Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
18-03-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 75 (foto's 25 - 38)

25. MR 715 als L 5688 Tamines - Flémalle-Haute. Spijtig genoeg is het sein staat het sein niet volledig op de foto.

26. MR 736: losse rit.

27. 443: IC 939 Herstal - Lille-Flandres.

28. De 7859 heeft een zusterloc nodig om haar goederentrein de helling op te slepen.

29. 820: IR 3317 Essen - Jambes. Het laatste stel zag er niet uit door de kladden graffiti, maar die zijn min of meer goed verwijderd.

30. 771: P 8787 Charleroi-Sud - Namur.


31. 818: IR 3338 Essen - Jambes.

32. Op 06.04.2005stapten we in de Famenne. Het was al vrij donker toen deze bus op lijn 166a in Villers-sur-Lesse aan kwam rijden: ab 5632-23, een Mercedes O 405 van Transports Penning. De omstandigheden maakten dat de foto onscherp is.

33. AB4915, een Renault-EMI R 312 staat bij de eindhalte van lijn 9 Flawinne - Jambes. We waren hier inderdaad nog niet zo lang geleden. (09.04.2005)

34. Vierledige 834 op 15.04.2005 in Kapellenbos met L 2763 Antwerpen-Centraal - Roosendaal. Ook dit stel heb ik eerst van graffiti ontdaan, stilaan gaat de lol er voor de fotografen af.

35. Een lege rit van de 1102-63, een Van Hool A120P van de firma De Duinen in Lichtaart. (31.05.2005)

36. Van dezelfde firma deze 1102-76, een Van Hool New A600, ook in Lichtaart. (31.05.2005)


Nog een toemaatje: ab 4748, een Van Hool New AG300, in Putte (Moretuslei) - 15.05.2005. De afdrukken waren zo slecht dat ik ze niet in een map opgenomen had, maar de foto's op de cd bleken beter te zijn dan verwacht.

18-03-2021 om 18:35 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
16-03-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 74 (foto's 1 - 12)

01. Soms komen de bussen gewoon aan gereden, ook op plaatsen waar je dat niet verwacht, zoals deze 3321 (Jonckheere Communo) in de buurt van Turnhout op 18.08.2004. Vermoedelijk ging het hier om een technische rit als we mogen afgaan op de fluo-uitrusting van de chauffeur.

02. Deze Van Hool Linea fotografeerde ik bij het station van Aywaille op 21.08.2004. Ab 7011-10 behoorde toen toe aan de firma Bertrand.


03. CFL-loc 3013 sleept IR 119 Liers - Luxemburg op 21.08.2004 in de buurt van Quarreux op lijn 42. Het rijtuig achter de loc is Luxemburgs, de rest van de trein bestaat uit Belgisch materieel (I6, I10 en een pakwagen).

04. MR 775 in Brussel-Noord op 21.08.2004 als L 3289    Brussel-Noord - Nivelles.

05. Voor het station van Virton op 23.08.2004: een Franse bus die voor de TEC rijdt op lijn 155a Virton - Montmédy en de Belgische ab5632-18 van Transports Penning, een Mercedes Connecto.

06. L 1686 (Zottegem - Kortrijk) wordt op 07.09.2004 uitgevoerd door mr 740. We bevinden ons langs lijn 89 in de buurt van de vroegere halte Stasegem.

07. En helemaal op de plek waar vroeger de halte Stasegem lag sleept de 2158 een stel M5-rijtuigen: P 8905 Schaarbeek - Kortrijk.

08. Tijd voor een safari dan. Nu is lijn 139 Leuven - Ottignies aan de beurt, ter hoogte van kp 9.9. Het was een droom van een spotplek, inclusief picknicktafel en overweg vlakbij. Dat hier nogal wat mr86 zouden passeren, wisten we vooraf. De eerste is de 930 - L 6466 Leuven - LNO. (08.09.2004)

09. De 270 verzekert P 8398 Ottignies - Leuven.

10. MR 934 is L 6487 LNO - Leuven.

11. De 270 keert vrij snel terug als P 8660 Leuven - Ottignies.

12. Ook de 934 laat trouwens niet lang op zich wachten: L 6467 Leuven - LNO.

16-03-2021 om 14:29 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 74 (foto's 13 - 24)

13. Nog een stel met horizontale lichten: mr269 als P 8399 Ottignies - Leuven.

14. HLE 2340 zorgt met haar goederentrein voor de afwisseling.

15.1. En wat dacht je van deze 2337 + 2334, in moeilijke lichtomstandigheden?


15. Op weg naar het station van Sint-Joris-Weert kruiste ik nog deze 924 als L 6488 LNO - Leuven.

16. Op 18.09.2004 konden we voor de laatste (?) keer over de Vennbahn en nog wel met een mw 41. Was het GTF, was het TSP? Ik weet het niet meer. Er waren zo veel afscheidsritten van de Vennbahn dat een mens er het overzicht over verloor. De eerste foto is genomen in Weywertz. We zijn net lijn 45 opgereden.

17. Op precies dezelfde plaats, maar met wat afstand.

18. Waar deze genomen is, heb ik niet genoteerd.

19. Dit is alleszins Bütgenbach.

20. Zoals dit.

21. Büllingen was toen het eindpunt van de lijn (geworden) en dus ook het verste punt dat we bereikten.

22. Inrit Sourbrodt.

23. Mooi Duits sein in Sourbrodt.

24. Het station van Sourbrodt.

16-03-2021 om 14:27 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 74 (foto's 24 - 36)

25. Oud seinhuis en seinpalen mochten er wel zijn, maar op deze foto is de 4133 wat te veel.

26. Zo ziet het er al heel wat beter uit!

27. Wetteren, 03.10.2004 - een wel erg korte samenvatting van de spoorweggeschiedenis.

28. Mistige NMVB-sfeer in Sart-Risbart op 12.11.2004.

29. Break 378 is IR 2936 Liège-Guillemins - Antwerpen-Centraal op 27.11.2004 in Schulen.

30. De wat gekneusde 2002 sleept even later een goederentrein door datzelfde Schulen. Het andere spoor is beveiligd met een rode vlag.


31. Ab4259, een Van Hool New A308, staat op het eindpunt van de Brugse stadslijn 1 in Ver-Assebroek.

32. Op 05.03.2005 lag er nog sneeuw in Theux: mr 230 is L 5460 Spa-Géronstère - Welkenraedt.

33. Deze 697 (L 5482 Welkenreadt - Spa-Géronstère) werd later een kerstkaart.

34. Nog 3 bussen van de TEC: ab 6449 (een Renault-EMI R312) in Bousval op lijn 19 Ottignies - Nivelles.

35. Toen expressbussen nog een schaars goed waren reed deze 4320 door Champlon. Het is een Irisbus Ares op de lijn 88 Namur - Bastogne.

36. Ten slotte nog een enorme toevalstreffer: ab4160 (Jonckheere S2000T) op lijn 11/6 op weg naar Trinal op 31.03.2005. Het is op zich al een wonder dat je een bus met deze film tegenkomt, laat staan dat je hem kunt fotograferen.

16-03-2021 om 14:20 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
14-03-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 73 (foto's 1 - 12)

01. Meteen een mooie in deze map, vind ik. HLE 2107 met P 8572 Schaarbeek - Geraardsbergen, lijn 123 kp 23.1. Dat hier af en toe goederentreinen passeren met lekkende graanwagens is ook duidelijk: hoe verklaar je anders de aanwezigheid van tarwe hier? (09.06.2004)

02. Break 390 rijdt als E 3016 van Geraardsbergen naar Leuven.

03. Break 332, E 3037 Leuven - Geraardsbergen. Te veel graffiti om toonbaar te zijn. Graffiti zijn trouwens dé reden waarom ik de voorbije jaren veel minder actief ben. Met wat pech is de helft van je foto's waardeloos als je op safari trekt.

04. In die dagen kon je af en toe ook nog een niet ondergespoten tweeledig stel fotograferen: mr 645 als ME 8575 Geraardsbergen - Edingen. We staan ondertussen bij kp 23.

05. MR86 913 is hier E 3567 Geraardsbergen - Mechelen.

06. HLE 2114 sleept een tweede P-trein: P 8574 Schaarbeek - Geraardsbergen. De 8572 van daarnet bestaat ondertussen uit 3 desiro's die als S-trein rijden tussen Ottignies en Brussel-Zuid en dan de 8572 worden. Deze 8574 bestaat al vele jaren uit M4-rijtuigen, maar hier maken de M5's nog de dienst uit.

07. Hier heb je de 645 al terug, dus als 8575 Edingen - Geraardsbergen.

08. MR 332 is nog net zo fel ontsierd als bij de heenrit, dus…

09. MR86 919 is L 3587 Mechelen - Geraardsbergen.

10. Dit is break 372. Hier heb ik wel - onhandig - geprobeerd om de graffiti te verwijderen. IR 3038 Leuven - Geraardsbergen. Misschien vraag je je af waarom ik deze treinen soms als L, dan weer als IR of zelfs L/IR aanduid. Eigenlijk zou L nog het best geschikt zijn, want alleen tussen Brussel-Zuid en Halle waren deze treinen direct.

11. MR 919 is al op de terugweg naar Mechelen als L 3568. Dat ik deze trein uit de verte heb gefotografeerd, komt omdat ik al op weg naar huis was, meer bepaald naarde bushalte van de bus naar Edingen.

12. Nog een aflsuitertje: mr96 514 als IC 2114 Brussel-Zuid - Luxemburg bij kp 57.9, dat is tussen Rhisnes en Namur. Het langeafstandswandelpad maakt dankbaar gebruik van de brug over lijn 161 en kan op die manier de doortocht van Namur vermijden. (14.06.2004)

14-03-2021 om 17:21 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 73 (foto's 13 - 24)

13. En ook op 26.06.2004 bevonden we ons in de buurt van Namur. Lijn 9 is een Naamse stadslijn die Van Flawinne naar Jambes loopt. De bus wacht hier zijn vertrek af bij het eindpunt in Flawinne Quatre Seigneurs. Het betreft ab4303, een Van Hool A330.

14. Nog een bus op 10.07.2004: ab7631-80 bevindt zich voor het station van Verviers-Central. De film laat er geen twijfel over bestaan - het was trouwens de eerste keer dat ik dergelijke film met bijhorende boodschap kon fotograferen. De pachter van dienst is SADAR, maar dat kon je ook al van de bus, een Mercedes O 405, aflezen.

15. Op 14.07.2004 waren we alweer te vinden in Huy. Daar fotografeerden we ab5487, een Van Hool A600 en ab9071-19, een van Hool New A600. Die laatste behoort toe aan de firma Autobus Peeters.

16. Nog eentje in Huy: ab4309, een Van Hool A330. Huy is een ontmoetingsplaats van de TEC-Namur, de TEC Brabant wallon en de TEC-Liège-Verviers.

17. Ergens in 2004 nam ik deze foto en die is nu historisch geworden: de asbak in een I11, die met het nakende totale rookverbod in de trein op verdwijnen stond.

18. Overigens was het bij de bouw van de I11-rijtuigen al duidelijk dat roken in de trein op het punt stond te verdwijnen. Amper 6 plaatsjes in een eersteklasrijtuig waren nog toegewezen aan rokers, die gezellig bij elkaar konden zitten paffen. Rijtuigbouwers claimden dat de glazen wand en de interne luchtstromen verzekerden dat de rookdampen niet tot bij de niet-rokers kwamen. In de praktijk bleek dat een utopie te zijn…

19. Om één of andere reden zijn mijn foto's hier wat door elkaar geraakt en dus keren we terug naar de winter: 02.01.2004 in Bellem. Ik trok naar lijn 50A in de hoop toch minstens één foto te maken die ik het jaar nadien kon gebruiken als wenskaart. Naar verluidt zijn er nog altijd mensen die enkele tientallen kaartjes van evenveel jaren nog altijd koesteren. MR 775 heeft me net in Bellem gebracht als L 562 Gent-Sint-Pieters - Brugge.

20. Met één ding lijk ik alvast geen rekening gehouden te hebben: stuurstandrijtuigen kunnen niet op tegen locomotieven, maar dat is natuurlijk niet altijd te verzoenen met de zonnestand. 19815 zit hier vooraan IC 512 Oostende - Eupen.

21. De 567 hangt achteraan IC 1533 Tongeren - Knokke.

22. Ook in de IC's naar Antwerpen blijkt het stuurstandrijtuig vooraan te hangen: IC 1812 Oostende - Antwerpen-Centraal met 19813 vooraan.

23. En logisch genoeg hangt bij IC 1834 Antwerpen-Centraal - Oostende het stuurstandrijtuig achteraan…

24. Nog eentje: mr 544 zit vooraan IC 1513 Knokke - Tongeren. De oogst was wel bijzonder mager.

14-03-2021 om 17:18 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 73 (foto's 25 - 36)

25. Op 26.12.2003 zag het station van Asse er zo uit.

26. Op 23.02.2004 fotografeerde ik ab6516 op de Waals-Brabantse lijn 28 Ottignies - Céroux-Mousty in Céroux. Het gaat hier om een Jonckheere O41-II.

27. Op dezelfde dag sloten we onze tocht af bij het station van Court-Saint-Etienne op lijn 140, aansluitingspunt van lijn 141 naar Manage, ondertussen al vele jaren opgebroken.

28. Op 03.08.2004 fotografeerde ik ab 5641-15 met film 49 bij de kerk van Winenne. Dit is een Jonckheere Transit 2000 van de firma Autobus Toussaint.

29. Op dezelfde dag kon ik deze 1303 vastleggen met een goederentrein in Beauraing.

 

30-31-32. Lang geleden reden de trams uit de hele regio hier af en aan, maar het buurtspoorwegstation deed in 2004 (07.08.2004) alleen nog dienst als busstation. Enkele wijzigingen aan de verkeersafwisseling in het stadje Bouillon en de bouw van een centraliserende stelplaats in Menuchenet later is alle activiteit hier stilgevallen. Dat zo goed als alle gestationeerde bussen hier film 8 dragen, is geen toeval: de lijn Bouillon - Libramont is ongetwijfeld de belangrijkste lijn van de streek en dat met behoorlijk veel succes. Dat ook Pussemange vermeld staat is eerder historisch en symbolisch. In 2021 wordt Pussemange alleen nog bediend door de enkele jaren geleden tot stand gekomen lijn 7.

33. Nog een station, dat van Hamoir op lijn 43 Angleur - Marloie: 09.08.2004.

34. Bus 4413-03 (een Mercedes Citaro) passeert op 14.08.2004 in Putkapel. De bus behoort toe aan de firma De Wilg.

35. In de buurt van datzelfde Putkapel (zie Kerk!) kwam de 946 door als L 2862 Antwerpen-Centraal - Leuven. Wij zijn net onder de spoorlijn doorgegaan.

36. Uit de andere richting kwam even later in een erg ongunstig licht de 7824.




14-03-2021 om 17:16 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
12-03-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 72 (foto's 1 -12)

01. We blijven nog even langs lijn 125 Liège - Namur op 17.03.2004, in de buurt van Bas-Oha (km 34.9). MR 454 doet dienst als IC 913 Lille-Flandres - Herstal.

02. Uiteraard rijden hier ook L-treinen: dit is de 691 met L 5665 Tamines - Flémalle-Haute.

03. In de andere richting rijdt een zonnige 777 als L 5686 Flémalle-Haute - Tamines. Mijn vrouw en ik doopten dit stel ooit het "stelleke van de Stella", omdat het gefigureerd had in een reclamecampagne van Stella Artois.

04. Een beetje benepen door mijn standpunt passeert de 480 als IC 938 Herstal - Lille-Flandres.

05. HLE 2019 - los. Veel onderhoud leken deze krachtpatsers toen al niet meer te krijgen.

06. De 397 is op 17.03.2004 IC 2437 Liers - Brussel-Zuid.

07. En de 385 is IC 2415 Brussel-Zuid - Liers.

08. En ze bleven maar komen: mr 154 als L 5666 Flémalle-Haute - Tamines.

09. MR 457 als IC 914 Lille-Flandres - Herstal.

10. En toen werd het stilaan tijd om naar huis te gaan: MR 488 als IC 939 Herstal - Lille-Flandres in Bas-Oha.

11. In datzelfde Bas-Oha mr 236 als L 5687 Tamines - Flémalle-Haute.

12. En nog een laatste: mr 420 als IC 2438 Liers - Brussel-Zuid, met een vriendelijke treinbestuurder. Dat doet altijd goed aan het hartje: een tb die het blijkbaar apprecieert dat je daar staat en die hopelijk beseft dat je ook hem en zijn werk apprecieert.

12-03-2021 om 14:16 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 72 (foto's 13 - 24)

13. In Lier kon/kun je wel eens vaker een loc op een zijspoor fotograferen en op 22.03.2004 kon dat nog zonder graffiti: HLD.6317 in erg toonbare staat.

14. Op dezelfde dag belandden we in Kessel waar we deze 7823 met een goederentrein hoorden en zagen passeren.

15. Op 03.04.2004 liepen we langs lijn 15 in Balen: de 4140 passeerde los richting Mol (?).

16. Tijd voor enkele bussen dan: ab5632-27 staat voor het station van Jemelle en zal weldra een dienst aanvatten op lijn 162b Jemelle - Libramont. (15.04.2004)

17. Ab5641-02 staat ook aan het station van Jemelle, ter hoogte van het kleine busstation. Dit is een Jonckheere Transit van de firma Autobus Toussaint.

18. En ten slotte nog deze 4743, vermoedelijk van de stelplaats Wellin. Het is een Van Hool A600, die zal ingezet worden op lijn 29. De film is op zijn minst weinig instructief: het gedeelte Wellin - Grupont wordt weinig bediend en de belangrijkste functie van deze lijn - de bediening van Han-sur-Lesse wordt niet eens vermeld.

19. HLE 2022 komt in Arlon aan op spoor 1 met EC 97 Iris. Het eerste rijtuig is een I10, het tweede een I6.

20. Op 29.05.2004 stopt mr 774 in Ninove, als L 1785 Geraardsbergen - Aalst.

21. Op 06.06.2004 werd de 150ste verjaardag van lijn 69 Kortrijk - Poperinge gevierd. In stijl nog wel: HLD 201.010 sleept een behoorlijk lange trein met 3 L-rijtuigen (waaronder 1 BD), 5 K1-rijtuigen, een M2 BD ten behoeve van het personeel en helemaal achteraan de 29.013 op sleep.

22. Voor wie dat laatste betwijfelde: het bewijs. Foto 21 en 22 werden genomen in Wervik.

23. Tussendoor reden er natuurlijk ook reguliere treinen, zoals deze IC 2311 Poperinge - Sint-Niklaas, ter hoogte van kp 14.7. Vooraan hangt break 395.

24. Break 417 zorgt voor de terugrit als IC 2332 Sint-Niklaas - Poperinge.

12-03-2021 om 14:13 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 72

25. In mijn notities lees ik dat deze 2748 een sleep M6-stellen trekt tussen Poperinge en Kortrijk als extra trein.

26. Het licht zorgt hier voor onverwachte kleurschakeringen op mr 351: IC 2312 Poperinge - Sint-Niklaas.

27. Mr 424 zit dan weer vooraan IC 2333 Sint-Niklaas - Poperinge.

28. Dan wordt het wachten beloond: HL 29.013 trekt nu zelf zijn eigen extra trein tussen Kortrijk en Poperinge.

29. Tijd om wat afstand te nemen: mr 334 als IC 2313 Poperinge - Sint-Niklaas.

30. Lijn 155 in Halle op 09.06.2004. Ab 3161 is een Van Hool A600 van de stelplaats Leerbeek. De ritten van lijn 155 werden inderdaad verdeeld over de stelplaatsen Leerbeek en Ukkel, Flanders Bus nam de overblijvende ritten voor zijn rekening.

31. AB2208-35, een Jonckheere Transit 2000 poseert voor het mooi opgefriste station van Edingen op 09.06.2004.

32. Van wat dichterbij. De bus behoort toe aan de firma Geenens.

33. Mr 350 op L/IR 3015 Geraardsbergen - Leuven. Te zwaar ontsierd om te tonen en photoshop was deze keer een maatje te klein.

34. Met deze 327 had ik meer geluk: lijn 123 kp 22.9, L/IR 3036 Leuven - Geraardsbergen. (09.06.2004) - Ik ben dus op fotosafari langs lijn 123.

35. Tijdens de spits werden enkele treinen van de verbinding Mechelen - Halle doorgetrokken tot Geraardsbergen, zoals deze L 3566 (Geraardsbergen - Mechelen). Anders dan vandaag reden deze treinen dus ook tegen de spits in. (mr 86 905)

36. MR 913 is L 3586 Mechelen - Geraardsbergen.

12-03-2021 om 14:10 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
10-03-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 71 (foto's 1 - 12)

01. De safari langs lijn 117 loopt nog even door op 16.09.2003. Break 311 passeert als IR/L 3436 Turnhout - Binche, ter hoogte van kp 33.7. De 311 is het "stel van Aalter" en de kast vooraan vervangt de geaccidenteerde, maar blijkbaar zit er hier weer een deuk in de neus.

02. En hier heb je de 161 al terug, los deze keer.

03. Tussendoor rijdt er ook een goederentrein, zoals deze, gesleept door de 1312.

04. In die tijd werden alle treinen van de verbinding Louvain-la-Neuve-Université - Binche met vierledige stellen uitgevoerd, zoals deze IR 3916 Binche - LNO met vooraan mr75 827.

05. In de andere richting geeft dat IR 3937 LNO - Binche met achteraan mr 820.

06. Daar komt de 161 nog eens: P 8771 Braine-le-Comte - Manage - met witte eindseinen…

07. Het is altijd prettig om nog eens dieseltje te zien: HLD 6254 met een lange goederentrein.

08. De 311 is al op de terugweg, als 3417 Manage - Turnhout. En die witte vlek is geen onhandige poging om graffiti te verwijderen.

09. Alweer de 161, opnieuw los van Manage naar Braine-le-Comte.

10. Mr 304 is op 16.09.2003 IR/L 3437     Turnhout - Manage.

11. Erg mooie afwisseling brengt deze 2510 met een stel M4-rijtuigen: P 8741 Schaarbeek - Binche, lijn 117 kp 33.3.

%%%FOTO12%%%

12. Dit had de 831 (IR 3917 Binche - LNO) moeten zijn, maar misdadigers hebben het treinstel dusdanig ontoonbaar gemaakt dat zelfs photoshop geen soelaas kan brengen.

10-03-2021 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 71 (foto's 13 - 24)

13. De dag nadien (17.09.2003) trok ik al op pad voor een nieuwe fotosafari, langs lijn 122. Van afwisseling zal hier geen sprake zijn: alle gefotografeerde treinen bestaan uit mw 41. Dit is de eerste: mw 4195 als L 1885 Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters, lijn 122 kp 55.7, vanaf het perron in Gontrode.

14. 4165 - L 1866 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.

15. 4191 - L 1886 Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters.

16. 4158 - P 8980 Gent-Sint-Pieters - Zottegem. Op de afgedrukte foto is de trein onvolledig, op de bijgeleverde cd-rom staat hij wel volledig.

17. 4166 - P 8982 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.

18. 4151 - P 8962 Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters.

19. 4185 - P 8984 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.

20. 4160 - L 1867 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.

21. 4196 - L 1887 Geraardsbergen - Gent-int-Pieters.

22. 4152 - P 8960 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.

23. 4158 - P 8963 Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters, in Gontrode.


24. Ab1110-55 zit op lijn 43 Meersel - Turnhout. Het betreft een Jonckheere Transit 2000 van de firma B&C. (28.10.2003)

10-03-2021 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
09-03-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 71 (foto's 25 - 36)

25. Op een sombere 30.10.2003 fotografeerde ik ab4221 op lijn 416 naar Turnhout.


26. Tijd voor een feestje: de 29.013 is langere tijd weggeweest (in Meiningen, Duitsland) voor een grondige revisie. De NMBS legt een speciale trein in om de terugkeer te vieren. De 201.010 poseert samen met een 62 in Montzen op 08.11.2003.

27. 29.013 in Montzen op de draaischijf.

28. En nog eens.

29. En ten slotte.

30. Ter hoogte van Visé-Haut werd een fotostop ingelast.

31. Op dezelfde plaats.

32. En nog steeds op dezelfde plaats.

33. En nog een laatste van de 29.013 in Hasselt. De trein bestaat uit een L AD en 6 K1 A. Helemaal achteraan hangt de 201.010, meen ik me te herinneren.

34. Nieuwe safari: lijn 125 op 17.03.2004 in de buurt van Bas-Oha. Break 420 is IC 2414 Brussel-Zuid - Liers, nabij kp 34.6.

35. De tegenligger is break 384 die als IC 2436 van Liers via Namur naar Brussel-Zuid rijdt.

36. HLD 5530komt uit de richting Andenne met een goederentrein. Zoals je kunt zien, bevinden we ons ondertussen nabij km 35.0

09-03-2021 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
08-03-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 70 (foto's 25 - 36)

25. Erg druk is het natuurlijk niet langs dit deel van lijn 97. Maar wat passeert is wel de moeite waard, zoals deze 2126 met een stel M4-rijtuigen. Het is IC 1737 Liège-Guillemins - Quiévrain. (03.09.2003 - lijn 97 kp 52.7)

26. En deze mag ook gezien worden, vind ik: op dezelfde plaats stel 202 en nog 2 andere als P 8863 Mons - Quiévrain.

27. Op 06.09.2003 waren we al opnieuw aan het stappen en kruisten we lijn 2 Leuven - Ans ter hoogt van Noduwez. De 1352 sleept IC 536 Eupen - Oostende, samengesteld uit 12 I11-rijtuigen.

28. De GR die we op 06.09.2003 volgden, bracht ons naar Jodoigne, waar ik in de stelplaats rustig wat TEC-bussen kon fotograferen. De eerste is de 6534, een Jonckheere O41-II, die - getuige de film - het eind van zijn missie bereikt heeft.

29. Een duootje dan, met ab6710 en ab6528. De 6710 is een Jonckheere S2000T, de andere bus is een broertje van de bus in foto 28.

30. De 6710 mag zich nog eens van zijn beste kant tonen in deze foto.

31. Het bussen-WZC van Jodoigne, met 4 uitgerangeerde Van Hool A120.

32. AB6525 bereikt zijn eindpunt op lijn 23 Wavre - Jodoigne.

33. Dan volgt een reeks foto's genomen langs lijn 117 op 16.09.2003. Lijn 117 verbindt Braine-le-Comte met Luttre. Met wat moeite heb ik tussen Braine-le-Comte en Ecaussinnes een standplaatsje gevonden bij kp 33.7. De eerste trein is IC3936 Louvian-la-Neuve-Université - Binche, met mr 831.

34. Dan volgt - voor de eerste keer vandaag - mr 161 als P 8770 Braine-le-Comte - Manage.

35. Break 312 rijdt als L/IR 3416 van Manage naar Turnhout. Die verbinding was de Kempenaars een doorn in het oog, omdat alle problemen zogezegd steevast ontstonden op het Waalse deel van deze verbinding. Ook vandaag wordt er nog regelmatig in het potje geroerd van de Binche - Turnhout, terwijl de problemen bijna altijd op het Kempense deel van deze verbinding ontstaan.

36. Nog één in deze map - de safari 117 loopt door in de volgende: de 7723 heeft een zusterlocomotief op sleeptouw genomen.

08-03-2021 om 17:23 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 maart 2021 - Thuis aflevering 10

De wandeling.
De coronacrisis heeft voor ons alleszins het positieve effect gehad dat we grondiger dan ooit de eigen streek zijn gaan verkennen en dat resulteerde in 11 Thuis-wandelingen, naar de populaire soap van de VRT. Vandaag stapten we voor de derde keer, aflevering 10, voor het eerst in omgekeerde richting. Het is ene tocht die je door 3 bossen brengt: van klein naar groot, het Maasdalbos, het Lembeekbos en natuurlijk ook het Hallerbos, waar de wilde narcissen op dit moment het bedje spreiden voor de boshyacinten die hier weldra hopelijk zoals verleden jaar niet te veel volk zullen lokken. Onze tocht is 15 à 16 km lang en haalt een TWQ van 64%, langs uiteraard de onverharde wegen door de bossen maar ook talrijke andere veld- en voetwegen, die je door een stevig golvend landschap voeren. Kaartje en zomerse foto's vind je op de vertrouwde plaatsen.

Het weer.
Fris, rustig, licht bewolkt lenteweer.

De stafkaarten.
Op 1:10.000 is dat kaart 39/2N Tubize; wie het wat ruimer wil zien kan ook met de kaart op 1:20.000 39/1-2 Rebecq - Tubize op pad trekken. Uit de titels van de kaarten valt duidelijk af te leiden dat je hier duidelijk óp de taalgrens zit.

Hoe we er geraakten.
De tocht komt langs onze voordeur.

Een beetje geschiedenis.
Over (verleden en toekomst van) lijn 155 heb ik het al vaker gehad. Net zoals over lijn 114 trouwens.


Van Dedecker verwacht je niet meteen veel verstandige praat - harde smakken op de tatami tasten vermoedelijk het brein aan, maar nu voel ik me persoonlijk beledigd. Waar haalt hij het om de terrassen in zijn gemeente open te verklaren, als tienduizenden mensen nog altijd bereid zijn om de coronaregels te volgen. Ik weet niet of dit het uitdelen van een kaakslag is of regelrecht in het gezicht spuwen van de meerderheid van de bevolking, maar ongetwijfeld zijn ze beide nog verboden in coronatijden.

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

08-03-2021 om 14:59 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
06-03-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 70 (foto's 13 - 24)

13. Op 06.08.2003 fotografeerde ik ab4.121 in Nismes, bij de brug over L'Eau Noire. De bus bedient lijn 56 Namur - Couvin, die gelukkig voor de inwoners van Nismes tot hier doorgetrokken wordt. De bus in kwestie is een Jonckheere S2000T.

14. Ab4.206 vinden we dan weer terug op de brug over de Maas in Lustin. We schrijven 08.08.2003. Het bord Antiquités slaat niet op de bus, een Mercedes O.405. De bus is op weg naar het hospitaal van Mont.

15. Een bus van De Lijn dan, op 14.08.2003 in Sint-Huibrechts-Lille. Hat betreft ab 4404-15 op lijn 8 Genk -Overpelt.

16. En nog een bus, deze keer op lijn 163a Bertrix - Muno, in Herbeumont (Conques). We zien ab5561-44, een Jonckheere Transit 2000 van Transports Lambin. (20.08.200)

17. Tijd voor treinen: mw 4111 rijdt hier over lijn 165 in de buurt van Les Épioux, als L 5983 Virton - Libramont. Ik heb geprobeerd om de aangebrachte graffiti te verwijderen. (25.08.2003)

18. We stapten die dag in Muno en omdat we heel veel tijd hadden, besloten we langere tijd in Les Épioux van de zon te genieten. De 1351 en de 1356 passeren langs de bekende vijvers. (Lijn 165, kp 85.6)

19. Op dezelfde plaats zien we de 4111 opnieuw, deze keer als L5963 Libramont - Virton. Door de schaduw is het verwijderen van de graffiti wel duidelijk, voor wie opmerkzaam is.

20. De kans dat we die 4111 vandaag nog eens zouden zien, was klein, want bij aankomst in Virton moesten deze stellen bijna 2 uur wachten op de terugrit. Dit is de 4121 als L 5985 Virton - Libramont.

21. En toch kwam de 4111 nog even voor de lens, als losse rit dan.

22. Op naar de volgende fotosafari dan, langs lijn 97. Ik bleef haperen in de buurt van kp 52.7, tussen Boussu en Hainin. Mr 775 (P 8861 Saint-Ghislain - Quiévrain) is de eerste die de revue passeert.

23. Wat later volgt de 2713 met een stel M4-rijtuigen: IC 1717 Quiévrain - Verviers-Central.

24. Zoals dat wel vaker gebeurt keert het stel van P 8861 wat later leeg terug.

06-03-2021 om 12:26 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
04-03-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 70 (foto's 1 - 10)

01. Je hebt nog een half dozijn foto's van deze fototrip langs lijn 124 te goed. De eerste toont mr 246 in L 2186 Aalst - Braine-l'Alleud. Ter herinnering: lijn 124 kp 9.8, lijn 124.

02. Mr 510 verwachtte je in die dagen niet meteen op lijn 124 omdat het speelveld van dit stel zich vooral op de lijnen 161 en 162 situeerde, in de IC's naar Luxemburg. Hier zien we het stel toch als P 8101 Brussel-Zuid - Braine-l'Alleud. Dat was trouwens een voorziene inzet.

03. De 815 zit vooraan IR 3338 Essen - Jambes.

04. Al vele jaren rijden er P-treinen uit Schaarbeek naar Charleroi-Sud (en verder) en bijna altijd zijn die samengesteld uit M4-rijtuigen (op een korte episode waarin één (?) P-trein uit K4-rijtuigen bestond na. Hier zien we HLE 2728 met P8721 Schaarbeek - Châtelet.

05. Mr 688 rijdt gekoppeld met een vierledig stel als 2837 Antwerpen-Centraal - Nivelles.

06. En om af te sluiten deze P8722 Mechelen - Châtelet met de 2127.

07. Op 08.04.2003 waren we op stap in de Gaume en zo kwamen we ook langs lijn 165 ter hoogte van het vroegere Saint-Vincent-Bellefontaine. Ideaal is de kadrering niet van deze 1322.

08. En dat geldt eigenlijk ook voor deze 4135 die als L 5985 van Virton naar Libramont spoort.

09. Op 16.04.2003 kon ik deze 518 fotograferen achteraan IC 2133 Luxemburg - Brussel-Zuid op lijn 162 kp 111.2, tussen Marloie en Aye.

10. Tijd voor wat bussen: ab1111-82, een Van Hool Linea van de firma De Decker zien we hier als Bornembus. (16.06.2003)

11. Ab 762 (5762) op lijn 69 Verviers - Liège bij de halte Route de Saint-Hadelin op 12.07.2003. Het betreft een Van Hool AG300

12. Mw 4137 verlaat Houyet op 29.07.2003 als 6064 Dinant - Libramont.

04-03-2021 om 16:39 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
03-03-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 maart 2021 - Thuis aflevering 9

De wandeling.
Thuis aflevering 9 deden we vandaag al voor de derde keer, deze keer in omgekeerde volgorde. Dat komt er in het kort op neer dat we eerst naar het Hallerbos stapten, waar het op dit moment nog bijzonder rustig is - de hyacintenhype blijft nog even uit en eerst moeten we maar eens zien hoe het met de coronacijfers zit. Dan lopen we door of langs Waalse gehuchten als Odeghien en l'Ermite, op weg naar Zevenbronnen of zoals ze in de streek ook genoemd worden: Zevenborren. Daarna gaat het resoluut richting Dworp waar we nog een uitlopertje van het Hallerbos meepikken om dan langs de mooie en gelukkig verkeersarme Haakstraat richting thuishaven stappen. Samen is dat iets van een 18 km, waarvan 60% onverhard of verkeersvrij is. Het is een typische taalgrenswandeling en voor wie daar nog verbaasd zou over staan: nergens wordt duidelijk waarom we dit land zo nodig moeten opdelen…

Kaart en foto's.

Het weer.
Helder en rustig lenteweer. Thuis liep de temperatuur op tot 17° en dat zal deze keer ook wel ongeveer de temperatuur zijn tijdens onze tocht.

De stafkaarten.
Als je de kaarten op 1:10.000 wil gebruiken, volsta je met kaarten 39/2N Tubize en 39/3N Waterloo. Op 1:20.000 geeft dat 39/1-2 (Rebecq - Tubize) en 39/3-4 (Waterloo - Lasne), beide uit 2001. De kaart op 1:25.000 komt er eerlang aan.

Hoe we er geraakten.
Eens te meer waren er voor ons geen problemen, omdat de Thuis-wandelingen nu eenmaal de bedoeling hadden van thuis uit te stappen. Wie ergens wil aansluiten kan dat bijvoorbeeld met buslijn 155: de halte Mooi Vergezicht ligt op de wandeling, maar met de invoering van de zogenaamde basis(on)bereikbaarheid dreigt deze halte onbruikbaar te worden en januari 2022 is echt niet meer veraf.

Een beetje geschiedenis.
Ik heb er al wat woorden vuil aan gemaakt bij vorige gelegenheden. Opvallend is dat De Lijn verleden jaar nog een halte heeft toegevoegd die het Hallerbos bereikbaar moet maken (Essenbeek Hallerbosstraat), maar dat die recente halte volgend jaar al opnieuw dreigt te verdwijnen, tenzij je graag op de enige overblijvende scholierenritten wil gaan zitten…


Erika Vlieghe vindt dat we te veel zeuren. Overschot van gelijk heeft ze. Hebben jullie dat al laten doordringen, Jeroen Meus, Ben Krabbé, Jan Jaap van der Wal en vele andere sterretjes van radio en tv? (Ik vernoem alleen VRT-medewerkers omdat ik de andere Vlaamse zenders niet volg, maar ongetwijfeld zal de toestand daar niet beter zijn…)

03-03-2021 om 17:54 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 69 (foto's 25 - 36)

25. In die tijd werden de mr96 nog ingezet op de IC-verbinding Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud, zoals deze 487 aan kop van IC 2035. De trein bestaat uit 3 stellen, dus negen rijtuigen. Voor mij is het een mooie illustratie van hét probleem van deze stellen: gebrek aan capaciteit, tenzij je met erg lange treinen rondrijdt.

26. Deze zes rijtuigen bieden gemakkelijk evenveel capaciteit als die van foto 26, weliswaar minder comfortabel, maar het zegt wel wat over beide reeksen stellen; Dit is L 6585 Louvain-la-Neuve-Université - Nivelles, als je het mij vraagt qua stiptheid een wel erg riskante koppeling van L-diensten .

27. Ter afwisseling: de losse .6240.

28. En nog ter afwisseling dit kraaknette poststel 968. We zijn ondertussen wat opgeschoven richting Brussel (kp 9.9).

29. HLE 2733 sleept een stel M5-rijtuigen, dat later IC 4516 Brussel-Zuid - Antwerpen-Centraal zal worden. Ik vermoed dat deze trein in Braine-l'Alleud wachtte om los naar Brussel-Zuid te rijden.

30. Een in die tijd vaak voorkomende combinatie van rode en witte stellen: 237 vooraan in L 2185 Aalst - Braine-l'Alleud

31. Een al even typische combinatie: een vierledig stel (829)met een klassiekje in IR 3337 Essen - Jambes.

32. Mr 834 zit vooraan IR 2836 Antwerpen-Centraal - Nivelles.

33. De 484 en nog 3 andere mr 96 in IC 2036 Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud, om wat ik zei bij foto 25 nog te accentueren. Op de M6 was het nog even wachten, maar ze waren duidelijk meer dan welkom.

34. Mr 773 met L 6586 Louvain-la-Neuve-Université - Nivelles.

35. HLE 2741 met de eerste P-trein van de dag: P 8719 Schaarbeek - Châtelet.

36. Meteen een tweede P-trein: de 2713 met P 8720 Antwerpen-Centraal - Châtelet.

03-03-2021 om 13:49 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
28-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 69 (foto's 13 - 24)

13. Enkele (foto)reeksen terug zagen we een busje van dit type (Van Hool A308) nog in Dworp, nu zien we hem in zijn natuurlijke biotoop, op het stadsnet van Leuven: ab3507 op 19.12.2002.

14. Break 335 zit vooraan IR 2633 Sint-Niklaas - Leuven, 11.01.2003, lijn 53 kp 45.8, dat is komende van Mechelen net voorbij Hever.

15. Twee foto's in Chastre dan op een zonnige 25.01.2003. Eerst de gewone: mr 340 met IC 2412 Brussel-Zuid - Dinant.

16. En dan de treffer van de dag: HLE 2022 met EC 97 Brussel-Zuid - Chur (de Iris). Vooraan een restauratierijtuig, dan een I6-A en dan 4 Zwitserse rijtuigen. Zo mooi kan een trein zijn.

17. Dan ziet deze er een stuk somberder uit: HLE 2321 sleept een goederentrein op 05.02.2003. De trein bevindt zich op de toen nog dubbelsporige lijn 144, tussen Onoz-Spy en Jemeppe-Froidmont, beide afgeschafte halten.

18. Nog enkele bussen van de TEC: ab 4862 op lijn 22 Namur - Soye in Soye. De bus is een Jonckheere Transit…

19. … net als deze ab 4857 op lijn 23 Namur - Onoz - Velaine in Suarlée. Beide foto's dateren van 05.02.2003.

20. En nog eentje van De Lijn: ab 2331 op lijn 92 (vermoedelijk na aankomst) in Sint-Niklaas, al kan ik de locatie niet zo meteen thuisbrengen. Ik vermoed aan de achterzijde van het station. Dit is een Jonckheere City 041.

21. Zo zag het vroegere station van Stekene er uit op 09.03.2003.

22. Op naar de volgende safari dan, langs lijn 124 tussen Holleken en Sint-Genesius-Rode. De eerste is mr 229 met afwijkend lettertype: L2184 Aalst - Braine-l'Alleud, kp 10.3.

23. En toen kwam de eerste vierledige van de dag: mr 802 met IR 3336 Essen - Jambes, kp. 10.1.

24. Even later komt een andere vierledige, mr 831, als L 2835 Antwerpen-Centraal - Nivelles.

28-02-2021 om 15:43 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • Veldegem - Gits (Via Brugensis)
  • 8 oktober 2024 - Sint-Joris-Weert - Tervuren (GR Dijleland)
  • 19 september 2024 - Marneffe - Warnant-Dreye (GR412)
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573

    Archief per maand
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!