Over mijzelf
Ik ben Helga
Ik ben een vrouw en woon in Denderleeuw (Belgie/Vlaanderen) en mijn beroep is secretaresse (tegenwoordig heet dat assistant...).
Ik ben geboren op 24/07/1960 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, reizen, lezen, computeren, en ik volg graag voetbal- en wielerwedstrijden.
Deze profielfoto is genomen in Chileens Patagonië.
Foto
Categorieën
  • Denderleeuw (6)
  • Eendracht Aalst (266)
  • Hamburger SportVerein (300)
  • Pelgrimtocht Santiago de Compostela (12)
  • Per(r)ongeluk (18)
  • Reisduif (21)
  • Vichte-Dhron (1)
  • Wandelen (388)
  • Inhoud blog
  • 27e Heidetochten, georganiseerd door De Heidetochten Kester-Gooik vzw
  • 31e Lentetocht, georganiseerd door WSV Land van Rhode vzw
  • Sinksentocht, georganiseerd door De Pajotten Hekelgem vzw
  • SC Eendracht Aalst: Seizoen 2018-2019
  • Bezoek aan Hamburg, mei 2018
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • Helga's fotoalbums1
  • Helga's fotoalbums2
  • WSV De Sportvrienden vzw
  • Aktivia, de wandelfederatie
  • Marching, de elektronische wandelagenda
  • Website van Etienne & Nelly
    Zoeken in blog

    Foto
    goegestapt

    22-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SC Eendracht Aalst: Seizoen 2012-2013: KSV Roeselare - SC Eendracht Aalst

    22.12.2012: KSV Roeselare - SC Eendracht Aalst: 3-0

    De laatste wedstrijd van 2012 en weer puntenloos voor Eendracht, de trainer zal niet gelukkig zijn. Tja, 't is ook geen geschenk voor de meegereisde supporters. Nochtans, 't is niet dat de bezoekers niets toonden op het verzopen veld in de gietende regen, maar in tegenstelling tot enkele van de kansen van de bezoekers slaagde Eendracht (Petrovic, Van Damme, Glouftsis, De Munter, Weydisch) er niet in te scoren. De doelpunten werden gescoord door Ternest, De Rechter (die buitenspel stond maar 't werd niet afgevlagd) en Di Lallo, allemaal in de tweede helft. Intussen stopte Van Den Noortgaete wel een (terechte) penalty in twee keer.

    Van Renterghem stelde deze spelers op: Van Den Noortgaete, Gunst, Filipovic, Bogaerts, Petrovic, Van Damme, Pietermaat, Weydisch, De Munter (bij de rust vervangen door Martin), Vandewalle (na een kwartier in de tweede helft vervangen door De Cuyper), Glouftsis.

    Afspraak op 13.01.2013, thuis tegen Westerlo.

    22-12-2012 om 18:24 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Eendracht Aalst
    20-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Per(r)ongeluk - 01.07.2012 - 31.12.2012

    20.12.2012: Ik ben eens benieuwd... In De Standaard lees ik dat de NMBS nobele voornemens koestert: "De verbetering van de stiptheid is voor de NMBS een absolute prioriteit", zegt woordvoerder Bart Crols in een reactie op de resultaten van de enquête van Test-Aankoop over de dienstverlening van de NMBS. Samen met de spoorwegbeheerder Infrabel werkte de NMBS een actieplan uit waarbij de stiptheid van de treinen voorop staat.  Uit de enquête van consumentenorganisatie Test-Aankoop (ik heb daar niet aan meegedaan, ik ben er geen klant) blijkt dat reizigers zich storen aan de vertragingen van hun treinen, dat er te weinig zitplaatsen zijn (daar heb ik een zeldzame keer last van) en dat de NMBS niet voldoende communiceert als er problemen zijn. Bovendien vinden bepaalde reizigers de compensatie die ze kunnen aanvragen als er vertragingen zijn te beperkt of te ingewikkeld om aan te vragen (pff, daar begin ik zelfs niet aan...). Ook de investeringen in de vernieuwing van het rollend materieel moeten bijdragen tot een betere stiptheid van de treinen. In de nieuwe treinstellen zijn bovendien meer zitplaatsen voorzien. Ze moet ook wel voorzien in het onderhoud, hé, en niet alles laten verslijten tot het stuk gaat.

    Er staat ook te lezen dat
    de spoorwegen dan toch opgesplitst worden in twee verschillende bedrijven, één voor de treinen en één voor de stations en de sporen. Dat is het definitieve voorstel dat bevoegd minister Paul Magnette morgen aan de regering voorlegt. De vakbonden hebben zich altijd verzet tegen zo'n dubbele structuur voor de spoorwegen. Maar dat blijkt dus tevergeefs. Ik hoop dan ook dat ze hierom niet meer staken (een "reden" vinden ze toch wel), de herfst is voorbij, en dat is toch stakingsseizoen bij uitstek.

    19.12.2012: Ze spoken weer wat uit bij de NMBS... Bij een trein tussen Kortrijk en Leuven zijn woensdagochtend drie wagons tijdens het rijden losgekomen ter hoogte van Sint-Lievens-Houtem. Er vielen geen gewonden. De reizigers moesten meer dan twee uur wachten, maar ze zijn iets voor 10 uur weer kunnen vertrekken richting Denderleeuw. Iets voor 8 uur was er een koppelingsbreuk op de trein van Kortrijk naar Leuven. Dat wil zeggen dat een van de verbindingen tussen de wagons loskwam. Heel concreet voor die trein ging het om de verbinding van de laatste drie wagons. De andere treinen werden dan omgeleid of stilgelegd. De passagiers van de trein waren konden meer dan twee uur wachten weer vertrokken. De reizigers van de laatste drie wagons werden geëvacueerd naar het voorste deel van de trein en wat de NMBS betreft was alles klaar om de eerste zes wagons van die trein te laten vertrekken richting Denderleeuw. Daar werden de reizigers opgevangen, kregen ze water en wafels en konden ze overstappen op een trein naar Eupen.

    29.11.2012: Ze zullen bij de NMBS nog eens hun achterwerk vergeten... De trein die donderdagochtend stilstond in het station van Ukkel-Kalevoet, was in Linkebeek vertrokken zonder treinbegeleider. Dat meldt Bart Crols, de woordvoerder van de NMBS. De stilstaande trein heeft donderdagochtend vertragingen veroorzaakt op de lijn Charleroi-Brussel-Antwerpen omdat alle treinen tussen de stations Sint-Genesius-Rode en Brussel-Zuid op één spoor moesten rijden. Als er een trein vertrekt zonder treinbegeleider, moet de trein stoppen aan de volgende halte. Daarom is de trein gestopt in Ukkel-Kalevoet. Bovendien moet de treinbestuurder aan dat station worden vervangen, wat ertoe leidde dat de trein een tijdje stilstond in het station. Er is momenteel een onderzoek bezig naar de juiste omstandigheden van het incident. 

    Wat ze daar ook vergeten, is stiptheid en onderhoud. Omdat de winkel waar ik mijn nieuwe (de niet zo echt oude was niet te repareren) MP3-speler mocht halen, tot 18.30 uur open is, vertrok ik een uur vroeger. De trein naar Oudenaarde van 16.45 uur kwam er niet door, die van 16.50 uur kwam er wel door maar bleef langer dan normaal staan in Brussel Zuid en treuzelde van daar tot Denderleeuw (en verder, vermoed ik), zodat hij daar met zo'n 15' vertraging aankwam. Blijkbaar was er ergens een mechanisch defect.

    28.11.2012: Vanmorgen was de trein van 07.28 naar Schaarbeek afgeschaft. Ik neem die al enkele maanden niet meer, maar gewoonlijk blijft de trein van 07.22 dan nog 6 minuten staan wachten, dus heb ik die van 07.19 uur genomen. Ik vind het artikel niet meer terug, maar in oktober zou het slechter gesteld geweest zijn met de stiptheid en de afschaffingen, vooral 's avonds. 

    26.11.2012: De NMBS is weer "goeie" punten aan 't verzamelen... Vanmorgen nam ik de trein van 07.19 uur, die is ook al niet meer stipt zoals tot over enkele weken. De trein van 07.22 stond zelfs nog niet aangekondigd, wel stond er een doorgaande trein vermeld (de stoomtrein die gisteren naar Gent reed en nu terug moest?). En in Brussel Centraal waren twee (van zes) sporen buiten gebruik wegens ... olie op het spoor. De oorzaak wordt onderzocht en ligt vermoedelijk bij een olievlek veroorzaakt door een defecte trein of bij werkzaamheden die afgelopen weekend uitgevoerd werden. Sinds 9.00 uur kunnen alle zes sporen in Brussel-Centraal opnieuw gebruikt worden. De toestand zou zich dan ook moeten normaliseren, al verwacht Infrabel nog gevolgen tot 11.00 uur. In de Standaard (e-gazet) lees ik verder dat tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem maandagnamiddag zes van de veertien sporen opnieuw berijdbaar gemaakt zijn nadat een werfkraan op de bovenleiding was beland.
    Hoe de werfkraan kon omvallen, zal nog verder worden onderzocht. De kraan zou in gebruik geweest zijn van een onderaannemer van Eurostation, een dochterbedrijf van de NMBS Holding, bij werken aan de spoorinfrastructuur. Er vielen geen gewonden bij het ongeval. Ik zal morgen horen hoe het mijn diensthoofd vergaan is, zij moet tot Essen sporen (en ze had vanmorgen al zowat een kwartier vertraging). Toen ik vanavond in Brussel Centraal aankwam, stond het bord boven de loketten rood van de vertragingen. Ik heb toen een verlate trein naar Aalst genomen.

    Ik dacht al eerder dat de bevoegde minister Magnette content zou zijn dat hiij van die stakersbendes (vakbonden) verlost zou zijn als burgemeester van Charleroi, maar nu lees ik dat hij minister blijft van Overheidsbedrijven tot er een oplossing is voor de NMBS. Françoise Daspremont zal tot die tijd zijn stoel van burgemeester in Charleroi warmhouden. Hij kan dan enkele weken langer minister blijven om de onderhandelingen met de vakbonden over de hervorming van de NMBS te leiden.


    21.11.2012: In de Standaard (e-gazet) lees ik dat de spoorvakbonden zich in een visienota zorgen maken over de schulden bij de spoorwegen. Moeten de pendelaars zich nu ook zorgen maken over nakende (stakings)acties? Waar het de vakbonden om gaat, is een problematiek die lang bij Sabena werd verdoezeld. Tot nu toe kent niemand de wijze waarop de schuld van de NMBS-groep zal worden beheerd. De bonden wijzen erop dat zowel ABX als B-Logistics elk 1,7 miljard euro schulden dragen. Ze vinden alvast niet dat de schuld kan worden ingeperkt via personeelsinkrimping. Zoals ik vind dat de pendelaar er niet moet voor opdraaien.

    16.11.2012: Is de stakingskas leeg? In de Standaard (e-gazet) lees ik over het enige waar de NMBS stipt in is: het verhogen van de tarieven... Zoals elk jaar, past de NMBS op 1 februari haar tarieven aan volgens de bepalingen in het beheerscontract met de overheid. Zo wordt een gemiddelde prijsstijging doorgevoerd van 1,80 %, wat lager ligt dan de evolutie van de gezondheidsindex (+ 2,21 %) en bijvoorbeeld de kostenstijging voor personeel. De abonnementen worden maximaal 1,32 % duurder; het standaardbiljet gemiddeld 3,08 %. Dat abonnementen minder stijgen, is onder meer een gevolg van het feit dat de afgesproken doelen in verband met stiptheid niet volledig werden waargemaakt.  De prijs van lange afstanden stijgt verhoudingsgewijs minder dan die van de korte afstanden. Het seniorenbiljet, voor een heen- en terugreis, zal 5,30 euro per rit kosten in tweede klasse, in plaats van 5,20 euro (de prijs van de inkt en van 't papier is ook opgeslagen, zeker...?). Voor een seniorenticket in eerste klasse blijft het tarief van 12 euro gelden. De Go Pass 1 wordt dan weer goedkoper en de prijzen van de Rail Pass, de Go Pass 10 en de Key Card blijven ongewijzigd. Ik ontsnap er dus lekker aan, en ik betaal toch alleen als ik passagier ben (dus niet als ik met vakantie ben, of als er weer eens gestaakt wordt bij 't spoor).

    Ook bij de variabele verloning van de NMBS-toplui speelt de stiptheid een rol. Maar dat wil niet zeggen dat het variabel loon van de drie gedelegeerd bestuurders van de NMBS naar beneden zal gaan, klinkt het bij de spoorwegmaatschappij. De stiptheid van de reizigerstreinen is inderdaad een van de elementen die door het benoemings- en bezoldigingscomité gebruikt worden om het variabel loon vast te leggen. Maar daarnaast spelen nog andere factoren, namelijk de stabilisatie van de schuld, de toename van het reizigersverkeer, de algemene tevredenheid van de klanten (euh? ), de betrokkenheid van het personeel en het aantal arbeidsongevallen. Afhankelijk van de spoorwegentiteit, worden daarnaast nog enkele andere criteria gehanteerd. Aangezien er verschillende elementen spelen, is het dus voorbarig om te besluiten dat de variabele verloning volgend jaar naar beneden zal gaan. Wie boet er dan voor al die rode cijfertjes op de elektronische borden in de stations? Enkel de reiziger, die zijn plannen in de war ziet gestuurd...

    15.11.2012: De staking is nu nog voer voor discussie zoals in de Standaard (e-gazet) waar algemeen sectretaris Chris Reniers voor het ACOD begrip vraagt... Ze zegt: "Een vakbond moet nog steeds op straat komen om haar standpunten duidelijk te maken aan het grote publiek. Wij kunnen helaas geen stakingen via muisklik organiseren en vervolgens rekenen op ruime persbelangstelling voor zo’n initiatief. Dit betekent niet dat we een vrijbrief hebben om te pas en te onpas op alles te reageren met een staking. Zulke ingrijpende acties moeten steeds goed afgewogen worden – en dat doen we ook. Een staking is en blijft een laatste middel, ook voor een vakbond." Kom dan letterlijk op straat, met leden die op dat moment vrij van dienst zijn. En zoek eens een ander "laatste middel", zeker als zes weken eerder al eens gestaakt werd.

    De staking gisteren was begrijpelijk volgens haar. "We worden geconfronteerd met aanvallen op de index, besparingen in de openbare sector, gesleutel aan de pensioenen, een verminderde koopkracht, een blijvend laag minimumloon, dalende rentes op spaargeld … Kortom, tal van maatregelen die de onzekerheid bij de ganse Belgische bevolking – werkend of werkzoekend, jong en oud, ziek en gezond – doen toenemen. Geen wonder dat dan ook de frustraties over het uitblijven van oplossingen een uitlaatklep zoeken." Iedereen wordt daarmee geconfronteerd, de ene al meer of zwaarder dan de andere (en de treinreizigers dus dubbel zo hard). En welke uitlaatklep heeft de pendelaar die weer eens ergens strandde?

    Ze vindt het trouwens jammer dat de media focusten op de stakingen bij het spoor en niet op de reden waarom de vakbonden actie voerden. "Diepgaande en zinnige discussies over de besparingsmaatregelen, onze voorstellen en alternatieven kwamen niet – en nooit – aan bod. Ook dat is bijzonder spijtig." Ze vindt het jammer dat het gijzelen en bestelen van zo'n 30.000 klanten zoveel aandacht krijgt... Wel, madam Reniers, zoek dan een andere uitlaatklep, een die even mediageniek is maar veel minder belastend voor publiek en economie!

    14.11.2012: De staking is nog niet voorbij maar de Standaard (e-gazet) heeft er wel al artikels over. De 24-urenstaking op de Belgische spoorwegen laat zich woensdag stevig voelen. In Wallonië rijden nagenoeg geen treinen. De Brusselse noordzuid-as ligt volledig plat ligt en ook in Vlaanderen zijn heel wat treinritten afgeschaft. Reizigersorganisatie TreinTramBus noemt de hinder door de staking erger dan verwacht. Vier van de twaalf sporen in Brussel-Noord zijn intussen weer vrij. De hele ochtend worden de stations Brussel Centraal en Brussel-Zuid al niet bediend. Kort na negen uur is ook het treinverkeer in station Brussel-Noord stilgelegd. De belangrijke Noord-Zuidas is daardoor volledig onderbroken. Het spoor probeerde reizigers nog via Brussel-Noord tot in het stadscentrum te krijgen, maar ook dat lukt nu dus niet meer. "Actievoerders hebben het spoorverkeer in Brussel-Noord stilgelegd", zegt Frédéric Petit, woordvoerder van netbeheerder Infrabel. "Onze laatste reddingsboei om reizigers in Brussel te krijgen, is daarmee weggevallen. We zullen er alles aan doen om de pendelaars die zich in Brussel bevinden thuis te krijgen. We onderhandelen momenteel met de actievoerders die Brussel-Noord blokkeren". Volgens Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit ziet het ernaar uit dat het Belgisch treinverkeer ook tijdens de avondspits ernstige hinder zal ondervinden. "In Wallonië lijkt de situatie hopeloos, in Vlaanderen is het zaak om de website
    railtime.be goed in de gaten te houden.", zegt Petit. "Vanuit Bockstael rijden treinen naar Denderleeuw. Die stations zijn bereikbaar met het Brusselse openbaar vervoer." Er was ook hinder voor Thalys en Eurostar.

    Door de acties op het spoor is het woensdagavond vroeger dan normaal druk op de weg. Vooral op de snelwegen vanuit Brussel gaat het traag. 'Er zijn vooral problemen rond Brussel met vertragingen van een half uur', meldt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum. De avondspits vanuit Brussel kwam al rond 15u op gang door pendelaars die deze ochtend vroeger naar het werk vertrokken. De grootste hinder is er voor verkeer van Brussel naar Limburg, maar niet (alleen) door de staking, maar (ook) door twee ongevallen op de E314 ter hoogte van Leuven. Ook de buiten- en binnenring lopen langzaam helemaal vol. Ook in de ochtendspits liet de staking op het spoor zich merkbaar voelen. Veel pendelaars kozen voor een werkdag met de auto en vertrokken vroeger naar het werk. Op de E40 van Gent naar Brussel was het rond 8 uur drie kwartier aanschuiven. En da's anders al een fiasco, wie kent niet de op- en afrit van Affligem, al is het door het te horen vermelden in de filemeldingen?

    13.11.2012: De Standaard (e-gazet) vraagt zich af 
    wat ik zal merken van de actiedag van woensdag, wel niets niemendal. Ik zal een uur langer slapen, twee keer ruim een uur uitsparen en de aankoop van de volgende Key Card met een dag uitstellen. Ik ben namelijk vandaag aan een token geraakt (die ik donderdag teruggeef aan het IT-team op 't werk) en thuis travakken. OK, er zijn een paar nadeeltjes: ik mis mijn collega's en ik moet weer wennen aan Windows XP (hoewel zowel op kantoor als op mijn laptop Windows 7 geïnstalleerd is). Wie die kans niet krijgt, kan met het volgende geconfronteerd worden:

  • De meest in het oog springende actie is die bij de NMBS. De Franstalige spoorbonden hebben opgeroepen tot een 24-uursstaking. Hun Nederlanstalige collega's hebben dat niet gedaan, maar de NMBS vreest ook voor Vlaanderen ernstige hinder. Het spoorverkeer in Wallonië zal dus zo goed als lam liggen en het staat vast dat de gevolgen ook in Brussel en Vlaanderen voelbaar zullen zijn. Hoeveel treinen komen te vervallen is nog moeilijk in te schatten. Maar een op de drie treinen passeren de Noord-Zuidas in Brussel. Reizigers krijgen het advies het internet te raadplegen.
  • Het internationaal treinverkeer ontsnapt niet aan de acties. Er rijden zeker geen Thalys-treinen naar Duitsland. De treinen van en naar Nederland en Frankrijk rijden wel, maar mogelijk is de dienstregeling ook verstoord. Eurostar rijdt wellicht wel gewoon.

    Er zijn wel ijverige mensen, zo wordt niet gestaakt bij bPost, De Lijn, MIVB, Ford Genk (dat eind volgend jaar sluit waardoor enkele 10.000 mensen zonder job vallen). In de metaalsector zijn geen stakingen gepland in Vlaanderen. Hier en daar zullen binnen bedrijven wel informatiesessies van de bonden doorgaan. In Brussel en Wallonië zullen de metallo's wellicht wel in een aantal bedrijven het werk neerleggen, en 't is nochtans om hen dat het ACOD de klanten van de NMBS de duvel aanjaagt. Er zijn ook twee optochten gepland in het centrum van Brussel. Delegaties van de Belgische en Europese vakbonden trekken met een groep langs de ambassades van Cyprus, Portugal en Ierland. Een tweede afvaardiging bezoekt achtereenvolgens de ambassades van Spanje, Duitsland en Griekenland. De vakbondsvoorzitters Marc Leemans (ACV), Rudy De Leeuw (ABVV), Jan Vercamst (ACLVB) en Bernadette Ségol (algemeen secretaris EVV) stappen mee. Op de middag komen de groepen samen aan het Berlaymontgebouw, waarde ‘Nobelprijs voor strenge besparingen’ wordt uitgereikt aan de Europese Commissie. Veel volk van buiten Brussel moeten ze dan niet verwachten om mee te stappen...

    Elders in de krant staat dat de NMBS en bpost jaarlijks gemiddeld achttien stakingsdagen kennen. Uit cijfers blijkt ook dat er bij het spoor de afgelopen jaren gemiddeld zeven wilde stakingen waren per jaar (die zijn niet per sé in het hele land te voelen, dat kunnen ook lokale acties zijn omdat er ene een mot op zijn toot kreeg van een notoire zwartijder). Dat ondanks het protocol dat in 2008 tussen de spoorwegtop en de vakbonden werd gesloten over werkonderbrekingen, dat protocolakkoord moest dienen om het aantal wilde stakingen bij het spoor terug te dringen. Uit de cijfers blijkt voorts dat elk overheidsbedrijf de voorbije jaren ook een piek kende in het aantal stakingsdagen: 27 bij de NMBS in 2011 en 29 bij bpost in 2011 (29 dagen zonder ongewenste publiciteit in de bus ). 27 stakingsdagen bij de NMBS, dat is gemiddeld meer dan twee dagen per maand dat een bende nietsnutten klanten gijzelt en besteelt (al is het van enkele uren van de schaarse vrije tijd)...

    12.11.2012: In De Standaard (e-gazet) wordt nog eens bevestigd dat het Belgische vakverbond voor spoorwegpersoneel ACOD Spoor/CGSP Cheminots een 24 uur durende staking heeft aangekondigd. De staking gaat dinsdagavond om 22.00 uur van start. Het is de tweede 24-urenstaking in zes weken tijd. De Belgische spoorwegen hebben treinreizigers gewaarschuwd voor ernstige verstoringen. In de praktijk wordt er hinder verwacht vanaf 22 uur dinsdagavond tot 22 uur woensdagavond. Er wordt vooral gestaakt in Brussel en Wallonië. Daarvan zal ook in Vlaanderen hinder ondervonden worden. ACOD Spoor/CGSP Cheminots sluit zich aan bij het Europese vakverbond EVV, dat voor 14 november een Europese actiedag tegen bezuinigingen organiseert. De IT-dienst van 't werk moet nog tokens recupereren van collega's die vergeten hem terug te brengen, hopelijk komt dat nog tijdig in orde, anders ga ik wel met de auto.

    10.11.2012: In Het Nieuwsblad (e-gazet) staat geen goed nieuws: de NMBS verwacht zeer zware hinder door de aangekondigde acties van de socialistische vakbond op woensdag 14 november.
    De actie kadert in een Europese actiedag tegen bezuinigingen, maar het treinverkeer kan de gevolgen ondervinden omdat de socialistische spoorbond ACOD de actie steunt. De NMBS raadt de reizigers aan om zowel voor binnenlandse als voor internationale treinen de website van de spoorwegmaatschappij in de gaten te houden op 14 november. Of probeer zoals ik aan een "token" te geraken om thuis te kunnen werken.

    05.11.2012: In De Standaard (e-gazet) staat geen goed nieuws: de spoorvakbond ACOD/CGSP heeft een stakingsaanzegging ingediend voor een 24-urenstaking. De bonden nemen die dag deel aan een Europese actiedag tegen de bezuinigingen. Dat kan forse hinder veroorzaken voor het treinverkeer in ons land. In welke mate de stakingsaanzegging ook zal leiden tot acties is nog af te wachten, aldus Jean-Pierre Goossens van de socialistische spoorvakbond. “Werknemers die willen mee actie voeren, worden op die manier gedekt”. Het treinverkeer dreigt die dag dus ernstige hinder te ondervinden. De andere Belgische vakbonden hebben zich vooralsnog niet achter de oproep geschaard, zodat de precieze impact van de hinder onduidelijk blijft. Maar waarom deze aktie? Heeft er iemand een pak slaag gekregen? Heeft iemand een scheet gelaten in een trein? Neen, de staalarbeiders in Wallonië en Brussel gaan op 14 november voor 24 uur het werk neerleggen. Ze sluiten zich aan bij de Europese actiedag waartoe is opgeroepen tot het Europees Vakverbond (EVV). Dat heeft de (Franstalige) socialistische metaalvakbond FGTB-MWB bekendgemaakt. De metaalvakbond beslist tot de actie uit solidariteit met de Zuid-Europese landen, maar toch vooral omdat de gevolgen van de bezuinigingskoers 'zich zullen en reeds doen voelen in België' en bij de NMBS staken ze dolgraag, elke reden en elke aanleiding is goed voor zo'n aktie. En er zit veel metaal in treinen en rails... Ik ben mijn werkgever en mijn diensthoofd dankbaar dat ik mag telewerken (maar plezant is 't niet want met het token moet ik weer met Windows XP werken terwijl ik op kantoor al meer dan een half jaar met Windows 7 werk en het dan ook gewend ben), zodat ik niets verlies aan die stakersbende.

    Een ander artikel heeft het over het treinverkeer dat 30 minuten onderbroken werd door een persoon op de sporen ter hoogte van station Haren-Zuid. Daarnaast veroorzaakte een defecte trein ter hoogte van station Ukkel-Kalevoet vertragingen tussen Brussel en Charleroi. Een lezer meldt dat er ook treinen waren afgelast. Dus de NMBS moet niet alles op externe factoren schuiven.

    24.10.2012: In De Standaard (e-gazet) staat erg goed nieuws: de socialistische spoorvakbond heeft woensdag intern vergaderd en beslist dat er niet opgeroepen wordt om maandag en dinsdag te staken.  Er komt ook geen nieuwe stakingsaanzegging, zegt voorzitter Goossens van ACOD Spoor.

    23.10.2012: In De Standaard (e-gazet) staat een titel, "NMBS-Holding roept op tot burgerzin", die mij doet denken: "Je zou beter je gesyndicaliseerd personeel tot burgerzin oproepen".  Tot blijkt dat men eigenlijk een goede raad geeft, met name het gratis telefoonnummer van Securail in het GSM-geheugen (of dat van je SIM-kaart) in te brengen, dan kan je bellen als je iets verdachts ziet in 't station: 0800/30.230. 

    22.10.2012: Vanmorgen was de trein van 07.19 uur pas vertrokken of die van 07.22 uur kreeg een vertraging aangesmeerd van 13 minuten, er was blijkbaar een voorval in Burst. Dus iedereen die de voorgaande trein liet rijden (of hem niet haalde) stapte allemaal in de trein van 07.28. Vanavond liep voor mij alles vlotjes.

    In het TV-journaal hoorde ik dat twee van de drie bij de NMBS erkende vakbonden eraan denkt te staken op 29 en 30 oktober, toevallig de "sossen"... Da's erg sociaal, hoor, mensen die er niets mee te maken hebben of eraan kunnen verhelpen, nog wat pesten. Nee, niet iedereen neemt volgende week vrij!!! Ik zal morgen dus maar al informeel polsen bij het afdelingshoofd of ik eens te meer mag telewerken en zo ja, me een token bestellen. De modaliteiten van de eventuele actie dienen wel nog te worden ingevuld, en zijn ook afhankelijk van overleg tussen de bonden en minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette. Dus, ze moeten hem nog spreken, en ze dreigen al... De vakbonden en de minister onderhandelen over de nieuwe structuur van de NMBS. De bonden zijn niet tevreden met de plannen die op tafel liggen: de vakbonden zijn voorstander van een geïntegreerde structuur, de minister daarentegen bepleit een tweeledige structuur met een vervoersmaatschappij en een spoorwegbeheerder. Het ACV kreeg van zijn achterban geen mandaat voor de actie, dus heeft voorlopig enkel de socialistische vakbond ACOD een stakingsaanzegging ingediend. De socialistische spoorvakbond houdt woensdag een uitvoerend bureau over de toestand bij de NMBS. Voorzitter Goossens van ACOD Spoor hoopt dan een positief signaal van minister Paul Magnette te kunnen voorleggen, zodat vakbondsactie kan worden opgeschort. Die zal content zijn als hij zijn burgemeestersjerp mag aantrekken, is hij van die kwiebussen verlost.

    18.10.2012: Vanmorgen was de trein van 07.22 uur al helemaal afgeschaft, de trein van 07.19 had vertraging en te weinig zitplaats, pas in Brussel Zuid kon ik even zitten. Zowel in het station als in de trein werd omgeroepen dat deze trein uitzonderlijk in Liedekerke zou stoppen. Maar dat deed hij niet... Vanavond waren er weer vertragingen, ene zelf van meer dan een uur, maar deze keer gelukkig niet voor mij. Waneer halen ze eigenlijk die stiptheidscijfers? Van twaalven tot 's noens?

    De NMBS kan misschien beter toch 300 i.p.v. 170 binnenlandse treinen en 23 internationale treinen schrappen vanaf 9 december... De NMBS vermeldt op haar lijst ook telkens de maximale bezetting van de treinen. Geen enkele van de geschrapte treinen vervoert meer dan 40 reizigers. In een aantal gevallen bedraagt de maximale bezetting volgens de cijfers van de NMBS zelfs niet meer dan twee reizigers (dus niet de treinen die ik normaal "neem"). Het zwaarst getroffen is de lijn Sint-Niklaas-Dendermonde-Brussel. Daar verdwijnen dertig treinen, voornamelijk tussen Dendermonde en Brussel-West. Van de 170 binnenlandse treinritten die spoorwegmaatschappij NMBS vanaf december 2012 schrapt, vertrekken er evenveel in Wallonië als in Vlaanderen. Het gaat telkens om 76 ritten. Achttien treinen sporen vanuit Brusselse stations. De lijst staat hier:
    http://www.standaard.be/extra/treinen?mobile=n.

    17.10.2012: Vanmorgen had de trein van 07.22 uur een ruime verrtraging, de trein van 07.19 wachtte niet op de reizigers voor die trein, maar dat gaf niet, want een andere trein, die vanuit Brussel verder rijdt naar Dendermonde, had zo'n 20-tal minuten vertraging en die is even comfortabel als die van 07.22 uur. Maar die stiptheidscijfers waar de NMBS gisteren over stoefte, zal ze deze maand blijkbaar niet kunnen noteren.

    Een oplossing daarvoor is het schrappen van treinen, en dat is de NMBS van plan, volgens De Standaard, dat zijn mosterd haalde bij Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. De NMBS blijft dus bij het plan om 170 binnenlandse treinen tegen eind dit jaar te schrappen. De nieuwe regeling treft bijna 3.000 reizigers. Volgens de kranten gaat de nieuwe dienstregeling in vanaf zondag 9 december. De NMBS liet eerder al weten in te grijpen in de dienstregeling omdat moet worden bespaard. Het gaat om treinverbindingen die minder dan 40 reizigers vervoeren, of treinen die niet eens de energiekosten dekken. De organisatie TreinTramBus is ontgoocheld over de nieuwe dienstregeling, die de NMBS zelf vermoedelijk eind deze maand zal bekendmaken, naar ik vermoed met details (welke treinen verdwijnen?)

    16.10.2012: Vanmorgen bleef de trein van 07.22 uur "plakken" in 't station van Denderleeuw en toen hij eindelijk vertrokken was, kregen de inzittenden te horen dat wegens te druk verkeer een omweg zou gemaakt worden via Jette. Toen de trein dan uiteindelijk in Brussel Centraal aankwam, had hij een vertraging bij elkaar gespaard van 29 minuten. Er zijn dus ook files op 't spoor en spoorwegpersoneel dat zich ergert aan pendelaars die hun irritatie over de zoveelste vertraging afreageren door ostentatief op hun armbanduurwerk te tikken, mogen dus een ander antwoord uitvinden dan: "Ga dan met je auto in de file aanschuiven."

    Vanavond stonden de schermen ook weer flink rood, aan spoor 2 stond een trein naar Poperinge-Kortrijk, voorzien vertrek om 17.02 uur, aangekondigd met een vertraging van 6 minuten, maar toen ik dat zag was het al 17.35 minuten. Ik heb die trein niet genomen omdat ik hem niet ken, ik heb geen zin in een oud kot. De trein van 17.27 naar Aalst-Gent-SP had 10 minuten vertraging en "verspoorde" van 4 naar 6. Die nam ik dan wel, en moest even blijven staan wegens gebrek aan zitplaats, dacht al aan uitstappen in Brussel Zuid mocht daar geen zitplaats vrij gekomen zijn. Maar dan riep een treinbegeleider om dat twee van de drie 1ste-klasserijtuigen vrij was voor reizigers met een vervoersbewijs voor 2de klasse (alleen de middelste 1ste-klasserijtuig niet), dus stapte ik ook een rijtuig verder en had er een zitje voor 1 persoon aan het raam (links in de rijrichting). Dat dan ter compensatie van al die vertragingen. In de Standaard staat nu het bericht dat een treinbestuurder in de buurt van Brussel-Zuid door het rode licht zou zijn gereden, waardoor het automatische remsysteem in werking trad. Twee sporen op de drukke noord-zuidverbinding waren daardoor geblokkeerd.

    Eergisteren waren er verkiezingen voor gemeente- en provincieraden, in Charleroi is Magnette verkozen, dus hij is er bijna vanaf, palaveren met stakingsgretige vakbondsvertegenwoordigers. Voor uitslagen in Denderleeuw moet je naar die rubriek kijken.

    In De Standaard staat dat in september 2012 87,5 % van de reizigerstreinen op tijd of met een vertraging van minder dan 6 minuten reed. Dat tonen de maandelijkse stiptheidscijfers van infrastructuurbeheerder Infrabel. Het is daarmee iets beter gesteld met de stiptheid dan in september 2011, toen 86,5 procent van de treinen op tijd kwam. Ik vraag me wel af wanneer dat dan is, tussen ochtend- en avondspits? In 't weekend? De eerste en de laatste treinen? Er werden ook heel wat minder treinen afgeschaft. In september reden 1.271 treinen niet, tegenover 2.124 in september 2011. Het was vooral de NMBS die vorige maand verantwoordelijk was voor de vertragingen (45,1 %) en afgeschafte treinen (45,6 %), en dus niet buitenstaanders, wat de NMBS enkele weken geleden wou doen geloven. Wat de vertragingen betreft, lag in 32,6 % van de gevallen de verantwoordelijkheid bij derden (dat zullen dan ongelukken en zelfdodingen geweest zijn), in 17,7 % van de gevallen lag de oorzaak bij Infrabel. De vertragingen werden voornamelijk veroorzaakt door schade aan rollend materieel, storingen aan de seininrichting en incidenten op buitenlandse netwerken.

    12.10.2012: In De Standaard staat nu dat de spoorvakbonden (ACOD-Spoor en ACV-Transcom) vrijdag hun actieaanzegging verlengd hebben na afloop van de ontmoeting met minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette. Op die manier kunnen ze eventueel, in gemeenschappelijk vakbondsfront, acties organiseren in de week van 22 tot 26 oktober. Hopelijk zijn dat geen stakingen, want ik ben wel dankbaar dat ik in dergelijk geval mag telewerken, maar in Windows XP is dat toch niet zo leuk als in Windows 7, dat ik na ruim een half jaar gewend ben (het "token" is niet voorzien op Windows 7). Een tweehonderdtal vakbondsmilitanten en leden van Navetteurs.be trokken vrijdagochtend van de Kunstberg in Brussel naar het kabinet-Magnette. Een delegatie werd daar nadien ontvangen. Eerst kregen enkele treinreizigers en gewone spoormannen er de kans om hun mening te uiten. Ze waren het erover eens dat een opsplitsing van de NMBS geen ideaal scenario was. De minister lichtte zijn plannen toe en bleef daarbij vasthouden aan een structuur met twee entiteiten. Nadien praatten de bonden met de minister apart over zijn plannen, in het bijzonder voor het luik personeel. Volgens Piens van ACV-Transcom werd van gedachten gewisseld, maar leverde dat nog geen concreet resultaat op. De vakbonden en de minister onderhandelen woensdag (17 oktober) en vrijdag (19 oktober) opnieuw over de toekomst van de NMBS Groep. Volgens de personeelsafgevaardigden beloofde Paul Magnette precieze documenten voor te stellen die de vakbonden zullen kunnen analyseren. �Als er volgende week geen goede resultaten zijn, zullen er nieuwe acties volgen�, zegt Goossens van ACOD-Spoor. �We hebben daarom de bestaande actieaanzegging verlengd. We willen ten minste het overleg van volgende week een kans geven.�

    10.10.2012: In De Standaard staan twee interessante artikels. Het ene meldt dat het vakbondsfront bij het spoor gaat vrijdagochtend, voorafgaand aan nieuw overleg met minister Magnette, manifesteren. Dat zal gebeuren in samenwerking met een (Franstalige) reizigersorganisatie. De bijeenkomst start om 7.30 uur aan de Kunstberg in Brussel. Daarna gaat het richting kabinet van minister Paul Magnette (PS), bevoegd voor overheidsbedrijven. Daar zal een delegatie van vakbondsmensen en reizigers de minister nog eens wijzen op het belang van een ge�ntegreerde structuur. Daarna is nieuw overleg gepland tussen de minister en de vakbonden. Aan de actie neemt ook de Franstalige reizigersorganisatie navetteurs.be (dat is jaren geleden opgestart als antwoord op het chaotische IC-IR-plan uit de tijd van Michel Daerden als verkeersminister) deel. De Vlaamse reizigersorganisatie TreinTramBus doet dat niet. "Wij zijn iets genuanceerder", legt Kees Smilde van TreinTramBus uit. "Er is aangetoond dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen de organisatiestructuur van de spoorbedrijven en de kwaliteit van de dienstverlening. Het spoorbedrijf moet gericht zijn op de klant. Daarvoor moeten de onderdelen goed samenwerken. Of dat nu door afzonderlijke bedrijven gebeurt, of door bedrijfsonderdelen is een academische discussie." Ik hoop dat de demonstranten van navetteurs.be van de gelegenheid gebruik maken om de syndicalisten diets te maken dat staken niets opbrengt.

    Federaal minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) heeft in de Kamer benadrukt dat hij in november tot een globaal compromis wil komen over de hertekening van de NMBS. "We staan heel dicht bij een akkoord, met de vakbonden �n binnen de regering", klonk het. Magnette blijft ook vasthouden aan zijn plan voor een structuur met twee entiteiten.

    08.10.2012: Intussen is al bekend dat er voorlopig niet gestaakt wordt, al is voor vrijdag en zaterdag een aktie vooropgesteld, wellicht is dat het uitdelen van pamfletten.

    Vandaag staat in de krant dat in 2011 1.482 defecten zich hebben voorgedaan aan de ticketautomaten in treinstations. Dat is iets minder dan de 1.541 meldingen in 2010. De vaakst voorkomende defecten - respectievelijk 55 en 30 procent procent - hebben betrekking op de printer en de betaalterminal (die meldt dan dat je te traag was met je kaart in de gleuf te duwen). De overige defecten betreffen het scherm en een slechte netwerkverbinding. In februari 2011 waren er ook problemen door de verandering van de betaalterminals. Bij meldingen voor 15 uur worden de automaten nog dezelfde dag hersteld door de firma Prodata (maar als 't me 's morgens niet lukt in Brussel Centraal koop ik mijn Key Card 's namiddags - binnenkort heet dat 't avonds - in 't station van Denderleeuw). Anders gebeurt dit de dag nadien. De kleinere defecten zijn niet in de cijfers inbegrepen. Er staan momenteel 133 ticketautomaten opgesteld in 72 NMBS-stations (1 in Denderleeuw en twee of drie in Brussel Centraal). Die worden allemaal vervangen voor het einde van het jaar. De NMBS zal naast de stations ook alle stopplaatsen van automaten voorzien. Hierdoor zullen eind 2013 in totaal 735 automaten opgesteld staan. Ik heb in de loop van dit jaar eens gelezen dat je per definitie 7 EUR zal moeten opleggen als je een vervoersbewijs bij de treinbegeleider moet kopen. Maar als het ticketautomaat in 't station defect is, moet je dan extra betalen voor iets waar je niet kan aan doen?

    03.10.2012: Niet dat ik dat kan bevestigen, maar volgens De Standaard die de NMBS citeert, is de staking vooral opgevolgd in Brussel en Walloni�. Is dat nu een communautair statement? Betekent dit, dat Vlamingen liever werken dan staken? Dat ze meer arbeitsethos hebben (klant is koning, weet je wel)? Toch lag het treinverkeer volledig lam. Bij het operationele personeel (treinbegeleiders, stationspersoneel en treinbestuurders) is de situatie verschillend in Vlaanderen, Brussel en Walloni�. In Vlaanderen is een meerderheid komen opdagen voor het werk, terwijl in Brussel en Walloni� dan weer een meerderheid niet op het werk is (kunnen) komen opdagen. Tenminste, als ze binnen geraakten, want er waren wel degelijk stakersposten. De NMBS-directie ontkent overigens dat ze druk heeft uitgeoefend op personeelsleden om tijdens de staking verlof op te nemen. Michel Abdissi, algemeen secretaris van het socialistische ACOD-Spoor, zei eerder dat een aantal spoorwegarbeiders druk had ondervonden van hun directie om een verlofdag te nemen en niet gebruik te maken van een stakingsdag. 't Zou te zot zijn ook, als ze willen werken, komen ze, willen ze niet werken, dan staken ze maar. Ze klagen anders al dat ze de gelegenheid niet hebben om een dag vrij te nemen. Ik zou ook liever zelf bepalen wanneer ik vrij neem. Nog drie uur ('t is nu 19.00 uur) staken en ze mogen weer beginnen werken dat de stukken er af vliegen. Maar voor hoelang?

    02.10.2012: Wanneer ik dit schrijf (19.31 uur) moet men bij de NMBS nog zowat 2 1/2 hard zwoegen om alle treinen in een station te krijgen.   Want om 22.00 uur begint de 24-urenstaking. Ik steek morgen wel mijn beide middenvingers op, ene voor de dievenbenden (politiek correcter zou zijn syndicaten, die bendes die ervoor zorgen dat mensen met een vervoersbiljet dat morgen geldig is - zeg maar treinkaarten of abonnementen - niet krijgen waar ze voor betaald hebben) en ene voor de NMBS die toelaat dat haar faam nog verder door de modder gesleurd wordt. Ik blijf namelijk thuis en dat zonder vrij te moeten nemen want ik mag "teleworken" van mijn broodheer en ook mijn afdelingshoofd (ze doet dat zelf ook). Dus spaar ik 2 lijnen uit op mijn Key Card en houd dus 20 EUR een dag langer in mijn zak. Trouwens, ook de MIVB moet nu een dag langer wachten tot ik een nieuw kaartje voor 10 ritten koop. 't Straffe omtrent die staking is nog dat vrijdag 5 oktober de spoorvakbonden opnieuw samen zitten met minister Paul Magnette (PS) om te onderhandelen over de hervorming van de NMBS-structuur. Dat was ook bron van verontwaardiging bij de minister, dat er al gestaakt wordt terwijl de onderhandelingen nog niet helemaal zijn afgelopen.

    's Morgens valt het meestal wel mee met vertragingen (een trein naar Geraardsbergen was vanmorgen wel afgeschaft) maar 's avonds staan de borden rood van de vertragingscijfertjes. Ik heb ervan geprofiteerd de trein naar Aalst van 17.27 uur te nemen, die naar Kortrijk/Poperinge zou wellicht toch ook met vertraging aankomen.

    Ik weet nu niet, en betwijfel het ook, of die vertragingen te maken hebben met de korte stroompanne die omstreeks half tien vanmorgen het treinverkeer op het volledige spoorwegnet heeft platgelegd. Sinds 10 uur verloopt alles opnieuw normaal (dus met de normale vertragingen ). Wel zijn er nog vertragingen van gemiddeld 15 minuten per trein. Die zouden tot 11 uur voelbaar zijn voor de reizigers, aldus de Infrabel-woordvoerder.

    27.09.2012: Ook vandaag viel het mee, al valt het op dat de trein naar Kortrijk/Poperinge altijd moet wachten tot een doorrijdende trein (Thalys of DB) weg is.

    Volgende week woensdag zullen er geen vertragingen zijn, alleen afgelaste treinen, het is immer stakingsdag. De twee grote vakbonden bij de NMBS gaan woensdag staken. Dat heeft Jos Digneffe van ACOD Spoor bevestigd. De spoorbonden kunnen zich niet vinden in de plannen van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS). Vanmorgen overlegden de spoorvakbonden op het kabinet-Magnette opnieuw over de toekomstige structuur van de NMBS-groep. Na afloop bleek dat beide partijen nauwelijks dichter bij elkaar gekomen zijn. Voor Digneffe, de voorzitter van ACOD Spoor, was het toen al duidelijk: "Ik heb het gevoel dat we verder van huis zijn dan ooit. Concreet was er helemaal niets." Ik blijf wellicht thuis die dag. Informeel kreeg ik al de toestemming van het diensthoofd om thuis te werken, en op basis ervan heb ik bij het IT-team meteen een "token" besteld om thuis te kunnen werken. Digneffe betreurde dat het doel van de herstructurering, namelijk om de klanten beter te bedienen, op de achtergrond is geraakt. "Op een moment lag er een structuur op tafel, waarbij we zouden gaan van de huidige drie ceo's naar opnieuw drie ceo's." Wat is de rol hierin van de pendelaars? Luc Piens van de christelijke vakbond ACV-Transcom wilde niet gezegd hebben dat de onderhandelingen mislukt zijn, maar ook hij zag geen uitweg. "We moeten voldoende garanties hebben, maar die zijn er niet." Welke garanties hebben de pendelaars dan, zelfs zonder stakingen? Dat er treinen rijden, en da's al. Stiptheid? Reiscomfort? Enfin, de staking zal starten op dinsdag 2 oktober om 22 uur en aflopen op woensdag 3 oktober om 22 uur. Er wordt zowel bij het reizigers- als bij het goederenvervoer gestaakt, en ook internationaal.

    26.09.2012: Vandaag viel het mee, al wil dat niet zeggen dat de treinen stipt rijden, zoals in De Standaard staat. De titel is ook misleidend want het gaat dan om treinen die in augustus reden. In augustus reed 91,1% van de reizigerstreinen op het Belgische spoorwegennet op tijd of met een vertraging van minder dan zes minuten. Is het niet zo dat in augustus minder treinen rijden, omdat er dan toch geen studenten mee gaan? De verbetering kwam er na twee opeenvolgende maanden (juni en juli) waarin de treinen op jaarbasis minder stipt reden. De treinen reden vorige maand zowel tijdens de ochtend- en avondspits als tijdens de daluren stipter. Alleen tijdens het weekend werd er minder goed gepresteerd, met 90,7% van de treinen die op tijd reden of met een vertraging van minder dan zes minuten.

    25.09.2012: Het enige waar de NMBS stipt in is, is in vertragingen... Deze namiddag had de trein naar Kortrijk/Poperinge van 17.36 uur 20 minuten vertragingen wegens defect aan de bussel (whatever that is). De trein naar Bergen (Mons)-Quevy moet ook vertraagd geweest zijn, want de trein naar Zottegem van 17.45 uur mocht voor.

    Minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) vraagt de spoorbonden om de stakingsaanzegging voor woensdag 3 oktober in te trekken. 
    Hij roept op om de onderhandelingen over de hervormingen van het spoor verder te zetten. "De stakingsaanzegging komt te vroeg. Een staking wijst op het mislukken van de onderhandelingen. Maar er wordt nog gepraat", zegt Magnette in Metro. Inderdaad, al van staken spreken nog voor alle onderhandelingen achter de rug zijn, zeer slim, hoor, vakbondsgastjes.

    24.09.2012: Toen ik vanmorgen de trap naar perron 5 opging, hoorde ik omroepen dat de trein van 07.19 uur afgeschaft was (wellicht een wandelaar of voetganger aan geprutst ). Nu, als ik die haal, stap ik er ook in, maar ik ben geen vaste passagier. Evenwel, de mensen die anders wel die trein nemen, zaten nu in de volgende, en daar was dus een schrijnend gebrek aan zitplaats. Ik betaal niet om te blijven staan en ik nam dus de trein van 07.28 die natuurlijk met enige vertraging in Brussel Centraal aankwam.

    Maar vandaag liep het uurwerk van de NMBS nu eens niet in tegewijzerzin, doch alle treinen hadden vertraging. En dan denken ze dat er nog moeten staken ... (al is dat nu nog niet zeker)

    21.09.2012: En ook vandaag liep het uurwerk van de NMBS in tegewijzerzin en mocht de trein naar Gent-S.-P. - Brugge van 17.39 voor gaan, deze keer deed ik er mijn voordeel aan want ik bleef enkele minuutjes langer op kantoor. Dat is dus al 4 dagen na elkaar dat de trein naar Kortrijk/Poperinge ongeveer 10 minuten vertraging had.

    Die trein wordt duidelijk niet door een computer geleid, want in de online krant staat te lezen dat 27.000 treinen stipter zullen rijden en dat door een door de NMBS ontwikkelde nieuwe software, die in een jaar tijd tot 27.000 treinen meer op tijd kan laten rijden. Het zogeheten �conflictdetectie-systeem� verzamelt voortdurend honderden data. Zo kan het tot uren op voorhand problemen voorspellen met onder andere materieel, personeel en aansluitingen. Dat ze er dan maar de Railtime-website op aansluiten, want die weet nooit van gebruikelijke vertragingen...

    "De voorspeller voorkomt niet �lle vertragingen, maar kan minstens een sneeuwbaleffect vermijden", luidt het. Volgens de NMBS gaat het om een Europese primeur. Naar verluidt hebben de Nederlandse, Franse en Duitse collega�s interesse. Hebben die hun treinen dan ook veel structurele vertragingen? "Begin deze maand is het nieuwe systeem in gebruik genomen. De eerste resultaten zijn voortreffelijk", zegt Paul Muysewinkel, adjunct-chef Reizigers Dispatching (RDV) bij de NMBS. "Zo konden we al voorspelde vertragingen van liefst twintig minuten in een �vingerknip� uitwissen." Maar lang  niet allemaal (lezerscommentaren in de online krant maken gewag van afgelaste treinen, die vertragingen zijn dan ook uitgewist, zeker?)...

    Het detectiesysteem is werkelijk van alles op de hoogte. Het weet bijvoorbeeld ook hoeveel personen met beperkte mobiliteit meereizen, in welk rijtuig en op welke zetel ze precies zitten en waar ze moeten afstappen. Volgend jaar wordt het systeem uitgebreid en zal de computer ook z�lf oplossingen aanbieden. Weet dat systeem dan ook in welke treinen veelal moet staand gereisd worden (gelukkig niet door mij)?

    Trouwens, dat de NMBS maar oplet met computerprogramma's, want dit staat ook in de krant: d trein Brussel-Geraardsbergen is woensdagavond op een verkeerd spoor gezet, door een informaticaprobleem in het seinhuis van Brussel-Zuid. Een alerte machinist voorkwam een botsing met een andere lijn. De pendelaars die woensdagavond in Brussel-Zuid de trein van 17.56 uur richting Geraardsbergen namen, kwamen een uurtje later thuis dan normaal. Door een informaticaprobleem belandde hun trein immers op het spoor richting Gent. De trein werd vervolgens een stuk teruggesleept.

    De spoorbonden blijven bij hun voornemen om het werk neer te leggen op woensdag 3 oktober. Dat raakte bekend na een overleg met minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette. Nochtans, er zijn de komende dagen wel nog 2 vergaderingen met Magnette gepland. Minister Magnette werkt momenteel aan een plan om de Belgische Spoorwegen te splitsen. Hij prefereert een duale structuur met vervoersmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel. Dit is slecht voor de reizigers, luidt het betoog van de vakbonden. De Radio 2-nieuwslezer merkte terecht tegenover Digneffe op dat stakingen ook slecht zijn voor de reizigers, het enige excuus dat die stakingsleider kon verzinnen was dat ze al vijf maand overleggen. En dan?

    20.09.2012: Ook vandaag liep het uurwerk van de NMBS in tegewijzerzin en mocht de trein naar Gent-S.-P. - Brugge van 17.39 voor gaan. Dat is dus al drie dagen na elkaar dat de trein naar Kortrijk/Poperinge ongeveer 10 minuten vertraging had, in Denderleeuw waren dat er nog 7.

    In de online krant staat te lezen dat de NMBS verkoopt steeds meer tickets via internet en automaten. Ik doe dat ook zo, wanneer ik 's morgens nog 2 lijntjes te schrijven heb op mijn Key Card koop ik in Brussel Centraal op die manier een nieuwe, werkt geen van beide automaten, dan koop ik ze 's namiddags bij terugkomst in Denderleeuw. Tegen een trein willen schoppen, is "geen avans" en bovendien gevaarlijk. Een zatte fles probeerde dat in Genval en werd aangereden door een trein die, tegengesteld aan zijn verwachting, niet stopte, de treinschopper overleefde het niet.

    Waarschijnlijk zijn er veel reizigers die deze mogelijkheid niet hebben, want dit staat ook in dezelfde krant: het aantal vaststellingen door treinbegeleiders van onregelmatigheden met vervoersbewijzen is de afgelopen jaren sterk gestegen. Zo verdubbelde tussen 2008 en 2011 het aantal C170-documenten. Dat blijkt uit het antwoord van minister van overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) op een schriftelijke vraag van Anthony Dufrane (PS). Die PS-er heeft dus niet doorgevraagd: waarom hadden die mensen geen vervoersbiljet bij? Stappen ze in in een station zonder faciliteiten (een halte, dus)? En het gaat hierbij dus blijkbaar niet over notoire zwartrijders die liever een pak slaag dan geld geven... Het C170-document dat de bravere zwartrijders overhandigd krijgen, wordt opgesteld als reizigers zonder geldig vervoersbewijs de boete op de trein niet onmiddellijk kunnen betalen. Wie een dergelijk document meekreeg heeft 14 dagen tijd om de boete te betalen of het dossier te regelen. Sinds november 2011 worden alle dossiers die niet betaald werden na versturen van een aanmaning overgedragen aan een deurwaarder. Het versturen van een aanmaning gebeurt binnen de 15 dagen na het opstellen van de C170, het doorgeven aan een deurwaarder 30 dagen na de aanmaning.

    19.09.2012: Dat is nu al twee dagen na elkaar dat de trein naar Kortrijk/Poperinge 10 minuten vertraging had en ik de trein naar Zottegem nam, vandaag werd die omgeleid naar spoor 4 i.p.v. 2.

    Bij de spoorwegvakbonden weten ze nog altijd niet wat ze gaan doen... Een 24 urenstaking op 3 oktober is mogelijk maar er is nog geen formele beslissing. Ze wachten het gesprek met minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) af, dat vrijdag is gepland. Begin volgende week bepalen de bonden hun standpunt. In Het Nieuwsblad las ik vanmorgen dat Di Rupo de vertegenwoordigers van de vakbonden voor een gesprek wil uitnodigen, gaan ze daar dan niet op in? In alle geval, vanmorgen klonk het dat als het gesprek met Paul Magnette geen positief signaal zou opleveren, in verband met de toekomstige structuur van de NMBS-Groep, er dus een 24 urenstaking bij het spoor dreigt op 3 oktober. Er werd ook gedacht aan een 48 urenstaking op 10 en 11 oktober en een betoging in Brussel op 27 september. De vakbonden deelden vanmorgen pamfletten uit aan treinreizigers in de grootste treinstations van het land (tiens, is Denderleeuw met evenveel sporen als Luik-Guillemins, daar niet bij? ), of ze probeerden dat toch want in Brussel Centraal nam ik geen papier aan, 't interesseert me niet, ik kan er niets aan verhelpen en een staking hindert mij (al is het dan dat ik naar alle waarschijnlijkheid mag thuis werken, dan mis ik mijn collega's). Die pamflettenactie maakt deel uit van een reeks 'zachtere' acties van de spoorbonden in verband met de toekomstige structuur van de NMBS-Groep. De vakbonden pleiten voor een ge�ntegreerde structuur en zijn van mening dat een duale structuur, die door Magnette naar voor wordt geschoven, 'nadelige gevolgen' zal hebben voor de reizigers. En dus moet die dan eerst maar een staking of meer ondergaan?

    Als er vrijdag geen enkel positief signaal wordt gegeven, zullen ze een aanzegging indienen voor een 24 urenstaking op 3 oktober, zei Dubois van de Franstalige vleugel van de socialistische spoorbond (CGSP Cheminots) eerder op de dag. Eerst volgt nog een reeks zachte acties (is daar geen gratis ticket bij?). Op donderdag 27 september wordt er in Brussel betoogd met de bedoeling de drie toplui van de spoorwegen aan te spreken. De bonden hopen ook op een gesprek met premier Di Rupo (deze lijkt daar dus toe bereid). Dat zou volgens Jos Digneffe (ACOD Spoor) begin oktober kunnen plaatsvinden.

    14.09.2012: Ik was een uurtje langer gebleven dan gebruikelijk op een vrijdag en de trein naar Kortrijk/Poperinge vertrok in Brussel Centraal met zo'n 10 minuten vertraging, tegen dat hij in Denderleeuw was, waren het er al 17. Bovendien moesten reizigers voor Zottegem en Oudenaarde ook in Denderleeuw afstappen wegens ergens een ongeluk (Anzegem) met een gemotoriseerd voertuig.

    Er is ook goed nieuws: er komt geen staking op 24 september! Er zouden wel "zachte" akties komen zolang er nog gepraat wordt met regeringsvertegenwoordigers, die akties zijn dan b.v. pamfletten uitdelen. Ik heb er geen interesse in, de spoorwegvakbonden hebben ook geen begrip voor mopperende reizigers als hun trein weer eens vertraging opgelopen heeft of zelfs afgeschaft is.

    12.09.2012: Vanmorgen kon ik de trein van 07.19 uur nemen, in de namiddag was de trein van 17.36 uur naar Kortrijk/Poperinge aangekondigd met een nog te bepalen vertraging, tegen de tijd dat de trein naar Zottegem aankwam, was die vertraging uitgelopen tot 26 minuten. Liepen er voetgangers in de weg? Of was er sprake van een onderhoud dat langer duurde dan voorzien (hahaha, onderhoud, "reparatie" zal men bedoelen)?

    11.09.2012: "The never ending story", ook vanmorgen was de trein van 07.19 uur met vertraging in Denderleeuw aangekomen, net als de trein van 07.22, maar daar wachtte ik natuuurlijk niet op. Liepen alweer wandelaars in de weg?

    10.09.2012: "The never ending story", vanmorgen was de trein van 07.19 uur met vertraging in Denderleeuw aangekomen, wat voor mij wel goed is omdat ik hem dan nog kon "nemen", maar stiptheid is dus duidelijk een illusie bij de NMBS. Dat er vorige week zo veel afgelastingen te noteren waren zou eraan liggen dat regelmatig onderhoud niet meer gedaan wordt, er wordt pas "onderhouden" wanneer er een defect is. Maar die herstelling is ook navenant, en dus zullen er afgelastingen van treinen blijven vermeld worden.

    Spoorwegvakbonden hebben vandaag alle regeringspartijen bezocht om ze te overtuigen dat de NMBS een eenheidsstructuur nodig heeft, geen tweeledige structuur zoals minister Magnette voorstelt. Indien hij niet van gedacht veranderd, zullen de pendelaars het weer eens mogen uitzweten, in de week van 24 september. Alsof die klanten er iets aan kunnen veranderen... Maar ja, dat is toch zo mediageniek, h�, stations en perrons vol gestrande treinreizigers.

    07.09.2012: Vannamiddag (een uurtje eerder dan anders want 't is vrijdag ) waren de vertragingen weer van de partij. Toen de trein naar  Kortrijk-Poperinge aangekondigd werd, kwam er een trein binnen zoals ik heel af en toe 's morgens neem (geen ergonomische zitjes, geen dubbeldekker). Ik stapte wel in maar vertrouwde het zaakje toch niet en keek nog eens op het bord boven het perron. Daar stond ineens "Free Text", ik was niet de enige die opnieuw uitstapte, en 't was ons geluk, want 't was blijkbaar een trein voor Brugge, en die stopt niet in Denderleeuw. Wat later kwam de trein naar Kortrijk-Poperinge toch aan. In de trein, eens Brussel Zuid verlaten, werd o.a. omgeroepen door de krakende intercom dat er door een defect (aan het rollend materieel?) een vertraging was opgelopen van een kwartier. Tiens, niet door dolende voetgangers dus?

    Want de NMBS heeft berekend dat die elke dag 3,5 uur vertraging veroorzaken. En hoeveel uren vertraging veroorzaakt de NMBS zelf door haar infrastructuur en rollend materieel niet te onderhouden zodat er elke dag melding gemaakt wordt van defecten?

    Ik hoop maar voor de kustgangers die dit komend weekend het risico nemen dat geen van de 18 extra treinen enig defect vertonen, noch om naar de kust te sporen, noch op de terugweg...

    06.09.2012: Vanmorgen was "mijn" beurt: de trein van 07.19 was afgelast, de trein van 07.22 had vertraging en zat en stond boordevol, eivol, propvol, "boezjelevol" zoals ze in Aalst zeggen, dus wachtte ik op de trein van 07.28 die natuurlijk ook vertraging had opgelopen. Wellicht te wijten aan een onbevoegde onverlaat?
     
    Ook vannamiddag waren de vertragingen niet schaars, die naar Herne had vertraging, die naar Kortrijk-Poperinge ook, die naar Zottegem werd "verspoord" naar spoor 4 en toen ik net op dat perron stond, werd de trein naar Kortrijk-Poperinge aangekondigd, dus ging ik terug naar spoor 2.

    Deze week staat in de Humo een lezersbrief van Digneffe van ACOD-Spoor waarin hij o.a. stelt dat sedert de opdeling van de NMBS er veel vertragingen en afgelastingen van treinen te noteren zijn. Die waren er voordien ook en de pendelaars zullen er wel altijd mee te maken hebben. Hij moet dus niet denken dat hij er met een staking enige verbetering kan in brengen. Want dat is het plan voor 24 september, zo lees ik op de website van De Standaard.


    Het gemeenschappelijk vakbondsfront bij het spoor heeft een aanzegging voor acties ingediend. Vanaf 24 september zijn acties mogelijk. 'Deze acties kunnen eventueel, als de omstandigheden het vereisen, uitmonden in een 24 urenactie, waarvan de datum later medegedeeld zal worden', luidt het in een persbericht.

    De aanzegging volgt op het laatste overleg met minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) over de toekomstige structuur van de NMBS-Groep. Die bestaat momenteel uit drie entiteiten. Magnette wil een tweeledige structuur met vervoersmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel. Daarbij zou de NMBS-Holding dus verdwijnen. De bonden pleiten voor een 'ge�ntegreerde structuur die een kwaliteitsvolle openbare dienst garandeert'.

    Wat kan de klant van de NMBS daar nu aan doen? Enfin, ik zal me al maar een "token" bestellen, dat ik thuis kan werken (als 't mag van het afdelingshoofd, maar ze heeft me dat al eens toegelaten, zelf NMBS-klant zijnde), 4 EUR minder in kas.

    05.09.2012: Vanmorgen was het de beurt aan de trein naar Brussel via Jette om afgelast te worden, ongetwijfeld wegens defect aan de locomotief.

    Vanavond lees ik op de website van De Standaard dat de spoorvakbonden een ontmoeting vragen met de partijvoorzitters van de federale meerderheidspartijen. Dat werd woensdag bij de bonden vernomen na nieuw overleg met minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette over de toekomstige structuur van het spoor. Zoals bekend willen de bonden een eenheidsstructuur voor het spoor en dus niet langer de huidige spoorgroep met drie poten. Omdat er na enkele vergaderingen nog steeds geen vergelijk is, plannen de bonden volgende week maandag een �d�marche� naar de partijvoorzitters van de federale meerderheid toe. De bonden willen op 10 september ontvangen worden. Er komt dan een ronde langsheen de verschillende voorzitters, wat de hele dag zou duren, zegt Piens. De vakbondsman hekelt dat de bonden nog steeds geen voorstellen op papier gekregen hebben. Volgens Jos Digneffe van ACOD-Spoor beloofde de minister tijdens de vergadering de nodige teksten tegen de volgende vergadering, die op woensdag 12 september plaatsvindt. Vooral ACV-Transcom klinkt woensdag verbitterd over het aanslepende overleg. Piens kaart opnieuw aan dat het management altijd maar doorlichtingen bestelt.

    03.09.2012: Vanmorgen was de trein naar Geraardsbergen afgelast, ongetwijfeld wegens defect aan de locomotief. Vannamiddag werd in de trein naar Kortrijk iets omgeroepen over een technische storing maar dat zal wellicht over de intercom geweest zijn, want er viel nauwelijks wat van te begrijpen.

    Alsof dat nog niet genoeg is, hangt er een stakingsdreiging in de lucht, volgens de website van De Standaard, tenzij het over een staking in het goederentransport gaat. Bonden en directie hebben opnieuw gepraat over de modaliteiten voor een overstap van werknemers van de NMBS naar goederenvervoerder NMBS Logistics. Vrijdagnamiddag zal er verder

    20-12-2012 om 18:38 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Per(r)ongeluk
  • 19-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SC Eendracht Aalst: Seizoen 2012-2013: SC Eendracht Aalst - KAS Eupen

    19.12.2012: SC Eendracht Aalst - KAS Eupen: 0-1

    Deze match werd tot vandaag uitgesteld wegens het winterweer (ik profiteerde intussen lekker van de Colombiaanse zon ) en het betekent meteen de eerste thuisnederlaag. Ik heb de wedstrijd gevolgd via de website en de eerste helft behoorde over 't algemeen bekeken aan de bezoekers, wat niet wil zeggen dat Eendracht zich niet verweerde of kansen schiep. Eendracht nam de tweede helft voor zijn rekening, onze keeper had iets minder werk maar ik denk toch niet dat het hem minder alert maakte, en dat hij het doelpunt op zijn rekening moet schrijven, die werd gescoord in de 37ste minuut door Santos. Afgaande op het verslag genoot Eupen nog van de ervaring in eerste klasse.

    Van Renterghem zal wel best tevreden geweest zijn met de inzet van deze spelers: Van Den Noortgaete, Gunst, Filipovic, Bogaerts, Smet (kort voor affluiten vervangen door Van Eyk), Pietermaat (halverwege de tweede helft vervangen door De Cuyper), Petrovic, Martin, Weydisch, Vandewalle, Glouftsis.

    19-12-2012 om 22:12 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Eendracht Aalst
    17-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SC Eendracht Aalst: Seizoen 2012-2013: SC Eendracht Aalst - Royal Antwerp FC

    16.12.2012: SC Eendracht Aalst - Royal Antwerp FC: 2-1

    Eendracht heeft om weersomstandigheden moeten wachten met voetballen tot ik terug was uit Colombia en won deze topper. Op de website van de zegevierende club staat om 19.11 uur nog geen verslag, ik vermoed dat het webteam nog aan 't vieren is. 's Anderendaags, bijna 24 uur later, staat er nog geen verslag, wel foto's en intussen weet ik dat Glouftsis beide doelpunten gescoord heeft, intussen kwam Antwerp wel even gelijk dankzij Carvalho. Van Renterghem was ongetwijfeld blij met de inzet van deze spelers: Van Den Noortgaete, Smet, Bogaerts, Filipovic, Gunst, Van Damme, Martin (65' De Munter), Weydisch, Vandewalle, Petrovic, Glouftsis.

    Supporters van de generatie van mijn ouders zullen treuren om het overlijden van Willy Bellon, begin jaren zestig speler, hij werd 79 jaar.

    Vorige week woensdag reeds bereikte Eendracht Aalst een overeenkomst met AA Gent om Armin Cerimagic vanaf 1 januari 2013 op uitleenbasis naar Aalst te laten overkomen, tot het eind van het seizoen. Armin (is dat een Bosnische of een Duitse voornaam?) is een achttienjarige linksvoetige Bosniër die zowel op de linkerflank, op de nummer 10-positie als als tweede spits kan uitgespeeld worden. Hij vertoeft al een tijd in Gent en tekende begin dt jaar een profcontract bij de Buffalo's. Hij wist dit seizoen nog geen speelminuten af te dwingen, maar scoort geregeld bij de beloften.

    17-12-2012 om 19:29 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Eendracht Aalst


    Archief per week
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 28/11-04/12 -0001


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 11--0001


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!