Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
04-05-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 56 (foto's 61 - 70)

61. Bij de inrit van Vonêche (kant Gedinne) vonden we nog deze kandelaar, waarvan een deel verborgen wordt door de witte rook van de 29.013.

62. Als ik het me goed herinner, is deze foto wat verderop genomen. Ik vermoed dat ik voor één keer koppig een eigen standpunt koos, waardoor de trein hier min of meer tot een secundair motief gereduceerd wordt. Maar eerlijk, wie vindt dat al die vorige opnamen originele werkstukken waren, moet maar gauw wat anders denken: vermoedelijk bestaan van elk ervan tientallen min of meer gelijkaardige foto's. Want ik was daar uiteraard niet alleen, en vaak stonden we allemaal als een bijeengedreven kudde op enkele vierkante meters.

63. En dan is het prettig om ook die kudde eens in het vizier te nemen. Eerlijk gezegd was ik op dat moment die uitstappen al wat beu: het gebrek aan discipline bij een minderheid van de deelnemers en het daar uit voortvloeiende autoritaire gedrag van de organisatoren, waren er wat te veel aan.

64. Wat ons niet belette om verderop toch nog mooie foto's te maken. Exacte locatie onbekend.

65. Dat is trouwens eveneens het geval voor de volgende foto. En zo kwam een einde aan deze alles bij elkaar toch wel boeiende uitstap.

66. Terug naar de dagdagelijkse realiteit dan, op 06.05.1990. Ik vermoed dat deze en volgende foto's trouwens ook genomen werden tijdens een speciale rit over lijn 97. Maar dit zijn alleszins 2 treinen van de gewone dienst: mr 823 als IC 833 Saint-Ghislain - Schaarbeek en mr 671 als IR 2182 Tournai - Charleroi-Sud in het toch wel erg karakteristieke station van Saint-Ghislain.

67. Het station zelf komt nog iets beter uit de verf op deze foto.

68. Op naar Quiévrain dan, waar HLD 6273 L 8311 Saint-Ghislain - Quiévrain binnenrijdt. De rode lichten zijn misleidend: de treinbestuurder heeft die alvast opgezet voor de terugrit. Let ook op de opvallende aanwezigheid van wagons op het emplacement en uiteraard ook op de mechanische seininrichting.

69. Die mechanische seinen waren toen al uitzonderlijk genoeg voor individuele fotootjes, zoals hier van sein P32. Wat hadden die seinen toen nog eenvoudige identificaties!

70. Het volgende in het rijtje is sein O32. Bekijk vooral eens het laddertje waarmee onderhoudsmensen tot helemaal boven in het sein geraakten. Toen het sein dat vlak bij OW13 van lijn 94 stond, ontmanteld werd, kregen we een stukje ladder van een zestal sporten lang. Ik herinner me vooral hoe zwaar zelfs zo een beperkt deel was.

04-05-2020 om 11:37 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
02-05-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 56 (foto's 51 - 60)

51. De 29.013 heeft zopas het station van Houyet verlaten. Ze bevindt ter hoogte van kp 15.5; op de achtergrond zie je nog het seinhuis dat op de spie tussen de lijnen 166 en 150 stond.

52. Het probleem met die uitstappen was dat je nergens de tijd kreeg om exacte posities te noteren. Referenties zijn hier het lange rechte stuk spoor en de brug op de achtergrond, maar waar precies ik deze foto nam - ergens tussen Houyet en Beauraing heb ik niet meer uit kunnen vissen. Evenmin weet ik om welke trein deze 4506 zich precies bekommert. Wat de locatie betreft: ik gok op kp 23.3, a.h.v. de brug en de hoogspanningsleiding. De trein zou er dan een zijn van de verbinding Dinant - Libramont.

53. Op dezelfde plaats stoomt even later de 29.013 met zijn sleep wagons voorbij, op tegenspoor. De zon laat ons deze keer in de steek. Gezien het grauwe begin van de dag, mogen we al tevreden zijn als de zon er af en toe op het geschikte moment door komt. Het is een element waar zelfs de puike TSP-organisatie geen rekening mee kan houden.

54. We bevinden ons nu al voorbij Beauraing, in de bekende lange bocht. De 5503 sleept samen met een zusterlocomotief van dezelfde reeks een echte goederentrein richting Bertrix en verder. Op de achtergrond bemerk je het station van Beauraing, waar de 29.013 zijn beurt staat af te wachten. De spotters stonden hier in een weide… of ze daar ook de toelating voor hadden is een andere vraag.

55. Op naar Pondrôme dan. De organisatoren van deze TSP-rit hebben zoals altijd prachtige fotostops ingelast, zoals hier net voor Pondrôme. Aan de rookpluim is te merken dat de trein hier poseert. We bevinden ons hier enkele honderden meters voorbij de uitgang van de Tunnel de Martouzin.

56. Even verderop dan; we hebben nu toeschouwers, al zijn ze er duidelijk niet gerust in.

57. We naderen nu het viaduct van Tanville. Iedereen die het al eens geprobeerd heeft, zal weten dat het niet simpel is om viaduct en trein in volled glorie te fotograferen. Hier staan we enkele honderden meters voor het viaduct.

58. En dit is nog een miniem eindje verder, richting viaduct.

59. Op weg naar Vonêche dan. De foto moet je - ondanks het mooie landschap - als een mislukking beschouwen. Je krijgt wel een mooie indruk van de lengte van de trein, maar precies daardoor sta je ook ver van de locomotief die erg onscherp op de foto staat.

60. Dan is deze aankomst (?) in Vonêche beter geslaagd. Het nog prachtige, authentieke stationsgebouw is de verzamelplaats geworden van spoorliefhebbers en - zoals dat meestal gaat bij dergelijke speciale ritten - buurtbewoners, al zijn die, gezien de ligging van het station, waarschijnlijk toch ruim in de minderheid. En ja, we zijn nog lang niet in ons eindpunt, dus ook in de volgende reeks zul je nog een vijftal foto's vinden van deze memorabele uitstap.

02-05-2020 om 09:13 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
30-04-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 56 (foto 41 - 50)

41. Nog even dezelfde treinen, op dezelfde plaats, maar uit een andere hoek.

42. En als je dan moe en tevreden in Brussel-Noord aankomt, dan wil je ook wel eens een foto zonder trein. Ik noem hem zelf lelijk spel der lijnen.

43. En dus toch maar snel nog een laatste trein: mr 925 is E 6339 Anterpen-Centraal - Brussel-Zuid, in Brussel-Noord, nog altijd op 31.03.1990. Van een rookverbod in de treinen is nog geen sprake en dus heeft dit stel nog 2 eersteklasafdelingen, één met en één zonder rook.

44. Ik heb me altijd wat teleurgesteld gevoeld als de loc niet vooraan hing/hangt, maar eigenlijk mochten deze ADx-rijtuigen M4 nog gezien worden. Dit is IC 735 Oostende - Brussel-Noord op 09.04.1990 in Rumbeke, op lijn 66 Brugge - Kortrijk.

45. En op dezelfde dag reed deze IR 1914 De Panne - Geraardsbergen ons voorbij op lijn 73 kp. 32.7. Dat is in de buurt van Pittem. De OW draagt het nummer 22, tussen Tielt en de vroegere halte Pittem.

46. Op 10.04.1990 zag het stationsgebouw van Marche-en-Famenne er zo uit.

47. Op 22.04.1990 kon ik deze 2008 op de gevoelige plaat (een cliché) vastleggen in Marloie met E 294 Roma - Brussel-Zuid.

48. Minder prestigieus is deze 7343, even later gefotografeerd tegen de bekende achtergrond van de houtproductie in Marloie. Bij het intikken ruik ik de heerlijke geuren.

49. Op 28.04.1990 stond ik (en niet alleen!) in Houyet, waar de 4505 als TT 7610 uit Dinant naar Libramont reed. Op de achtergrond is de tunnel d'Ardenne te zien. Als ik me niet vergis is deze tunnel bij de latere elektrificatie enkelsporig geworden.

50. En dit is de eerste foto van de 29.013 die hier met een door TSP ingelegde speciale goederentrein de hele lijn 166 zou berijden. Het gebeuren dateert van 28.04.1990. Dit is nog altijd Houyet. De volgende reeks foto's (51-60) zal zo goed als volledig aan deze uitstap gewijd zijn.

30-04-2020 om 12:50 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
28-04-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 56 (foto 31 - 40)

31. Op een nevelige 02.12.1989 passeert mr 4406 als TT 5738 Ronse - Oudenaarde op lijn 86 bij kp 47, dat is tussen de tunnel van Louise-Marie en Ronse, in de buurt van het Muziekbos.

32. En op een nog somberder 27.01.1990 passeerden we in Overboelare. Als we het niet beter wisten, zouden we denken dat deze halte nog in dienst is, want qua algemene toestand verschilt ze niet zo erg van een resem halten op deze lijn 90 Geraardsbergen - Jurbise die wel nog in dienst zijn, maar ze is wel degelijk dicht sinds 1988. De korte afstand tot Geraardsbergen werd haar fataal, zoals enkele andere halten die eerst de klaap van IC-IR nog doorstaan hadden, maar uiteindelijk onder de drogreden van een nabij station dichtgingen, alsof iedereen over een auto beschikte.

33. Vraag me niet waarom ik deze foto van de Demerbrug in lijn 22 in de omgeving van Zoutleeuw zo gefotografeerd heb, want de nadruk ligt hier duidelijk op de Demer.

34-39. Dan volgt een reeks platen die ik gemaakt heb tijdens een TSP-uitstap op 31.03.1990. De hele organisatie was ongetwijfeld een huzarenstukje, met deskundig gerestaureerd materiaal zoals het motorstel uit 1935 en twee elektrische locs 101.012 en 102.002. Je kunt ze uit vele hoeken bewonderen in de schitterende omgeving van het oude Antwerpen-Centraal, waar tabaksreclame nog geen taboe was. De sleep M1-rijtuigen vult de rest van het historische kader aan. Wie kan bevestigen dat de eerste foto in Schaarbeek genomen is?

40. Van bravourestukjes gesproken: het echte hoogtepunt kwam er in Sint-Katelijne-Waver waar de ongelijkgrondse kruising van de lijnen 27 en 25 voor een ongeziene ontmoeting tussen een goederentrein en een reizigerstrein zorgt. Onbegrijpelijk is vooral dat dit allemaal kon - ik kan me voorstellen dat huidig personeel van NMBS en Infrabel de haren ten berge voelen rijzen.

28-04-2020 om 19:53 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
25-04-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 56 (foto 21 - 30)

21. Vraag me niet hoe deze foto hier is terechtgekomen: dit is het station van Belœil op de vroegere lijn 81 Ath - Blaton. Vermoedelijk heb ik de foto genomen toen we hier tijdens een wandeling langskwamen.

22. En dan terug naar de Oostkantons. Dit is een foto waarvan je als treinfanaat alleen maar kunt dromen: de 9210 op 24.08.1989 op lijn 45, en dat is net één dag voor de tijdelijke heropening van de lijn.

23. En zo ziet zo een opgefriste lijn er dus uit: lijn 45 nabij Weismes.

24. Een verrassingsaanval van ab5869, toen nog van stelplaats Alle, in Orchimont ter hoogte van het vroegere NMVB-station. Verrassingsaanval, want ik was net iets te laat om af te drukken.

25. Dezelfde bus op dezelfde dag in Membre. Dit was pas comfort voor de fotograaf: we zaten rustig op een terrasje en zagen de bus richting Bohan rijden in de wetenschap dat die een tiental minuten later terug zou keren en ons op zou pikken.

26. MR 222 is E6485 Landen - Leuven - Hasselt: ja, met IC-IR deden weinig waarschijnlijke verknopingen van verbindingen hun intrede. Lijn 36 kp 35.4, Lovenjoel. (09.09.89)

27. Op dezelfde plaats, in de andere richting: HLE 2752 met IC 319 Oostende - Köln. Op het Duitse rijtuig meteen achter de loc, bestaat de trein uit I10-rijtuigen.

28. Op 17.09.1989 fotografeerde ik MR 627 in Brussel-Zuid. Dit ene tweeledige stel rijdt als E512 Oostende - Eupen en vervangt dus een stel M4-rijtuigen. Het is zondagnamiddag, vermoedelijk is de bezetting niet bijster hoog.

29. Zo zag een NS-rijtuig 1ste klas in de Beneluxtrein er in die dagen uit.

30. E160 Amsterdam - Brussel-Zuid op lijn 12 kp 66.3, omgeving Kalmthout.

25-04-2020 om 18:23 geschreven door overweg13  


>> Reageer (3)
20-04-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 56 (foto 11 - 20)

11. Beide locs in Raeren, met die vreemde mengeling van Duitse en Belgische seininrichting: de i>12 en de SF 0.5 zijn Belgisch, dacht ik. De armseinen zijn onmiskenbaar Duits van oorsprong.

12. Voor wie het allemaal van wat dichterbij wil bekijken…

13. En ook dit hectometerpaaltje zal zijn oorsprong wel bij de Duitsers vinden. Het lijkt wat alsof men het nog even nieuw in de verf gezet had, met een bezoek van reizigers in het verschiet.

14. En toen volgde Montzen. Ik meen me te herinneren dat ik deze foto nam vanaf het indrukwekkende seinhuis. Als je goed kijkt, zie je ook een deel van het viaduct van Moresnet, maar dat kan ook in de compressie verloren gaan. Overigens bleef het die dag lang somber.

15. Tijd voor een grensoverschrijdende familiefoto: België, West-Duitsland, België, Luxemburg. Het lijkt wel een geïmproviseerd drielandenpunt, al lieten de organisatoren zelden ruimte voor veel improvisatie.

16. En om het met Jimmy Frey te zeggen: duw een beetje, er kan nog eentje bij.

17. Bij de aanleg van lijn 24 werd echt niet op een frank (of was het een mark) gekeken: het viaduct van Remersdaal stond ook op de lijst van de fotostops. In oktober 2013 was dit viaduct de plaats waar twee goederentreinen met elkaar in botsing kwamen. Een met auto's geladen wagon stortte toen naar beneden.

18. Zo een fotopunt is best wel twee foto's waard.

19. De hele excursie eindigde in de buurt van Luik. Dit is Chertal (lijn 214). Getuige de sleep van de 6329, ligt de tijd van de hoogovens nog niet achter ons: de wagon met nummer 54 vervoert vloeibaar staal.

20. Ten slotte nog een foto van 24.08.1989, toen we in de buurt van Weismes stapten. Dit is lijn 45 kp 1.6; de lijn was buitendienstgesteld op 18.05.1983, maar zou één dag na onze passage opnieuw in gebruik genomen worden. Behalve het roest op de rails, ziet de spoorlijn er inderdaad goed uit.

 

20-04-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)
18-04-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 56 (foto 1 - 10)

01. Nog altijd 06.08.1989 en nog altijd de NMVB-stelplaats van Omal. Het is een mooi zestal, maar de foto is onvoldoende scherp om de nummers te lezen, die sowieso moeilijk te lezen zijn door de kleurencombinatie. Maar de lijnfilms geven wel een beeld van wat stelplaats Omal allemaal voor haar rekening neemt.

02. Even 2 bussen waarvan het nummer wel af te lezen valt: 5156 en 5287, allebei met film 85. Het betreft hier Van Hool A120, die nog enkele jaren na de splitsing van de NMVB voor de TEC-Liège-Verviers zullen rijden. Maar op dit moment schitteren ze nog in de erg mooie NMVB-livrei.

03. Nu zou je verwachten dat zo een stelplaats als uithangbord voor de NMVB zou fungeren, maar deze foto en de volgende bewijzen dat er nauwelijks enige aandacht was voor een geschikte ontvangst van reizigers. Aan de ene kant van de straat staat gewoon een verroeste haltepaal, van de reiziger wordt verwacht dat hij in het gras staat.

04. Aan de overzijde staat wel een bushok, met de nadruk op hok. Maar van enig comfort is lang geen sprake, tenzij je de aanwezigheid van een vuilnisbak als een element van comfort bekijkt.

05. Op 09.08.1989 kwamen we in Philippeville. Het station telt in die tijd nog 2 perronsporen. Tegenwoordig liggen perrons 1 en 2 in elkaars verlengde, aan de kant van het stationsgebouw.

06. Tijd voor een nieuwe uitstap, vermoedelijk onder GTF-vlag, op 12.08.1989. De trein is samengesteld uit 2 diesellocomotieven, de 5319 en de 5946, met 4 K3-rijtuigen tweede klas en 1 AD K1-rijtuig. Deze eerste foto toont het station van Pepinster. Er is ook nog een stukje te zien van de glazen overkapping in de spie die gevormd wordt door de lijnen 37 en 44.

07. In Verviers-Central is er ruimte voor wat rangeringen: zo komt de 5319 vooraan te hangen, de 5946 staat op het nevenspoor. Merk ook het kotje van de onderstationschef dat een recente modernisering van het station niet overleefde.

08. De 5946 hangt ondertussen achteraan de trein.

09. Er was ook een fotostop in Verviers-Est, dat in de eerste plaats uitwijkingen en rangeringen toeliet. Daar blijft heden ten dage niets meer van over; de reizigershalte was in 1984 gesloten.

10. Eenmaal voorbij de lijn 37 begon het interessantste deel van de reis: dit is het station van Raeren, dat op dat moment trouwens nog in dienst was, zij het uitsluitend voor goederenverkeer en de sporadische speciale trein.

18-04-2020 om 17:36 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
13-04-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 55 (foto 71 - 80)

71. Jambes heette toen nog Jambes-Nord; dat had minder met zijn geografische ligging te maken dan met zijn oorsprong als Nord-Belge-station. Het huidige Jambes-Est heette toen trouwens Jambes-État, waarbij État verwijst naar de Staatsspoorwegen. Voor de rest ziet Jambes-Nord er toch een vrij gezellig stationnetje uit, zoals je dat vaak had in bemande stations.

72. En blijkbaar had ik ook tijd en zin om wat minder voor de hand liggende dingen te fotograferen, zoals deze 4 die kon oplichten om een snelheidsbeperking tot 40 km/u op te leggen. Twaalf lampjes: het led-tijdperk ligt nog veraf. Kapotte lampen vervangen hoorde er bij.

73. Het is mannen verboden de sporen over te steken…

74. Heel af en toe nam ik ook wel eens een foto van een interieur, zoals hier van de eersteklasafdeling van mr 756. Het is duidelijk wat de eersteklasreizigers op 30 jaar tijd hebben ingeleverd…

75. Je zult me niet zo vaak betrappen op foto's uit het buitenland, maar dit is er een, zij het op het nippertje. De CFL-loc 1802 sleept een stel M2-rijtuigen met één Wegmann als versterking over de Belgisch-Luxemburgse grens. Het is Z 112 Luxemburg - Liège-Guillemins op 09.07.1989.

76. Even verder voerde GR 572 ons over deze Luxemburgse overweg, tussen Gouvy en de vroegere halte Bellain.

77. Op dezelfde dag kon ik in Gouvy deze HLR 8220 in rust fotograferen.

78. Deze 4504 reed net voor Florenville in al zijn geel-rode glorie onder de brug van de Rue d'Izel door. We zien kp 93.9.

79. En gelukkig had ik de reflex om 2 keer af te drukken - niet vergeten dat je in die tijd het filmrolletje nog moest doorspoelen: dezelfde trein nu ter hoogte van het inrijsein van Florenville. Ik heb spijtig genoeg niet genoteerd om welke trein het hier precies ging, maar het is ongetwijfeld een L-trein Virton - Bastogne-Nord. Ander goed nieuws was dat met het spoorboekje van 28.05.89 na 5 jaar aanmodderen eindelijk afgestapt werd van die onzalige indeling van het spoorboekje in tabellen en dat teruggegrepen werd naar lijnnummers, lijn 165 in dit geval.

80. En de busliefhebbers hebben erg veel geduld moeten koesteren, maar eindelijk kan ik ook nog eens bussen tonen, zelfs 9 in één keer. Op 06.08.1989 wandelden we langs het busstation van Omal. Erg gemakkelijk zijn de nummers niet te onderscheiden, maar ik ga voor - van rechts naar links - 5293, 5213 en 5159. De NMVB bestaat nog… even. De eerste bus draagt zelfs nog een sticker, die de honderdste verjaardag van de Buurtspoorwegen herdenkt.

13-04-2020 om 12:26 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
12-04-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 55 (foto 61 - 70)

61. HLD 5533 met Z 4641 Liège-Palais - Jemelle in Barvaux. De fotosafari langs lijn 43 zit er op. Anders dan in de vorige foto's rijdt er deze keer geen AB-rijtuig mee, maar een A-rijtuig. Mogelijk moet deze iets langere samenstelling (4 rijtuigen i.p.v. de gewone 3) verklaard worden doordat het hier een P-trein betreft. En het A-rijtuig zorgt dan uiteraard ook voor meer plaatsen in eerste klas, al kan er ook gewoon geen AB-rijtuig beschikbaar geweest zijn.

62. Op 17.06.1989 schittert het station van Halle nog in een milde zon, net zoals het seinhuis dat over de beruchte overweg waakt. Het sein rechts is van vrij recente datum. Nadat een vrachtwagen de brug over de N7 zwaar beschadigd had, werden na enkele moeilijke dagen een eenvoudig noodsein en wissels geplaatst, omdat de treinen maar een spoor meer konden gebruiken. Het sein op de foto kwam er pas later, toen men doorgekregen had dat het misschien toch nuttig zou zijn om treinen onder de bescherming van een sein op tegenspoor lijn 94 op te sturen.

63. En dit is het "magazijn", het administratieve hart van het station dat toen nog zelfstandig was. Zowel de gebouwen op foto 62 als op 63 zouden verdwijnen bij de aanleg van de tunnel voor de lijnen 96N, 96 en 94 n.a.v. de komst van de HST.

64. Diezelfde dag organiseerde GTF een afscheidsrit met poststellen en Budds. Die laatste kwamen inderdaad ook aan het einde van hun loopbaan, en het was meegenomen om samen met de voor reizigers niet toegankelijke poststellen een inox-stel mee te laten rijden. Dat leidde tot een nooit geziene samenstelling. De rit begon in Schaarbeek.

65. Daar werd ook deze groepsfoto genomen, met helemaal links een "nieuw" poststel (970), het vroegere mr 093 en uiterst rechts het n.a.v. feestelijkheden door de NMBS in de originele kleuren geschilderde motorrijtuig uit 1935. Het is trouwens uit die eerste reeks motorstellen dat de eerste poststellen werden omgebouwd. Meer over de rode poststellen hier.

66. We bevinden ons ondertussen in Groenendaal. En ja, de fotografen stonden gewoon tussen de sporen, wat hen toeliet deze mooie foto te nemen.

67-68-69. De drie foto's werden genomen op het weinig bekende lijntje 144 Gembloux - Jemeppe-sur-Sambre, maar de precieze locatie heb ik spijtig genoeg niet genoteerd.

70. In Jambes-Nord stond op 18.06.1989 nog dit fraaie seinhuisje, pal bij de overweg.

12-04-2020 om 09:17 geschreven door overweg13  


>> Reageer (3)
10-04-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 55 (foto's 51 - 60)

51. Op 29.04.1989 fotografeerde ik deze voeg op lijn 44. Ik had geleerd om nooit waardevolle foto's op het einde van het filmrolletje te zetten en nam dan maar een kiekje van iets anders dat met de spoorweg verbonden was. Let op de slijtage van de dwarsliggers en de voeg, op het ontbreken van een schroefbout. Lijn 44 was zeker niet de belangrijkste van het net.

52. Opnieuw treinen dan: MR 539 is E 7184 Spa-Géronstère - Eupen. Omdat de IC's uit Oostende beurtelings naar Aachen en Eupen reden, reden deze L-treinen uit Spa om de 2 uur naar Eupen, zodat uit die stad toch een uurlijkse verbinding met Welkenraedt en de rest van het land ontstond.

53. Vandaar dat deze E 7160 als oorsprong Welkenraedt heeft en niet Eupen. We bevinden ons ondertussen op kp 9.7, in de buurt van de vroegere halte van Marteau.

54. Ongeveer op dezelfde plaats kiekte ik MR 517 met E 7185 Spa-Géronstère - Welkenraedt.

55. Lijn 44 volgt over langere afstand de loop van de Wayai. Dit mooie riviertje speelt een belangrijke figurantenrol op deze plaat, met MR 539 als E 7161 Eupen - Spa-Géronstère. We bevinden ons bij kp 8.4.

56. MR 077 keert als E 7186 terug uit Spa, eindpunt Welkenraedt. Lijn 44 kp 8.6.

57. Met op de achtergrond de ruïnes van Franchimont: MR 107 met E 7162 Welkenraedt - Spa-Géronstère. Dit is ongeveer ter hoogte van kp 5.9. Het sein is het waarschuwingssein van Theux.

58. Op naar een nieuwe fotosafari: lijn 43. Zoals wel vaker, kwam ik in die tijd net te laat om foto's te maken zonder bovenleiding, al staan hier alleen nog maar de palen. HLD 5521 sleept Z 7211 Liège-Guillemins - Jemelle. Van de 3 M2-rijtuigen rijden er nog 2 in groene livrei. Let ook op het omlijnde fantasietje op de buffers van de locomotief. Lijn 43 kp 41.9.

59. Dit is Z 4640 met HLD 5514, zonder fantasietje. Kp 41.8. Dit was een P-trein van Liège-Palais naar Jemelle. Tijdens de spits vulden deze P-treinen de hiaten op die bestonden door een strakke 2-uurdienst.

60. Nog een groene 55'er: 5519 met Z 7213 Liège-Guillemins - Jemelle. Ook bij deze trein is alleen het B-rijtuig al wijnrood geschilderd, het BD-rijtuig en het AB-rijtuig doen het voorlopig nog in het stemmige treingroen. Het kan best dat inderdaad eerst alle B-rijtuigen werden aangepakt. Kp 41.7. Dat is trouwens, zoals de vorige foto's, in de buurt van Barvaux.

10-04-2020 om 13:30 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
06-04-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 55 (foto 41 - 50)

41. 5936 en 6207 zusterlijk naast elkaar in Zelzate op 03.04.1989. Volgens mijn notities zou ook die 6207 een speciale trein slepen, maar ik heb daar mijn twijfels over. Mogelijk is dit gewoon een reguliere goederentrein.

42. Voor het station van Moerbeke parkeert bus 2701-34 op lijn 41 naar Sint-Niklaas. Gelukkig is er zone01 waar we kunnen lezen dat dit een Jonckheere Transit City is van de firma A. Weyn en Zonen.

43. Moerbeke-Waas, het station aan de voorzijde.

44. Het station aan de achterzijde. Wie dat wil kan surfen naar deze zeer interessante plek. Dan kun je meteen aan het vergelijken gaan. Voor een keer is het stationsgebouw, weliswaar na een mindere periode, op vooruitgegaan.

45. Twee van de rijtuigen van de speciale trein behoorden tot de reeks K3, waarvan de CW in Mechelen tussen 1956 en 1958 100 exemplaren op de sporen losliet. Het is duidelijk dat men zich nog altijd liet inspireren door de K-rijtuigen uit de jaren 1930. Technisch zal er wel een en ander veranderd zijn, maar qua opzet zie je nauwelijks verschillen, tenzij het similileer. Deze rijtuigen maakten in hun gloriejaren vooral de dienst uit op de verbinding Oostende - Welkenraedt.

46. Toont de speciale trein in Gent-Noord.

47. En even later volgde een fotostop op de brug over de Moervaart.

48. HLE 2711 staat met een lang stel M4-rijtuigen klaar om uit Eupen te vertrekken als E 542 Eupen - Oostende. (04.04.1989). Iets meer dan 2 jaar later zou de NMBS stunten met een wereldrecord: dat van langste reizigerstrein, toen deze 2711 70 rijtuigen sleepte tussen Gent-Sint-Pieters en Oostende.

49. AB5467 bevindt zich in zijn stelplaats Leerbeek op 15.04.1989. Het is een Van Hool A120. Een collega omschreef de reuzenstap die met deze reeks bussen gezet werd als: deze hebben al vering. Ik heb erg goede herinneringen aan deze bussen. De bus reed met een voor die tijd weinigzeggende film. Het ingeschoven plaatje Via Nachtegaal brengt nauwelijks extra info. Overigens zou de bediening van de wijk Nachtegaal met de invoering van de basisbereikbaarheid verdwijnen, omdat alle bussen via Gaasbeek zouden rijden. Het verzet groeit.

50. MR 517 rijdt door de 5 jaar eerder gesloten stopplaats van La Reid op lijn 44 Pepinster - Spa-Géronstère op 29.04.1989. Dit is de eerste foto van een reeks genomen in deze buurt.

06-04-2020 om 17:59 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
04-04-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 55 (foto 31 - 40)

31. HLE 2247 sleept E 4522 Brussel-Noord - Tournai op 10.02.1989 - lijn 96 kp 14.8. Je leest het goed: lijn 96 en toch een trein naar Tournai. Dit was inderdaad een P-trein die eerste naar Mons reed en dan verder naar Saint-Ghislain en Tournai. Onderweg bediende hij de schaarse overblijvende halten op lijn 78 die sinds IC-IR geen regelmatige bediening meer hadden: Hautrage - Ville-Pommerœul - Harchies - Basècles-Carrières. Callenelle en Maubray werden niet eens bediend door deze trein.

32. MR 699 zit aan de kop van E 2239 Schaarbeek - Binche, ik ben een honderdtal meters richting Halle opgeschoven. Daardoor krijg je een verkeerde indruk van de lengte van deze trein die ongetwijfeld uit een flink aantal stellen bestond.

33. MR 740 zit dan weer vooraan E 6615 Leuven - Tubize. Het ABD-deel brandde na een aanrijding met een wagen op 07.10.1996 in Berlaar. Dat IC-IR in de eerste plaats een besparingsplan (geworden) was, moge blijken uit het niet zo evidente eindpunt van deze L-trein: zelfs in volle spits werd de rit beperkt tot Tubize, al dient gezegd dat deze trein in Tubize afgelost werd door een P-trein naar Manage.

34. Een tussendoortje met HLD 6318 in Geel, met Z 1686 Neerpelt - Antwerpen-Centraal. (18.02.1989)

35. Op dezelfde dag fotografeerde ik locs 9201 en 9204. Je merkt nog net wat er achter de 9201 hangt en dus is men vermoedelijk aan het werk in de Antwerpse spoorwegkathedraal.

36. En als al die toeristen deze klok mogen fotograferen, mag een authentieke treinliefhebber dat ook.

37. De nog groene HLD 6333 sleept Z 1911 De Panne - Geraardsbergen op lijn 122 op 04.03.1989. We bevinden ons in Balegem, bij kp 49. Deze lange verbinding kwam tot stand bij de invoering van IC-IR in 1984: enkele overblijvende diesellijnen (73 - 122) werden aldus gekoppeld.

38. En dit is dan Balegem-Dorp.

39. Nog steeds Balegem-Dorp (je kunt er niet naast kijken) mét trein: HLE 6212 met Z 1912 De Panne - Geraardsbergen, uiteraard nog steeds op 04.03.1989.

40. En dit is de eerste van een reeks foto's genomen tijdens een uitstap in het Gentse, met HLD 5936 in Langerbrugge, op 03.04.1989. De trein bestaat uit een "gemoderniseerd" K1-rijtuig AD en 2 K3-rijtuigen.

04-04-2020 om 13:21 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
02-04-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 55 (foto 21 - 30)

21. De blauwe 5515 met Z 296 Basel - Maastricht op lijn 42 kp 49.1. De trein is net over de mooie spoorwegviaduct over de Amblève gereden. Ik heb de tunnel van Lavenne in mijn rug. We schrijven 09.02.1989.

22. De eveneens blauwe 5529 sleept Z 114 Luxemburg - Liège-Guillemins, op dezelfde dag, op lijn 42 ter hoogte van kp 47.0. Ik bevind me nu in de buurt van de vroegere halte van La Gleize; deze keer heb ik trouwens de tunnel van La Gleize in de rug.

23. Deze CFL-loc 1819 komt trouwens uit die tunnel van La Gleize met Z 2288 Liège-Guillemins - Gouvy, ter hoogte van kp 46.8.

24. Blijkbaar was ik toch niet zo tevreden met mijn standpunt en dus schoof ik opnieuw op richting Gouvy. Ter hoogte van kp 47.7 fotografeerde ik HLD 5540 met Z 297 Maastricht - Roma. Een deel van de trein is overbelicht, zodat het moeilijk is om een beeld te krijgen van de samenstelling.

25. Gelukkig had ik de reflex om ook een foto tegen de rijrichting in te nemen: het voorlaatste rijtuig is voor ons Belgen ongetwijfeld het interessantste: een NMBS-rijtuig van het type I5 Bc (couchetterijtuig).

26. Foto 26 zou zonder coronacrisis misschien al definitief tot het verleden hebben kunnen behoren, maar in Halle zijn de werken aan de nieuwe Zuidbrug opgeschort en vermits ik geen onnuttige verplaatsingen maak, weet ik niet eens of deze oude spoorwegbrug van lijn 94 ondertussen afgebroken is. De meeste Hallenaars weten trouwens niet dat dit ooit een spoorwegbrug is geweest. Toen in 1930 het kanaal Brussel - Charleroi verbreed werd, met zwaaikom in Halle, werd lijn 94 verlegd, zodat deze brug kon worden ingepalmd voor het wegverkeer. De bruggen die deze brug vervingen, werden bij de vernieuwing van de stationsomgeving trouwens ook al vervangen.

27. Het oude station pronkt nog, er liggen nog schepen op het kanaal. Halle, 10.02.1989.

28. Op dezelfde 10.02.1989 rijdt MR 234 als E 6614 Leuven - Manage op het ondertussen verdwenen deel van lijn 96, met op de achtergrond de oude kanaalbrug(gen) die verdwenen bij de aanleg van de lijn 96N.

29. Helemaal op de brug sleept HLE 2241 E4520 Brussel-Noord - Quévy, een P-trein, met M4-rijtuigen die toen nog niet werden weggezet als oncomfortabel en lawaaierig, zoals ik vandaag in Op de Baan lees.

30. En een mooie om te eindigen (voorlopig): HLE 1806 met E 248 Köln-Hbf - Paris-Nord. Ondertussen sta ik bij kp 14.9. Let ook op de charmante keet…

02-04-2020 om 15:50 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
30-03-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 55 (foto 11 - 20)

11. Op 04.02.1989 stapten we in Ekeren (en Sint-Mariaburg). Station en stationsplein van Ekeren.

12. Maar de wandeling sloten we af in Sint-Mariaburg: dit is de Y.Sint-Mariaburg met bijhorend seinhuis.

13. In Sint-Mariaburg passeerde deze Amsterdammer E162.

14. Amper drie dagen later (07.02.1989) zaten we alweer in een andere hoek van het land. Dit is de oude spoorwegbrug van lijn 109 over de Samber, net voor Lobbes bereikt werd.

15. En zo zag deze brug er aan de bovenzijde uit.

16. Op 09.02.1989 trok ik op fotosafari richting lijnen 43 en 42. HLD 5517 sleept Z 7233 Jemelle - Liège-Guillemins in Poulseur. Helemaal rechts bemerk je nog net het stationnetje van Poulseur.

17. En dit geeft al een duidelijker beeld van het station van Poulseur.

18. De loc van de CFL 1804 sleept een goederentrein op lijn 42 kp 48.3. Dat is in de buurt van Stoumont. De trein lijkt me wat verrast te hebben, want gekadreerd kun je dit moeilijk noemen. Het achterliggende landschap verzacht de pijn.

19. Dezelfde trein, na doorrit.

20. Opnieuw een CFL-loc (1816) met Z 117 Liège-Guillemins - Luxemburg ter hoogte van kp 48.3 op lijn 42.

30-03-2020 om 11:07 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
28-03-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 55 (foto 1 - 10)

01. Op 02.11.1988 fotografeerde ik lijn 123 tussen Braine-le-Comte en Edingen. Het lijkt erop dat ik een spoorloper was, maar de lijn was sinds 29.05.1988 buitendienstgesteld tussen Edingen en Braine-le-Comte. Ooit was dit een roemrucht onderdeel van een verbinding tussen Vlaanderen en de Waalse steenkoolbekkens, maar het deel tussen Braine-le-Comte en Edingen overleefde IC-IR in 1984 niet.

02. Wisten we veel toen we hier op 31.10.1988 de trein namen dat Labuissière enkele jaren later in het nieuws zou komen n.a.v. de Dutrouxstory…

03. Op 02.11.1988 kon ik MR 158 fotograferen: dit is E1562 Antwerpen-Centraal - Tournai op lijn 94 (kp 40.1 - buurt Silly). De trein rijdt hier over het nieuw in dienst gekomen deel van lijn 94.

04. Op dezelfde plek kwam ook MR757 voorbij, als E1588, Tournai - Antwerpen-Centraal.

05. Armseinen in Herentals op 16.11.1988.

06. En een slokje avondsfeer in hetzelfde Herentals.

07. Een weinig sprekende foto van het station in Gedinne. Misschien interessant voor liefhebbers avn oude Ford Escorts…

08. MW 4509 zal ons oppikken in Gedinne op 10.12.1988. Dit is TT 7635 Bertrix - Dinant.

09. En blijkbaar heeft Dinant wat minder last van de mist dan Gedinne.

10. Op 31.10.1988 nam ik deze foto van lijn 108 in Peissant. Het overblijvende stukje 108 (Y. Mariemont - Binche) heeft vandaag zelfs een IC-verbinding met Brussel en Turnhout. Peissant (eigenlijk het hele deel Binche - Erquelinnes) behoort hier al definitief tot de spoorweggeschiedenis.

28-03-2020 om 17:18 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
27-03-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto's overweg13 overzicht

In bijlage vind je een bestand dat het mogelijk moet maken om foto's in de gepubliceerde ttb-mappen op eenvoudige wijze terug te vinden.

Bijlagen:
foto's trein en bus.xlsx (265.7 KB)   

27-03-2020 om 12:07 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
17-03-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 54 (deel 1)

01. Op 30.08.1988 trok ik op fotosafari naar lijn 40. Een geschikt fotopunt vinden was niet zo eenvoudig. Ik kwam eerst in de buurt van kp 8.9, maar een reeks lelijke garageboxen dreigden de plaatjes te verknoeien. De eerst gefotografeerde trein was MR 389 die als E 689 reed tussen Maastricht en Knokke. Lezers weten ondertussen al dat deze trein in Landen gekoppeld werd aan een treindeel uit Genk, dat naar Blankenberge reed.

02. MR 434 reed als E 661 van Knokke naar Maastricht.

03. Uiteraard rijden op deze lijn ook heel wat goederentreinen en even uiteraard kan ik hierover alleen maar een schrijnende onwetendheid etaleren. Maar HLD 5533 komt hier toch nog goed tot haar recht.

04. Het is altijd prettig als je ook iets redelijk onverwachts kunt fotograferen. Nee, dit is geen poging om goeie ouwe 4612 elektrisch te laten rijden: na zijn carrière op de Henegouwse secundaire lijnen en diensten werd het autorailke door de dienst ES verbouwd tot een voertuig waarmee men tot in de hemel kon reiken, bijna toch… We bevinden ons ondertussen ter hoogte van kp 9.9.

05. MR 434 komt vrij snel terug uit Maastricht, waar een tweede break is aangekoppeld: E 690 naar Knokke.

06. Een wat slordige foto van MR 383 als E662 naar Maastricht.

07. Even later passeert HLD 5507 richting Visé. Ik weet dat er spoorwegliefhebbers zijn die een absolute hekel hebben aan rode eindseinen (op foto's…) maar toen moest de graffitiplaag nog komen…

08. Lang liet de terugkeer van de 5507 niet op zich wachten, deze keer wel met een trein achter zich aan.

09. HLE 2760 sleept E 297 Maastricht - Milaan. Lang zal haar opdracht niet duren, want in Liège-Guillemins zal een HLD 55 de trein, die in de loop van de jaren altijd korter en korter is geworden, overnemen.

10. Op 10.09.1988 organiseerde GTF nog eens een rondrit, deze keer voornamelijk over de lijnen 42 en 163. De trein is samengesteld met de autorails 4407 en 4510, die hier pas tegen het einde van hun carrière arriveerden, grotendeels ter vervanging van de tot op de draad versleten motorwagens van de reeks 43. De dag begint erg mistig, zoals we hier zien in Morhet. We vertrokken in Libramont en eindigden in Arlon.

11. We konden rustig van ex-stationnetje naar ex-stationnetje rijden: Bourcy. Moeilijk was dat niet: het gedeelte Gouvy - Bastogne-Sud was sinds 1984 zonder reizigerstreinen gevallen.

12. Nog eens Bourcy.

17-03-2020 om 17:12 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
16-03-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 54 (deel 2)

13. De zon is er ondertussen doorgekomen: een ronduit historische foto in Gouvy, bij de splitsing van de lijnen 163 links (Gouvy - Libramont) en 42 rechts (de lijn naar Luxemburg).

14. Toen ging het over de grens, tot Troisvierges. Het was mijn eerste uitstap met een telelens en dat zul je merken in de volgende foto's.


15. Uiteraard nog in Troisvierges: het lijkt wel op een miniatuurbaan, met de tunnel, de seinen, de eenzame wagon.

16. Loc 1604 van de CFL is net aangekomen met een stoptrein (?) uit Luxemburg. Het zichtbare rijtuig (en waarschijnlijk ook de volgende) is een Wegmann van de CFL, die ooit ook instonden voor sommige treinen van de verbinding Liège-Guillemins - Luxemburg. Echt comfortabel heb ik ze nooit gevonden: de zitjes vielen dan nog enigszins mee, het interieur was spartaans ingericht en het rijgedrag was ondermaats.

17. Trosivierges.

18. Onze 5529 sleept trein Z 296 Milaan - Amsterdam, met Italiaanse rijtuigen. De 5529 is uitgerust met een elektrische installatie voor de voeding van rijtuigen. Dat alle treinen daarop konden terugvallen was een vereiste van de UIC en dat noopte de NMBS tot de aanpassing van een reeks 55'ers: het treingroen verdween en werd vervangen door blauw om dit duidelijk te maken.

19. Nog even experimenteren met de telelens. De 1604 en de 4510 zusterlijk in een typische spoorwegloods.

20. De Luxemburgse 1803 (bemerk de overeenkomst met onze 55) sleept een trein Liège-Guillemins - Luxemburg. Deze trein is samengesteld uit M2-rijtuigen, alle in de nieuwe bordeauxrode schildering. Bij de invoering van de IC-IR-dienst in 1984 bestonden deze treinen uit I1-rijtuigen, wat niet bepaald een aantrekkelijke aangelegenheid was. De vervanging door M2-rijtuigen werd destijds als een echte vooruitgang gezien…


21. Hetzelfde anders.

22. De uitstap loopt ten einde: in Luxemburg staat MR 100 klaar als stoptrein naar Kleinbettingen.

23. Op 18.10.1988 fotografeerde ik het station van Rixensart, het gebouw staat vandaag nog overeind, maar de halte is een honderdtal meters opgeschoven, richting Brussel, in het kader van de GEN-werken. In die tijd kloeg men nog niet over lage perrons.


24. MR 315 keert uit Arlon terug naar Brussel-Zuid, als E 991. Rixensart is de plaats van het gebeuren. De achtergrond is niet bepaald aantrekkelijk.

16-03-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
10-03-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 53 (deel 1)

01. Op 14.05.1988 reed een speciale trein, getrokken door de 204.004 en 204.003 (5404 en 5403, al betwijfel ik dat het zo eenvoudig was), voor de gelegenheid in hun historische livrei. De stop in Heer-Agimont leverde dit mooie plaatje op, met de 204.004 in koppositie. Amper 14 dagen later zou het doek hier definitief over het reguliere reizigersverkeer vallen, want op die datum werd het deel van lijn 154 tussen Dinant (Y. Neffe) en Givet voor reizigers gesloten. Enkele jaren later ondernam de CF3V een poging om hier met toeristische treinen te rijden, maar dat initiatief bloedde al snel dood. Met de regelmaat van een klok verschijnen in de (vooral locale) pers berichten over een heropening, maar veel verder dan intentieverklaringen komt men voorlopig niet.

02. Op de volgende foto is de 204.004 losgekoppeld, zodat de 204.003 nu de show kan stelen.

03. De verlichtingspaal staat lelijk in de weg…

04. In Bertrix is er plaats genoeg om beide locs zusterlijk naast elkaar te laten poseren.

05. Deze K3-rijtuigen maakten jarenlang de dienst uit op de verbinding Oostende - Liège - Welkenraedt, maar de komst van de M4-rijtuigen betekende een heuse degradatie naar minder belangrijke verbindingen. Het was een reeks van 100 rijtuigen die tussen 1956 en 1958 door de CW Mechelen geproduceerd werden. De reeks telde alleen tweedeklasrijtuigen, omdat men voldoende eersteklasrijtuigen en rijtuigen met bagageafdeling van de (veel) oudere K1-rijtuigen kon moderniseren om min of meer homogene rijtuigstellen te vormen.

06. Lijn 154 was nu eenmaal een internationale spoorlijn en dus werd gereden met rijtuigen voor internationaal verkeer: de I1-rijtuigen werden vrij snel na de oprichting van de NMBS gebouwd, in de jaren 1930, samen met uitgebreide andere reeksen metalen rijtuigen (K1, L, M1) voor het binnenverkeer. Ook voor deze I1-rijtuigen zou het verhaal aflopen: in de loop van 1988 werden de laatste rijtuigen geschrapt.

07. Nochtans hadden deze rijtuigen vanaf 1974 nog nieuwe bogies van het type Schlieren 27 gekregen…

08. Ook in Bertrix ontmoeten we mw 4504 met trein 7686 Bastogne - Virton. Op de achtergrond zien we een deel van een pakwagen van de reeks 17101 - 17108, gebouwd in 1938. De NMBS beschikte over pakwagens van 18, 15 en 14 m. Deze pakwagen behoorde tot de 15 m lange reeks. Deze pakwagen reed mee om de deelnemers tijdens de uitstap te ravitailleren.

09. Vonêche had net als Pondrôme de invoering van IC-IR in 1984 overleefd, maar tien jaar later werden beide halten toch definitief gesloten. De schrapping van beide halten maakte een hele regio OV-arm, want ook de TEC liet zich niet onbetuigd als het om "reorganisaties" in deze streek aankwam.

%%FOTO10%%%

10. In Beauraing ontmoetten we de 4505 met trein 7616 Dinant - Libramont. Deze treinen reden om de 2 uur; in combinatie met die andere dienst om de twee uur Virton - Bastogne, kon men elk uur rijden tussen Bertrix en Libramont.

11. Een dag later, op 15.05.1988, fotografeerde ik deze 1206 met E 778 Tournai - Schaarbeek. Het stuurstandrijtuig zit onmiddellijk achter de loc. In deze periode werden de locs van reeks 12 vaak ingezet op de verbindingen Antwerpen - Kortrijk en Tournai - Schaarbeek. Ik vind in mijn notities combinaties met M4 en M5.

12. Op diezelfde 15.05.1988 trokken we blijkbaar op uitstap, want dit is ms 838 als trein 637 Oostende - Roosendaal in Kijkuit. Erg goed voorbereid ziet deze foto er niet uit…



10-03-2020 om 16:49 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
09-03-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 53 (deel 2)

13. Op 28.05.1988 brengt een uitstap van GTF ons naar Quiévrain: de 6034 heeft voor de gelegenheid zijn oude nummer (210.034) teruggekregen. In vergelijking met vandaag ziet het station er nog vrij goed uit, al groeiden er ook toen al bomen op het dak. Het station is een grensstation (geweest) en is daarom wat groter uitgevallen.

14. Andere hoek: het bijgebouw met toilet staat nog overeind. Links zie je een halve snuit van een stuurstandrijtuig M2 en de enige persoon op de foto is Roland, met wie je altijd een interessante discussie kon hebben over OV-politiek. Kon, want de man is al vele jaren overleden.


15. Een familiefoto van de prototypes van de reeks 60 (6001 - 6006). De 6002 ontbreekt op het appel. De schrapping van deze elegante machines (het lijken wel gekrompen exemplaren van de reeks 51) zou gebeuren in de jaren 1988 - 1989, behalve de genoemde 6002 die al in 1987 van het toneel verdwenen was. Het spijtige aan al die uitstappen was, dat ze meer en meer op een laatste bezoek aan een stervende begonnen te lijken. De 6005 was, net als de 6215, bij wijze van proef uitgerust om elektrische verwarming te leveren aan te slepen rijtuigen. Het ging om een experiment dat niet zo lang liep.

16. Nog op 28.05.1988 kwamen we ook in Zwevegem: achteraan de trein hangt nog steeds de 210.034, vooraan hangt de 6048. De rijtuigen zijn M1-rijtuigen, die na de invoering van IC-IR nog nauwelijks een rol speelden.

17. Het stationsgebouw van Zwevegem.

18. De trein bereed ook lijn 86. In 1984 werd eigenlijk alleen het deel De Pinte - Ronse nog volwaardig bediend, het gedeelte Ronse - Leuze werd om de twee uur bediend, een bediening die het tien jaar lang zou uithouden. Eén van de stations op dit lijngedeelte is Frasnes-lez-Anvaing, het oorspronkelijke Frasnes-lez-Buissenal.

19. Zelfde dag, zelfde tijd, zelfde station.

20. Bijna een maand later (19.06.1988) stappen we in de buurt van Leupegem. HLD 6220 sleept Z5211 Gent-Sint-Pieters - Ronse. De trein heeft net Oudenaarde verlaten, getuige het bekende silhouet van de Sint-Walburgakerk.

21. Interessant punt op de lijn 86 is de Y.Leupegem, waar lijn 85 (in die dagen nog tot Ruien: kolengestookte elektriciteitscentrale) aftakte. HLD 6222 sleept Z5240 Ronse - Gent-Sint-Pieters.

22. HLD 6311 met Z 5214 Gent-Sint-Pieters - Ronse, het afbuigende spoor is dat van lijn 85.


23-24. Op 26.06.1988 stapten we in Weismes, de lijn 45 is al een 5-tal jaar buiten dienst, al zal er nog een opflakkering komen: het jaar nadien zal ze helemaal opgekalefaterd worden voor de diensten van de NMBS. Het einde van de lijn (zie hier) is een onwaarschijnlijke reeks van vallen en weer opstaan en… vallen.

09-03-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • Veldegem - Gits (Via Brugensis)
  • 8 oktober 2024 - Sint-Joris-Weert - Tervuren (GR Dijleland)
  • 19 september 2024 - Marneffe - Warnant-Dreye (GR412)
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573

    Archief per maand
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!