Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
20-06-2020
ttb map 58 (foto's 31 - 40)
31. We bevinden ons nu aan de Y.Heike, waar de lijn 54 aftakt van lijn 53. Het is uiteraard nog altijd 22.05.1991. HLD 5110 sleept Z 4223 Mechelen - Dendermonde. Hij bevindt zich al onherroepelijk op lijn 53 - gelukkig.
32. Nog maar eens de wijnrode 717, met E 2040 Leuven - Sint-Niklaas. Het lijkt er wat op dat ik me hier op gevaarlijk terrein begeven heb, maar ik veronderstel dat ik beschermd werd door de overweg.
33. Na enkele uren is het bijna verrassend dat je nog eens een ander stel kunt fotograferen: door de spits zijn de namiddagsamenstellingen gegroeid, zoals hier te zien is bij E 2015 Sint-Niklaas - Leuven.
34. Ter afwisseling: HLE 2231 sleept een stel K3-rijtuigen; alleen het laatste rijtuig is een K1-rijtuig AD, zelfs met uitkijkpost.
35. En wat later verschijnt HLE 2505 met een stel M2-rijtuigen aan de haak: dit is E 4093 Mechelen - Dendermonde.
36. Zo zag de Y.Heike er in 1991 uit. We kijken in de richting van Mechelen, links liggen de sporen van lijn 54 (Y. Heike - Sint-Niklaas), rechts die van lijn 53 (Leuven - Schellebelle).
37. Ook mr 740 maakt voor de derde keer zijn opwachting, nog altijd in dezelfde IR-dienst Leuven - Sint-Niklaas: E 2041 Leuven - Sint-Niklaas.
38. Mr 270 zit vooraan in IR 1765 Turnhout - Poperinge. Het was ongetwijfeld de verbinding van IC-IR die het meest tot de verbeelding sprak.
39. Om de fotosafari af te sluiten, nog een erg technische foto. Zo technisch, dat ik de uitleg aan de specialisten overlaat, al vermoed ik dat het wat te maken heeft met het afsluiten van de stroom.
40. Op 26.05.1991 waren we alweer in Yvoir, waar ik deze .5305 kon fotograferen met een goederentrein, ter hoogte van OW 112, met de kenmerkende sensoren die moeten vermijden dat de overweg dichtgaat op het moment dat er zich nog voertuigen op bevinden.
21. Deze foto van 1.002 werd genomen langs lijn 96 kp 17.6 op 05.05.1991.
22. Dan is het weer tijd voor een safari, langs lijn 54 deze keer: mr 717 rijdt als IR 2037 van Leuven naar Sint-Niklaas, lijn 54 kp 6.9.
23. Mr 072 is dan weer IR 2012 Sint-Niklaas - Leuven, op dezelfde plaats. De brem toont zich op zijn best, nu het zonnetje even door de wolken komt.
24. Mr 740 zit vooraan in IR 2038 Leuven - Sint-Niklaas. Ondertussen sta ik bij kp 5.6.
25. Mr 717 keert terug als IR 2013 Sint-Niklaas - Leuven. Kp 5.8.
26. Voor echt interessante foto's was het eigenlijk beter om de Y. Heike op te zoeken. Ik zakte dan ook langzaam die richting uit, vandaar dat de spoorlijn hier dubbelsporig is. We bevinden ons nog altijd op lijn 54, kp 5.6. Deze .6300 met goederentrein kwam toch wel als een verrassing.
27. Ook de 740 passeert voor een tweede keer de revue: IR 2014 rijdt van Sint-Niklaas naar Leuven, we zijn weer wat opgeschoven naar kp 5.4.
28. En dan komen de interessante treinen: HLE 2207 sleept P 4085 Leuven - Sint-Niklaas. Zoals sinds de invoering van IC-IR gebruikelijk was, was deze P-trein samengesteld uit K3-rijtuigen, die voordien het mooie weer maakten op de verbinding Oostende - Welkenraedt. Deze P-treinen mag je gerust beschouwen als hun zwanenzang.
29. Toch kunnen er in volle spits af en toe goederentreinen tussengeschoven worden: HLE 2105 bevindt zich met zijn sleep pal op Y. Heike.
30. Om deze reeks af te sluiten, nog snel even de staart van P 4274 Sint-Niklaas - Leuven.
11. Op 10.04.1991 stapten we langs de GR van de Vesdre en zo kwamen we ook aan het mooie vroegere stationnetje van Chaudfontaine. Laat je niet misleiden door het opschrift Gare, want het station is op dat ogenblik al ongeveer 7 jaar gesloten. Het gebouw werd op straathoogte gebouwd, de perrons (en lijn 37) liggen hoger. Het is waarschijnlijk niet nodig om te vermelden dat Chaudfontaine sinds 03.09.2018 opnieuw geopend is voor reizigers. Een wijze beslissing, maar we hebben er wel lang op moeten wachten.
12. Het tweede station dat we op onze tocht tegenkwamen was dat van Trooz. Op de achtergrond is nog de korte tunnel van Trooz te zien.
13. Mr 088 rijdt over de brug van de Vesder als L 7837 Verviers-Palais - Liège-Palais. We vinden ons nu ongeveer aan de andere zijde van de tunnel van Trooz.
14. En op dezelfde brug zien we HLE 2701 met een stel M4-rijtuigen, dat voor het grootste deel verborgen blijft: dit is IC 538 Welkenraedt - Oostende.
15. Op 12.04.1991 waren we dan in de buurt van Bütgenbach, met zijn erg elegante viaduct in lijn 45.
16. Deze lijn 45 kronkelt rustig in de buurt van Weywertz
17. Op 04.05.1991 wordt de gerestaureerde stoomloc 1.002 op het publiek losgelaten, met een stel rijtuigen dat doet denken aan de tijd van de roemruchte internationale treinen.
18. Op naar de oude OW13 van lijn 94 dan. Eerst passeert nog deze 2745 met IC 762 Schaarbeek - Moeskroen. De overweg is opgebroken en het huis - ons oud huis, zoals we het in de familie nog altijd noemen in 2020 - is afgebroken.
19. En dan is het grote moment aangebroken: de 1.002 met zijn historisch verantwoorde sleep rijtuigen op een plaats waar ik dit soort locs in mijn jonge jaren dagelijks voorbij zag rijden. Wist ik veel dat voor deze (en andere) locs het herfsttij al was aangebroken.
20. Later op de dag zien we deze loc dan op lijn 96 (kp 14.5). Ik kan me met de beste wil ter wereld niet meer herinneren welk traject deze trein die dag gereden heeft, laat staan dat ik nog zou weten hoe de trein hier op deze plaats terechtgekomen is.
01. Ongetwijfeld heb je het al gemerkt: op het einde van map 57 zetten we de stap van de sombere winterdagen naar de zonnige lente. En we gaan nog een hele tijd op dat elan door. Mr 172 is L 5287 Mechelen - Gent-Sint-Pieters, op 13.03.1991, lijn 53 kp 17.2.
02. En dat festival van klassieke tweeledige stellen gaat nog even door: mr 205 rijdt als L 5263 van Gent-Sint-Pieters naar Mechelen.
03. Mr 644 rijdt als IR 1787 Poperinge - Turnhout, op dezelfde plaats. De hoeveelheid tweetjes is meteen ook een stuk verklaard: zowel de stoptreinen als de IR-treinen bestonden uitsluitend uit klassieke stellen. Vergelijk met de huidige toestand, al hebben de desiro's uiteraard de taak van de klassiekjes overgenomen. Kp 17.2.
04. In de andere richting passeert mr 657 als IR 1762 Turnhout - Poperinge. Kp 16.8.
05. Als je enkele uren langs dezelfde spoorlijn doorbrengt, dan is het normaal dat eerder gefotografeerd materieel nog eens de revue passeert. Dat was hier het geval met mr 205 dat nu als L 5288 van Mechelen naar Gent-Sint-Pieters boemelt. Kp 15.4.
06. Het was altijd prettig als je eens een stelletje zag met horizontale lichten, zoals dit 267, aan de staart van een lange L-trein 5264 Gent-Sint-Pieters - Mechelen. Kp 15.5.
07. En af en toe passeert ook nog eens een verrassing, zoals deze 7355 met een reeks goederenwagons. Kp 15.5.
08. De overweg uit de vorige plaatjes: een in die tijd klassiek voorbeeld.
71. Het is meer een winterse sfeerfoto dan een spoorwegfoto, maar dit is wel degelijk het station van Dave-État, het huidige Dave-Saint-Martin, zelfs met een bijna volledig verscholen trein en een glimp van een schuilhuisje.
72. Dit is nog eens mr 155, deze keer met L 7761 Namur - Ciney (lijn 162 kp 67.3)
73. Een minstens om 2 redenen interessante foto: kijk maar eens naar de erg oude perronverlichting en ook naar de oude aanduiding Dave-État.
74. Nog even wat treinen dan: mr 318 met IC 988 Luxemburg - Brussel-Zuid, lijn 162 kp 67.0. Nog altijd op 16.02.1991. We staan nu aan de andere zijde van Dave, want we zijn wat opgeschoven richting Namur. Interessant vergelijkingsmateriaal tussen deze foto en de volgende: de mr 80 (Breaks) waren niet van in het begin uitgerust met een verwarming van de koppeling, wat tot erg vervelende toestanden leidde bij winterweer. In eerste instantie werden de koppelingen afgeschermd (mr 318) door een inderhaast gefabriceerde bak die over de koppeling ging.
75. Mr 317 heeft deze bak niet: vermoedelijk is de verwarming hier intussen ingebouwd. Dit is trouwens IC 961 Brussel-Zuid - Luxemburg.
76. Gedaan met de wat sombere winterplaatjes dan: dit is het stationnetje van Berzée op lijn 132 Charleroi - Mariembourg. De foto is genomen vanop de voetgangersbrug die toen alle sporen en het emplacement overspande, van station tot de kerk van Berzée. Het emplacement verdween later en nu blijft alleen nog een korte voetgangersbrug over de twee overblijvende sporen over. (24.02.1991).
77. En toen ondernam ik een van mijn eerste fotosafari's. Op 13.03.1991 trok ik naar lijn 53 Schellebelle - Mechelen - Leuven en wei in de buurt van Baasrode-Zuid. Het begint met deze goederentrein, getrokken door HLD 5142. Lijn 53 kp 17.2.
78. Mr 172 is dan weer L 5262 Gent-Sint-Pieters - Mechelen, 13.03.1991, kp 16.8.
79. Mr 662 rijdt als IR 1786 Poperinge - Turnhout. Lijn 53 kp 17.0
80. Om deze map af te sluiten: mr 652 als IR 1761 Turnhout - Poperinge, kp 17.2 van lijn 53.
61. mr 137 rijdt hier als L 7759 van Namur naar Ciney. Deze beperkte en opvallende reeks werd indertijd precies gebouwd t.g.v. de elektrificatie van de lijnen 161 en 162. Zoals alle materieel raakten ze echter al snel verspreid over het hele net. De kasten in roestvrij staal waren opgebouwd volgens het Budd-procédé. Deze foto dateert van 16.02.1991 en werd genomen op lijn 162 kp 67.9. Zoals je merkt aan het bord DAV bevinden we ons hier in de buurt van Dave-État. Tegenwoordig heet het hier Dave-Saint-Martin.
62. De vorige foto's hadden wat last van de opdringerige bovenleidingspalen; dat probleem was hier grotendeels opgelost. MR 301 rijdt als IC 986 van Luxemburg naar Brussel-Zuid. Lijn 162 kp 68.0.
63. mr 330 rijdt dan weer in de andere richting als IC 959 Brussel-Zuid - Luxemburg. Je vraagt je natuurlijk af waarom ik geen andere standplaats opzocht, als het duidelijk was dat de bovenleidingspalen storende elementen zouden kunnen zijn. Ik herinner me vooral dat het hier een zoeken en tasten was; zoals altijd was ik te voet en dat reduceert je actieradius sterk. Vandaar. Overigens was het ontbreken van zon een bijkomende factor die maakte dat ik toch niet zo gelukkig was met deze uitstap.
64. Het probleem van de standplaats lijkt wel opgelost in deze foto: MR 063 rijdt als L 7783 van Ciney naar Namur. Lijn 162 kp 68.0.
65. En dit mag er ook zijn als fotoplaats: dezelfde 063 rijdt nu als L 7760 van Namur naar Arlon. Lijn 162 67.8.
66. Prijsbeest van vandaag is deze gele 2024 met E 95 Brussel-Zuid - Basel aan de haak. Lijn 162 kp 67.5.
67. mr 314 rijdt dan als IC 987 van Luxemburg naar Brussel-Zuid. Lijn 162 kp 67.4.
68. En de wijnrode breaks voelden zich erg goed thuis op deze verbinding Brussel-Zuid - Luxemburg. Dit is IC 328, kp 67.5.
69. Het soort foto's dat ik al mijn hele leven veel te weinig neem: mr 155 rijdt als L 7787 van Arlon naar Namur. Tegenwoordig zijn die lange L-diensten opgesplist in 3 (Namur - Ciney, Ciney - Libramont en Libramont - Arlon, maar toen reed men om de 2 uur het volledige traject. Lijn 162 kp 67.5.
70. En ten slotte nog deze 2743 met een 21 aan de haak. Ik was wat verrast door hun komst en stond eigenlijk helemaal niet klaar. Toevalstreffer; ik laat het aan jullie oordeel over of het ook een echte voltreffer is. Zelf vind ik van niet...
51. Mr 835 rijdt als IC 813 Brussel-Nationaal-Luchthaven - Saint-Ghislain. We bevinden ons nog altijd langs lijn 96, tussen Halle en Lembeek
52. En toen was het tijd voor wat experimenteren. Om te beginnen deed ik iets wat waarschijnlijk niet mocht: ik stapte een eindje langs het stukje A8 dat ook bekend staat als N203a of Zuidelijke Ring tot Halle, tot de brug over het kanaal Brussel-Charleroi. Uiteraard liep ik niet op de rijweg. Op de 3 volgende foto's zie je duidelijk de ondertussen afgebroken spoorwegbrug van lijn 94 over dat kanaal en de bekende Sint-Martinusbasiliek van Halle, met het miraculeuze beeld van de Zwarte Lievevrouw. De trein is hoogstwaarschijnlijk een L-trein naar Leuven, maar ik heb spijtig genoeg geen gegevens genoteerd.
53. Op de tweede foto is een losse loc van reeks 18 te zien
54. Op de derde foto is hoogstwaarschijnlijk een L-trein naar Tubize (of Braine-le-Comte) te zien. Het zou eventueel ook een IR naar Binche kunnen zijn, maar ik denk niet dat die vaak met één enkel stel reden.
55. Op 14.02.1991 fotografeerde ik in een besneeuwd landschap deze oude spoorwegbrug over de Demer in lijn 30 (Zichem - Scherpenheuvel).
56. Op dezelfde dag passeert mr 225 als 6459 Hasselt - Landen op lijn 35 kp 81.4. Zoals eerder al gezegd is dit een op het eerste gezicht eigenaardige verbinding Hasselt - Leuven - Landen.
57. En profiterend van het winterse landschap - toen kon dat nog - fotografeerde ik ook mr 762: dit is IR 1609 Antwerpen-Centraal - Liège-Guillemins, lijn 35 kp 81.6. Kenners zullen al uitgemaakt hebben dat dit in de buurt van Testelt is.
58. En mr 714 is op 14.02.1991 de tegenligger: IR 1635 Liège-Guillemins - Antwerpen-Centraal.
59. Aangetrokken door het winterse kader reed ik op 16.02.1991 richting Dave-État. De eerste trein die ik kon vastprikken was mr 219 met L7785 Arlon - Namur, lijn 162 kp 67.2. Ik was niet echt gelukkig met dit standpunt: de bocht leek dan wel ideaal, maar bovenleidingspalen strooiden roet in het eten.
60. Dat is ook nog het geval bij de volgende foto: mr 302 rijdt als IC 958 Brussel-Zuid - Luxemburg, nog altijd over lijn 162 kp 67.2.
Eerst even een belangrijke rechtzetting bij foto 34 van ttb 57, met dank aan Bibke. Dit is uiteraard niet de tunnel van Herbeumont, het is niet eens een spoorwegtunnel. De sporen liepen nl. boven op het talud. Je kunt hem op zijn best beschouwen als een tunnel door de spoorwegberm. Mijn excuses voor deze onvergeeflijke blunder.
41. Dit is dan het station van Évrehailles-Bauche. In 1990 gingen we hier met veel plezier een pint drinken, maar in 2020 is de taverne verdwenen. Het stationsgebouw zelf is overeind gebleven.
42. Met de volgende foto zijn we al enkele kilometers opgeschoven: deze brug bevindt zich bij kp 16.3, nog altijd van lijn 128. Dat zou in de buurt van Purnode moeten zijn.
43. En dan is er deze nog, bij kilometer 13.1.
44. Als mijn opzoekingswerk op oude stafkaarten correct is verlopen, moet dit de tunnel van Dorinne zijn.
45. In Dorinne (bij de halte Carrefour) hadden we een ontmoeting met deze 5581-65 van Autobus Latour. Het is een bus een Jonckheere met Volvomotor.
46. Even als tussendoortje het station van Alken, op lijn 21 Landen - Hasselt.
47. En dan weer naar het routinewerk: mr 815 maakt de dienst uit op IC 837 Saint-Ghislain - Brussel-Nationaal-Luchthaven. Het is ondertussen aan het winteren: 13.02.1991. De foto is genomen tussen Halle en Lembeek op lijn 96.
48. De 1806 sleept hier E 284 Amsterdam-CS - Paris-Nord. Tussenin zit een loc van de reeks 12. Op de achtergrond zie je de brug die de overweg verving waar op 02.11.1969 een internationale trein 285 in aanrijding kwam met een vrachtwagen. De Franse loc CC 40106 ontspoorde en moest ter plaatse, aan de voet van de berm, ontmanteld worden. Ze was nog maar net 3 maanden in dienst…
49. MR 710 rijdt als E 6613 Leuven - Tubize op dezelfde plaats .
50. De 2635 sleept een stel wagons geladen met auto's. Hopelijk zien de auto's er beter uit dan de loc, die toch wel een poetsbeurt zou kunnen verdragen… De treinbestuurder rijdt met de eerste panto tegen de draad en is op die manier vele jaren voorop…
31. HLD 6239 sleept een lang stel K1-rijtuigen: die vormen Z 2726 Schaarbeek - Lessen. Voor alle duidelijkheid: we zijn 10 jaar in de tijd teruggegaan: 03.09.1980. Dit is lijn 94 kp 17.2
32. En deze foto van HLD 6393 met Z 2796 Brussel-Noord - Denderleeuw ligt me echt wel nauw aan het hart. Dit was mijn actieterrein van 1955 tot 1967 (ik was amper 12 toen we verhuisden), het OW-huis van OW13 is na ons nog door één koppel bewoond geweest en ging daarna onherroepelijk tegen de vlakte. Ook deze foto dateert van 03.09.1980, plaats van gebeuren: lijn 94 kp 18, net voor Beert-Bellingen.
33. Iets meer richting Halle (kp 17.2, ter hoogte van de sinds mensenheugenis verdwenen OW12) zette ik HLD 6269 op de plaat, met Z 7727 Brussel-Noord - Ath. Deze trein bestaat uit M2-rijtuigen.
34. Terug op trektocht dan: met deze tunnel (geen spoorwegtunnel) duikt de N884 (Rue de Conques) onder de spoorlijn 163 door. Die liep boven op het talud.
35. Indrukwekkender is weliswaar het viaduct van Herbeumont, dat hier de vallei van de Semois overspant. Je kon ze ook enkele keren spotten in de tv-reeks La Trêve, die nog niet zo lang geleden ook door de vrt werd uitgezonden.
36. En dan wordt het hoog tijd dat ook de busliefhebbers even aan hun trekken komen. In Leerbeek fotografeerde ik op 21.10.1990 deze werkbus, die na de splitsing van de NMVB onder beheer van De Lijn gekomen was.
37. En op diezelfde dag namen we in Leerbeek deze bus op lijn HL: het is ab2041, een Van Hool A120, die - als ik het me goed herinner - ingezet werd vanuit stelplaats Het Rad.
38. Voor de aardigheid: busnummers werden toen nog duidelijk geafficheerd , ook in het achterste gedeelte van de bus. Waarom dat tegenwoordig allemaal niet zo belangrijk meer is, is me niet duidelijk. Het verschijnsel doet zich voor bij De Lijn en in mindere mate bij de TEC, bij regie en pachters.
39. Op naar de Bocq dan, waar we stapten op 02.11.1990. Deze brug over de Bocq in lijn 128 bevindt zich ongeveer ter hoogte van Évrehailles-Bauche, bij kp 16.2.
40. En vlakbij ligt ook deze brug, op enkele honderden meters van het station Évrehailles-Bauche, dat je in de volgende reeks te zien krijgt.
21. Nauwelijks 4 dagen later, op 16.08.1990, zaten we alweer in de Ardennen: mijn vrouw kon met veel geluk jaarlijks 3 weekends na elkaar, met de tussenliggende weken, in verlof gaan en dus moesten de verre uitstappen in die periode gebeuren. We zitten nu wel noorderlijker, in Gedinne. HLD 5407, met gevleugeld wiel, trekt een korte goederentrein, richting Bertrix.
22. Op dezelfde plaats passeert MW 4502 als TT7633 Libramont - Dinant, net voor hij in Gedinne halt houdt. Sein F15 laat een veilige doortocht toe - block 15 van Gedinne hield nog even stand.
23. Uit Bertrix (en vermoedelijk verder) sleept deze 5301 een goederentrein, terwijl wij staan te achten op de autorail die ons naar Dinant zal brengen. Het bordje met het nummer van de OW is interessant: het verwijst naar overweg 1 , wat niet meer of niet minder betekent dan dat dit de eerste overweg is sinds Y. Neffe(net voorbij Dinant). De hele lijn 166 heeft trouwens weinig overwegen.
24. Uit de andere richting komt MW 4509, samen met een nog rode MW, als TT 7618 Dinant - Libramont. Ik blijf hier eigenlijk de aanduiding TT gebruiken - ik ben er als het ware mee opgegroeid - maar de vermelding in het spoorboekje is ondertussen al lang verdwenen. Wel opnieuw opgedoken in het spoorboekje is de vermelding enkel tweede klas. Ik had de NMBS erop gewezen dat je dat niet meer kon weten - precies door het verdwijnen van die TT - en een tijdje later verscheen de melding opnieuw in het spoorboekje.
25. Nog wat dieper in het land dan: op 20.08.1990 fotografeerde ik het station van Lamorteau op de gesloten lijn 155 Virton - Montmédy. Het dorp zelf is minuscuul, maar het stationsgebouw is groot uitgevallen omdat het ook de douanediensten moest herbergen.
26. En op 22.08.1990 kruisten we lijn 162, tussen Ciney en Marloie, meer bepaald tussen Haversin en Aye, in het Bois de Franc-Lieu. Ik had geen ervaring met het fotograferen vanaf een brug over een geëlektrificeerde lijn en zeker deze eerste foto bevalt me niet echt: te veel draad. Het is MR 334 in zijn oervorm. De trein is een IC van Brussel-Zuid naar Luxemburg, bij kp 105.4. Het NGI stelt u kaarten ter beschikking op hun website, maar op de moderne kaarten heeft men geknoeid met de kilometerpalen langs de spoorweglijnen. Gelukkig kan je doorklikken naar klassieke kaarten waar de kilometerpalen, weliswaar op ouder kaartmateriaal, perfect terug te vinden zijn.
27. Wat meer zijdelings dan, maar enigszins gehinderd door de uitbundige begroeiing, komt een tweede break (een duo), die van Luxemburg naar Brussel-Zuid rijdt. (MR 431)
28. Nog wat later - vermoedelijk hebben we hier gepicknickt op de brug - komt HLD .5212, met zwevende cabine, gevolgd door een onbekende, niet-aangepaste loc. De punt voor het locnummer geeft weer dat de ketel voor stoomverwarming verwijderd is.
29. En nog eentje op deze plaats: HLE 2627 sleept een wat langere goederentrein.
30. Deze foto verscheen al eerder in map 7. Bij wijze van experimentje had ik enkele foto's laten afdrukken op het stilaan gangbaar geworden formaat 10 x 15. Vandaar. HLD 5105 sleept hier Z 2700 Schaarbeek - Tournai, bij wijze van proef uitgerust met SNCF-dubbeldekkers van het type VB2N. Dat laatste onder het nodige voorbehoud, want ik heb al eerder aangegeven dat buitenlands materieel voor mij een grote onbekende is. Het waren de eerste schuchtere stappen op het vlak van dubbeldekmaterieel van de NMBS.
11. Dit is lijn 208 in Zwijndrecht. Tegenwoordig is dat een 7 km lange lijn tussen Y. Ketenis-Zuid en Verb. Ashland, maar ik weet eigenlijk niet of dat in 1990 ook al het geval was. Alleszins blijkt uit een document uit de jaren 1970 dat de lijn 28 toen liep van de Y. Zwijndrecht-Fort tot Verb. Haelterman, goed voor 4.7 km. Ik denk dat dit ook de toestand was in 1990.
12. En toen ging het naar het jaarlijkse festival van de ASVi. (Zie ook: https://www.flickr.com/photos/petervangestel/12265438103 en https://www.youtube.com/watch?v=UzLtxJoh9Bo). Onder een stralende zomerzon kon ik o.a. deze stoomlocomotief van de NMVB 808 fotograferen in Thuillies. De loc sleept een GCI-rijtuig. We schrijven 11.08.1990.
13. Tweede beeld van dezelfde hoofdfiguren, met extra "doemp".
14. Ter hoogte van Lobbes Écoles dan: tram 9924.
15. Uit een andere gezichtshoek, dezelfde tram.
16. En nog een. Bekijk ondertussen ook nog eens de signalisatie van de NMVB: vernuftig in haar eenvoud, las ik er ooit eens over.
17. Wat moderner materiaal dan met deze 9974.
18. En nog moderner maar daarom niet meer gewaardeerd: ab2290. Op het moment van deze opname is de bus nauwelijks één jaar oud; hij zal dus de overgang van NMVB naar TEC nog meemaken en in feite het grootste deel van zijn carrière als bus van de TEC-Charleroi rondrijden.
19. Terug naar het dagdagelijkse toneel dan: MW 4503 is TT 7688 Bastogne-Nord - Virton, in Florenville. Het haltebord mag wel eens opgefrist worden, de motorwagen zelf ziet er nog patent uit. (12.08.1990)
20. Op dezelfde dag maakt ook de 4502 zijn opwachting in Florenville, als TT 7668 Virton - Bastogne-Nord.
01. Met map 56 eindigden we in Duitsland, bij een afscheidsrit van het type 204 (de latere reeks 54). Maar toen bleek dat ik een aantal foto's van de volgende map niet terugvond; gelukkig had ik de negatieven nog en kunnen we opnieuw aan de slag. We maken ons op voor de terugreis: deze foto werd genomen in Köln-Hbf, ter herinnering: op 26.05.1990.
02. Hier bevinden we ons al in Düren.
03. En Eschweiler.
04. Ter afsluiting nog de aankondiging in Brussel-Noord van de aankomst van onze trein. Zoals je ziet is het een van de langste plezierritten ooit. Misschien verdienden de 204'en ook wel een mooie memorial.
05. Ik ben ook nog weeramateur: je kunt je afvragen of deze foto genomen is voor de wolken of voor de trein. Dat is IC 787 op 02.06.1990 in Arbre, op lijn 94.
06. Wat later bevinden we ons vlak bij lijn 94. Mr 718 is het deel van IR 1564 Antwerpen-Centraal dat in Edingen is afgekoppeld en nu via Ath naar Geraardsbergen rijdt.
07. HLE 2158 valt dan weer de eer te beurt om IC 767 van Schaarbeek naar Moeskroen te slepen.
08. Ongetwijfeld stapten we op 02.06.1990 tot Mévergnies-Attre toen we geconfronteerd werden met de verregaande staat van onbruikbaarheid van de abri's aldaar. Aan de ene zijde van de spoorlijn stond dit compleet nutteloos geworden schuilhuisje (van Isobelec als ik me niet vergis). Ook toen al sloegen vandalen lustig in het rond. En deze schuilhuisjes waren een dankbare prooi in de handen van de vandalen.
09. Op het andere perron stond de wat robuustere winterversie. Ook daar is alles stukgeslagen wat maar enigszins breekbaar is. Het is natuurlijk makkelijk om de NMBS met de vinger te wijzen maar de echte oorzaak ligt uiteraard bij de vandalen en bij de onmacht van een samenleving om hier paal en perk aan te stellen.
10. En op 17.06.1990 fotografeerde ik deze dienstregeling aan de halte Wépion La Roseraie. Misschien denk je dat dit aansluit bij de vorige foto's, maar eigenlijk heb ik dit destijds gefotografeerd als een mooi voorbeeld van een erg bruikbare dienstregeling aan de halte. Het geheel doet primitief aan, maar de informatie is wel handig weergegeven. Ik denk dat het een van de eerste voorbeelden moet zijn van informatie die meer is dan een kopie van de vaak moeilijk leesbare dienstregeling, die trouwens alleen de belangrijkste halten vermeldt.
Onze gewone wandelactiviteiten hebben we voor langere tijd opgeschort - als tuinier zou ik maar al te graag schrijven dat ze in het water gevallen zijn - maar we hebben uiteraard niet stilgezeten. Al meteen bij de strenge (?) coronamaatregelen beslisten we om een boeketje wandelingen uit te zetten, van de eigen voordeur naar diezelfde voordeur. Dat is uitgemond in 9 tochten, variërend van 9 tot 23 km, met de nadruk op afwisseling en een hoge TWQ.
Je kunt ze allemaal raadplegen op routeyou: ik heb ze voor de grap allemaal Thuis aflevering zoveel genoemd. In het begin stonden ze eigenlijk alleen open voor wandelaars die in de buurt van de trajecten woonden, want vermoedelijk is wandelen buiten de eigen streek lang een niet-essentiële verplaatsing geweest, maar ondertussen kan iedereen deze tochten aanpakken, als je maar geen gebruik maakt van het openbaar vervoer, want daar krijgen we nog altijd de morbide aanbeveling om weg te blijven als het ook anders kan. Daar verbleken alle besparingsmaatregelen uit verleden en heden bij. Maar toch bevindt zich in de onmiddellijke buurt van de beginpunten altijd een goed bediende bushalte.
01. HLE 2512 sleept RE1664 op 04.04.1980 over lijn 96 tussen Buizingen en Lot. De brug op de achtergrond is die van de Alsembergsesteenweg. Ik stond blijkbaar op het nauwelijks gebruikte spoor dat de goederenkoeren langs lijn 96 verbond.
02. HLD5102 met Z7724 Schaarbeek - Ath, ook op 04.04.1980 over lijn 96A kp 10.2. Enkele van de overblijvende stoptreinen op lijn 94 werden inderdaad nog door gesleepte stellen uitgevoerd, voornamelijk als ze al uit Brussel kwamen of naar Brussel gingen.
03. De gele HLD5112 sleept een stel M1-rijtuigen, die op dat moment nog frequent werden ingezet, zelfs voor belangrijkere treinen als deze semi-directe 1814 Schaarbeek - Binche. Lijn 96 kp 10.2.
04. HLD5114 sleept Z2762 Lille - Schaarbeek op 04.04.1980. Lijn 94, ter hoogte van OW9.
05. Helemaal naar een uithoek van ons landje dan: HLD5306 sleept samen met een zusterloc een lange goederentrein over lijn 165, ter hoogte van kp 125.1.
06. En toch wat kleur op zo een koddig vierkant fotootje, genomen ergens in 1976 in Namur. HLD 5404 heeft zopas Z6536 Dinant - Namur aan het perron gezet.
08. HLD 6252 met Z 7762 Ath - Schaarbeek, met een typische samenstelling met 3 M2-rijtuigen. Lijn 94 OW9, op 04.04.1980.
09. En als afsluitertje: de trein uit foto 05, of toch de staart ervan. De laatste wagon bevindt zich nog net op het brugje van de Ruisseau de Saint-Rémy die zich wat verder in de Vire zal laten opgaan. Hier bevond zich de halte van Saint-Rémy.
71. Je hebt nog één sein te goed voor we naar Duitsland trekken: sein N32, nog altijd op 06.05.1990.
72. Ik herinner me eigenlijk opvallend weinig van deze uitstap, vermoedelijk omdat ik in het buitenland niet de referentiepunten heb die ik wel heb in België. De eerste foto van de 5407 is genomen in Düren. Het is een mooie 26ste mei in 1990.
73. Voor iemand die op dat moment voor het eerst in Duitsland komt, is alles nieuw. Dit is het station van Großkönigsdorf.
74. En zelfs een haltebord kan dan de interesse wekken. Großkönigsdorf is trouwens de plaats waar op 27.05.1983 (dus net geen 7 jaar voor onze passage) het Belgische I6-rijtuig 12639 is uitgebrand.
75. En zo komen we dan in Köln-Deutz, waar we samen met de Duitse treinliefhebbers ruimschoots aan onze trekken komen. Omdat ik over vreemd materieel toch weinig weet, laat ik de commentaar aan anderen over.
76. Gezellige sfeer en dus niet zo waardevolle foto. Maar al s je er nu eenmaal bent, schiet je toch maar wat plaatjes.
77. Aan historisch materieel was er trouwens geen tekort.
78. En af en toe viel er ook eens een reguliere (goederentrein) mee te pikken.
Twee keer dezelfde bus van de TEC op lijn 471 in Hondzocht (tussen Halle en Lembeek), één keer met de gewone film en één keer met de gelegenheidsfilm. Datum opname: 07.05.2020.
En als toemaatje 2 sprinters - de laatste is de 942 - als S 3380 Mechelen - Edingen op lijn 94 kp 16.2.
61. Bij de inrit van Vonêche (kant Gedinne) vonden we nog deze kandelaar, waarvan een deel verborgen wordt door de witte rook van de 29.013.
62. Als ik het me goed herinner, is deze foto wat verderop genomen. Ik vermoed dat ik voor één keer koppig een eigen standpunt koos, waardoor de trein hier min of meer tot een secundair motief gereduceerd wordt. Maar eerlijk, wie vindt dat al die vorige opnamen originele werkstukken waren, moet maar gauw wat anders denken: vermoedelijk bestaan van elk ervan tientallen min of meer gelijkaardige foto's. Want ik was daar uiteraard niet alleen, en vaak stonden we allemaal als een bijeengedreven kudde op enkele vierkante meters.
63. En dan is het prettig om ook die kudde eens in het vizier te nemen. Eerlijk gezegd was ik op dat moment die uitstappen al wat beu: het gebrek aan discipline bij een minderheid van de deelnemers en het daar uit voortvloeiende autoritaire gedrag van de organisatoren, waren er wat te veel aan.
64. Wat ons niet belette om verderop toch nog mooie foto's te maken. Exacte locatie onbekend.
65. Dat is trouwens eveneens het geval voor de volgende foto. En zo kwam een einde aan deze alles bij elkaar toch wel boeiende uitstap.
66. Terug naar de dagdagelijkse realiteit dan, op 06.05.1990. Ik vermoed dat deze en volgende foto's trouwens ook genomen werden tijdens een speciale rit over lijn 97. Maar dit zijn alleszins 2 treinen van de gewone dienst: mr 823 als IC 833 Saint-Ghislain - Schaarbeek en mr 671 als IR 2182 Tournai - Charleroi-Sud in het toch wel erg karakteristieke station van Saint-Ghislain.
67. Het station zelf komt nog iets beter uit de verf op deze foto.
68. Op naar Quiévrain dan, waar HLD 6273 L 8311 Saint-Ghislain - Quiévrain binnenrijdt. De rode lichten zijn misleidend: de treinbestuurder heeft die alvast opgezet voor de terugrit. Let ook op de opvallende aanwezigheid van wagons op het emplacement en uiteraard ook op de mechanische seininrichting.
69. Die mechanische seinen waren toen al uitzonderlijk genoeg voor individuele fotootjes, zoals hier van sein P32. Wat hadden die seinen toen nog eenvoudige identificaties!
70. Het volgende in het rijtje is sein O32. Bekijk vooral eens het laddertje waarmee onderhoudsmensen tot helemaal boven in het sein geraakten. Toen het sein dat vlak bij OW13 van lijn 94 stond, ontmanteld werd, kregen we een stukje ladder van een zestal sporten lang. Ik herinner me vooral hoe zwaar zelfs zo een beperkt deel was.
51. De 29.013 heeft zopas het station van Houyet verlaten. Ze bevindt ter hoogte van kp 15.5; op de achtergrond zie je nog het seinhuis dat op de spie tussen de lijnen 166 en 150 stond.
52. Het probleem met die uitstappen was dat je nergens de tijd kreeg om exacte posities te noteren. Referenties zijn hier het lange rechte stuk spoor en de brug op de achtergrond, maar waar precies ik deze foto nam - ergens tussen Houyet en Beauraing heb ik niet meer uit kunnen vissen. Evenmin weet ik om welke trein deze 4506 zich precies bekommert. Wat de locatie betreft: ik gok op kp 23.3, a.h.v. de brug en de hoogspanningsleiding. De trein zou er dan een zijn van de verbinding Dinant - Libramont.
53. Op dezelfde plaats stoomt even later de 29.013 met zijn sleep wagons voorbij, op tegenspoor. De zon laat ons deze keer in de steek. Gezien het grauwe begin van de dag, mogen we al tevreden zijn als de zon er af en toe op het geschikte moment door komt. Het is een element waar zelfs de puike TSP-organisatie geen rekening mee kan houden.
54. We bevinden ons nu al voorbij Beauraing, in de bekende lange bocht. De 5503 sleept samen met een zusterlocomotief van dezelfde reeks een echte goederentrein richting Bertrix en verder. Op de achtergrond bemerk je het station van Beauraing, waar de 29.013 zijn beurt staat af te wachten. De spotters stonden hier in een weide… of ze daar ook de toelating voor hadden is een andere vraag.
55. Op naar Pondrôme dan. De organisatoren van deze TSP-rit hebben zoals altijd prachtige fotostops ingelast, zoals hier net voor Pondrôme. Aan de rookpluim is te merken dat de trein hier poseert. We bevinden ons hier enkele honderden meters voorbij de uitgang van de Tunnel de Martouzin.
56. Even verderop dan; we hebben nu toeschouwers, al zijn ze er duidelijk niet gerust in.
57. We naderen nu het viaduct van Tanville. Iedereen die het al eens geprobeerd heeft, zal weten dat het niet simpel is om viaduct en trein in volled glorie te fotograferen. Hier staan we enkele honderden meters voor het viaduct.
58. En dit is nog een miniem eindje verder, richting viaduct.
59. Op weg naar Vonêche dan. De foto moet je - ondanks het mooie landschap - als een mislukking beschouwen. Je krijgt wel een mooie indruk van de lengte van de trein, maar precies daardoor sta je ook ver van de locomotief die erg onscherp op de foto staat.
60. Dan is deze aankomst (?) in Vonêche beter geslaagd. Het nog prachtige, authentieke stationsgebouw is de verzamelplaats geworden van spoorliefhebbers en - zoals dat meestal gaat bij dergelijke speciale ritten - buurtbewoners, al zijn die, gezien de ligging van het station, waarschijnlijk toch ruim in de minderheid. En ja, we zijn nog lang niet in ons eindpunt, dus ook in de volgende reeks zul je nog een vijftal foto's vinden van deze memorabele uitstap.