26.11.2013: Ik heb niet de gewoonte te vertellen over elke misdaad, hoe groot of "klein" ook, maar hier gaat het om een juwelier die nu al voor de derde keer overvallen werd, zo lees ik op de site van Het Nieuwsblad. Juwelier Coppens uit de Kleine Ganzenbaan in Welle werd dinsdagochtend voor de derde keer in twee jaar tijd overvallen. Drie gewapende en gemaskerde mannen vielen bij de 71-jarige Godfried Coppens binnen, verwondden de man en maakten juwelen en dure horloges buit. Ik vraag me af of hij er nog niet mee stopt, dat word je toch beu, overvallen worden?
30.06.2013: In Welle hielden ze de grootste rommelmarkt van het land. Het hele dorp was ingepalmd door kraampjes van mensen die oude spullen en brocante verkochten. Er komen elk jaar meer dan 25.000 mensen op de rommelmarkt af (zeker vandaag, 't was zonnig en droog). De steenweg naar Aalst was ook helemaal ingepalmd door geparkeerde auto's.
29.06.2013: Donderdagavond is gepalaverd over het Vlaams Manifest, en het is ook aangenomen. Open VLD/Plus, N-VA en CD&V gaven hun goedkeuring aan de lijst maatregelen om het Vlaams karakter van Denderleeuw te behouden. Enkel oppositiepartij SP.A/Open stemde tegen het agendapunt (omdat hun lieverdjes nu wel Nederlands moeten kennen? ). Raadslid Jurgen Ruysseveldt gaf mee dat het Vlaams Manifest meer een middel is om anderen uit te sluiten (wie? zij die absoluut geen Nederlands willen kennen?) en uitte ook kritiek op de verschillende, afzonderlijke bepalingen in het manifest (worden die binnenkort bekend gemaakt aan de bevolking?). Intussen komt er ook kritiek op het manifest van de vzw 't Uilekot. Vooral het feit dat voor sommige punten GAS-boetes kunnen aangewend worden om het manifest te laten naleven, is een doorn in het oog van 't Uilekot. Burgemeester Jan De Dier liet evenwel al weten dat het gros van de bepalingen niet meteen juridisch afdwingbaar is, ook niet met GAS-boetes. Die kunnen enkel voor bepaalde zaken gebruikt worden, bijvoorbeeld wanneer een aannemer anderstalige signalisatie gebruikt bij werken (daar zijn mij eerlijk gezegd geen bestaande voorbeelden van bekend). Ik ken wel een zaak met een Franse naam, maar de uitbater vertelde mij dat het nog net werd toegelaten. En een vertaling heeft hij al klaar mocht de naam toch vernederlandst moeten worden.
31.05.2013: Toch weer politiek. Het Nieuwsblad informeert dat de bevoegdheden eindelijk verdeeld zijn: burgemeester Jan De Dier wordt bevoegd voor Vlaamse aangelegenheden, Bevolking, Toerisme, Personeel groenbeleid, Integrale veiligheid en overlast en voor Erediensten. Jan De Nul (CD&V) krijgt Openbare Werken, Patrimonium, ICT en communicatie (dan heeft hij werk, want deze verdeling staat nog nu niet op de gemeentelijke website). Erna Scheerlinck (N-VA) is verantwoordelijk voor Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit, Lokale economie, Burgerzaken en begraafplaatsen. Sofie Renders (CD&V) wordt bevoegd voor Jeugd, Financiën, Milieu en Duurzaamheid. Alberic Sergoris krijgt de departementen Cultuur, Feestelijkheden en Bibliotheek. Geert Van Schelvergem (Open VLD/Plus) wordt bevoegd voor Sport en Onderwijs (die moeten we dus eens aan 't wandelen krijgen ). Koen D’Haenens (N-VA) tenslotte is voorzitter van het OCMW maar is tevens bevoegd voor Sociale aangelegenheden, Fraudebestrijding, Integratie en Huisvesting.
12.05.2013: 't Moet begot niet altijd politiek zijn! De Standaard informeert dat de lokale sportieve vedette, Ward Bauwens, zondag op de Antwerp Diamond Speedo Race het Belgisch record op de 400 meter vrije slag aangescherpt heeft tot een tijd van 3:50.91. Voldoende voor een WK-ticket naar Barcelona is het BR echter niet, daarvoor moest Bauwens onder de WK-limiet van 3:49.55 zwemmen.
29.03.2013: De Dier heeft vandaag wel zijn eed als burgemeester afgelegd, heb ik enkele keren op de radio gehoord. Eindelijk, dat zegt niet alleen hij maar ik ook. Hopelijk kunnen we dan toch binnen zes jaar zien wat die kracht van verandering van de N-VA is, en hopelijk zijn 't veranderingen ten goede (stop het zwerfvuil, stop het misbruik van de trottoirs, laat de trottoirs in slechte staat herstellen, ...). Maar de klacht van 't Vlaams Belang is ingediend, vermoed ik, dus helemaal vrij van zorgen is de nieuwe burgemeester nog niet.
28.03.2013: De Dier kan nog altijd zijn eed als burgemeester niet afleggen, niet door toedoen van de SP.A maar nu door het Vlaams Belang... Lokaal Vlaams Belang-voorzitter Slagmulder had een klacht ingediend tegen de handtekeningen op de akte die N-VA'er De Dier voordroeg. Twee raadsleden van Open VLD/Plus tekenden namelijk zowel de voordrachtsakte van De Dier als die van voormalig sp.a-burgemeester Jo Fonck. "Gezien de uitgesproken onbevoegdheid van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen rest enkel nog de mogelijkheid om een klachtenprocedure bij de Raad van State in te leiden. Het besluit om naar de Raad van State te stappen was snel genomen. Het is niet alleen een aanklacht tegen een wetsovertreding maar ook tegen een verwerpelijke manier van politiek bedrijven." Is dat dan de fout van De Dier? Dat zal Open VLD/Plus over zes jaar wel eens elektoraal zuur kunnen opbreken, de inwoners/kiezers houden geen rekening met interpolitieke familiebanden maar met het beleid en de levenskwaliteit in de gemeente. Een bezoek aan de dorpswebsite leert dat Fonck nog altijd burgemeester is...
13.03.2013: De klacht van de SP.A is nog niet van de baan, maar de naar alle waarschijnlijkheid toekomstige burgemeester De Dier (N-VA) wil op de nieuwe straatnaamborden in Denderleeuw een schild met de Vlaamse Leeuw erop. Voor de bestaande bordjes wordt onderzocht of het symbool erop gekleefd kan worden. Dat besliste het Denderleeuws schepencollege. Hij benadrukt wel dat de beslissing past in een breder plan dat ‘Vlaams manifest' genoemd wordt. "Een van de punten is dat we willen aantonen dat onze gemeente tot de Vlaamse Gemeenschap behoort. De Vlaamse Leeuw is er dan wel het symbool van, toch willen we het Vlaams manifest niet op de folkloristische leest schoeien. Het gaat erom dat iedereen in Denderleeuw welkom is, maar waarvan we wel verwachten dat er rekening gehouden wordt met het Vlaams karakter en we dat ook willen bevorderen."
In het manifest staan verder onder meer voorstellen op vlak van integratie en inburgering, met onder meer cursussen (gratis cursussen Nederlands worden al zeker tien jaar, zo niet meer, georganiseerd, en ook wekelijkse babbeluurtjes in Den Breughel). "Maar we willen bijvoorbeeld ook de middenstand betrekken en hen aansporen om het Nederlands te gebruiken. Ook op vlak van sociale huisvesting onderzoeken we hoe we mensen beter kunnen integreren."
Vlaams Belang Denderleeuw bracht op de vorige gemeenteraad een dergelijk manifest aan de orde, maar de coalitiepartijen wilden een manifest op maat van Denderleeuw. Dat wordt allicht op de gemeenteraad van april ter stemming voorgelegd. De nieuwe coalitiepartners CD&V, N-VA en Open Vld Plus willen de oppositiepartijen eerstdaags de kans geven om inbreng te leveren.
16.02.2013: De SP.A kan precies niet goed tegen zijn verlies, dat bleek al eerder in Antwerpen, dat blijkt nu ook in Denderleeuw. Zo lees ik in de online krant dat SP.A, de partij van ex-burgemeester Jo Fonck, van plan is een klacht in te dienen bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen omdat de voordrachtsakte van de voorgedragen burgemeester Jan De Dier (N-VA) ongeldig zou zijn. Zo zou er eerder al een voordrachtsakte zijn getekend door N-VA, CD&V en Vlaams Belang. Verkozenen mogen echter slechts een keer een voordrachtakte tekenen (SP.A deed dat zelf voor de OCMW in een andere gemeente, doch dit terzijde...). Hierdoor zou de tweede voordrachtsakte van De Dier, getekend door N-VA, CD&V en Open Vld/Plus, ongeldig zijn. Als de Raad de klacht volgt, wordt de aanstelling van De Dier ongedaan gemaakt. De Dier zelf zegt niet op de hoogte te zijn van een klacht. Ex-burgemeester Jo Fonck (SP.A) zit momenteel in het buitenland en wil pas volgende week reageren. Er is nog nooit zoveel te doen geweest over de voordrachtsakte, dus zocht ik eens op wat dat moge zijn. Zo lees ik op de site "vlaanderenkiest" o.a. dit: De voordrachtsakte vermeldt de naam, de voornamen, eventueel de roepnaam, de geboortedatum, het geslacht, het beroep, het rijksregisternummer, de hoofdverblijfplaats en de handtekening van de kandidaten en van de kiezers die hen voordragen, evenals de lijstnaam die bovenaan de kandidatenlijst op het stembiljet moet staan. Die italics zijn van mij.
31.01.2013: Het is gebeurd, Denderleeuw heeft een nieuw gemeentebestuur. Sinds 12 uur zaten De Dier (N-VA), Jan De Nul (CD&V) en drie leden van de kartellijst Open VLD/Plus (en die hebben maar drie zetels) bij de gouverneur om de mandatenverdeling voor te stellen. De drie Denderleeuwse partijen bereikten woensdagavond al min of meer een akkoord rond de verdeling van de mandaten voor de komende bestuursperiode. Het was een vruchtbare vergadering en donderdag brachten ze verslag uit aan gouverneur Denys (wiens laatste dag net vandaag was, morgen begint Briers eraan), was het enige wat toekomstig burgemeester De Dier woensdagavond na afloop van een urenlang gesprek met de drie partijen kwijt kon.N-VA levert Jan De Dier als burgemeester, OCMW-voorzitter Koen D'Haenens en schepen Erna Scheerlinck. CD&V levert drie schepenen: Jan De Nul, Sofie Renders en Alberic Sergooris, die de plaats zal innemen van Lutgart Waegeman (N-VA). Open Vld/PLus krijgt één schepenmandaat, dat naar Geert Van Schelvergem gaat. De nieuwe coalitie bezit 13 op 25 stemmen in de gemeenteraad. De derde verkozene van Open Vld/Plus, Marleen Buydens, tekent de voordrachtsakte niet. Zou De Dier, zoals zijn ambtsgenoot in Aalst, nu ook de koninklijke portretten en de Belgische tricolore verwijderen? Op de website van de gemeente staat de nieuwe bestuurssamenstelling nog niet, hopelijk is dat weldra aangepast want ik zou wel eens willen weten wie zorgt voor de sportbeleving.
22.01.2013: Er komt een beetje schot in de zaak, CD&V, N-VA en Open VLD-Plus hebben eindelijk een inhoudelijk akkoord bereikt. Over de verdeling van de mandaten moet nog gepraat worden. Met het inhoudelijk akkoord is de politieke impasse nog niet opgelost. De verdeling van de mandaten onder de verschillende partijen moet immers nog gebeuren. En dat beloven moeilijke onderhandelingen te worden. Want naar verluidt eist Open VLD Plus twee schepenen. Opmerkelijk, gezien de fractie maar drie verkozenen telt en er in totaal slechts vijf posten te verdelen zijn. Ze zouden met 1 postje kontent mogen zijn, zoveel stemmen haalden ze nu ook niet weer (alleszins minder dan SP.A en N-VA). Onder druk keerden de lokale liberalen hun bondgenoten van de SP.A de rug toe om de impasse te doorbreken. Voor hun woordbreuk zullen ze mogelijk hoge eisen stellen. Te hoog, volgens sommigen. Gouverneur Denys verwacht schepen De Nul op 28 januari om 11.00 uur om een evenwichtige bestuursploeg voor te stellen. Dat zou dan zo ongeveer net op tijd zijn, want per 1 februari zou er een andere gouverneur aangesteld worden (en dat is ook een probleem, maar niet van Denderleeuw).
14.01.2013: Na bemiddelingsgesprekken om uit de impasse te geraken rond de uitblijvende burgemeestersvoordracht in Denderleeuw, denkt Oost-Vlaams gouverneur André Denys (die door Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois (N-VA) is aangeduid om te komen bemiddelen) de oplossing te hebben. Open VLD Plus zou voor de coalitie N-VA/CD&V kiezen. Maar dat hadden N-VA en CD&V hen toch al voorgesteld? Open VLD Plus bleef toen liever aan de SP.A plakken... Denys geeft de partijen in Denderleeuw de tijd tot 22 januari. CD&V-schepen Jan De Nul gaat de gesprekken leiden als 'inhoudelijk formateur'. Een minderheidscollege mét gedoogsteun van Vlaams Belang (zoals bij de samenstelling van het college) is uitgesloten, omdat CD&V en N-VA volgens Denys daar duidelijk afstand van nemen. De gouverneur gelooft niet in een meerderheidscollege met vier partijen (CD&V-N-VA-SP.A-Open VLD) gezien de vruchteloze pogingen uit het verleden en de moeilijkheid om nog een evenwichtig college samen te stellen met minder partijen (zonder SP.A dus). Ter herinnering: CD&V en N-VA willen niet samen met de SP.A zetelen. Allez, nog een week wachten op een uiteindelijk gemeentebestuur...
11.01.2013: Ze hebben er niet naar gevraagd, N-VA en CD&V, maar hebben ze wel gekregen, eergisteren, stemmen op kandidaten voor het schepencollege, Bourgeois (N-VA), Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, vindt het ook een moeilijke situatie (het VB zou ook zijn zegen moeten geven aan beslissingen, vanuit de oppositie) en hij heeft de gouverneur, Denys, gevraagd een oplossing te vinden. Wil dat niet lukken, dan komt Bourgeois zelf een nieuwe burgemeester aanwijzen, tot zo lang trekt Fonck aan de touwtjes.
10.01.2013: Op de burgemeester na die blijft zitten, is het schepencollege samengesteld door leden van N-VA en CD&V:
Burgemeester Jo Fonck Eerste schepen Jan De Dier Tweede schepen Jan De Nul Derde schepen Erna Scheerlinck Vierde schepen Sofie Renders Vijfde schepen Lutgart Waegeman Zesde schepen Koen D'haenens (OCMW-voorzitter) Secretaris is Paul Rollier, een naam die stevig verankerd is in de gemeente.
Die stemming gisteravond heeft veel commotie veroorzaakt: er was een demonstratie, in het gareel gehouden door lokale en federale politie, en nadien veel reacties. Het kan zijn dat er een barst is in het ongeveer 20-jarige "cordon sanitaire" rond het Vlaams Belang (de drie stemmen gingen naar het verbond van N-VA met CD&V), maar Denderleeuw is niet de enige gemeente in deze situatie. Zelfs Le Soir bericht over Denderleeuw, maar als dié iets vertelt over Vlaanderen en/of Vlamingen, dan moet je er maar de helft van geloven, en trek daar dan eerst de vierkantswortel maar af...
Allez, met die N-VA-ers in het college ben ik eens benieuwd naar de verandering die tijdens de verkiezingspropaganda werd beloofd: komt ze er binnen de 6 jaar en zo ja, hoe ziet ze er uit?
09.01.2013: Vandaag wordt een geheime stemming gehouden om, eindelijk, gemeenteraadsleden en de gemeenteraadsvoorzitter aan te duiden. Volgens De Standaard protesteren enkele tientallen mensen (van het ABVV vooral) hier tegen de gedoogsteun van Vlaams Belang aan het te vormen bestuur in de gemeente. Het gemeentehuis is hermetisch afgesloten door de federale en lokale politie. Een waterkanon en leden van de algemene reserve moeten de veiligheid voor en na de zitting garanderen. Het parkeerterrein voor het gemeentehuis is autovrij gemaakt en ook een straat (A. De Cockstraat, dan, zeker?) langs het gemeentehuis is afgesloten voor het verkeer. Jawadde, zeg (mochten ze nu even vlijtig strijden tegen inbraken en overvallen...)! Bizar: Onder de demonstranten tégen, staan ook enkele sympathisanten van Vlaams Belang met steunborden voor hun lijsttrekker Kristof Slagmulder. Of protesteren zij tegen het "cordon sanitaire"? Maar volgens anderen wordt die nu net doorbroken daar het VB wellicht voor het blok gevormd door N-VA en CD&V zal steunen (i.e. kiezen op de kandidaten van deze twee partijen). Hopelijk kan ik hier later op de avond meer nieuws posten, anders zal 't voor morgenavond zijn. Ik heb vóór 14 oktober 2012 nooit zoveel mogen schrijven over deze Dendergemeente als na die datum.
05.01.2013: Het blijft hier nog een tijdje spannend, de politieke onderhandelingen in Denderleeuw draaiden in de vroege namiddag op niets uit. De vier traditionele partijen waren rond 13u uit elkaar gegaan. CD&V en de N-VA aan de ene kant en SP A en de Open VLD aan de andere kant raakten het niet eens over een coalitie. Later in de namiddag besloten SP.A, Open VLD Plus, N-VA en CD&V de gesprekken te zullen voortzetten om tot een oplossing komen. Een gesprek tussen de vier partijen duurde zaterdag ongeveer drie uur en wordt dus vervolgd. De tijd dringt, want woensdagavond om 20 uur vindt een geheime stemming plaats waarbij de 25 raadsleden schepenen moeten aanduiden. Als ik goed geluisterd heb naar het radionieuws, zou er op maandag nog een vergadering zijn. Er zijn zowel kandidaten van het blok SP.A/Open VLD Plus als CD&V/N-VA, maar die partijen hebben elk slechts 11 op 25 zetels. Als er tegen woensdagavond geen akkoord gevonden wordt, dan verklaarde Vlaams Belang, dat drie zetels bezit, de centrumrechtse coalitie van CD&V en N-VA te zullen steunen. Maar dat wordt zowat overal in Vlaanderen (en misschien heel België) beschouwd als het doorbreken van het cordon sanitaire waar die partij al jarenlang in gevangen zit.
04.01.2013: Het blijft hier spannend, CD&V en N-VA geven gevolg aan de oproep van burgemeester Fonck (SP.A) om samen met SP.A en Open Vld Plus opnieuw rond de tafel te zitten. Het gesprek gaat morgen zaterdag door, zo bevestigen Fonck en CD&V-lijsttrekker De Nul. De vier partijen zitten zaterdag samen, woensdagavond wordt tijdens een geheime stemming het schepencollege verkozen. Op Vlaams Belang na, dienden alle partijen vrijdagmiddag hun voordrachtsakte in. Dat betekent dat er telkens één stemronde met twee kandidaten zal volgen. Voor SP.A worden Fonck, De Smet (tot vorig jaar alleszins schepen van o.a. sport) en De Greef voorgedragen om een uitvoerend mandaat te beoefenen, voor Open VLD Plus is dat Van Schelvergem en Buydens, voor CD&V De Nul en Renders en voor N-VA De Dier, Scheerlinck en Waegeman.
By the way, volgende week vrijdag nodigt het gemeentebestuur (het huidige of het volgende? ) de dorpsbevolking uit voor de sinds enkele jaren traditionele nieuwjaarsreceptie op 't Dorp (of als 't te slecht weer is in zaal Den Breugel) vanaf 20.00 uur.
03.01.2013: Is 't binnenkort staking in Denderleeuw? Als vakbonden zich al beginnen te bemoeien met de vorming van de gemeenteraad... Dat meldt De Standaard toch op haar website: lokale vakbondsafdelingen (ACV, ABVV en ACLVB) verzetten zich tegen de mogelijke gedoogsteun van Vlaams Belang aan een bestuurscoalitie in Denderleeuw (in enkele andere gemeenten is het cordon sanitaire al doorbroken, zoals Liedekerke waar een Vlaams Belang-lid in de politieraad zit, en veiligheid is net een belangrijk thema voor die partij). Ze roepen de democratische partijen op om werk te maken van een democratische bestuursmeerderheid. Enfin, dat de verkozenen er hun plan mee trekken, met of zonder VB, als we binnenkort maar een gemeentebestuur hebben.
01.01.2013: Een nieuw jaar, een nieuw geluid? In Denderleeuw zijn ze er toch nog niet uit. In 294 van de 308 Vlaamse gemeenten is de benoemingsprocedure voor een nieuwe burgemeester afgerond met een goedkeuring van Vlaams minister Bourgeois (N-VA). In bijna alle gevallen hebben de burgemeesters ook al de eed afgelegd bij hun provinciegouverneur, zij kunnen woensdag meteen aan de slag bij de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraden. In de resterende veertien gemeenten blijft het wachten op het groene licht van Bourgeois. En daar is Denderleeuw bij. Daar is een politieke patstelling, met evenveel handtekeningen (11 tegen 11) onder twee verschillende voordrachten, enerzijds van Open VLD met de SP.A, en anderzijds van de CD&V met de N-VA. In het regionale nieuws op Radio 2 vertelde men dat het Vlaams Belang (3 zetels) wellicht niet de kans krijgt uit het cordon sanitaire te ontsnappen en zijn gedoogsteun te verlenen (dat zou dan aan het verbond CD&V - N-VA zijn), maar dat verkozenen de schepenen zouden aanduiden. Ik ben eens nieuwsgierig.
Hamburger SV: Seizoen 2013-2014 - HSV - Hannover 96
24.11.2013: HSV - Hannover 96: 3-1
HSV won dus van de vrienden uit Nedersachsen (de supporters komen toch goed overeen, heb ik vorig jaar september gemerkt) met doelpunten van Badelj (met een bezienswaardige goal van op 20 m, '31), Beister (die na een pas van Westermann binnenkopte, '46) en Calhanoglu (na voorbereidend werk van Beister, '84), zo werd een achterstandje (Huszti '28) omgezet in een heldere zege. Daardoor spring HSV ook over H96 en belandt op de 11e plaats.
Van Marwijk zal dus best in zijn nopjes zijn met deze spelers: Adler - Westermann, Tah, Djourou, Jansen - Rincón, Badelj - Beister (88' Zoua), Calhanoglu, Ilicevic - Lasogga.
Een paar dagen geleden hoorde ik in het sportnieuws (wat anders? ) op Sport1 dat Hannover 96 geïnteresseerd is in Rudnevs, en blijkbaar zou HSV hem ook laten gaan, hopelijk voor een redelijke som, want Rudnevs heeft zijn doelpunten wel gemaakt.
21.11.2013: De 32 deelnemende landen zijn gekend, Uruguay was de laatste om zich te plaatsen (dat heeft misschien ook met het tijdsverschil te maken). De gelukkigen zijn: België, Bosnië-Herzegovina, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Kroatië, Nederland, Portugal, Rusland, Spanje, Zwitserland, Argentinië, Brazilië Chili Colombia, Ecuador, Uruguay, Costa Rica, Honduras, Mexico, Verenigde Staten, Algerije, Ghana, Ivoorkust, Kameroen, Nigeria, Australië, Iran, Japan, Zuid-Korea.
19.11.2013: Gisteren plaatste Kroatië zich, voor de loting van de landengroepen in Brazilië, na een 2-0 zege thuis tegen IJsland (Badelj en Ilicevic bleven op de bank zitten). Verder werden gisteren vooral testwedstrijden gespeeld en tijdens de match tussen Nederland en Colombia (0-0) liep Van der Vaart een enkelkwetsuur op. Hij wordt node gemist en dat wellicht voor 3 tot 4 weken. Zo ongeveer het kalenderjaar uit, dus... Duitsland won met 0-1 in Engeland, Jansen en Westermann deden mee maar werden tijdens de wedstrijd gewisseld, Jansen bij de rust en Westermann na 67'.
18.11.2013: Gisteren plaatste Kameroen zich, met Zoua, voor de loting van de landengroepen in Brazilië, na een zege met 4-1 thuis tegen Tunesië. Nu Kroatië nog, die spelen morgen de terugmatch. En dan zijn er nog twee testwedstrijden, Nederland tegen Colombia en Duitsland tegen Engeland.
16.11.2013: Kroatië speelde 0-0 tegen IJsland, in Reykjavik, Ilicevic begon aan de wedstrijd (werd halverwege de wedstrijd door Olic vervangen), Badelj bleef op de bank. Over drie dagen is 't in Zagreb te doen. Jansen was de enige van drie Duitse HSV-spelers die meededen tegen Italië, een oefenwedstrijd dat op 1-1 eindigde. Van Tsjechië - Canada meldt HSV enkel dat die oefenwedstrijd op 2-0 eindigde, maar niet of Jiracek meedeed, laat staan of hij met een of beider doelpunten iets te maken had. Wat ik op de website van De Standaard lees, is dat Van der Vaart de eerste van twee goals scoorde voor Oranje tegen Japan, en dat in Genk, het werd uiteindelijk 2-2.
11.11.2013: In afwachting van de thuiswedstrijd tegen de vrienden uit Nedersaksen spelen enkele HSV-ers internationaal, al dan niet voor de kwalificatie om de Belgen in Brazilië vroeger of later tegen te komen.
Badelj en Ilicevic moeten Kroatië nog helpen (als ze niet op de bank blijven zitten, tenminste) aan een ticket naar Brazilië door te winnen van IJsland (vrijdag in Reykjavik en dinsdag in Zagreb). Zoua moet komende zondag Kameroen helpen aan ook zo'n biljet door Tunesië te verslaan. De andere gegadigden spelen oefenwedstrijden: Adler, Jansen en Westermann tegen Italië (vrijdag in Milaan) en Engeland (dinsdag in Londen), Van der Vaart tegen Japan (in Genk!) en Colombia (het omgekeerde programma van de Belgen, de Nederlanders ontvangen Bacca, Falcao en company in Amsterdam), Calhanoglu test tegen Noord-Ierland en Wit Rusland, en Jiracek (zonder Drobny) tegen Canada.
De bezoekers hebben hun zin gekregen, ze wilden de 0 houden, en ze hebben die, maar ze scoorden zelf ook niet. Bij Eendracht ontbrak het nochtans niet aan goede wil, alleen aan meeval bij de afwerking. Zo waren er kansen voor Shkodra, Glouftsis (die in de 73ste minuut de rode kaart kreeg getoond) en De Cuyper. Zoveel kansen hadden de bezoekers niet, maar dat zal hun worst wezen, ze hebben hun beoogd puntje.
Trainer Janssens kan best tevreden zijn over deze spelers: Verhoeven, Vanbelle, Lievens, Filipovic, De Greef, Van Damme, De Neve, De Cuyper (82' Van Belle), Janssens (90'+1 Weydisch), Shkodra (76' Martin) en Glouftsis.
19.11.2013: Bogaerts heeft wel een probleem met zijn knie, maar gelukkig niet met zijn hand. Hij en Van Damme hebben bijgetekend voor twee extra seizoenen, zij zullen dus minstens nog tot 2016 in het Eendracht shirt te zien zijn.
18.11.2013: Na Van Den Noortgaete moet Eendracht Aalst het de komende tijd zonder Bogaerts doen. De centrale verdediger blesseerde zich afgelopen donderdag in het oefenduel op Waasland-Beveren. Onderzoek afgelopen weekend bracht een scheur in de mediale band van de knie aan het licht. Bogaerts is out tot de winterstop.
Er komt overigens geen nieuwe doelman, Verhoeven moet/mag het doel verdedigen tot half januari 2014 (dan wordt VDN terug verwacht), en Dobbelaere zit op de bank.
Schiptrekkerstocht, georganiseerd door Wsv De Sportvrienden vzw (87)
17.11.2013: Een late najaarstocht, dus die begon om 8.00 uur, enfin, volgens wat wij namens Wsv De Sportvrienden vzw aan de federatie doorgeven. Echter, om 7.00 uur waren al wandelaars aanwezig toen ik met pistolets, taarten en mijn eigen werktuig aankwam. Ik installeerde me dus, kort nadien kwam ook Jozef aan (samen met Bruno) en samen verzetten wij heel wat werk. Jozef bekommerde zich vooral (maar niet alleen) om de leden die hun abonnement op het clubblad verlengden, ik meestal om de rest (hier en daar geholpen door Jozef). Hopelijk kan deze samenwerking in januari 2014 ook plaats vinden, want ik had nu ook werk genoeg met nieuwe (bijna 10!) leden, niet meer zo nieuwe leden die geld zullen terug vragen van hun mutualiteit en/of zelfklevers vroegen. Toch permitteerde ik me een korte pauze met twee goede vrienden die helaas geen tijd hadden om te wandelen.
Veranderen van naam is precies niet zo'n goed idee geweest voor de ploeg uit 't sjieke Woluwe (dat ziet er te Vlaams uit, zeker met die "uw"?) . De eerste helft had weinig spektakelwaarde. dit in tegenstelling tot de tweede helft. Vanbelle schilderde de bal op het hoofd van Glouftsis die opportunistisch de score knap opende (60'). Lang genoot Eendracht niet van de voorsprong want even later scoorde White Star na geharrewar in de zestien. Diop scoorde fraai met een omhaal (66'). Een kwartier voor affuiten bracht Vanbelle (alweer) de bal hard voor doel waar (ook) alweer Glouftsis zoals vanouds de bal knap in doel devieerde (76').
Trainer Janssens zal dus wel in zijn nopjes geweest zijn met deze opstelling: Verhoeven, Vanbelle, Filipovic, Lievens, De Greef, De Neve, Van Damme, De Cuyper (76' Martin), Janssens, Shkodra (87' Smet), Glouftsis (90'+1 Van Belle).
12.11.2013: Van Den Noortgaete heeft zijn hand gebroken en is dus voor 8 tot 10 weken buiten strijd. Het bestuur heeft nu gevraagd aan de KBVB of het buiten de transferperiode een extra keeper kan aannemen. Verhoeven wordt normaal titularis maar die is ook licht geblesseerd aan de duim.
Sint-Maarten (patroonheilige van de stad van de thuisploeg) is dus al langs geweest met een uitgesproken zege. Voor de doelpunten werd gezorgd, alles in de tweede helft, door Vanbelle (48', 1-0), Bogaerts (52', 2-0), Vanbelle (63', 3-0 op penalty), Di Lallo (68', 3-1, ook op penalty) en, driemaal is scheepsrecht, Vanbelle (85', 4-1 alweer op penalty). Blijkbaar waren er nadien schermutselingen met thuis-"supporters" die deze zege vierden met bezoekers lastig te vallen en zelfs beschadigingen aan te brengen. Zodra die pipo's geĆÆdentificeerd zijn, doet het Eendrachtbestuur er alles aan om die op een stadionverbod te trakteren.
Ik kan me zo voorstellen dat trainer Janssens best tevreden was over de volgende spelers: Van Den Noortgaete, Vanbelle, De Greef, Filipovic, Van Damme, Bogaerts, De Cuyper (77' Weydisch), De Neve, Janssens, Shkodra (81' Martin), Bael (46' Glouftsis). Nog geen Mpenza dus, maar speelgerechtigd was hij alvast.
07.11.2013: Er heerst wat onduidelijkheid over de beschikbaarheid van Mpenza voor Eendracht Aalst. Eerst was er een twitterbericht dat goed nieuws bracht voor de wedstijd van zondag, dan herroept Eendracht dat bericht als voorbarig, en vandaag hoorde ik in het regionaal nieuws en las ik in de krant dat hij zondag toch zou mogen meedoen. 't Heeft er nochtans alle schijn van dat hij komende zondag nog niet meedoet (hij vertoont al lang een gebrek aan matchritme).
Ik had me gebaseerd op het voornemen van Luc en zijn Micheline om het wat rustiger aan te doen om hier mijn eerste euraudax voor 2013 te proberen, maar hij was het dus niet die voor liep, dat was Raymond. Deze ging dus niet te rap en na een moeilijker stuk (vol modder en plassen) liet hij de groep bijeenkomen om het peloton niet uit te rekken. Het weer viel lekker mee (in de tweede lus zullen ze wel een regenbui gehad hebben) met zon en redelijke temperatuur.
Hamburger SV: Seizoen 2013-2014 - Bayer 04 Leverkusen - HSV
09.11.2013: Bayer 04 Leverkusen - HSV: 5-3
Son
werd in de spits aangespeeld, hij legde de bal op de linker voet,
liet Westermann staan, en scoorde ('10). Sam
speelde een lange pas in het diepe naar Son, die Westermann (opnieuw) en Tah
in de wint zette, dan Adler uitspeelde en opnieuw scoorde ('16). Calhanoglu
ontfutselde Rolfes de bal, speelde de vrijstaande Beister aan, die de aansluitingstreffer scoorde ('23). Een flankpas van
Jansen werd door Spahic verlengd en landde bij Lasogga, die de bal van op 16 m
met een volley in het doel schoof ('49). De bal week af en landde voor de voeten van Son, die de bal ijskoud voorbij Adler binnen schoof ('55, van uw ex-collega moet ge 't hebben...). Een verkeerd
verzonden pas van Ilicevic naar Son kwam bij KieĆling die de bal voorbij een te
ver uit doel gekomen Adler binnen werkte ('72). Opnieuw trof Lasogga, die een flankpas
van Van der Vaart met een sterke kopbal opzette ('74). Castro loepte de bal van op 20 m over Adler (die alweer te ver van zijn doel stond) (Ā89).
Van Marwijk toonde zich nadien op de website niet gelukkig met sommigen onder deze spelers: Adler - Westermann, Tah, Sobiech, Jansen - Badelj, Arslan (86' Zoua) - Beister, Van der Vaart, Calhanoglu (63' Ilicevic) - Lasogga (die dus aan 8 doelpunten zit).
Ik denk dat trainer Janssens toch tevreden zal geweest zijn over deze spelers: Van den Noortgaete, W. Van Belle, Filipovic (80' N. Van Belle), Bogaerts, De Greef, De Neve, Lievens (61' Cerimagic), Skhodra, Janssens, De Cuyper (68' Martin) en Glouftsis.
Hamburger SV: Seizoen 2013-2014 - HSV - Bor. M'gladbach
28.10.2013: HSV - Bor. M'gladbach: 0-2
Voor de wedstrijd publiceerde het webteam een bemoedigende statistiek, maar ik weet al langer dat M'Gladbach 't zwarte beest is van HSV. Arango profiteerde van een fout van Arslan en stuurde de bal in het midden waar Kruse op de loer lag en net miste. Het schot van Badelj van op 16 meter ging voorbij het doel. In de 23ste minuut paste Sobiech terug op Adler, Kruse had daarop gespeculeerd en profiteerde ervan. Enkele minuten later ging Herrmanns schot van op 20 meter net voorbij. Van der Vaart zag zijn lob door ter Stegen gestopt. Dan was het de beurt aan Calhanoglu, maar ook nu stak de keeper van de bezoekers er zijn hand tussen. Na de koffiepauze, en voor HSV nog in dezelfde opstelling, was de vrije trap van Van der Vaart voor ter Stegen niet te houden, maar de bal kletste op het doelkader. Beister was ook ijverig, maar zijn schot ging, van op 20 meter net naast doel. Zijn volgende actie, prima in scene gezet door Westermann, werd in de laatste seconde geblokt. Raffael ontfutselde Sobiech de bal (ik meende in de Sportschau gezien te hebben dat die Raffael aan de arm trok van Sobiech) en paste naar Kruse die, vrij voor Adler, rustig bleef en scoorde. Enkele minuten later verhinderde Adler een derde doelpunt. Een kwartier voor 't einde probeerde Lasogga de eerredder te scoren, maar de bal ging weer tegen het doelkader.
Van Marwijk liet de volgende spelers meedoen: Adler - Westermann, Tah, Sobiech, Jansen - Badelj, Arslan - Beister (73' Ilicevic), Van der Vaart, Calhanoglu - Lasogga.
Maar er is ook goed nieuws: Diekmeier tekende bij tot en met juni 2016.
28.10.2013: Gisteren liep Djourou een spierblessure op en zal meerdere weken verstek moeten geven.