Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
14-03-2021
ttb map 73 (foto's 25 - 36)
25. Op 26.12.2003 zag het station van Asse er zo uit.
26. Op 23.02.2004 fotografeerde ik ab6516 op de Waals-Brabantse lijn 28 Ottignies - Céroux-Mousty in Céroux. Het gaat hier om een Jonckheere O41-II.
27. Op dezelfde dag sloten we onze tocht af bij het station van Court-Saint-Etienne op lijn 140, aansluitingspunt van lijn 141 naar Manage, ondertussen al vele jaren opgebroken.
28. Op 03.08.2004 fotografeerde ik ab 5641-15 met film 49 bij de kerk van Winenne. Dit is een Jonckheere Transit 2000 van de firma Autobus Toussaint.
29. Op dezelfde dag kon ik deze 1303 vastleggen met een goederentrein in Beauraing.
30-31-32. Lang geleden reden de trams uit de hele regio hier af en aan, maar het buurtspoorwegstation deed in 2004 (07.08.2004) alleen nog dienst als busstation. Enkele wijzigingen aan de verkeersafwisseling in het stadje Bouillon en de bouw van een centraliserende stelplaats in Menuchenet later is alle activiteit hier stilgevallen. Dat zo goed als alle gestationeerde bussen hier film 8 dragen, is geen toeval: de lijn Bouillon - Libramont is ongetwijfeld de belangrijkste lijn van de streek en dat met behoorlijk veel succes. Dat ook Pussemange vermeld staat is eerder historisch en symbolisch. In 2021 wordt Pussemange alleen nog bediend door de enkele jaren geleden tot stand gekomen lijn 7.
33. Nog een station, dat van Hamoir op lijn 43 Angleur - Marloie: 09.08.2004.
34. Bus 4413-03 (een Mercedes Citaro) passeert op 14.08.2004 in Putkapel. De bus behoort toe aan de firma De Wilg.
35. In de buurt van datzelfde Putkapel (zie Kerk!) kwam de 946 door als L 2862 Antwerpen-Centraal - Leuven. Wij zijn net onder de spoorlijn doorgegaan.
36. Uit de andere richting kwam even later in een erg ongunstig licht de 7824.
01. We blijven nog even langs lijn 125 Liège - Namur op 17.03.2004, in de buurt van Bas-Oha (km 34.9). MR 454 doet dienst als IC 913 Lille-Flandres - Herstal.
02. Uiteraard rijden hier ook L-treinen: dit is de 691 met L 5665 Tamines - Flémalle-Haute.
03. In de andere richting rijdt een zonnige 777 als L 5686 Flémalle-Haute - Tamines. Mijn vrouw en ik doopten dit stel ooit het "stelleke van de Stella", omdat het gefigureerd had in een reclamecampagne van Stella Artois.
04. Een beetje benepen door mijn standpunt passeert de 480 als IC 938 Herstal - Lille-Flandres.
05. HLE 2019 - los. Veel onderhoud leken deze krachtpatsers toen al niet meer te krijgen.
06. De 397 is op 17.03.2004 IC 2437 Liers - Brussel-Zuid.
07. En de 385 is IC 2415 Brussel-Zuid - Liers.
08. En ze bleven maar komen: mr 154 als L 5666 Flémalle-Haute - Tamines.
09. MR 457 als IC 914 Lille-Flandres - Herstal.
10. En toen werd het stilaan tijd om naar huis te gaan: MR 488 als IC 939 Herstal - Lille-Flandres in Bas-Oha.
11. In datzelfde Bas-Oha mr 236 als L 5687 Tamines - Flémalle-Haute.
12. En nog een laatste: mr 420 als IC 2438 Liers - Brussel-Zuid, met een vriendelijke treinbestuurder. Dat doet altijd goed aan het hartje: een tb die het blijkbaar apprecieert dat je daar staat en die hopelijk beseft dat je ook hem en zijn werk apprecieert.
13. In Lier kon/kun je wel eens vaker een loc op een zijspoor fotograferen en op 22.03.2004 kon dat nog zonder graffiti: HLD.6317 in erg toonbare staat.
14. Op dezelfde dag belandden we in Kessel waar we deze 7823 met een goederentrein hoorden en zagen passeren.
15. Op 03.04.2004 liepen we langs lijn 15 in Balen: de 4140 passeerde los richting Mol (?).
16. Tijd voor enkele bussen dan: ab5632-27 staat voor het station van Jemelle en zal weldra een dienst aanvatten op lijn 162b Jemelle - Libramont. (15.04.2004)
17. Ab5641-02 staat ook aan het station van Jemelle, ter hoogte van het kleine busstation. Dit is een Jonckheere Transit van de firma Autobus Toussaint.
18. En ten slotte nog deze 4743, vermoedelijk van de stelplaats Wellin. Het is een Van Hool A600, die zal ingezet worden op lijn 29. De film is op zijn minst weinig instructief: het gedeelte Wellin - Grupont wordt weinig bediend en de belangrijkste functie van deze lijn - de bediening van Han-sur-Lesse wordt niet eens vermeld.
19. HLE 2022 komt in Arlon aan op spoor 1 met EC 97 Iris. Het eerste rijtuig is een I10, het tweede een I6.
20. Op 29.05.2004 stopt mr 774 in Ninove, als L 1785 Geraardsbergen - Aalst.
21. Op 06.06.2004 werd de 150ste verjaardag van lijn 69 Kortrijk - Poperinge gevierd. In stijl nog wel: HLD 201.010 sleept een behoorlijk lange trein met 3 L-rijtuigen (waaronder 1 BD), 5 K1-rijtuigen, een M2 BD ten behoeve van het personeel en helemaal achteraan de 29.013 op sleep.
22. Voor wie dat laatste betwijfelde: het bewijs. Foto 21 en 22 werden genomen in Wervik.
23. Tussendoor reden er natuurlijk ook reguliere treinen, zoals deze IC 2311 Poperinge - Sint-Niklaas, ter hoogte van kp 14.7. Vooraan hangt break 395.
24. Break 417 zorgt voor de terugrit als IC 2332 Sint-Niklaas - Poperinge.
25. In mijn notities lees ik dat deze 2748 een sleep M6-stellen trekt tussen Poperinge en Kortrijk als extra trein.
26. Het licht zorgt hier voor onverwachte kleurschakeringen op mr 351: IC 2312 Poperinge - Sint-Niklaas.
27. Mr 424 zit dan weer vooraan IC 2333 Sint-Niklaas - Poperinge.
28. Dan wordt het wachten beloond: HL 29.013 trekt nu zelf zijn eigen extra trein tussen Kortrijk en Poperinge.
29. Tijd om wat afstand te nemen: mr 334 als IC 2313 Poperinge - Sint-Niklaas.
30. Lijn 155 in Halle op 09.06.2004. Ab 3161 is een Van Hool A600 van de stelplaats Leerbeek. De ritten van lijn 155 werden inderdaad verdeeld over de stelplaatsen Leerbeek en Ukkel, Flanders Bus nam de overblijvende ritten voor zijn rekening.
31. AB2208-35, een Jonckheere Transit 2000 poseert voor het mooi opgefriste station van Edingen op 09.06.2004.
32. Van wat dichterbij. De bus behoort toe aan de firma Geenens.
33. Mr 350 op L/IR 3015 Geraardsbergen - Leuven. Te zwaar ontsierd om te tonen en photoshop was deze keer een maatje te klein.
34. Met deze 327 had ik meer geluk: lijn 123 kp 22.9, L/IR 3036 Leuven - Geraardsbergen. (09.06.2004) - Ik ben dus op fotosafari langs lijn 123.
35. Tijdens de spits werden enkele treinen van de verbinding Mechelen - Halle doorgetrokken tot Geraardsbergen, zoals deze L 3566 (Geraardsbergen - Mechelen). Anders dan vandaag reden deze treinen dus ook tegen de spits in. (mr 86 905)
01. De safari langs lijn 117 loopt nog even door op 16.09.2003. Break 311 passeert als IR/L 3436 Turnhout - Binche, ter hoogte van kp 33.7. De 311 is het "stel van Aalter" en de kast vooraan vervangt de geaccidenteerde, maar blijkbaar zit er hier weer een deuk in de neus.
02. En hier heb je de 161 al terug, los deze keer.
03. Tussendoor rijdt er ook een goederentrein, zoals deze, gesleept door de 1312.
04. In die tijd werden alle treinen van de verbinding Louvain-la-Neuve-Université - Binche met vierledige stellen uitgevoerd, zoals deze IR 3916 Binche - LNO met vooraan mr75 827.
05. In de andere richting geeft dat IR 3937 LNO - Binche met achteraan mr 820.
06. Daar komt de 161 nog eens: P 8771 Braine-le-Comte - Manage - met witte eindseinen…
07. Het is altijd prettig om nog eens dieseltje te zien: HLD 6254 met een lange goederentrein.
08. De 311 is al op de terugweg, als 3417 Manage - Turnhout. En die witte vlek is geen onhandige poging om graffiti te verwijderen.
09. Alweer de 161, opnieuw los van Manage naar Braine-le-Comte.
10. Mr 304 is op 16.09.2003 IR/L 3437 Turnhout - Manage.
11. Erg mooie afwisseling brengt deze 2510 met een stel M4-rijtuigen: P 8741 Schaarbeek - Binche, lijn 117 kp 33.3.
%%%FOTO12%%%
12. Dit had de 831 (IR 3917 Binche - LNO) moeten zijn, maar misdadigers hebben het treinstel dusdanig ontoonbaar gemaakt dat zelfs photoshop geen soelaas kan brengen.
13. De dag nadien (17.09.2003) trok ik al op pad voor een nieuwe fotosafari, langs lijn 122. Van afwisseling zal hier geen sprake zijn: alle gefotografeerde treinen bestaan uit mw 41. Dit is de eerste: mw 4195 als L 1885 Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters, lijn 122 kp 55.7, vanaf het perron in Gontrode.
14. 4165 - L 1866 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
15. 4191 - L 1886 Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters.
16. 4158 - P 8980 Gent-Sint-Pieters - Zottegem. Op de afgedrukte foto is de trein onvolledig, op de bijgeleverde cd-rom staat hij wel volledig.
17. 4166 - P 8982 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
18. 4151 - P 8962 Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters.
19. 4185 - P 8984 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
20. 4160 - L 1867 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
21. 4196 - L 1887 Geraardsbergen - Gent-int-Pieters.
22. 4152 - P 8960 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
23. 4158 - P 8963 Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters, in Gontrode.
24. Ab1110-55 zit op lijn 43 Meersel - Turnhout. Het betreft een Jonckheere Transit 2000 van de firma B&C. (28.10.2003)
25. Op een sombere 30.10.2003 fotografeerde ik ab4221 op lijn 416 naar Turnhout.
26. Tijd voor een feestje: de 29.013 is langere tijd weggeweest (in Meiningen, Duitsland) voor een grondige revisie. De NMBS legt een speciale trein in om de terugkeer te vieren. De 201.010 poseert samen met een 62 in Montzen op 08.11.2003.
27. 29.013 in Montzen op de draaischijf.
28. En nog eens.
29. En ten slotte.
30. Ter hoogte van Visé-Haut werd een fotostop ingelast.
31. Op dezelfde plaats.
32. En nog steeds op dezelfde plaats.
33. En nog een laatste van de 29.013 in Hasselt. De trein bestaat uit een L AD en 6 K1 A. Helemaal achteraan hangt de 201.010, meen ik me te herinneren.
34. Nieuwe safari: lijn 125 op 17.03.2004 in de buurt van Bas-Oha. Break 420 is IC 2414 Brussel-Zuid - Liers, nabij kp 34.6.
35. De tegenligger is break 384 die als IC 2436 van Liers via Namur naar Brussel-Zuid rijdt.
36. HLD 5530komt uit de richting Andenne met een goederentrein. Zoals je kunt zien, bevinden we ons ondertussen nabij km 35.0
25. Erg druk is het natuurlijk niet langs dit deel van lijn 97. Maar wat passeert is wel de moeite waard, zoals deze 2126 met een stel M4-rijtuigen. Het is IC 1737 Liège-Guillemins - Quiévrain. (03.09.2003 - lijn 97 kp 52.7)
26. En deze mag ook gezien worden, vind ik: op dezelfde plaats stel 202 en nog 2 andere als P 8863 Mons - Quiévrain.
27. Op 06.09.2003 waren we al opnieuw aan het stappen en kruisten we lijn 2 Leuven - Ans ter hoogt van Noduwez. De 1352 sleept IC 536 Eupen - Oostende, samengesteld uit 12 I11-rijtuigen.
28. De GR die we op 06.09.2003 volgden, bracht ons naar Jodoigne, waar ik in de stelplaats rustig wat TEC-bussen kon fotograferen. De eerste is de 6534, een Jonckheere O41-II, die - getuige de film - het eind van zijn missie bereikt heeft.
29. Een duootje dan, met ab6710 en ab6528. De 6710 is een Jonckheere S2000T, de andere bus is een broertje van de bus in foto 28.
30. De 6710 mag zich nog eens van zijn beste kant tonen in deze foto.
31. Het bussen-WZC van Jodoigne, met 4 uitgerangeerde Van Hool A120.
32. AB6525 bereikt zijn eindpunt op lijn 23 Wavre - Jodoigne.
33. Dan volgt een reeks foto's genomen langs lijn 117 op 16.09.2003. Lijn 117 verbindt Braine-le-Comte met Luttre. Met wat moeite heb ik tussen Braine-le-Comte en Ecaussinnes een standplaatsje gevonden bij kp 33.7. De eerste trein is IC3936 Louvian-la-Neuve-Université - Binche, met mr 831.
34. Dan volgt - voor de eerste keer vandaag - mr 161 als P 8770 Braine-le-Comte - Manage.
35. Break 312 rijdt als L/IR 3416 van Manage naar Turnhout. Die verbinding was de Kempenaars een doorn in het oog, omdat alle problemen zogezegd steevast ontstonden op het Waalse deel van deze verbinding. Ook vandaag wordt er nog regelmatig in het potje geroerd van de Binche - Turnhout, terwijl de problemen bijna altijd op het Kempense deel van deze verbinding ontstaan.
36. Nog één in deze map - de safari 117 loopt door in de volgende: de 7723 heeft een zusterlocomotief op sleeptouw genomen.
De wandeling. De coronacrisis heeft voor ons alleszins het positieve effect gehad dat we grondiger dan ooit de eigen streek zijn gaan verkennen en dat resulteerde in 11 Thuis-wandelingen, naar de populaire soap van de VRT. Vandaag stapten we voor de derde keer, aflevering 10, voor het eerst in omgekeerde richting. Het is ene tocht die je door 3 bossen brengt: van klein naar groot, het Maasdalbos, het Lembeekbos en natuurlijk ook het Hallerbos, waar de wilde narcissen op dit moment het bedje spreiden voor de boshyacinten die hier weldra hopelijk zoals verleden jaar niet te veel volk zullen lokken. Onze tocht is 15 à 16 km lang en haalt een TWQ van 64%, langs uiteraard de onverharde wegen door de bossen maar ook talrijke andere veld- en voetwegen, die je door een stevig golvend landschap voeren.Kaartjeenzomerse foto's vind je op de vertrouwde plaatsen.
Het weer. Fris, rustig, licht bewolkt lenteweer.
De stafkaarten. Op 1:10.000 is dat kaart 39/2N Tubize; wie het wat ruimer wil zien kan ook met de kaart op 1:20.000 39/1-2 Rebecq - Tubize op pad trekken. Uit de titels van de kaarten valt duidelijk af te leiden dat je hier duidelijk óp de taalgrens zit.
Hoe we er geraakten. De tocht komt langs onze voordeur.
Een beetje geschiedenis. Over (verleden en toekomst van) lijn 155 heb ik het al vaker gehad. Net zoals over lijn 114 trouwens.
Van Dedecker verwacht je niet meteen veel verstandige praat - harde smakken op de tatami tasten vermoedelijk het brein aan, maar nu voel ik me persoonlijk beledigd. Waar haalt hij het om de terrassen in zijn gemeente open te verklaren, als tienduizenden mensen nog altijd bereid zijn om de coronaregels te volgen. Ik weet niet of dit het uitdelen van een kaakslag is of regelrecht in het gezicht spuwen van de meerderheid van de bevolking, maar ongetwijfeld zijn ze beide nog verboden in coronatijden.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over deBelgische spoorlijnenen een overde bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
13. Op 06.08.2003 fotografeerde ik ab4.121 in Nismes, bij de brug over L'Eau Noire. De bus bedient lijn 56 Namur - Couvin, die gelukkig voor de inwoners van Nismes tot hier doorgetrokken wordt. De bus in kwestie is een Jonckheere S2000T.
14. Ab4.206 vinden we dan weer terug op de brug over de Maas in Lustin. We schrijven 08.08.2003. Het bord Antiquités slaat niet op de bus, een Mercedes O.405. De bus is op weg naar het hospitaal van Mont.
15. Een bus van De Lijn dan, op 14.08.2003 in Sint-Huibrechts-Lille. Hat betreft ab 4404-15 op lijn 8 Genk -Overpelt.
16. En nog een bus, deze keer op lijn 163a Bertrix - Muno, in Herbeumont (Conques). We zien ab5561-44, een Jonckheere Transit 2000 van Transports Lambin. (20.08.200)
17. Tijd voor treinen: mw 4111 rijdt hier over lijn 165 in de buurt van Les Épioux, als L 5983 Virton - Libramont. Ik heb geprobeerd om de aangebrachte graffiti te verwijderen. (25.08.2003)
18. We stapten die dag in Muno en omdat we heel veel tijd hadden, besloten we langere tijd in Les Épioux van de zon te genieten. De 1351 en de 1356 passeren langs de bekende vijvers. (Lijn 165, kp 85.6)
19. Op dezelfde plaats zien we de 4111 opnieuw, deze keer als L5963 Libramont - Virton. Door de schaduw is het verwijderen van de graffiti wel duidelijk, voor wie opmerkzaam is.
20. De kans dat we die 4111 vandaag nog eens zouden zien, was klein, want bij aankomst in Virton moesten deze stellen bijna 2 uur wachten op de terugrit. Dit is de 4121 als L 5985 Virton - Libramont.
21. En toch kwam de 4111 nog even voor de lens, als losse rit dan.
22. Op naar de volgende fotosafari dan, langs lijn 97. Ik bleef haperen in de buurt van kp 52.7, tussen Boussu en Hainin. Mr 775 (P 8861 Saint-Ghislain - Quiévrain) is de eerste die de revue passeert.
23. Wat later volgt de 2713 met een stel M4-rijtuigen: IC 1717 Quiévrain - Verviers-Central.
24. Zoals dat wel vaker gebeurt keert het stel van P 8861 wat later leeg terug.
01. Je hebt nog een half dozijn foto's van deze fototrip langs lijn 124 te goed. De eerste toont mr 246 in L 2186 Aalst - Braine-l'Alleud. Ter herinnering: lijn 124 kp 9.8, lijn 124.
02. Mr 510 verwachtte je in die dagen niet meteen op lijn 124 omdat het speelveld van dit stel zich vooral op de lijnen 161 en 162 situeerde, in de IC's naar Luxemburg. Hier zien we het stel toch als P 8101 Brussel-Zuid - Braine-l'Alleud. Dat was trouwens een voorziene inzet.
03. De 815 zit vooraan IR 3338 Essen - Jambes.
04. Al vele jaren rijden er P-treinen uit Schaarbeek naar Charleroi-Sud (en verder) en bijna altijd zijn die samengesteld uit M4-rijtuigen (op een korte episode waarin één (?) P-trein uit K4-rijtuigen bestond na. Hier zien we HLE 2728 met P8721 Schaarbeek - Châtelet.
05. Mr 688 rijdt gekoppeld met een vierledig stel als 2837 Antwerpen-Centraal - Nivelles.
06. En om af te sluiten deze P8722 Mechelen - Châtelet met de 2127.
07. Op 08.04.2003 waren we op stap in de Gaume en zo kwamen we ook langs lijn 165 ter hoogte van het vroegere Saint-Vincent-Bellefontaine. Ideaal is de kadrering niet van deze 1322.
08. En dat geldt eigenlijk ook voor deze 4135 die als L 5985 van Virton naar Libramont spoort.
09. Op 16.04.2003 kon ik deze 518 fotograferen achteraan IC 2133 Luxemburg - Brussel-Zuid op lijn 162 kp 111.2, tussen Marloie en Aye.
10. Tijd voor wat bussen: ab1111-82, een Van Hool Linea van de firma De Decker zien we hier als Bornembus. (16.06.2003)
11. Ab 762 (5762) op lijn 69 Verviers - Liège bij de halte Route de Saint-Hadelin op 12.07.2003. Het betreft een Van Hool AG300
12. Mw 4137 verlaat Houyet op 29.07.2003 als 6064 Dinant - Libramont.
De wandeling. Thuis aflevering 9 deden we vandaag al voor de derde keer, deze keer in omgekeerde volgorde. Dat komt er in het kort op neer dat we eerst naar het Hallerbos stapten, waar het op dit moment nog bijzonder rustig is - de hyacintenhype blijft nog even uit en eerst moeten we maar eens zien hoe het met de coronacijfers zit. Dan lopen we door of langs Waalse gehuchten als Odeghien en l'Ermite, op weg naar Zevenbronnen of zoals ze in de streek ook genoemd worden: Zevenborren. Daarna gaat het resoluut richting Dworp waar we nog een uitlopertje van het Hallerbos meepikken om dan langs de mooie en gelukkig verkeersarme Haakstraat richting thuishaven stappen. Samen is dat iets van een 18 km, waarvan 60% onverhard of verkeersvrij is. Het is een typische taalgrenswandeling en voor wie daar nog verbaasd zou over staan: nergens wordt duidelijk waarom we dit land zo nodig moeten opdelen… Kaartenfoto's.
Het weer. Helder en rustig lenteweer. Thuis liep de temperatuur op tot 17° en dat zal deze keer ook wel ongeveer de temperatuur zijn tijdens onze tocht.
De stafkaarten. Als je de kaarten op 1:10.000 wil gebruiken, volsta je met kaarten 39/2N Tubize en 39/3N Waterloo. Op 1:20.000 geeft dat 39/1-2 (Rebecq - Tubize) en 39/3-4 (Waterloo - Lasne), beide uit 2001. De kaart op 1:25.000 komt er eerlang aan.
Hoe we er geraakten. Eens te meer waren er voor ons geen problemen, omdat de Thuis-wandelingen nu eenmaal de bedoeling hadden van thuis uit te stappen. Wie ergens wil aansluiten kan dat bijvoorbeeld met buslijn 155: de halte Mooi Vergezicht ligt op de wandeling, maar met de invoering van de zogenaamde basis(on)bereikbaarheid dreigt deze halte onbruikbaar te worden en januari 2022 is echt niet meer veraf.
Een beetje geschiedenis. Ik heb er al wat woorden vuil aan gemaakt bij vorige gelegenheden. Opvallend is dat De Lijn verleden jaar nog een halte heeft toegevoegd die het Hallerbos bereikbaar moet maken (Essenbeek Hallerbosstraat), maar dat die recente halte volgend jaar al opnieuw dreigt te verdwijnen, tenzij je graag op de enige overblijvende scholierenritten wil gaan zitten…
Erika Vlieghe vindt dat we te veel zeuren. Overschot van gelijk heeft ze. Hebben jullie dat al laten doordringen, Jeroen Meus, Ben Krabbé, Jan Jaap van der Wal en vele andere sterretjes van radio en tv? (Ik vernoem alleen VRT-medewerkers omdat ik de andere Vlaamse zenders niet volg, maar ongetwijfeld zal de toestand daar niet beter zijn…)
25. In die tijd werden de mr96 nog ingezet op de IC-verbinding Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud, zoals deze 487 aan kop van IC 2035. De trein bestaat uit 3 stellen, dus negen rijtuigen. Voor mij is het een mooie illustratie van hét probleem van deze stellen: gebrek aan capaciteit, tenzij je met erg lange treinen rondrijdt.
26. Deze zes rijtuigen bieden gemakkelijk evenveel capaciteit als die van foto 26, weliswaar minder comfortabel, maar het zegt wel wat over beide reeksen stellen; Dit is L 6585 Louvain-la-Neuve-Université - Nivelles, als je het mij vraagt qua stiptheid een wel erg riskante koppeling van L-diensten .
27. Ter afwisseling: de losse .6240.
28. En nog ter afwisseling dit kraaknette poststel 968. We zijn ondertussen wat opgeschoven richting Brussel (kp 9.9).
29. HLE 2733 sleept een stel M5-rijtuigen, dat later IC 4516 Brussel-Zuid - Antwerpen-Centraal zal worden. Ik vermoed dat deze trein in Braine-l'Alleud wachtte om los naar Brussel-Zuid te rijden.
30. Een in die tijd vaak voorkomende combinatie van rode en witte stellen: 237 vooraan in L 2185 Aalst - Braine-l'Alleud
31. Een al even typische combinatie: een vierledig stel (829)met een klassiekje in IR 3337 Essen - Jambes.
32. Mr 834 zit vooraan IR 2836 Antwerpen-Centraal - Nivelles.
33. De 484 en nog 3 andere mr 96 in IC 2036 Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud, om wat ik zei bij foto 25 nog te accentueren. Op de M6 was het nog even wachten, maar ze waren duidelijk meer dan welkom.
34. Mr 773 met L 6586 Louvain-la-Neuve-Université - Nivelles.
35. HLE 2741 met de eerste P-trein van de dag: P 8719 Schaarbeek - Châtelet.
36. Meteen een tweede P-trein: de 2713 met P 8720 Antwerpen-Centraal - Châtelet.
13. Enkele (foto)reeksen terug zagen we een busje van dit type (Van Hool A308) nog in Dworp, nu zien we hem in zijn natuurlijke biotoop, op het stadsnet van Leuven: ab3507 op 19.12.2002.
14. Break 335 zit vooraan IR 2633 Sint-Niklaas - Leuven, 11.01.2003, lijn 53 kp 45.8, dat is komende van Mechelen net voorbij Hever.
15. Twee foto's in Chastre dan op een zonnige 25.01.2003. Eerst de gewone: mr 340 met IC 2412 Brussel-Zuid - Dinant.
16. En dan de treffer van de dag: HLE 2022 met EC 97 Brussel-Zuid - Chur (de Iris). Vooraan een restauratierijtuig, dan een I6-A en dan 4 Zwitserse rijtuigen. Zo mooi kan een trein zijn.
17. Dan ziet deze er een stuk somberder uit: HLE 2321 sleept een goederentrein op 05.02.2003. De trein bevindt zich op de toen nog dubbelsporige lijn 144, tussen Onoz-Spy en Jemeppe-Froidmont, beide afgeschafte halten.
18. Nog enkele bussen van de TEC: ab 4862 op lijn 22 Namur - Soye in Soye. De bus is een Jonckheere Transit…
19. … net als deze ab 4857 op lijn 23 Namur - Onoz - Velaine in Suarlée. Beide foto's dateren van 05.02.2003.
20. En nog eentje van De Lijn: ab 2331 op lijn 92 (vermoedelijk na aankomst) in Sint-Niklaas, al kan ik de locatie niet zo meteen thuisbrengen. Ik vermoed aan de achterzijde van het station. Dit is een Jonckheere City 041.
21. Zo zag het vroegere station van Stekene er uit op 09.03.2003.
22. Op naar de volgende safari dan, langs lijn 124 tussen Holleken en Sint-Genesius-Rode. De eerste is mr 229 met afwijkend lettertype: L2184 Aalst - Braine-l'Alleud, kp 10.3.
23. En toen kwam de eerste vierledige van de dag: mr 802 met IR 3336 Essen - Jambes, kp. 10.1.
24. Even later komt een andere vierledige, mr 831, als L 2835 Antwerpen-Centraal - Nivelles.
01. De fotosafari langs lijn 118 is nog niet helemaal afgelopen: mr 737 rijdt als IR 3836 van Tournai naar Charleroi-Sud. Het is nog altijd 30.09.2002 en we staan nog altijd in de buurt van kp 36.5. Op de achtergrond de cementfabriek van Obourg.
02. Weer afgesneden: mr 487 als IC 937 Herstal - Lille-Flandres. Ik heb wat discrete tags verwijderd, toen dat nog vrij probleemloos ging.
03. Even wat afstand nemen: mr 450 als IC 915 Lille-Flandres - Herstal. Ondertussen staan we bij kp 36.6.
04. En nog een laatste: mr 725 als P8775 Mons - La Louvière-Centre. Het is één van de enige overblijvende reizigerstreinen die van de Y. La Paix nog naar La Louvière-Centre rijden. La Louvière-Sud heeft de belangrijke positie helemaal overgenomen.
05. Een dikke week later dan, op 06.10.2000: ab 2334 op lijn 99 Antwerpen - Hamme ter hoogte van Antwerpen-Linkeroever. Het betreft hier een Jonckheere City 041.
06. Ab4861 (een Jonckheere Transit) kon ik op 28.10.2002 fotograferen in Bothey op lijn 347a. Het tegenlicht maakt hier een in mijn ogen weinig aantrekkelijke foto van.
07. En dan wordt het tijd om wat stoom af te laten: TSP pronkt - terecht! - met zijn 26.101 op 16.11.2002. Ik nam drie foto's in Brussel-Noord. Arno Verhagen schreef er het volgende over: "Gedurende twee weekeinden in oktober 2002 werd het vijftigjarige bestaan van de Brusselse Noord-Zuid verbinding gevierd. Niet zonder reden want deze tunnel is zowat het belangrijkste stuk spoor in België. Speciaal voor de festiviteiten reed het TSP in deze weekeinden met stoomloc 26.101 in totaal 36 keer rond Brussel. "
08. De trein bestond uit K-rijtuigen eerste klasse. Heel even reed er weer echt comfortabel materieel over het NMBS-net.
09. Volledig beeld van deze bijzondere trein.
10. Een gelede Jonckheere Transit 2000 G in Schoten op 20.11.2002.
11. Binnenzicht I6-A. De purperen gordijntjes hadden meteen ons hart gestolen.
12. Tot slot van deze reeks nog ab3892, een Jonckheere Transit 2000 in Kalken op lijn 37 - 30.11.2002.
De wandeling. Toen we ongeveer een jaar geleden van de ene dag op de andere in ons kot moesten/mochten blijven, hebben we onze wandelactiviteiten onverwijld moeten bijsturen. Gelukkig kon dat nog: wij beslisten om van huis uit wanduelingen uit te stippelen in een streek waar we toen al 42 jaar woonden, maar die we altijd al wat stiefmoederlijk behandeld hebben. Natuurlijk kenden we wel wat wegjes in de buurt, maar het kwam er toch in de eerste plaats op aan waardevolle trajecten te ontwerpen, zowel voor ons als voor toevallige andere wandelaars, langs zowat alle onverharde paadjes en wegen in de streek. Dat resulteerde in een reeks van 11 die we met een knipoog naar de populaire VRT-soap Thuis noemden, telkens in de titel aangevuld met aflevering zoveel en zoveel, van 1 tot 11 dus. Al deze tochten vind je ook terug op routeyou.com, maar ik vind dat ik ze nu hoogdringend ook in deze blog aan bod moet laten komen, de trein- en busliefhebbers zijn de laatste maanden meer dan genoeg aan hun trekken gekomen. Vandaag nemen we jullie mee op aflevering 8, die we al voor de derde keer stappen, voor het eerst in omgekeerde richting, maar dat maakt weinig uit: als vertrekpunt heb ik geopteerd voor het station van Buizingen en het maakt eigenlijk weinig uit in welke richting je de lus van 23 km maakt. De TWQ ligt op 51%, maar echt drukke wegen moet je zelden en nooit voor lang volgen.Kaartjeen (zomer)foto'svind je hier.
Het weer. Onverantwoord mooi lenteweer, bij een temperatuur van 18° en een heldere hemel.
De stafkaarten. Op 1:10.000 heb je de kaarten 31/5Z Pepingen - 31/6Z Halle en 39/2N Tubize nodig. Nieuwe kaarten op 1:25.000 laten nog even op zich wachten.
Hoe we er geraakten. Eigenlijk waren we er al toen we vanmorgen opstonden, want zoals begrijpelijk komt zo een Thuis-wandeling ook langs thuis.
Een beetje geschiedenis. Voor de spoorweggeschiedenis staat een drietal items ter beschikking: in Buizingen zou je kunnen hebben over de lijn 96, de vroegere lijn 96A, de lijn 26 die over lijn 96 gaat en de aanleg van de nieuwe lijn 96N. Verder loop je nog over een stukje van de vroegere bedding van lijn 94 (die verplaatst werd bij de aanleg van de zwaaikom in het Kanaal Brussel-Charleroi in de jaren 1930). Een bordje noemt deze oude bedding nu een aloude holle weg, maar ik maak me sterk dat dit in de eerste plaats een uitgegraven bedding is, speciaal voor de spoorlijn en dat de holle weg het resultaat daarvan nu is. En verder kruis je ook nog de oude tramlijn Halle - Leerbeek, ter hoogte van het gehucht Wolvendries.
Heerlijk is het om je misantropie maand na maand, dag na dag te voelen groeien als gevolg van de coronacrisis en de belachelijke reacties van een groot deel van de bevolking daarop. Eigenlijk is het een zegen dat je liefst zo veel mogelijk thuis blijft, dan hoef je het allemaal niet meer aan te zien.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over deBelgische spoorlijnenen een overde bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
25. Eerlijk: ik was absoluut niet gelukkig met het resultaat van deze safari. Het begon al met de moeilijkheden om een geschikte standplaats te vinden - ik had me nochtans voorbereid met de stafkaart - en ik moest dwars door een maïsveld en dwars betekent hier letterlijk dwars: haaks op de rijen. En toen ik dan eindelijk aan de spoorlijn stond, vond ik niet meteen een stek die een garantie kon geven op goede foto's. Om één of andere reden leek het wel alsof ik een erg slechte dag had en ik vermoed dat dit wel duidelijk wordt als je het volgende dozijn foto's bekijkt. Even recapituleren: 30.09.2002, lijn 118 kp 36.4 of 36.5, tussen Nimy en Obourg. Deze 737 zit op IR 3813 Charleroi-Sud - Tournai. De neus is wat donker en ik heb eigenlijk te laat afgedrukt om goed te zijn.
26. Ook hier is de neus wat donker: mr 267 op IR 3834 Tournai - Charleroi-Sud.
27. Deze is dan weer wat te vroeg afgedrukt: mr 176 zit met de staart nog net onder de bovenleidingspaal. Dit stel heeft jaren rondgereden met een nummer dat eigenlijk te laag geschilderd was. Volgens mijn gegevens ging het hier om een losse rit.
28. Nog een stel met horizontale lichten: mr 258.
29. IC 935 Herstal - Lille-Flandres met mr 450. Ook hier stoort de bovenleidingspaal.
30. De tegenligger is mr 462 met IC 913 Lille-Flanders - Herstal.
31. Mr 240 zit achteraan een trein met 2 vierledige stellen en een klassiekje. Ook dit zou een losse rit zijn. Wie zich afvraagt of er ooit treinen rondgereden hebben met 2 vierledige stellen en een tweeledig stel, krijgt hier het bewijs.
32. Mr 639 zit samen met een ander gemoderniseerd klassiekje in IR 3814 Charleroi-Sud - Tournai. Als een slager zijn worst te vroeg afnijpt is dat geen probleem - het vlees gaat dan gewoon naar de volgende saucijs, maar hier is het toch een spijtige zaak dat het tweede stel net niet volledig op de foto staat.
33. Deze past al wat beter: mr 263 met IR 3835 Tournai - Charleroi-Sud. Het zoveelste stel met horizontale lichten.
34. Een complete mislukking is deze foto van mr 96 457 in IC 936 Herstal - Lille-Flandres.
35. En het kan zo mogelijk nog erger: de 455 achteraan IC 914 Lille-Flandres- Herstal.
36. En als er dan al eens een goederentrein passeert, dan laat de zon ons nog eens in de steek: hle 2322.
13. En we houden het bushoofdstuk nog even aan: op 09.08.2002 passeert ab 4124 op lijn 29 in Halma. Die lijn 29 kennen we beter als Jemelle - Wellin (door de bediening van Han-sur-Lesse), maar eigenlijk strekt de lijn zich vanaf Wellin uit tot Grupont. Halma ligt op dat schaars bediende stuk. Tot onze scha en schande hebben we vastgesteld dat het restaurant met aangenaam terras ondertussen verdwenen is.
14. In Meerdonk wacht ab2621-44 op zijn vertrekuur op 11.08.2002.
15. En dan weer naar Wallonië: ab 4731 op lijn 37 Florenville - Muno, met Florenville op de achtergrond in de hoogte. (15.08.2002)
16. Ab5632-47 konden we nog fotograferen op weg van het centrum naar het station, ook op 15.08.2002.
17. Even een trein tussendoor: mw 4133 is op 15.08.2002 L5967 Libramont - Virton.
18. Tijd voor een wel erg speciale foto: wegens werken langs de Alsembergsesteenweg konden de bussen van lijn 153 hun gewone parcours niet volgen. Voor de bediening van Dworp zorgde een pendelbus tussen Dworp Sportschuur en Alsemberg Grootveld. Ab 3501 was speciaal voor die gelegenheid overgekomen van Leuven. Bewonder ook het oude gemeentehuis van Dworp. (25.08.2002)
19. Come closer to me…
20. 30.08.2002 was de laatste exploitatiedag van lijn MH die dorpen als Bellingen, Bogaarden, Heikruis, Kester en Leerbeek bediende. De foto van ab3 182 is spijtig genoeg onscherp. We zien de bus hier aan de halte Bellingen (Klein Brussel).
21. Uit de andere richting volgde kort daarna ab3162. Hier speelt het forse tegenlicht ons dan weer parten. Bemerk de oude wegwijzer, de kloosterkerk van Bellingen en het bericht aan de haltepaal dat de opheffing van de bediening van Klein Brussel aankondigt.
22. In augustus zijn de dagen nog net lang genoeg om ook de allerlaatste rit op de MH te fotograferen, ter hoogte van het mooie Hof ter Kammen. Hier zal de opvolger van de MH, lijn 164, wel nog komen vanaf 2002. Zoals veel lijnen kreeg deze lijn geleidelijk een betere en betere bediening, zelfs met een zaterdagdienst gedurende een aantal jaren. Toen De Lijn later in de eerste plaats aan besparen begon te denken sneuvelden de zaterdagritten en de meeste ritten overdag; met de komst van de basisonbereikbaarheid is de toekomst van deze lijn pikzwart.
23. Op 30.09.2002 trok ik op fotosafari naar lijn 118. Ik belandde tussen Nimy en Obourg, tussen weiden en velden, zoals ik het het liefst heb, maar algehele voldoening gaf de standplaats (kp 36.4) toch niet: het aantal foto's dat geen voldoening geeft, ligt gewoon te hoog, zoals deze van mr 459 op IC 934 Herstal - Lille-Flandres. Donkere neus, storende bovenleidingspaal.
24. Al net iets beter is deze van mr 467 met IC 912 Lille-Flandres - Herstal. Welk materiaal gebruikt werd is eenvoudig samen te vatten: de IC's kregen alle mr96, de IR's tweeledige stelletjes. Maar dat laatste zul je zien in de volgende reeks foto's.
01. Op 24.04.2002 fotografeerde ik mr 248 in Langdorp (lijn 35 kp 85.9) als L 2485 Hasselt - Leuven.
02. Op 25.05.2002 passeerde deze 2634 voor de lens, met een goederentrein op lijn 125 in de buurt van Marche-les-Dames.
03. Mr 186 in Brussel-Noord.
04. Mr 428 hangt vooraan IR 3611 De Panne - Brussel-Nationaal-Luchthaven op 04.07.2002 - lijn 73 kp 17.4, tussen Deinze en de vroegere halte Grammene. De trein rijdt hier op een talud in de aanloop naar de kanaalbrug.
05. Het lijkt alsof het stel splinternieuw is, maar het heeft natuurlijk nog maar net een revisie ondergaan. Mr 657 is IR 3835 Tournai - Charleroi-Sud in La Louvière-Sud op 25.07.2002.
06. Dan is het tijd voor een portie bussen. Zone01 had me hier in staat kunnen stellen om veel meer details te geven, maar nu moet ik als busleek (maar -liefhebber) nederig het hoofd buigen. Op 26.07.2002 passeerde ab4740 ons op lijn 22/4 (Express) tussen Fontenoille en Sainte-Cécile. Deze expresbussen reden inderdaad enkele keren per dag een uitbreiding die een interessante extra verbinding verzorgde voor Muno, Fontenoille en Sainte-Cécile.
07. Op 30.07.2002 waren we in de kuststreek - ab 3217 bevindt zich in Stene. Als je de film bekijkt, kun je alleen maar vaststellen dat dit wel een erg ongelukkig moment was om af te drukken.
08. Op 09.08.2002 kon ik ab 5632-71 fotograferen op lijn 61 in het prachtige Anloy.
09. In Malmedy was er bij het oude treinstation altijd wat te beleven op busgebied. Ook hier missen we zone01 enorm. Aan de hand van de nummerplaat hadden we ongetwijfeld alle nodige gegevens kunnen reconstrueren. Opvallend is de film: 1011 Manhay, wat laat vermoeden dat er op deze lange lijn ontdubbelingsbussen reden tussen Liège en Manhay. (03.08.2002)
10. Nog meer bussen in Malmedy.
11. En nog!
12. Maissin herbergde een bijna fossiel geworden stelplaats van de TEC. Het gebouw is typisch NMVB, maar de toestand ervan laat het ergste verwachten en enkele jaren later zou deze stelplaats inderdaad opgeslorpt worden door de nieuwe in Menuchenet. Als ik me niet vergis, vonden amper 3 bussen onderdak in de stelplaats van Maissin. (09.08.2002)
71. Nog altijd op 03.01.2001 langs lijn 162 kp 125.2: mr 252 met L 5784 Libramont - Namur. Om één of andere reden heb ik de horizontale plaatsing van de lichten altijd eleganter gevonden.
72. De mr96 waren in die tijd nog heer en meester op lijn 162: mr 516 met IC 2135 Luxemburg - Brussel-Zuid.
73. Op het andere spoor (gelukkig!) mr 513 met IC 2111 Brussel-Zuid - Luxemburg. Dit is de derde trein na elkaar van de verbinding Brussel - Luxemburg met minimale samenstelling.
74. Eerder op de dag passeerden deze locs al met een goederentrein, nu sporen ze terug, vermoedelijk richting Bertrix: .5217 en .5320.
75. Wel met last deze 2617 en 2328 met een goederentrein. Ik sta nu een kleine honderd meter dichter bij Grupont dan op de vorige foto: kp 126.3.
76. Spijtig genoeg geen denderende foto van deze 2760 met IC 104 Luxemburg - Brussel-Zuid (Étoile d'Europe). Het eerste rijtuig is een I6-rijtuig. Van de rest weet ik het niet meer. Hopelijk komt dit type trein met een beperkt aantal stilstanden na de afwerking van de lijnen 161/162 terug.
77. Het tuinhuisje van mijn dromen…
78. Nog mr 505 met IC 2112 Brussel-Zuid - Luxemburg.
79. En de 515 met IC 2133 Luxemburg - Brussel-Zuid. Als je de treinnummers bekijkt, heb je meteen een idee van de tijd die ik hier heb doorgebracht.
80. HLE 1306 en 1338 sluiten de rij, met een goederentrein.
81. Nog een verrassing in de vorm van 3 extra foto's. Met de hete adem van de digitale fotografie in de nek, probeerde men de analoge aantrekkelijker te maken. Zo kon je voortaan afdrukken op 15x10 verkrijgen, zonder extra kosten. (Op een bepaald moment kon je zelfs gratis je foto's twee keer laten afdrukken.) Toen moest uiteraard ook een ander formaat voor de mappen gevonden worden; in map 77 zaten nog net 3 foto's van het oude formaat. Eerst is er deze tram in Gent. (10.02.2002)
82. Op 30.01.2002 stapten we in de buurt van lijn 57: mr 382 is IC 2337 Sint-Niklaas - Poperinge. Lijn 57, kp 52.9, dat is tussen Zele en de vroegere halte Bokselaar.
83. En tot slot nog deze IC 635 Amsterdam-CS - Brussel-Zuid in Eppegem op 13.02.2002.