Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
22-02-2021
ttb map 68 (foto's 25 - 36)
25. Eerlijk: ik was absoluut niet gelukkig met het resultaat van deze safari. Het begon al met de moeilijkheden om een geschikte standplaats te vinden - ik had me nochtans voorbereid met de stafkaart - en ik moest dwars door een maïsveld en dwars betekent hier letterlijk dwars: haaks op de rijen. En toen ik dan eindelijk aan de spoorlijn stond, vond ik niet meteen een stek die een garantie kon geven op goede foto's. Om één of andere reden leek het wel alsof ik een erg slechte dag had en ik vermoed dat dit wel duidelijk wordt als je het volgende dozijn foto's bekijkt. Even recapituleren: 30.09.2002, lijn 118 kp 36.4 of 36.5, tussen Nimy en Obourg. Deze 737 zit op IR 3813 Charleroi-Sud - Tournai. De neus is wat donker en ik heb eigenlijk te laat afgedrukt om goed te zijn.
26. Ook hier is de neus wat donker: mr 267 op IR 3834 Tournai - Charleroi-Sud.
27. Deze is dan weer wat te vroeg afgedrukt: mr 176 zit met de staart nog net onder de bovenleidingspaal. Dit stel heeft jaren rondgereden met een nummer dat eigenlijk te laag geschilderd was. Volgens mijn gegevens ging het hier om een losse rit.
28. Nog een stel met horizontale lichten: mr 258.
29. IC 935 Herstal - Lille-Flandres met mr 450. Ook hier stoort de bovenleidingspaal.
30. De tegenligger is mr 462 met IC 913 Lille-Flanders - Herstal.
31. Mr 240 zit achteraan een trein met 2 vierledige stellen en een klassiekje. Ook dit zou een losse rit zijn. Wie zich afvraagt of er ooit treinen rondgereden hebben met 2 vierledige stellen en een tweeledig stel, krijgt hier het bewijs.
32. Mr 639 zit samen met een ander gemoderniseerd klassiekje in IR 3814 Charleroi-Sud - Tournai. Als een slager zijn worst te vroeg afnijpt is dat geen probleem - het vlees gaat dan gewoon naar de volgende saucijs, maar hier is het toch een spijtige zaak dat het tweede stel net niet volledig op de foto staat.
33. Deze past al wat beter: mr 263 met IR 3835 Tournai - Charleroi-Sud. Het zoveelste stel met horizontale lichten.
34. Een complete mislukking is deze foto van mr 96 457 in IC 936 Herstal - Lille-Flandres.
35. En het kan zo mogelijk nog erger: de 455 achteraan IC 914 Lille-Flandres- Herstal.
36. En als er dan al eens een goederentrein passeert, dan laat de zon ons nog eens in de steek: hle 2322.
13. En we houden het bushoofdstuk nog even aan: op 09.08.2002 passeert ab 4124 op lijn 29 in Halma. Die lijn 29 kennen we beter als Jemelle - Wellin (door de bediening van Han-sur-Lesse), maar eigenlijk strekt de lijn zich vanaf Wellin uit tot Grupont. Halma ligt op dat schaars bediende stuk. Tot onze scha en schande hebben we vastgesteld dat het restaurant met aangenaam terras ondertussen verdwenen is.
14. In Meerdonk wacht ab2621-44 op zijn vertrekuur op 11.08.2002.
15. En dan weer naar Wallonië: ab 4731 op lijn 37 Florenville - Muno, met Florenville op de achtergrond in de hoogte. (15.08.2002)
16. Ab5632-47 konden we nog fotograferen op weg van het centrum naar het station, ook op 15.08.2002.
17. Even een trein tussendoor: mw 4133 is op 15.08.2002 L5967 Libramont - Virton.
18. Tijd voor een wel erg speciale foto: wegens werken langs de Alsembergsesteenweg konden de bussen van lijn 153 hun gewone parcours niet volgen. Voor de bediening van Dworp zorgde een pendelbus tussen Dworp Sportschuur en Alsemberg Grootveld. Ab 3501 was speciaal voor die gelegenheid overgekomen van Leuven. Bewonder ook het oude gemeentehuis van Dworp. (25.08.2002)
19. Come closer to me…
20. 30.08.2002 was de laatste exploitatiedag van lijn MH die dorpen als Bellingen, Bogaarden, Heikruis, Kester en Leerbeek bediende. De foto van ab3 182 is spijtig genoeg onscherp. We zien de bus hier aan de halte Bellingen (Klein Brussel).
21. Uit de andere richting volgde kort daarna ab3162. Hier speelt het forse tegenlicht ons dan weer parten. Bemerk de oude wegwijzer, de kloosterkerk van Bellingen en het bericht aan de haltepaal dat de opheffing van de bediening van Klein Brussel aankondigt.
22. In augustus zijn de dagen nog net lang genoeg om ook de allerlaatste rit op de MH te fotograferen, ter hoogte van het mooie Hof ter Kammen. Hier zal de opvolger van de MH, lijn 164, wel nog komen vanaf 2002. Zoals veel lijnen kreeg deze lijn geleidelijk een betere en betere bediening, zelfs met een zaterdagdienst gedurende een aantal jaren. Toen De Lijn later in de eerste plaats aan besparen begon te denken sneuvelden de zaterdagritten en de meeste ritten overdag; met de komst van de basisonbereikbaarheid is de toekomst van deze lijn pikzwart.
23. Op 30.09.2002 trok ik op fotosafari naar lijn 118. Ik belandde tussen Nimy en Obourg, tussen weiden en velden, zoals ik het het liefst heb, maar algehele voldoening gaf de standplaats (kp 36.4) toch niet: het aantal foto's dat geen voldoening geeft, ligt gewoon te hoog, zoals deze van mr 459 op IC 934 Herstal - Lille-Flandres. Donkere neus, storende bovenleidingspaal.
24. Al net iets beter is deze van mr 467 met IC 912 Lille-Flandres - Herstal. Welk materiaal gebruikt werd is eenvoudig samen te vatten: de IC's kregen alle mr96, de IR's tweeledige stelletjes. Maar dat laatste zul je zien in de volgende reeks foto's.
01. Op 24.04.2002 fotografeerde ik mr 248 in Langdorp (lijn 35 kp 85.9) als L 2485 Hasselt - Leuven.
02. Op 25.05.2002 passeerde deze 2634 voor de lens, met een goederentrein op lijn 125 in de buurt van Marche-les-Dames.
03. Mr 186 in Brussel-Noord.
04. Mr 428 hangt vooraan IR 3611 De Panne - Brussel-Nationaal-Luchthaven op 04.07.2002 - lijn 73 kp 17.4, tussen Deinze en de vroegere halte Grammene. De trein rijdt hier op een talud in de aanloop naar de kanaalbrug.
05. Het lijkt alsof het stel splinternieuw is, maar het heeft natuurlijk nog maar net een revisie ondergaan. Mr 657 is IR 3835 Tournai - Charleroi-Sud in La Louvière-Sud op 25.07.2002.
06. Dan is het tijd voor een portie bussen. Zone01 had me hier in staat kunnen stellen om veel meer details te geven, maar nu moet ik als busleek (maar -liefhebber) nederig het hoofd buigen. Op 26.07.2002 passeerde ab4740 ons op lijn 22/4 (Express) tussen Fontenoille en Sainte-Cécile. Deze expresbussen reden inderdaad enkele keren per dag een uitbreiding die een interessante extra verbinding verzorgde voor Muno, Fontenoille en Sainte-Cécile.
07. Op 30.07.2002 waren we in de kuststreek - ab 3217 bevindt zich in Stene. Als je de film bekijkt, kun je alleen maar vaststellen dat dit wel een erg ongelukkig moment was om af te drukken.
08. Op 09.08.2002 kon ik ab 5632-71 fotograferen op lijn 61 in het prachtige Anloy.
09. In Malmedy was er bij het oude treinstation altijd wat te beleven op busgebied. Ook hier missen we zone01 enorm. Aan de hand van de nummerplaat hadden we ongetwijfeld alle nodige gegevens kunnen reconstrueren. Opvallend is de film: 1011 Manhay, wat laat vermoeden dat er op deze lange lijn ontdubbelingsbussen reden tussen Liège en Manhay. (03.08.2002)
10. Nog meer bussen in Malmedy.
11. En nog!
12. Maissin herbergde een bijna fossiel geworden stelplaats van de TEC. Het gebouw is typisch NMVB, maar de toestand ervan laat het ergste verwachten en enkele jaren later zou deze stelplaats inderdaad opgeslorpt worden door de nieuwe in Menuchenet. Als ik me niet vergis, vonden amper 3 bussen onderdak in de stelplaats van Maissin. (09.08.2002)
71. Nog altijd op 03.01.2001 langs lijn 162 kp 125.2: mr 252 met L 5784 Libramont - Namur. Om één of andere reden heb ik de horizontale plaatsing van de lichten altijd eleganter gevonden.
72. De mr96 waren in die tijd nog heer en meester op lijn 162: mr 516 met IC 2135 Luxemburg - Brussel-Zuid.
73. Op het andere spoor (gelukkig!) mr 513 met IC 2111 Brussel-Zuid - Luxemburg. Dit is de derde trein na elkaar van de verbinding Brussel - Luxemburg met minimale samenstelling.
74. Eerder op de dag passeerden deze locs al met een goederentrein, nu sporen ze terug, vermoedelijk richting Bertrix: .5217 en .5320.
75. Wel met last deze 2617 en 2328 met een goederentrein. Ik sta nu een kleine honderd meter dichter bij Grupont dan op de vorige foto: kp 126.3.
76. Spijtig genoeg geen denderende foto van deze 2760 met IC 104 Luxemburg - Brussel-Zuid (Étoile d'Europe). Het eerste rijtuig is een I6-rijtuig. Van de rest weet ik het niet meer. Hopelijk komt dit type trein met een beperkt aantal stilstanden na de afwerking van de lijnen 161/162 terug.
77. Het tuinhuisje van mijn dromen…
78. Nog mr 505 met IC 2112 Brussel-Zuid - Luxemburg.
79. En de 515 met IC 2133 Luxemburg - Brussel-Zuid. Als je de treinnummers bekijkt, heb je meteen een idee van de tijd die ik hier heb doorgebracht.
80. HLE 1306 en 1338 sluiten de rij, met een goederentrein.
81. Nog een verrassing in de vorm van 3 extra foto's. Met de hete adem van de digitale fotografie in de nek, probeerde men de analoge aantrekkelijker te maken. Zo kon je voortaan afdrukken op 15x10 verkrijgen, zonder extra kosten. (Op een bepaald moment kon je zelfs gratis je foto's twee keer laten afdrukken.) Toen moest uiteraard ook een ander formaat voor de mappen gevonden worden; in map 77 zaten nog net 3 foto's van het oude formaat. Eerst is er deze tram in Gent. (10.02.2002)
82. Op 30.01.2002 stapten we in de buurt van lijn 57: mr 382 is IC 2337 Sint-Niklaas - Poperinge. Lijn 57, kp 52.9, dat is tussen Zele en de vroegere halte Bokselaar.
83. En tot slot nog deze IC 635 Amsterdam-CS - Brussel-Zuid in Eppegem op 13.02.2002.
61. Op 03.01.2002 trok ik voor een sneeuwsafari naar lijn 162, meer bepaald naar Grupont. Het was een ijskoude dag, zelfs in Buizingen kwam de temperatuur nauwelijks boven het vriespunt. Bij ons lag er geen sneeuw, in Grupont lag er veel! Nauwelijks aangekomen in Grupont werd ik verrast door dit monstertje met vuurrode ogen. De verrassing was compleet, de kadrering navenant.
62. Ook dit moet je trouwens als een verrassing beschouwen. Ik sta ondertussen bij kp 126.3, de bedoeling is op te schuiven naar de vroegere halte Lesterny.
63. Achter het gemoderniseerde motorstel hangt de wijnrode 696. Ik vermoed dat beide samen een losse rit uitvoerden.
64. Nog een niet geslaagde foto van mr 515 dat als IC 2109 van Brussel-Zuid naar Luxemburg rijdt. Het probleem met de lage winterzon manifesteert zich hier volop: ze geraakt maar niet over het talud en de trein rijdt in de schaduw. (Kp. 125.6)
65. Soms volstaan enkele meters opschuiven om toch een mooie foto te kunnen maken, zoals deze van de .5320 en de 5217. Het geluid moet je er bij denken.
66. Dit is IC 2133 met mr 510, bij km 125.4. Ik weet niet of dat in die tijd de volledige samenstelling was van deze trein, maar erg veel capaciteit biedt zo een mr 96 niet.
67. HLE 2352 met een onbekende 2de loc en goederentrein. (Kp 125.2)
68. Toen werd het tijd om stilaan aan de andere zijde van de spoorlijn post te vatten: mr 512 (ook solo!) als IC 2110 Brussel-Zuid - Luxemburg. Het lijkt erop dat het winterweer toch zijn tol geëist heeft.
69. Dit is mr 687 met L 5761 Namur - Libramont. De gele driehoek kondigt hier al de snelheidsbeperking aan bij het naderen van Forrières, met enkele uitgesproken bochten.
70. En gebrek aan afwisseling was er niet die dag: 1327 en 1320 ter hoogte van kp 125.2, het vroegere Lesterny, waarvan de perrons trouwens al verdwenen waren.
51. Op 29.08.2001 belandde ik zo ook in Eeklo: L 786 Eeklo - Gent-Sint-Pieters staat vertrekkensklaar.
52. En ja, waarom niet?
53. Met L 786 arriveerde ik in Gent-Sint-Pieters en blijkbaar moest het rolletje op…
54. En op…
55. Op naar Geraardsbergen dan: de 6216 is aangekomen met L 1866 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
56. mr 907 staat klaar als E 3567 Geraardsbergen - Mechelen. Met de nieuwe dienst van 10.06.2001 begonnen ook treinen te rijden van Geraardsbergen naar Mechelen via o.a. lijn 26.
57. En nog eens de 6216, nu uit een licht andere hoek.
58. De 161 is aangekomen in Turnhout op 29.10.2001. Ik waag me zo goed als nooit aan avond- of nachtopnames, maar hier deed ik het toch. Uit de losse hand…
59. Nog even naar een wat onbekend IC-station: Statte - aan de andere zijde van de tunnel ligt Huy. (03.11.2001)
60. Statte Église kan je bij een overstap van bepaalde bussen naar de trein veel miserie besparen: je wint tijd en lang niet alle bussen bedienen het station van Huy.
41. Twee breaks heb je nog te goed van deze safari: eerst de 398 met IR 3438 Turnhout - Manage. Lijn 96 kp 23.2 op 23.05.2001.
42. En tot slot de 308 in duo in IC 3738 Brussel-Nationaal -Luchthaven - Quévy.
43. Op 06.08.2001 waren we in Virton , waar deze .5318 stond te grommen.
44. Op dezelfde dag fotografeerde ik ab4735 op lijn 24 Virton - Florenville in Villers-devant-Orval.
45. Een specialleke dan: zelden te zien op lijn 162 kon ik deze duikbrillen (mr86) fotograferen in Ciney De trein bracht jeugdgroeperingen naar de Condroz.
46. In die tijd maakte ik nog rondritten (het hele net in 10 dagen). Ik nam lang niet altijd mijn fototoestel mee, maar op 28.08.2001 was dat wel het geval: Quiévrain, IC 1717 Quiévrain - Verviers-Central met de 2734 in haar duwrol.
47. Een wat bredere blik, maar meteen veel minder trein.
48. Op dezelfde dag verzeilde ik nog in Quévy. Ik weet eigenlijk niet goed wat je van dit gebouw moet vinden: het trekt aan en stoot af tezelfdertijd.
49. Eens was het station belangrijk als grensovergang, met buffet waar je midden in de nacht terecht kon.
50. Een dag later was ik al in Essen, met mr 813 dat als L 2760 Antwerpen-Berchem - Essen was aangekomen in dit andere grensstation. Het verslagje van deze daguitstap wordt voortgezet.
De wandeling. De eerste (en eigenlijk ook laatste) lockdown verplichtte ons iets minder dan een jaar geleden om ons gewone wandelprogramma op te schorten, maar niet getreurd: we wonen nu eenmaal in een streek waar de stapmogelijkheden enorm zijn en ik stippelde in enkele weken tijd routes uit die ik met een knipoog Thuis aflevering 1, 2 … 10 noemde. Eerst dachten we te stoppen bij 6, maar het werden er uiteindelijk 10, en nu dus 11. Tijdens onze laatste Thuiswandeling (6) was me namelijk opgevallen dat we nog heel veel interessant ogende wegjes links lieten liggen, en dat er misschien nog wel een elfde in zat. Die kan ik nu voorstellen: deze beginnen we niet langer aan onze voordeur, maar wel aan de kerk van Essenbeek (Halle). Ze voert ons langs het reservaat van het Broek naar Rodenem, het kanaal naar Charleroi (met een opgepoetst uitzicht op een oude steengroeve, langs een oude Zenne-arm, een vleermuizengrot naar de Mussenberg en het gesloten café Congo, naar het Hallerbos. Net geen 14 km zou dat moeten zijn, waarvan 56% over al dan niet verharde trage wegen gaat. Het kaartje vind jehier, de foto'shier.
Dit zijn er alvast twee:
Het Broek.
Galloways in hun element.
Het weer. Koud, met een maximum rond -2° en goed voelbare wind, zeker na de middag. Geleidelijk ook meer en meer bewolkt.
De stafkaarten. 39/2N Tubize. Er is nog geen nieuwe versie op 1:25.000. Voorlopig moet je het nog stellen met de kaart op 1:20.000 Rebecq - Tubize uit 2001.
Hoe we er geraakten. We hadden natuurlijk de bus van lijn 155 kunnen nemen, bijvoorbeeld tot de halte Essenbeek Kerk, waar de wandeling begint, maar we verkozen te stappen.
Een beetje geschiedenis. Misschien is dit het aangewezen moment om het even te hebben over de bediening van Essenbeek, een niet onbelangrijk gehucht van Halle, dat voorlopig nog stand houdt als zelfstandige parochie. Het begint al vrij vroeg - halfweg de jaren 1930 - met een busdienst Halle - Braine-l'Alleud, met 5 ritten op weekdagen (zaterdag inbegrepen) en 8 op zondag. De lijn krijgt als nummer 115A, wat verwonderlijk is: bij een dergelijke aanduiding denken we meteen aan een vervangingsbus, maar spoorlijn 115 liep van Braine-l'Alleud naar Rognon. Dat was de technische toestand: toen de busdienst werd ingevoerd, reden er doorgaande treinen van Braine-le-Comte, Tubize en Clabecq naar Braine-l'Alleud). Tussen Halle en Braine-le-Château was dus helemaal geen sprake van een vervanging en de eigenlijke spoorlijn zou nog vele jaren de dans van de verbussing ontspringen. De Vlaamse halten in Essenbeek kregen trouwens fantasierijke namen: Temelaire, wat verwijst naar het Nederlandstalige Tuimeleer is daar een mooi voorbeeld van. Tegenwoordig heet die halte Treimeleer, wat al evenmin correct is. De belangrijkste halte heette trouwens Étang: de vijver is al jaren onderwerp van discussie, want sommige Essenbekenaren willen het zicht op de vijver vrijwaren, wat niet in de kaarten past van een projectontwikkelaar. Erg robuust zou de aanduiding 115A trouwens niet zijn. Het werd achtereenvolgens 218 (van 1937 tot 1947, al is het twijfelachtig dat de bussen de hele WO II gereden zouden hebben), 470 (vanaf 05.10.1952) en opnieuw 115A op 02.10.1960. Op dat ogenblik bestond de tabel al uit 2 delen: Braine-l'Alleud - Tubize, de echte vervangingsglijn, want lijn 115 werd gesloten in 1959 en Halle - Braine-l'Alleud. Die 470 doet misschien een belletje rinkelen bij wie de busbediening van Halle kent: op hetzelfde moment werden busnummers 470, 471 en 472 ingevoerd. De 471 overleeft tot vandaag, de 472 heette later 115b en is nu vernummerd naar 116. In 1951 werd een bediening van Essenbeek ingevoerd: de bussen maakten een lus door het centrum, eigenaardig genoeg met ritten die op een kluitje gegooid werden in een erg vroege ochtendspits (6:16 - 7:02 - 7:18) en een vrij late avondspits (17:00 - 18:05 - 18:20). Veel zou er aan deze uitbreiding niet veranderen, tot ze in de jaren 2000 afgeschaft werd, als gevolg van de moordende concurrentie van lijn 155 van De Lijn. Voordien was trouwens de weekenddienst al gesneuveld. Met de splitsing De Lijn/TEC ging lijn 115a uiteraard naar de TEC en het duurde niet lang voor de welgekomen besparing werd doorgevoerd. De Essenbekenaren zouden jaren op hun honger blijven zitten, bezoek aan het toen nog niet zo succesvolle Hallerbos was tijdens het weekend niet langer mogelijk, laat staan dat men kon gaan winkelen in Halle. Nog even melden dat de lijn 115a vernummerd werd in 115 en 114, die laatste voor de lijn uit Halle.
En dan is het de beurt aan De Lijn. Door de invoering van de basismobiliteit ziet De Lijn zich verplicht een nieuwe lijn te creëren, van Halle naar Drogenbos via Sint-Genesius-Rode en Linkebeek. Helemaal nieuw was de lijn niet: een eerste deel van lijn 155 bestond al, voor o.a. de bediening van de Alsembergse scholen. En enkele jaren voordien had de stad Halle in overleg met De Lijn een zaterdagse (gratis) winkelbus ingelegd vanaf Essenbeek De Floere. De volledige lijn zou ook het nieuw gebouwde AZ-Sint-Maria bedienen, dat zijn toevlucht had gezocht in de zompige weiden aan de rand van de stad. Bij De Lijn leek men echt wel te geloven in lijn 155 (die een erg handige bundel vormde met de lijnen 153 en 154). Toen ik enkele jaren geleden onrustbarende geruchten hoorde over de toekomst van lijn 155, noemde een functionaris van De Lijn ze nog goed functionerend. De lijn kreeg dan ook snel een volwaardige weekenddienst (ten koste van de winkelbus) en na enkele jaren een geapprecieerde halfuurdienst op weekdagen. Maar toen werden nieuwe plannen op de tekentafel van een of ander studiebureau gelegd: grafieken en tabellen kwamen wel aan bod - voor heel Vlaanderen trouwens - maar de bestaande reiziger werd vergeten. Donkere wolken pakken zich samen boven lijn 155. Anders dan bij de NMBS verneem je nauwelijks iets over de concrete plannen omdat De Lijn en haar voogdij-overheid liefst achterbaks konkelfoest met voor de gewone burger onbereikbare vooruitzichten. Voorlopig ziet het ernaar uit dat lijn 155 in het beste geval blijft tussen Essenbeek en Halle en zo goed als volledig verdwijnt op de rest van het traject. Aan ons zal het niet gelegen hebben: op 2 september 2002 reed lijn 155 voor het eerst uit en sindsdien heb ik 7133 ritten met deze lijn afgelegd, dat zijn er dik 500 per jaar (het zwakke jaar 2020 meegerekend). Mijn vrouw heeft minstens evenveel ritten op haar conto staan. We gebruikten lijn 155 voor zo goed als alles: familiebezoek, winkelen in Dworp én in Halle, zelfs in Drogenbos… Of we na Nieuwjaar opnieuw 25 minuten zullen stappen om bus 153 te nemen in Dworp of 28 minuten op weg naar TEC 114, is nog lang niet zeker. Waar de verwachte reizigerswinst vandaan moet komen, is me een raadsel: ik hoop voor het eerst in mijn lange carrière als OV-gebruiker dat de basisbereikbaarheid flopt dat het pijn doet. Alleen op die manier zal men gedwongen worden om alles nog eens te overdenken, ook al gaan er dan weer vele jaren verloren.
Nu de invloed van De Slimste Mens op de carrière van een bekend Vlaamsch politicus begint te tanen, vindt men bij de VRT blijkbaar dat die een nieuwe boost kan gebruiken…
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over deBelgische spoorlijnenen een overde bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
31. Langs lijn 36 beleefde ik ongetwijfeld mijn vruchtbaarste safari ooit. Mr 425 komt voorbij als IR 3437 Turnhout - Manage.
32. Onder het motto "De namen van zotten staan op pannen en potten" kwam deze 395 bekrabbeld met onleesbare verfstrepen voorbij, als IR 3737 Brussel-Nationaal-Luchthaven - Quévy. Ik heb de hanenpoten (sorry, hanen) zo goed en zo kwaad als het ging verwijderd.
33. HLE 2221 sleept P 8741 Schaarbeek - Binche. Het is een P-trein die nog altijd rijdt, de M4's houden het nog wel een tijdje vol, de loc is uiteraard buiten dienst.
34. En deze is helemaal geschiedenis: de 2245 met P 8894 Schaarbeek - Braine-le-Comte
35. De 2102 sleept IC 1738 Liège-Guillemins - Quiévrain.
36. En dan volgt de 2145 met P 8802 Schaarbeek - Quévy. Ook vandaag rijdt deze P-trein nog, met hetzelfde treinnummer, al wordt hij nu met M5's uitgevoerd.
37. Tijd voor een vierledig stel: de 802 passeert als IR 3938 Louvain-la-Neuve-Université - Binche.
38. En dan is het de hoogste tijd voor wat afwisseling: 5135 en 5117 met een goederentrein…
39. … 6222 en 6311 freewheelend…
40. … en 5511 en 5501, de Reddertjes, ook met een goederentrein. In de volgende reeks volgen nog 2 foto's van lijn 96. Op de volgende safari is het wachten tot de winter, maar uiteraard komt er eerst nog een bont allegaartje van OV-foto's die ik her en der genomen heb.
11. Ik wil het me deze keer gemakkelijk maken. We schrijven nog altijd 23.05.2001, lijn 96 kp 22.7. Dat laatste was de ideale plek voor de introvert die ik ben: alleen op de wereld leek het wel, prachtig weer, af en toe een trein. Veel zin om andere oorden op te zoeken had ik niet. HLE 2626 sleept een goederentrein. Ondanks alle gebreken, waren het toch wel elegante locomotiefjes.
12. IR 3433 - mr 398 - Turnhout - Manage. Hier was de IR al lang een L-trein geworden…
13. IC 3733 - mr 437 - Brussel-Nationaal-Luchthaven - Quevy.
14. IC 1734 - mr 160 - Liège-Guillemins - Quiévrain. De tweeledige stellen waren toen ook meiden voor alle werk, zoals de desiro's nu.
15. IR 3934 Louvain-la-Neuve-Université - Binche - mr 821.
16. Eventjes een lager standpunt ingenomen - postief resultaat; IR 3434 - mr 428 Turnhout - Manage.
17. IC 3734 - mr 314 - Brussel-Nationaal-Luchthaven - Quévy.
18. Nog even een goederentrein tussendoor: .5143.
19. IC 1735 - HLE 2759 - Verviers-Central - Quiévrain.
20. IR 3935 - mr 818 - Louvain-la-Neuve-Université - Binche.
01. Soms kan wachten op een trein onverwachte fotootjes opleveren, zoals deze van de 5181 in Diepenbeek (lijn 34 kp 46.7). Wie zich vragen stelt over mijn veiligheid: ik stond op het perron…
02. … zoals de volgende foto laat vermoeden: mr 181 met IR 2914 Antwerpen-Centraal - Liège-Guillemins. (13.04.2002)
03. Op 06.05.2002 fotografeerde ik deze naar huidige normen erg nette 835 als IR 3933 Brussel-Noord - Binche: lijn 96 kp 20.7. Dat is in de buurt van de vroegere halte Stéhoux (tussen Tubize en Hennuyères), waarvan de heropening ooit opdook in GEN-plannen, maar waar blijkbaar van afgezien is.
04. Op dezelfde plaats passeert even later mr 390 met IC 3733 Brussel-Nationaal-Luchthaven - Quiévrain.
05. En toen werd het tijd voor nog een safari, langs lijn 96. Anders dan velen trok ik uit Hennuyères niet zuidwaarts maar noordwaarts, richting Tubize en op wat mindere foto's na, kon ik daar een heel lange reeks treinen fotograferen in de beste omstandigheden. Op weg naar mijn standpunt kon ik van op een brug deze 2702 met goederentrein vastleggen, figuurlijk dan.
06. De volgende foto zou er één geweest zijn van mr 438 met IC 3933 Brussel-Nationaal-Luchthaven - Quévy, maar hij markeert een triest moment in mijn carrière (ironie!) als spoorwegfotograaf: de eerste graffito op de neus van het stel, trieste voorbode van wat nog moest komen en behoorlijk uit de hand lopen. Mijn eigen principes indachtig vermijd ik foto's van ontsierde treinen en dus publiceer ik deze foto niet.
07. Wel nog maagdelijk mooi is mr 746 met P 4195 Schaarbeek - Braine-le-Comte, een woensdagmiddag trein. Ondertussen ben ik aanbeland op de plaats waar ik een groot deel van de namiddag en de vooravond zal doorbrengen: lijn 96 kp 22.7.
08. HLE 2742 sleept IC 1733 Verviers-Central - Quiévrain.
09. Mr 843 is IR 3933 Louvain-la-Neuve-Université - Binche.
10. Mr 722 rijdt als 7897 van Tubize naar Manage. Ook dit was een woensdagmiddagtrein.
71. Op 24.03.2001 zit mr 506 vooraan IC 1512 Knokke/Blankenberge - Genk/Liège-Guillemins, lijn 36 kp 37.9. Dat was toen uitzonderlijk, omdat dit stel destijds tot de onderhoudspost Stockem behoorde en bijna uitsluitend diensten op de lijn Brussel-Zuid - Luxemburg reed.
72. Op 05.04.2001 was de Orient-Express tot in Oostende gesukkeld als gevolg van stakingsacties in Frankrijk.
73. idem
74. idem
75. idem
76. Melreux-Hotton, 07.04.2001: mr 693 als L 5585 Jemelle - Liège-Palais. Dat ik rustig de tijd had om deze trein te fotograferen, kwam doordat de trein van hier uit vertrok ten gevolge van werken tussen Melreux en Marloie.
77. En daardoor is dit dus ook geen levensbedreigende actie mijnentwege.
78. Een busje dan: ab 4727 staat op 12.04.2001 in de stelplaats Martelange. Ik had graag wat gegevens toegevoegd, maar zolang alea iacta est, moet je er maar van uitgaan dat ondergetekende te weinig weet over bussen om concreet en correct te kunnen zijn.
79. Op 13.04.2001 rijdt mr 302 vooraan IC 2234 Genk - Gent-Sint-Pieters - lijn 21D, kp 8.1. Bokrijk is niet veraf, maar daar hoort dit stel voorlopig nog niet thuis.
80. En op dezelfde dag een bus van het Hasseltse stadnet: ab 3853. Hier weet ik wel zeker dat het om een Jonckheere Transit 2000 gaat, wat die hebben hier ook jaren de dienst uitgemaakt op onze, met verdwijnen bedreigde, lijn 155, uit de stelplaatsen Ukkel en Het Rad.
61. We blijven nog even langs lijn 50 staan op 23.12.2000 in de buurt van Sint-Martens-Bodegem. Mr393 zit vooraan IC 2310 Poperinge - Sint-Niklaas.
62. En niet echt verrassend: de breaks blijven komen: de 314 met IR 3511 Gent-Sint-Pieters - Brussel-Nationaal-Luchthaven..
63. De 533 zit vooraan in de Knokke/Blankenberge - Genk/Liège-Guillemins (IC 1511). In die tijd werden alle IC's van deze reeks nog met mr96 uitgevoerd, wat niet zelden tot plaatsgebrek leidde. Dat zal op deze winterse zaterdagvoormiddag wel niet het geval geweest zijn.
64. Stel 611 voegt zich bijna perfect in het kader van de bovenleidingspalen: L 2082 Aalst - Brussel-Zuid.
65. HLE 2729 sleept een stel I11-rijtuigen: IC 423 Oostende - Köln.
66. En daar zijn de breaks weer: de 438 hangt vooraan in IR 3610 De Panne - Schaarbeek.
67. En nog een: de 371 als IC 2311 Poperinge - Sint-Niklaas.
68. En toen vond ik het genoeg: ik stapte terug naar Sint-Martens-Bodegem, waar ik - let op de wachtbunker - mijn eerste tags ooit kon/moest fotograferen. Beschouw het maar als het begin van het geleidelijke gebrek aan enthousiasme om het spoorwegleven nog fotografisch vast te leggen, al bleven de treinen voorlopig nog gevrijwaard.
69. In Sint-Martens-Bodegem fotografeerde ik nog IC 1512, met achteraan ms96 555.
70. De 1312 sluit met IC 534 Eupen - Oostende deze reeks af. Herinner ik het me juist als ik schrijf dat de IC's Oostende - Köln in die tijd verplicht gesleept werden door een 27 en dat de IC's Eupen - Oostende door een 13 getrokken werden?
51. Wat ik me van 23.12.2000 nog vrij goed herinner, is de onvrede met de mogelijkheden die ik had om een goed standpunt te vinden. Anders dan veel andere spoorfotografen blijf ik trouw aan de trein als vervoermiddel, en schuif ik niet snel enkele kilometers op om het geschikte punt te vinden. Vandaar een reeks foto's die niet allemaal voldoen, zoals deze van mr 401 die als IR 3531 van Brussel-Nationaal-Luchthaven (zoals dat heette voor de anglicanisering van ons vaderland en van de NMBS) naar Gent-Sint-Pieters spoorde. (Wanneer wordt dat Ghent-Saint-Peter?) Lijn 50, kp 14.5.
52. Een beetje tegen beter weten in hield ik toch vast aan kp 14.5 of omgeving. Mr 404 op het andere spoor liet zich al wat beter kieken: IR 3608 De Panne - Schaarbeek.
53. En toen kwam deze 2010 met een internationale trein die ik spijtig genoeg niet gedetermineerd heb. Ik vind hem niet terug in het spoorboekje, vermoedelijk omdat hij alleen maar in het internationale spoorboekje voorkwam. Als iemand weet om welke trein het zou kunnen gaan, hoor ik het graag!
54. Een foto in een bocht wil nog wel eens meevallen, maar in dit geval had ik toch graag de volledige staart van de trein gezien: mr 342 met IC Poperinge - Sint-Niklaas.
55. De staart van HLE 2719 is wel volledig, maar de loc rijdt dan ook zonder sleep. En zo krijg je dan af en toe toch een foto die kan bekoren.
56. Dat is alweer minder het geval met deze: mr 428 met IR 3510 Gent-Sint-Pieters - Brussel-Nationaal-Luchthaven. De bovenleidingspalen zijn wat opdringerig…
57. … zoals ook het geval is op deze foto van mr 537 die als IC 1510 van Knokke/Blankenberge naar Genk/Liège-Guillemins reed.
58. Dat storende karakter verdwijnt dan weer bij kortere treinen, zoals dit mr 198 die als L 2081 op weg is van Aalst naar Brussel-Zuid.
59. HLE1308 sleept IC 510 Oostende - Eupen. De loc zit vooraan het stuurstandrijtuig, wat eigenlijk een gelukkig toeval is voor de foto.
60. Mr 440 rijdt als IR 3609 van De Panne naar Schaarbeek. Het is nog lang niet gedaan met deze fotoreeks, maar daarvoor verwijs ik naar de tien volgende.
41. Op 20.09.2000 kon ik in Mons deze 2208 fotograferen. Als ik me niet vergis, had deze loc dan al een carrière als lichterlocomotief in Liège-Guillemins achter derug, maar zoals geweten laat mijn geheugen me wel eens vaker in de steek…
42. Van deze ben ik wel zeker: de 2144 sleept IC 1736 Liège-Guillemins - Quiévrain, opnieuw in Mons op 20.09.2000.
43. Zo zag mr 630 eruit aan de binnenzijde. De gebruikte stofjes waren spijtig genoeg niet erg kleurvast, wat tot vroegtijdige vervanging leidde achteraf. De zetels (te vergelijken met die van de I10-rijtuigen) waren wel (eerste) klasse!
44. En dit is mr 630 aan de buitenzijde. Het stel staat klaar om te vertrekken als L 4086 Mons - Braine-le-Comte.
45. Nog eens een bus: ab 4511-47 in Braine-le-Château op lijn 115b Braine-l'Alleud - Tubize op 23.09.2000. Later werd deze lijn vernummerd tot 115, de variant naar Halle kreeg toen het nummer 114. Voordien reden beide als 115a. De bus behoorde tot de firma Autobus Brainois, al vele jaren ter ziele gegaan.
46. We stapten die dag in de buurt van de vroegere spoorlijn 115. Dit is Wauthier-Braine.
47. En Braine-le-Château.
48. Het gebeurde niet zo vaak dat je een Eurostar in Brussel-Zuid kon fotograferen buiten de steriele zone: de 3019 op 23.12.2000.
49. En die 1191 was snel meegenomen in een vreemd spel van licht en schaduw.
50. Op diezelfde 23.12.2000 trok ik naar lijn 50, omdat lijn 50A door werken was afgesloten en daar dus mogelijk wat meer treinen gefotografeerd konden worden. Wat je dan niet wil is een foto als deze, met mr 542 (1531 Liège-Guillemins - Knokke) die net op het verkeerde moment gekruist wordt door een IC, vermoedelijk IC 419 Oostende - Köln. Dit wordt uiteraard vervolgd…
31. Nog wat Bastogne-Sud: anno 1895 kunnen we lezen - zou het station echt onbeschadigd uit WO II gekomen zijn?
32. Het lijkt op foto 31, maar de vette kabel toont het tegendeel. Veel verschil is er inderdaad niet. Het gebouw is vrij symmetrisch en dit is de linkerzijde.
33. Op 31.08.2000 maakte ik nog een van mijn lange rondritten, dit keer gewapend met fototoestel. Tegenwoordig maak ik dergelijke rondritten niet meer, bij gebrek aan een bruikbaar en betaalbaar biljet (of kaart). In De Panne kon ik tram 6024 naar Knokke fotograferen. De trein uit het binnenland is net aangekomen.
34. Bus 707 is als bus 2a in "Adinkerque" aangekomen en zal ongetwijfeld weer vertrekken richting Dunkerque.
35. In Brugge fotografeerde ik mr 308 die als IC 2230 uit Genk is aangekomen, met bestemming Blankenberge. Het is een van die treinen waarvan de rit - die normaal gezien eindigt in Gent-Sint-Pieters - in het zomerseizoen is doorgetrokken tot de kust.
36. Zeebrugge, tegenwoordig Zeebrugge-Dorp. Ik vind de telefooncellen al zo interessant als het gebouw.
37. Mr 167 staat klaar om als L983 naar Brugge te rijden.
38. Veel verschil met de vorige foto is er niet.
39. HLD 6247 rijdt om in Eeklo op 31.08.2000. Met die M2-stellen moest dat wel…
40. En bij de terugkeer kon ik mr 823 fotograferen in Halle: IR 3914 Binche - Louvain-la-Neuve-Université.
21. Op 15.08.2000 fotografeerde ik mr 506 in Marbehan, als IC 2113. In mijn notities vind ik terug dat de trein van Brussel-Zuid naar Marbehan reed en dus niet naar Luxemburg. Mogelijk gaat het hier om een fout, al kan het natuurlijk dat de dienst op deze feestdag door werken beperkt was. Ik heb nog geprobeerd om de paal opzij te schuiven, maar daar was ik net te laat voor...
22. Op 22.08.2000 waren we in Florenville. Ik nam er voor mijn doen ontzettend veel foto's, zoals deze .5312 met zusterloc aan de kop van een goederentrein.
23. Aangezien ik erin slaagde om dezelfde loc nog een tweede keer te fotograferen, moet de trein zo goed als stilgestaan hebben. Het geluid mag je er zelf bij verzinnen.
24. Mw 4502 - in niet zo frisse toestand - rijdt als P 8684 van Bertrix naar Virton op dezelfde 22.08.2000.
25. Dan ziet deze 4407 er in gerenoveerde outlook toch een stuk beter uit: L 5967 Libramont - Virton. Op al deze foto's in Florenville is duidelijk te zien dat de moderniserings- en elektrificatiewerken in volle gang zijn: seinen die nog in dienst moeten komen, bovenleidingspalen…
26. Alleen de snuit van de 4407. Op de achtergrond wagons die daar ongetwijfeld ook staan in het kader van de modernisering van lijn 165.
27. En dat wordt nog duidelijker op de volgende foto.
28. De volgende dag (23.08.2000) waren we tussen Samber en Maas verzeild geraakt, meer bepaald in Froidchapelle (lijn 109). Schuchtere vernieuwingswerken kunnen niet vermijden dat het gebouw een bouwvallige indruk geeft.
29. Dan ziet het station van Bastogne-Sud er een stuk beter. Bij gebrek aan treinen - de lijn tussen Libramont en Bastogne is "voorlopig" buiten dienst - heeft de TEC de omgeving ingepalmd.
30. Wat meer frontaal dan. In de volgende reeks van 10 volgen nog twee foto's van deze vergane glorie.
11. Het reeksje bussen in Oostmalle loopt nog even door: eerst nog twee Van Hool A600, de 2829 en de 2827. Wie er oog voor heeft, heeft ondertussen een niet onaardige reeks bestemmingsfilms kunnen bekijken.
12. Op de volgende foto staan er zelfs 3 A600: 2825 en 2828 en een onbekende.
13. Voor de afwisseling: Van Hool A120 - de 5626, naast alweer een A600 (de 2833).
14. En nog een triootje, met de 5368, de 2832 en de 2824.
15. Mr 687 kon ik als IR3033 Leuven - Geraardsbergen fotograferen langs lijn 94, bij kp 47.4. Dat is een dikke kilometer voorbij de Y.Coucou, waar de "nieuwe" lijn 94 definitief HSL 01 verlaat en koers zet naar Ath. (07.03.2000)
16. Op dezelfde plaats duwt HLE 2711 (die van het record!) IC 1912 Moeskroen - Schaarbeek.
17. Mr 757 rijdt als L 1680 van Zottegem naar Kortrijk, lijn 89, kp 40.1, tussen Oudenaarde en Petegem. Op de achtergrond zie je het kasteel van Moregem.
18. Het stevigere werk is weggelegd voor de 2004 die op 09.04.2000 EC 296 Luxemburg - Brussel-Zuid door Marloie sleept. Met 5 rijtuigen (ik denk I6 - I10 - I6 - I10 - I10) kun je bezwaarlijk van een zware taak spreken.
19. Op diezelfde dag passeert de 2363 met een goederentrein in Barvaux. Ik weet niet of er in die tijd regelmatig goederentreinen reden over lijn 43, maar voor mij was het alleszins een erg blije verrassing.
20. Op 26.07.2000 fotografeerde ik mr 387 als IR 3433 Turnhout - Manage in het bijna volledig afgewerkte station van Halle. Vandaag zou ik nog altijd kunnen schrijven dat het station bijna volledig afgewerkt is. De voetgangersbrug kreeg in de voorbije maanden een verlengstuk richting stadscentrum; binnenkort - nog in januari - zou dat deel in dienst moeten komen zodat je op 5 minuten op de Grote Markt staat.
01. Nog een laatste van lijn 50A (kp 100.6 - omgeving Varsenare): 2750 met IC 833 Kortrijk - Oostende. Spijtig van dat overwegbordje…
02. Op 25.09.1999 reden de bussen UH en UB voor het laatst met deze film. Ze zouden 's anderendaags respectievelijk als 153 en 154 blijven bestaan. Ik fotografeerde ab5954 in Halle, op het nog steeds gebruikte busstation. We hebben hier te maken met een Van Hool A120 van de stelplaats Ukkel.
03. Idem dito voor deze ab5966.
04. Dit containerstation werd aan het uiteinde van het busstation geplaatst in afwachting van de indienstname van het nieuwe station van Halle.
05. Mr 528 is het derde van 3 in IC 1512 Blankenberge - Genk in Wezemaal op 13.10.1999.
06. Wat later stopte mr 931 (en een andere duikbril) in Wezemaal als L 2885 Leuven - Antwerpen-Berchem. Dat laatste kan eigenaardig klinken; het was het gevolg van de erg grondige aanpak van het station van Antwerpen-Centraal en de ruime omgeving. Lang niet alle treinen reden door tot Antwerpen-Centraal.
07. Dat geldt ook voor deze 909 die zogezegd als 2882 van Herentals naar Antwerpen-Berchem reed op 04.11.1999. Zogezegd, omdat de trein tussen Herentals en Lier vast een ander treinnummer had; in Lier werd dit treindeel gekoppeld aan het gedeelte uit Leuven.
08. Tijd voor een hele reeks bussen in Oostmalle op 26.02.2000. De 2835 (Van Hool A600) en de 2109 (Van Hool AG280/3).
09. Van links naar rechts ab 2112 - 2110 en 2122. (Alle Van Hool AG280/3)
10. Om deze reeks af te sluiten - maar er volgen nog bussen in de volgende reeks: ab 2822 en 2826. Ondertussen heb je ook een (gedeeltelijk) beeld van de gebruikte aanduidingen op de films.