NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Over mijzelf
Ik ben Helga
Ik ben een vrouw en woon in Denderleeuw (Belgie/Vlaanderen) en mijn beroep is secretaresse (tegenwoordig heet dat assistant...).
Ik ben geboren op 24/07/1960 en ben nu dus 58 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, reizen, lezen, computeren, en ik volg graag voetbal- en wielerwedstrijden.
Deze profielfoto is genomen in Chileens Patagoniƫ.
Foto
Categorieën
  • Denderleeuw (6)
  • Eendracht Aalst (266)
  • Hamburger SportVerein (300)
  • Pelgrimtocht Santiago de Compostela (12)
  • Per(r)ongeluk (18)
  • Reisduif (21)
  • Vichte-Dhron (1)
  • Wandelen (388)
  • Inhoud blog
  • 27e Heidetochten, georganiseerd door De Heidetochten Kester-Gooik vzw
  • 31e Lentetocht, georganiseerd door WSV Land van Rhode vzw
  • Sinksentocht, georganiseerd door De Pajotten Hekelgem vzw
  • SC Eendracht Aalst: Seizoen 2018-2019
  • Bezoek aan Hamburg, mei 2018
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • Helga's fotoalbums1
  • Helga's fotoalbums2
  • WSV De Sportvrienden vzw
  • Aktivia, de wandelfederatie
  • Marching, de elektronische wandelagenda
  • Website van Etienne & Nelly
    Zoeken in blog

    Foto
    goegestapt

    03-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wintertocht, georganiseerd door Rwk De Morgenstond Humbeek

    03.01.2016: De kop is er af, de eerste wandeltocht, als Hekelgemse Pajot nog wel, is een feit. De eerste helft van de omloop van 15 km was nogal verhard, het beste werd voorbehouden tot na de rustpost ergens in Humbeek. Nadien kreeg ik meer veldwegen (met modder en plassen) te bewandelen en ik wandelde een eind langs de treinsporen en ook de halve oever van de Eglegemvijver, waar veel kuifeenden en meerkoeten blijkbaar voldoende voedsel vinden.

    Het weer was goed voor een wandeling, aanvankelijk bewolkt en toen kwam de zon erdoor en de temperatuur van 10°C werd wellicht gehaald.

    Mijn foto's staan hier: https://picasaweb.google.com/108649380961745882201/Wintertocht16

    03-01-2016 om 20:44 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Wandelen
    01-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chili 2015

    Chili: 28.11.2015 – 16.12.2015

    Dag 1, 28.11.2015 Brussel - Santiago

    Ik had mijn treinbiljet al de dag voordien gekocht, en dat heb ik geweten toen ik in het station van de nationale luchthaven mijn treinbiljet (met toeslag want de reiziger moet de werken van de NMBS bekostigen…) moest scannen: omdat de datum van aankoop niet de datum van gebruik is, herkende de scanner het biljet niet… Een werkneemster van de NMBS moest me dan binnenlaten met haar personeelskaart. Aan de Délifrance was ik de eerste reizigster, reisbegeleider Robert was al ter plaatse. Gaandeweg kwamen de andere 14 toeristen ook aan en we gaven onze grote bagage af, waarna we naar de poort gingen voor het vliegtuig naar Madrid. Daar hadden we ruim tijd en ik laadde mijn gsm bij. In het vliegtuig naar Santiago de Chile zat ik aan het raam, Karen twee plaatsen verder, maar ineens kwam een te breed uitgevallen passagier tussen ons zitten… Hij zat comfortabel, wij iets minder, wat helemaal niet leuk is als je wil eten of slapen. Over eten gesproken, bij LAN wordt de passagier verwend met echt bestek, niet met plastieken lepels, vorken en messen. Om de tijd te passeren, luisterde ik verder naar wat muziek, bekeek een film met Matthias Schoenaerts (“Far from the Madding Crowd”) en speelde Bejeweled.

    Dag 2, 29.11.2015 Santiago

    Bij aankomst in Santiago haalden we de bagage af en lieten die, net als de handbagage, scannen (!!!). Gids Patricia en chauffeur Ricardo wachtten ons op en brachten ons naar ’t hotel, gelegen in stadsdeel Providencia. Dat ligt aan de Ciclovía, een fietsroute van alles samen 270 km dat op zondag voorrang verleent aan de fietsers (een beetje te vergelijken met de Ciclovia in Bogotá, Colombia), en dus koersten veel fietsers langs, de ene al wat rapper dan de andere, sommige in wieleroutfit. Met de bus verkenden we wat later de stad met de voornaamste bezienswaardigheden zoals het presidentieel paleis “La Moneda” (daar werden vroeger de Peso’s gedrukt en geslagen). De achterkant ervan grenst aan een plein waar een standbeeld staat van Allende, wier tweede naam Gossens was (klinkt bijna Vlaams, hé). Langs druk bewandelde en autovrije straten gaan we naar een spijszaal waar wij bij voorbeeld een hotdog “completo” aten, en daar trakteerde Milly op haar verjaardag. Nadien wandelden we naar de Plaza de Armas met de kathedraal, het huidig postkantoor en een museum. Met de bus reden we naar het museum MAC in het Parque Forestal, en verder naar een panoramisch punt vanop de Cerra San Cristobal. Voor het eten ging ik met Urbain, Milly en José in een winkelcentrum op de hoek geld afhalen. Om bijna 8 uur ’s avonds kregen we een pisco sour als aperitief en welkomdrankje, bij het eten was de frisdrank gratis, wijn of bier moest betaald worden.

    Hotel: Torremayor 4*

    Dag 3, 30.11.2015 Santiago - wijnstreek - Santiago

    In de voormiddag maakten we een uitstap naar de wijnstreek ten zuiden van Santiago (en stopten onderweg aan een restaurant/feestzaal in een speciale, sprookjesachtige stijl gebouwd, en aan een monument voor de bodyguards van Pinochet die in een voor hem opgestelde hinderlaag vielen). We brachten een bezoek aan de Vina Concha y Toro, één van de grootste wijngaarden van Chili met wijndegustatie. Patricia had daar niets meer te zeggen, ze moest het overlaten aan Roxana van ’t bedrijf. Zij leidde ons eerst in de wijngaard, of toch de eerste rijen, die er als voorbeeld staan, maar ik volgde de meer ervaren fotografen in onze groep en naderde zo de echte wijngaard (waar we eigenlijk niets te zoeken hadden) en troffen er enkele personeelsleden aan het werk. Ook binnen kregen we een rondleiding en in totaal drie wijntjes te proeven: een witte Cordillero del Diablo (die ze in supermarkten in België ook verkopen), en het glas kregen we mee. Verder een rode Terrunyo (erg lekker) en een rode Marques (niet zo lekker). Nadien reden wij terug naar Santiago om de stad verder te bezoeken, en eten in een restaurant met zicht op de overdekte markt. We kregen eerst een pisco sour en lieten ons het eten smaken. We wandelden, zonder Patricia en Ricardo, in groep onder leiding van Robert dan nog wat in de stad, door leuke parkjes (Castillo Hidalgo en Cerro Santa Lucía) en tot aan een terras, waar we onze keel verfristen met wat lekkers (voor mij een Austral Calafate), intussen kort babbelend met een jong koppel uit Deerlijk dat bijna aan het eind van zijn vakantie was. We gingen dan terug naar het hotel, de helft van de groep (met Robert) met de metro, de overige (zoals ik, en José op kop, Marleen, Paul, Alice en Sadi achter ons) te voet.

    Dag 4, 01.12.2015 Santiago - Valparaíso - Vina del Mar - Santiago

    Alvorens in in Valparaiso aan te komen, bezochten we nog een wijngaard nabij Casablanca, waar we uit zes flessen 1 wijn moesten kiezen die we wilden proeven, ik koos een rode Carmenere van vorig jaar (Carmenere is een wijndruivensoort die enkel in Chili voorkomt), maar vond hem niet echt zo lekker. Valparaiso is de grootste havenstad van Chili, de naam zou te maken hebben met een historisch figuur die zei:” Va al paraìso”, die moet van een andere kant de stad bereikt hebben; ik vond onze aankomst iets minder paradijselijk uitzien. De sfeervolle en kleurrijke volkswijken, waar we rond wandelden, staan op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. We bezochten ‘La Sebastina’, een van de huizen van Pablo Neruda , de meest beroemde schrijver (van vooral gedichten). In dat huis mochten we niets van het interieur fotograferen, wel naar uitleg luisteren met een wandeltelefoon en een plannetje, zodat we konden kiezen waarover we uitleg wilden. Neruda verzamelde nogal wat, sommige kitsch, sommige leuke dingen en meubels. Na nog een wandeling, zoals langs een trap die enerzijds een beetje doet denken aan die in Lapa (Rio de Janeiro) en anderzijds de lange trap naar de citadel van Luik, en langs leuk beschilderde huizen (om de stalen platen te versieren), kwamen we aan een plein, Plaza Sotomayor, bij de haven, waar Ricardo ons in de bus liet stappen. Wij reden dan naar Viña del Mar, waar we de sfeer opsnoven in deze chique en trendy badplaats met veel tuinen, en lekker aten in een mooi ingericht restaurant, met zicht op de oceaan. Er leven ook zeehonden en natuurlijk zeevogels. We reden dan terug naar ’t hotel, trotseerden daarbij de file.

    Dag 5, 02.12.2015 Santiago - Calama - San Pedro de Atacama

    We moesten erg vroeg opstaan en genoegen nemen met een elementair ontbijt voor de vlucht naar Calama, de hoofdstad van de Atacamawoestijn. Bij aankomst reden we met chauffeur Ivan en gids Miguel Angel (voortaan Mike genaamd) naar het dorpje San Pedro de Atacama, waar het hotel is, maar wel met enkele tussenstops voor enkele korte wandelingen en fotosessies in de Cordillera de la Sal, van de Duivelswoestijn, en het archeologisch park van Tulor. In deze nederzetting zagen we overblijfselen van cirkelvormige huizen en opslagplaatsen, alles met natuurlijke materialen opgetrokken (geen schroeven of nagels, dus!). We reden dan naar het hotel, waar we de kamers toegewezen kregen, ons even verfristen en dan in het dorpje (op 2.400 m hoogte, trouwens) een kleinigheid gingen eten (allez, kleinigheid: mijn salade was een berg sla met daarop wat kaas, hardgekookt ei, tomaat en vlees). Het dorpje met de smalle straatjes en huizen in adobesteen (die stenen worden niet gebakken zoals bij ons maar in de zon te drogen gelegd) ademt nog de sfeer uit de koloniale tijd. Na deze pauze, bezochten we het fort (pucara) van Quitor, 700 jaar geleden door de Atacameños gebouwd op de flanken van een heuvel. Vanop de top van het fort hadden we een mooi zicht op de omgeving. Tegen de valavond reden wij naar de Valle de la Luna waar de natuur de meest bizarre rotsformaties heeft gebeeldhouwd. Al wandelend genoten we van de schitterende omgeving, net allemaal uitgestrekte zandbakken. De zonsondergang was adembenemend, vooral gezien wat Ivan had geregeld terwijl wij naar het verkleuren van de bergwanden keken, in plaats van naar de ondergaande zon (dat zou ons toch maar verblinden): een tafeltje met wijn en schaaltjes kaas, met en zonder noten en kruiden. ;-)

    Hotel: La Casa de Don Tomás 4*

    Dag 6, 03.12.2015 San Pedro de Atacama - Salar de Atacama - Toconao - San Pedro de Atacama

    Wij reden naar het grote zoutmeer Salar de Atacama, dat is het grootste zoutmeer ter wereld. In dit zoutmeer leven 3 soorten flamingo’s. Een mooie weg bracht ons tot een hoogte van 4500m naar de schitterende lagunes van Miscanti en Miñiques. Zo ver boven de zeespiegel was ik nog niet (ik denk dat mijn hoogterecord dan nog lag op iets meer dan 3000m, op de Monserrate-heuvel bij Bogotá) en ik heb het heel even een paar keer gevoeld, een lichter gevoel in het hoofd. Wij genoten van een schitterend uitzicht op deze turkoois blauwe meren en de omliggende bergen en vulkanen en zagen vicuñas (lama-achtigen, lijken wat op guanaco’s), alpaca’s en verschillende soorten watervogels. Vicuñas zijn, zoals lama’s, alpaca’s en guanaco’s kameelachtigen die in Zuid-Amerika voorkomen (de andere twee kameelachtigen, de kameel zelf en de dromedaris, leven vooral in Afrika).Op de terugweg zagen we een enkele vicuña, volgens Mike zou die uit zijn gemeenschap verdreven zijn, moest hij elders een vrouwtje gaan zoeken en vinden. Intussen trakteerden Pedro en Mike met hete maté en koekjes, in Socaire genoten we het middagwaal. Nadien stopten wij even bij het mooie San Lucas-kerkje in Toconao, we bezochten ook twee lama’s in een tuintje van een winkel van artisanale souvenirs. We waren op tijd terug in San Pedro zodat ik nog zegels kon kopen in ’t postkantoor (na 17 uur nog open!) en postkaarten in een souvenirwinkel. ’s Avonds aten we in restaurant La Casona, waar vanaf 20.30 uur een pianist kwam tokkelen en zingen.

    Dag 7, 04.12.2015 San Pedro de Atacama - El Tatio-geisers - San Pedro de Atacama

    We moesten vroeg op (geeuw!) om op ons nuchter maag naar de El Tatiogeisers op een hoogte van 4.500 m gevoerd te worden, en daarbij moesten we dan nog ervoor zorgen dat we warm gekleed waren, voor zonsopgang kan het er namelijk nog ijzig koud zijn. De tientallen geisers treden alleen bij zonsopgang in werking. De meeste geisers gaven vooral of alleen veel damp af, bij sommige kon ik de damp in druppels zien opstijgen. Alleen, de geiser waar zowat een maand eerder een Waalse toerist in gleed, die gaf zelfs geen damp af. Rond elke geiser zijn stenen gelegd als veilige grens, dus normaal kan je er niet in donderen. In de dichte buurt van de geisers is een warmwaterbad en daar doken Robert en José in voor enkele minuten. Samen, zij tweeën dus goed verwarmd, gingen we naar de busparking waar Pedro intussen voor het ontbijt, met warme chocomelk, had gezorgd. J Met enkele fotostops, zoals voor enkele kuddes vicuñas en het dorp Machuca, niet meer dan een gehucht maar met een heel mooi kerkje die enkel op deze hoogte te vinden is, reden we terug voor een zelf in te vullen namiddag. In San Pedro kocht ik een empanada napolitana (dat is met kaas, ham en tomaat) en at die naast het zwembad van de Casa op, bleef er dan de zon kloppen en op de gsm spelen, alvorens naar de kamer te gaan waar het bed zachter is dan de strandzetel. ’s Avonds gingen we eten in de Adobe.

    Dag 8, 05.12.2015 San Pedro de Atacama - Calama - Santiago - Puerto Montt - Puerto Varas

    Vandaag hadden we tijd zat, ik heb dan ontbeten en wat geluierd tot 11.15, we vertrokken om 11.30 uur naar de luchthaven waar ik een snack gegeten heb. Van dienstverlening was daar nauwelijks sprake, de dienster schreef de bestelling niet op en wanneer ze dan opdiende, was dat niet per tafel, maar per bestelling. Mijn “completo” (hotdog zoals in Santiago) heb ik niet gezien, ik kreeg een portie frietjes aangeboden die ik dan maar aannam, of ik had niets gegeten. Betalen ging al even “vlot” en er werd al aan boord gegaan van het vliegtuig wanneer ik de rij kon aanvullen. In het vliegtuig had ik geluk want er was geen 10A en ik had 10B. ;-) In Santiago hadden we allemaal geluk want we stapten uit aan de poort waar we even later weer aan boord gingen, we moesten dus ter plaatse wachten. In Puerto Montt werden we opgewacht door gids Matias. Puerto Varas herinnerde ik me nog wat van vier jaar geleden, toen we op bezoek waren in Patagonië maar daar met de bus vanuit Santiago aankwamen (de Puehuye blies nog veel as uit en het vliegtuig mocht niet landen in Puerto Montt), een charmant 19de eeuws vissersstadje. Ons hotel ligt vlakbij het Llanquihemeer en herkende ik ook nog, want we mochten er toen even verpozen, bekomen en ons verfrissen. Van ’t hotel hadden we een prachtig uitzicht op de Osorno vulkaan. Ik had nu wel een andere kamer als waar de vrouwen in ’t gezelschap toen even verpoosden. ;-)

    Hotel: Solace 4* (volgens Hobo en mijn eigen bevindingen; Chileense autoriteiten gaven slechts 3*)

    Dag 9, 06.12.2015 Puerto Varas - Puerto Montt - Frutillar - Petrohue - Puerto Varas

    Vandaag verkenden we de Duitse ziel van de streek met een Lutheraans kerkhof (de zerken staan richting Duitsland), het Museum van de Duitse Kolonisatie in Frutillar (lijkt een beetje op een boerderij in ’t Zwarte Woud) met woonhuis, smidse, ronde stal. ’s Middags aten wij in Ensenada, “Bonbón Oriental”, wat enkele maanden geleden opgetrokken werd, het vorige restaurant was totaal beschadigd door een nog recente vulkaanuitbarsting. Van daar reden we naar de Petrohué rivier met zijn talrijke smaragdgroene watervallen, of toch de Salto Grande, en verder naar Petrohue gelegen aan de oevers van het Lago Todos los Santos. Het was al de hele dag regenachtig, en aan de Salto Grande regende het zacht. Om 17.15 uur, opnieuw terug in Puerto Varas, trakteerde Robert voor onze Sinterklaas op een terras in de stad. Nadien vertrok de ene na de andere en ik wandelde terug via een omweg. Terug op de kamer zag ik dat de was, die ik in de kast liet want in weekends werd zogezegd niet gewassen, al gedaan was en in de kast lag, waar ik de zak met ingevuld formulier had gelaten. ;-)

    Dag 10, 07.12.2015 Puerto Varas - Ancud - Castro (Chiloe eiland) - Puerto Varas

    We reden naar Puerto Montt om in te schepen, met bus en al, voor de overtocht naar het eiland Chiloé, het 2de grootste eiland van Chili. Het eiland is gekend voor de rijke flora met naaldbossen van cipressen en regenwoud. Door zijn geïsoleerde ligging ontstond de typische Chilote cultuur van mythen en sagen. De architectuur van het eiland is gekenmerkt met prachtige houten huizen en kerken, en daarvan bezochten wij er enkele, we hielden regelmatig halt in typische dorpjes (Ancud, Quemchi, Dalcahue). In Castro bekeken wij de palafitos, kleurrijke paalwoningen die op het water werden gebouwd. ’s Middags aten wij in de overdekte markt, allemaal naast elkaar, de meesten met zicht op de kust, sommigen aten curante: schelpdieren, vlees en wat aardappels (ik hield het bij zalm). De toerist wordt wijsgemaakt dat Chilenen neerkijken op Chilotes, maar volgens Matias is daar niets van aan. Chilenen beschouwen de Chilotes wel als vriendelijk, behulpzaam en naïef, maar niet als dom en ze komen wel goed overeen.

    Dag 11, 08.12.2015 Puerto Varas - Punta Arenas - Puerto Natales

    Met de bus reden we naar de nochtans nabijgelegen Duitse kerk. ;-) Daar was net een dienst bezig, dus we bleven achteraan de kerk om het interieur te bewonderen. We wandelden verder langs huizen die er wat Duits uitzien, sommige zijn beschermd als monument, maar de bewoners krijgen geen subsidies om hun huis te onderhouden. Het station aan de niet meer gebruikte spoorlijn heeft een andere bestemming gekregen, o.a. de Lyon d’Or is er gevestigd. We reden dan naar Puerto Montt om daar een bezoek aan de stad te brengen, beginnend met een panoramisch overzicht. We pauzeerden aan een plein en bezochten er de kerk, en wat verder de vismarkt, in welks nabijheid we eerst aten. Aan de rand van het meer stopten we want Matias wou trakteren op zijn verjaardag van een dag eerder (maar door de planning met de ferry kon dat gisteren niet) met wijn en broodjes zalm & kaas, dat viel allemaal zeer in de smaak. ;-) Op weg naar de luchthaven passeerden we langs het Estadio Chinquihue, Robert zag de Rode Duivels daar al spelen tegen Chili, maar dat zou een affront zijn voor beide ploegen, want er kunnen slechts 10.000 toeschouwers in. In de luchthaven van Puezrto Montt was zelfs geen snack meer te bekomen, dus kocht ik wat donkere chocolade en chips. Door de desolate en immense vlaktes van de Patagonische steppes reden we naar Puerto Natales, een rit van zowat 3 uur met een halte onderweg. We waren wat laat in het hotel, en de bediening in het restaurant was niet echt vriendelijk te noemen.

    Hotel: Costaustralis 4* (zeer breed hotel, precies passend tussen twee zijstraten)

    Dag 12, 09.12.2015 Puerto Natales - Torres del Paine National Park - Puerto Natales

    Per boot voeren wij door de Ultima Esperanza Fjord naar de Serrano en de Balmaceda gletsjers, onderweg kregen we een kop koffie of thee aangeboden. Op het dek was het nogal fris, vooral waar de wind waaide, maar we genoten van schitterende zichten, en enkele regenbogen. Deze gletsjers vormen de zuidelijkste uitlopers van de Patagonische ijskap en monden uit in de baai. Tot aan de Serrano gletsjer zagen we de monding van de Eberhardfjord, een veeranch, een kolonie aalscholvers, de Perales boerderij (waar we later zouden middagmalen), een kolonie zeeleeuwen, een klip waar nog al eens condors op de loer liggen en de Balmacedagletsjer en –berg. Aan die Serrano gletsjer gingen we, na ongeveer 3 ½ uur varen, van boord voor een wandeling van ongeveer een uur door het typische Patagonische woud naar de voet van de Serrano gletsjer. Tijdens de lunch op een authentieke farm proefden we van een typische maaltijd van Patagonië en gingen nadien even in de grote tuin wandelen en fotograferen. En tijdens de terugvaart kregen we een (blended, weliswaar) whisky met gletsjerijs aangeboden, en later nog eens koffie of thee. ;-) Het was nog steeds fris en winderig aan dek, maar de zichten waren dat zeker waard.

    Dag 13, 10.12.2015 Puerto Natales - Balmaceda en Serrano gletsjers - Puerto Natales

    Eerst gaan we naar de grot van Milodón, een historisch voorouder van de luiaard. Deze dag was een hoogtepunt van de reis. Het 242.000 ha grote Torres del Paine National Park is genoemd naar de 3 markante granieten pilaren (sommigen, zoals ik, dachten aan de Drei Zinnen in de Dolomieten). Het gebied is uniek omdat alle landschappen van Patagonië hier te zien zijn en het gebied bezit een uitzonderlijke rijke flora en fauna. Wij genoten van de diepblauwe meren (Lago de Sarmiento, Nordenskjöldmeer, Pehoé meer, Grey meer), rivieren, gletsjers (zoals de Grey gletsjer, van verre) en vooral de soms stevige wind, waartegen we ons moesten schrap zetten! Ook al wegens deze stevige wind volgden we niet het pad naar het uitzichtpunt voor die gletsjer. We aten er wel in de buurt in het restaurant
    waar we 4 jaar geleden al waren. Maar nu was er geen zalm meer en het buffet was vervangen door een schaaltje salade. De grootste dieren zijn de guanaco’s en de zeldzame poema (zo zeldzaam dat ik ze niet zag). Per bus en al wandelend bewonderen we deze unieke natuur, met als laatste de Lago Toro.

    Dag 14, 11.12.2015 Puerto Natales - Punta Arenas – Santiago

    ’s Anderendaags, na ontbijt en afrekenen wat eventueel moest afgerekend worden, reden we terug naar de luchthaven, met een tussenstop voor een warme drank. Tijdens de rit van ongeveer 3 uur kregen we vier sneeuwbuien en eenmaal hagelde het zelfs. In Santiago wachtte Patricia ons weer op. We reden naar het hotel, lieten er onze bagage achter (de handbagage in de kamer, de valies zou wel gebracht worden – maar de mijne “mocht” ik ’s avonds zelf meenemen…) en reden naar een Italiaans restaurant waar we lekker aten en dronken. Terug in het hotel namen de terugkeerders afscheid van de Paaseilandbezoekers.

    Hotel: Torremayor 4*

    Dag 15, 12.12.2015 Santiago - Brussel

    We hadden tot 17 uur tijd om te spenderen in de stad, Robert had al voor richtlijnen en een stadsplan met suggesties voor bezoek gezorgd. Na het ontbijt ging ik wandelen naar de Grande Torre, maar de winkel van het Hard Rock Café ging pas om 11 uur open, en ik wandelde dan door het Beeldenpark en het Park van Uruguay. Daar staan fitnesstoestellen zoals die ook in b.v. Rio de Janeiro staan, dus hier en daar heb ik me geamuseerd. Ik nam ook een kijkje in de Costanera, het winkelcentrum waar het Hard Rock Café een extra toegang had. Terug in de buurt van ’t hotel heb ik een belegde foccacia gegeten en erbij een warme choco gedronken op ’t terras van Starbucks. Onderweg kwam ik Robert tegen die me zei dat blijkbaar de kamers toch om 12 uur leeg moesten, dus moest ik eerst vragen om het slot te deblokkeren. Ik haalde dus mijn bagage uit de kamer en bracht die bij de andere bij de receptie, gelijk met Karen. Daarna ging ik nog wat wandelen, keerde terug en ging wat aan het zwembad zitten sudoku invullen tot het tijd was om te vertrekken. In de luchthaven van Santiago kocht ik twee flessen Pisco Sour in de taksvrije winkel voor de vlucht richting Madrid. Ik zat naast een koppel, Karen twee rijen voor mij en beiden hadden we zicht op de brede vent die onze heenvlucht verstoorde… Slapen ging mij nu iets beter af, wellicht door de twee wijntjes bij het eten en de (ook blended) whisky achteraf.

    Dag 16, 13.12.2015 Aankomst te Brussel

    In Madrid was tijd genoeg en mijn taksvrije flessen moesten toch gekeurd worden in de douane. Bij aankomst te Brussel en nadat elk zijn bagage van de band haalde, namen we afscheid van elkaar. Net als Els & Jurgen ging ik naar het station voor de trein naar huis.

    Chileens Patagonië kende ik al een beetje, nu heb ik een iets vollediger beeld van het land.

    https://goo.gl/photos/ZTXbGe4xWRokYA3HA

     

    01-01-2016 om 20:37 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Reisduif
    31-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Per(r)ongeluk - 01.07.2015 - 31.12.2015

    31.12.2015: Het klopt, zowel de sossen als de tsjeven hebben hun stakingsaanzegging voor begin januari ingetrokken. De Waalse stakersbonden blijven bij hun plannen en van de ASTB (de machinistenbond) is er geen nieuws.  De kans zit er dus dik in dat ik de hele week lijfelijk en geestelijk aanwezig ben op kantoor. Ik ga er toch van uit dat de trein naar Schaarbeek in Brussel Zuid niet ineens zonder treinpersoneel valt.

    30.12.2015: Alleen ACV-Transcom heeft de stakingsaanzeggingen voor volgende maand bij het spoor ingetrokken. De Waalse vleugel CSC Transcom en de twee vleugels van de socialistische ACOD spoorbonden blijven echter bij hun stakingsaanzegging, zodat de stakingen nog altijd niet van de baan zijn. Voorlopig blijft dus nog onduidelijk of de staking van 6 en 7 januari bij het spoor zal plaatsvinden, en dat is dus over iets minder dan een week (want als de staking doorgaat, begint die wellicht al op dinsdagavond).

    28.12.2015: Het gemeenschappelijk vakbondsfront bij de NMBS wil vandaag nog niet beslissen of de aangekondigde staking op 6 en 7 januari doorgaat. De bonden komen later opnieuw bijeen, al is nog niet bekend wanneer. Liefst nog deze week/dit jaar want hun tweedaagse is al volgende week... Tot 48 uur voor de staking kan die afgeblazen worden, dat is volgende week maandag. Die gesyndikeerde stakers moeten stilaan eens begrijpen dat, wanneer ze onenigheid hebben met hun werkgever, ze daar de klanten niet steeds moeten mee lastig vallen.

    24.12.2015: Twee studenten, een aan elke kant van de taalgrens, hebben van de stakersbonden bekomen dat de drie stakingsdagen eind volgende maand (21-23 januari) naar later, nog te bepalen, data verschoven worden, omdat de studenten anders te veel moeite hebben om hun examens te kunnen gaan afleggen. Alleen de ASTB moet de studenten nog welwillend zijn. Ik hoor Voka en Unizo niet, moeten de werknemers bij hun leden misschien niet gaan werken? Of de stakingen op 6 en 7 januari 2016 nog plaats vinden, zal maandag besloten worden, maar ook dan kan ASTB dwars liggen voor wie met de trein wil vervoerd worden.

    21.12.2015: De vakbonden bij de NMBS schorten hun stakingen nog niet op, zoals de regering gevraagd had. Ze willen eerst aftasten hoeveel onderhandelingsmarge er is. Wie houden ze daar eigenlijk aan 't lijntje? Moeten de reizigers daar een beetje komen ontmijnen? Na het mislukt sociaal overleg hadden de bonden aan minister van Werk Kris Peeters (CD&V) een sociaal bemiddelaar gevraagd. De regering ging op die vraag in, maar dan moesten de bonden hun stakingsaanzegging wel intrekken. In een brief vraagt het gemeenschappelijk vakbondsfront nu om een ‘ontmijner’ of ‘voorbemiddelaar’ aan te stellen. Die moet tegen 31 december aftasten hoeveel onderhandelingsmarge er bij alle betrokken partijen is. In een verslag moeten ook de onderwerpen waarover onderhandeld worden vastgelegd worden. Als het verslag door het gemeenschappelijk vakbondsfront goedgekeurd wordt, dan kan de gevraagde bemiddelaar aan de slag. De stakingsaanzeggingen zullen worden opgeschort zodat de bemiddeling alle kansen krijgt, stellen de bonden.

    18.12.2015: Da's een gedacht, zie, in plaats van geld uit te geven aan sjarels die niet eens aan hun 36u/week  travakken geraken, doe eens een serieuze bestelling bij Bombardier. NMBS heeft voor 1,3 miljard euro aan bestellingen geplaatst bij de Canadese trein- en vliegtuigbouwer Bombardier, die een fabriek heeft in Brugge. De 445 rijtuigen worden in een eerste fase besteld, voor 1,3 miljard euro. Uiteindelijk gaat het maximaal om 1.362 rijtuigen voor een totaalbedrag van 3,3 miljard euro. Wat zit er in zo’n dubbeldekker? Multifunctionele ruimte, comfortabele zitplaatsen, informatieschermen, hogere plafonds, meer beenruimte bij tegenover elkaar staande zetels, ruimte voor grote bagage (rijden die nieuwe treinen dan naar de luchthaven?) en meer stopcontacten. Misschien dat vanaf 2018 er dan minder treinen met banken zullen rijden (zoals die 's morgens naar Schaarbeek)?

    25.11.2015: Dat gisteravond de trap naar het perron voor sporen 1 en 2 afgezet was met nadar, had te maken met verfwerken op sommige treden. Maar vanmorgen was de uitgang naar de bushalte gehalveerd in de breedte: een roltrap was afgezet, de vaste trap was maar half zo breed en er kwamen meer mensen buiten want de metro rijdt weer min of meer. Zolang metrolijn 6 niet opnieuw geëxploiteerd wordt, ga ik naar Brussel Centraal, ik heb toch tijd genoeg voor de trein naar De Panne. Vanavond reed die niet verder dan Gent-Sint-Pieters. Wellicht was het dan ook niet nodig om negen rijtuigen aaneen te hangen, volstond de NMBS het met 3, laat de mensen maar gelijk planken tegen elkaar staan... Nadien bleek die trein in Denderleeuw al een half uur vertraging opgelopen te hebben, die naar Zottegem had 4 minuten meer tijd nodig dan volgens 't boekje.

    24.11.2015: Vanmorgen zag ik "slechts" twee politieagenten voor de hoofdingang van het station van Denderleeuw, in Brussel, bij de uitgang richting bushaltes zag ik er geen. Na gedane werken zag ik daar wel drie tot vier agenten op de roltrap richting bushalte staan en ook binnen in het station patrouilleerden groepjes agenten en twee militairen. Verder was de trap naar de perrons het dichtst bij Brussel Noord afgesloten met een nadarhekken. Alleen de NMBS trekt zich niets aan van de reizigers, die mogen staan wachten op treinen in vertraging...

    Morgen zouden enkele metro's weer rijden, van lijn 6 is geen sprake, wel van lijn 2, en ook andere lijnen waar ik niets aan heb.

    23.11.2015: Sinds afgelopen weekend is in Brussel dreigingsniveau 4 ('t hoogst mogelijk) van kracht, elders niveau 3. Wat dat voor Brussel betekent is o.a. dat de metro niet uitrijdt en de pre-metro enkel bovengronds (bussen en trams rijden dus wel), dat scholen en crèches gesloten zijn, en ook zijn enkele winkels dicht, maar dat is niet door de overheid opgelegd. Toen ik vanmorgen aan 't station aankwam, stonden daar vier ferm bewapende politieambtenaren de wacht te houden, twee aan de hoofdingang, twee in de hall naar de trappen (misschien waren er nog meer, maar deze vier heb ik gezien). Op het elektronisch scherm stonden maar enkele treinen aangekondigd, sommige als geschrapt (er was gisteravond een intersectoriële staking in Wallonië gestart...). Gelukkig heb ik sinds onlangs een smartphone en zag ik daar dat de trein van 7h16 luttele minuten vertraging had. Gezien veel nieuwe Schiptrekkers hun kinderen blijkbaar naar Brussel sturen om er les te volgen (al zijn er in Dendereleeuw ook scholen), en die scholen gesloten zijn, was er veel vrije zitplaats in de trein.  In Brussel Centraal, aan de kant van Putterij waar de bushaltes zijn, was geen geüniformeerd mens te zien, net als vorige week. Met de bus ben ik naar 't werk gebold en ook daar, aan het Madouplein, geen geüniformeerd mens te zien (wel twee militairen bij het kabinet van minister Jambon, zoals in 't begin van 't jaar, toen in Parijs een aanslag gepleegd werd op weekblad Charlie Hebdo). Na gedane werken keerde ik terug naar Brussel Centraal, te voet want ik zag niet meteen een bureis (29 of 63). Opnieuw geen geüniformeerd mens te zien, al kwam er wel op 't gemak een politieauto door de Putterij gereden. Ik had genoeg tijd om eens een blik te werpen in de lokettenhal om tot mijn verbazing ook daar geen geüniformeerd mens te zien. Nochtans, vorige week waren er wel, luidens mijn afdelingshoofd, en toen was ook in Brussel niveau 3 van kracht... In Denderleeuw waren de 4 vertegenwoordigers van 't wettelijk gezag ook vertrokken.

    Overigens blijft dreigingsniveau 4 van kracht tot 't einde van de week (al zou de metro misschien vanaf woensdag wel weer beginnen functioneren), elders niveau 3, en dat betekent dus wellicht ook dat er geen warm eten te smikkelen zal zijn, dat personeel kan blijkbaar enkel en alleen met de metro komen... 

    20.11.2015: Vandaag was de trein van 07.20 uur naar Schaarbeek afgeschaft, die van 07.16 naar Dendermonde zat al vol, dus nam ik die naar Tongeren die in Brussel Zuid met 11' vertraging aankwam.

    Wie maandag van of naar Charleroi of Namen moet sporen, moet bovendien rekening houden met problemen wegens een intersectorale staking die zondagavond begint. Zelfs elders in het land kan men met moeilijkheden geconfronteerd worden. Tiens, is die actie wel tijdig meegedeeld? Mijn Franstalige collega, die meestal van thuis werkt op maandag, was verbaasd toen ik hem over die actie sprak, dus hij moet er ook niet over gehoord of gelezen hebben.

    17.11.2015: De stationsomroepster blijft maar liegen, belooft dat de trein (ook voor die naar Dendermonde om 07.16 uur) "zo dadelijk" zal aankomen, maar dat is dan minstens 5' later. Vanavond (ja, 't is al donker om 17.38 uur) was de trein naar De Panne via Aalst en dus Denderleeuw gewoonweg afgeschaft, en die naar Kortrijk was er wel op tijd maar had in Denderleeuw 8' vertraging.

    30.10.2015: Het enige waarin de NMBS stiptheid bewijst, is het jaarlijks verhogen van de tarieven, per 1 februari. Deze keer, volgend jaar dus, moet ik een Euro bijbetalen wanneer ik een Key Card koop. De opvallendste stijging is er voor de Campuskaart (een tienrittenkaart voor studenten), die 3,31 % duurder wordt. Volgens de NMBS is de stijging nodig om de prijs van dit product opnieuw in evenwicht te brengen met de prijzen uit hetzelfde segment. En ik dacht dat studenten bij de favoriete klanten van de NMBS waren, gezien bepaalde treinen tijdens grote studentenvakanties geschrapt worden.

    Dat de spoorwegmaatschappij nieuwe tarieven aankondigt, betekent niet dat de vraag om variabele tarieven (met bijvoorbeeld verschillende ticketprijzen in dal- en piekuren) op de lange baan geschoven worden. "Dat zijn twee verschillende discussies", duidt Crols. "De aangekondigde tariefverhoging is een toepassing van de huidige beheersovereenkomst, terwijl de vraag naar tariefvrijheid kadert in de onderhandelingen over een nieuwe beheersovereenkomst. Die zullen in de eerste maanden van 2016 hun beslag krijgen." Het zal dus afhangen van de inhoud van die nieuwe beheersovereenkomst of (!!!) en wanneer er flexibele tarieven kunnen komen bij het spoor. Ik hoop dat minister Galant dit kan tegen houden of serieuze tegenprestaties kan eisen en bekomen. Het is al te gek dat reizigers die de trein nemen naar 't werk of de school/universiteit (dus bijna geen keuze hebben, of moeten ze de files op de openbare wegen verlengen?) meer moeten betalen dan wie tijdens de daluren de trein kan nemen. Die zal minder last hebben van vertragingen, van gebrek aan zitplaatsen en bij stakingen kan die zijn plan simpel aanpassen, zonder verlies van geld noch tijd. Komt dat verschil er toch, dan interpreteer ik dat als dat pendelaars ook voor een zitplaats moeten betalen.

    29.10.2015: Dat de NMBS onbetrouwbaar is, weten ze ook in Nederland, maar daar gaat het om de afwikkeling van het Fyra-dossier, zij hebben zich laten rollen en Descheemaecker (Cornu's voorganger) was afwachtend om treinen te bestellen (allez, er waren er besteld, maar nog niet geleverd). Dat ik de NMBS onbetrouwbaar noem, is omdat de stationomroepster elke ochtend beweert dat de trein van 07.20 uur binnen enkele ogenblikken aankomt, maar wellicht is die dan net in Erembodegem vertrokken en komt dus met 5' vertraging aan, zodat een reiziger het risico neemt om naar spoor 2 te spurten voor de trein van 07.24 uur, die wel op tijd vertrekt. Vandaag moest daar plots een veiligheidscontrole gebeuren, zodat zelfs de trein van 07.37 uur eerder vertrok...

    21.10.2015: De NMBS heeft de rekening opgemaakt van de twee dagen acties (in Wallonië: stakingen), In totaal 1.712 volledig en 478 gedeeltelijk afgeschafte reizigerstreinen, en verder 12.323 minuten (of ruim 205 uren) vertragingen in het reizigersvervoer (of die vertragingen allemaal aan de akties te wijten zijn? Of zijn de structurele vertragingen ook meegerekend?). De treinstakingen van het voorbije jaar hebben de NMBS al tien miljoen euro gekost, verklaarde NMBS-topman Cornu vandaag in de Kamer. Volgens hem kan de NMBS daarmee 160 werknemers een jaar lang betalen. Bovendien weegt het negatief voor het imago en de werking van het bedrijf. "Dit is negatief voor het aanvoelen van de klant en de ontwikkeling van het bedrijf", zegt Cornu vanmorgen in de hoorzitting over NMBS en Infrabel. Met de regionale stakingen van de socialistische vakbond ACOD-Spoor maandag en dinsdag zit de NMBS voor 2015 al aan 8 stakingsdagen. Voor de goede naam moet de NMBS zelf zorgen, door klantgericht te werken, bij voorbeeld.

    Vanmorgen kwam de trein naar Schaarbeek weer met 6 minuten vertraging aan in Denderleeuw, toen ik dat zag, begaf ik me met bekwame spoed naar spoor 2, maar nu bleef de trein voor Tongeren wel wachten...

    20.10.2015: Vanmorgen was het van 't zelfde als gisteren, ik zal die gasten van 't station eens wijsmaken dat wat meer dienstverlening op zijn plaats is. Als het personeel weet dat de trein naar Schaarbeek van 07.20 uur zoveel vertraging heeft dat de trein naar Tongeren (die toch ook in Brussel stopt) van 7.24 uur eerst vertrekt, dan mag men de passagiers op de perrons wel op de hoogte stellen zodat dezen nog kunnen kiezen tussen wachten en naar spoor 2 koersen.

    Met de regionale staking van de socialistische vakbond ACOD-Spoor dinsdag, die net als maandag vooral voor hinder zorgt in Wallonië, zit de NMBS voor 2015 al aan 8 stakingsdagen. Ze mogen er dus wel eens mee stoppen, al is 't maar voor dit jaar.

    19.10.2015: Ik heb met de gebruikelijke treinen gependeld maar ik denk toch dat ze in 't station van Denderleeuw actie voerden. De trein naar Schaarbeek van 07:20 uur had meer dan 5' vertraging en men verzuimde om te roepen dat de trein naar Tongeren van 07:24 uur eerst zou vertrekken. Dat is dus de dienstverlening van de NMBS...

    13.10.015: De ene staking is nog niet lang achter de rug, en er wordt alweer gepraat over acties. De Franstalige vleugel van de socialistische spoorbond (CGSP Cheminots) plant voor maandag 19 en dinsdag 20 oktober nieuwe stakingen in Waalse districten. De Vlaamse vleugel ACOD Spoor beperkt zich tot voornamelijk sensibilisering en informatievergaderingen, met beperkte hinder voor de reiziger. Voor het goederenvervoer is er wel een stakingsaanzegging van 48 uur.

    10.10.2015: Pechvogels die eergisteren toch rekenden op een rijdende trein, zorgden voor enige statistieken. De staking bij het spoor van de Franstalige vakbond CGSP heeft vrijdag een vertraging van in totaal 13.158 minuten veroorzaakt. Daarnaast werden er 575 treinen volledig en 187 gedeeltelijk afgeschaft (ik veronderstel dat hiermee bedoeld wordt dat de trein niet tot zijn eindbestemming reed maar stopte in het laatste station voor Brussel).

    08.10.2015: Subiet beginnen ze er weer aan, een staking van meer dan 24 uur want die begint al om 21.00 uur en eindigt morgen met de laatste trein en die vertrekt normaal ver na 22.00 uur. Mij hebben ze eens te meer niet beet, want ik mag weer telewerken en spaar dus 2 lijntjes uit op de Key Card (of anders gezegd: ik kan een dag langer wachten om een nieuw te kopen). MR-minister van Mobiliteit Galant laat inmiddels weten dat het de regering menens is met de minimale dienstverlening bij het spoor. Als de NMBS en de bonden tegen het einde van het jaar geen voorstel op tafel leggen, zal de regering zelf stappen zetten. Als het mogelijk is om extra treinen in te zetten om manifestanten naar de nationale betoging te brengen (en terug, wellicht), moet het ook mogelijk zijn om een minimumdienst te organiseren, merkt Galant op, en daar geef ik haar principieel gelijk in, maar de dienstverlening is doorgaans al eerder minimaal...

    Zo was er deze morgen wellicht een technisch euvel in Denderleeuw want geen enkel scherm deelde iets mee en de uurwerken boven de perrons waren ook al stil gevallen. Nu ja, we weten dat treinpersoneel gefrustreerd raakt als een reiziger durft naar zijn armbanduurwerk kijken bij weer een vertraging ('s morgens, want gisteren en deze namiddag had ik nauwelijks vertraging te verduren).

    05.10.2015: De trein van 7:20 uur had weer vertraging, dus ging ik naar spoor 2 voor de trein van 7:24. Maar die moest dan voorrang verlenen aan de verlate trein...

    De NMBS legt zeven extra treinen in voor de nationale betoging van komende woensdag in Brussel. Dat meldt de spoorwegmaatschappij. Die zeven treinen moesten minstens een half uur vertraging hebben of vol pendelaars zitten. Omdat de betoging vlakbij het station Brussel-Centraal komt, zal dat station tussen 12 en 17 uur moeilijker te bereiken zijn. Allez, het werkend plebs zal nog maar eens zijn plan trekken... Het parcours van de betoging gaat van Brussel-Noord naar Brussel-Zuid (ik doe mijn verplaatsing omgekeerd) en komt nog vlakbij drie andere stations: Brussel-Centraal, Brussel-Kapellekerk en Brussel-Congres. In die drie laatste stations zal de toegang woensdagnamiddag beperkt worden om de reizigersstroom beter te kunnen beheersen, meldt de NMBS. Brussel-Centraal zal enkel via de metrogang en de ingang Horta (de in/uitgang naar de Grote Markt) bereikbaar zijn. Andere ingangen gaan mogelijk toch open als de omstandigheden het toelaten.

    02.10.2015: Vanmorgen kwam de trein naar Schaarbeek naar "goeie" gewoonte met een vijftal minuten vertraging in Denderleeuw aan. Tegen dat hij in Brussel Centraal aankwam, was die vertraging al uitgebreid tot 11 minuten. 's Namiddags kwam de trein naar Zottegem-Oudenaarde wel op tijd aan in Brussel Noord, maar daar bleef hij 10 minuten staan, sukkelde naar Brussel Zuid en reed van daar via de oude lijn naar Denderleeuw (en verder) waar hij al 23 minuten vertraging had bijeengeslenterd. En dan mag je als reiziger nog niet klagen...

    29.09.2015: Het VRT-journaal had het over een 24-urenstaking op vooral vrijdag 9 oktober, maar in De Standaard staat dat de stakingsaanzegging van de socialistische spoorbond voorbarig is, want er zijn nog onderhandelingen gepland. Bovendien zijn de vakbondseisen vaag, zo zegt HR Rail, de juridische entiteit voor het personeel van NMBS en Infrabel. Er zijn nog onderhandelingen gepland, die ten laatste op 8 oktober zouden worden afgerond’, klinkt het in een persbericht. Wat is 't nu, moet ik een dag telewerken en lening van een token vragen, of niet? Misschien is die stakersbond voorbarig omdat zo'n staking tijdig moet aangekondigd worden, en de dag of zelfs enkele uren (de staking begint wellicht donderdagavond al) voordien pas aankondigen, dat betaamt al zeker niet.

    Behalve de actie op 9 oktober, plant ACOD ook provinciale acties op 19 en 20 oktober. De christelijke bond ACV/CSC Transcom verkiest een brede informatiecampagne over de ‘gevaren van het moderniseringsplan’ boven een staking, zo deelde de bond vorige week mee. Maar daarvoor werden nog geen aanzeggingen ingediend. ‘We opteren voor ‘gekruiste beurtstakingen’, waarbij op die data een district uit het noorden (Vlaanderen, nvdr) en één het zuiden (Wallonië) het werk zullen neerleggen’, aldus Abdissi, van de Franstalige vleugel CGSP Cheminots.

    15.09.2015: 't Is lang geleden, zeker? Of hebben ze graag een verlengd weekend zonder hun vakantiedagen aan te spreken? De spoorbonden overwegen een werkonderbreking of 24-uren-staking in oktober. Eind september vindt bij het goederenverkeer al een eerste staking plaats, maar die zal geen hinder veroorzaken voor het treinverkeer. "Het hoeft geen treinstaking te zijn", stelt Goossens - ABVV (ik vind dat ook). "Maar een 24-uren-staking of een werkonderbreking behoort zeker tot de mogelijkheden." Tot de hoogstwaarschijnlijkheden, zal hij wel bedoelen... Als die staking er komt, zal die niet voor de grote vakbondsbetoging van 7 oktober plaatsvinden. 9 oktober blijkt een mogelijkheid, en dat is dus een vrijdag.

    09.09.2015: De trein naar Aalst en verder tot De Panne had, tot Denderleeuw, twee keer zoveel tijd nodig dan begroot. Waarom? Geen idee, naar verluidt waren er personen op het spoor tussen Brussel Noord en Brussel Zuid, maar het was voorbij laatstgenoemd station dat de trein begon te treuzelen.

    's Avond, in Koppen (eindelijk nog eens een eigen reportage), testte een reporter zes treinbegeleiders uit of ze de regels wel kennen wanneer een reiziger spontaan meldt dat hij zijn abonnement niet mee heeft. De ene keer kreeg hij een ticket met een verkeerde melding, zodat hij de prijs niet kon recupereren wanneer hij zijn abonnement toonde aan het loket, de andere keer kreeg hij verkeerde info. Een van de woordvoerders, dhr Crols, gaf toe dat de treinbegeleiders blijkbaar nodig enige opleiding nodig hebben.

    01.09.2015: Ik ben terug aan het werk (sedert gisteren) na twee weken vakantie en kan dus weer getuigen van allerhande toestanden op het spoor. Gisteren had het weer ons een voorbode getoond van wat de herfst kan meebrengen, zoals bomen op de sporen (ergens bij Welle, wat bij de NMBS "tussen Denderleeuw en Aalst" luidt, hoewel Welle niet langs die lijn ligt). Vandaag waren er andere problemen die o.a. de trein van 17.38 naar Aalst en verder met een enorme vertraging opzadelden. Het treinverkeer tussen Oudenaarde en Zottegem is dinsdagavond onderbroken door een persoonsaanrijding. De aanrijding gebeurde op de lijn 89 tussen Denderleeuw en Kortrijk. Daardoor zijn beide sporen geblokkeerd. NMBS heeft bussen aangevraagd om de verbinding tussen de twee stations te garanderen, maar de trein naar Zottegem had in Brussel Noord en in Denderleeuw 2' vertraging, die naar Aalst en verder tot De Panne 45 minuten...

    12.08.2015: In een open brief aan spoorbaas Cornu kaarten reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be en Test-Aankoop de pannes van de NMBS-ticketautomaten aan. "Reizigers die te goeder trouw een ticket willen kopen, zijn het slachtoffer van deze defecten waarvoor de verantwoordelijkheid volledig bij de NMBS ligt", zeggen de drie organisaties. De overgrote meerderheid werkt wel, reageert de NMBS. Die overgrote meerderheid is 98,5%. Dat de NMBS er dan voor zorgt dat de overige 1,5% ook werkt, de reiziger moet ook niet met uitvluchten komen. Reizigers die een ticket willen kopen bij de treinbegeleider betalen het boordtarief, dat is 7 euro extra, ook als dit het gevolg is van een defecte automaat. Wie te goeder trouw is, kan daarna de 7 euro terugvorderen via een complexe en langdurige procedure, terwijl de verantwoordelijkheid eenduidig bij de NMBS ligt. De reiziger draait volgens de reizigersverenigingen en de verbruikersorganisatie op voor de tekortkomingen van de vervoersmaatschappij. De verenigingen zijn ook verbaasd over het feit dat de pannes van de automaten niet in ‘real time’ worden doorgeseind aan de treinbegeleiders, ondanks beloftes die de NMBS hierover deed op een overleg met de reizigersverenigingen begin 2014. Navetteurs.be, TreinTramBus en Test-Aankoop eisen daarom dat het huidige systeem met de toeslag van 7 euro wordt stopgezet. Er moet worden teruggekeerd naar het vroegere systeem, waarbij de treinbegeleider de boordtoeslag kan uitschakelen als de reiziger te goeder trouw is. Het boordtarief wordt niet toegepast van zodra een toestel meer dan één dag niet beschikbaar is en dan worden de treinbegeleiders daarvan ook op de hoogte gebracht bij het begin van hun dienst. Wanneer het toestel defect raakt nadat de treinbegeleider is begonnen aan zijn dienst, kan er wel een probleem ontstaan, geeft de NMBS toe. Maar ook dat zal veranderen. De toestellen die de treinbegeleiders gebruiken zullen tegen eind 2015 worden vervangen door een nieuwe versie. Daarop verschijnen sneller updates, zodat de begeleiders meteen op de hoogte zijn van pannes in de ticketautomaten.

    Ik heb Navetteurs.be trouwens nog weten oprichten, in de tijd dat wijlen Michel Daerden nog minister was voor openbaar vervoer.

    24.07.2015: Op de spoorlijn Brussel-Gent is gisteravond een ­treinbegeleider in elkaar ­geslagen door drie jonge ­passagiers. Minstens één ­andere reiziger zag het hele ­incident gebeuren. De drie sloegen de conducteur neer, waardoor hij op de grond viel. De jongeren trokken ­vervolgens aan de ­noodrem en zijn dan van de trein ge­sprongen. Ze slaagden er op die manier in heelhuids te ­ontsnappen. De feiten gebeurden tussen half zeven en twintig voor ­zeven. Gisteravond waren de daders nog altijd spoorloos. De ­treinbegeleider had ­volgens de getuige een blauw oog en een wonde aan de lip. De lokale ­politie was meteen ter plaatse. Waar de ruzie over ging, is niet duidelijk (misschien wel over een defect ticketmachine in een station zonder personeel ). De treinverbinding werd wel meteen geschrapt. Reizigers konden overstappen in het ­station van Liedekerke om hun reis verder te zetten. En als ze wat lang moesten wachten, konden ze te voet naar Denderleeuw, via een wandel- en fietspad dat nabij het station vertrekt en aankomt bij de Schiptrekkersbrug over de Dender. Van daar is 't nog ongeveer anderhalve kilometer naar 't station.

    22.07.2015: Zijn ze bij 't ASTB op hun hoofd gevallen en blijven botsen? Als het van hun leden afhangt, zou die harde actie in september meer zijn dan alleen maar een 24 uursstaking of een staking op zaterdag. Een staking van vijf opeenvolgende vijf dagen behoort zeker tot de mogelijkheden. Allez, wat is 't nu? Een werkweek staken of vijf keer vijf dagen staken? Zoveel werkdagen zijn er niet eens in september... Ik vraag me af of de NMBS dan ook, zoals voorbije zaterdag, de moeite zal doen om zoveel mogelijk treinen te doen rijden...

    21.07.2015: Machinistenvakbond ASTB gaat de zaterdagacties tijdelijk opheffen. Dat meldt woordvoerder Olivier Jardez na een vergadering maandagavond. Voorlopig wordt dus niet meer gestaakt. "Maar dat betekent niet dat we het opgeven, zeker niet. We komen in september terug met hardere acties", klinkt het.  En dan zal de NMBS geen extra inspanningen doen om de betalende klant te helpen... Het ASTB houdt de reizigers wellicht voor goegdelovigen, want het beweert dat de beslissing ook ingegeven is door het respect voor de pendelaars, om hen in deze vakantieperiode niet te gijzelen. Respect voor de pendelaars die gaan werken is er dus vooral niet.

    18.07.2015: De eerste zaterdagstaking blijkt geen groot succes. Een goede tien procent van de treinen is zaterdagvoormiddag omstreeks 09.00 uur geschrapt door de eerste zaterdagstaking van machinistenvakbond ASTB deze zomer. De meeste treinbestuurders zijn zaterdag dus gewoon aan het werk gegaan, en de NMBS zette ook extra personeel in om de hinder te beperken. Dus voor toeristen (zoals een wandelaar die deelnam aan de Marche de la Thudinie, in en om Binche, 100 km ) kan de NMBS moeite doen? Maar reppen de politici over een "minimale dienstverlening" bij een staking op een werkdag, staat het spoorwegwezen op zijn kop?  Enfin, de dienstverlening is nu toch al minimaal... Of de ASTB voortgaat met die zaterdagstakingen, weet het nog niet.

    15.07.2015: Het ASTB heeft een nieuwe doelgroep gevonden om te pesten, het staakt nu elke zaterdag in juli en augustus. Daar is men aan de kust natuurlijk niet over te spreken, maar dat deden ze evenmin toen er op werkdagen gestaakt werd. Alsof men op een zonnige werkdag (22) in april niet naar de kust zou sporen (zij die niet [meer] moeten werken)... Trouwens, je hoort de wandelaars toch ook niet? Overmorgen is er de Marche de la Thudinie in Binche en verre omstreken, en volgende maand de Dodentocht, moeten die dan zaterdag niet naar huis kunnen? Maar ja, vanuit Bornem moet je volgende maand sowieso geen trein nemen: in de maand augustus zal er tussen Sint-Niklaas en Puurs geen enkele trein rijden. Dat komt door werken. De NMBS en Infrabel leggen vervangbussen in. Tijdens de Dodentocht worden er extra bussen ingelegd.

    01.07.2015: Een trein met een tweehonderdtal reizigers is woensdagmorgen in Bierbeek stilgevallen door een technisch defect, zo heeft spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel bevestigd. De trein is nadien naar Leuven gesleept, vanwaar de mensen hun reis konden voortzetten.

    Combineer dat eens met het volgende bericht: in een uitgelekte brief aan een N-VA-kamerlid laat Cornu zich bijzonder kritisch uit over Infrabel. Zo zegt hij dat het zusterbedrijf zich aan de dienstverlening van de reizigers weinig of niets gelegen laat. Ook verwijst hij naar de lamentabele staat van niet-bemande stopplaatsen, die van 2005 tot 2013 onder de bevoegdheid van Infrabel vielen. Alsof de NMBS zich zoveel aan de dienstverlening van de reizigers gelegen laat en de treinen allemaal in optimale toestand vertoeven (niet volgens de lijst met storingen op de website van de NMBS)... De brief kadert in de discussie over wie in de toekomst bevoegd wordt over de stations en aanverwante infrastructuur. Nu zit die verantwoordelijkheid bij de NMBS, maar de N-VA wil dat Infrabel dat straks wordt. En dat is zeer tegen de zin van NMBS-baas Cornu. Infrabel zegt zwaar ontgoocheld te zijn door de uitspraken van Cornu. Ook de N-VA'er verbaast zich over de scherpe toon. "De toon is scherp, tegen mij en tegen Infrabel, maar dat is Cornu zijn stijl zeker?" Inderdaad, of had je gedacht dat een sos vriendelijk zou zijn tegen een N-VA'er?

    XX

    X

    31-12-2015 om 20:08 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Per(r)ongeluk


    Archief per week
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 28/11-04/12 -0001


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 11--0001


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!