Ik ben Helga
Ik ben een vrouw en woon in Denderleeuw (Belgie/Vlaanderen) en mijn beroep is secretaresse (tegenwoordig heet dat assistant...).
Ik ben geboren op 24/07/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, reizen, lezen, computeren, en ik volg graag voetbal- en wielerwedstrijden.
Deze profielfoto is genomen in Chileens Patagonië.
30.10.2011 Herfsttocht, georganiseerd door De Pajotten Hekelgem (038)
Ik kwam voorspoedig aan en vond gemakkelijk parkeerplaats in de nabijheid van het Koninklijk Technisch Atheneum (in de buurt van de supermarkt waar ik mijn boodschappen doe ) waar ik me inschreef voor 12 km.
Deze voerde me langs een paar mij onbekende straten van Liedekerke naar een aangelegd pad waar geen gemotoriseerd verkeer toegestaan was, dan een talud op om via een graspad het aangelegd gravelpad parallel aan de spoorweg te bereiken. Die volgde ik tot aan het jaagdpad langs de Dender, dus liet ik Denderleeuw letterlijk links liggen. Via het industrieterrein Begijnenmeers bereikte ik het rond punt nabij het station van Liedekerke, en ging verder richting autosnelweg. Maar daar zijn geen voetgangers toegelaten dus ging het via een brug over de spoorweg naar Sint-Katherina-Lombeek waar de rustpost was ingericht. Daar was niemand met wie ik absoluut een pot (warme choco) wou drinken, dus ging ik verder mijns weegs. Deze leidde mij over een eerder nieuwere brug alweer over de sporen richting Liedekerke- en Hertigembos. Daar was nogal wat volk, niet alleen wandelaars, maar ook veel joggers. Eens dat bos uit, stak ik nabij de parking de straat over naar een woonwijk. Daar zat een kater te zonnen, ik kon er niet aan weerstaan om er een foto van te nemen en hem in de hals te kriebelen (veel katten lijken dit graag te hebben). Zo kwam ik aan de praat met het bazinnetje die vertelde dat zij de kat drie jaar geleden in het bos vond, helemaal ziek, ze heeft hem er dan bovenop geholpen, en hij is haar daar duidelijk nog steeds dankbaar om. Dan restten me nog enkele 100den meters tot het einde, waar ik twee Sportvriendinnen trof en met hen nog iets dronk.
Het weer was uitstekend, de zon hield me de hele tijd gezelschap, en de omloop was leuk.
V.C. Eendracht Aalst 2002: Seizoen 2011-2012, SK Sint Niklaas - SC Eendracht Aalst
30.10.2011: SK Sint Niklaas - SC Eendracht Aalst: 1-2
Eendracht Aalst heeft na enkele thuisnederlagen opnieuw een driepunter kunnen behalen, ze won vanmiddag de Oost-Vlaamse derby op het veld van SK Sint-Niklaas met 1-2. De wedstrijd kon voor Eendracht niet beter beginnen want na enkele minuten zette Depoitre de 0-1 reeds op het bord met een gekraakt schot. De thuisploeg stelde de stand op het halfuur gelijk via Glouftsis maar nog voor de pauze zette Moreels de 1-2 eindstand reeds op het bord. Eendracht hield stand in de tweede helft en pakt zo opnieuw de drie punten op verplaatsing. Door deze zege doet Eendracht een prima zaak in het klassement, ze staat nu op de zevende plaats met 17 punten, 12 minder dan KAS Eupen, maar die ploeg heeft dan ook nog niet verloren. Behalve Depoitre en Moreels deden dezen ook mee: Crispijn (verving Moreels in de 85ste minuut), Vervaeke (werd in de 65ste minuut vervangen door Gallucci), Verheyden, Cousin, Gbarssin (verving in de 70ste minuut Van Renterghem), De Schutter, Filipovic, Kestens, De Castro en natuurlijk keeper Van Den Noortgaete.
28.10.2011: Op de website van Eendracht Aalst staat te lezen dat het bestuur en het management van Eendracht Aalst vandaag op een persconferentie een saneringsplan gelanceerd hebben om een stabiel voortbestaan van de club in tweede klasse veilig te stellen. Hardnekkige geruchten als zou EA een stap terugzetten naar vierde klasse om zo van haar schulden verlost te raken, werden formeel ontkend door waarnemend voorzitter Markey. 't Is maar best! Van vierde klasse naar derde was rap geschied, maar de promotie van derde naar tweede klasse heeft behoorlijk lang geduurd. De eerste doelstelling op korte termijn is het behalen van de noodzakelijke licentie. Tegen eind dit jaar wil de club zich verzekeren van de 300.000 euro extra financiële middelen die hiervoor vereist zijn (graag komende van sponsors, maar aan besparingen wordt ook gedacht). We zijn goed op weg om die licentie te halen, aldus Markey. Het saneringsplan bestaat uit drie delen: besparingen, het verwerven van extra inkomsten door initiatieven in samenwerking met de supporters, en het realiseren van bijkomende sponsoring. Het eerste doel is de financiële stabiliteit (als ge 't mij vraagt, ook een stabiel bestuur, nu zijn er al wat wijzigingen geweest), en als dat bereikt is in tweede klasse, dan wil EA wel naar eerste promoveren.
Voor wat supporters betreft, is er binnenkort een mosselsouper georganiseerd, maar er zijn nog andere interessante plannen: - een strafschoppentornooi voor de supporters (is dat op de Zandberg?), - clubtruitjes waarop supporters tegen betaling hun eigen naam kunnen laten plaatsen (zoals bij HSV ), - een veiling van oud Eendracht Aalst-materiaal (zou dat supporters- of clubmateriaal zijn?) - een steunactiedorp op de parking vóór het stadion tijdens elke thuismatch - ambiance-activiteiten in de kantines - nacht van den Iendracht met optredens (ik denk dat dit al georganiseerd werd, al was ik er niet bij). De opbrengsten hieruit zijn blijkbaar voor de club, en die zal dus duidelijk aan de supporters laten weten hoeveel elke aktie opbrengt.
Maar de spelers moeten niet wachten van winnen tot de plannen van Markey uitgewerkt zijn, sportieve resultaten zijn hun verantwoordelijkheid.
Hamburger Sportverein: seizoen 2011-2012, HSV-1. FC Kaiserslautern
30.10.2011: HSV-1. FC Kaiserslautern: 1-1
Fink speelt met deze opstelling: Drobny, Westermann, Bruma, Aogo, Jansen, Rincón, Guerrero, Berg, Töre, Rajković en Kacar; op de bank zitten Mickel, Diekmeier, Tesche, Jarolim, Son, Skjelbred en Lam.
Na balverlies in het middenveld komen de gasten tot hun eerste mogelijkheid, De Wit trapt van op 20 meter net naast de linker paal voorbij. Aogo komt via links in balbezit en treuzelt niet, zijn steile pas gaat naar de penaltyrechthoek, maar een beetje te snel voor Jansen. Een verre inworp zorgt voor gevaar in de 16 van de thuisploeg, eerst komt Tiffert aan bal en trapt het leder naar het doel van Drobny, die schitterend reageert. De rebound wordt door Kouemaha nipt naast getrapt. Een hoge bal naar Guerrero past deze naar Töre, die meteen op doel trapt, maar zonder gevaar voor de keeper. In een ongevaarlijk duel zet Rajković zijn elleboog en treft Tiffert. De scheidsrechter trekt meteen rood, Hamburg moet dus met 10 man verder spelen, intussen wordt Tiffert behandeld. Fink reageert op de rode kaart, Berg moet wijken voor Diekmeier. Via de rechterkant komt een hoge flankpas in de rug van de verdediging, van de linkerkant wordt de bal terug naar het midden gespeeld waar De Wit onhoudbaar van op 20 meter in de rechterhoek scoort. Jansen trapt van op 20 meter direct naar doel maar de bal knalt tegen de dwarslat. Een vrije trap van Aogo landt bij Westermann, wiens kopbal door de keeper kan geweerd worden. Een paar minuten later wordt gefloten voor de rust met misschien een donderpreek van Fink, die een thuiszege had beloofd op de website.
De tweede helft begint met dezelfde spelers als de eerste geëindigd is. Hopla nu heeft Westermann de gele kaart getoond gekregen, maar waarom, dat weet de LiveTicker-reporter blijkbaar niet. Een vrije trap (veroorzaakt door Westermann?) van op ongeveer 20 meter ruist nipt aan het doel van Drobny voorbij, alweer was het De Wit. Guerrero schermt de bal tegen 3 tegenspelers af, speelt naar links op Jansen, wiens schot nipt voorbij gaat. Er valt dan toch een doelpunt voor HSV maar het wordt niet toegekend en intussen heeft ook Diekmann een gele kaart gezien Een verre pas naar Guerrero, die de bal aanneemt en precies afsluit, maar het doelpunt wordt dus afgekeurd. De scheidsrechter heeft gezien dat Guerrero de bal met de hand zou gestopt hebben. Intussen zijn de koppen geteld in de tribunes: 55.348 zijn het er. Blijven proberen, moet Guerrero gedacht hebben, eens lukt het. En jawel hoor! Eerst de sterke inzet van Rincón, die de bal naar Töre stuurt, dan zet Töre door en stuurt een precieze flankpas naar Guerrero, die onhoudbaar binnen kopt. Iedereen is weer wakker, na de trap van op de middenstip stormen de Kaiserslauterse spelers naar voor en verspillen een kans van op rechts net naast het doel van Drobny. Een vrije trap van HSV wordt afgeblokt. Maar de tweede of ook derde bal wordt gevaarlijk. Jansen geeft een pas naar rechtsbuiten, waar Guerrero enkel nipt aan de bal komt en Trapp het schot in hoekschop kan werken. Opnieuw redt Drobny het gelijkspel. Na een verdedigingsfout van Bruma komen de Rode Duivels (die van Kaiserslautern ) gevaarlijk voor doel. De daaruit volgende trap weert Drobny met een grandioze reflex af. Zo te zien begint hij stilaan het niveau van Rost te bereiken. Dan komt Lam in de plaats van Töre. Abel treft na een hoekschop met een kopbal de dwarslat, daar is HSV aan een nederlaag ontsnapt. Tesche vervangt Kacar. Westermann geeft na een sprint de bal aan Guerrero, die het leder van op grote afstand op doel trapt, maar dan direct naar de doelman, zonder gevaar, dus. Aan de rand van de penaltyrechthoek trapt Tiffert op doel, maar net voorbij en Drobny stond toch paraat. En daarmee is dit zoveelste gelijkspel ook weer een feit Maar ik troost me, HSV staat op een barrageplaats (16de), behalve Freiburg heeft blijkbaar ook Augsburg verloren.
Intussen zijn de wedstrijden voor de volgende ronde van de DFB-beker geloot en HSV speelt op 20 of 21 december in Stuttgart tegen VfB. Als de Hamburgers zich plaatsen voor de daarop volgende ronde, dan is de volgende wedstrijd voor de DFB-beker (de kwartfinale) begin februari 2012, de halve finale in het lenteweekend (20 of 21 maart) en de finale op 12 mei, een week na de laatste Bundesligawedstrijd.
28.10.2011: Slecht nieuws voor HSV en zijn supporters, Petrić is voor 3 tot 4 weken buiten strijd wegens een spierblessure, die hij eergisteren (twee dagen na de kwalificatie voor de volgende ronde van de DFB-beker) tijdens een training opliep. Als alternatieven ziet de trainer Guerrero, Son en Berg. Het hangt er van af wie de betere uitstraling heeft en laat zijn buikgevoel beslissen. Hopelijk heeft Fink geen spijsverteringsproblemen.
Hamburger Sportverein: seizoen 2011-2012, Eintracht Trier-HSV, DFB-beker
25.10.2011: Eintracht Trier-HSV: 1-2 (n.v.)
Fink roteert een beetje voor deze bekerwedstrijd en speelt met deze opstelling: Drobny - Westermann, Mancienne, Rajković, Aogo Jarolim, Tesche Diekmeier, Lam Berg, Son; op de bank zitten Mickel, Jansen, Bruma, Rincón, Skjelbred, Guerrero, Sala. Petrić doet dus niet mee, hij heeft een lichte blessure.
Dat begint al goed... Kuduzovic marcheert via links, laat Rajković staan en past schuin naar Kulabas, die van op korte afstand de bal erin schuift (9). Dan doet Trier de deur dicht, Berg probeert het van op de tweede lijn, maar zonder succes (15). De Hamburgers zetten nu meer druk en komen door een bal van Berg tot een eerste gevaarlijke situatie. Het was als flankpas bedacht, de pas wordt almaar langer en kon eigenlijk binnengetrapt worden, maar de keeper van Trier is ter plaatse. Jarolim krijgt de gele kaart te zien, nadat hij Abelski slechts met een fout kan stoppen. Intussen houdt de thuisploeg de touwtjes in handen en blijven Son en Berg wel proberen de gelijkmaker uit de brand te slepen (en als dat tijdig lukt, misschien nog de kwalificatie voor de volgende ronde). Maar met die tussenstand van 1-0 verlaten de spelers en trainers het veld voor de rust.
In de tweede helft komen Guerrero in de plaats van Jarolim en Skjelbred in de plaats van Mancienne. HSV is als volledig veranderd uit de pauze gekomen en heeft ook meteen de eerste echte dikke kans, maar Westermanns kopbal zoeft een paar centimeter voorbij de paal langs de verkeerde kant. Even later wordt Westermann gevloerd in de penaltyrechthoek, maar krijgt geen strafschop, en dan heeft Trier twee kansen na elkaar, gelukkig zonder gevolgen. En dan gebeurt het toch: Berg scoort (63). Skjelbred stuurt een flankpas van rechts en Berg kopt in de lange hoek. In de 73ste minuut trapt Guerrero de bal in de verste hoek, maar hij zou buitenspel gestaan hebben. HSV probeert dus verder door de verdediging te geraken, maar meer dan een gele kaart voor een Trierse speler levert het niet op. Na een paar extra minuten fluit de scheidsrechter toch af, er komen verlengingen aan te pas.
De eerste helft van de verlenging begon met een reuzenkans voor Trier, maar gelukkig zonder gevolg. Westermann probeert het van op afstand maar mist. En Son wacht in de rebound te lang en wordt twee meter voor doel nog afgeblokt. Drobny heeft ook zijn werk, onder andere met een aanval van Zittlau die ineens met de bal voor hem uitkomt. En dan is t eerste kwartier voorbij. Een beetje verfrissen, zeker, en wat spieren strekken voor de laatste 15 minuten. Na vijf minuten is het uitgerekend Aogo die voor het wellicht verlossend doelpunt zorgt met een vrije trap . Guerrero heeft de 1-3 op de voet maar trapt te onzorgvuldig. Rincón komt dan voor Son. Guerrero gaat er dan nog eens van door met de bal maar die gaat naast, doch er volgt een hoekschop. En dan wordt voor het einde gefloten, HSV gaat dus een ronde verder.
Op de website van de bezoekers lees ik dat ze vanmiddag verloren met zware cijfers van een sterk spelend SC Charleroi. Aan de rust stond het reeds 3-0 via drie doelpunten van Gueye, waarvan het eerste op strafschop. Eendracht moest na de pauze met tien verder na een tweede gele kaart voor Podevijn, die hierdoor ook de wedstrijd van volgende week op SK Sint Niklaas mist. Eendracht speelde echter een betere tweede periode en kon tegenscoren via Moreels. In de slotminuut diepte Charleroi de kloof nog verder uit via een strafschopdoelpunt van Gnohere.
Hamburger Sportverein: seizoen 2011-2012, HSV-VfL Wolfsburg
22.10.2011: HSV-VfL Wolfsburg: 1-1
Terwijl ik in en om Erkrath (niet erg ver van Düsseldorf) aan de wandel was, startte HSV met deze wedstrijd om 18.30 uur en haalde een gelijkspel uit de brand. In de tweede minuut profiteerden de gasten van een verdedigingsfout van Aogo en Mandzukic scoorde. HSV probeerde tegen te scoren: Töre, Petrić, Jansen en zelfs Aogo na de pauze. En dan, in de 56ste minuut, was het eindelijk zover, via Guerrero en Kacar werd Petrić vrijgespeeld (net geen buitenspel) en lobde de bal over de keeper van de gasten, waarop hij nog eens een denkbeeldige pijl de lucht inschoot. Wolfsburg probeerde nog de drie punten mee te nemen, maar Drobny en Petrić (!) verhinderden dat. Fink stelde de volgende spelers op: Drobny - Westermann, Bruma, Rajković (46 Diekmeier), Aogo - Kacar (79' Tesche), Rincón - Töre, Jansen (86 Lam) - Petrić, Guerrero en er waren 54.378 toeschouwers.
23.10.2011 Affligem Abdijbieren Classic, georganiseerd door Wsv De Kadees Aalst (063)
Ik kwam voorspoedig aan en vond gelukkig nog een parkeerplaats in de nabijheid van het Faluintjeshof waar ik me inschreef voor 14 km want dat was de minimumafstand om een controle in Moorsel te hebben. J
Intussen waren Sportvrienden Lieve en Maurice ook aangekomen en ingeschreven, voor 21 km (14 km plus de lus van 7 km), met hen stapte ik naar Moorsel, al babbelend, een ruime 7 km verder. We dronken er iets warm maar ik liet ze vertrekken, want ik verwachtte halvelings Annemie en Mark te zien. Dat gebeurde evenwel niet daar, wie ik er wel zag waren mijn buurvrouwen, Francine en Trees. Dus dronk ik met hen nog een mok warme choco en babbelde wat met hen. Intussen wist ik al dat ik Annemie en Mark in Meldert zou treffen. Dus enkele minuten nadat Francine en Trees (ook 14 km wandelend) vertrokken waren, was ik ook weg, nadat ik afscheid nam van enkele werkende Kadees: Lucia, Geert, Conny, Ellen, Johan, Marnik, Rudolf en Werner die stond te kijken of iedereen wel goed werkte. J
Terug naar Meldert passeerde ik een leuk kapelletje en een mooi kerkje waar ik ook binnen ging fotos nemen. Wegens de witte wanden moest ik aan de Michel, een belangrijke kerk in Hamburg, denken, maar het beeld van de Heilige Antonius miste wel een varkentje aan zijn voeten. De startplaats bereikte ik door het Faluintjesbos. Terug in het Faluintjeshof in Meldert waren mijn vrienden er inderdaad ook aangekomen, en met hen dronk ik alweer iets warms, alvorens we afscheid namen.
Het weer was uitstekend, de zon hield me de hele tijd gezelschap, en de omloop was leuk.
22.10.2011 Euraudax Düsseldorf, georganiseerd door Euraudax Duitsland
Ik kwam erg voorspoedig aan, de wandelaars bleven nog een kwartier weg, en Gerd, die de bevoorrading verzorgde, liep wat rond op de parking bij het station van Erkrath-Hochdahl. Het café, Gaststätte Methner, was gesloten nadat de eerste lus aangevat was, en om half twee ging het weer open, intussen had Gerd me al een broodje kaas en een koek gegeven, overschot van te veel gekocht. De meeste van de 11 wandelaars die 50 km wandelden (Wilma en Jan hadden ook aan 25 km genoeg) hadden een spaghetti besteld en kregen er een kommetje sla bij, maar Pierrot is er niet dol op en Lucia ook niet, dus had ik meteen nog wat meer middagmaal, ik dronk er twee glazen witte wijn bij.
Intussen was ik ingeschreven en om half drie vertrokken we voor de tweede lus van 25 km. Deze ging in een voor mij behoorlijk tempo door en langs Erkrath zelf, bergop, bergaf (met hier en daar een helpende duw in de rug van Jean-Paul) door een wildpark waar we nogal rap doorgingen, en Gerresheim (deelgemeente van Düsseldorf), waar een mooie basiliek staat, gewijd aan de Heilige Margaretha. Het ging dan verder, of eerder: terug naar Erkrath-Hochdahl via de Römerweg.
Het weer was uitstekend: de zon hield ons de hele tijd gezelschap en aan de eerste wagenrust mocht ik gelukkig mijn winterjas in Gerds auto achterlaten, de fleece over het T-shirt was warm genoeg. Ik ben blij dat ik kwam wandelen, ik vind het de verplaatsing wel waard, het is een mooie streek, maar ik heb toch aan Marion, organisator en baankapitein, bij de eerste wagenrust (in een bos) en na de wandeling gezegd dat het te rap ging, dat vonden Lucia en Geert trouwens ook, en dat wil wat zeggen.
Er waren dus weinig wandelaars, twee Duitsers (Marion en Willy), twee Nederlanders (Wilma en Jan die nog een afspraak hadden) en de rest Belgen van wie Pierrot de enige Waal was, de rest waren Vlamingen.
20.10.2011: De plannen van besparing op de kap van de klant en de werknemer van de NMBS zijn nog altijd in 't krantennieuws. Zo heeft de NMBS vanmorgen de officiële lijst met 193 geschrapte treinen gepubliceerd. Op de lijst staat ook het aantal personen dat de bewuste trein neemt. Op de lijst staan 170 binnenlandse treinen en 23 treinen die over de landsgrenzen sporen. Die laatste verdwijnen pas in 2014, na overleg met de buitenlandse spoorwegmaatschappijen (zou de trein naar Maastricht die ook Denderleeuw aandoet er bij zijn?). Het zwaarst getroffen is de lijn Sint-Niklaas-Dendermonde-Brussel. Daar verdwijnen dertig treinen, voornamelijk tussen Dendermonde en Brussel-West. De NMBS vermeldt ook telkens de maximale bezetting van de treinen. Geen enkele van de geschrapte treinen vervoert meer dan 40 reizigers. In een aantal gevallen bedraagt de maximale bezetting volgens de cijfers van de NMBS zelfs niet meer dan twee reizigers. "Mijn" treinen staan er natuurlijk niet bij, want als ze daar volk tellen, staan er misschien meer dan 40 reizigers recht bij gebrek aan voldoende zitplaats... Maar wel drie treinen die van Aalst naar Burst rijden, twee 's ochtends en een 's avonds, en terug ook.
In dezelfde krant, De Standaard, heeft ontslagnemend Minister van Overheidsbedrijven Vervotte (CD&V) verklaard dat het besparingsplan van de NMBS sowieso doorgevoerd moet worden. Dat deed ze donderdag in de Kamer. Vervotte benadrukte dat de besparingen niet worden doorgerekend aan de reizigers. Ze kent de NMBS nog niet goed, zeker... Vervotte benadrukte in de Kamer wel dat het grootste deel van de besparingen door de NMBS-groep zelf worden gedragen. "Ze worden dus niet afgewenteld op de klant." De ontslagnemende minister zei het wel essentieel te vinden dat er realistische alternatieven gevonden worden die de reistijd niet substantieel verhogen. "Dat betekent niet dat we overal bussen en taxi's gaan inleggen. Het is ook mogelijk dat er realistische alternatieven worden gevonden met betrekking tot de uurroosters." Is het dan de bedoeling dat de passagiers van de eind volgend jaar geschrapte treinen zelf de auto nemen tot het dichstbijzijnd groot station?
Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels heeft een ander voorstel: ze wil dat de 33 geschrapte treinen binnen de zone van het Gewestelijk Expresnet (GEN) vervangen worden door GEN-treinen. Dat maakte ze donderdag bekend. Grouwels wil dat Brussel zo vlot bereikbaar blijft. In 2012 wordt het exploitatieschema van het toekomstige GEN opgesteld. Brigitte Grouwels zegt er daarbij op te zullen aandringen dat de 33 geschrapte treinen vervangen worden door GEN-treinen. "Op die manier blijft Brussel verbonden met de tewerkstellingszones in Vlaams- en Waals-Brabant," verklaart Grouwels. "Ook de NMBS heeft zelf al aangegeven dit idee genegen te zijn." Madammeke, de NMBS is niets genegen dan 't geld van de pendelaars (of hun werkgever)... Grouwels wil met haar boodschap naar eigen zeggen ook de dramatische berichten nuanceren over de geschrapte treinen van en naar de hoofdstad. De vervanging door GEN-treinen moet mee de ontwikkeling van een stadsspoor mogelijk maken, stelt de Brusselse minister. Ze is tevreden dat in de hoofdstad geen haltes of stations afgeschaft zijn.
19.10.2011: Ook vandaag nog zijn de besparingsmaatregelen, en dan vooral de treinschrappingen, groot nieuws, zo bevestigt De Standaard dat uiteindelijk besloten werd 193 treinen te schrappen van de 302 treinen die bedreigd werden. De treinen die aan een van de volgende drie voorwaarden voldoen, bleven behouden.
De treinen waarvan de opbrengst de energiekost dekt
De treinen waar minstens veertig reizigers op zitten
De treinen die niet geschrapt mogen worden op basis van de beheersovereenkomst
De definitieve lijst werd nog niet bekendgemaakt, maar De Standaard heeft die drie criteria toegepast op de oorspronkelijke lijst. Resultaat, een lijst van 195 treinen die geschrapt worden. Bij de NMBS wou niemand commentaar geven over het verschil van 2 tegenover het aantal dat de spoorwegmaatschappij gecommuniceerd heeft. En De Standaard geeft een link waar de lijst van geschrapte en ook behouden treinen te raadplegen is: http://www.standaard.be/extra/treinen/?mobile=n. Het spreekt voor zich dat wanneer in een trein waar minstens veertig reizigers op staan in plaats van te zitten, blijft bewaard...
Het is niet uitgesloten dat er acties komen na de beslissing van de raad van bestuur van de NMBS over de besparingen. Dat zegt Jos Digneffe van ACOD Spoor. En wat precies bedoelt hij met "acties"...? Enfin, volgens Digneffe wordt 97 miljoen euro van de 110 miljoen euro aan besparingen gerealiseerd op kap van het personeel (en de overige13 miljoen euro? op de kap van de vaste klanten?). De vakbond vreest voor het verdwijnen van duizend banen. Het gaat volgens Digneffe vooral om banen in de werkplaatsen, maar ook onder meer bij de treinbegeleiders (dat die dan in niet geschrapte treinen werken). De vakbond betreurt ook dat 2.800 reizigers hun dagelijkse vroege en late treinen zullen moeten missen. Maar verder moet hij met reizigers geen rekening mee houden, wellicht, bij het plannen van acties... Volgende week consulteert de vakbond zijn achterban. "Er is nu al veel ongenoegen over de huidige toestand. Dit kan de klassieke druppel zijn. Acties zijn dan ook niet uit te sluiten," dixit Digneffe, die hoopt spontane acties te kunnen voorkomen. Bij de klanten is ook veel ongenoegen, maar die denken niet aan stakingen, hoor, die dragen hun lot! Nog volgens de ACOD-er is het hoog tijd om klaarheid te scheppen over de aanwending van de 3 miljard euro aan overheidsdotaties voor de NMBS. Die zijn bestemd voor de openbare dienstverlening. Hij zegt van verscheidene mensen te horen dat een deel daarvan naar het goederenverkeer gaat.
Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus, ziet andere manieren om te besparen. Zo verwijst hij naar de consultancyopdrachten, waarvoor de NMBS al jaren miljoenen euro betaalt. Ook de NMBS Holding ligt onder vuur. Vanseveren vindt die structuur overbodig. "We hebben Infrabel voor de sporen en de NMBS rijdt met de treinen. De holding bestaat niet in andere landen. Ze is niet nodig en we zouden ze dus beter afschaffen." De reizigersvereniging is bereid om te praten met de NMBS en is voorlopig niet van plan om actie te voeren tegen de besparingen. Dat de vakbonden wel al met acties dreigen, betreurt Vanseveren (ik ook, maar ze kennen daar geen andere vorm van actie voeren dan stakingen). Hij wil graag samen met de vakbonden actievoeren, zoals dat dinsdag het geval was. "Een staking richt zich tot de verkeerde doelgroep," klinkt het.
Iets anders staat ook in De Standaard: tijdens het eerste semester van dit jaar werden 282 treinbegeleiders verwond door passagiers. Dat bericht La Dernière Heure woensdag. In totaal telt de NMBS 2.947 treinbeleiders. Bijna één op tien (9,6 pct) was dus slachtoffer van fysieke agressie tijdens de eerste zes maanden van het jaar. Dat is een stijging met 1 pct tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het aantal slachtoffers dat lichte verwondingen opliep, daalt met 8 pct (159 gevallen in het eerste semester), maar het aantal slachtoffers van ernstiger slagen en verwondingen stijgt 15 pct (123 gevallen). Het aantal gevallen van verbale agressie stijgt 7 pct (541 gevallen). Alle gevallen van agressie samen is over de eerste zes maanden van het jaar 5 pct gestegen tegenover de eerste helft van vorig jaar. Over spontane stakingen, die zich dus tot de verkeerde doelgroep richt, is in dat artikel geen sprake, hoewel dat dus meestal wel gebeurt.
18.10.2011: In het laatavondjournaal wordt meegedeeld dat de NMBS heeft beslist om 193 treinen te schrappen. Dat zijn er dan 193 die geen vertraging zullen oplopen of maar 1 keer afgeschaft worden, namelijk met deze besparingsmaatregel... Voor 170 van de 193 treinen gaat de nieuwe regeling in vanaf december 2012. In een tweede fase, tegen 2014, worden nog eens 23 grensoverschrijdende treinen geschrapt. Daarover moet nog onderhandeld worden met buitenlandse partners. Volgens Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, zou het schrappen van de treinen een besparing betekenen van ongeveer 13 miljoen euro tegen 2015. De treinen die geschrapt worden, vervoerden doorgaans minder dan 40 man (en hoeveel vrouwen? ). In totaal worden zowat 2800 passagiers getroffen, gemiddeld 14 per trein. Er wordt nu gezocht naar een oplossing voor deze reizigers. Zo wordt gekeken naar alternatieven zoals de bus, en zal er daarom ook overlegd worden met De Lijn, de MIVB en de TEC. In totaal wil de NMBS 100 miljoen euro besparen tegen 2015. Om dit doel te bereiken, zullen vooral de administratieve en ondersteunende diensten aangesproken worden, ook al worden alle kosten aangepakt, aldus nog Descheemaecker. Er zouden geen naakte ontslagen komen (alleen geüniformeerde? Nee, gepensioneerden en zij die zelf ontslag nemen omdat het elders nog beter is, worden niet vervangen). De NMBS zal zich ook engageren om de tarieven voor de binnenlandse treinen tussen 2012 en 2015 enkel te laten evolueren met de inflatie (en dus niet met de stiptheid?). De raad van bestuur gaf geen groen licht voor de opheffing van haltes en stations (dus halte Welle blijft bestaan en wordt verder onderhouden). Ze vroeg grondig te bestuderen of hun werking kan worden verbeterd in het kader van het transportplan 2013-2025.
18.10.2011: Om 19.17 uur is de NMBS-top nog aan het vergaderen over de besparingen die ze kan doen. Intussen heeft de ontslagnemende minister bevoegd voor overheidsbedrijven, Vervotte, toch al gezegd dat ze ermee kan leven dat de NMBS enkele treinritten schrapt, zolang er alternatieven zijn. Een busrit bijvoorbeeld. Het kan volgens Vervotte niet de bedoeling zijn dat mensen, door de geschrapte treinen, niet meer de mogelijkheid hebben zich bijvoorbeeld naar hun werk te verplaatsen. Er kan maar geschrapt worden als er een haalbaar alternatief is: de bus. Met 'haalbaar' bedoelt Vervotte 'een alternatief dat de reistijd niet substantieel verhoogt'. Vervotte beklemtoont dat dit haar standpunt is. Het is niet haar recht om dit op te leggen. "De NMBS kan deze treinen schrappen zonder dat ze daarmee de beheersovereenkomst overtreedt," zegt ze. Vervotte vraagt begrip voor het schrappen van treinen die nauwelijks zes, zeven reizigers vervoeren. Zo weinig reizigers betalen zelfs niet de energiekosten terug die de NMBS maakt om de treinen zich te laten verplaatsen (dat doen de anderen dan die soms met veel moeite een zitplaats vinden). Laat staan het personeel, het sleet aan de treinstellen... De CD&V-politica waarschuwde voor een te eenzijdig beeld van de besparingsplannen bij het spoor. Er ligt wel degelijk een heel pakket maatregelen op tafel, maar enkele punten zijn volgens haar fel uitvergroot en te weinig geduid. Al gaf Vervotte toe dat niet alle punten al rijp zijn. "Ik denk dat men op vlak van aanbod eerst duidelijkheid moet creëren over al die criteria, zodat de mensen alle bedoelingen kennen," verduidelijkte ze. Op personeelsvlak stelt Vervotte zich dan weer vragen bij de personeelsstijging binnen de algemene diensten van de NMBS en Infrabel. Zij hebben volgens de minister de neiging om zich meer als eigen onderneming te gedragen, wat niet strookt met het idee van de NMBS-holding. Maar een hertekening van de structuur kan volgens haar best door de nieuwe regering opgestart worden.
Op TV waren ook Vanseveren (TreinTramBus) en Digneffe te horen, wat die laatste betreft, dat hij maar niet denkt aan stakingen organiseren, want reizigers zijn nu al de pineut.
15.10.2011: In Het Nieuwsblad en op de website van De Standaard staat te lezen dat de NMBS 302 treinen (vooral zeer vroege en zeer late) wil schrappen en 36 stopplaatsen wil sluiten ("de NMBS vraagt aan infrastructuurbeheerder Infrabel om de geplande investeringen te bevriezen"). De kranten hebben ook een webpagina met de 302 te schrappen verbindingen, zoals http://www.standaard.be/treinen, en wat betreft te sluiten stopplaatsen, daar staat Welle (bij Denderleeuw) ook tussen. Wanneer ik toevallig eens langs die halte rijd, ziet die er behoorlijk leuk, en zeker niet verwaarloosd uit. Van die schrappingen zal ik wellicht geen last hebben, maar wie zich wel moet reorganiseren om op zijn bestemming te geraken, mag zich van mijn sympathie en medeleven verzekerd weten, ook al is hij/zij daar niets mee gewonnen. De NMBS anderzijds wordt van allerlei kanten verguisd om die besparingsmaatregelen waar alleen de klanten de dupe van zijn, diezelfde klanten die volgend jaar in februari weer wat meer moet betalen voor het vervoer en zeker niets meer dan het vervoer (stiptheid, zitplaats voor elke passagier, elementair reiscomfort zijn overbodige luxe en enkel optioneel). Over stiptheid gesproken, zelfs op een zaterdag is dat geen evidentie...
07.10.2011: De NMBS blijft in het nieuws, vakbonden en TreinTramBus protesteerden vandaag voor de maatschappelijke zetel. Immers, er zijn geruchten hier en daar dat treinen en stations op de schrappingslijst zouden staan. De raad van bestuur van de NMBS heeft echter nog geen beslissing genomen over de mogelijke schrapping van een aantal treinen en de sluiting van een aantal stopplaatsen. Er werd wel een akkoord bereikt over een tariefverhoging volgend jaar. De NMBS wil 300 namelijk treinen schrappen vanaf eind 2012. Het gaat om treinen waarvan de bezettingsgraad zo laag ligt, dat ze compleet onrendabel zijn (ik zal er wellicht dus geen last van hebben want de voorgaande trein, ook met eindbestemming Schaarbeek, normaal 6 minuten eerder vertrekkend in Denderleeuw, is ook goed bezet). De raad van bestuur van de spoorwegmaatschappij heeft zich al verschillende keren over het dossier gebogen. Dat ze maar opletten voor hun rug met dat gebogen zitten... Ook vanmorgen werd er dus geen beslissing genomen. Vermoedelijk valt de beslissing pas op 18 oktober (juist 't moment om aan stakingen te beginnen denken, hé, Digneffe, want 't is herfst, het personeel moet een laatste keer zijn gazon kunnen afrijden...).
Wat ze daar wel al weten, is hoeveel meer ze willen van de passagiers voor een ritje in veelal verlate treinen (afgezien van die 7 EUR extra toeslag waarvan gisteren sprake). De treintarieven stijgen vanaf 1 februari 2012 gemiddeld met 2,83%. Dit is een beperkte aanpassing, door de evolutie van de gezondheidsindex (+ 3,27%) en het niet behalen van de stiptheidsnorm die in het beheerscontract werd vooropgesteld. Abonnementen worden 2,27% duurder. Ook de prijs van een aantal passen wordt aangepast. De Rail Pass (10 ritten) kost vanaf 1 februari 2012 76 euro (2de klas) in plaats van 74 euro en 117 (1ste klas) in plaats van 113 euro. Een seniorenbiljet wordt 0,10 euro duurder in 2de klasse en kost voortaan 5,30 euro.De prijs voor een seniorenbiljet eerste klasse blijft ongewijzigd op 12 euro. De prijs van de Go Pass en de Key Card blijkt respectievelijk ongewijzigd op 50 en 20 euro. Ik ontsnap er dus aan.
In een reactie noemt reizersvereniging TreinTramBrus de prijsstijging 'gematigd'."De verhoging is minder dan de inflatie, dus niet buitensporig," aldus een woordvoerder van de organisatie. Toch blijft TreinTrambus hameren op enkele tekorten in de tarieven. Er is volgens de organisatie een tekort aan interessante tarieven voor vrije tijd. Er is met name nog steeds geen alternatief voor de eerder verdwenen tickets voor een dag aan zee. "En dit terwijl het recreatieve vervoer het snelst stijgt, veel meer dan het woon-werk verkeer." Zeg nu niet dat ze die toeristen nog meer in de watten moeten leggen, hé, Vanseveren, je begint nu wel je familienaam eer aan te doen. Tenslotte zijn de pendelaars vaste klanten, dus garant staan voor een vorm van vast inkomen voor de NMBS, of die pendelaars nu alles, een gedeelte of niets betalen (de rest of alles betaalt de werkgever dan). TreinTramBus ziet ook een mankement in de tarieven voor de korte afstand (Key Card). Die tarieven stijgen wel niet in 2012, maar vorig jaar was er wel een stijging met 17 procent. "Op korte afstand kan de trein niet concurreren met de auto," argumenteert de reizigersvereniging. Ah, je weet het! Per auto zou ik 24,5 km afleggen, met de trein misschien iets meer wegens het ommetje langs Brussel Centraal, maar de trein doet er wel langer over (nu laat ik de gebruikelijke files buiten beschouwing, bij de NMBS zeggen ze toch altijd dat er op 't spoor geen files zijn...).
06.10.2011: Vroeger dacht ik dat Etienne Schouppe de boeman was van de pendelaar, maar ik moet me vergist hebben. Blijkbaar zit het terugschroeven van dienstverlening gewoon gebakken in de bedrijfscultuur van de NMBS. Gisteren stond in de krant dat het loket van het station (jawel, een station, geen halte) van Erembodegem zou gesloten worden, de klanten moeten dan maar hun vervoersbewijzen uit een machine halen. En wat als die machine dan defect is? Voor hun treinkaart moeten ze dan naar Denderleeuw of Aalst. Ik heb van 1980 tot maart 1997 de trein genomen (en teruggegeven ) in dat station, waar ik overigens de latere voorzitter van de wandelclub van Wetteren heb leren kennen (hij was daar stationschef). Ik heb destijds (nog voor de computer algemeen zijn intrede in de gezinnen gedaan had) ook mijn best gedaan met andere pendelaars maar ook NMBS-personeel in dat station om het terugbrengen van haltes of zelfs hele treinverbindingen tegen te gaan. Blijkbaar is het uitstel van executie.
Dus voor hun treinkaart kunnen de mensen naar Denderleeuw of Aalst uitwijken, maar voor andere ticketten bij defecte machine? Dit staat te lezen op de website van De Standaard (en in de papieren versie van Het Nieuwsblad had ik het vanmorgen al gelezen): treinbegeleiders zullen in de loop van 2012 geen rekening meer houden met excuses van reizigers die zonder kaartje opstappen. Zij betalen straks altijd een toeslag van zeven (7 !) euro als ze in de trein een biljet willen kopen, blijkt uit een NMBS-nota die De Standaard kon inkijken. Nu is dat kosteloos als men opstapt in een onbemand station, zolang men de treinbegeleider maar waarschuwt. Bij een station met een verkoopsloket betaalt men drie euro extra. De nieuwe regeling betekent in beide gevallen meer dan een verdubbeling van de huidige tarieven (ik reis met een Key Card, een enkele rit kost dan 2 EUR). Met die vaste toeslag wil de NMBS discussies vermijden. De meeste ruzies op de trein zijn te wijten aan onenigheid over het kaartje, bijvoorbeeld wanneer de reiziger de treinbegeleider niet heeft gewaarschuwd omdat hij op het nippertje de trein haalde. Het nieuwe systeem is minder gevoelig voor interpretatie.
Volgens de spoorweguitbater worden de reizigers ook lui (sic) en vinden ze het niet de moeite om op de klassieke manier een kaartje te kopen. Twee derde van de kaartjes die in de trein worden verkocht, gaan naar iemand die is opgestapt in een station met loket of betaalautomaat. Reizigersorganisatie TreinTramBus is niet te spreken over het plan (ik ook niet, al heb ik er zelf nauwelijks last van in Denderleeuw, er is een machine en er zijn twee loketten). "Elke reiziger heeft al meegemaakt dat er een te lange rij staat aan de loketten en de automaten niet werken," zegt woordvoerder Jan Vanseveren. "Wanneer je dat nu zegt tegen de treinbegeleider, moet je vaak helemaal niets betalen. Je moet mensen dus niet straffen omdat ze te goeder trouw dat excuus gebruiken. Wij vragen ons af of dat nieuwe systeem haalbaar zal zijn."
Wie niet akkoord gaat met de toeslag, kan terecht bij de klantendienst. Tijdens kantooruren, zeker, de meeste mensen nemen de trein naar hun werkplaats of onderwijsinstelling... De nieuwe regeling moet reizigers in elk geval meer gebruik doen maken van de biljetautomaten (als ze werken, hé?). Nu staan er 133 verspreid over heel België, goed voor vijf procent van de kaartjesverkoop van de NMBS. Volgend jaar komen er meer toestellen, ook in de onbemande stations (dat ze vooral die dan maar goed onderhouden!). Ze worden ook vervangen: de bestaande automaten dateren van 1999. Veel reizigers hebben de indruk dat ze meer niet werken dan wel. "Een verkeerd beeld", vindt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. "Gemiddeld zijn er maar een zevental kapot." Als die zeven elk in een ander station staan, is de klant wel de klos. De nieuwe automaten zouden bij een defect de treinbegeleiders daar zelf van op de hoogte brengen. Ja, ja, als er niets mankeert, zeker, en dan moet de reiziger toch toeslag betalen om iets waar hij niets kan aan verhelpen?
Ten eerste: ik denk dat de NMBS de laatste paar jaar veel schadevergoedingen wegens groteske vertragingen moeten betalen heeft, en dat nu op die manier wil recupereren. Ten tweede: het opvoeren van het aantal biljetautomaten is ongetwijfeld een voorbode van het terugschroeven van het aantal loketbedienden. En aan de vakbonden: begin nu niet te staken, hé, de vaste klanten van de NMBS zijn zelf de dupe en moeten het zo al genoeg ontgelden! Ten derde: de reiziger van luiheid betichten als NMBS-vertegenwoordiger getuigt van brutale lef...
04.10.2011: Het geklungel blijft duren, vandaag had de piekuurtrein naar Schaarbeek bijna twee keer zoveel tijd nodig om in Brussel Centraal aan te komen als in de dienstregeling staat, ik kwam daar aan met 21 minuten vertraging. Volgens wat ik op de website van De Standaard lees, is vanochtend iemand aangereden door een trein ter hoogte van de overweg in Dilbeek. Hierdoor hadden verschillende treinen vertraging. De trein van Zottegem naar Brussel-Zuid van 7.26 uur stond nog stil op de plaats van het ongeval. De reizigers konden overstappen op de trein Aalst-Schaarbeek, die daardoor opgehouden werd in Ternat. Ondertussen was op de lijn Denderleeuw-Jette al één spoor vrijgemaakt. Door de hinder was de trein Aalst-Brussel-Zuid afgeschaft tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid. In omgekeerde richting werden de treinen omgeleid tussen Jette en Denderleeuw, met een vertraging van gemiddeld een kwartier tot gevolg. De reizigers die uit Gent en Oudenaarde kwamen richting Brussel, konden ook vertragingen ondervinden van tien tot vijftien minuten.
Verder staat ook dit te lezen: de meer dan 100.000 reizigers die dagelijks in de stations Brussel-Centraal of Brussel-Zuid komen, kunnen voortaan beroep doen op interactieve informatiezuilen die in realtime trein- en stationsinformatie verschaffen. De acht zuilen, met tactiele schermen van 0,90 op 2,15 meter, zijn een gezamenlijk project van Infrabel en de NMBS-Holding. Ze moeten een antwoord bieden op alle vragen die een klant zich kan stellen bij aankomst in een station. "De palen staan opgesteld op die plaatsen van het station waar de meeste mensen voorbij komen. Bedoeling is dat reizen eenvoudiger en vooral sneller verloopt en dat de klant maximaal profiteert van de tijd die hij spendeert in het station," luidt het in een persbericht. Op de zuilen staat al de informatie die Infrabel aanbiedt op haar site "railtime". "Hiermee kan men zijn reis in realtime plannen van punt A naar punt B, rekening houden met eventuele actuele verstoringen op het net en zijn traject visualiseren op een kaart van België." Op basis van de gegevens van de NMBS-Holding is er ook een interactief stationsplan te consulteren. Alle diensten die worden aangeboden in en rond het station zijn er terug te vinden: winkels, openbaar vervoer, Blue-bike, parking en de taxistaanplaatsen. Eens een bestemming gekozen in het station, verschijnt er een stippellijn op het scherm die je van de zuil tot die plek de weg wijst. Nu nog wat meer stiptheid, o.a. door beter onderhoud van de infrastructuur en het rollend materieel, dan moeten we niet zoeken naar de dienstregelingen, dan zijn ze elke werkdag (en voor veel treinen: elk uur) hetzelfde... 30.09.2011: Deze namiddag bleek eens te meer dat de dienstregeling van weinig of geen tel is. Zoals de meeste vrijdagen nam ik de piekuurtrein (8904) met bestemming Oudenaarde. Zowat drie kwartier deed hij over ongeveer 25 km... Vooral de Noord-Zuidverbinding geraakte hij erg traag door, alsof alle andere treinen voorrang hadden. Naar het waarom heb ik het raden want toen de treinbegeleider toch iets zei, was dat zo stil dat zijn stem, en vooral zijn meedeling, nauwelijks boven het geruis van de luchtverversing kwam. En het was niet de enige trein met vertraging.
29.09.2011: Gisterochtend was van enige stiptheid ook alweer niets te merken. Heden namiddag ook niet, inzover dat ik zelfs een trein nam die voorzien vertrek in Brussel Centraal om 17.12 uur heeft, als 't u belieft. Moet die trein anders via Jette, soms? In het TV-nieuws en op de site van De Standaard is het nieuws te vernemen dat bij een instorting van een muur in het station van Jette vanmiddag vier werknemers van een onderaannemer van Infrabel onder het puin terechtgekomen zijn. Een van de mannen kwam daarbij om het leven, twee anderen liepen zware verwondingen op (op TV was nog een werknemer te zien met zijn linkerarm in een mitella). Het ongeval deed zich rond 14.45 uur voor op een werf van een aannemer die in opdracht van Infrabel een tweede onderdoorgang bouwt onder het station. Bij graafwerken stortte een zijmuur van de tunnel in. Brokstukken van die muur vielen op vier arbeiders en ook een graafmachine werd meegesleurd. Drie arbeiders konden relatief snel bevrijd worden.Twee van de mannen liepen wel zware verwondingen op. Een vierde slachtoffer werd volledig bedolven onder het puin. Voor hem kwam alle hulp te laat. "Omdat het om een afgesloten, beveiligde zone ging, waren er geen reizigers in de buurt. Die zijn dan ook nooit in gevaar geweest," zegt Frédéric Petit, de woordvoerder van Infrabel. Over de oorzaak van de instorting is nog geen duidelijkheid. Het spoorverkeer ondervindt heel wat hinder door het ongeval. Spoorlijn 50, Jette-Ternat-Denderleeuw, is onderbroken. De treinen die dat traject volgen kunnen wel over de hoofdspoorlijn Brussel-Aalst rijden. Het is niet duidelijk hoe lang de hinder nog zal duren.
27.09.2011: Vanmorgen stond ik al op het perron voor spoor 4 wanneer de trein naar Schaarbeek van 07.28 uur naar spoor 1 werd "verhuisd" en daar kwam hij dan nog met vertraging aan, de trein naar Brussel West stond er nog. Die vertraging breidde zich nog uit tot 17 minuten bij aankomst in Brussel Centraal. Ook mijn afdelingshoofd, komend van ten noorden van Antwerpen, had vertraging opgelopen, een trein die voor "de hare" reed, had een defect. Tja, "onderhoud" is blijkbaar een ijdel woord, laten verslijten maar tot het helemaal in panne valt en moet vervangen worden is de boodschap bij de NMBS, zo lijkt het wel.
20.09.2011: De werkgever had heden uitgeroepen tot "Dag zonder auto", maar de dienst die dat initiatief verkondigde, was wel vergeten eerst en tijdig contact op te nemen met de NMBS... Bij vertrek in Denderleeuw was er geen enkel probleem met de trein naar Brussel en verder tot Schaarbeek. Maar eens in de buurt van Brussel Zuid werd flink getreuzeld, naar verluidt zou de voorgaande trein een defect hebben en hiermee het spoorwegverkeer ophouden. Bij aankomst in Brussel Centraal werd al een vertraging van 15' genoteerd voor een trein die dus geen defect had... Toen de dienst die opriep vandaag de auto niet te nemen, een mail stuurde met een link naar een enquête (de kortste ooit, denk ik, slechts 2 vragen), stuurde ik een berichtje terug met het voorstel om voortaan de NMBS tijdig te verwittigen, zodat die haar zelf opgestelde dienstregeling tenminste deze ene dag zou respecteren. De twee vragen waren: hoe (eventueel: met welk voertuig) bereikt u gebruikelijk uw werkplaats (met vijf opties, o.a. openbaar vervoer, te voet), en hoe bereikte u vandaag uw werkplaats (met de zelfde vijf opties). Op beide vragen had ik 1 antwoord: openbaar vervoer.
16.09.2011: In het TV-journaal werd volgend bericht aangekondigd met de wijze woorden dat pendelaars gewoonlijk protesteren tegen te veel vertragingen met ongevaarlijk gemopper, iets dat spoorwegvakbondsleiders gerust in de oren mogen knopen. Maar voor zeven klanten was de maat vol. Zij zijn donderdag op de sporen gaan staan in het station van het Oost-Vlaamse Burst. Ze waren gefrustreerd omdat er de laatste tijd heel veel vertragingen zijn op de lijn Brussel-Zottegem. Donderdag was het een defecte locomotief die voor problemen zorgde. De stoptrein uit Brussel met bestemming Oudenaarde-Poperinge strandde in het station van Burst, waardoor enkele passagiers wilden overstappen op een andere trein richting Zottegem. Maar de conducteur liet hen niet opstappen (toonbeeld van NMBS-flexibiliteit). Uit frustratie sprong een van de reizigers op de sporen voor de trein om hem tegen te houden. Zes anderen volgden hem. Uiteindelijk werden de pendelaars toch toegelaten op het voertuig. De actie geeft volgens de initiatiefnemer aan hoe diep de frustratie zit over de gang van zaken bij de NMBS, waar vertragingen en afgeschafte treinen de laatste maanden veel vaker voorkomen dan voorheen. De NMBS erkent dat er de laatste tijd veel vertragingen zijn, maar betreurt de actie van de pendelaars. "Het is inderdaad spijtig dat deze mensen geplaagd worden door vertragingen, maar we proberen ons personeel zo goed mogelijk in te zetten om zo snel mogelijk een oplossing te vinden," zegt woordvoerster Frieke Neyrinck op Radio 1. Maar meiske toch, in Buenos Aires (Argentinië) steken ze vertraagde treinen in de fik, zie maar in mijn berichtgeving van 03.05.2011.
14.09.2011: Wat op de site van De Standaard staat, kan ik voor 2/3 bevestigen (ik pendel namelijk niet in Wallonië ): het treinverkeer is vanochtend moeilijk verlopen door twee technische storingen in Vlaanderen en een verkeersongeval in Wallonië. Wat Vlaanderen betreft, was er op de lijn tussen Denderleeuw en Brussel tussen 7.30 en 8.30 uur een technische storing aan een seininrichting in Lombeek, waardoor vertragingen tot 30 minuten ontstonden. "Er werd prioriteit gegeven aan de treinen naar Brussel," aldus Petit van Infrabel. Sinds 8.30 uur verloopt het treinverkeer weer normaal, weliswaar met gevolgvertragingen. Zowel de trein die in Denderleeuw om 07.22 moest vertrekken als "de mijne" vertrokken dus met vertraging. In het station riep men ook om dat op de lijn tussen Brussel en Dendermonde er zich een technische storing voordeed aan een overweg in Asse tussen 7 uur en 9.15 uur, en daardoor zouden zekere treinen via Jette rijden. In Wallonië ging het om een verkeersongeval: op de lijn Doornik-Brussel/Brussel-Doornik reed de bestuurder van een wagen een slagboom van de overweg in Havinnes af, waardoor die overweg en enkele andere overwegen tussen 7.30 uur en 9 uur gestoord waren.
13.09.2011: Sinds begin september is de Koningsstraat in Brussel (en van de vier straten die het Warandepark omringen) afgezet voor alle verkeer behalve tramverkeer, dus ook voor voetgangers. 's Morgens kan wat omweg via de hoekpoort van het park (de hoek met het Paleizenplein) me niet veel deren, maar 's avonds is dat er te veel aan. En dan neem ik de metro in Maalbeek, da's iets dichter dan Kunst/Wet. Deze namiddag viel op de monitoren (enkel te bezichten van op het perron, niet voordat je je kaartje valideert...) te lezen dat op politiebevel geen metro rijdt tussen Schuman en Montgomery enerzijds en Thieffry anderzijds (na Schuman heb je nog Merode en dan de splitsing). Op de duur kwam er toch ene door die stopte in Maalbeek en zijn normale weg volgde. Bij De Standaard vind ik dan de volgende uitleg: het metroverkeer werd in het Brusselse metrostation Merode stilgelegd nadat rond 17 uur een verdacht pakket was aangetroffen in de gang naar de lokettenzaal. Ook trams en bussen werden omgeleid. De politie en de ontmijningsdienst Dovo kwamen ter plaatse.
Om toch iets over treinen te vertellen, dit komt ook uit De Standaard en het kwam eveneens ter sprake tijdens het TV-nieuws: bij een ongeluk in Buenos Aires, waarbij een bus en twee treinen betrokken waren, zijn minstens zeven doden en 162 gewonden gevallen. Het ongeluk gebeurde dinsdag tijdens het spitsuur. De buschauffeur navigeerde om de slagbomen heen om nog vlak voor een aanstormende trein de spoorwegovergang over te komen. De bus werd door de trein gegrepen. De trein zelf ontspoorde en knalde op een andere trein. Onder de doden is de buschauffeur. Veel gewonden zijn er slecht aan toe. Als ik die trein op TV zag, moest ik denken aan erg oude NMBS-treinen, of aan de treinen van de Supervia van Rio de Janeiro (hoewel ik die vanop de hoogte bekeek, ik kan me daarin dus vergissen). Interieurfoto's staan niet op de site, maar elk rijtuig heeft wel 3 deuren naar de perrons.
Terug in België en nog altijd op dezelfde krantensite: een 42-jarige man van Afrikaanse oorsprong uit Leuven is dinsdag door de strafrechter veroordeeld tot een boete van 1.100 euro voor zwartrijden (pun intended, reporter? ). De veertiger werd op twee jaar tijd 69 keer betrapt op het perron van het station van Leuven of op de trein zonder geldig vervoersbewijs. Hoeveel treinbegeleiders zou hij zo op 't gezicht getoekt hebben? Want dat is toch ook een hobby van notoire zwartrijders?
08.09.2011: 't Is niet omdat ik hier een week lang niets kwam vertellen, dat er geen vertragingen waren. Vandaag was ik op tijd voor de trein naar Poperinge/Kortrijk, te meer omdat hij, terwijl ik op 't perron stond te wachten, een vertraging van 6' kreeg aangesmeerd. Bovendien was er zo te zien te weinig zitplaats. Ik zeg dus wel "zo te zien", want het gaat om een dubbeldekker, ik zit beneden dus weet ik niet hoeveel plaats er boven nog was. Vanaf Brussel Zuid moesten enkele reizigers blijven staan (een ervan in dezelfde coupé als waar ik zat deed dat wellicht eerder om bij haar gezelschap te kunnen blijven).
In De Standaard is heden te lezen dat de NMBS in 2010 meer dan 488.000 euro uitkeerde aan reizigers om vertragingen te compenseren. Dat meldde minister van overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V, en zij is echt waar ontslagnemend, want ze vertrekt naar de zorgsector, ik weet alleen niet wanneer precies) donderdag in de Kamer. Dat is meer dan drie keer zoveel als het jaar voordien. In 2010 ontving de NMBS 7.907 compensatieaanvragen voor frequente vertragingen en 34.536 voor langdurige vertragingen. Daarvan werden respectievelijk 6.971 en 28.206 aanvragen aanvaard. De NMBS verleent financiële compensatie aan pendelaars die een occasionele vertraging van minstens 60 minuten of herhaaldelijke vertragingen oplopen op hun gebruikelijk traject kunnen van de NMBS een financiële compensatie bekomen. Onder herhaalde vertragingen verstaat de NMBS minimum 20 vertragingen van minstens 15 minuten of minimum 10 vertragingen van minstens 30 minuten in een periode van 6 maanden vanaf de eerste vertraging.
Nog over de NMBS meldt De Standaard dat zij over enkele maanden met proefprojecten start op vlak van kinderopvang in de stations van Luik-Guillemins en Oudenaarde. Als die succesvol blijken, komen er ook kinderdagverblijven in Charleroi-Zuid, Oostende, Mechelen en Aarlen. Het maximale aantal plaatsen in al die stations bedraagt 310. Ze zal ook voor een goeie geluidsisolatie moeten zorgen, want de laatste maanden zijn nogal wat klachten over kinderopvangplaatsen genoteerd. Medio vorig jaar werd beslist om te starten met twee pilootprojecten. In Oudenaarde zullen de lokalen na de vereiste aanpassingswerken eind 2011 ter beschikking gesteld kunnen worden van een exploitant, in het nieuwe Luikse station zal dat midden 2012 het geval zijn. De kosten van de werken worden geraamd op respectievelijk 180.000 en 203.000 euro (hoeveel moeten de ouders betalen? Dat staat niet in het artikel). Het aantal geschatte plaatsen in Luik bedraagt 48, in Oudenaarde 46.
01.09.2011: De zomervakantie is gedaan en de NMBS mag weer leren wat stiptheid is. Deze namiddag was het spoorverkeer wat in de soep gedraaid, zo werd de intercity van 17.49 uur zelfs afgeschaft, de dubbeldekker naar Poperinge/Kortrijk had een ruime vertraging, die van de trein naar Zottegem viel mee want de trein werd verhuisd naar spoor 4.
24.08.2011: Hoewel ik er gene nodig heb, deze week (noch de vorige), toch wat nieuws over de trein. Spoorwegmaatschappij NMBS heeft tijdens de eerste zes maanden van dit jaar circa 115 miljoen reizigers vervoerd, een toename met 3,5 procent. Dat werd woensdag vernomen bij de NMBS. De reizigersgroei lijkt opnieuw aan te trekken na de groei van 2,3 procent die een jaar eerder werd opgetekend. Ze zitten weer op het groeipad van de jaren ervoor, zeggen ze daar. Het gaat om het aantal reizigers op het binnenlandse verkeer. "De trein blijft een zeer waardevol alternatief voor de mobiliteitsknoop, ondanks de problemen die we kennen," aldus nog de NMBS. Van stiptheidsproblemen is daar nu geen sprake, blijkbaar.
19.08.2011: Hoewel ze zelf problemen had door het zomeronweer, kon de NMBS toch extra treinen inleggen naar en vooral van Hasselt. Daar had het weer erg lelijk en vooral dodelijk toegeslagen op Pukkelpop: niet alleen de regen en de hagel (de toeschouwers waren op zijn zomers gekleed en die bollen waren behoorlijk pijnlijk), maar vooral de wind veroorzaakte de dood van vijf mensen (twee van hen misschien pas na aankomst in de ziekenhuizen, gisteravond ging het nog om drie doden) en een grote groep gewonden, al dan niet zwaar. Ook De Lijn legde extra bussen in (chauffeurs meldden zich spontaan bij hun dispatching om te pendelen). Overigens barstte het onweer in Hasselt om ongeveer 18.00 los, later dus dan in mijn streek, en werd het festival helemaal afgelast.
18.08.2011: Een geluk dat ik met vakantie ben, al zou ik er gisteren wellicht geen last van gehad hebben dat 2 treinen de hele namiddag stilstonden, in Beveren en Sint-Niklaas. Er was een bovenleiding geknapt, wellicht door de warmte. Zo'n 200 passagiers moesten geëvacueerd worden. Maar deze namiddag, ongeveer van half vijf tot half zes in de midden-Denderstreek, barstte een flink onweer los, o.a. boven Oost-Vlaanderen. Het TV-journaal van (TV) één maakte melding van veel vertragingen door dit noodweer.
11.08.2011: Van het bomalarm in het station van Charleroi is niets bijzonders te vernemen, het was gisteren rond 20.30 uur opgeheven. Er was dan weer spoorverkeer mogelijk - sinds 18.00 uur was het onderbroken - maar tot laat in de avond werden er nog vertragingen verwacht. Maar over een vermoedelijk motief of vermoedelijke dader(s) is niets te lezen.
10.08.2011: Vannamiddag stopte de P-trein naar Zottegem zomaar onderweg, toen de treinbegeleider zijn uitleg begon, begon de trein weer te rijden. Er was ergens een defect.
In De Standaard verschijnt om 19.25 uur het bericht dat er bomalarm was in het station van Charleroi, de treinen die richting Charleroi-Zuid rijden, worden tegengehouden en de politie van Charleroi is al ter plaatse om de omgeving te onderzoeken. Maar meest wist de krant nog niet (een kwartiertje geleden), kijk vanavond dus naar het late nieuws.
09.08.2011: Blijkbaar heeft men bij de NMBS niet naar die heruitzending verleden zondag gekeken, of toch niet om er iets uit te leren. Vanmorgen was de P7013, die om 07.28 uur moest vertrekken, aangekondigd met een half uur vertraging. Ik was op tijd genoeg voor de P7904 die om 07.22 uur moest vertrekken, en die bleef dan lang genoeg wachten tot de gebruikelijke passagiers van de verlate trein ingestapt waren.
In De Standaard valt te lezen dat de commerciële snelheid van NMBS-treinen, waarbij de tijd aan de haltes mee in rekening wordt gebracht, in de periode 2007-2009 gedaald is. Tijdens weekdagen was er voor IC-treinen een daling van 72,7 tot 71,2 km/uur, voor IR-treinen van 59,5 tot 58,1 km/uur, voor lokale treinen van 50,8 tot 48,4 km/uur, voor piekuurtreinen van 56,4 tot 55 km/uur en voor CR-treinen van 45,2 tot 43,7 km/uur. Ik denk niet dat veel machinisten "geflitst" zullen worden op die manier... De commerciële snelheid wordt berekend door de lengte van het traject te delen door de reistijd, inclusief de haltetijden (de commerciële snelheid van de P7904 zal dan ook lager gelegen hebben, gezien hij wachtte op reizigers voor de P7013). Terwijl die voor weekdagen de afgelopen jaren daalde, bleef die tijdens weekends stabiel. In vele gevallen wordt de voorziene rittijd met enkele minuten verlengd om de verlaagde snelheid ten gevolge van de werken in te calculeren. Dat was bijvoorbeeld het geval op meerdere lijnen naar Brussel waar werken voor het GEN worden uitgevoerd. Bij het opstellen van een nieuw aanbod is de regelmaat veel belangrijker dan de commerciële snelheid. In eerdere beheersovereenkomsten met de NMBS werden geen concrete bepalingen of doelstellingen met betrekking tot de commerciële snelheid opgenomen. In het huidig beheerscontract wordt voorrang gegeven aan concrete doelstellingen omtrent stiptheid, groei (van het aantal zitplaatsen?), verbetering van het aanbod en kwaliteit van de dienstverlening.
04.08.2011: Komende zondag in Panorama bij Canvas na het journaal van 20.00 uur (dus ongeveer tien minuten later) kan men de reportage zien getiteld "Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen". Dit gaat over de onkunde van de NMBS om haar treinen stipter volgens haar zelf opgestelde dienstregeling te doen rijden. Ik denk dat het een herhaling is, maar de eerste uitzending heb ik niet gezien ('k was ontsnapt aan onze witte winter en bijhorende pendelaarsstress ).
Vertragingen zijn erg hinderlijk voor wie juist die trein moet nemen en nog een afspraak heeft. Maar voor anderen kan het net een meevaller zijn, en zo heb ik vandaag een trein met bestemming Aalst en Gent "genomen" doordat die 19' vertraging had. In die trein riep (dat mag je letterlijk nemen, de intercom stond weer onbehoorlijk luid) de treinbegeleider om dat de reizigers vriendelijk doch dringend verzocht worden om geen zitplaatsen te bezetten met bagage.
02.08.2011: In De Standaard valt nu te lezen dat vorig jaar de gemiddelde Belg ongeveer duizend kilometer aflegde met de trein. Daarmee komt ons land op de vijfde plaats in de Europese rangschikking van de Internationale Unie van de Spoorwegen (UIC). Qua gebruiksfrequentie van het spoor staat ons land op een zevende plaats, met een gemiddelde van 20 verplaatsingen per inwoner vorig jaar. Volgens de data van de UIC, die geanalyseerd werden door het Zwitserse informatiebureau voor openbaar verkeer LITRA, legde de Belg vorig jaar gemiddeld 972 kilometer per trein af. Zwitserland scoort met 2.258 kilometer het hoogst, gevolgd door Denemarken met 1.322 kilometer, Frankrijk (1.320 kilometer) en Oostenrijk (1.227 kilometer). Ook op het gebied van gebruiksfrequentie van de trein scoren de Zwitsers het hoogst. Per Zwitser betekent dat 50 verplaatsingen in 2010. In Luxemburg stapte men gemiddeld 36 maal op de trein. Denemarken vervolledigt de top drie met 35 verplaatsingen. Wereldwijd nemen Japanners het vaakst de trein. Vorig jaar maakte iedere Japanner namelijk 69 maal gebruik van de trein. Maar van het Japans spoorwegbedrijf is algemeen en wereldwijd bekend dat zijn stiptheidscijfers uitstekend zijn, daar kan wellicht niet alleen de NMBS jaloers van zijn.
De NMBS valideert deze trouw met ... extra treinen naar de kust. Het is vandaag erg druk op de treinen richting 't zeetje (maar 't blijft niet duren, die korte zomeropstoot). Bovenop het extra zomeraanbod werden voor 11 uur nog eens drie bijkomende treinen ingezet, zo is vernomen bij de NMBS. Het gaat om twee extra treinen naar Blankenberge en een naar Oostende. "Het was mogelijk om die treinen in te zetten, dus dat hebben we dan ook gedaan. Daarnaast draagt het eveneens bij tot het comfort van de reizigers," aldus NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. Dat zal wel, dat het mogelijk is die treinen in te zetten, 't zijn wellicht de treinen die de reizigers naar 't werk (en terug) moeten missen.
19.07.2011: In De Standaard valt te lezen dat de stiptheid van onze treinen in het voorbije kwartaal onder de magische grens van 87 procent dook. De stiptheid tijdens de ochtendspits steeg van 88 procent in het tweede kwartaal vorig jaar naar 88,2 procent dit jaar. Tijdens de avondspits was er een daling van van 80,9 naar 80,4 procent. In de daluren daalde de stipheid van 89 naar 88,6 procent, in de weekends van 91 naar 89,1 procent. Het aantal verzekerde aansluitingen steeg van 87,5 naar 88,8 procent. Het aantal afgeschafte treinen steeg van 4.930 tot 5.298, of 1,61 procent van het totale aantal treinen. Onbegrijpelijk dat zelfs in de daluren er van stiptheid geen sprake kan zijn, maar ik heb het zelf wel al eens ondervonden. Wat de hoofdlijnen tijdens de spits betreft, zijn er het meest minuten vertraging in de vroege ochtend (voor 8 uur) voor lijn 50A (Brussel-Oostende), lijn 94 (Brussel-Doornik) en lijn 124 (Brussel-Charleroi): gemiddeld 3,3 minuten vertraging. Tijdens de ochtendspits na 8 uur is dat het geval voor lijn 50 (Brussel-Gent): 6,3 minuten, gevolgd door 50A, 94 en 161 (Brussel-Namen): elk 6 minuten. In de avondspits is er gemiddeld 9 minuten vertraging voor lijn 96 (Brussel-Bergen). Belangrijkste oorzaken voor vertragingen in het tweede trimester waren defecten aan het rollend materieel (verantwoordelijkheid NMBS), goed voor 23,7 procent, storingen aan de seininrichtingen (Infrabel): 12,5 procent en incidenten op buitenlandse netten (11,8 procent). Wat dat rollend materieel betreft zouden er nieuwe locomotieven geleverd zijn die, waar ze mogen, aan 200 km/h kunnen rijden, de serie T18 (op de loco's staat dan een viercijferig nummer beginnend met 18**).
06.07.2011: Omdat er geen vertragingen van belang waren (zeker deze namiddag niet), een communautair berichtje. De Nederlandse Spoorwegen kreeg dit jaar al twee boetes opgelegd, omdat Franstalige Belgische machinisten op de lijn Luik-Maastricht geen Nederlands bleken te spreken. Dat leidt volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat tot gevaarlijke situaties, omdat de Franstalige machinisten geen normaal gesprek kunnen voeren met de Nederlandse treindienstleiding. De IVW kondigt voor dit jaar meer controles aan. Al in 2006 legde de IVW een dwangsom op vanwege de Franstalige machinisten, en de Nederlandse Spoorwegen beloofde toen beterschap. Controles eind vorig jaar leerden dat de Franstalige machinisten nog steeds geen Nederlands spraken. De hoogte van de boete is gelijk aan de kosten van een extra persoon in de cabine die de taal wel kan spreken. De boetes werden dit voorjaar geïnd. Duitse machinisten die op Nederland rijden, kennen hun talen volgens de inspectie wel. Ik vraag me wel af waarom de NS Franstalige machinisten in dienst heeft? Kennen Nederlandse machinisten dan geen Frans? Of heeft het met tewerkstellingsrecht te maken (het grootste stuk van het traject ligt in België)? En wat met taallessen, geen tijd voor (ik bedoel hiermee dat machinisten deze tijdens werkuren kunnen volgen)? Op 26 mei had ik al melding gedaan over deze verbinding, die misschien zou geschrapt worden, maar Nederland (allez, Maastricht) wil ze wel houden.
05.07.2011: De NMBS kreeg onlangs veel aandacht, maar blijkbaar toch niet genoeg, deze namiddag was de intercity naar Aalst en verder tot Gent eenvoudigweg afgeschaft, natuurlijk wegens technisch defect. Nog al wel dat ik de piekuurtrein voor Zottegem kon nemen, ik was op tijd, en hij niet.
01.07.2011: Toen ik vanmorgen een Key Card wou kopen aan de automaat bleek dat een onverlaat zijn gebruikte kauwgom over het nummeriek klavier had geplakt. Toen ik dan mijn kaart kocht aan het loket, bracht ik de bediende daarvan op de hoogte (van waar hij staat, kan hij dat onmogelijk zien). De kaugwomknabbelaar moet zeer in zijn nopjes zijn met zijn vindingrijkheid en humor...
Begin juni kregen alle treinabonnees een brief van Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van NMBS. Daarin verontschuldigde hij zich voor de vele vertragingen en andere treinproblemen van het voorbije anderhalf jaar. Ter compensatie kunnen alle treinabonnees deze zomer een dag gratis in eerste klasse reizen. Daarvoor moeten ze de brief aan het loket omruilen voor een eersteklasseticket. De brieven kunnen nog tot eind augustus omgeruild worden. Dat lijk mij discriminatie: of je nu met een abonnement reist of met een Key Card of een ander geldig vervoersmiddel, de vertragingen blijven dezelfde. Het is geen alle verkeer verlammende staking, waar de abonnees inderdaad bestolen worden; wie een ander vervoersbewijs heeft, waar hij lijntjes moet invullen (zoals die Key Card) heeft bij zo'n totale staking geen lijntjes beschreven en is dus niets kwijt. Maar dat is hier dus niet van toepassing. Betekent dit dan dat wie moet lijntjes schrijven, dat dan niet moet doen wanneer de vertragingen weer eens grotesk zijn?
30.06.2011: De Croo senior is weer wakker, in De Standaard laat hij optekenen dat de NMBS te veel kost aan de belastingbetaler. Hij pleit ervoor dat de spoorwegen hun loonmassa inkrimpen en het dus met minder personeel doen, zo luidde het donderdag op de RTBF-radio. De Croo was in de jaren tachtig de bevoegde minister voor het spoor. En toen kostte de NMBS niet te veel aan de belastingbetaler, zeker? By the way, ik maakte enkele jaren geleden eens van mijn theater in de krant (Het Nieuwsblad) over een spontane stakingsaktie, dat bracht me een optreden op bij de VTM in een praatprogramma met drie verschillende onderdelen. Terwijl moderatrice de Wouters de thema's al op TV voorstelde, zei De Croo achter de coulissen maar wel pal voor mij, dat er nooit zoveel bij 't spoor gestaakt werd als onder zijn bevoegdheid. Ik zei daarop luid genoeg om door hem gehoord te worden: "Je mag er fier op zijn!" Hij zei al niets meer.
Ook in De Standaard doet een lid van Groen! voor hoe een reiziger een schadevergoeding vraagt voor treinvertragingen.
1. Surf naar www.b-rail.be.
2. Kies uw taal.
3. Stel vast dat er op de homepage niets te zien valt over de problemen van maandag, noch over een eventuele vergoeding.
4. Klik linksboven op België'.
5. U komt nu op een ander onderdeel van de NMBS-site, genaamd Mobility.
6. Stel vast dat er zeer veel reclame voor allerhande NMBS-producten gemaakt wordt.
7. Stel tevens vast dat er ook hier niets te zien valt over de problemen van maandag, noch over een eventuele vergoeding.
8. Ga rechtsboven naar Praktische Info', een dropdown menu verschijnt.
9. Klik onderaan op het menu op Compensatie bij vertraging'.
10. U krijgt nu een uitleg over de compensatieregeling. U ziet tevens een link naar een contactformulier. Klik hier zeker niet op, want: Dit contactformulier kan niet gebruikt worden voor een compensatieaanvraag.'
11. Ga terug naar rechtsboven naar Praktische Info', het dropdown menu verschijnt opnieuw.
12. Ga naar Compensatie bij vertraging' en ontdek dat daar nog een submenu bij hoort.
13. Selecteer beurtelings de verschillende onderdelen om u goed te informeren.
14. Stel vast dat de informatie haast onbegrijpelijk is.
15. Stel tevens vast dat extreme weersomstandigheden' geen recht geven op een vergoeding, zodat wie het krantenartikel niet gelezen heeft, nu denkt dat hij geen aanspraak kan maken op een vergoeding.
16. Ontdek eindelijk de uitleg onder Hoe vraag je je compensatie aan?'
17. Stel vast dat er twee verschillende formulieren zijn (kwestie van de zaak eenvoudig te houden).
18. Onder Doe je aanvraag elektronisch' klik je op aanvraag' of gebruik gewoon deze link:
http://www.b-rail.be/nat/apps/
compensations/
onecompensation.php?lang=N.
19. Stel vast dat wie met een treinkaart reist meer gegevens moet invullen in de online aanvraag, dan in het formulier. (Indien je reisde met een Treinkaart (uitgezonderd Campuskaart en Halftijdse Treinkaart), volstaat het om het nummer van je moederkaart te vermelden op het formulier. In onze databank vinden wij zo alle noodzakelijke gegevens terug.')
20.Vul het formulier in. Let erop dat u alle vakjes aangeduid met een * invult.
21. Klik op Volgende'.
22. Stel vast dat er niets gebeurt.
23. Kijk goed na of u alle vakjes aangeduid met een * heeft ingevuld.
24. Klik opnieuw op Volgende'.
25. Stel weer vast dat er niets gebeurt.
26. Denk na over wat het probleem zou kunnen zijn.
27. Vloek even.
28. Stel nu vast dat de lay-out van de website verwarrend is, waardoor u het vertrek- en aankomsttijdstip verkeerd ingevuld hebt.
29. Vul het vertrek- en aankomsttijdstip opnieuw in. Correct, deze keer.
30. Klik voor een derde keer op Volgende'.
31. Stel weer vast dat er niets gebeurt.
32. Vloek wat krachtiger.
33. Denk opnieuw na over wat het probleem zou kunnen zijn.
34. Veronderstel dat u ook moet invullen welk treinnummer uw trein had, ook al staat dat niet als verplicht aangegeven.
35. Vloek iets te krachtig om sociaal nog aanvaardbaar te zijn (zeker als u dit gauw even' tijdens de werkuren wou oplossen).
36. Merk dan op dat er een link staat naar de Dienstregeling op onze website'.
37. Merk tevens op dat de uitleg over welk treinnummer u precies moet invullen niet echt helder is.
38. Klik op Dienstregeling op onze website'.
39. Vul het formulier in om te zien welke trein u die fatale maandag eigenlijk had willen nemen.
40. Probeer uw ergernis te onderdrukken.
41. U ziet nu een overzicht van treinen die verondersteld werden op het door u aangegeven moment te rijden.
42. Selecteer uw trein.
43. Klik op Details van selectie'.
44. Vind onder Vervoerwijze' het nummer van uw trein.
45. Keer terug naar het formulier om uw vergoeding aan te vragen.
46. Vul het treinnummer in.
47. Klik voor een vierde keer op Volgende'.
48. Sla een klein vreugdekreetje wanneer u een overzichtsscherm krijgt.
Nu komt u in scenario A of B, afhankelijk van uw vervoerbewijs.
Scenario A
49. Indien u met een gewoon biljet reisde, stelt u nu vast dat al deze inspanningen voor niets waren omdat u uw origineel vervoerbewijs, samen met een afdruk van de elektronische ontvangstmelding, aan de Centrale Klantendienst van de NMBS' moet bezorgen.
50. Merk op dat u niet weet waar of wat die Centrale Klantendienst' is.
51. Klik toch maar op Versturen'
52. U krijgt nu de boodschap: Kenmerk van uw ontvangstmelding: XXXXXX'
53. Noteer uit gezonde argwaan alvast dat nummer.
54. Ga nu op zoek naar de Centrale Klantendienst van de NMBS.
55. Ga daarvoor rechtsboven naar Praktische Info'.
56. Ga naar Informatie'.
57. Klik op Centrale Klantendienst'.
58. Stel daar vast dat het adres van de Centrale Klantendienst is: NMBS Mobility, bureau B-MO 061 S 13/7, Hallepoortlaan 40, 1060 Brussel.
59. Bedenk dat u weinig zin heeft om naar Brussel te reizen om een compensatie aan te vragen. Tenslotte wou u maandag gewoon even van Oostende naar Brussel om vrienden te bezoeken.
60. Stuur een mail naar compensaties@nmbs.be om te vragen of u het biljet mag inscannen en verzenden.
61. Wacht op een positief antwoord.
62. Bedenk dat u nog slechts dertien dagen hebt om uw vergoeding aan te vragen.
63. Ga een kop koffie drinken, laat stoom af bij uw partner of collega's.
64. Geef niet op.
Scenario B
49. Indien u met een abonnement reisde, krijgt u een overzichtscherm te zien.
50. Klik op versturen.
51. U krijgt de boodschap: Kenmerk van uw ontvangstmelding: XXXXXX'
52. Slaak een zucht van verlichting.
U kan overwegen om een brief te schrijven naar de ombudsman om te klagen over deze procedure. Bedenk dat u niet weet in welk online avontuur u zich dan stort.
29.06.2011: De NMBS blijft knoeien, hoewel het, na het onweer van gisteravond nu toch wat koeler is. Zo was vanmorgen een trein afgeschaft, gelukkig niet ene die ik moest hebben. "Mijn" afdelingshoofd had deze morgen bijna 45' vertraging en de rit duurt voor haar normaal en op papier al iets meer dan een uur.
Na de zoveelste dag vol chaos klimt de onvrede over de spoorwegen naar nieuwe hoogten. NMBS-watcher Herman Welter ziet in De Standaard 7 verklaringen waarom de problemen aanslepen: slechte communicatie, de splitsing in drie bedrijven (operator NMBS, infrastructuurbeheerder en NMBS-Holding), niet klantgericht, gepolitiseerd, waterhoofd (Welter bedoelt daarmee: "Er zijn enorm veel chefs, managers en directeurs bijgekomen. Terwijl er mensen tekort zijn op het terrein. Ik heb veel contacten met gewoon personeel. Zij klagen erover dat hun ervaringen op het perron, hun kritiek en suggesties, niet doordringen tot de top."), machtige vakbonden (Welter heeft het niet over de stakingslust maar over tewerkstelling van vooraanstaande leden) en onderinvestering.
Eerder neutraal nieuws is dat in de eerste tien maanden van 2010 de NMBS 2,43 miljoen treintickets verkocht heeft via de automaten in stations en 745.776 via internet. In 2009 was dat nog respectievelijk 2,15 miljoen en 546.820. Op jaarbasis is dat een stijging met respectievelijk 24 en 33,3 procent. Hier is geen sprake van een Key Card, maar die koop ik ook via de automaat, als het functioneert, wel te verstaan. Via internet koop ik geen tickets, het is dezelfde prijs, geen korting dus voor mijn papier, inkt en electriciteit.
28.06.2011: Ik haaste me wat om nog de trein naar Zottegem te nemen, en vond toch nog plaats in het midden van een driezit. In Liederkeke waren de deuren naar het perron al dicht toen er ineens een keiharde bons te horen viel, een reiziger schrok zich een hoedje. Luttele seconden later volgde een iets minder luide dreun. Er werd omgeroepen dat er een defect was aan de locomotief en de deuren naar het perron gingen open. Omdat ik de intercity weldra verwachtte, stapte ik uit, ging naar spoor 2 en ineens vertrekt de trein naar Zottegem toch... In plaats van dat er omgeroepen werd in het station dat het euvel verholpen was zodat men weer kon instappen (ik was niet de enige die was uitgestapt), vertrok de machinist zomaar. Even later kwam een andere trein het station in, niet de verwachte intercity maar een museumstuk die in Denderleeuw met 5 minuten vertraging aankwam. Als je een afspraak hebt, moet je zeker niet op de NMBS rekenen (ik was wel stipt op de afspraak ). En 't was niet alleen daar dat het van geen kanten draaide, toen ik in Denderleeuw aankwam stonden alle treinen in de linkerkolom van het groot bord met rode vertragingsmeldingen. Een Eurostar-trein die van Londen op weg was naar Brussel heeft bijna twee uur stilgestaan ter hoogte van Halle. Een NMBS-trein had de bovenleiding beschadigd.
In De Standaard wordt ook alweer over de NMBS geschreven: reizigers die maandag (aan de kust, in Brussel en nog hier en daar) getroffen werden door de problemen bij het spoor, kunnen via de website van de NMBS een vergoeding aanvragen. Op de website van de spoorwegmaatschappij, onder de rubriek 'Compensatie bij vertraging', kunnen reizigers achterhalen of ze recht hebben op een vergoeding. Neyrinck benadrukt dat de NMBS alle aanvragen zal onderzoeken. Ook voor vertragingen op andere dagen kunnen treinreizigers gebruik maken van het compensatiesysteem. Een speciale vergoeding, zoals een sorrypas, komt er niet. Begin juni kregen abonnees van de NMBS nog een ritje eerste klasse cadeau als compensatie voor de vele vertragingen (mijn beste vriendin heeft ook eentje ontvangen, zij pendelt tussen Wetteren en Gent).
Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) gaat haar voorstel tot hervorming van de NMBS voorleggen aan formateur Elio Di Rupo zodat die de visietekst kan integreren in een eventueel regeerakkoord. Mocht het mandaat van de regering van lopende zaken verlengd worden, dan zal Vervotte een aanvraag indienen om de hervorming in het parlement te bespreken. Ze vat de communicatie van de NMBS samen als 'te defensief'. Volgens haar kunnen de spoorwegen zich niet meer permitteren om te wachten met communiceren tot er een oplossing is. De minister pleit ervoor dat de reizigersdispatching automatisch toegang krijgt tot bepaalde informatie van trafficcontrol, opdat de reizigers vanaf het eerste moment aanspreekpunten hebben. De dispatching moet nu zelf naar trafficcontrol bellen voor informatie, maar zij hebben op dat moment ook de handen vol met de crisissituatie.
27.06.2011: Ik moest vandaag vroeger van kantoor gaan en wou om 15:27 uur de trein naar Denderleeuw nemen. Die had natuurlijk enkele minuten vertraging want de spits begint bij de NMBS blijkbaar al om 15 uur, of zijn er geen daluren meer? Bovendien was deze trein, komende van de nationale luchthaven, samengesteld uit och arme 3 rijtuigen, en natuurlijk moest er plaats zijn voor eerste-klassers. En zoals het vliegtuigpassagiers betaamt, moesten zitplaatsen bezet worden met bagage. Een bleke Algerijn (zijn koffer had een zelfklever van Air Algérie) nam node zijn koffer van een zeldzame vrije zitplaats weg, vond het nodig mij voor "conne" (Frans voor onnozele) uit te schelden, waarop ik reageerde met "zemel" (Arabisch voor verwijfde vent). Daar had hij niet van terug... In Brussel Zuid stond nog een grote groep reizigers, zoals jongeren met grote rugzak, klaar om in te stappen, maar ik weet niet of ze er in geslaagd zijn. Foei, NMBS!!!
26.06.2011: Nog over die panne van gisteren valt vandaag te lezen op de website van De Standaard dat het aan de te ver doorgedreven splitsing van de NMBS en Infrabel te wijten is dat de evacuatie van de trein die zaterdagavond geblokkeerd stond ter hoogte van Ternat lang duurde. Dat zegt Jos Digneffe, voorzitter van de socialistische vakbond ACOD Spoor, zondag. Als ik die zijn naam zie staan, denk ik meteen aan stakingen, ik hoop dat hij daar niet aan denkt, de 1000 of zo passagiers hebben al genoeg geleden. In een radiojournaal (Radio 2) hoorde ik vanmorgen een getuige vertellen dat de passagiers eerst werden ingelicht dat er een technisch defect was (wat ze zelf wel konden vermoeden), maar dat er dan een heel uur lang niets werd omgeroepen via de intercom. De treinbegeleider zou wel de trein doorgestapt hebben om individuele vragen zo goed mogelijk te beantwoor
Nazomertocht, georganiseerd door De Heidetochten Kester-Gooik (358)
Ik parkeerde langs de Edingsesteenweg en stapte naar Zaal Parecia waar ik me inschreef voor 10 km. Die leidde mij via verharde en nog meer natuurlijke wegen langs weiden naar de rustpost te Gooik nabij het kasteel dat nu dienst doet als rusthuis Eyckenborch. Daar liet ik mijn kaart afstempelen en na mijn bezoek aan de sanitaire infrastructuur stapte ik op voor een lusje van ruim 4 km. Even verder haalde ik Isabelle (bij de club van Ghlin) in en we wandelden en babbelden verder, haar man Rik wandelde de marathon. Na de lus stapte ik alleen verder, zij had toch alle tijd om terug te komen in Leerbeek. Op de terugweg bewandelde ik nog meer natuurlijke paden dan aangelegde wegen langs een bidgrot, het kasteel van Saffelberg en een wit kapelletje.
Het weer was uitstekend: de zon hield me de hele tijd gezelschap.
Hamburger Sportverein: seizoen 2011-2012, SC Freiburg-HSV
16.10.2011: SC Freiburg-HSV: 1-2
Arnesen heeft vandaag wel de ploeg gecoacht, Fink neemt vanaf morgen over. En blijkbaar kan hij dus wel de functie van trainer uitoefenen, benevens die van manager. Hij stelde de volgende ploeg op: Drobny - Westermann, Bruma, Rajković, Aogo - Kacar, Tesche - Lam (66 Ilicević), Töre - Petrić, Son (87 Jansen). In het met 24.000 toeschouwers gevuld Badenova-stadion kwam in de 12de minuut door een kopbal van Son op voorsprong. Tot de pauze stonden de Hamburgers er goed voor. Kort na de start van de tweede helft scoorde Cisse na een onachtzaamheid in de verdediging de gelijkmaker (48'). Daarop jaagden de Freiburgers op de overwinning, maar die verzilverde de debutant Ilicević. Na een mooie dubbelpas met Töre trof de Kroaat van op korte afstand raak, 1-2 (74'). Freiburg miste dan nog een penalty, Drobny hield daar Cisse van een doelpunt (82'). HSV deelt nu de staartpositie met Freiburg en Augsburg, nu volgen twee thuisduels, tegen Wolfsburg en Kaiserslautern.
13.10.2011: Arnesen is al ex-trainer, al blijft hij natuurlijk sportdirekteur. Nu al kan Thorsten Fink beginnen met de voorbereiding van de wedstrijd van komende zondag (wel op het "zaterdaguur", 15.30 uur), hij heeft overigens getekend tot 30 juni 2014. Zijn naam komt me bekend voor en als ik zijn CV zie, weet ik ook van welke ploegen:
Geboren op: 29.10.1967 Geboren te: Dortmund Als speler: 1989-1994 SG Wattenscheid 09 1994-1997 Karlsruher SC 1997-2003 FC Bayern München 2003-2006 FC Bayern München II
Als trainer: 09/2006-06/2007 Red Bull Salzburg Juniors 06/2007-01/2008 Red Bull Salzburg 01/2008-04/2009 FC Ingolstadt 04 06/2009-12/10/2012 FC Basel
Blijkbaar zijn de play-offs voor het EK van 2012 al geloot want bij HSV weten ze al dat Töre een ontmoeting in het vooruitzicht heeft met Petrić en Ilicević (als ze allemaal opgesteld worden...). Op de website van HSV lees ik ook, een beetje tot mijn verbazing, dat Besić zich verheugt op de wedstrijd tegen Cristiano Ronaldo; ik dacht dat Besić bij de U21- ploeg speelde?
12.10.2011: Gisteren zijn dus de beslissende interlands gespeeld, Duitsland heeft, zonder HSV-spelers (Löw was misschien bang dat Aogo te veel op Neuer zou terugspelen...), gewonnen van België met 3-1, doelpunten van Özil, Schürrle en Gomez voor de thuisploeg (in Düsseldorf), Fellaini scoorde voor België, hij zette een hoekschop van ex-Eendracht Aalst-speler Dries Mertens (toen Aalst nog in derde klasse speelde, maar hij viel daar niet zo op als in Nederland) om in de eerredder. Turkije won wel, van Azerbeidzjan met 1-0, het doelpunt was al gescoord toen Töre van de bank kwam, dus speelt Turkije nog tegen een andere groepstweede. Kroatië won met 2-0 van Letland, maar geen spoor van Petrić noch Ilicević. Zweden, zonder Berg, won met 3-2 van Nederland, met Bruma aan de start. Noorwegen, zonder Skjelbred, won met 3-1 van Cyprus. Tsjechië, met Drobny op de bank, won met 1-4 in Litouwen. Servië, met Rajković op de bank, verloor in Slovenië met 1-0. Bosnië-Herzegovina won met 5-1 Cyprus, Besić scoorde niet maar kreeg wel een gele kaart te zien (U21- EK- kwalificatie). In Zuid-Amerika is al gespeeld voor de kwalificatie voor het WK in Brazilië, zo won Venezuela (met Rincón) van Argentinië met 1-0, Peru verloor in Chili met 4-2, 't komt ervan Guerrero niet op het scheidsrechtersblad te zetten (allez, de Polle toch niet, wel een andere Guerrero).
10.10.2011: HSV heeft een nieuwe trainer. Allez, tot ze een andere gevonden hebben, want Arnesen neemt gewoon over van Cardoso die hem assisteert, net als co-trainer Heinemann. Arnesen heeft overigens het trainersdiploma sedert 2002. Twee functies combineren, hij wil per sé Danish Dynamite genoemd worden? En is hier geen sprake van belangenvermenging, enerzijds manager (beslissend over transfers) en anderzijds trainer (beslissend wie speelt en wie niet)?
04.10.2011: Vrijdag en volgende week dinsdag staan weer kwalificatiewedstrijden en andere interlands op het programma en ook Cardoso zal enkele spelers moeten missen tijdens de trainingen. Deze zullen volgens de website van HSV namelijk verstek geven:
Bruma: Nederland - Moldavië (EK- kwalificatie, 07.10.11 in Rotterdam) en Zweden Nederland (EK- kwalificatie, 11.10.11 in Solna)
Besić: Duitsland - Bosnië-Herzegovina (U21- EK- kwalificatie, 07.10.11 in Ingolstadt) en Bosnië-Herzegovina - Cyprus (U21- EK- kwalificatie, 11.10.11 in Zenica)
Drobny: Tsjechië - Spanje (EK- kwalificatie, 07.10.11 in Praag) en Tsjechië - Litouwen (EK- kwalificatie, 11.10.11 in Praag)
Töre Turkije - Duitsland (EK- kwalificatie, 07.10.11 in Istanbul, zie ook bij Aogo ) en Turkije Azerbeidzjan (EK- kwalificatie, 11.10.11 in Istanbul)
Rajković: Servië Italië (EK- kwalificatie, 07.10.11 in Belgrado) en Slovenië Servië (EK- kwalificatie, 11.10.11 in Maribor)
Rincón: Venezuela Argentinië (WK- kwalificatie, 07.10.11 in Quito) en nog eens Venezuela Argentinië (WK- kwalificatie, 11.10.11 in Puerto la Cruz) ?
Tavares: Mauritius Senegal (Afrika-Cup-kwalificatie, 09.10.11 in Port-Louis)
Guerrero: Peru Paraguay (WK- kwalificatie, 07.10.11 in Lima) en Chili Peru (WM- kwalificatie, 11.10.11 in Santiago)
Aogo: Turkije Duitsland (EK- kwalificatie, 07.10.11 in Istanbul) en Duitsland België (EK- kwalificatie, 11.10.11 in Düsseldorf), dat m dan maar naar hartenlust terugspeelt op de keeper, je weet maar nooit of er een bezoekersdoelpunt uit voort komt.
Son: Zuid-Korea Polen (vriendschappelijke wedstrijd, 07.10.11 in Seoul) en Zuid-Korea Verenigde Arabische Emiraten (WK- kwalificatie, 11.10.11 in Suwon)
Nagy: Turkije Hongarije (U21-EK-kwalificatie, 08.10.11 in Istanbul), maar hij moest afzeggen met knieproblemen.
Wat krijgen we nu ? Volgens wat ik op de website van de gastheren lees, was Boussu Dour de beste ploeg in de eerste helft maar toch was het Eendracht dat dankzij een doelpunt van Verheyden met 1-0 kon gaan rusten. Na de pauze zetten de bezoekers de scheve situatie in vijf minuten tijd recht via treffers van Yao en Robail. Boussu Dour moest de laatste 10 minuten met een man minder verder maar Eendracht kon niet meer tegenscoren. Behalve Verheyden toonden Gallucci, Depoitre, Cousin en Moreels ook doelpogingen. Volgende week wacht de verplaatsing naar Sporting Charleroi. Behalve Verheyden,Gallucci, Depoitre, Cousin en Moreels waren ook van de partij: Vervaecke (67' Crispijn), Gbarssin (verving Gallucci in de 87ste minuut), Podevijn (57' De Schutter), Filipović, Kestens, De Castro en Van Den Noortgaete.
12.10.2011: Eendracht Aalst heeft een nieuwe sponsor gevonden, De Visbedrijf De Troyer uit Oordegem, en sponsors Federale verzekering, Windsor en Woonbemiddeling hebben hun vertrouwen herbevestigd, dus dat zit al snor. Maar de samenstelling van het bestuur is blijkbaar nog niet voltooid.
Wel, dat ben ik van de keeper niet gewend, zoveel doelpunten toelaten, wat is er gebeurd? Volgens de reporter op de website van de thuisploeg, halfweg de eerste periode kwamen de bezoekers uit WS Woluwe op voorsprong via Loemba. Na rust zette Eendracht de stand opnieuw in evenwicht via Verheyden en even later miste Gallucci de 2-1. Woluwe kon op vijf minuten tijd de wedstrijd in zijn voordeel beslissen via doelpunten van Camara, Mpati en Dufoor. In de slotminuut kon Filipović op strafschop nog milderen tot 2-4. Het is niet dat Eendracht na elk tegendoelpunt de moed liet zakken, behalve Verheyden, Gallucci en Filipović probeerden ook Cousin en De Castro om toch iets uit de brand te slepen, anderzijds is het zeker niet zo dat Van den Noortgaete ineens een vliegenvanger geworden is. Behalve de eerder genoemden, speelden ook dezen mee: Depoitre, Moreels, Van Damme (54' Gbarssin), Vervaecke verving Gallucci in de 64ste minuut, Podevijn, Kestens, Thompson verving De Castro in de 74ste minuut.
06.10.2011: Sportief valt dit seizoen tot hier toe best mee, maar in het bestuur loopt het blijkbaar niet erg vlot, gezien het ontslag dat de vorige voorzitter onlangs gaf, na nauwelijks 3 weken zetelen. Eergisteren was er een belangrijke bestuursvergadering met blijkbaar goede afspraken rond de versterking van de structuur en de verbetering van de taakverdeling. Advocaat Marc Cottyn is aangesteld als nieuwe juridische raadsman. Hij zal deelnemen aan alle bestuursvergaderingen met een raadgevende stem. Verder zijn twee sponsors vastgelegd bij contract: Malheur (bier) en Euphony (GSM-provider, als ik me niet vergis, heeft dat bedrijf ooit nog Racing Genk gesponsord). En dan zouden er nog dagelijks afspraken ("vergaderingen" bedoelt men, vermoed ik?) met diverse sponsors.
Hamburger Sportverein: seizoen 2011-2012, HSV-FC Schalke 04
02.10.2011: HSV-FC Schalke 04: 1-2
Ik dacht dat de bezoekers nog moe zouden geweest zijn na de UEFA-wedstrijd van de voorbije week (zoals eind vorig seizoen) maar dat bleek niet het geval geweest te zijn. Höger mocht van rechts een flankpas sturen en Huntelaar kon relatief vrijstaand de 0-1 binnenkoppen. Nadien dikteerde HSV het spel en drong aan op de gelijkmaker. Tesche pikte in het middenveld de bal in, die via Lam bij Petrić landde, en die treuzelde niet lang - met volle kracht knalde hij de bal vlak in de korte hoek (38').
Zo ging de pauze in, wanneer Cardoso blijkbaar de juiste woorden gevonden had. HSV stormde in de tweedehelft, maar Schalke straalde bij elke tegenstoot ook groot gevaar uit. Zo ging het heen en weer met de bal, beide teams lieten enkele goede kansen optekenen - tot de 73ste minuut. Toen scoorde Huntelaar in een geslaagde aktie van Schalke het tweede bezoekersdoelpunt. Een geschenk voor de 70-jarige kinesist Rieger was er dus niet. Er zaten overigens 54.237 toeschouwers op te kijken, en Cardoso zette de volgende spelers in: Drobny - Westermann, Bruma, Rajković, Aogo - Rincón, Tesche (84' Berg) - Lam (74' Castelen), Töre - Petrić, Guerrero (65' Son). Overigens heb ik nog eens online gekeken, maar via een andere zender (GolTV, een Spaanse zender maar de verslaggeving was in 't Engels) en de uitzending haperde veel, viel soms zelfs tijdens enkele minuten echt stil, dus heb ik het na tien minuten voor bekeken gehouden en schakelde over naar de stadionreporter (LiveTicker).
29.09.2011: Gratuliere, HSV! Vandaag viert die club zijn 124ste verjaardag, hopelijk komende zondag met een zege. 29 september 1887 geldt officieel als stichtingsdatum van Hamburger SV. Op die dag fusioneerden Hohenfelder SC, Wandsbek-Marienthaler SC tot SC Germania, een van de drie basisverenigingen van HSV. Beide clubs werden in 1884 opgericht en waren eigenlijk lichtathletiekverenigingen. De tweede stamvereniging, Hamburger FC van 1888, was vooral voetbal gebonden en werd in 1888 door scholieren van het Wilhelm-Gymnasium opgericht. Ook de derde vereniging ontstond in 1906 op initiatief van scholieren van de Oberrealschule in Eppendorf: FC Falke 06. Hamburger FC veranderde reeds in 1914 zijn naam in Hamburger Sportverein 1888. In 1919 fusioneerde deze eerst met FC Falke 06 tot Hamburger SV 1888. Slechts weinige weken later, op 2 juni 1919, volgde uiteindelijk ook SC Germania van 1887 en de uiteindelijke verenigingsnaam werd als Hamburger Sport-Verein e.V. vastgelegd. Om de traditie van de drie voorgangers voort te zetten, geldt als stichtingsdag dus 29 september 1887, hoewel de huidige naam even oud is als "mijn" Belgische club, Eendracht Aalst.
Overigens, om die verjaardag alvast te vieren, heeft HSV een Walk of Fame ingelegd, en daar waren natuurlijk prominenten op uitgenodigd. Ernst Happel zaliger kon er natuurlijk niet bij zijn, maar zijn zoon wel, en mensen, wat lijkt die (althans uiterlijk) op zijn vader!
02.10.2011 33ste Kruikenburgse Wandeltochten, georganiseerd door Wandelclub Kruikenburg (147)
Ik parkeerde nabij het kerkplein en toog naar het sportcentrum van Ternat (via een zijingang, zodat de wandelaars gescheiden bleven van andere sportbeoefenaars) waar ik me inschreef voor 12 km (en er 700 m bij kreeg). Die leidde mij via verharde en enkele natuurlijke wegen, door wijken, langs weiden en tussen de maïs, naar het Castelhof in Sint-Martens-Bodegem. Daar liet ik mijn kaart afstempelen en omdat ik niemand zag met wie ik graag een babbeltje wou slaan (Remi van WSV Baasrode had net de rustplaats verlaten, we babbelden dus buiten over Vichte-Dhron), ging ik verder, of liever: terug.
Nu was er nog meer natuur op de omloop, met bos en weide, maar eerst moest ik kort na de aanvang van de terugweg stoppen voor een spoorwegovergang dat net gesloten werd. De machinist was er niet gerust in dat ik ter hoogte van de slagboom kwam piepen en mijn fototoestel in de aanslag hield. Dat wandelaars al eens in de weg lopen van fietsers zijn we al gewend, maar op een smal paadje werd ik geconfronteerd met me tegemoet rijdende motorcrossers, hoewel ik me er niet van bewust was dat ik op een crossparcours wandelde. Ik deed de stoet van 6 motorrijders toch stoppen door pas vlak voor de eerste uit de weg te gaan. Langs omgeploegde weidelanden, die mij vrij uitzicht gaven op de Sint-Gertrudiskerk van Ternat, ging ik terug naar het sportcentrum, waar ik mijn boekje liet afstempelen.
Het weer was uitstekend, na een uurtje warm genoeg voor een T-shirt, en de zon hield me zo goed als de hele tijd gezelschap.
V.C. Eendracht Aalst 2002: Seizoen 2011-2012, FC Brussels - SC Eendracht Aalst
30.09.2011: FC Brussels - SC Eendracht Aalst: 0-2
Later deze avond keek ik op teletekst voor de bovenstaande uitslag, met twee keer dezelfde naam Filipovic die twee penalties had omgezet. Op de website van de zegevierende en bezoekende ploeg lees ik dat het wachten was tot in de tweede helft om die doelpunten te noteren. Cousin werd foutief neergehaald in de zestien en Filipović kon de penalty omzetten. Vijf minuten voor tijd hetzelfde scenario, nu was het Podevijn die neerging en het was opnieuw kapitein Filipović die zich achter de bal zette en zo de 0-2 eindstand op het bord zette. Door deze zege klimt Eendracht voorlopig naar de derde plaats in de stand. Volgende week komt WS Woluwe op bezoek in het eigen Pierre Cornelisstadion.
Op de avond van deze wedstrijd zie ik op de website van de bezoekende club dat gisteren Ronny De Smedt om gezondheidsredenen als voorzitter ontslag genomen heeft. Het bestuur heeft volledig begrip voor deze beslissing en is Ronny geweldig dankbaar voor de bijna onmenselijke inspanningen die hij de laatste 3 weken (!) voor Eendracht Aalst heeft geleverd. Hij blijft volledig achter het bestuur staan en zal blijven meehelpen o.a aan de grote steuncampagne die volgende week zal op punt gezet worden. De club heeft ook de steun gekregen van Pedrag Filipović, de kapitein, en Bart Van Renterghem, de trainer, om op de ingeslagen weg verder te werken. Maandag zal het bestuur samenkomen om de nodige beslissingen ingevolge het ontslag te nemen.