Ik ben Helga
Ik ben een vrouw en woon in Denderleeuw (Belgie/Vlaanderen) en mijn beroep is secretaresse (tegenwoordig heet dat assistant...).
Ik ben geboren op 24/07/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, reizen, lezen, computeren, en ik volg graag voetbal- en wielerwedstrijden.
Deze profielfoto is genomen in Chileens Patagonië.
29.07.2012 32ste Everbeekse Wandeltochten - Het Laatste Nieuws Wandeldag, georganiseerd door Everbeekse Wandeltochten vzw (282)
Begeleid door een parkeerwachter vond ik gemakkelijk een parkeerplaats op 500 m van de startplaats waar ik me inschreef voor 12 km. Daarmee bleef ik in Everbeek. Zo ging ik van Everbeek Beneden(kwartier) naar Everbeek Boven waar de rustplaats in de school vlakbij de kerk geïnstalleerd was. Het parcours leidde me langs verharde en vooral onverharde (dus natuurlijke) wegen langs Nieuwpoort (tiens, ligt dat niet aan de kust?) Trimpont en Hemelrijk (tiens, hoort dat niet tot Welle-Denderleeuw) terug naar de startplaats, waar ik goeie dag ging zeggen aan Annie en Chris, die kaarten aan 't tellen waren. Het weer was lekker zonnig en droog, gaandeweg warm genoeg voor een T-shirt, de trainingsvest rond het midden geknoopt.
25.05.2012: Ik vertrok vandaag een half uur later van kantoor, nam de trein van 17.27 uur en kwam in Denderleeuw aan alsof ik de trein van 17.45 nam, dit blijkbaar omdat er te veel treinen waren in 't station van Denderleeuw (en in Brussel Zuid stopte hij al twee keer). Nochtans, dit station heeft 9 sporen...
Op 22 mei was ik dus thuis en liep geen risico op stakingsacties bij het spoor. Later deze week vroeg ik aan een Waalse collega of zij last had van zo'n actie op dinsdag vanwege het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB). Ze vertelde me dat ze maandagavond de website van een krant uitploos en zo te weten kwam dat de staking blijkbaar afgeblazen was. Ik was en ben blij voor haar (te meer dat ze maandag flink met vertraging op kantoor aankwam door een persoonsongeval, "haar" trein reed een persoon aan en het Parket moest ter plekke komen).
16.05.2012: Joepie, weer vier dagen vrij van mogelijk pendelaarsleed! Toch wat nieuws over de NMBS uit de online krant. Zo brengt het opdrijven van de controles op zwartrijden centjes op voor spoorwegmaatschappij NMBS. Het inde vorig jaar 2,88 miljoen euro, 16 procent meer dan in 2010. Dat staat in het jaarverslag van de Centrale Klantendienst van de NMBS. Het gaat om een voorlopig bedrag, want slechts iets meer dan een derde van alle vaststellingen is al afgehandeld (gratis, bijvoorbeeld door het vergeten abonnement later te gaan tonen, of na betaling). De rest is in behandeling, maar de NMBS wil niet preciseren wat dat precies betekent. De controleurs van de spoorwegmaatschappij stelden vorig jaar 486.143 vaststellingen van onregelmatigheid, zoals dat heet, op. Dat zijn er ruim een vijfde meer dan het jaar ervoor. In 91 procent van de gevallen had de reiziger geen geldig vervoersbewijs. De NMBS zet al een tijdje deurwaarders in om historische zwartrijders aan te sporen om hun achterstallige boete te betalen. Daarover zijn nog geen cijfers bekend, zegt een NMBS-woordvoerder. Verder daalde vorig jaar het totale aantal klachten van reizigers over het binnenlandse treinverkeer met 6,5 procent tot 24.759 klachten. De daling is vooral toe te schrijven aan een verbetering van de dienstverlening (inclusief stiptheid) alsook een betere bekendheid van het compensatiesysteem dat verder gaat dan de Europese verplichtingen (vooral dat laatste, zeker ), stelt de NMBS. Via dat compensatiesysteem werd in 2011 ruim 1 miljoen euro uitbetaald, na 68.991 aanvragen. De Centrale Klantendienst kreeg vorig jaar ook 30.750 aanvragen voor assistentie aan mensen met beperkte mobiliteit, een derde meer dan in 2010. Het aantal verloren voorwerpen bleef stabiel op net geen 39.000. Ruim 37 procent belandde terug bij de rechtmatige eigenaar.
Van die 2,88 miljoen euro zal de NMBS wat aan gedupeerde reizigers moeten laten, zo lees ik in een ander artikel. Immers, de Centrale Klantendienst van de NMBS heeft vorig jaar iets meer dan een miljoen euro uitbetaald aan 69.000 ontevreden passagiers die een compensatie hadden aangevraagd omdat hun treinen te laat waren. Dat schrijven Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en de kranten van de groep Sud Presse woensdag. Het aantal aanvragen steeg vorig jaar met zestig procent ten opzichte van 2010. Volgens de spoorwegmaatschappij is de grotere bekendheid van het systeem een van de redenen van de forse toename. Het systeem werd ook eenvoudiger. Voor bepaalde formules staan aanvraagformulieren op het internet. Om aanspraak te maken op een compensatie moet een trein een uur te laat komen, twintig keer een vertraging van vijftien minuten of tien keer een vertraging van een half uur. De NMBS heeft vorig jaar iets meer dan een miljoen euro aan compensaties uitbetaald in waardebons. Bizar, in het andere artikel wordt gewag gemaakt van een daling van vertragingen, en hier gaat het net om die vertragingen (de voorwaarden voor ontvankelijke klachten).
De opruimingswerken in Godinne gaan hun gang, maar de krant meldt dat Franse experts gemeld hadden dat er nog 10 procent zwavelkoolstof in de tank was. De reddingsdiensten in Godinne hebben echter dinsdagavond vastgesteld dat de tank op een van de aangereden wagons nog voor 90 procent zwavelkoolstof bevatte, en dat die tank veel zwaarder woog, had wat invloed op de voortzetting van de werken. Dinsdag liet Infrabel weten dat alle buurtbewoners een schadevergoeding krijgen van 500 euro. Met die schadevergoeding erkent Infrabel nog geen verantwoordelijkheid. "Het gaat om een nog niet definitieve schadevergoeding, omdat we ons bewust zijn van de moeilijkheden die de buurtbewoners vrijdag meegemaakt hebben," zei Infrabelwoordvoerder Frédéric Sacré. Hij voegde eraan toe dat iedereen de schadevergoeding krijgt, van baby's tot bejaarden. De buurtbewoners die hun huizen niet verlaten hebben, krijgen dan weer een boete en geen schadevergoeding. Dat liet eerste schepen van Yvoir, Bernard Le Hardy De Baulieu, weten. Sinds vrijdag heeft de politie al aan een tiental mensen een proces-verbaal gegeven. Aan wie moeten ze dat betalen, toch niet aan de NMBS? De Kamercommissie Infrastructuur buigt zich overigens volgende week dinsdag over het treinongeluk in Godinne en de wilde treinstaking die als gevolg van het ongeval losbrak.
Die commissie kan zich misschien meteen ook buigen over een nieuwe stakingsaanzegging... De Onafhankelijke Vakbond voor Spoorwegpersoneel (OVS) dreigt ermee een stakingsaanzegging in te dienen bij de spoorwegen. De bond protesteert tegen een extra bedrijfsprofessionele psychologische proef die de treinbestuurders moeten afleggen en eist voor het einde van de maand een onderhoud met voogdijminister Paul Magnette (PS). Dezelfde aanleiding dus als voor het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB), dat ze dan ook maar dezelfde datum kiezen...
De OVS neemt het niet dat de directie zonder enige communicatie of voorafgaande verwittiging de treinbestuurders een bijkomende proef doet afleggen om hun rijbewijs te verlengen. Deze test, meer bepaald een bedrijfsprofessionele psychologische proef, is opgelegd bij koninklijk besluit, zogezegd naar aanleiding van een Europese richtlijn, luidt het in een persbericht van de OVS. De vakbond, die vooral sterk staat bij treinbestuurders, is van mening dat het koninklijk besluit veel strenger is dan wat Europa oplegt. Bovendien vindt hij het niet kunnen dat de tests op 1 april plots, zonder enig overleg werden ingevoerd, zo verduidelijkt OVS-voorzitter Luc Pauwels. Volgens de vakbond heeft de druk op de treinbestuurders elke aanvaardbare limiet overschreden. ASTB en OVS zijn geen erkende vakbonden bij de NMBS, ze hebben het statuur van 'aangenomen'.
Volgens mij zou het personeel, en dan vooral vakbondsafgevaardigden, beter ook getest worden op klantgerichtheid. Die stakingsbereidheid heeft voor mij elke aanvaardbare limiet overschreden.
14.05.2012: Vanmorgen in het radionieuws hoorde ik dat het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) vandaag al spontaan staakte en de reden is dus dat ongeval in Godinne. Enkele Franstalige politici hebben hun ongenoegen geuit over de staking van de treinbestuurders die maandagochtend spontaan uitbrak. Minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) en MR-vooritter Charles Michel vinden het onaanvaardbaar dat treingebruikers op die manier gegijzeld worden. En wat plannen ze te doen tegen dergelijke akties? De NMBS zal alvast de toepassing vragen van de reglementaire bepalingen voor de medewerkers die hun dienst in de steek lieten. De actie zorgde voor aanzienlijke storingen op het spoornet, vooral dan in Wallonië. Vanmorgen had ik inderdaad geen problemen, maar in de namiddag hadden veel treinen, ook die naar Poperinge/Kortrijk, vertraging.
12.05.2012: In De Standaard online versie lees ik dat het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) woensdag een stakingsaanzegging indiende voor 22 mei (ik steek mijn tong uit, ik neem die dag toch al vrij om een andere reden ). Dat heeft Arthur Mercier, de voorzitter van het ASTB, zaterdagochtend gezegd. De vakbond wil hiermee protesteren tegen de invoering van psychotechnische testen voor alle treinbestuurders. En ik protesteer omdat de reizigers met deze invoering nog minder dan niets te maken hebben. "Het is onaanvaardbaar om treinbestuurders te verplichten zich om de drie jaar te onderwerpen aan psychotechnische testen, ook omdat een definitieve declassering volgt na twee gefaalde testen," aldus Mercier. Het is even onaanvaardbaar om de klanten hiervoor te straffen. De vakbond vergadert overigens vandaag om te bekijken of er actie gevoerd kan worden naar aanleiding van het ongeval in Godinne, waar vrijdagvoormiddag een goederentrein op een andere inreed. "De machinist van de trein die de andere trein aanreed, heeft me verzekerd dat het rode licht niet brandde," aldus Mercier. Ook daar heeft de pendelaar niets mee te zien, geen van beide verongelukte treinen vervoerde immers passagiers.
11.05.2012: Vandaag is in Godinne (Yvoir) het rampenplan afgekondigd na een botsing tussen twee goederentreinen. In een van de getroffen wagons is een lek ontstaan, waardoor een kleine hoeveelheid van een chemische vloeistof is ontsnapt. Die blijkt nu echter onschadelijk te zijn. Onder meer een school en een rusthuis zijn ontruimd. De twee goederentreinen van B-Logistics, die in dezelfde richting en op hetzelfde spoor reden, zijn vrijdagvoormiddag rond 11.45 uur gebotst ter hoogte van het station van Godinne (Yvoir), op de lijn Namen-Dinant. Uit de eerste vaststellingen blijkt dat de tweede trein de eerste heeft ingehaald, en erop ingereden is. Verschillende wagons zijn ontspoord en de spoorinfrastructuur is zwaar beschadigd, zo meldt spoorwegnetbeheerder Infrabel. De bestuurders van de treinen raakten lichtgewond. Hun nood aan medische verzorging, de evacuatie, de materiële schade aan treinen en wellicht de spoorinstallatie en schade aan een private tuin zijn dus de nogal meevallende gevolgen van dit ongeval.
09.05.2012: Vandaag is de laatste dag in ongeveer anderhalve week dat de NMBS aan mij niets verdiend heeft, en ze zal deze maand niet veel op mij moeten rekenen want Hemelvaart komt eraan, brugdag incluis, net als Pinkstermaandag. In De Standaard lees ik dan maar nieuws over 't pendelaarsleven en zo staat heden op de website dat vanaf 10 juni er op de Diabolo-verbinding, de rechtstreekse verbinding tussen Antwerpen-Mechelen en Brussels Airport, twee treinen per uur over de spoorlijn zullen rijden. De twee treinen per uur vanuit de richting Antwerpen komen dan bovenop de vier treinen vanuit Brussel en twee vanuit Leuven die nu al elk uur stoppen in het treinstation onder de nationale luchthaven. In dat artikel lees ik echter niets over de verbinding tussen Brussel Schuman en de nationale luchthaven, maar die is ook gepland. Ik vraag me dan wel af of de busverbinding (buslijn 12, als ik me niet vergis) dan behouden blijft. Niet dat ik die zo dikwijls gebruik ('t is al 3 jaar geleden voor een bezoek aan mijn broer en mijn schoonzus in Italië), maar wel collega's die regelmatig op dienstreis gaan.
06.05.2012: Ik heb al een week geen trein van binnen gezien, en 't zal nog een tijdje duren eer ik er een zitplaats in opeis, maar toch een nieuwtje, uit De Standaard. Op 15 februari 2010 botsten in Buizingen twee passagierstreinen op elkaar. Daarbij vielen achttien doden en meer dan 150 gewonden. Twee jaar na het ongeval komt het Onderzoeksorgaan met een nieuw rapport naar buiten. Het noodsein was niet sterk genoeg verlicht (doordat de spanning op het rode noodsein te laag was), in de trein ontbrak een verplicht veiligheidssysteem en de bestuurder heeft wel degelijk het stopsein genegeerd. Die conclusies staan volgens Gazet van Antwerpen in een rapport dat door het Onderzoeksorgaan van Mobiliteit werd opgesteld over het dodelijke treinongeval in Buizingen.
27.04.2012: Vanmorgen waren enkele treinen naar Brussel afgeschaft, gelukkig die van 07.22 niet, die komt dan ook niet van Gent. Maar vanmorgen wist ik niet waar het aan lag, pas in de namiddag, toen ik terugkeerde, hoorde ik in de trein (je kon het moeilijk niet horen: zelfs met mijn MP3-speler op zijn luidst hoorde ik de intercomdreun en het bericht nog) dat de bovenleiding bij Lede geknapt was, en dat was niet de enige schade, het verkeer zou wel eens pas woensdagochtend weer als gewoonlijk verlopen. In het TV-journaal vernam ik dat een vrachtwagenbestuurder de oorzaak was van al dat onheil. 't Zal hem nog aan zijn zwart holleke vriezen.
Echter, voor ik de trein met vertraging van 17.27 nam (die van 17.36 had natuurlijk ook vertraging opgelopen), hoorde ik in Brussel Centraal al omroepen dat er personen op de sporen aangetroffen werden. Tiens, er was toch geen staking uitgebroken? Niet volgens De Standaard: het treinverkeer tussen Brussel-Zuid en Brussel-Noord lag aan het begin van de avondspits een kwartier stil nadat een persoon met twee honden op het spoor was gesignaleerd. "Die persoon kon snel gevat worden, zodat de hinder al bij al beperkt bleef," aldus Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel. "Omdat het incident zich aan het begin van de avondspits voordeed, zal het natuurlijk zijn impact hebben op de avondspits. Reizigers zullen in sommige gevallen rekening moeten houden met gevolgvertragingen tot 15 minuten," zegt Petit. Infrabel raadt reizigers aan om de website Railtime.be in de gaten te houden, maar zo betrouwbaar is dat nu ook weer niet, hoor. En die 15 minuten waren er meestal meer, hoor, dus ook hij weet niet alles.
25.04.2012: Vanmorgen was 't ook weer "feest" op het gebied van stiptheid. De trein van 07.19 uur is in Zottegem blijven "hangen" achter een defect machine (alsof het station van Zottegem maar 2 sporen heeft), de trein van 07.22 uur had ook ruime vertraging. Dus de in Denderleeuw gestrande reizigers konden zich een plaats zoeken in de trein van 07.28 uur (ik vond die ook).
In De Standaard staat opnieuw iets interessants te lezen over die vervoersmaatschappij. Nieuw treinmaterieel, een grondige renovatie en een beperkte uitbreiding van ons spoorwegnet moeten de komende jaren voor meer comfort en stiptere treinen zorgen en dat zou ruim 25 miljard euro kosten. Bij voorbeeld zal er de komende jaren flink in nieuw treinmaterieel geïnvesteerd worden. Ruim vier miljard euro. En dit niet alleen om verouderd materieel te vervangen, maar ook om extra treinstellen aan te kopen om de capaciteit te verhogen. Nieuwe treinen zorgen voor extra comfort. Opvallend hier is de aankoop van de eerste light trains', die het midden houden tussen een trein en een tram, voor de bediening van weinig drukke lijnen vanaf 2020.
24.04.2012: 't Zal toch niet tijdens piekuren zijn, volgens De Standaard bedroeg de stiptheid van de reizigerstreinen op het Belgische spoorwegennet in maart 89,6 procent. Een jaar geleden was dat 87,1 procent. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel in een persbericht. Tijdens de maand maart reed 89,6 procent van de reizigerstreinen op het Belgische spoorwegennet op tijd of met een vertraging van minder dan 6 minuten. Als rekening wordt gehouden met het aantal reizigers per trein, kwam de stiptheid uit op 87,7 procent. In januari dit jaar lag de stiptheid op 88,8 pct, in februari op 86,7 %. Er werden in maart 1.236 treinen afgeschaft, of 1,6 procent van alle treinen. Dat is iets minder dan een jaar eerder. De belangrijkste oorzaken van vertragingen waren schade aan het rollend materieel, incidenten op de buitenlandse netwerken, kwaad opzet en schade aan infrastructuur. Spooroperator NMBS was verantwoordelijk voor 46 procent van de vertragingen. De stiptheid was in maart het laagst tijdens de avondspits (83,9 %).
En is dat toch niet zo, dan kan men al met de computer schadevergoeding eisen. De Standaard legt een link naar ZDNet, een online tijdschrift over telecommunicatie. En daar vertelt men dat wie een terugbetaling van de NMBS wil wanneer de trein te laat is, kan dat vanaf eind 2012 online doen. Ook andere treindiensten worden via het web beschikbaar. Het gaat om maatregelen die de ministerraad afgelopen vrijdag heeft goedgekeurd. Vanaf 31 december 2012 kan je daarom de terugbetalingsaanvraag online indienen.
Infrabel bestoeft zichzelf nogal, elders op de website van De Standaard valt dan weer te lezen dat de kwaliteit van de dienstverlening op het spoor nog niet beantwoordt aan de verwachtingen van de reizigers. De reizigers hadden nochtans gerekend op een verbetering van de dienstverlening door de aangekondigde korte termijnmaatregelen. Het resultaat van die ingrepen bleef eerder zwak. Dat blijkt uit het rapport dat de ombudsman voor de treinreizigers dinsdag voorstelde. De ombudsdienst behandelde in 2011 in totaal 6.402 klachten. Dat is een daling van 11 procent in vergelijking met 2010. "Maar die daling is er vooral gekomen omdat er een zekere klachtenmoeheid speelt bij de reizigers. De motivatie om een klachtenprocedure te starten verkleint omdat de aanhoudende problemen met stiptheid het geloof in de aangekondigde verbeteringen aantasten," klinkt het in het persbericht. Anders gezegd, de reizigers denken: Wat avans da' ge avans maakt, 't is toch geen avans. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat vooral geklaagd wordt over vertragingen. Die vormen samen met de klachten over gemiste aansluitingen en geschrapte treinen bijna de helft (43 procent) van de klachten. Tiens, spreekt dat het eerste deel van mijn blogbericht niet tegen? Nog volgens de ombudsman verwijt de reiziger de NMBS-Groep dat er vaak nog te veel met cijfertjes geschermd wordt, zonder de realiteit op het terrein te willen erkennen. "De dagelijkse ervaring toont aan dat de coördinatie tussen de spoorwegdiensten nog zeer veel te wensen overlaat." De ombudsman wacht de veranderingen beloofd voor eind 2013 af. "De spoorweggroep kan zich niet veroorloven deze afspraak te missen." Tot slot toont de ombudsman zich optimistisch over de "investeringen in infrastructuur, (nieuwe) stations en nieuw materiaal met het oog op een toekomstgericht openbaar vervoer." Nieuwe stations? Er zijn stations waar de dienstverlening stelselmatig wordt teruggeschroefd, dat is toch met de optie het station te sluiten (of te degraderen tot halte, dat de reiziger toch kan schuilen)?
23.04.2012: Terwijl in Amsterdam gewonden worden verzorgd na een frontale botsing tussen een snelle en een trage trein (een gewonde overleed even later), schittert de NMBS alweer door een gebrek aan stiptheid, wellicht een gevolg van gebrekkig onderhoud van het rollend materieel. Toen ik mij deze namiddag met bekwame spoed richting spoor 2 begaf, bleek daar dat de trein naar Poperinge/Kortrijk 7 minuten bij elkaar had gesukkeld, die vertraging werd steeds meer uitgebreid. Zelfs de trein naar Mons mocht voorgaan, en de trein naar Gent en verder Brugge eveneens, maar bijna ging zelfs de trein naar Zottegem voorrang krijgen, maar toen kwam de dubbeldekker er toch door. Er was maar weinig zitplaats, ik had nog geluk, maar wie in Brussel Zuid opstapte, moest verder zoeken of staande reizen.
18.04.2012: Iets wat misschien sommige socialistisch ingestelde mensen de wenkbrauwen doet fronsen, is het artikel in De Standaard waaruit blijkt dat de NMBS het onderscheid tussen 1ste en 2e klasse wil behouden omdat er hiervoor een duidelijke vraag bestaat bij de klanten, vooral bij dagelijkse pendelaars (ik vraag dat nochtans niet ) en het zakelijk publiek. Bovendien levert de eerste klasse jaarlijks gemiddeld 26,5 miljoen euro aan extra inkomsten op. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) op een schriftelijke vraag van SP.A-senator Bert Anciaux. De ticketprijs in 1ste klasse is 50 procent duurder dan de prijs in 2de klas. Ook het comfortniveau is er hoger, onder meer door het geringere aantal zetels. "Een aanzienlijk deel van de pendelaars - ambtenaren, occasionele reizigers en werknemers van bedrijven - verkiezen een reis in 1ste klas. De NMBS wil met het extra comfort in 1ste klasse bovendien extra reizigers aantrekken. Hierbij wordt vooral gedacht aan een grote groep automobilisten die duidelijk gesteld zijn op comfort," aldus Magnette. Het ombouwen van 1ste klas rijtuigen zou overigens een hoge investering vergen. Ik heb de indruk dat het verschil tussen eerste en tweede klasse meer opvalt naarmate het rijtuig ouder is. De trein naar Poperinge/Kortrijk van 17.36 had 5 minuten vertraging opgelopen, zodat ik de trein naar Brugge (die dus voor mocht) gezien heb. Wel, de individuele zitjes in tweede klasse hebben ook een comfortabele, stoffen zitting.
17.04.2012: Nu heb ik intussen natuurlijk wel al heen en weer gependeld, en vanmorgen was dat met enige vertraging. De trein van 07.22 uur was simpelweg afgeschaft want "onderhoud" is een ijdel begrip bij de NMBS. De voorgaande trein, die van 07.19 uur die meestal wel tot op de minuut stipt rijdt, had enige minuten vertraging opgelopen. Maar door het wegvallen van die trein vanuit Oudenaarde zat die natuurlijk eivol, en dus liet ik hem rijden, in de veronderstelling dat ik de trein van 07.28 uur zou kunnen nemen. Maar daar was helemaal geen sprake van ! Die had namelijk een vertraging van bijna een half uur. Dan maar een oud wrak genomen, die deels van Zottegem en deels van Geraardsbergen komt en in Denderleeuw gekoppeld werd.
Vorige week was er nog de staking bij de MIVB wegens doodslag op een opzichter (supervisor), toch kan De Standaard vandaag melden dat een treinbegeleider maandag aangevallen is door een passagier toen de trein binnenreed in het station van Eigenbrakel. Dat meldde de plaatselijke politie dinsdag. Maandag rond 16 uur kreeg de centrale van de NMBS een oproep binnen, om een conflict te melden in een trein die het station van Eigenbrakel binnenreed. Het ging om een hevige woordenwisseling tussen een passagier en een treinbegeleider, waarbij de vest van de treinbegeleider gescheurd werd. Ondanks de snelle interventie van de politiediensten, kon de passagier de trein verlaten en is hij gevlucht richting het centrum. Hij werd nog niet teruggevonden. De treinbegeleider diende in Antwerpen, de eindhalte van de trein, een klacht in. Het bleek dus allemaal nog mee te vallen.
09.04.2012: Nog geen trein genomen, vandaag (maar morgen begin ik er weer aan...), en toch een nieuwtje, uit de krant (De Standaard), natuurlijk. Maar geen goed nieuws. Twee dagen nadat een controleur van de MIVB doodgeslagen werd door een agressieveling (geen passagier), werd in een trein van Antwerpen naar Charleroi-Zuid omstreeks 13.00 uur een treinbegeleidster aangevallen door een passagier. Het slachtoffer raakte lichtgewond, de agressieveling is opgepakt. De trein in kwestie werd afgeschaft, de overige reizigers moesten volgens de NMBS overstappen op een lokale trein en konden met enige vertraging hun weg verderzetten. De feiten deden zich voor bij het binnenrijden van het station van Mechelen. De agressieve passagier zou niet over een geldig vervoersbewijs hebben beschikt. Meer dan waarschijnlijk was dat de aanleiding voor de schermutseling. De treinbegeleidster raakte gewond aan de pols en moest voor verzorging naar het ziekenhuis worden gebracht. De spoorwegpolitie en veiligheidsagenten van Securail konden de passagier inrekenen en overdragen aan de lokale politie.
Over het betreurde incident van zaterdag, waar een MIVB-supervisor overleed na een vuistslag van een agressieve vriend van een autobestuurder die net een aanrijding met een bus had veroorzaakt, liggen sinds zaterdag alle bussen, trams en metro's van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB stil. Het personeel uit zo zijn medeleven en ongenoegen na het overlijden van de collega. ACOD Spoor, de socialistische vakbond van het NMBS-personeel, stelt voor dat de hele sector donderdag solidariteit en medeleven betuigt. "Zeer binnenkort zal er een gemeenschappelijke actie georganiseerd worden waarin maatregelen voor het vergroten van de veiligheid van het personeel in de sector openbaar vervoer zullen geëist worden," klinkt het. Nu dat een personeelslid van de NMBS ook al het slachtoffer werd van agressie, zal de stakingsbereidheid bij die vakbond zeker toenemen. Ik begrijp best dat ze aktie willen voeren, maar die agressievelingen zullen zich niet laten zien als er hinder is op het spoor, enkel normale reizigers zullen weer de dupe zijn.
05.04.2012: Geen trein genomen, vandaag, en toch een nieuwtje, uit de krant (De Standaard), natuurlijk. De verschillende openbaarvervoermaatschappijen hebben woensdag in de Brusselse agglomeratie een grootscheepse controle gehouden. Daarbij werden 21.000 reizigers gecontroleerd, van wie 942 niet over een geldig vervoerbewijs beschikten. De controleactie gebeurde in samenwerking met de federale politie en de verschillende lokale politiekorpsen. Ik heb daar niets van gemerkt, maar in maart moest ik wel eens in het metrostation Brussel Centraal, mijn metrokaartje tonen. Helaas was de kennis van het Nederlands van de controleur onbestaande, blijkbaar moest hij geen reglementen naleven, is dat een voorrecht van de reiziger.
Aan de controleactie, die plaatsvond tussen 14 en 22 uur, namen 180 federale en lokale agenten deel en 130 controleurs en veiligheidsmensen van De Lijn, de MIVB, de TEC en de NMBS. Het was de 55ste zogenaamde Full Integrated Police Action (FIPA) in de Brusselse agglomeratie en de 20ste die specifiek gericht was tegen de criminaliteit op het openbaar vervoer. De politie voerde controles op een dertigtal plaatsen op zowel de bus- en tramlijnen, op de metro, op treinen als in de metro- en treinstations. De nadruk lag op het subjectieve onveiligheidsgevoel, verdovende middelen, zwartrijders, verboden wapendracht, hangjongeren en gauwdiefstallen. Goed idee!! Bij de NMBS scheren ze nog al te dikwijls hun normale klanten over dezelfde kam als de (meestal agressieve) zwartrijders.
De politie onderwierp 399 personen aan een controle. Twintig van hen stonden geseind, 12 werden gerechtelijk aangehouden op verdenking van verschillende feiten en 33 administratief. Bij die 33 waren er 25 personen die illegaal in België verblijven. Nogmaals: goed werk !!!
Nog nieuws uit dezelfde krant: het aantal treinreizigers met beperkte mobiliteit dat assistentie aanvraagt aan NMBS-personeel is gestegen van 16.480 in 2009 tot 23.141 in 2010. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette op een schriftelijke vraag van senator Helga Stevens (N-VA). Beperkt mobiel zal zij niet zijn, maar voor een gehoorgestoorde (zoals zij, dat mag algemeen bekend zijn) moet het toch ook niet altijd simpel zijn: wat wordt omgeroepen, wordt daarom niet altijd meteen visueel aangegeven, denk ik. Het is pas sinds 1 november 2008 dat alle aanvragen - telefonisch of via het online formulier - systematisch worden geregistreerd. Ook het aantal aanvragen tot assistentie waarop niet werd ingegaan, nam toe. In 2009 waren er 2.301 weigeringen (13,9 procent van het totale aantal) en in 2010 2.907 (12,5 procent). In 75 procent van de gevallen is de "weigering" het gevolg van een annulatie door de reiziger zelf. In de overige gevallen gaat de NMBS niet in op het verzoek omwille van personeelsgebrek in de stations. Santé, is dat een reden om een minder mobiele klant zijn plan te laten trekken? Bij mijn weten moet je die begeleiding toch ruim bij voorbaat aanvragen?
04.04.2012: Gisternamiddag was de trein naar Poperinge zowaar afgeschaft, ik nam dan maar plaats in die naar Zottegem, wat wel enig verschil opbracht op 't gebied van reiscomfort. Vandaag vertrok ik een uur eerder, net voor een lang paasweekend, nam plaats in de trein naar Oudenaarde, die tussen Brussel Centraal en Brussel Zuid enkele keren zonder verlichting viel. In Brussel Zuid werd dan omgeroepen dat de trein wegens een defect een vertraging van onbepaalde duur zou oplopen. Net als enkele andere reizigers, stapte ik uit en ging twee perrons verder de trein naar Aalst en verder Gent nemen. Nu ben ik voor vijf dagen verlost van dat gesukkel als gevolg van besparingen op het onderhoud.
02.04.2012: De Standaard meldt heden dat ruim drie jaar na de verkoop van ABX Logistics, de NMBS nog een boete dreigt te moeten betalen van 19,7 miljoen euro voor haar voormalige transport- en logistiekdochter. Dat schrijft het transportvakblad De Lloyd maandag op zijn website. Let nu op, hé, een lesje economie. Volgens het vakblad legde de Italiaanse concurrentieoverheid de nieuwe eigenaar van ABX, de Deense groep DSV, in juni 2011 een boete op van 23,6 miljoen euro. Die boete kwam er wegens inbreuken die ABX Logistics in de periode 2002-2007 zou hebben gepleegd op de concurrentiewetgeving in het wegvervoer. DSV vocht de beslissing voor de Italiaanse rechtbank aan en de rechter verminderde de boete tot 19,7 miljoen euro. DSV kan die boete ook verhalen op de NMBS, zo was bepaald in het verkoopcontract van ABX Logistics. Het staat nog niet vast dat de NMBS de boete zal moeten betalen (de NMBS? De staat, bedoelt de krant of het vakblad, zeker ). Zowel DSV als de Italiaanse overheid kunnen nog in beroep gaan tegen de beslissing van de Italiaanse rechter, aldus nog De Lloyd. De NMBS zegt de zaak te bestuderen. DSV is dus in deze niet de wandelclub uit de Midden-Denderstreek (WSV De Sportvrienden vzw), en die wordt ook niet gesponsord door die Deense groep die ABX overnam.
27.03.2012: De Standaard meldt vandaag dat de stiptheid van de reizigerstreinen op het Belgische spoorwegennet geleden heeft onder de winterprik in februari. De treinen reden minder stipt dan een jaar eerder (nochtans lag er dan meer en voor langere duur een laag sneeuw). Vooral het aantal afgeschafte treinen steeg opvallend en lag meer dan dubbel zo hoog als een jaar eerder. Dat blijkt uit een persbericht van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Schade aan het rollend materieel was ook in februari de voornaamste oorzaak van de vertragingen, gevolgd door schade aan de infrastructuur en incidenten op de buitenlandse netwerken. De stiptheid was het laagst tijdens de ochtendspits (82,1 pct). De winterprik van februari duurde circa twee weken. Op 3 februari leidde de plotse hevige sneeuwval tot een recordfilelengte van bijna 1.300 kilometer op de Belgische snelwegen.
Het treinverkeer tussen Brussel en Leuven is dinsdag een klein halfuur onderbroken geweest door spelende kinderen op de sporen ter hoogte van Zaventem Dorp. De toestand is intussen opnieuw normaal, maar de treinen die via Brussel en Leuven rijden, hebben nog vertragingen van 20 tot 30 minuten. Dat is vernomen van Frédéric Petit, woordvoerder van infrastructuurbeheerder Infrabel. Van zodra de spelende kinderen gesignaleerd werden, werd alle treinverkeer op de lijn Brussel-Leuven om veiligheidsredenen in beide richtingen onderbroken. Dat was zo van ongeveer 12.05 tot 12.30 uur. Het treinverkeer is intussen hervat, maar er zijn nog vertragingen van 20 tot 30 minuten. Petit zegt dat de treinen tegen de avondspits weer normaal zullen rijden. Ik moet daar natuurlijk niet zijn, maar ik vraag me af hoe die kinderen terecht konden op het spoor. Enkele jaren geleden is een doe-het-zelfzaak in Denderleeuw tot de bodem afgebrand (men is aan de opbouw van een nieuw gebouw begonnen, de zaakvoerder rekent ermee dat de winkel in september open gaat). Voor zover ik van uit mijn passerende auto kon zien, was er geen afsluiting, zelfs geen tijdelijke, geplaatst tussen het perceel en de sporen. Ook tussen de sporen en het fietspad naar de Burg. Rollierstraat is de afsluiting een lachertje.
23.03.2012: De Standaard meldt vandaag dat de Sociale Inspectie een grootschalige controle heeft uitgevoerd bij het schoonmaakpersoneel van bedrijven die werken in opdracht van de NMBS-Holding. Bij een van de zes gecontroleerde schoonmaakfirma's werden grove inbreuken vastgesteld op het vlak van de sociale wetgeving. Vijf van de zes gecontroleerde schoonmaakbedrijven bleken in orde te zijn. Maar bij een firma, een Belgisch bedrijf dat in onderaanneming werkte, werden duidelijke inbreuken vastgesteld. "De twaalf betrokken werknemers moesten 7 op 7 werken. Ze hadden geen recht op overuren, pauze of verlof," legt Jean-Claude Heirman, directeur van de Sociale Inspectie uit. Aan het betrokken bedrijf is gevraagd zich 'in regel te stellen'. De NMBS-Holding wacht op het eindrapport van de Sociale Inspectie en bekijkt dan of het mogelijk is om het contract met het betrokken bedrijf af te breken. De NMBS-Holding wil alvast haar toekomstige contracten met schoonmaakbedrijven aanscherpen en overweegt ook op andere domeinen inspecties te laten uitvoeren. Er wordt ook overwogen meer eigen personeel in te schakelen voor schoonmaakopdrachten. Ik heb zo de indruk dat de vakbonden, die nu toch niet staken, gelijk gekregen hebben (zie mijn bericht van 20 maart).
22.03.2012: De Standaard meldt vandaag dat de staking volgende week, op 27 en 28 maart in de regio Charleroi-Bergen, niet doorgaat. "De directie heeft zich geëngageerd om oplossingen te zoeken voor de reinigingsproblemen van de stations en om geen beroep te doen op private bedrijven," luidt het donderdag in een communiqué.
21.03.2012: De Standaard meldt vandaag dat de NMBS een dossier heeft ingediend om toestemming te krijgen voor het installeren van bewakingscamera's in de nieuwe Desiro-treinstellen. De camera's moeten mee het geweld tegen het treinpersoneel indammen, zo schrijven de kranten van Sud Presse woensdag. De beelden zouden niet in real time doorgestuurd worden naar een dispatching, maar aan boord opgenomen worden. "In eerste instantie zullen we enkel de Desiro-stellen uitrusten met camera's. Vervolgens volgt een analyse op technisch en financieel vlak alsook op efficiëntie, met het zicht op het uitrusten van andere types treinstellen," zegt woordvoerster Claire Gilissen. De Desiro-stellen hadden initieel in de lente van 2011 hun opwachting moeten maken op het Belgische spoor, maar worden momenteel nog gehomologeerd. De NMBS hoopt dit dossier in juni af te ronden. De maatregel komt er nadat de voorbije dagen cijfers werden gepubliceerd waaruit blijkt dat de agressie tegen treinbegeleiders sterk is toegenomen. Eerder lag er een plan op tafel om met twee treinbegeleiders te werken op een trein.
In verband met die agressie tegen treinbegeleiders heb ik nog nooit gehoord of gelezen welk type reizigers zich daaraan schuldig maakt. Pendelaars? Of notoire zwartrijders die een andere "sociale cultuur" in stand houden dan de pendelaars (die misschien eens een vervoersbewijs vergeten, maar daarom niet stelselmatig de treinbegeleiders aanvallen, verbaal noch fysiek). Men heeft het altijd maar over "reizigers", nooit ofte nimmer wordt aangegeven dat de vaste klanten, de pendelaars, niet geviseerd worden in deze statistieken. Bedankt, NMBS-woordvoerdersdienst...
20.03.2012: De Standaard meldt dat het treinverkeer op 27 en 28 maart in de regio Charleroi-Bergen verstoord kan zijn door acties van de socialistische vakbond. Die is niet opgezet met het plan van de NMBS-Holding om de schoonmaak van enkele stations uit te besteden. Moeten de pendelaars kuisen? Wat zijn dat nu weer voor kuren om die mensen in de "kou" te laten staan om een reden waar zij niets aan kunnen verhelpen? De vakbond kreeg naar eigen zeggen vrijdag te horen dat de schoonmaak in de stations van Eigenbrakel, Nijvel en een deel van Charleroi-Zuid vanaf 1 april zal worden uitbesteed (wie weet is 't dan geen mop?). De vakbond vreest voor de arbeidsvoorwaarden bij de onderaannemers. Volgens de vakbond was dinsdagochtend nog een vergadering gepland in Brussel, maar heeft de topman van de NMBS-Holding, Jannie Haek, dat geweigerd. Bij de Holding luidt het dat de vergadering niet op dinsdag kon, maar wel woensdag zal plaatsvinden. Woordvoerster Leen Uyterhoeven van de NMBS-Holding zegt over het uitbesteden van de schoonmaakopdrachten dat een van de problemen is dat de NMBS-Holding intern niet altijd mensen vindt, vooral om 's nachts te werken. Wie kuist er nu 's nachts? Een station is toch niet de hele dag bomvol wachtende pendelaars, dat die mensen niet overdag kunnen poetsen?
Komt er een kentering in die stakingsgretigheid bij de NMBS (en elders)? Ook in De Standaard staat dat MR-kamerlid Destrebecq het niet vindt kunnen dat werknemers geen belasting moeten betalen op de stakingsvergoeding die ze in geval van staking van de vakbond ontvangen. Hij stelt ook de aftrekbaarheid van de syndicale bijdrage in vraag. Bij een staking betaalt de werkgever normaal geen loon uit. Wel kunnen werknemers die bij de vakbond aangesloten zijn onder bepaalde voorwaarden van de vakbond een stakingsvergoeding krijgen van 30 euro per dag. Die wordt niet belast en Destrebecq vindt dat niet normaal. Hij vindt het ook niet kunnen dat werknemers hun lidgeld van de vakbond kunnen aftrekken van de belastingen. Hij vindt dat de staat op die manier de vakbonden (en vooral de stakingen, vent) "sponsort". Destrebecq wou van minister van Financiën Vanackere (CD&V) weten hoeveel die aftrekpost de staat kost, maar hij kreeg naar eigen zeggen geen antwoord op die vraag.
15.03.2012: Een mens haast zich dan om op tijd te zijn voor de trein, en dan moet hij/zij merken dat zowel "zijn" trein als die ervoor gewoonweg afgeschaft zijn. Ik was al bang dat de volgende trein (die ik vroeger gewoonlijk nam) al vol zou zitten, maar dat viel nog aardig mee. Ik denk niet dat in de eerste wagons reizigers vanuit Denderleeuw staande moesten reizen. Maar ik vrees wel voor zij die in Liedekerke opstapten.
Morgen zullen alle treinen die in een station staan om 11 uur, daar een minuut blijven staan. Er zijn nog andere herdenkingsmomenten op dat uur omdat eergisteren, om zowat 21.15 uur, in Zwitserland (Wallis) een bus vol schoolkinderen op terugkeer van een skivakantie, tegen een tunnelmuur gereden is. 22 van de 28 doden zijn kinderen, uit twee scholen (een in Heverlee en een in Lommel).
13.03.2012: Koperdieven zijn er overal, ook bij 't spoor, en dat is al lang geweten. De Nederlanders van ProRail denken de oplossing gevonden te hebben met puntige struikelmatten tussen de sporen, zo schrijft De Standaard. De matten hebben harde punten van kunststof, waardoor erop lopen bijna onmogelijk is. Volgens ProRail bewezen de matten al eerder hun deugdelijkheid in Groot Brittannië. Struikelmatten zijn geen wondermiddel, maar één van de maatregelen om koperdieven te ontmoedigen. Ook in België registreerde Infrabel in 2011 liefst 751 kabeldiefstallen. Dat kostte de Belgische spoorwegbeheerder meer dan 2 miljoen euro en leverde de reiziger 518 uur vertraging op, oftewel meer dan 21 dagen. Er staat een foto van zo'n struikelmat in De Standaard, maar dat lijkt me genomen aan een overweg. Veel verder dan dat zullen koperdieven misschien niet komen maar wat in een groot station?
12.03.2012: Vanmorgen schrok ik me een hoedje, en de reden was voor een keer positief. De trein komende van Oudenaarde en volk lossend en ladend aan perron 5 in station Denderleeuw was zowaar een moderne dubbeldekker (ik weet niet of de "bordeauxrode" dubbeldekkers zonder binnendeuren nog rijden?)!
Bij De Standaard valt heden te lezen dat de gemeenteraad van Aalst unaniem een motie goedgekeurd heeft waarin aan de NMBS wordt gevraagd de dienstverlening in het station van Erembodegem niet stop te zetten tot er een oplossing is. Volgens tellingen van de NMBS zijn er op weekdagen in het station van Erembodegem net geen duizend reizigers. Een eerste tekst van motie werd ingediend door Eddy Schollaert van het Vlaams Belang. SP.A diende een aangepaste tekst in met enkele correcties. Maar er moest ook over de eerste tekst worden gestemd. Die van het Vlaams Belang werd door alle partijen aanvaard. Het is de eerste keer dat Vlaams Belang in de gemeenteraad een voorstel goedgekeurd krijgt. Geen cordon sanitaire meer aldaar dus (en voor zo'n dossier mag dat ook niet gelden). Wat maakt mij 't station van Erembodegem uit? Tot 15 jaar geleden was ik daar een van de passagiers, ik heb er zelfs mijn effectieve medewerking verleend aan een nogal grootschalige petitie ter verhindering van het afschaffen van het station als halte voor zekere treinen. Jawel, toen al meende de NMBS te moeten besparen op de rug van de klant. Waarom zouden er trouwens geen 1000 reizigers meer zijn? Ik heb de indruk dat Erembodegem behoorlijk bevolkt is. Zou de dienstverlening de laatste 15 jaar verder teruggeschroefd zijn zodat meer reizigers naar Aalst of Denderleeuw uitwijken?
08.03.2012: Bij De Standaard valt te lezen dat de NMBS meer regelmaat in haar dienstregeling wil brengen, dat zei althans de directeur-generaal van NMBS Mobility op een studiedag van reizigersvereniging TreinTramBus. In haar plannen voor de dienstregeling van 2020-2030 gaat de NMBS uit van een basisfrequentie van twee identieke treinverbindingen per uur, of één trein per uur in dunbevolkte gebieden met minder potentieel. Betekent dat dan voor mij vier treinen per uur naar en van Brussel (Brussel-Aalst-Gent en Brussel-Haaltert-Oudenaarde-Poperinge/Kortrijk)? Belangrijk is daarbij dat de treinen volgens een vaste cadans rijden. Dat betekent dat als er vier treinen per uur naar ergens sporen, dat die om het kwartier rijden. De NMBS werkt momenteel volop aan een plan voor de lange termijn. De basis daarvoor moet al in december 2013 gelegd worden, wanneer de NMBS een grote aanpassing aan de dienstregeling doorvoert. Ohlalala, als dat maar geen fiasco wordt, zoals die andere grote aanpassing, toch al ruim 15 jaar geleden...
Het vorige transportplan dateert al van 1998, maar sindsdien kwamen er heel wat P-treinen bij om de vele extra reizigers op te vangen. Die moeten nu beter in de dienstregeling geplaatst worden. Volgens een scenario van de NMBS, waarbij de reizigersgroei van de laatste jaren gewoon aanhoudt, zal de maatschappij in 2025 zowat 350 miljoen reizigers vervoeren, tegenover 210 miljoen in 2009. Er zouden dan zowat 163.000 extra zitplaatsen nodig zijn, wat een ongeziene investering zou betekenen voor de NMBS. Dat blijft natuurlijk onder voorbehoud, want er zijn nog geen definitieve beslissingen genomen. Alles hangt af van het beschikbare budget. "De overheid zal keuzes moeten maken," benadrukte S'heeren, verwijzend naar het debat over de treinverbindingen waar maar enkele tientallen reizigers gebruik van maken. Is dat dan het pendelend personeel van de overheid dat zijn zeg mag doen? De NMBS wil duidelijk prioriteit geven aan de belangrijkste reizigersstromen. Over nachtelijke treinritten, een vraag van TreinTramBus, zei S'heeren dat die voor de NMBS geen prioriteit zijn. Over het weekend zei hij dat de NMBS bekijkt hoe de dienstregeling aan de behoeften van de reiziger aangepast kan worden.
04.03.2012: Bij een frontale treinbotsing in het zuiden van Polen zijn zaterdagavond zestien doden en 58 gewonden gevallen (ik denk dat te vrezen valt dat van die 58 er nog bezwijken aan hun verwondingen). Het was het dodelijkste treinongeluk in Polen in twintig jaar tijd. Een arts in een van de ziekenhuizen waar gewonden naartoe zijn gebracht, zei dat veel gewonden er ernstig aan toe zijn, enkele van hen worden kunstmatig in coma gehouden. De treinen reden op hetzelfde spoor tussen Warschau en Krakau. Poolse aanklagers hebben een onderzoek naar het ongeluk ingesteld. Volgens Poolse functionarissen is het nog te vroeg om te speculeren over de toedracht van het ongeluk. Diverse wagons ontspoorden en eindigden vervormd en ondersteboven naast het spoor. Reddingswerkers hebben de hele nacht doorgewerkt om gewonden te helpen en lichamen te bergen. Het is niet duidelijk hoe de trein op het verkeerde spoor terecht is gekomen. Er werd bij het kleine plaatsje Szczekociny (uit te spreken als "sjtsjekotsjine" waarbij die eind-e erg dof gehouden wordt) wel aan het spoor gewerkt. Het was het ergste treinongeluk in Polen sinds 1990, toen zestien mensen omkwamen nadat twee treinen op elkaar waren geknald in een voorstad van Warschau.
02.03.2012: Vanmorgen was de trein komende van Oudenaarde en om 07.22 uur te verwachten in Denderleeuw eenvoudig afgeschaft. "Gelukkig" was de voorgaande trein met voorzien vertrek om 07.19 uur wat verlaat zodat de gestrande passagiers daar nog plaats konden nemen (het is een comfortabele dubbeldekker). Onderhoud en stiptheid zijn geen prioriteit bij de NMBS. Nog al wel dat ze daar al eens aan veiligheid denken, zo lees ik bij De Standaard.
Op de spoorlijn Brussel-Leuven (lijn 36) is vrijdag een trein uitgereden met het European Train Control System (ETCS). Het is de eerste klassieke spoorlijn in België die uitgerust is met dit hoogtechnologische veiligheidssysteem. Infrabel en de NMBS voerden vrijdagochtend tussen Schaarbeek en Leuven een eerste ETCS-treinrit uit. ETCS laat toe om permanent de rit van een trein te controleren en automatisch te remmen wanneer een trein een rood sein voorbij rijdt én wanneer een trein eender waar op een spoorlijn uitgerust met ETCS zich niet aan de maximum toegelaten snelheid houdt. Dat gebeurt via een permanente communicatie tussen de bakens in de sporen en de stuurpost in de trein.
Voortaan kunnen ook reizigerstreinen die zijn uitgerust met dit Europese systeem rijden op deze lijn. "De indienstneming van ETCS op deze pilootlijn past in de strategie van Infrabel en NMBS om de veiligheid op het Belgisch spoornet permanent en progressief te verhogen," zegt Marc Descheemaecker, ceo van de NMBS. Eind 2022 wil Infrabel ETCS geïnstalleerd hebben op het volledige netwerk en eind 2023 zouden alle treinen door de NMBS uitgerust zijn met dit Europese signalisatiesysteem.
29.02.2012: Nog altijd bewijst de NMBS niet het recht op een gebruikelijke tariefverhoging te verdienen, gisteravond was er vertraging, vanmorgen ook en evenzeer deze avond. Nu was er ergens een defect zodat de trein naar Poperinge/Kortrijk moest omrijden.
22.02.2012: Ook vandaag verdiende de NMBS niet het recht op een gebruikelijke tariefverhoging (wanneer eigenlijk wel...?), de trein naar Zottegem met voorzien vertrek om 17.45 had 5 en wat later 10 minuten vertraging opgelopen, de trein ervoor, naar Mons, zelfs 12 minuten (maar die heb ik niet nodig). Uiteindelijk nam ik, het was lang geleden, de interregio naar Aalst van 17.50 uur.
Maar dat is nog niet half zo erg als wat in Buenos Aires (Argentinië) gebeurde. Bij een treinongeluk zijn daar vandaag zeker 49 doden gevallen en 600 gewonden. De trein reed te snel een station binnen en klapte tegen het stootblok aan het eind van het station. Het ongeval vond rond half negen plaats.Volgens de politie werkten de remmen van de trein, die 2.000 passagiers vervoerde, niet en botste het voertuig aan ongeveer 25 kilometer per uur tegen een bumper (volgens het TV-nieuws zouden de deuren naar buiten ook opengestaan hebben). Het ongeval vond plaats in station Once van de Argentijnse hoofdstad. In de trein zaten veel pendelaars die naar hun werk reisden. Door de drukte stonden de gangpaden vol met passagiers. Daardoor liepen veel mensen schaafwonden en kneuzingen op. Crescenti van de nooddiensten in Buenos Aires zei dat er nog dertig mensen vastzitten in de brokstukken van de eerste wagons die door de klap als een harmonica in elkaar werden gedrukt. Het dak is inmiddels opengeknipt en reddingswerkers proberen mensen uit het wrak te halen. Er zijn helikopters en ambulances ingezet om de gewonden naar het ziekenhuis te vervoeren. "Deze trein kwam gisteren terug uit de werkplaats en toen werkten de remmen goed," verklaarde vakbondsman Sobrero. "Volgens de informatie die we nu hebben, remde de trein bij de voorgaande haltes wel goed. Voorlopig wil ik nog niet speculeren over oorzaken," besloot Sobrero, die nog meegaf dat de treinbestuurder naar het ziekenhuis afgevoerd was en dat de vakbond hem voorlopig nog niet kon ondervragen. Overlevenden verklaarden dat veel mensen gewond raakten door rondvliegende stukken metaal en glas. In september vielen ook al 7 doden en meer dan 200 gewonden na een treinongeval met een bus. En vorig jaar staken pendelaars, de "eeuwige" vertragingen beu, een trein in brand, ook al in Buenos Aires.
Dat station heet voluit eigenlijk Estación Once de Septiembre (11 septemberstation) en is gelegen in de stadswijk Balvanera noordelijk van de Plaza Miserere, mij totaal onbekend. Balvanera ligt ten westen van het centrum (waar ik vorig jaar dus mijn rondreis begon) en ten zuiden van Recoleta (waar het kerkhof met de laatste rustplaats van Evita Peron is). 21.02.2012: Dat de NMBS maar rap begint met die investeringen, vooral van het rollend materieel. Vanavond miste ik net de trein van 17.36 uur naar Kortrijk/Poperinge en keek dus uit naar de trein naar Zottegem, die welke om 17.45 uur geprogrammeerd staat. Maar toen die trein naar Kortrijk/Poperinge nog niet lang weg was, werd een trein met een vertraging van meer dan anderhalf uur aangekondigd, ene naar Gent en (normaal toch) Knokke/De Panne - die stopt dus niet in Denderleeuw. Maar toen die er dan uiteindelijk was (met meer dan de vermelde 1h35 vertraging), werd omgeroepen dat die trein niet verder reed dan Gent-Sint-Pieters. Mij kon dat niets maken, maar ik hoorde gemor bij andere perrongelukzoekers. Intussen werd ook omgeroepen dat de trein die ik wou nemen, afgeschaft was wegens defect aan de locomotief. De trein naar Aalst en Gent van 17.50 werd dan weer met 10' aangekondigd dus nam ik een andere trein naar Zottegem, deze stopt evenwel niet in Liedekerke.
17.02.2012: De Standaard laat weten dat de NMBS tussen 2013 en 2025 mikt op 8 miljard euro aan investeringen. Daarvan is 1,7 miljard bestemd voor het moderniseren van de treinen en het verbeteren van de veiligheid, schrijft de krant L'Echo vrijdag. De uitgaven zijn nodig om de verwachte stijging van het aantal reizigers op te vangen. Wat houdt dat in, "moderniseren van de treinen"? Herstellen van zetelovertrekken? Beter afstellen van intercomdreunen (in de ene trein luider dan in de andere, soms ongecontroleerd getuut, ...)? Geen geblokkeerde deuren naar 't perron meer (ik heb daar nauwelijks last van, maar ik ken het wel van vroeger)?
Ook Infrabel, verantwoordelijk voor de infrastructuur bij het spoor, en de NMBS Holding gaan de komende dertien jaar miljarden investeren, ook hier met als prioriteit de veiligheid. De plannen zijn wel nog onder voorbehoud tot er duidelijkheid komt over de mogelijke impact van de federale besparingsmaatregelen op de NMBS, aldus de krant. Mogelijk moet de maatschappij 400 miljoen euro besparen of wordt de jaarlijkse dotatie niet geïndexeerd. Er zou al gevraagd zijn om de eventuele effecten daarvan na te gaan.
Indien de besparingsmaatregelen bijsturingen vereisen aan het investeringsplan, is het niet uit te sluiten dat de vernieuwingswerken aan de stations van Bergen (155 miljoen euro) en Oostende (150 miljoen) worden uitgesteld, schrijft L'Echo. Al liggen die dossiers gevoelig omdat ze gelegen zijn in de thuisbasis van respectievelijk premier Elio Di Rupo (PS) en minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a). Die twee moeten evenwel beseffen dat de NMBS veel meer volk vervoert op een werkdag dan er in Oostende en Bergen/Mons op- en afstappen.
13.02.2012: Ik heb mijn bivakmuts toch niet aangetrokken, het was vanmorgen niet meer zo koud als de vorige dagen (wel was het de hele dag wat vochtig, ook in Brussel).
En er is nog goed nieuws: er zal woensdag 15 februari dan toch niet gestaakt worden bij het spoor. Na ACV-Transcom heeft ook ACOD de stakingsaanzegging opgeschort voor de treinbegeleiders. De bonden willen het sociaal overleg een kans geven. Begin februari kondigde het gemeenschappelijk vakbondsfront ACOD/ACV-Transcom een stakingsaanzegging voor 15 februari aan. Dat gebeurde na een spontane werkonderbreking van de treinbegeleiders in Brussel-Zuid wegens een verhuis van de permanentie. Die verhuizing had volgens de treinbegeleiders nadelige gevolgen voor hun werk- en vakantieregeling. Volgens sommige vakbondsmensen was 15 februari ook geen geschikte datum om te staken aangezien het dan net twee jaar is na de dodelijke treinramp in Buizingen. Woensdag heeft het volgende overleg plaats tussen de directie en de vakbonden. Volgens mij is er helemaal geen geschikte datum om te staken aangezien reizigers niets te maken hebben met de arbeidsomstandigheden van het NMBS-personeel.
Voor wie de verbinding aandoet, was er vandaag slecht nieuws voor de reizigers op de lijn Brussel - Dendermonde: vanmorgen rond 8 uur viel op de spoorlijn Dendermonde-Brussel een trein stil tussen Opwijk en Asse. De locomotief van de trein bleek defect. Het grootste deel van de reizigers kon na 2,5 uur overstappen op een andere trein op het tweede spoor, de laatste honderd werden een uur later door een hulptrein weggesleept. Door de problemen was een spoor lange tijd geblokkeerd op de spoorlijn tussen Dendermonde en Brussel. Dat leidde tot de nodige problemen: vijf treinen werden afgeschaft en de vertragingen liepen op tot 30 à 45 minuten. Tijdens het wegtakelen van de locomotief bleek dat één van de wielassen was afgebroken. Daarom moest een kraan ter plaatse komen om het voertuig op te tillen, zodat de sporen konden vrijgemaakt worden. De avondspits tussen Brussel en Dendermonde verloopt daardoor opnieuw chaotisch. Alle piekuurtreinen werden afgeschaft. De resterende treinen rijden met een gemiddelde vertraging van 30 minuten. Er is een vervangende busdienst tussen Asse en Opwijk. Tussen Dendermonde en Opwijk rijdt een pendeldienst.
12.02.2012: Morgen doe ik misschien mijn bivakmuts mee, je weet maar nooit of het nuttig is... Want ik lees het volgende op de website van De Standaard: tussen Brussel en Denderleeuw zaten zaterdagavond 250 mensen vast in een trein zonder verwarming, nadat twee treinen geblokkeerd raakten door een probleem met de bovenleiding. De noodverlichting van de treinen werkte nog, maar verder waren de treinen volledig stilgevallen. Het incident deed zich voor omstreeks 20.10 uur. Aanvankelijk stonden vier treinen stil door de problemen met de bovenleiding, maar twee daarvan werden terug naar het station van Brussel-Zuid gesleept. De treinen Oostende-Eupen en De Panne-Landen moesten echter meer dan een uur wachten op groen licht. "Inspecties wezen uit dat er geen cruciale leiding, die stroom voorziet, was gebroken. Daarop werd beslist dat het treinverkeer opnieuw mocht rijden," verklaarde Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken.
Hoeveel personen er zich precies in de treinstellen bevonden is niet bekend, maar het gaat om veelgebruikte intercitytreinen (toch de verbinding Oostende-Eupen, vorig weekend stopte die uitzonderlijk, wegens werken, ook in Denderleeuw, en een zee van zitplaats was er niet, al moest niemand staand reizen). Radio 1 meldde dat het om 250 personen ging. De woordvoerder geeft toe dat de verwarming in de treinen tijdelijk werd uitgeschakeld. "Alle begrip en onze excuses aan de reizigers, maar we moeten ook aan de veiligheid denken. Bij inspecties aan de leidingen moet de stroom uit," klonk het. Rond 21.20 uur zijn de treinen verder kunnen rijden, er zijn wel nog gevolgvertragingen tot een half uur op de lijn Brussel-Gent, in beide richtingen.
10.02.2012: Hoop doet leven, ACV-Transcom heeft vrijdag beslist om de stakingsaanzegging voor volgende woensdag bij het spoor op te schorten. De christelijke vakbond benadrukt dat volgens hem aan de belangrijkste eis is voldaan, met name de belofte van de directie om de maatregelen van de interne reorganisatie paritair te bespreken. Nu het ACOD nog, die beslist pas maandag. Ik heb in alle geval al een token "besteld", dus mij zullen ze niet liggen hebben, het zal de NMBS zijn die een dag later een Key Card verkoopt aan mij.
07.02.2012: Alvorens het kantoor te verlaten, keek ik op de website van http://www.railtime.be om daar te zien dat er wat mis was op "de oude lijn". Door problemen als gevolg van een beschadigde bovenleiding in Bockstael was er een tijdlang tussen Brussel-Noord en Bockstael slechts één spoor vrij, waardoor mensen die vanuit Brussel richting Denderleeuw en Aalst moesten, rekening moesten houden met vertragingen. Eerder werd gemeld dat het treinverkeer op lijn 50 Brussel-Gent en lijn 60 Brussel-Dendermonde hinder ondervond, maar de reizigers met bestemming Gent konden nog altijd gebruik maken van lijn 50A Brussel-Oostende. Het verkeer naar Gent verloopt daardoor redelijk normaal. In totaal werden over de hele dag een twintigtal treinen afgeschaft als gevolg van de problemen met de bovenleiding. Voor de avondspits komen daar nog eens zo'n twaalf afgeschafte treinen bij, aldus Thomas Baeken van Infrabel. Verwacht wordt dat de toestand zich nu langzaam zal normaliseren en de gevolgvertragingen in de loop van dinsdagavond worden weggewerkt. De ochtendspits zou woensdag geen hinder meer ondervinden. Wie of wat beschadigde die bovenleiding? Het vriesweer? Dat was al lang aangekondigd, maar men palavert liever over een verhuis van 200 m dan voorzorgen te nemen. OK, ik had er geen last van, maar dat is al zo'n trage verbinding, krijg er dat dan nog eens bij.
03.02.2012: Deze namiddag is het beginnen sneeuwen (en is heeft intussen tegen 19.35 uur wel al opgehouden). Natuurlijk waren er problemen op 't spoor, maar nog veel meer op de openbare weg: meer dan 1.200 km file. Ik was nog op tijd voor de trein naar Kortrijk/Poperinge van 16.36 uur maar er waren geen zitplaatsen meer vrij, dus ik stapte weer uit. De trein naar Oudenaarde die ik gewoonlijk op vrijdag neem, kreeg een vertraging van 9 minuten aangesmeerd dus, het was al erg lang geleden, heb ik nog eens de trein naar Aalst - Gent-St.-Pieters genomen. Er waren overigens zowel 's morgens als 's avonds nogal wat vertragingen te noteren en in Denderleeuw zelfs een afgeschafte trein (ene naar Schaarbeek van bijna 8 uur).
Tot overmaat van ramp willen treinbegeleiders nogmaals staken, en wel op 15 februari. Tiens, een woensdag? Behoeven ze geen verlengde weekends meer? Het gemeenschappelijk vakbondsfront ACOD/ACV-Transcom van de treinbegeleiders heeft een stakingsaanzegging ingediend voor woensdag 15 februari. De stakingsaanzegging komt er twee dagen nadat twintig treinbegeleiders het werk neerlegden Brussel-Zuid omdat de mensen die hun uurroosters opstellen, verhuizen naar de overkant van de straat, 200 m verder, dus. De stakingsaanzegging slaat op alle werkonderbrekingen door de treinbegeleiders op woensdag 15 februari en is een gevolg van de actie van vorige woensdag (dus het zou dan geen doorlopende staking zijn, zoals maandag?). De vakbonden verwijten de directie de verhuizing van het personeel dat de uurroosters opstelt in de Frankrijkstraat, af te doen als een simpele verhuizing. Volgens de vakbonden heeft dat wel degelijk gevolgen voor de dienstregeling en vakantieregeling van de treinbegeleiders.De vakbonden vragen dat het sociaal overleg zo vlug mogelijk wordt heropgestart. En is dat een geldig motief om te staken?
02.02.2012: Vandaag staat in de krant te lezen waar die staking van gisteren om ging, om een verhuis van 200 meter... Zo ver verhuist de permanentiedienst van het station Brussel-Zuid. Ver genoeg dus voor een deel van de treinbegeleiders om het spoorverkeer een hele dag overhoop te gooien. Het directoraat-generaal waar ik werk, zal in de tweede helft van dit jaar veel verder verhuizen, van nabij de Wetstraat naar de Madou. Dat is niet zo interessant voor wie gebruikelijk in Brussel Centraal de trein neemt. Zullen de pendelaars van die DG (zoals nog een collega en ons diensthoofd) eens wat treinbegeleiders blokkeren in hun oud gebouw, zodat ze weten hoe dat voelt, niet naar huis kunnen als het moment gekozen is? "De maat is vol," fulmineerde Jan Vanseveren van de reizigersvereniging TreinTramBus. "Dit kan absoluut niet. We krijgen de indruk dat enkele spoormensen bij zowat elk meningsverschil naar het stakingswapen grijpen." Die indruk heb ik al jaren, ze zijn gewoon intellectueel te lui om eens iets anders te bedenken. TreinTramBus maakte ook de optelsom: in iets meer dan een maand tijd zijn er vijf stakingsdagen geweest, twee aangekondigde en drie wilde acties (die van gisteren was er zo ene).
Piens van de christelijke vakbond ACV Transcom mocht het komen uitleggen. "Het lijkt een futiliteit, maar er is meer aan de hand. Voor de treinbegeleiders is de permanentie een aanspreekpunt, ook voor hun vakantieregelingen. Nu het fysieke contact wegvalt, zal dat niet meer hetzelfde zijn." Het is een futiliteit, 200 m, bij mij en mijn collega's is de afstand veel groter.
De permanentiedienst telt een viertal mensen dat ervoor instaat dat er voor elke trein een begeleider is, ook als er iemand wegvalt door ziekte. Voor de NMBS is de verhuizing van de permanentie naar de dispatching het zenuwcentrum van de NMBS een manier om de dingen efficiënter te laten verlopen. "Ze zullen daar nog steeds hetzelfde werk doen en telefonisch in contact staan met de mensen," zei woordvoerder Bart Crols. Bij ons heet het ook een kwestie van efficiëntie, want alle diensten van de DG zullen in 1 gebouw gehuisvest zijn (en niet langer in 4 gebouwen). Volgens mijn diensthoofd is dat gebouw ook niet erg aanlokkelijk, maar de nieuwe weg naar het station is voor mij, nu toch nog, 't grootste nadeel (een ander voordeel dan allemaal in 1 gebouw te zijn, is dat ik het gebouw niet meer zal moeten verlaten voor de warme maaltijden in de zelfbediening).
Overigens: apen apen apen na; in Portugal, waar vandaag bij 't spoor gestaakt wordt, heet dat wellicht: macacos imitão macacos (en wie mij een proces wegens racisme wil aandoen omwille van het woord "macacos" moet eerst maar eens Portugees leren).
01.02.2012: Vanmorgen waren enkele treinen afgeschaft, zo zag ik in 't station van Denderleeuw, gelukkig niet de trein die ik neem (als 't enigszins mogelijk is die van 07.22 uur, omdat die van Oudenaarde komt en er meestal wat meer zitplaatsen vrij zijn dan in die met vertrek, of is 't aankomst, om 07.28 uur). Vanavond, toen mijn collega op het punt stond huiswaarts te keren, had ze het over een aktie van treinbegeleiders in Brussel Zuid. Ik keek dan maar rap naar de website van http://www.railtime.be om daar te zien dat er inderdaad iets aan de gang was in dat station. Bij De Standaard schrijven ze dat een spontane actie van treinbegeleiders in het station Brussel-Zuid de ochtendspits op het spoor in de war stuurde. Er zijn gesprekken met de stakers aan de gang. Volgens de website Railtime zal de situatie tegen 11 uur genormaliseerd zijn. Maar dat klopt niet, en dat de meeste treinen die in Brussel Centraal met groteske of zelfs ongekende vertraging (zoals mijn afdelingshoofd "haar" trein) vermeld stonden, van Brussel Zuid moet
22.07.2012 18de Midzomertochten, georganiseerd door Wsv Land van Rhode (196)
Ik kwam hier vooral mijn T-shirt showen van de 40ste Heirwegwandeling (Schleswig-Viborg). Daarom ook koos ik voor 14 km, die me via verharde en veldwegen leidde langs en door Dries, Bussegem, de rustpost te Oordegem (waar ik een plat water dronk), Kerselaars, Papegem en Strijmeers. Boomkwekerijen zag ik dus, maar voor de rozenkwekerijen moest ik wellicht een langere afstand gekozen hebben. Het weer was zonnig, droog en gaandeweg warm genoeg om in T-shirt te gaan.
40° Haervejsvandring, georganiseerd door Vandreforeningen Fodslaw (DK)
Van onderaan beginnen lezen.
Zaterdag, 14 juli
2012: Thorning - Viborg, 21,1 + 3,5
km
Zoals de laatste jaren waren we weer aan t staartje aan t
bengelen voor de start, dus wat Leif en Else Marie te zeggen hadden, weet ik
niet. J Maar
t is niet omdat we vandaag de eindmeet haalden en we daarvoor een
zondagswandelingetje hadden als het om afstand gaat, dat we niets te zien
krijgen. We gingen al bijna meteen, na een lang pad voor wandelaars en
fietsers, door Stendhal en later door Havredal Plantation. Nadien bereikten we
weldra de enige officiële rustpost van de dag. En daar had een kattenfamilie
veel succes: de 2 jongskes waren echt snoezig en de moederkat niet bijzonder
wantrouwig. Dollerup is nog altijd heuvelachtig, wat verder links (meer dan
rechts) fraaie velden vol heidebloemen en grassen. Een niet officiële rustpost
was ook nu Niels Bugges Inn, waar we op t terras gingen zitten koffie
drinken, het grotere terras zat al vol wandelaars die zaten te eten. Wat verder
lag nog steeds die grote hoeve die blijkbaar als natuurschool wordt gebruikt. In
Hald Ege, de eerste Viborgse gemeente op onze weg, haalden we ons een ijsje in
de winkel waar ze de wandelaars intussen toch al moeten kennen. J Met ons ijsje in de
hand staken we de straat over en volgden het fietspad tot aan de school, maar
eerst moest dat fietspad weleen draai
naar links maken en een heel eind verder konden we de brug (van een ringweg, vermoed
ik) zien. Daar moesten we eerst onder en aan de bushalte net voor de school
waar we moesten zijn, feliciteerden wij elkaar. J
In de school zelf waren we daar ook druk mee bezig, terwijl
we onze bagage bij elkaar zochten, die naar de juiste bus brachten, iets in de
bus achterlieten om onze zitplaats te reserveren. Ik haalde ons dan iets te
drinken want ik had razende dorst (dat flesje dat we vanmorgen kregen, was al
lang leeg). Om zowat half twee vertrok dan de stoet en net dan begon het weer
te druppelen Gelukkig bleef het bij gedruppel, tot de groep was gestopt voor
het stadhuis. Mieke, Mark en ik ontsnapten in t geniep naar het koffiehuis
waar we onze gebruikelijke toast aten bij een tas koffie of warme chocomelk. En
net toen begon het hard te regenen. Toen ons eten en drinken op en betaald was,
gingen we onze ketting halen en toen we op de trappen stonden, regende het
alweer hard. We haalden ons rap iets aan de vrachtwagen met bier en frisdrank
(nog altijd dorst J)
en toen gingen we onze plaats in de bus innemen.
Om ongeveer kwart voor twee vertrok deze, terwijl hij naar
links draaide, wuifden Leif, Lis en nog een paar Denen ons uit. De chauffeur
leek niet erg goed zijn weg te weten in Schleswig, Willy S. wees hem de weg, en
toen iedereen die er moest zijn was afgestapt, reed hij naar de sporthal waar
de autos geparkeerd stonden. Nadat we afscheid namen van de anderen, reden we
naar het restaurantje waar we een week eerder al waren, aten weer een
vismaaltijd, maar het ijsje lieten we nu eens staan. We reden dan naar
Hannover, waar we op hotel gingen, en op de kamer van Mieke en Mark afscheid
namen van de Hærvejsvandring met een schapps. s Anderendaags reden we gewoon
naar huis, met koeken van de lokale bakker (helaas niet die van vorig jaar, die
was dicht).
Wat het weer betreft, kon het wel beter, alleen op vrijdag
waren we aan de regen ontsnapt (zij die ruim later dan ik aankwamen, maakten
wel kans op een bui).
Vrijdag, 13 juli
2012: Nørre Snede - Thorning, 48,1 km
Bij de speech hoorde nu niet alleen de vertaling, maar ook
de trekking van de loterij. En zoals altijd is het een Deen(se) die won, deze
keer een jonge vrouw die, zo hoorde ik, er blijkbaar toch niet veel zin in had.
Ze mag het altijd aan mij geven (of niet soms, Leif?). J
Deze keer stapten we samen tot aan de eerste rustpost, want
weldra loste ik de rol, mijn voeten voelden als versleten aan en weldra was ik
Mieke en Mark uit het oog verloren, ook al omdat ze niet meededen aan de drink
die Arne (eens te meer ) aanbood in Pålsgardwoud, wat verder ligt het meer van
Torup te blinken in de zon. Aan de eerste rustpost bij Vrads Sande trof ik hen
weer, en samen gingen we verder naar de volgende rust. Zo gingen we samen door
Skærbæk Plantation en hielden dan een schnappsmoment. Van daar uit gingen we
weer elk ons eigen tempo. Mieke en Mark waren dus eerder dan ik voorbij Asklev,
de Brande kerk, Bedskov, en zo naar Funder. Daar hebben we een paar jaar na
elkaar forel kunnen eten, maar vorig jaar was het gedaan, de kweekvijvers waren
er nog, maar of er forel in zat, is mij onbekend. Ik stapte dus maar door naar
Funder zelf waar op de koer van de lokale school een jubilee werd gevierd, en
nog geen kleintje. Daar waren onze landgenoot Pierre (10x), Engelsman Michael (ook
voor zijn tiende keer, en twee weken later zou hij starten met de
Internationale Wandeltocht van Vichte naar Dhron aan de Moezel), de mij
onbekende Svend Aage (25x) en de langharige broers Bjørn, Bjarke en Benjamin (alle 3 voor
de 10de keer). Daar dronk ik nu wel eens bier (zoals daags voordien
van Arne in t bos) en daar zag ik ineens ook Yvonne met Malene aankomen. J Op mijn vraag hoe het komt dat ze er
nu niet bij zijn, vertelde Yvonne dat ze een heel schooljaar een cursus volgde
en zich niet kon vrijmaken, maar volgend jaar doet ze weer mee, beloofde ze. Toen
mijn bier op was, vertrok ik weer, naar de derde rustpost bij een privé huis
waar de wandelaars naar t toilet mogen, en waar ik de dahlias in de tuin
bewonderde. J In het
volgende stadje, Kragelund, ging ik niet naar het terras van de brouwerij maar
wel in de nabijgelegen winkel, doch met evenveel succes als daags voordien in
Kollemorten
Dus ging ik maar verder langs de velden naar de vierde rustpost in
de tuin van een hoeve, en daar kreeg ik het gezelschap van een kat. Versterkt met
een potje yoghurt en een banaan ging ik op stap naar Thorning, want ik had wel
zin in een ijsje. Omdat er toch niets speciaals te zien is, stak ik een tandje
bij. Niet dat ik dat zo leuk vind, maar het voordeel was wel dat ik om 18.40
uur mijn ijsje bijna had opgelikt en op de koer van de school Mieke en Mark zag
wachten, en hun verbazing dat ik er al was, was me wel wat waard. J
Zij hadden intussen al lang een klasje gevonden voor alleen maar
Vlamingen, we gingen dan onze kaart inwisselen en ons wandelboekje afstempelen,
intussen andere wandelaars feliciterend (morgen is het parcours nog niet de
helft zo lang als vandaag, eerder een formaliteit, bovendien kregen we nu al
ons diploma). We gingen dan douchen, eten, en feesten. Tijdens dat feest werden de medewerkers ook in
de bloemen gezet, eerst zij met een jubileum (Tove mocht als eerste het
daverend applaus in ontvangst nemen voor haar 35 keer), en dan de anderen ook. Ik
was deze keer niet zo lang gebleven als de andere (ik denk dat heel ons
compagnie met o.a. Frans, Marie-Paule, Danny en Jean-Paul op hetzelfde moment
de nachtrust wou aanvatten) jaren, er moest s anderendaags weer vroeg
opgestaan worden.
Donderdag, 12 juli
2012: Randbøl kirke Nørre Snede, 46 km
Na ochtendtoilet en ontbijt, namen we een van de laatste
bussen naar de kerk van Randbøl, waar we zonder speeches meteen vertrokken.
En zoals vorige jaren, begon het parcours lichtjes bergop, mijn tempo was wat
lager dan dat van Mieke en Mark, ik hing wat achterop maar even kon ik hen
bijbenen omdat Luc en Jette mij meenamen al babbelend, o.a. over deze week en
Vicht-Dhron, waar Jette zich voor had ingeschreven. Vandaag is de dag van de
voor mijn part mooiste etappe, met erg veel natuur. Engelsholm, zowel het
kasteel als het meer, zijn eens te meer of nog altijd fotogeniek, net als een
soort galerij met glasmozaïek (wat me doet denken aan een restaurant in
Herzele, anderen denken misschien aan Gaudi, de Spaanse architect). Aan de
eerste rustpost bij Gammelby (als ik wat Deens ken, betekent dit Oude Stad)
besloten wij drie dat wij elk ons tempo zouden volgen, zo hoefden Mieke en Mark
zich niet in te houden en moest ik mij niet reppen.
Nadat ik die rustpost verliet, ging ik langs een meer waar een Vikingboot
in lag, verder ging ik langs weiden en velden, tot in Jelling. Daar moesten
eerstelingen de heuvel over, sommigen bezochten ongetwijfeld de kerk, de
meesten doken het cultureel centrum in, om een bier te drinken (maar t is mij
smaak niet), in het winkeltje te snuisteren of de sanitaire installatie te
bezoeken. Na een paar minuten rust, zette ik mijn weg verder langs Harresø Kro,
de oudste herberg voor heriwegpelgrims, een eind verder is een camping met een
sanitaire blok, daar maakte ik ook gebruik van. J Tussen de
tweede en de derde rustpost trakteerde Arne in Kollemorten aan de winkel bij
het tankstation voor zijn 40ste deelname. Ik ging de winkel eens
binnen, maar vond niets om mee te trakteren (er was enkel bier, wijn en
mengsels met Baccardi, niets specifiek Deens, dus, om zelf eens mee te
trakteren). Nadien ging ik mijn weg verder langs een stiepellange straat die
me leidde naar Øster Nykirke (Nieuwerkerken J), daar
ging ik zowat helemaal rond en dus nam ik ook maar van drie gevels fotos.
:-pEn dan volgde voor mijn part het
mooiste van het mooie, een ongelooflijke opeenvolging van diverse natuurtypes:
heide, bos, alleen jammer dat de zon er niet over scheen, wel integendeel Ik
heb me toch uitgeleefd met het fototoestel. Overigens, na de laatste rustpost,
was er nog een jubilee van Irene, Karen en Kirsten (ik ken hen eigenlijk niet
eens ) die trakteerden met o.a. witte en rode wijn en zelfgebakken taarten en
cakes. Schaapjes tellen in de weide, een stukje tussen heide wandelen, drie
leuke wandelaarsters fotograferen, langs een meer wandelen (waar twee andere
wandelaars en plons namen!) en nog een lang stuk in een woud waar aan boomzagen
wordt gedaan, de stapels liggen er al jaren.Eens dat bos uit, moest ik nog een ruime kilometer gaan om de school te
bereiken, waar Mieke en Mark een plaatsje hadden gereserveerd voor de nacht. Hartelijk
dank!
Woensdag, 11 juli
2012: Jels Randbøl kirke,
48,6 km
Na het ontbijt en de gebruikelijke vertaalde speech
vertrokken we voor een dagje sightseeing, er was elke dag wel iets te zien,
ofwel de natuur, ofwel historische stenen en plaatsen. Omdat we in Jels
startten, dacht ik altijd dat t bos waar we door gingen, Jels Woud heet, maar
blijkbaar gingen we door twee bossen: Haraldsholm en Skovborg woud (skov is,
dacht ik, Deens voor bos ). We passeerden dan Skod borg, Knage Molen (een watermolen),
Kongeåen (Koningsrivier) wat de grens is tussen Noord- en Zuid-Jutland, van
1864 tot 1920 was hier zelfs de grens tussen Duitsland en Denemarken. En Vejen
waren we halfweg en zoals gewoonlijk stond hier het plakkaat dat daar op wees,
ter hoogte van een school met ruime tuin. Daar waren ook de medewerkers met de
extra bevoorrading, ter gelegenheid van de 40ste keer dat de Hærvejsvandring
doorging, maar wij hadden geen dorst, het was weer aan t regenen. In het
centrum gingen we wel schuilen in een café waar we eerdere keren ook al waren,
ook deze keer kozen we onze warme drank. Op de rustpost konden we schuilen
indien we wilden, maar t hield net op en we bleven buiten zitten. We gingen
dan verder naar Bække Kro, waar we geen terrasje deden maar Mieke en Mark wel
een koek haalden bij de bakker (ik had geen zin in die zoetigheid). Overigens,
bij de toeristische dienst kregen we dit jaar een foto, het leek wel een
postkaart, maar dan niet om op te sturen. Op weg naar de volgende rustpost gingen we
langs landbouwvelden (in private en overheidshanden) en velden vol heide. Net voorbij
die rustpost lieten we de windmolens deze keer rechts liggen, over een veldpaadje.
En dan volgde de lange, beetje heuvelachtige weg naar de kerk van Randbøl, waar
we plaats namen in de bus.
In Billund gingen we, als gebruikelijk, douchen, eten en slapen.
Voor vandaag werd wel minder regen verwacht maar het kwik
van de thermometer zou niet boven de 15°C geraken. We zouden ons dan maar warm
wandelen. Na het ontbijt en de gebruikelijke vertaalde speech vertrokken we
langs een rustige weg met weinig gemotoriseerd verkeer, wat later langs de
(witte, zoals veel Jutlandse kerken) Øster Løgum kerk (gebouwd in de jaren
1100). Weldra kwamen we langs de Hærulfsteen, voordien al gaf Kurt (niet
die van de jubilee van gisteren, maar gekend van zijn fluitjesconcerten en
die niet per sé met zijn twee broers samen wandelt) te kennen dat hij ons daar
wou trakteren met een lichte whisky (licht van kleur, evenwel J). Die Hærulfsteen
heeft blijkbaar nog een andere naam: Hovslundsteen. Wat verder kwamen we aan de
Immervadbrug, waar eerstelingen traditioneel onderdoorgaan. Andere keren deden
wij dat ook zelfs als waren we geen nieuwelingen meer, maar Mark, die met Mieke
een eindje voor mij uit ging, had al gezien dat het regenwater daar behoorlijk
hoog onder stond, en deze keer lieten we de passage en fotostop aan ons voorbij
gaan. Die Immervadbrug is gebouwd in 1786 met twee onderdoorgangen of liever:
een steunmuurtje in het midden. Van die brug naar de rustpost was t niet ver,
bij de hoeve staan drie houten beelden: de pelgrim (gelijk Mieke en ik,
eigenlijk J),
de soldaten en de veedrijver.
Op weg naar mijn favoriete rustpost gingen we door en bos en
passeerden het meer van Vedsted, een restaurant waar we vroeger al eens binnen
gingen (Mieke en ik toch, Mark niet) maar nu is het geen traditionele extra
stopplaats meer. Verder passeerden we de melkfabriek dat ook de Hærvejsvandring-deelnemers
van melk bij het ontbijt en op rustposten voorziet. Sommige wandelaars stoppen
hier ook voor een schnapps-moment, maar wij stapten door naar Tørning
Molen, zoals gezegd, mijn favoriete rustplaats, waarvan ik altijd hoop die in
zonlicht te zien baden. Tørning Molen is een watermolen (waar ik
eigenlijk nog nooit naar gezocht heb) in de Haderslev-Vojens vallei. Behalve de
als gewoonlijk fraaie en wel onderhouden hoeve, is er ook een weide met
zitbanken (twee zelfs overdekt) en een meer waar eendjes in zwemmen. Tot die de
wandelaars zien kruimels verspillen, natuurlijk, dan komen ze korstjes scoren. J Wij hadden geluk, het regende niet,
dus gingen we beneden op een bank zitten en onze soep drinken. Toen we (eerlijk
gezegd altijd een beetje tegen mijn goesting, ik zou er de hele dag kunnen
zitten) vertrokken, gingen we schuin tegenover de hoeve een winkeltje binnen om
een verpakt ijsje.Wat verder stond een
bordje dat een nieuw stukje parcours beloofde, maar eigenlijk gingen we de
houten brug over, die we jaren geleden (in 2004 en ik dacht ook in 2005)
gebruikten om het bos door te wandelen. Eens dat fraaie bos met enkele
vijvertjes doorgestapt, kwamen we in Vojens en daar hebben we zelf onze
traditionele stop in een koffiehuis waar ze ook warme chocolademelk hebben. Nog
wat verder vonden we op een bank rond een boom en tussen supermarkten enkele
wandelmaten die een gebruikelijk schnapps-evement hielden. Ik ging gauw in
een supermarkt een flesje lekkers kopen om ook te kunnen trakteren, en het viel
precies in de smaak (al drink ik zelf liever Cuba Caramel, maar dat zag ik daar
niet). J Toen we weer verder gingen, was dat
door een recreatiedomein met enkele sportfaciliteiten, en we keken naar de
vijvers met waterlelies.Ineens ging
Mark rechtdoor in plaats van rechtsaf, in het boekje staat nochtans dat je daar
niet moet snijden in het parcours, hopelijk liepen we niet over iemands graf De
vierde rustpost was geïnstalleerd in een grote hoeve dat behoort tot een
Nederlandse familie.
Het laatste stuk was weer puur natuur met de Stursbøl Plantage,
ook Jels Troldeskov (trollenbos van Jels) genaamd, wij zagen er echter geen
trol, enkel wandelaars. Vroeger was dat een bos (misschien verbonden met het
bos van Jels waar we s anderendaags door gingen?) maar in december 1999 woedde
daar een storm zodat er van dat bos haast niets meer overbleef, toch geen bomen
meer, tenzij hier en daar een dood exemplaar. Intussen zijn er wel al andere
bomen geplant, en men wil meer diversiteit. Na deze plantage kwamen we nog langs een hoeve
met in de weide een kameel en enkele lamas. En dan was het niet ver meer tot
de school waar we de nacht doorbrachten (eten deden we een eindje verder in het
sportcentrum).
Vandaag konden we niet meer genieten van een zonovergoten
dag zoals gisteren (behalve dan die bui die ons net voorbij het strandleven van
Flensburg overviel), want we kregen enkele buien over ons heen. In het Hærvejsbrericht
stond dat we net voorbij de start een openbare weg in herstel moesten volgen,
het verkeer zou daar nogal druk zijn, maar ik vond het meevallen, wij liepen in
alle geval geen gevaar (ik heb al langer de indruk dat Denen behoorlijk
voorzichtig zijn jegens zwakke weggebruikers, al van toen ik eens de toerist
uithing op het eiland Bornholm, en dat was nog voor mijn eerste deelname aan de
HVV). Maar meestal volgden we veldwegen, als t al geen bospaden waren, zoals
de Gendarmenweg, de naam verwijst natuurlijk naar grenscontroles van weleer. Weldra
kwamen we aan de Bommerlundsteen, daar hadden de aanwezige medewerkers een
erehaag gevormd voor de wandelaars, hoewel omgekeerd ook terecht ware. J Rechtover de steen was
er een jubilee aan de gang van vier veelwandelaars: Kurt (25 deelnames), Ivan
(35), Verner (20) en Ole (die ik steevast Lucien noemde, omdat hij zo lijkt op
een Denderleeuwse wandelaar met natuurlijk dezelfde naam J) met 10 deelnames.
Omdat deze drink in samenwerking met Fodslaw aangeboden werd, dronk ik geen
bier (Tuborg, zelfs de Classic smaakt me niet) maar een frisdrank. Een beetje
verder gingen we over de Gejlåbrug, wellicht van de late 18de eeuw,
op een van de pijlers zou toch 1779
gekerfd staan. En nog wat verder is de winkel, Gejlå Købmand, waar gebruikelijk gepauzeerd
wordt, iets gedronken, ijsjes zijn er echter niet meer, en wij drie stapten
voort (want het weer was er eigenlijk toch niet naar). We konden dan beter aan
de rustpost in Perbøl, zon 3 km verder, verpozen.Wat in het jubileumboekje staat, was ook nu
weer van toepassing: nogal wel dat we in de schuur konden schuilen, het was
niet de eerste keer in 40 jaar dat het net daar regende.
Wanneer we dan verder gingen, stapten we over Povls brug (Paul
zijn brug, hier gaf Lis ooit eens een drink voor haar 25ste
jubileum), gebouwd in 1744. De weg naar de derde rustpost ging langs een
golfterrein, maar daar was niemand tegen balletjes aan t slaan. Aan Urnehoved
(waar koningen begraven waren) was deze keer geen jubileum, dus we gingen maar
verder. Een flink eind verder betraden we het woud van Bolderslev, voor
sandalenwandelaars als Mieke en ik was het opletten geblazen, maar Mark was
attent als altijd en hielp ons desgevallend over obstakels. Twee kilometer
verder verlieten we het bos alweer en begaven we ons naar de derde rustpost.
Toen we treinsporen overstaken, wisten we dat het einde van de etappe nabij
was, we passeerden de herberg waar we s avonds zouden gaan eten, draaiden er
linksaf, onder een brug door, de straat oversteken, en daar was de school waar
we de nacht zouden doorbrengen. Gezien het natte weer, moesten we ons niet
verheugen op een barbecue met boerenworst. Na de douche (en voor Mark een rap
hazeslaapje) gingen we dus naar de herberg die zijn naam aan het stadje gaf.
Gisteren waren we met Niels (de medewerker die zich over de
bagage bekommerde) al overeengekomen dat wij rechtstreeks naar de sporthal
(SIF-Hallen) zouden rijden en daar onze bagage afgeven. Al hadden we in t
hotel al ontbeten, we gaven onze maaltijdbon af, ik haalde er een flesje melk
mee af, Mieke en Mark dronken koffie (want dat was er in t hotel nog niet, wel
fruitsap en een ruim ontbijt).
Zoals gebruikelijk gaf Leif (verantwoordelijke van de
wandelweek) een toespraak, dat al even traditioneel door Else Marie (ook
opstelster van de dagelijkse Hærvejskrant) werd herhaald in Engels en Duits.
Ook Arne gaf een speech (hoewel hij Engels kent, gaf hij die enkel in t Deens,
en Else Marie tolkte nadien in Engels en Duits), en dan konden we eindelijk
vertrekken voor de dagtocht van 47,8 km.
Weldra stond er een standje met medewerkers die elke
deelnemer van een flesje water (halve liter) voorzag, een traktatie wegens de
jubileumeditie, en bij het zonnige en warme weer was dat zeker welkom. Al waren
de rustposten (Rast) op dezelfde plaatsen, er waren toch enkele wijzigingen in
de omloop. Zo lieten we het Rovershol in een bos (het eerste van vele die we
zouden doorwandelen) rechts liggen (terwijl we er vroeger net naast via een
trapje langs gingen) en gingen linksaf. Wat verder zien we het meer van Idstedt
en nog wat verder, langs de openbare weg, staat die jonge vrouw (pop) nog
altijd te bellen in telefooncel (volgens de schrijver van t boekje dat we
gisteren in de school kregen, staat ze daar al jaren). Wat ook al jaren
hetzelfde is, is dat de openbare toilet nabij een rustpost druk bezocht is Die
rustposten staan gebruikelijk op de koer van een fraaie boerderij, ook in
Duitsland (maar dat was hier vroeger Deens grondgebied). Volgens het
jubileumboekje zou het na deze tweede Rast voor enkele kilometers plat
blijven, zonder hellingen, maar stellen dat Denemarken plat is, is bij de haren
getrokken, zelfs Arne heeft Sleeswijk-Holstein of Jutland nog niet plat
gelopen. J
De derde rustpost op Sophienhof was de laatste voor de
doortocht door Flensburg. Volgens het boekje zou de stad zon 140.000 inwoners
tellen. We passeerden eerst een industriezone met bedrijven alvorens het
centrum te betreden met de kerk en nadien de voetgangerszone. Daar op een
terrasje smulden we eerst van een ijsje. Een eind verder, aan de haven, stopten
we ook aan Hansens Brouwerij, waar Mieke en Mark een koffie dronken en ik een
donker biertje (een kleintje, want ze hebben hier ook halve liters). Je kan er
ook bier aan de meter (12 glazen) bestellen, zoals Søren en Leila. Wij zetten dan onze weg verder langs de haven,
de vierde rustpost in t groen (in een bos), langs de vakantiezone met strand,
vakantiehuizen, hotels en aan het einde een supermarkt. Weldra kwamen we in
Kupfermühle, de laatste Duitse plaats voor de grens en toen al beschermden wij
ons tegen een regenbui die ons overviel net na de strandzone van Flensburg. We
staken dus de grens over zonder formaliteiten (je ziet haast niet dat je de
grens overschrijdt) en weldra kwamen we aan de sporthal van Kruså, waar we onze
slaapplaats reserveerden en onze startkaart omwisselden voor een nieuwe. Met
enkele bekende wandelaars, zoals Marie-Paule & Frans, Luc en zijn
wandelmaatje Jette, proefden we van gedistilleerd lekkers. Volgden dan de
gebruikelijke douche, avondmaal met gratis wijn (dit is al jaren zo) en de nachtrust,
al dan niet verstoord door snurkers. Overigens: behalve een flesje water per
dag, kregen we ook wat lekkers aangeboden ter gelegenheid van de jubileum, de
ene dag was dat snoep, de andere keer fruit en op t laatste was er keuze.
s Morgens in de vroegte vertrokken wij (Annemie, Mark en
ik) aan boord van mijn Nissan Qashqai naar Sleeswijk, met enkele haltes
onderweg. Toen we om zowat 13.00 uur in Sleeswijk aankwamen, gingen we ons
aanmelden bij Hotel am Hohenzollern, maar we kregen (nog) geen toegang tot het
pand, inschrijven ging toch pas vanaf 14.00 uur. Dus gingen we in t stad eerst
wat inkopen doen en op een terrasje iets drinken. Toen we terug waren aan het
hotel, leek de voordeur nog altijd gesloten, hoewel een papier aan een andere
deur aangaf dat we wel degelijk aan die deur moesten aanbellen. We probeerden
dan toch de tweede deur en eindelijk konden we binnen, ons aanmelden en de
kamers betrekken.
We gingen dan naar de Hiort Lorenzen Schule om ons aan te
melden voor de wandelweek, intussen konden we al bekenden begroeten (en het
zijn zowat allemaal bekenden, voor Mieke en Mark was het de 6de en
voor mij de 7de deelname). We gaven onze ketting, gaven ons
inschrijvingsnummer op en kregen niet alleen onze startkaart voor s
anderendaags, onze maaltijdbonnen, een plastieken tas en lepel, kaartjes en
adresklevers met koordjes om aan onze bagage aan te brengen, maar ook een
boekje (naar keuze in Deens, Engels of Duits) over de HVV. Het was immers een
jubileumeditie. We dronken dan wat met andere wandelaars, gingen terug naar t
hotel wat rusten en ons opfrissen alvorens nabij de Schlei, een 43 km lange
inham van de Oostzee, in hetzelfde restaurant als waar we vorig jaar al waren,
van een vismaaltijd te genieten. Ik denk wel dat de uitbaters onze gezichten
nog herkende. J
Na de vismaaltijd aten we nog een ijsje.