Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
03-03-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 69 (foto's 25 - 36)

25. In die tijd werden de mr96 nog ingezet op de IC-verbinding Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud, zoals deze 487 aan kop van IC 2035. De trein bestaat uit 3 stellen, dus negen rijtuigen. Voor mij is het een mooie illustratie van hét probleem van deze stellen: gebrek aan capaciteit, tenzij je met erg lange treinen rondrijdt.

26. Deze zes rijtuigen bieden gemakkelijk evenveel capaciteit als die van foto 26, weliswaar minder comfortabel, maar het zegt wel wat over beide reeksen stellen; Dit is L 6585 Louvain-la-Neuve-Université - Nivelles, als je het mij vraagt qua stiptheid een wel erg riskante koppeling van L-diensten .

27. Ter afwisseling: de losse .6240.

28. En nog ter afwisseling dit kraaknette poststel 968. We zijn ondertussen wat opgeschoven richting Brussel (kp 9.9).

29. HLE 2733 sleept een stel M5-rijtuigen, dat later IC 4516 Brussel-Zuid - Antwerpen-Centraal zal worden. Ik vermoed dat deze trein in Braine-l'Alleud wachtte om los naar Brussel-Zuid te rijden.

30. Een in die tijd vaak voorkomende combinatie van rode en witte stellen: 237 vooraan in L 2185 Aalst - Braine-l'Alleud

31. Een al even typische combinatie: een vierledig stel (829)met een klassiekje in IR 3337 Essen - Jambes.

32. Mr 834 zit vooraan IR 2836 Antwerpen-Centraal - Nivelles.

33. De 484 en nog 3 andere mr 96 in IC 2036 Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud, om wat ik zei bij foto 25 nog te accentueren. Op de M6 was het nog even wachten, maar ze waren duidelijk meer dan welkom.

34. Mr 773 met L 6586 Louvain-la-Neuve-Université - Nivelles.

35. HLE 2741 met de eerste P-trein van de dag: P 8719 Schaarbeek - Châtelet.

36. Meteen een tweede P-trein: de 2713 met P 8720 Antwerpen-Centraal - Châtelet.

03-03-2021 om 13:49 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
28-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 69 (foto's 13 - 24)

13. Enkele (foto)reeksen terug zagen we een busje van dit type (Van Hool A308) nog in Dworp, nu zien we hem in zijn natuurlijke biotoop, op het stadsnet van Leuven: ab3507 op 19.12.2002.

14. Break 335 zit vooraan IR 2633 Sint-Niklaas - Leuven, 11.01.2003, lijn 53 kp 45.8, dat is komende van Mechelen net voorbij Hever.

15. Twee foto's in Chastre dan op een zonnige 25.01.2003. Eerst de gewone: mr 340 met IC 2412 Brussel-Zuid - Dinant.

16. En dan de treffer van de dag: HLE 2022 met EC 97 Brussel-Zuid - Chur (de Iris). Vooraan een restauratierijtuig, dan een I6-A en dan 4 Zwitserse rijtuigen. Zo mooi kan een trein zijn.

17. Dan ziet deze er een stuk somberder uit: HLE 2321 sleept een goederentrein op 05.02.2003. De trein bevindt zich op de toen nog dubbelsporige lijn 144, tussen Onoz-Spy en Jemeppe-Froidmont, beide afgeschafte halten.

18. Nog enkele bussen van de TEC: ab 4862 op lijn 22 Namur - Soye in Soye. De bus is een Jonckheere Transit…

19. … net als deze ab 4857 op lijn 23 Namur - Onoz - Velaine in Suarlée. Beide foto's dateren van 05.02.2003.

20. En nog eentje van De Lijn: ab 2331 op lijn 92 (vermoedelijk na aankomst) in Sint-Niklaas, al kan ik de locatie niet zo meteen thuisbrengen. Ik vermoed aan de achterzijde van het station. Dit is een Jonckheere City 041.

21. Zo zag het vroegere station van Stekene er uit op 09.03.2003.

22. Op naar de volgende safari dan, langs lijn 124 tussen Holleken en Sint-Genesius-Rode. De eerste is mr 229 met afwijkend lettertype: L2184 Aalst - Braine-l'Alleud, kp 10.3.

23. En toen kwam de eerste vierledige van de dag: mr 802 met IR 3336 Essen - Jambes, kp. 10.1.

24. Even later komt een andere vierledige, mr 831, als L 2835 Antwerpen-Centraal - Nivelles.

28-02-2021 om 15:43 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
26-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 69 (foto's 1 - 12)

01. De fotosafari langs lijn 118 is nog niet helemaal afgelopen: mr 737 rijdt als IR 3836 van Tournai naar Charleroi-Sud. Het is nog altijd 30.09.2002 en we staan nog altijd in de buurt van kp 36.5. Op de achtergrond de cementfabriek van Obourg.

02. Weer afgesneden: mr 487 als IC 937 Herstal - Lille-Flandres. Ik heb wat discrete tags verwijderd, toen dat nog vrij probleemloos ging.

03. Even wat afstand nemen: mr 450 als IC 915 Lille-Flandres - Herstal. Ondertussen staan we bij kp 36.6.

04. En nog een laatste: mr 725 als P8775 Mons - La Louvière-Centre. Het is één van de enige overblijvende reizigerstreinen die van de Y. La Paix nog naar La Louvière-Centre rijden. La Louvière-Sud heeft de belangrijke positie helemaal overgenomen.

05. Een dikke week later dan, op 06.10.2000: ab 2334 op lijn 99 Antwerpen - Hamme ter hoogte van Antwerpen-Linkeroever. Het betreft hier een Jonckheere City 041.

06. Ab4861 (een Jonckheere Transit) kon ik op 28.10.2002 fotograferen in Bothey op lijn 347a. Het tegenlicht maakt hier een in mijn ogen weinig aantrekkelijke foto van.

07. En dan wordt het tijd om wat stoom af te laten: TSP pronkt - terecht! - met zijn 26.101 op 16.11.2002. Ik nam drie foto's in Brussel-Noord. Arno Verhagen schreef er het volgende over: "Gedurende twee weekeinden in oktober 2002 werd het vijftigjarige bestaan van de Brusselse Noord-Zuid verbinding gevierd. Niet zonder reden want deze tunnel is zowat het belangrijkste stuk spoor in België. Speciaal voor de festiviteiten reed het TSP in deze weekeinden met stoomloc 26.101 in totaal 36 keer rond Brussel. "

08. De trein bestond uit K-rijtuigen eerste klasse. Heel even reed er weer echt comfortabel materieel over het NMBS-net.

09. Volledig beeld van deze bijzondere trein.

10. Een gelede Jonckheere Transit 2000 G in Schoten op 20.11.2002.

11. Binnenzicht I6-A. De purperen gordijntjes hadden meteen ons hart gestolen.

12. Tot slot van deze reeks nog ab3892, een Jonckheere Transit 2000 in Kalken op lijn 37 - 30.11.2002.

26-02-2021 om 12:11 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
24-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 februari 2021 - Thuis aflevering 8

De wandeling.
Toen we ongeveer een jaar geleden van de ene dag op de andere in ons kot moesten/mochten blijven, hebben we onze wandelactiviteiten onverwijld moeten bijsturen. Gelukkig kon dat nog: wij beslisten om van huis uit wanduelingen uit te stippelen in een streek waar we toen al 42 jaar woonden, maar die we altijd al wat stiefmoederlijk behandeld hebben. Natuurlijk kenden we wel wat wegjes in de buurt, maar het kwam er toch in de eerste plaats op aan waardevolle trajecten te ontwerpen, zowel voor ons als voor toevallige andere wandelaars, langs zowat alle onverharde paadjes en wegen in de streek.

Dat resulteerde in een reeks van 11 die we met een knipoog naar de populaire VRT-soap Thuis noemden, telkens in de titel aangevuld met aflevering zoveel en zoveel, van 1 tot 11 dus. Al deze tochten vind je ook terug op routeyou.com, maar ik vind dat ik ze nu hoogdringend ook in deze blog aan bod moet laten komen, de trein- en busliefhebbers zijn de laatste maanden meer dan genoeg aan hun trekken gekomen.
Vandaag nemen we jullie mee op aflevering 8, die we al voor de derde keer stappen, voor het eerst in omgekeerde richting, maar dat maakt weinig uit: als vertrekpunt heb ik geopteerd voor het station van Buizingen en het maakt eigenlijk weinig uit in welke richting je de lus van 23 km maakt. De TWQ ligt op 51%, maar echt drukke wegen moet je zelden en nooit voor lang volgen. Kaartje en (zomer)foto's vind je hier.

Het weer.
Onverantwoord mooi lenteweer, bij een temperatuur van 18° en een heldere hemel.

De stafkaarten.
Op 1:10.000 heb je de kaarten 31/5Z Pepingen - 31/6Z Halle en 39/2N Tubize nodig. Nieuwe kaarten op 1:25.000 laten nog even op zich wachten.

Hoe we er geraakten.
Eigenlijk waren we er al toen we vanmorgen opstonden, want zoals begrijpelijk komt zo een Thuis-wandeling ook langs thuis.

Een beetje geschiedenis.
Voor de spoorweggeschiedenis staat een drietal items ter beschikking: in Buizingen zou je kunnen hebben over de lijn 96, de vroegere lijn 96A, de lijn 26 die over lijn 96 gaat en de aanleg van de nieuwe lijn 96N. Verder loop je nog over een stukje van de vroegere bedding van lijn 94 (die verplaatst werd bij de aanleg van de zwaaikom in het Kanaal Brussel-Charleroi in de jaren 1930). Een bordje noemt deze oude bedding nu een aloude holle weg, maar ik maak me sterk dat dit in de eerste plaats een uitgegraven bedding is, speciaal voor de spoorlijn en dat de holle weg het resultaat daarvan nu is. En verder kruis je ook nog de oude tramlijn Halle - Leerbeek, ter hoogte van het gehucht Wolvendries.


Heerlijk is het om je misantropie maand na maand, dag na dag te voelen groeien als gevolg van de coronacrisis en de belachelijke reacties van een groot deel van de bevolking daarop. Eigenlijk is het een zegen dat je liefst zo veel mogelijk thuis blijft, dan hoef je het allemaal niet meer aan te zien.

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

24-02-2021 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
22-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 68 (foto's 25 - 36)

25. Eerlijk: ik was absoluut niet gelukkig met het resultaat van deze safari. Het begon al met de moeilijkheden om een geschikte standplaats te vinden - ik had me nochtans voorbereid met de stafkaart - en ik moest dwars door een maïsveld en dwars betekent hier letterlijk dwars: haaks op de rijen. En toen ik dan eindelijk aan de spoorlijn stond, vond ik niet meteen een stek die een garantie kon geven op goede foto's. Om één of andere reden leek het wel alsof ik een erg slechte dag had en ik vermoed dat dit wel duidelijk wordt als je het volgende dozijn foto's bekijkt. Even recapituleren: 30.09.2002, lijn 118 kp 36.4 of 36.5, tussen Nimy en Obourg. Deze 737 zit op IR 3813 Charleroi-Sud - Tournai. De neus is wat donker en ik heb eigenlijk te laat afgedrukt om goed te zijn.

26. Ook hier is de neus wat donker: mr 267 op IR 3834 Tournai - Charleroi-Sud.

27. Deze is dan weer wat te vroeg afgedrukt: mr 176 zit met de staart nog net onder de bovenleidingspaal. Dit stel heeft jaren rondgereden met een nummer dat eigenlijk te laag geschilderd was. Volgens mijn gegevens ging het hier om een losse rit.

28. Nog een stel met horizontale lichten: mr 258.

29. IC 935 Herstal - Lille-Flandres met mr 450. Ook hier stoort de bovenleidingspaal.

30. De tegenligger is mr 462 met IC 913 Lille-Flanders - Herstal.

31. Mr 240 zit achteraan een trein met 2 vierledige stellen en een klassiekje. Ook dit zou een losse rit zijn. Wie zich afvraagt of er ooit treinen rondgereden hebben met 2 vierledige stellen en een tweeledig stel, krijgt hier het bewijs.

32. Mr 639 zit samen met een ander gemoderniseerd klassiekje in IR 3814 Charleroi-Sud - Tournai. Als een slager zijn worst te vroeg afnijpt is dat geen probleem - het vlees gaat dan gewoon naar de volgende saucijs, maar hier is het toch een spijtige zaak dat het tweede stel net niet volledig op de foto staat.

33. Deze past al wat beter: mr 263 met IR 3835 Tournai - Charleroi-Sud. Het zoveelste stel met horizontale lichten.

34. Een complete mislukking is deze foto van mr 96 457 in IC 936 Herstal - Lille-Flandres.

35. En het kan zo mogelijk nog erger: de 455 achteraan IC 914 Lille-Flandres- Herstal.

36. En als er dan al eens een goederentrein passeert, dan laat de zon ons nog eens in de steek: hle 2322.

22-02-2021 om 18:57 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
21-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 68 (foto's 13 - 24)

13. En we houden het bushoofdstuk nog even aan: op 09.08.2002 passeert ab 4124 op lijn 29 in Halma. Die lijn 29 kennen we beter als Jemelle - Wellin (door de bediening van Han-sur-Lesse), maar eigenlijk strekt de lijn zich vanaf Wellin uit tot Grupont. Halma ligt op dat schaars bediende stuk. Tot onze scha en schande hebben we vastgesteld dat het restaurant met aangenaam terras ondertussen verdwenen is.

14. In Meerdonk wacht ab2621-44 op zijn vertrekuur op 11.08.2002.

15. En dan weer naar Wallonië: ab 4731 op lijn 37 Florenville - Muno, met Florenville op de achtergrond in de hoogte. (15.08.2002)

16. Ab5632-47 konden we nog fotograferen op weg van het centrum naar het station, ook op 15.08.2002.

17. Even een trein tussendoor: mw 4133 is op 15.08.2002 L5967 Libramont - Virton.

18. Tijd voor een wel erg speciale foto: wegens werken langs de Alsembergsesteenweg konden de bussen van lijn 153 hun gewone parcours niet volgen. Voor de bediening van Dworp zorgde een pendelbus tussen Dworp Sportschuur en Alsemberg Grootveld. Ab 3501 was speciaal voor die gelegenheid overgekomen van Leuven. Bewonder ook het oude gemeentehuis van Dworp. (25.08.2002)

19. Come closer to me…

20. 30.08.2002 was de laatste exploitatiedag van lijn MH die dorpen als Bellingen, Bogaarden, Heikruis, Kester en Leerbeek bediende. De foto van ab3 182 is spijtig genoeg onscherp. We zien de bus hier aan de halte Bellingen (Klein Brussel).

21. Uit de andere richting volgde kort daarna ab3162. Hier speelt het forse tegenlicht ons dan weer parten. Bemerk de oude wegwijzer, de kloosterkerk van Bellingen en het bericht aan de haltepaal dat de opheffing van de bediening van Klein Brussel aankondigt.

22. In augustus zijn de dagen nog net lang genoeg om ook de allerlaatste rit op de MH te fotograferen, ter hoogte van het mooie Hof ter Kammen. Hier zal de opvolger van de MH, lijn 164, wel nog komen vanaf 2002. Zoals veel lijnen kreeg deze lijn geleidelijk een betere en betere bediening, zelfs met een zaterdagdienst gedurende een aantal jaren. Toen De Lijn later in de eerste plaats aan besparen begon te denken sneuvelden de zaterdagritten en de meeste ritten overdag; met de komst van de basisonbereikbaarheid is de toekomst van deze lijn pikzwart.

23. Op 30.09.2002 trok ik op fotosafari naar lijn 118. Ik belandde tussen Nimy en Obourg, tussen weiden en velden, zoals ik het het liefst heb, maar algehele voldoening gaf de standplaats (kp 36.4) toch niet: het aantal foto's dat geen voldoening geeft, ligt gewoon te hoog, zoals deze van mr 459 op IC 934 Herstal - Lille-Flandres. Donkere neus, storende bovenleidingspaal.

24. Al net iets beter is deze van mr 467 met IC 912 Lille-Flandres - Herstal. Welk materiaal gebruikt werd is eenvoudig samen te vatten: de IC's kregen alle mr96, de IR's tweeledige stelletjes. Maar dat laatste zul je zien in de volgende reeks foto's.

21-02-2021 om 18:39 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
20-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 68 (foto's 1 - 12)

01. Op 24.04.2002 fotografeerde ik mr 248 in Langdorp (lijn 35 kp 85.9) als L 2485 Hasselt - Leuven.

02. Op 25.05.2002 passeerde deze 2634 voor de lens, met een goederentrein op lijn 125 in de buurt van Marche-les-Dames.

03. Mr 186 in Brussel-Noord.

04. Mr 428 hangt vooraan IR 3611 De Panne - Brussel-Nationaal-Luchthaven op 04.07.2002 - lijn 73 kp 17.4, tussen Deinze en de vroegere halte Grammene. De trein rijdt hier op een talud in de aanloop naar de kanaalbrug.

05. Het lijkt alsof het stel splinternieuw is, maar het heeft natuurlijk nog maar net een revisie ondergaan. Mr 657 is IR 3835 Tournai - Charleroi-Sud in La Louvière-Sud op 25.07.2002.

06. Dan is het tijd voor een portie bussen. Zone01 had me hier in staat kunnen stellen om veel meer details te geven, maar nu moet ik als busleek (maar -liefhebber) nederig het hoofd buigen. Op 26.07.2002 passeerde ab4740 ons op lijn 22/4 (Express) tussen Fontenoille en Sainte-Cécile. Deze expresbussen reden inderdaad enkele keren per dag een uitbreiding die een interessante extra verbinding verzorgde voor Muno, Fontenoille en Sainte-Cécile.

07. Op 30.07.2002 waren we in de kuststreek - ab 3217 bevindt zich in Stene. Als je de film bekijkt, kun je alleen maar vaststellen dat dit wel een erg ongelukkig moment was om af te drukken.

08. Op 09.08.2002 kon ik ab 5632-71 fotograferen op lijn 61 in het prachtige Anloy.

 

09. In Malmedy was er bij het oude treinstation altijd wat te beleven op busgebied. Ook hier missen we zone01 enorm. Aan de hand van de nummerplaat hadden we ongetwijfeld alle nodige gegevens kunnen reconstrueren. Opvallend is de film: 1011 Manhay, wat laat vermoeden dat er op deze lange lijn ontdubbelingsbussen reden tussen Liège en Manhay. (03.08.2002)

 

10. Nog meer bussen in Malmedy.

11. En nog!

12. Maissin herbergde een bijna fossiel geworden stelplaats van de TEC. Het gebouw is typisch NMVB, maar de toestand ervan laat het ergste verwachten en enkele jaren later zou deze stelplaats inderdaad opgeslorpt worden door de nieuwe in Menuchenet. Als ik me niet vergis, vonden amper 3 bussen onderdak in de stelplaats van Maissin. (09.08.2002)

20-02-2021 om 17:36 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
18-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 66 (foto's 71 - 83)

71. Nog altijd op 03.01.2001 langs lijn 162 kp 125.2: mr 252 met L 5784 Libramont - Namur. Om één of andere reden heb ik de horizontale plaatsing van de lichten altijd eleganter gevonden.

72. De mr96 waren in die tijd nog heer en meester op lijn 162: mr 516 met IC 2135 Luxemburg - Brussel-Zuid.

73. Op het andere spoor (gelukkig!) mr 513 met IC 2111 Brussel-Zuid - Luxemburg. Dit is de derde trein na elkaar van de verbinding Brussel - Luxemburg met minimale samenstelling.

74. Eerder op de dag passeerden deze locs al met een goederentrein, nu sporen ze terug, vermoedelijk richting Bertrix: .5217 en .5320.

75. Wel met last deze 2617 en 2328 met een goederentrein. Ik sta nu een kleine honderd meter dichter bij Grupont dan op de vorige foto: kp 126.3.

76. Spijtig genoeg geen denderende foto van deze 2760 met IC 104 Luxemburg - Brussel-Zuid (Étoile d'Europe). Het eerste rijtuig is een I6-rijtuig. Van de rest weet ik het niet meer. Hopelijk komt dit type trein met een beperkt aantal stilstanden na de afwerking van de lijnen 161/162 terug.

77. Het tuinhuisje van mijn dromen…

78. Nog mr 505 met IC 2112 Brussel-Zuid - Luxemburg.

79. En de 515 met IC 2133 Luxemburg - Brussel-Zuid. Als je de treinnummers bekijkt, heb je meteen een idee van de tijd die ik hier heb doorgebracht.

80. HLE 1306 en 1338 sluiten de rij, met een goederentrein.

81. Nog een verrassing in de vorm van 3 extra foto's. Met de hete adem van de digitale fotografie in de nek, probeerde men de analoge aantrekkelijker te maken. Zo kon je voortaan afdrukken op 15x10 verkrijgen, zonder extra kosten. (Op een bepaald moment kon je zelfs gratis je foto's twee keer laten afdrukken.) Toen moest uiteraard ook een ander formaat voor de mappen gevonden worden; in map 77 zaten nog net 3 foto's van het oude formaat. Eerst is er deze tram in Gent. (10.02.2002)

82. Op 30.01.2002 stapten we in de buurt van lijn 57: mr 382 is IC 2337 Sint-Niklaas - Poperinge. Lijn 57, kp 52.9, dat is tussen Zele en de vroegere halte Bokselaar.

83. En tot slot nog deze IC 635 Amsterdam-CS - Brussel-Zuid in Eppegem op 13.02.2002.

18-02-2021 om 15:11 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
16-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 66 (foto's 61 - 70)

61. Op 03.01.2002 trok ik voor een sneeuwsafari naar lijn 162, meer bepaald naar Grupont. Het was een ijskoude dag, zelfs in Buizingen kwam de temperatuur nauwelijks boven het vriespunt. Bij ons lag er geen sneeuw, in Grupont lag er veel! Nauwelijks aangekomen in Grupont werd ik verrast door dit monstertje met vuurrode ogen. De verrassing was compleet, de kadrering navenant.

62. Ook dit moet je trouwens als een verrassing beschouwen. Ik sta ondertussen bij kp 126.3, de bedoeling is op te schuiven naar de vroegere halte Lesterny.

63. Achter het gemoderniseerde motorstel hangt de wijnrode 696. Ik vermoed dat beide samen een losse rit uitvoerden.

64. Nog een niet geslaagde foto van mr 515 dat als IC 2109 van Brussel-Zuid naar Luxemburg rijdt. Het probleem met de lage winterzon manifesteert zich hier volop: ze geraakt maar niet over het talud en de trein rijdt in de schaduw. (Kp. 125.6)

65. Soms volstaan enkele meters opschuiven om toch een mooie foto te kunnen maken, zoals deze van de .5320 en de 5217. Het geluid moet je er bij denken.

66. Dit is IC 2133 met mr 510, bij km 125.4. Ik weet niet of dat in die tijd de volledige samenstelling was van deze trein, maar erg veel capaciteit biedt zo een mr 96 niet.

67. HLE 2352 met een onbekende 2de loc en goederentrein. (Kp 125.2)

68. Toen werd het tijd om stilaan aan de andere zijde van de spoorlijn post te vatten: mr 512 (ook solo!) als IC 2110 Brussel-Zuid - Luxemburg. Het lijkt erop dat het winterweer toch zijn tol geëist heeft.

69. Dit is mr 687 met L 5761 Namur - Libramont. De gele driehoek kondigt hier al de snelheidsbeperking aan bij het naderen van Forrières, met enkele uitgesproken bochten.

70. En gebrek aan afwisseling was er niet die dag: 1327 en 1320 ter hoogte van kp 125.2, het vroegere Lesterny, waarvan de perrons trouwens al verdwenen waren.

16-02-2021 om 15:15 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
15-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 66 (foto's 51 - 60)

51. Op 29.08.2001 belandde ik zo ook in Eeklo: L 786 Eeklo - Gent-Sint-Pieters staat vertrekkensklaar.

52. En ja, waarom niet?

53. Met L 786 arriveerde ik in Gent-Sint-Pieters en blijkbaar moest het rolletje op…

54. En op…

55. Op naar Geraardsbergen dan: de 6216 is aangekomen met L 1866 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.

56. mr 907 staat klaar als E 3567 Geraardsbergen - Mechelen. Met de nieuwe dienst van 10.06.2001 begonnen ook treinen te rijden van Geraardsbergen naar Mechelen via o.a. lijn 26.



57. En nog eens de 6216, nu uit een licht andere hoek.



58. De 161 is aangekomen in Turnhout op 29.10.2001. Ik waag me zo goed als nooit aan avond- of nachtopnames, maar hier deed ik het toch. Uit de losse hand…

59. Nog even naar een wat onbekend IC-station: Statte - aan de andere zijde van de tunnel ligt Huy. (03.11.2001)

60. Statte Église kan je bij een overstap van bepaalde bussen naar de trein veel miserie besparen: je wint tijd en lang niet alle bussen bedienen het station van Huy.

15-02-2021 om 15:44 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
13-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 66 (foto's 41 - 50)

41. Twee breaks heb je nog te goed van deze safari: eerst de 398 met IR 3438 Turnhout - Manage. Lijn 96 kp 23.2 op 23.05.2001.

42. En tot slot de 308 in duo in IC 3738 Brussel-Nationaal -Luchthaven - Quévy.

43. Op 06.08.2001 waren we in Virton , waar deze .5318 stond te grommen.

44. Op dezelfde dag fotografeerde ik ab4735 op lijn 24 Virton - Florenville in Villers-devant-Orval.

45. Een specialleke dan: zelden te zien op lijn 162 kon ik deze duikbrillen (mr86) fotograferen in Ciney De trein bracht jeugdgroeperingen naar de Condroz.

46. In die tijd maakte ik nog rondritten (het hele net in 10 dagen). Ik nam lang niet altijd mijn fototoestel mee, maar op 28.08.2001 was dat wel het geval: Quiévrain, IC 1717 Quiévrain - Verviers-Central met de 2734 in haar duwrol.

47. Een wat bredere blik, maar meteen veel minder trein.

48. Op dezelfde dag verzeilde ik nog in Quévy. Ik weet eigenlijk niet goed wat je van dit gebouw moet vinden: het trekt aan en stoot af tezelfdertijd.

49. Eens was het station belangrijk als grensovergang, met buffet waar je midden in de nacht terecht kon.

50. Een dag later was ik al in Essen, met mr 813 dat als L 2760 Antwerpen-Berchem - Essen was aangekomen in dit andere grensstation. Het verslagje van deze daguitstap wordt voortgezet.

13-02-2021 om 13:28 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
10-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 februari 2021 Essenbeek

De wandeling.
De eerste (en eigenlijk ook laatste) lockdown verplichtte ons iets minder dan een jaar geleden om ons gewone wandelprogramma op te schorten, maar niet getreurd: we wonen nu eenmaal in een streek waar de stapmogelijkheden enorm zijn en ik stippelde in enkele weken tijd routes uit die ik met een knipoog Thuis aflevering 1, 2 … 10 noemde. Eerst dachten we te stoppen bij 6, maar het werden er uiteindelijk 10, en nu dus 11. Tijdens onze laatste Thuiswandeling (6) was me namelijk opgevallen dat we nog heel veel interessant ogende wegjes links lieten liggen, en dat er misschien nog wel een elfde in zat. Die kan ik nu voorstellen: deze beginnen we niet langer aan onze voordeur, maar wel aan de kerk van Essenbeek (Halle). Ze voert ons langs het reservaat van het Broek naar Rodenem, het kanaal naar Charleroi (met een opgepoetst uitzicht op een oude steengroeve, langs een oude Zenne-arm, een vleermuizengrot naar de Mussenberg en het gesloten café Congo, naar het Hallerbos. Net geen 14 km zou dat moeten zijn, waarvan 56% over al dan niet verharde trage wegen gaat. Het kaartje vind je hier, de foto's hier.

Dit zijn er alvast twee:


Het Broek.


Galloways in hun element.


Het weer.
Koud, met een maximum rond -2° en goed voelbare wind, zeker na de middag. Geleidelijk ook meer en meer bewolkt.

De stafkaarten.
39/2N Tubize. Er is nog geen nieuwe versie op 1:25.000. Voorlopig moet je het nog stellen met de kaart op 1:20.000 Rebecq - Tubize uit 2001.

Hoe we er geraakten.
We hadden natuurlijk de bus van lijn 155 kunnen nemen, bijvoorbeeld tot de halte Essenbeek Kerk, waar de wandeling begint, maar we verkozen te stappen.

Een beetje geschiedenis.
Misschien is dit het aangewezen moment om het even te hebben over de bediening van Essenbeek, een niet onbelangrijk gehucht van Halle, dat voorlopig nog stand houdt als zelfstandige parochie. Het begint al vrij vroeg - halfweg de jaren 1930 - met een busdienst Halle - Braine-l'Alleud, met 5 ritten op weekdagen (zaterdag inbegrepen) en 8 op zondag. De lijn krijgt als nummer 115A, wat verwonderlijk is: bij een dergelijke aanduiding denken we meteen aan een vervangingsbus, maar spoorlijn 115 liep van Braine-l'Alleud naar Rognon. Dat was de technische toestand: toen de busdienst werd ingevoerd, reden er doorgaande treinen van Braine-le-Comte, Tubize en Clabecq naar Braine-l'Alleud). Tussen Halle en Braine-le-Château was dus helemaal geen sprake van een vervanging en de eigenlijke spoorlijn zou nog vele jaren de dans van de verbussing ontspringen. De Vlaamse halten in Essenbeek kregen trouwens fantasierijke namen: Temelaire, wat verwijst naar het Nederlandstalige Tuimeleer is daar een mooi voorbeeld van. Tegenwoordig heet die halte Treimeleer, wat al evenmin correct is. De belangrijkste halte heette trouwens Étang: de vijver is al jaren onderwerp van discussie, want sommige Essenbekenaren willen het zicht op de vijver vrijwaren, wat niet in de kaarten past van een projectontwikkelaar.

Erg robuust zou de aanduiding 115A trouwens niet zijn. Het werd achtereenvolgens 218 (van 1937 tot 1947, al is het twijfelachtig dat de bussen de hele WO II gereden zouden hebben), 470 (vanaf 05.10.1952) en opnieuw 115A op 02.10.1960. Op dat ogenblik bestond de tabel al uit 2 delen: Braine-l'Alleud - Tubize, de echte vervangingsglijn, want lijn 115 werd gesloten in 1959 en Halle - Braine-l'Alleud. Die 470 doet misschien een belletje rinkelen bij wie de busbediening van Halle kent: op hetzelfde moment werden busnummers 470, 471 en 472 ingevoerd. De 471 overleeft tot vandaag, de 472 heette later 115b en is nu vernummerd naar 116.
In 1951 werd een bediening van Essenbeek ingevoerd: de bussen maakten een lus door het centrum, eigenaardig genoeg met ritten die op een kluitje gegooid werden in een erg vroege ochtendspits (6:16 - 7:02 - 7:18) en een vrij late avondspits (17:00 - 18:05 - 18:20). Veel zou er aan deze uitbreiding niet veranderen, tot ze in de jaren 2000 afgeschaft werd, als gevolg van de moordende concurrentie van lijn 155 van De Lijn.
Voordien was trouwens de weekenddienst al gesneuveld. Met de splitsing De Lijn/TEC ging lijn 115a uiteraard naar de TEC en het duurde niet lang voor de welgekomen besparing werd doorgevoerd. De Essenbekenaren zouden jaren op hun honger blijven zitten, bezoek aan het toen nog niet zo succesvolle Hallerbos was tijdens het weekend niet langer mogelijk, laat staan dat men kon gaan winkelen in Halle. Nog even melden dat de lijn 115a vernummerd werd in 115 en 114, die laatste voor de lijn uit Halle.

En dan is het de beurt aan De Lijn. Door de invoering van de basismobiliteit ziet De Lijn zich verplicht een nieuwe lijn te creëren, van Halle naar Drogenbos via Sint-Genesius-Rode en Linkebeek. Helemaal nieuw was de lijn niet: een eerste deel van lijn 155 bestond al, voor o.a. de bediening van de Alsembergse scholen. En enkele jaren voordien had de stad Halle in overleg met De Lijn een zaterdagse (gratis) winkelbus ingelegd vanaf Essenbeek De Floere. De volledige lijn zou ook het nieuw gebouwde AZ-Sint-Maria bedienen, dat zijn toevlucht had gezocht in de zompige weiden aan de rand van de stad. Bij De Lijn leek men echt wel te geloven in lijn 155 (die een erg handige bundel vormde met de lijnen 153 en 154). Toen ik enkele jaren geleden onrustbarende geruchten hoorde over de toekomst van lijn 155, noemde een functionaris van De Lijn ze nog goed functionerend. De lijn kreeg dan ook snel een volwaardige weekenddienst (ten koste van de winkelbus) en na enkele jaren een geapprecieerde halfuurdienst op weekdagen.
Maar toen werden nieuwe plannen op de tekentafel van een of ander studiebureau gelegd: grafieken en tabellen kwamen wel aan bod - voor heel Vlaanderen trouwens - maar de bestaande reiziger werd vergeten. Donkere wolken pakken zich samen boven lijn 155. Anders dan bij de NMBS verneem je nauwelijks iets over de concrete plannen omdat De Lijn en haar voogdij-overheid liefst achterbaks konkelfoest met voor de gewone burger onbereikbare vooruitzichten. Voorlopig ziet het ernaar uit dat lijn 155 in het beste geval blijft tussen Essenbeek en Halle en zo goed als volledig verdwijnt op de rest van het traject. Aan ons zal het niet gelegen hebben: op 2 september 2002 reed lijn 155 voor het eerst uit en sindsdien heb ik 7133 ritten met deze lijn afgelegd, dat zijn er dik 500 per jaar (het zwakke jaar 2020 meegerekend). Mijn vrouw heeft minstens evenveel ritten op haar conto staan. We gebruikten lijn 155 voor zo goed als alles: familiebezoek, winkelen in Dworp én in Halle, zelfs in Drogenbos… Of we na Nieuwjaar opnieuw 25 minuten zullen stappen om bus 153 te nemen in Dworp of 28 minuten op weg naar TEC 114, is nog lang niet zeker. Waar de verwachte reizigerswinst vandaan moet komen, is me een raadsel: ik hoop voor het eerst in mijn lange carrière als OV-gebruiker dat de basisbereikbaarheid flopt dat het pijn doet. Alleen op die manier zal men gedwongen worden om alles nog eens te overdenken, ook al gaan er dan weer vele jaren verloren.

Nu de invloed van De Slimste Mens op de carrière van een bekend Vlaamsch politicus begint te tanen, vindt men bij de VRT blijkbaar dat die een nieuwe boost kan gebruiken…


Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

10-02-2021 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
05-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 66 (foto's 31 - 40)

31. Langs lijn 36 beleefde ik ongetwijfeld mijn vruchtbaarste safari ooit. Mr 425 komt voorbij als IR 3437 Turnhout - Manage.

32. Onder het motto "De namen van zotten staan op pannen en potten" kwam deze 395 bekrabbeld met onleesbare verfstrepen voorbij, als IR 3737 Brussel-Nationaal-Luchthaven - Quévy. Ik heb de hanenpoten (sorry, hanen) zo goed en zo kwaad als het ging verwijderd.

33. HLE 2221 sleept P 8741 Schaarbeek - Binche. Het is een P-trein die nog altijd rijdt, de M4's houden het nog wel een tijdje vol, de loc is uiteraard buiten dienst.

34. En deze is helemaal geschiedenis: de 2245 met P 8894 Schaarbeek - Braine-le-Comte

35. De 2102 sleept IC 1738 Liège-Guillemins - Quiévrain.

36. En dan volgt de 2145 met P 8802 Schaarbeek - Quévy. Ook vandaag rijdt deze P-trein nog, met hetzelfde treinnummer, al wordt hij nu met M5's uitgevoerd.

37. Tijd voor een vierledig stel: de 802 passeert als IR 3938 Louvain-la-Neuve-Université - Binche.

38. En dan is het de hoogste tijd voor wat afwisseling: 5135 en 5117 met een goederentrein…

39. … 6222 en 6311 freewheelend…

40. … en 5511 en 5501, de Reddertjes, ook met een goederentrein. In de volgende reeks volgen nog 2 foto's van lijn 96. Op de volgende safari is het wachten tot de winter, maar uiteraard komt er eerst nog een bont allegaartje van OV-foto's die ik her en der genomen heb.

05-02-2021 om 16:36 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
03-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 66 (foto's 21 - 30)

21. IR 3435 - mr 401 - Turnhout - Manage. Nog altijd op 23.05.2001, lijn 96 kp 22.7.

22. Plat op de buik voor een promotionele foto voor ecologisch goederenvervoer.

23. IC 1736 - Liège-Guillemins - Quiévrain - HLE 2122.

24. IR 3936 - Louvain-la-Neuve-Université - Binche - mr 828.

25. IR 3436 - Turnhout - Manage - mr 440. Het fletse nummer op de neus laat vermoeden dat dit stel eerder het slachtoffer is geworden van graffiti.

26. IR 3736 - Brussel-Nationaal-Luchthaven - Quévy - mr 377.

27. P8801 - Schaarbeek - Quévy - HLE 2123, met een langs en homogeen stel niet-gemoderniseerde M4-rijtuigen.

28. IC 1737 - Verviers-Central - Quiévrain - HLE 2718. De IC's kregen wel gemoderniseerde M4's mee.

29. IR 3937 Louvain-la-Neuve - Université - Binche - mr 805. Ik ben ondertussen 500m opgeschoven richting Hennuyères.

30. P 8520 - Schaarbeek - Tournai via Mons - HLE 2119.

03-02-2021 om 17:48 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
01-02-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 66 (foto's 11 - 20)

11. Ik wil het me deze keer gemakkelijk maken. We schrijven nog altijd 23.05.2001, lijn 96 kp 22.7. Dat laatste was de ideale plek voor de introvert die ik ben: alleen op de wereld leek het wel, prachtig weer, af en toe een trein. Veel zin om andere oorden op te zoeken had ik niet. HLE 2626 sleept een goederentrein. Ondanks alle gebreken, waren het toch wel elegante locomotiefjes.

12. IR 3433 - mr 398 - Turnhout - Manage. Hier was de IR al lang een L-trein geworden…

13. IC 3733 - mr 437 - Brussel-Nationaal-Luchthaven - Quevy.

14. IC 1734 - mr 160 - Liège-Guillemins - Quiévrain. De tweeledige stellen waren toen ook meiden voor alle werk, zoals de desiro's nu.

15. IR 3934 Louvain-la-Neuve-Université - Binche - mr 821.

16. Eventjes een lager standpunt ingenomen - postief resultaat; IR 3434 - mr 428 Turnhout - Manage.

17. IC 3734 - mr 314 - Brussel-Nationaal-Luchthaven - Quévy.

18. Nog even een goederentrein tussendoor: .5143.

19. IC 1735 - HLE 2759 - Verviers-Central - Quiévrain.

20. IR 3935 - mr 818 - Louvain-la-Neuve-Université - Binche.

01-02-2021 om 18:42 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
30-01-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 66 (foto's 1 - 10)

01. Soms kan wachten op een trein onverwachte fotootjes opleveren, zoals deze van de 5181 in Diepenbeek (lijn 34 kp 46.7). Wie zich vragen stelt over mijn veiligheid: ik stond op het perron…

02. … zoals de volgende foto laat vermoeden: mr 181 met IR 2914 Antwerpen-Centraal - Liège-Guillemins. (13.04.2002)

03. Op 06.05.2002 fotografeerde ik deze naar huidige normen erg nette 835 als IR 3933 Brussel-Noord - Binche: lijn 96 kp 20.7. Dat is in de buurt van de vroegere halte Stéhoux (tussen Tubize en Hennuyères), waarvan de heropening ooit opdook in GEN-plannen, maar waar blijkbaar van afgezien is.

04. Op dezelfde plaats passeert even later mr 390 met IC 3733 Brussel-Nationaal-Luchthaven - Quiévrain.

05. En toen werd het tijd voor nog een safari, langs lijn 96. Anders dan velen trok ik uit Hennuyères niet zuidwaarts maar noordwaarts, richting Tubize en op wat mindere foto's na, kon ik daar een heel lange reeks treinen fotograferen in de beste omstandigheden. Op weg naar mijn standpunt kon ik van op een brug deze 2702 met goederentrein vastleggen, figuurlijk dan.

06. De volgende foto zou er één geweest zijn van mr 438 met IC 3933 Brussel-Nationaal-Luchthaven - Quévy, maar hij markeert een triest moment in mijn carrière (ironie!) als spoorwegfotograaf: de eerste graffito op de neus van het stel, trieste voorbode van wat nog moest komen en behoorlijk uit de hand lopen. Mijn eigen principes indachtig vermijd ik foto's van ontsierde treinen en dus publiceer ik deze foto niet.

07. Wel nog maagdelijk mooi is mr 746 met P 4195 Schaarbeek - Braine-le-Comte, een woensdagmiddag trein. Ondertussen ben ik aanbeland op de plaats waar ik een groot deel van de namiddag en de vooravond zal doorbrengen: lijn 96 kp 22.7.

08. HLE 2742 sleept IC 1733 Verviers-Central - Quiévrain.

09. Mr 843 is IR 3933 Louvain-la-Neuve-Université - Binche.

10. Mr 722 rijdt als 7897 van Tubize naar Manage. Ook dit was een woensdagmiddagtrein.

30-01-2021 om 14:38 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
27-01-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 65 (foto's 71 - 80)

71. Op 24.03.2001 zit mr 506 vooraan IC 1512 Knokke/Blankenberge - Genk/Liège-Guillemins, lijn 36 kp 37.9. Dat was toen uitzonderlijk, omdat dit stel destijds tot de onderhoudspost Stockem behoorde en bijna uitsluitend diensten op de lijn Brussel-Zuid - Luxemburg reed.

72. Op 05.04.2001 was de Orient-Express tot in Oostende gesukkeld als gevolg van stakingsacties in Frankrijk.

73. idem

74. idem

75. idem

76. Melreux-Hotton, 07.04.2001: mr 693 als L 5585 Jemelle - Liège-Palais. Dat ik rustig de tijd had om deze trein te fotograferen, kwam doordat de trein van hier uit vertrok ten gevolge van werken tussen Melreux en Marloie.

77. En daardoor is dit dus ook geen levensbedreigende actie mijnentwege.

78. Een busje dan: ab 4727 staat op 12.04.2001 in de stelplaats Martelange. Ik had graag wat gegevens toegevoegd, maar zolang alea iacta est, moet je er maar van uitgaan dat ondergetekende te weinig weet over bussen om concreet en correct te kunnen zijn.

79. Op 13.04.2001 rijdt mr 302 vooraan IC 2234 Genk - Gent-Sint-Pieters - lijn 21D, kp 8.1. Bokrijk is niet veraf, maar daar hoort dit stel voorlopig nog niet thuis.

80. En op dezelfde dag een bus van het Hasseltse stadnet: ab 3853. Hier weet ik wel zeker dat het om een Jonckheere Transit 2000 gaat, wat die hebben hier ook jaren de dienst uitgemaakt op onze, met verdwijnen bedreigde, lijn 155, uit de stelplaatsen Ukkel en Het Rad.

27-01-2021 om 18:33 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
23-01-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 65 (foto's 61 - 70)

61. We blijven nog even langs lijn 50 staan op 23.12.2000 in de buurt van Sint-Martens-Bodegem. Mr393 zit vooraan IC 2310 Poperinge - Sint-Niklaas.

62. En niet echt verrassend: de breaks blijven komen: de 314 met IR 3511 Gent-Sint-Pieters - Brussel-Nationaal-Luchthaven..

63. De 533 zit vooraan in de Knokke/Blankenberge - Genk/Liège-Guillemins (IC 1511). In die tijd werden alle IC's van deze reeks nog met mr96 uitgevoerd, wat niet zelden tot plaatsgebrek leidde. Dat zal op deze winterse zaterdagvoormiddag wel niet het geval geweest zijn.

64. Stel 611 voegt zich bijna perfect in het kader van de bovenleidingspalen: L 2082 Aalst - Brussel-Zuid.

65. HLE 2729 sleept een stel I11-rijtuigen: IC 423 Oostende - Köln.

66. En daar zijn de breaks weer: de 438 hangt vooraan in IR 3610 De Panne - Schaarbeek.

67. En nog een: de 371 als IC 2311 Poperinge - Sint-Niklaas.

68. En toen vond ik het genoeg: ik stapte terug naar Sint-Martens-Bodegem, waar ik - let op de wachtbunker - mijn eerste tags ooit kon/moest fotograferen. Beschouw het maar als het begin van het geleidelijke gebrek aan enthousiasme om het spoorwegleven nog fotografisch vast te leggen, al bleven de treinen voorlopig nog gevrijwaard.

69. In Sint-Martens-Bodegem fotografeerde ik nog IC 1512, met achteraan ms96 555.

70. De 1312 sluit met IC 534 Eupen - Oostende deze reeks af. Herinner ik het me juist als ik schrijf dat de IC's Oostende - Köln in die tijd verplicht gesleept werden door een 27 en dat de IC's Eupen - Oostende door een 13 getrokken werden?

23-01-2021 om 17:23 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
19-01-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 65 (foto's 51 - 60)

51. Wat ik me van 23.12.2000 nog vrij goed herinner, is de onvrede met de mogelijkheden die ik had om een goed standpunt te vinden. Anders dan veel andere spoorfotografen blijf ik trouw aan de trein als vervoermiddel, en schuif ik niet snel enkele kilometers op om het geschikte punt te vinden. Vandaar een reeks foto's die niet allemaal voldoen, zoals deze van mr 401 die als IR 3531 van Brussel-Nationaal-Luchthaven (zoals dat heette voor de anglicanisering van ons vaderland en van de NMBS) naar Gent-Sint-Pieters spoorde. (Wanneer wordt dat Ghent-Saint-Peter?) Lijn 50, kp 14.5.

52. Een beetje tegen beter weten in hield ik toch vast aan kp 14.5 of omgeving. Mr 404 op het andere spoor liet zich al wat beter kieken: IR 3608 De Panne - Schaarbeek.

53. En toen kwam deze 2010 met een internationale trein die ik spijtig genoeg niet gedetermineerd heb. Ik vind hem niet terug in het spoorboekje, vermoedelijk omdat hij alleen maar in het internationale spoorboekje voorkwam. Als iemand weet om welke trein het zou kunnen gaan, hoor ik het graag!

54. Een foto in een bocht wil nog wel eens meevallen, maar in dit geval had ik toch graag de volledige staart van de trein gezien: mr 342 met IC Poperinge - Sint-Niklaas.

55. De staart van HLE 2719 is wel volledig, maar de loc rijdt dan ook zonder sleep. En zo krijg je dan af en toe toch een foto die kan bekoren.

56. Dat is alweer minder het geval met deze: mr 428 met IR 3510 Gent-Sint-Pieters - Brussel-Nationaal-Luchthaven. De bovenleidingspalen zijn wat opdringerig…



57. … zoals ook het geval is op deze foto van mr 537 die als IC 1510 van Knokke/Blankenberge naar Genk/Liège-Guillemins reed.



58. Dat storende karakter verdwijnt dan weer bij kortere treinen, zoals dit mr 198 die als L 2081 op weg is van Aalst naar Brussel-Zuid.

59. HLE1308 sleept IC 510 Oostende - Eupen. De loc zit vooraan het stuurstandrijtuig, wat eigenlijk een gelukkig toeval is voor de foto.

60. Mr 440 rijdt als IR 3609 van De Panne naar Schaarbeek. Het is nog lang niet gedaan met deze fotoreeks, maar daarvoor verwijs ik naar de tien volgende.

19-01-2021 om 10:14 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)
14-01-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 65 (foto's 41 - 50)

41. Op 20.09.2000 kon ik in Mons deze 2208 fotograferen. Als ik me niet vergis, had deze loc dan al een carrière als lichterlocomotief in Liège-Guillemins achter derug, maar zoals geweten laat mijn geheugen me wel eens vaker in de steek…

42. Van deze ben ik wel zeker: de 2144 sleept IC 1736 Liège-Guillemins - Quiévrain, opnieuw in Mons op 20.09.2000.

43. Zo zag mr 630 eruit aan de binnenzijde. De gebruikte stofjes waren spijtig genoeg niet erg kleurvast, wat tot vroegtijdige vervanging leidde achteraf. De zetels (te vergelijken met die van de I10-rijtuigen) waren wel (eerste) klasse!

44. En dit is mr 630 aan de buitenzijde. Het stel staat klaar om te vertrekken als L 4086 Mons - Braine-le-Comte.

45. Nog eens een bus: ab 4511-47 in Braine-le-Château op lijn 115b Braine-l'Alleud - Tubize op 23.09.2000. Later werd deze lijn vernummerd tot 115, de variant naar Halle kreeg toen het nummer 114. Voordien reden beide als 115a. De bus behoorde tot de firma Autobus Brainois, al vele jaren ter ziele gegaan.

46. We stapten die dag in de buurt van de vroegere spoorlijn 115. Dit is Wauthier-Braine.

47. En Braine-le-Château.

48. Het gebeurde niet zo vaak dat je een Eurostar in Brussel-Zuid kon fotograferen buiten de steriele zone: de 3019 op 23.12.2000.

49. En die 1191 was snel meegenomen in een vreemd spel van licht en schaduw.

50. Op diezelfde 23.12.2000 trok ik naar lijn 50, omdat lijn 50A door werken was afgesloten en daar dus mogelijk wat meer treinen gefotografeerd konden worden. Wat je dan niet wil is een foto als deze, met mr 542 (1531 Liège-Guillemins - Knokke) die net op het verkeerde moment gekruist wordt door een IC, vermoedelijk IC 419 Oostende - Köln. Dit wordt uiteraard vervolgd…

14-01-2021 om 13:29 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • Veldegem - Gits (Via Brugensis)
  • 8 oktober 2024 - Sint-Joris-Weert - Tervuren (GR Dijleland)
  • 19 september 2024 - Marneffe - Warnant-Dreye (GR412)
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573

    Archief per maand
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!