NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Over mijzelf
Ik ben Helga
Ik ben een vrouw en woon in Denderleeuw (Belgie/Vlaanderen) en mijn beroep is secretaresse (tegenwoordig heet dat assistant...).
Ik ben geboren op 24/07/1960 en ben nu dus 58 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, reizen, lezen, computeren, en ik volg graag voetbal- en wielerwedstrijden.
Deze profielfoto is genomen in Chileens Patagoniƫ.
Foto
Categorieën
  • Denderleeuw (6)
  • Eendracht Aalst (266)
  • Hamburger SportVerein (300)
  • Pelgrimtocht Santiago de Compostela (12)
  • Per(r)ongeluk (18)
  • Reisduif (21)
  • Vichte-Dhron (1)
  • Wandelen (388)
  • Inhoud blog
  • 27e Heidetochten, georganiseerd door De Heidetochten Kester-Gooik vzw
  • 31e Lentetocht, georganiseerd door WSV Land van Rhode vzw
  • Sinksentocht, georganiseerd door De Pajotten Hekelgem vzw
  • SC Eendracht Aalst: Seizoen 2018-2019
  • Bezoek aan Hamburg, mei 2018
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • Helga's fotoalbums1
  • Helga's fotoalbums2
  • WSV De Sportvrienden vzw
  • Aktivia, de wandelfederatie
  • Marching, de elektronische wandelagenda
  • Website van Etienne & Nelly
    Zoeken in blog

    Foto
    goegestapt

    07-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hamburger SV: Seizoen 2014-2015, HSV - 1. FCV Mainz 05

    07.12.2014: HSV - 1. FCV Mainz 05: 2-1

    Brazilië boven, ook bij HSV (bij Eendracht namelijk ook ): Cléber Reis scoorde na een half uur (32'), een hoekschop bracht niets op maar landde door een omweg bij Diekmeier die Cléber Reis de bal toespeelde en de Braziliaan scoorde van op 10 meter. Van der Vaart bouwde de voorsprong uit na de rust van op penalty wegens hands (54'). Pas kort voor affluiten scoorde Okazaki voor de bezoekers het eerreddend doelpunt (89'), de drie laatste dolle extra minuten hield HSV de controle over het spel. Door deze broodnodige 3 punten stijgt HSV naar de 13de plaats in het klassement, en laat Dortmund, Berlijn, Freiburg, Bremen () en Stuttgart achter. 

    Zinnbauer stelde de volgende spelers op: Drobny - Diekmeier, Djourou, Cléber, Marcos - Müller, Jiracek, Van der Vaart (83' Arslan), Holtby - Rudnevs (90' Kacar), Lasogga (90+3' Gouaida).

    07-12-2014 om 20:29 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Hamburger SportVerein
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SC Eendracht Aalst: Seizoen 2014-2015, KRC Mechelen - E. Aalst

    07.12.2014 : KRC Mechelen - E. Aalst: 2-4

    Na 2' was 't al raak: Shkodra krulde de hoekschop in de winkelhaak.  Een kwartier later lukte de thuisploeg de gelijkmaker, gescoord door Da Silva. De kansen werden dan zowat verdeeld tot enkele minuten voor de pauze Yagan voor de thuisploeg scoorde. Enkele minuten is de tweede helft bezig wanneer De Oliveira de gelijkmaker scoorde.  Eendracht zocht verder naar het winnend doelpunt, en het werden er twee: in de 65ste minuut zette Vansimpsen een penalty wegens hands om  en twee minuten later probeerde hij nogmaals te scoren, hij zag zijn schot echter gekeerd doch De Oliveira scoorde zijn tweede doelpunt.  Er kwamen nog kansen voor beide ploegen (maar iets meer voor Eendracht) en de drie punten gingen mee naar Aalst.

    Van Acker stelde de volgende spelers op: Van Den Noortgaete, De Greef, Lievens, De Cuyper (61' Smet), Janssens K., Van Damme, Janssens P., Bogaerts, Vansimpsen (84' Martin), De Neve (45' Rodrigo De Oliveira), Shkodra.

    07-12-2014 om 20:16 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Eendracht Aalst
    05-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Per(r)ongeluk - 01.07.2014 - 31.12.2014

    05.12.2014: De NMBS en haar stakers kunnen bijna drie weken mijn rug op.  Ook vanavond reeg de trein naar Poperinge/Kortrijk de minuten vertraging aaneen, tot 14', ik wachtte er niet op en nam de trein naar Zottegem, die wat stipter was maar ook niet te veel zitplaats meer bood.

    Er is nieuws over het onderzoek naar het ongeval in Wetteren van ongeveer anderhalf jaar geleden. Het negeren van een sein dat een snelheidsbeperking oplegt, ligt samen met drie andere factoren aan de basis van de treinramp in Wetteren. Dat blijkt uit het definitief rapport van het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor (OOIS). De trein reed met 84 kilometer per uur daar waar een beperking gold van 40 kilometer per uur. Het nemen van twee korte bochten van wissels in S-vorm, het hoge zwaartepunt van de volledig beladen wagons en de ingezette noodremming deden de rest, dat waren de vier oorzaken van het ongeval. Het onderzoek bracht ook een inbreuk op de veiligheidsfunctie van het ‘Menor-systeem’ aan het licht. De bestuurder bevestigde een knipperend verwittigingsseinbeeld ‘automatisch’, zonder dat hij de bijhorende acties ondernam, waardoor de automatische noodremming voorkomen werd. Voordien had de man al negen andere groene lichten bevestigd. Het veiligheidssysteem Menor geeft volgens het onderzoek geen informatie over de inhoud van het voorbijgereden gemiste veiligheidssysteem.

    04.12.2014: De ene keer vertelt De Standaard dat de treinen minder stipt rijden, de volgende keer rijden de treinen ineens wel stipter, al naargelang de bron. Uit de cijfers van Infrabel blijkt dat de treinen het afgelopen jaar merkbaar stipter reden, die zullen wellicht een afwijkende rekenwijze hanteren. De trein naar Poperinge/Kortrijk vertrekt in Brussel Zuid meestal met vertraging, vandaag was dat ook het geval met die naar Zottegem, want die naar Poperinge/Kortrijk zat propvol.Cornu en Infrabel-topman Luc Lallemand riepen eind vorig jaar het personeel op om op tijd aan de slag te gaan. De topmannen hadden vastgesteld dat bijna een derde van de treinen al bij het vertrek drie minuten vertraging had. Volgens Cornu had de brief meteen een belangrijk aandeel in de verbetering van de stiptheid. Maar wat gebeurt er dan onderweg?

    02.12.2014: Vanmorgen stond zowel aan perron 4 als aan perron 6 een oude versie van een trein, 't personeel was waarschijnlijk nog aan 't staken, want er mocht niet ingestapt worden...  In De Standaard staat dat treinen dit jaar nog nooit zo vaak te laat kwamen, Cornu en Lallemand zullen 't volgend jaar aan hun loontje kunnen merken. Bijna een op de zes treinen (16,3 %) op het Belgische spoor reed in de maand oktober met een vertraging van minstens zes minuten. Het stiptheidscijfer is voorlopig het laagste van 2014. Al benadrukt Infrabel dat die verschillende maanden maar moeilijk met elkaar te vergelijken zijn. "Maar we moeten wel eerlijk toegeven dat oktober een mindere maand was", zegt Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel. Als ook de 1.781 afgeschafte treinen mee in de berekening worden opgenomen, daalt de stiptheid zelfs naar 82,4 procent (tegenover 79,3 procent in oktober 2013). 

    01.12.2014: Mij hebben ze lekker niet liggen gehad met hun staking (Oost- en West-Vlaanderen, Luik en Namen), ik mocht telewerken.  Tussen 6 en 9 uur vanochtend is tijdens de provinciale actiedag iets meer dan de helft van de treinen afgeschaft. Op de twintig belangrijkste spoorlijnen van het land reed tijdens de ochtendspits 48 % van de treinen.

    24.11.2014: Vandaag werd dus gestaakt in de provincies Antwerpen, Limburg, Henegouwen en Luxemburg, ik durfde ervan uitgaan dat ik niet zou gestoord worden, en dat kwam wonderwel uit. Zelfs 's avonds, er staan erg weinig treinen op het elektronisch bord (maar wel ene voor de luchthaven die verder naar Antwerpen zou rijden), maar de trein naar Poperinge/Kortrijk is redelijk stipt, ook bij aankomst in Denderleeuw.

    Meer dan zestig leden van de socialistische spoorbond hebben maandagochtend twee Thalys-treinen geblokkeerd in het station Brussel-Zuid. Hun actie komt er uit solidariteit met de werknemers van schoonmaakbedrijf Business Maintenance & Services (BM&S), die al 95 dagen aan het staken zijn. Blijkbaar heeft dat dus niets te zien met de vier-maandagen-staking, of juist wel en zijn die leden van de socialistische spoorbond niet te vertrouwen, gezien de staking in Brussel pas over twee weken is?

    Brussel-Zuid is het NMBS-station met de meeste instappende reizigers per dag. Dat blijkt uit statistieken die de spoorwegmaatschappij heeft vrijgegeven. Er vertrekken op een gemiddelde weekdag 58.732 reizigers in Brussel-Zuid, zo telde de NMBS in oktober 2013. Dat is een stijging met 7,1 % tegenover de telling van 2012 (ik heb dus mee voor die stijging gezorgd, sedert vorig jaar eind mei ). Op de tweede plaats staat Brussel-Centraal met 53.542 reizigers (+1,7 %), voor Gent-Sint-Pieters met 49.252 (-8,7 %) en Brussel-Noord met 46.945 reizigers (-3,9 %). Het station van Leuven zag het aantal instappende reizigers toenemen met 12 % tot 33.292 en komt zo in de top vijf ten koste van Antwerpen-Centraal (-3 % tot 32.634 reizigers). Trouwens, in Denderleeuw stappen op werkdagen ook meer (bijna +2000) reizigers op en af dan in Aalst, wellicht doordat je kan kiezen tussen de verbindingen met Gent en die met Oudenaarde en verder.

    23.11.2014: 't Is herfst, dan moet gestaakt worden, volgens De Standaard doet de NMBS daar nog een schepje bovenop, met 24 november, 1, 8 en 15 december hebben ze niet genoeg. Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) legt op donderdag 11 december voor 24 uur het werk neer voor een eerste nationale werkonderbreking. Dat meldt de vakbond zondag. De staking vangt aan op 11 december om 03.00 uur ‘s ochtends en eindigt op vrijdag 12 december om 03.00 uur. Blijkbaar heeft die vakbond geen zin in een verlengd weekend.  De vakbond hekelt onder meer het gebrek aan samenhang van het premiesysteem voor treinbestuurders bij de NMBS. Ook wil de bond dat de loopbaan van treinbestuurder en van het personeel instructie tractie herwaardeerd zou worden qua evolutie van graden en barema’s. Je moet maar durven, onenigheden met het bestuur uitvechten op de kap van de onschuldige pendelaar zonder enige invloed op die onenigheden... In alle geval, mij pesten ze niet.

    18.11.2014: De NMBS zal bekijken of een vereenvoudiging van de tarieven mogelijk is. Bizar, want onlangs meldde De Standaard dat Cornu de spits duurder wou maken dan de daluren, alsof de mensen die de trein nemen om hun werkplaats te bereiken meer verwend worden dan zij die tussen de spitsuren sporen, en dat is dus een extra tarief... Ook zou het salaris van de managers nog meer gekoppeld worden aan de stiptheid van de treinen. Dat blijkt uit de beleidsbrief van federaal minister van Mobiliteit Galant (MR). Concreet gaat het aantal tarieven omlaag, en de prijzen omhoog... Ook de gebruiksvoorwaarden van verschillende biljetten en abonnementen worden geharmoniseerd. Voorts krijgt ceo Cornu ook zijn gevraagde 'manoeuvreerruimte' om flexibele prijzen in te voeren, bijvoorbeeld aangepast aan piek- en daluren (zie je wel?). Reizigersvereniging TreinTramBus (TTB) vreest dat de vereenvoudiging de facto zal neerkomen op een prijsverhoging. Zowel de NMBS als De Lijn hebben hun prijzen al meermaals vereenvoudigd. "Telkens blijkt dat een eufemisme te zijn voor een platte tariefstijging", zegt TTB-woordvoerder Vanseveren, en daar zal hij wel gelijk in hebben. Misschien moeten de pendelaars maar eens betogen, zoals ze deze zomer deden in Brazilië waar de prijzen (van het openbaar stadsvervoer) ook stegen.

    06.11.2014: De trein naar Brussel die om 07.23 uur in Denderleeuw vertrekt, had bij aankomst in Brussel Centraal al 7' vertraging opgespaard. Op dat uur is nog geen betoger gezien, dus aan die extra treinen zal 't niet gelegen hebben, en, volgens de treinbegeleidster, ook niet aan de brand van vorige avond (om 19.30 uur opgemerkt, dus na de avondspits). De NMBS zet donderdagnamiddag zes extra treinen om in manifestanten van de nationale betoging in Brussel terug thuis te brengen, en die reden in de weg van de treinen die volgens de dienstregeling voorzien zijn.

    Duizenden mensen hebben deze ochtend verstek laten gaan voor de betoging in Brussel wegens capaciteitsgebrek op de treinen. Op de lijn Poperinge-Kortrijk, de enige spoorlijn in Zuid-West-Vlaanderen, probeerden duizenden mensen donderdagochtend via de trein in Brussel te geraken. Maar door capaciteitsgebrek moesten veel betogers urenlang wachten op treinen waar nog wat plaats op was. Dat vind ik nu eens grappig, zie, zo voelen de betogers, en potentiële stakers, ook eens aan den lijve wat vele vaste klanten van de NMBS elke dag ondervinden.   Deze voormiddag heeft de politie het spoorverkeer op de Noord-Zuidverbinding stilgelegd wegens teveel betogers in de stations.

    "Sind die Deutschen denn verrückt geworden?" Dat komt eigenlijk uit een reclameboodschap wat niets met treinen te zien heeft, maar het kan evengoed gelden voor de stakers bij de DB: daar is om 2 uur in de nacht van woensdag op donderdag een recordstaking van start gegaan bij het personenvervoer. Eerder op de dag startte ook al een staking in het goederenverkeer. De actie van de Duitse spoorvakbond GDL eindigt maandagochtend 10 november om 4 uur. Het gaat al om de zesde spoorstaking sinds eind september in het sociaal conflict rond een nieuwe cao. Het is daarmee ook de langste actie sinds de oprichting van Deutsche Bahn in 1994. De vakbond vraagt 5 procent meer loon en een twee uur kortere werkweek. Hoeveel werken ze dan nu per week? En zullen ze hun overuren wel gerecupereerd krijgen, of zullen ze daarvoor later wel eens staken? Sommige klanten zullen wel twee keer gepest worden: eenmaal om te gaan werken en terug te keren en nog eens komend weekend als ze hun voetbalploeg op verplaatsing willen aansporen. Busmaatschappij MAN, die ook de HSV-spelers en omkadering vervoeren, leggen zondag bussen in naar Wolfsburg (anders zouden de supporters de trein nemen), zodat er 300 fans mee kunnen.

    05.11.2014: Door een brand in een van de spoortunnels van Brussel-Centraal woensdagavond (De Standaard meldt het uur niet maar 't was wel na de avondspits) was het station helemaal ontruimd. Ook het treinverkeer van en naar het station was onderbroken. De treinen waren uit de tunnels gereden, de brandweer was ter plaatse en voor de reizigers was er geen gevaar.

    Als het afschakelplan deze winter wordt geactiveerd, rijden die dag geen treinen in heel België. De treinen worden overal afgelast, dus niet alleen in de getroffen zones. Ook al kan 85 procent van de treinen via de bovenleiding van stroom worden voorzien. Het probleem is dat de seinhuizen, de slagbomen en de wissels zijn aangesloten op lokale stroomvoorzieningen. En een trein kan niet rijden zonder seinen of wissels. Te gevaarlijk, zo blijkt uit een veiligheidsanalyse van Infrabel. Cornu pleit voor een noodoplossing. Hij richt zich tot minister van Mobiliteit Jacqueline Galant en energieminister Marie-Christine Marghem. Intussen werd een werkgroep opgericht met NMBS, Infrabel en de ministeries van Energie, Economie en Mobiliteit. Maar ook die heeft nog geen oplossing gevonden. Federaal minister van Mobiliteit Galant (MR) zegt dat er gezocht wordt naar een oplossing om de mogelijke gevolgen van het afschakelplan voor het treinverkeer op te vangen (vervangbussen inleggen, die dan in de files blijven steken? Ik denk dat ik de oplossing van 't werk zal verkiezen: telewerken). "Ik ben verbaasd dat mijn voorgangers zich niet eerder over dit dossier hebben gebogen en dat ze Elia niet hebben aangespoord de grote energieverbruikers zoals de NMBS te raadplegen", merkt de minister nog op. Ik niet: 't probleem was voor hen niet... En hoe zit het met de metro en de tram?

    04.11.2014: Eens goed nieuws van de NMBS, al is het misschien maar 1 jaar geldig. De tarieven worden volgend jaar niet verhoogd.  Volgens het huidige beheerscontract zijn alle verhogingen van het tarief gelinkt aan de gezondheidsindex, de werkingskosten en de stiptheid. Dit jaar zijn de voorwaarden voor een prijsverhoging niet ingevuld. In augustus nog lag het stiptheidscijfer van de NMBS op 93 %, maar dit cijfer zakte tot 86,1 % tijdens de avondspits. Anderzijds echter, onderhandelt de NMBS momenteel over een nieuw beheerscontract. In dat kader heeft de vervoersmaatschappij al gevraagd om meer manoeuvreerruimte te krijgen in de bepaling van de prijs (manoeuvreerruimte in de bepaling van de dienstregeling is er al, men kan er zeker 10% van afwijken...). Spoorbaas Jo Cornu sluit evenwel niet uit dat er een ander tarief komt aangepast aan de piek- en daluren. Dat ze de prijzen voor de daluren dan maar verlagen, i.p.v. die voor de piekuren te verhogen, mensen die gaan werken, moet daarvoor niet gestraft worden.

    En nog goed nieuws: de werknemers bij het spoor zullen de volgende drie weken geen bijkomende acties te voeren die de reizigers zullen treffen. Wel kunnen er ‘ludieke’ acties komen. Dat heeft de christelijke vakbond gezegd na afloop van het gemeenschappelijk vakbondsoverleg, meldt VRT-radio. Wat zijn die ludieke acties? Pamfletten uitdelen? Volgens de dienstregeling rijden? De pendelaars trakteren op een koffiekoek?

    03.11.2014: De NMBS kan niet wachten op haar stakingen, vanavond stond het informatiebord rood van de vertragingen, en er stonden ook enkele sterretjes van afgeschafte treinen. De trein naar Kortrijk-Poperinge begon met ruim 10 minuten vertraging en toen het op 20' stond (de trein naar Zottegem had dan ook al 5' bij elkaar getreuzeld) heb ik er niet meer op gewacht.

    Het heeft met die vertraging allicht niet te maken maar tussen Linkebeek en Ukkel is een goederentrein ingereden op een passagierstrein. Volgens de plaatselijke politie zijn daarbij zestien lichtgewonden gevallen. Door het ongeval is het verkeer op de lijn Brussel-Charleroi gedeeltelijk onderbroken.

    02.11.2014: Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) was te gast in een politiek praatprogramma op RTL-TVI en daar moet ze gezegd hebben dat Cornu had verklaringen over te weinig geklopte uren door het personeel niet moeten afleggen in de pers. Hij had daarover het debat moeten aangaan in de overlegorganen die daarvoor voorzien zijn. Minister Galant deed in dat programma een oproep tot een serene sociale dialoog. De NMBS moet volgens haar evolueren. Ze had niet enkel kritiek op de communicatie van Cornu, maar verwacht ook dat de vakbonden hun rol spelen (ik hoop dat zij een andere rol bedoelt dan de vakbonden, die blijkbaa alleen "actie" en "staking" als hun rol zien...). Ze moeten de verdediging van de werknemers niet verwarren met een politieke actie tegen de regering (maar waar de klant de dupe van is), vond het MR-regeringslid. "De vakbonden moeten de werknemers verdedigen en politici moeten aan politiek doen", benadrukte ze.

    Sommige personeelsleden zullen voor vandaag weer overuren kunnen inbrengen hebben, want zelfs op een zondag is stiptheid niet absoluut. Een trein naar Antwerpen maakte aldoor meer vertraging zodat ik een iets latere trein nam (die reed voort naar Den Haag).

    31.10.2014: De Standaard meldt iets wat me in verwarring brengt. De spoorbonden CGSP-Cheminots en CSC-Transcom gaan volgende week een gemeenschappelijk actieplan uitwerken tegen de besparingen bij de NMBS. Dat meldt vrijdag Michel Abdissi, secretaris-generaal van CGSP-Cheminots. Het actieplan zal bestaan uit acties die de reizigers niet treffen en plaatsvinden van 7 tot 23 november. Zou het treinverkeer dan toch niet gehinderd worden door stakingsgeil personeel? Ik dacht dat die de klant besparende acties een reactie waren op de uitspraak van Cornu dat het treinpersoneel te weinig uren klopt voor het loon dat het krijgt. De krant geeft wel een overzicht van de stakingen die eind november tot midden december gepland zijn, en de volgende betreffen het spoorwegverkeer:

    Vakbondsoverleg spoorwegen: 4 november (dat is duidelijk geen staking, maar misschien brengt het wat op?),

    Grote betoging in Brussel: 6 november ('t zou goed kunnen dat er dan zelfs een paar extra treinen zijn, kwestie van niet tussen 't betalend plebs te zitten),

    Acties bij het spoor: tussen 7 en 24 november die de reizigers dus niet zouden hinderen,

    Provinciale stakingen: 24 november, 1 en 8 december, als het over het spoor gaat is de verwachting dat iedere reiziger minstens twee maal getroffen zal worden tijdens de provinciale acties. Wanneer in Brussel en Brabant (8 december) gestaakt wordt, is de kans reëel dat heel het Belgische spoornet lam ligt. Bovendien is het risico op hinder over heel het land op de twee andere provinciale stakingsdagen zeer reëel. De stakingsdag voor Oost-Vlaanderen is een week eerder dus ik kan twee keer gepest worden (telewerken is een welkome en dankbaar aangenomen gunst, maar ik ga liever naar kantoor),

    Nationale Staking: 15 december, het valt op dat alle stakingen op een maandag gehouden worden, niet b.v. op een woensdag...

    29.10.2014: Heeft 't ACOD eindelijk het licht gezien, en zo ja, voor hoelang? De Vlaamse afdeling van ACOD Spoor overweegt acties na de provocerende uitspraken van NMBS-topman Cornu in een interview met De Standaard. Maar het is niet de bedoeling daarbij de reizigers te treffen, zegt Goossens. De eventuele acties, waarover maandag meer duidelijkheid zou komen, zouden eerder de vorm aannemen van een pamfletactie of een betoging aan de hoofdzetel van de NMBS.

    28.10.2014: Cornu is zeker de leukste thuis?  Het personeel van de NMBS is níét te duur, zegt hij. "Maar voor het loon worden weinig uren gewerkt." Zelfs als de trein met vertraging is? Of doelt hij op het personeel in stationnetjes die maar een halve dag bediend worden? Bij de vakbonden is men er niet a priori tegen om meer te gaan werken. "Maar dan moet de verloning wel navenant aangepast worden", zegt Goossens van de socialistische vakbond. Maar dat is nu net het tegenovergestelde van wat Cornu zei, is die Goossens echt zo "dure de comprenure"? Heeft hij nog last van de koorts?

    De ceo kondigt ook aan kordater te zullen optreden tegen nieuwe wilde stakingen. Dat is al goed nieuws. De vakbonden bij de NMBS hebben dinsdagmiddag overigens beslist om het sociaal overleg bij de spoorwegmaatschappij op te blazen, tot nader order. Dat is vernomen van I. Bertrand, nationaal secretaris van de Franstalige vleugel van de christelijke vakbond. Volgende week, op 4 november, zitten alle vakbonden bij de spoorwegmaatschappij bijeen om een actieplan voor het spoor af te spreken. Volgens de vakbondsvrouw is het de bedoeling om specifieke acties te voeren, los van de vijf andere stakingen die al voor november en december werden aangekondigd. Het zou ook de bedoeling zijn om in gemeenschappelijk vakbondsfront te handelen, dus Franstaligen en Vlamingen samen. Ik zal al mijn token bestellen, zeker?

    27.10.2014: Zoals ik vrijdag al vermoedde, plant de Franstalige socialistische spoorvakbond CGSP ‘grote acties’ tegen de sancties die de NMBS heeft opgelegd aan de actievoerders die vorige week deelnamen aan wilde stakingen. Die vakbond is ervan overtuigd dat de wilde stakers in een ‘emotionele opwelling’ handelden, waardoor ze niet kunnen worden gestraft. "Wij pikken deze beslissing niet en zullen dit op een gecoördineerde en gestructureerde manier laten verstaan", aldus Piteljon. De vertegenwoordigers van de vakbond hopen dat Jacqueline Galant (MR), de bevoegde minister, nog druk gaat uitoefenen op de NMBS, om de sancties te laten vallen. Ik hoop dat ze dat niet doet, dat die vandalen maar eens een les leren. Reizigers moeten hun frustraties ook bedwingen.

    24.10.2014: De actievoerders, die onlangs wilde stakingen hielden, moeten 12,5 euro ophoesten en krijgen een strenge vermaning van de NMBS. Ze kunnen dan hier nog eens tegen actie voeren... Volgens de NMBS waren de gevolgen van de acties niet min: de volledige of gedeeltelijke afschaffing van 551 treinen, 8.018 minuten vertraging op een totaal van 681 treinen, 160.000 reizigers die getroffen werden en een rechtstreeks verlies van inkomsten en diverse andere financiële gevolgen.

    23.10.2014: Goossens (ACOD Spoor) is al van idee veranderd, hij had niet veel nieuws gezien omdat hij de dag ervoor met koorts in bed lag. Hij dacht dat er een betoging plaatsgevonden had en dat er één of andere provocatie was gebeurd. De vakbondsman zegt nu dat hij de actie niet kan goedkeuren. Iedereen mag betogen, maar mensen moeten hun agressie beheersen.

    22.10.2014: Bizar volk, die vakbondsgasten... Zo’n 200 leden van de FGTB, de Franstalige vleugel van het ACOD, vielen dinsdagmiddag de hoofdzetel van MR in de Brusselse Gulden Vlieslaan aan. Ze gooiden onder meer met rookbommen en stenen, en namen de gevel onder vuur met paintballkogels. Het resultaat: overal gele verf en gesneuvelde ruiten. Goed voor 30.000 euro schade. En Goossens, de voorzitter van de Vlaamse socialistische spoorbond, weigert de aanval van vakbondsmilitanten tegen het hoofdkwartier van MR dinsdag te veroordelen. ‘De mensen hebben een uitlaatklep nodig’, klinkt het woensdag. Gefrustreerde treinreizigers, al dat gestaak van de laatste en toekomstige tijd flink beu, zouden de geven van het ACOD- of FGTB-gebouw moeten bekladden met slogans à la "Staking = diefstal". Zou Goossens daar ook begrip voor kunnen opbrengen? Iemand goesting? Hier het adres: Fontainasplein 9-11, 1000 Brussel.

    Of laat de heren Cornu en Lallemand het op hun manier oplossen. Die hebben een nota opgesteld om spoormensen die deelnemen aan wilde stakingen (zoals die in La Louvière, Charleroi en, gisteren, Luik) sneller te straffen. In de nota zou staan dat de spoordirecties de eerste werkdag na de wilde staking alle namen van de wilde stakers in hun bezit moeten hebben. Binnen vijf dagen zou dan een sanctie volgen. De sancties zullen ook binnen tien dagen na de wilde staking aan alle stakers worden gecommuniceerd. In het protocolakkoord met de bonden dat spontane stakingen moet vermijden, zijn sancties voorzien. Cornu is van plan die toe te passen. In het verleden werden na niet-legitieme werkonderbrekingen tuchtstraffen opgelegd in de vorm van financiële sancties of vermaningen. Nu kunnen ze daar nog tegen staken...

    20.10.2014: Vandaag zijn op verschillende plaatsen in het zuiden van het land acties gevoerd bij de NMBS, al van deze morgen, en zelfs de avondspits ondervindt nog hinder van de staking. In Charleroi werden de sporen vanochtend een tijdlang geblokkeerd, terwijl een trein met NMBS-baas Jo Cornu en minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) werd tegengehouden (in die trein is een beveiligingssysteem voor als de machinist 't rode licht negeert). Dat is nu iets wat al eens geopperd wordt in een forum, "dat politici het ook eens mogen voelen". Mw Galant was alleszins niet te spreken van hoe ze daar bejegend werd, ze voelde zich beledigd, zo bleek uit het TV-nieuws. In de krant stond te lezen dat ze donderdag een onderhoud heeft met de vakbond.  "Ik ben geen begrotingsminister, maar de veiligheid en het personeel worden buiten de besparingen gehouden", aldus Galant, die donderdag een afspraak gepland heeft met de spoorbonden. Dat het personeel buiten schot zal/zou blijven, had ze vorige week al gecommuniceerd, dus waarom de staking? Noch zij, noch de NMBS was te spreken over die actie (en over die in La Louvière ook).

    18.10.2014: Er moet geen 2,1 miljard EUR maar een flinke 600 miljoen EUR gespaard worden bij de NMBS-Groep, dus dat 't ACOD zijn stakingsaanzegging maar rap weer intrekt. De nieuwe minister van Begroting, Jamar (MR), en zijn partijgenote, de al even nieuwe minister van Mobiliteit, Galant, hadden het verkeerde bedrag van buiten geleerd toen ze onlangs communiceerden over de besparingsplannen, hoewel het juiste bedrag in hun documenten staat (die 2,1 miljard EUR slaan op de schuld van Infrabel). Trouwens, toen zij het over die besparingsplannen hadden, zei Galant wel duidelijk dat het personeel het niet zou voelen (bij ongeveer 1/3 van het foutief geciteerde bedrag is dat voorstelbaar), dus waarom die stakingen (gisteren brak een spontane actie uit in 't station van La Louvière)?

    Over staken gesproken, ik dacht dat ze in Duitsland deftiger actie voerden (van 's avonds 21 uur tot 's ochtends 6 uur, en niet 24 uur, zoals hier), maar ze zijn ginder ook losgeslagen. Nu staken ze het hele weekend, van gisteravond tot maandagmorgen. De supportersclubs van bezoekende ploegen zullen in allerijl bussen moeten charteren hebben. Die van TSG Hoffenheim bvb zouden wellicht ook de trein genomen hebben (maar volgens Google moesten ze daarbij zeker twee keer overstappen) naar Hamburg, misschien dat ze nu ook (meer) bussen charteren, en bussen mogen wellicht maar tot 100 km/h (treinen mogen ongetwijfeld sneller) op de Autobahn. Op enig begrip moeten de stakers ginder ook niet rekenen, zo hoorde ik gisteravond bij Sport1, de supporters zijn bijzonder boos.

    16.10.2014: 't Is herfst, dus moet er gestaakt worden, vindt (minstens) een spoorwegvakbond. ACOD Spoor zal een bijkomende stakingsaanzegging indienen voor de periode tussen 7 en 23 november, specifiek gericht tegen de plannen voor de minimale dienstverlening bij het spoor. In die periode zal 1 dag gestaakt worden, indien het tot een effectieve actie zou komen. Dat komt bovenop de algemene staking op 15 december, en drie provinciale stakingen de weken daarvoor. De drie grote vakbonden (ACV, ABVV, ACLVB) plannen verschillende stakingsacties vanaf 24 november, over alle sectoren heen. Op 24 november zal er worden gestaakt in Luik, Luxemburg, Limburg en Antwerpen. Een week later in Namen, Henegouwen, Oost- en West-Vlaanderen en op 8 december in Vlaams- en Waals-Brabant en in Brussel  (die stoort me enorm). Daarna volgt de algemene nationale staking op 15 december. ACOD Spoor neemt het niet dat kersvers minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) zich reeds in de pers over de minimale dienstverlening uitliet, nog voor er sociaal overleg met de bonden was. Met de bijkomende actiedreiging wil de bond druk zetten op de minister.

    Nog met betrekking tot de spaarmaatregelen,:niet alleen wordt de gratis (!) Go Pass voor jongeren afgeschaft, maar denkt men bij de NMBS er aan om het vervoer tijdens de spitsuren duurder te maken. Ik denk dat de reizigers beter eens zouden staken, met zo'n maatregel worden ze gestraft omdat ze (moeten) werken en dan nog genoeg zelfopoffering willen opbrengen om hun lot in de handen van het personeel van de NMBS en Infrabel te leggen, in plaats van de files nog te verlengen en CO² in de atmosfeer te jagen. Dat veel mensen hun vervoer geheel of gedeeltelijk van hun werkgever terugbetaald krijgen, doet er niet toe.

    13.10.2014: De Standaard heeft bij de RTBf opgevangen dat NMBS en Infrabel de volgende 5 jaar voor 2,1 miljard euro zullen moeten opsparen. De Franstalige vakbonden spreken alvast over een ware oorlogsverklaring (wat de treinreizigers wel zullen voelen). De vakbonden zijn eveneens niet te spreken over de plannen om een minimale dienstverlening te voorzien bij stakingsacties. "Opnieuw een onaanvaardbare provocatie. Enerzijds zegt de regering dat het recht op staken behouden blijft, anderzijds wordt aan ontevreden werknemers de verplichting opgelegd om een minimale dienstverlening te garanderen. Onmogelijk, we zullen dit plan nooit onderschrijven. De regering wil de openbare dienstverlening dood. We kunnen dit niet over onze kant laten gaan en onze reactie zal navenant zijn." De mijne ook: als 't zover is, vraag ik me een token aan om thuis te werken (gewoonlijk laat mijn diensthoofd dat toe), ik zal dan ook niet betaald hebben (twee lijnen ingevuld op de Key Card) voor treinreizen die ik niet maak.

    11.10.2014: Er is vrijdagavond omstreeks kwart voor negen een tragisch ongeluk vermeden in het station van Schaarbeek door het remsysteem dat in de treinen was geïnstalleerd. Een van de treinbestuurders had een rood licht genegeerd. Wat niet in De Standaard staat maar in het radionieuws werd gezegd, is dat de reizigers een drie uur geblokkeerd bleven.

    08.10.2014: Treinbestuurders bij de DB (Deutsche Bahn) hebben ook gestaakt, van gisteravond 21 uur tot ... deze morgen 6 uur. Tiens, dat is misschien een idee voor hun Belgische collega's: er is gestaakt (dus ze hebben hun ongenoegen getoond) maar er zijn wellicht minder slachtoffers (reizigers die niet of met veel vertraging op hun bestemming geraakten) dan hadden ze 24 uur gestaakt, zoals dat hier gebruikelijk is. Tenminste als die stakingsslachtoffers niet te vroeg vertrokken. Hoewel, volgens De Standaard zou het effect toch gevoeld geweest zijn. De stakers wilden met de actie hun eisen kracht bijzetten voor een loonsverhoging van vijf procent en een twee uur kortere werkweek. Verwacht werd dat de staking woensdagochtend, vooral tijdens de spits, voor heel wat hinder zou zorgen. Ook later op de dag moesten reizigers mogelijk nog rekening houden met de gevolgen van de actie.

    01.10.2014: De Standaard laat weten dat, wanneer in december de nieuwe dienstregeling van de NMBS in werking treedt, de gemiddelde treinrit 4,5 minuut langer zal duren dan in 1990. Dat blijkt uit een vergelijking van 369 verbindingen door TreinTramBus. Eigenlijk wordt hiermee bedoeld dat de dienstregeling elk jaar wel wordt aangepast aan de realiteit. De NMBS wijst naar de toename van het aantal reizigers en de vele infrastructuurwerken. Die toename van het aantal reizigers is toch een voorwaarde in de beheersovereenkomst met de overheid, of ben ik daar abuus in?

    26.09.2014: NMBS en Infrabel zijn door de onderzoeksrechter in verdenking gesteld in het dossier van de treinramp in Buizingen van 15 februari 2010. NMBS en Infrabel beloven hun volle medewerking te verlenen aan het onderzoek. 't Zou er nog aan mankeren...

    23.09.2014: Vanaf 14 december verandert de dienstregeling dus, en nog geen klein beetje. Zo heb ik 's morgens keuze tussen - als ik me wat aan mijn gewoontes houd - een trein om 07.20, ene om 07.24 en als die ook met vertraging/afgeschaft is, ene om 07.36 uur. Om 07.24 uur zijn er twee treinen, maar de ene doet er 12 minuten langer over en interesseert mij dus niet. Terugkerend vanuit Brussel Zuid is er keuze tussen 17.38 (richting Oostende), 17.48 (richting De Panne) en 17.54 (richting Kortrijk). Er is er ook ene met vertrek om 17.53, maar die doet er 't liefst 1:12' over! Die rijdt namelijk via Halle, Edingen, Geraardsbergen en Ninove naar Denderleeuw. 

    19.09.2014: Ik ging tijdig naar perron 11 en wanneer daar ben, is de melding van de trein van 17.41 ineens van 't scherm verdwenen, dus ging ik terug naar beneden. Even later stond de trein weer aangemeld, ik dus weer naar 't perron, maar de deuren waren en bleven dicht... Ik heb dan maar de trein naar Zottegem genomen, die had geen kuren.

    Welke verdere kuren de NMBS binnen een drietal maanden zal vertonen, is vanaf maandag te bespeuren op haar website. Volgens de NMBS biedt de nieuwe regeling, die vanaf 14 december ingaat, een betere bediening aan, een meer homogene verdeling van het treinaanbod binnen het uur, een beter gecadanceerde dienstregeling alsook een betere robuustheid in geval van een incident. De reistijden zijn nu realistischer berekend, waardoor de treinen volgens het boekje nu wat langer over een traject doen.

    18.09.2014: Ik denk dat belangenorganisatie TreinTramBos weldra van zich zal laten horen, want in De Standaard staat dat de NMBS de ombudsman/vrouw voor de treinreizigers niet meer toelaat om klachten te behandelen over onregelmatigheden met vervoerbewijzen, en dat al anderhalf jaar. Volgens ombudsvrouw Cynthia Van der Linden hebben reizigers bij een conflict met de NMBS nu geen middelen meer om gratis verzet aan te tekenen. "Ze kunnen enkel nog naar de rechtbank trekken, maar voor velen ligt die drempel te hoog.

    12.09.2014: Vanmorgen hoorde ik in het radionieuws dat er een stroomstoring was tussen Brussel Centraal en Brussel Zuid. Om 6.10 uur kwam de melding ergens binnen, en omstreeks 7.15 uur was de storing verholpen. Het ging om een probleem met een 100 Volt-kabel naar de seinen. Slechts twee van de zes sporen waren bruikbaar in 't Centraal. Ik nam het zekere voor het onzekere en stapte in Brussel Zuid uit, ik kwam dan ook tijdig aan op kantoor.

    28.08.2014: Ook deze namiddag liep het niet van een leien dakje bij de NMBS, er was nogal veel rood op het scherm, en de trein naar Poperinge/Kortrijk kreeg ook enkele minuten respijt. Toen hij er dan eindelijk aankwam, bleek het geen dubbeldekker te zijn, dus hij zat stampvol en om als een sardientje in een blik te zitten (of beter: staan), daar betaal ik dan weer niet voor. Ook de trein naar Zottegem/Geraardsbergen liep vertraging op, die naar Aalst gelukkig niet, al moest die aan een ander spoor stoppen omdat er een trein defect stond te wezen aan perron 10.

    25.08.2014: Tijdens de regeringsonderhandelingen is ook sprake over een minimum dienstverlening tijdens stakingen op het spoor. Ik denk dat die deze namiddag al eens uitgetest werd... Niet dat er treinen afgeschaft waren (bij mijn weten niet in Brussel Zuid) maar van stiptheid was toch geen sprake. Toen ik in Brussel Zuid aankwam om 17.39, stond de trein naar Poperinge/Kortrijk niet op het bord. Die zal toch geen twee minuten te vroeg vertrokken zijn?  Nee, even later kwam die toch op het bord met 11' vertraging. Minuten in 't rood kwamen er ook bij de trein naar Zottegem/Geraardsbergen en die naar Aalst, zodat ik van het ene naar het andere perron en terug ging, en dan maar de trein naar Zottegem/Geraardsbergen nam...

    Trouwens, als de minimale dienstverlening in het geval van staking bij de NMBS niet wordt nageleefd, kan de spoorwegmaatschappij worden gevraagd een deel van zijn toelage terug te storten aan de staat. Dat verklaarde Daniel Bacquelaine, MR-fractieleider in de Kamer, maandag bij Bel-RTL. De onderhandelaars voor een federale regering raakten het afgelopen weekend eens over het principe van de minimale dienst, zo staat in De Standaard. Dat deel van de toelage zou de NMBS voor mijn part kunnen terugvorderen van de tot staking oproepende vakbonden, want die maken nu al herrie over die minimale dienstverlening.

    Wat er vanmorgen in Het Nieuwsblad stond, is dat de NMBS de tarieven zou laten zakken voor wie niet tijdens de spitsuren de trein neemt (ik vermoed na de ochtend- en voor de avondspits). Ik zie nauwelijks shoppers of andere dagjesmensen in de trein, maar misschien zitten die op andere lijnen in de weg van het werkend plebs.

    13.08.2014: Vanmorgen werd de trein van 07.23 uur aangekondigd met een vertraging van 11 minuten, voor de trein van 07.28 uur stond er al veel volk op perron 8 (normaal op perron 4), maar ik vond toch nog een zitplaats. Die trein met vertraging is een dubbeldekker (eigenlijk is het de trein van 07.19, maar die rijdt dus niet), en dat is geen trein van het type Desiro. Daar lijkt nochtans een probleem mee, maar dan met de onlangs geleverde treinen. Volgens Cornu ligt het aan de specifieke wensen die elk land voorlegt, dat daarom o.a. problemen zich voordoen met de deuren naar de perrons. Voorts heeft Cornu het over de schuldenlast (om en bij de 2,7 miljard euro!) en stakingen (hij stelt o.a. voor dat er alleen gestaakt wordt als een ruime meerderheid voor stemt.

    11.08.2014: Vanmorgen was het al het radionieuws, door een technische storing aan enkele veiligheidstoestellen in Brussel-Noord zijn er maandagochtend doorstromingsproblemen geweest tussen Brussel-Noord en Brussel-Centraal op acht van de twaalf sporen. Het probleem is rond 6.45 uur hersteld, maar de gevolgsvertragingen waren voelbaar tijdens de ochtendspits. De vertragingen waren het gevolg van een storing aan de assenteller. Dit systeem registreert de treinen die passeren en is gekoppeld aan de seinen. Maar door het defect was het niet meer duidelijk wanneer er treinen passeerden, zodat de veiligheid niet meer werd gegarandeerd.

    In Denderleeuw stond nog niets in het rood en ik nam het zekere voor het onzekere, stapte in Brussel Zuid uit (i.p.v. naar Brussel Centraal, de flessenhals, door te rijden) en nam de metro. Ook mijn chef, die vanuit Antwerpen eerst Brussel Noord binnenrijdt, was niet later dan gewoonlijk.

    29.07.20014: In tegenstelling tot mijn berichtje van gisteren blijkt dat er meer treinen zonder (veel) vertraging rijden. Maar er zijn ook meer treinen afgeschaft. Dat schrijft De Standaard toch.

    28.07.2014: Dat er treinen geschrapt worden om de kustgangers te vervoeren, zijn de pendelaars gewend. Maar dan moeten er geen treinen afgeschaft worden, en zeker niet zonder reden. Dat is echter gebeurd met de trein die in Denderleeuw om 07.23 uur moest vertrekken. Misschien had het treinpersoneel zijn overuren opgenomen?  Ondanks dat er dus wat minder treinen rijden, is er ook 's namiddags geen stiptheid gegarandeerd, maar ja, over een 5-tal minuten mogen pendelaars niet reppen, zeker?

    24.07.2014: Zeven uur, of het 's ochtends is of 's avonds, het lijkt me vroeg genoeg om veel pendelaars te pesten door brand te stichten in de trein van Gent naar Genk. Dat is volgens De Standaard toch gebeurd. De brand werd opgemerkt voorbij Liedekerke maar de bestuurder besloot toch verder te rijden tot het Zuidstation in Brussel waar de brandweer en de mensen van Securail het vuur te lijf gingen. Zowat 110 reizigers werden veilig en wel van de trein gehaald. Nadien bleek dat de brand in de toiletten werd aangestoken. Een hoop kranten en toiletpapier werden in brand gestoken. Ook in drie andere toiletten was dat het geval maar daar doofde het vuur vanzelf. Niemand werd opgepakt maar het parket stelde wel een branddeskundige aan.

    De Duitse constructeur Siemens heeft vorig jaar een boete van 1,7 miljoen euro moeten betalen aan de NMBS wegens vertragingen bij de levering van T18-locomotieven. Alles samen werden 120 locomotieven besteld: 60 exemplaren in 2008 en nog eens 60 in 2010. Aan de bestelling hing een prijskaartje van bijna 440 miljoen euro. Maar vier locomotieven moeten nog steeds worden geleverd, terwijl het contract voorzag dat de bestelling eind 2012 moest afgerond zijn.

    18.07.2014: Een geluk dat ik met vakantie ben... Zo’n vijfhonderd treinreizigers hebben een klein uur vastgezeten op twee stilstaande treinen tussen Brussel en Denderleeuw, ter hoogte van Liedekerke. Ze werden intussen geëvacueerd en onder begeleiding te voet naar het dichtstbijzijnde station gebracht. Een derde trein staat nog altijd stil, maar zal op een ander spoor worden gezet waarna de trein zijn reis zal kunnen voortzetten. 't Zal te warm zijn, zeker...? Welk was dat dichtstbijzijnde station? Er is een wandel- en fietspad dat het station van Liedekerke verbindt met het jaagpad langs de Dender, steek de Dender over via de Schiptrekkersbrug en je bent bijna aan de kerk op 't Dorp. Van daar is 't nog een 1500 m tot het station van Denderleeuw.

    02.07.2014: Volgens De Standaard zou de stiptheid van de treinen op het Belgische spoor in mei beter geweest zijn dan in de overeenkomstige maand vorig jaar. Het is de vijfde maand op rij dat er meer treinen op rijd reden, nadat de stiptheid over heel 2013 was gezakt tot een dieptepunt van 85,6%. Net als in mei vorig jaar werd 1,2% van de treinen afgeschaft, oftewel 1.312 treinen. De belangrijkste veroorzakers van vertragingen in mei waren “derden” (bijvoorbeeld mensen langs de sporen of kabeldiefstallen), met 33,7%. Infrabel was verantwoordelijk voor 32,9% van de vertragingen, spoorwegmaatschappij NMBS voor 29,8%. De laatste dag van juni zullen de treinen wellicht zeer stipt gereden hebben.

    01.07.2014: Het treinverkeer was deze namiddag ook verstoord, er was ergens een locomotief in panne gevallen (wie hem moest onderhouden, nam wellicht zijn vakantie of overuren op... ) en dus moesten treinen die rechtstreeks van Brussel naar Gent reden, omgeleid worden naar de verbinding via Denderleeuw en Aalst. Dus hadden andere treinen zoals die naar Kortrijk-Poperinge ook vertraging. De Standaard laat weten dat een P-trein tussen Brussel-Zuid en Denderleeuw om 16.40 uur af te rekenen kreeg met een technisch defect. Daarachter raakte even later een tweede trein geblokkeerd. Die trein wilde terugkeren naar Brussel-Zuid, maar werd ook geconfronteerd met een technisch probleem. Uit Denderleeuw en Brussel-Zuid vertrokken twee hulplocomotieven om de defecte treinen te takelen. De eerste trein werd rond 18.20 uur getakeld en stond 1.40 uur stil. De trein kwam rond 18.40 uur aan in Denderleeuw. Daar zoekt de NMBS naar oplossingen om de gestrande passagiers op hun bestemming te krijgen. De tweede trein heeft ongeveer 1 uur stilgestaan en kwam rond 18.05 uur aan in Brussel-Zuid. Daar had de NMBS twee treinen klaarstaan om de passagiers op hun bestemming te krijgen. Maar of die nog iets van de wedstrijd tussen Argentinië en Zwitserland zagen, ondanks de verlengingen die toch wat langer dan een half uur duurden, is nog de vraag... In Denderleeuw en Brussel-Zuid kregen de passagiers eten en drinken aangeboden, benadrukken de NMBS en Infrabel. Aangezien het om piekuurtreinen ging, zaten ze allebei vol (in de trein naar Kortrijk-Poperinge vond ook niet iedereen een zitplaats, ik wel). Volgens de NMBS ging het om 700 tot 900 mensen per trein. Nog volgens de NMBS kregen de treinen af te rekenen met tractieproblemen. Beide incidenten veroorzaken ook andere hinder op de bewuste spoorlijn. Sinds 16.40 uur was één spoor geblokkeerd en dat veroorzaakte vertragingen op onder meer de lijn Brussel-Denderleeuw-Gent-kust. De vertragingen liepen op tot ongeveer 30 minuten, maar zijn sinds 18.45 uur aan het verminderen. Infrabel vermoedt echter dat de vertragingen nog aanslepen tot 22 uur. Allez, de staking heeft twee dagen geduurd...

    XXXXXX

    05-12-2014 om 20:32 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Per(r)ongeluk
    02-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Denderleeuw 2014

    02.12.2014: Ze zullen het zich nog beklagen, die politici die Denderleeuw onbestuurbaar maakten. Het "cordon sanitaire" is namelijk doorbroken. Er moest een bouwvergunning toegekend (of afgewezen, maar dat gebeurde dus niet) worden en de aanwezige N-VA-er was betrokkene partij, dus hij kon niet meestemmen. Daarom was 't de stem van een Vlaams Belanger die de doorslag gaf. Intussen is nog niets bekend over een nieuw gemeentebestuur.

    25.11.2014: Viceminister-president Liesbeth Homans (N-VA), ook bevoegd voor Bestuurszaken, gaf dinsdag de opdracht aan Oost-Vlaams gouverneur Jan Briers om te bemiddelen in het bestuursconflict in Denderleeuw.  De bemiddelingsopdracht gaat enkel over de huidige coalitie, verduidelijkt haar kabinet. Pas als de gouverneur geen verhoopte oplossing ziet en dat rapporteert aan de minister, kan zij opdracht geven aan de gemeenteraad om een procedure op te starten om een nieuwe coalitie te vormen. Gouverneur Briers kreeg van de minister geen termijn opgelegd. Homans is van dezelfde partij als de burgemeester, Briers niet (hij is niet aan een partij gebonden), maar hij werd wel door dezelfde voorgesteld als provinciegouverneur, dus CD&V en SP.A moeten nog niet te hard van stapel lopen.

    07.11.2014: Al enkele weken wordt de gemeenschap afgedreigd door Electrabel dat  de stroom zou kunnen uitvallen indien er te weinig is (omdat ze zelf al die jaren verzuimd heeft de kerncentrales degelijk te onderhouden en voor alternatieven te zorgen, terwijl de zon en de wind er voor iedereen gratis is). Veel gemeenten hebben een noodplan voorzien, ook Denderleeuw:

    Gemeente in het plan: Ja

    Nu al maatregelen: Ja

    Verlichting doven? Waarom: Nee

    Verlichting dimmen? Waarom: Nee

    Verlichting sportterreinen doven? Waarom: Besparing

    Minder kerstverlichting? Waarom: Plan

    Meer LED verlichting? Waarom: Besparing

    Verwarming lager? Waarom: Nee

    Personeel andere werktijden? Waarom: Nee

    Andere maatregelen? Waarom: Nee

    Voorbereid op een afschakeling: Ja

    Nood- en interventieplan klaar: Ja

    Opgemaakt samen met: Inwoners

    Kritische punten in kaart gebracht: Ja

    Inwoners geïnformeerd: Ja

    Crisiscommunicatie uitgewerkt: Ja

    Crisisopvangcentrum voorzien: Ja

    Verkeersproblemen verwacht: Ja

    Criminaliteit verwacht: Ja

    In verband met dit laatste punt hoop ik dat de politie vlijtig zal patrouilleren wanneer de stroom gedurende eeen uur of 3 afgeschakeld wordt.

    04.11.2014: 't Zit al lang scheef in 't gemeentebestuur, en nu is 't helemaal om zeep. De N-VA, de CD&v en een beetje Open VLD bevolkte dat gemeentebestuur en aanverwante besturen. Maar 't kot is te klein voor N-VA en CD&V en die laatste stuurde de laatste tijd zijn kat naar de vergaderingen. Gisteravond werd de gemeente als onbestuurbaar verklaard. De bewoners zouden er niets van voelen, maar dat zal misschien niet zo blijven.  Provinciegouverneur Briers is al afgekomen om te bemiddelen maar 't zou er kunnen op uit komen dat er een nieuwe coalitie gevormd wordt, zonder N-VA en met SP.A. Schepen De Nul (CD&V) had het in het VRT-nieuws nog over een plots afgelasten van "Denderleeuw kleurt", hoewel er gewestelijke subsidies voor waren. Beste mijnheer de schepen, het gemeentebestuur is er voor  de hele dorpsbevolking, niet voor uw uitverkoren 5%, gebruik die subsidies voor het herstel van de kapotgeparkeerde trottoirs. "Denderleeuw kleurt" noemt deze schepen een wereldfeest, ik denk dat zijn wereld elders ligt dan de mijne...

    05.02.2014Omwille van wanbetalingen zegt het gemeentebestuur de erfpachtovereenkomst op voor het Van Roy-stadion waar derdeklasser FCV Dender speelt. Fusieclub Terjoden-Welle, met 276 jeugdspelers, stopt na mislukte fusiegesprekken met FCV Dender EH. "De herhaaldelijke wanbetalingen van de lening dwingen het gemeentebestuur ertoe om deze moeilijke beslissing te nemen", aldus burgemeester Jan De Dier (N-VA). "Het schepencollege moet er immers als een goede huisvader van de gemeentelijke financiën op toezien dat zijn investeringen goed beheerd worden, dat het geld van de belastingbetaler niet verkwanseld wordt. Het geduld van het gemeentebestuur is niet eeuwigdurend." Doordat FCV Dender in slechte papieren zit, gaat ook een fusie met SK Terjoden-Welle niet door. In een schriftelijke mededeling reageert de burgemeester bijzonder ontgoocheld op het nieuws dat SK Terjoden-Welle de handdoek in de ring gooit en de fusieplannen met FCV Dender opblaast. De burgemeester wijst erop dat Denderleeuw het laatste decennium enorm veel geld pompte in de Denderleeuwse voetbal (vooral toen FCV dender EH eens in eerste klasse speelde, het stadion moest aangepast worden en andere projecten, waar elke inwonder goed mee was, zoals herstel van kapotgereden en geparkeerde trottoirs, maar moesten wachten) en alle randvoorwaarden vervulde waaronder een nieuw sportcomplex en het verstrekken van subsidies en leningen. Hij neemt het dan ook niet dat de oorzaak van het falen van de fusiegesprekken bij het gemeentebestuur gelegd worden. Wat betreft die financiën van de gemeente: daar werd al op gespaard door geen Nieuwjaarsdrink te houden op 't Dorp (de huldiging van sportlui ging wel nog gewoon door), ik vraag me af of er nog evenementen sneuvelen.

    28.01.2014Vandaag staat in de papieren versie dat Denderleeuw percentueel nog meer niet-Belgen huisvest dan Aalst, 15% en nog wat achter de komma. De meesten zijn van Afrikaanse afkomst.

    26.01.2014Blijkbaar is er een rondvraging gebeurd door Het Nieuwsblad, maar ik werd, zelfs als lezeres, niet gevraagd.  Na bijna een jaar beleid blijkt men niet erg content over het huidig gemeentebestuur, zowel de burgemeester als het gemeentebestuur scoren 5 komma op 10 (resp. 5.4 en 5.5). Men is niet erg tevreden met de betaalbaarheid van woningen (waarom is het hier dan overbevolkt?), over de integratie van allochtone gemeenschappen (doen ze daar zelf wel iets aan?) is de helft van de bevraagden niet verheugd, over de toestand van de trottoirs zijn er nog meer ontevreden en daar durfde de vorige burgemeester in de gedrukte versie van de krant nog een sneer uitdelen aan de huidige burgemeester. Wat heeft hij er dan aan gedaan? En dat was nog een verkiezingsbelofte van zijn voorganger en partijgenoot...

    02-12-2014 om 00:00 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Denderleeuw


    Archief per week
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 28/11-04/12 -0001


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 11--0001


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!