Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
10-03-2021
ttb map 71 (foto's 13 - 24)
13. De dag nadien (17.09.2003) trok ik al op pad voor een nieuwe fotosafari, langs lijn 122. Van afwisseling zal hier geen sprake zijn: alle gefotografeerde treinen bestaan uit mw 41. Dit is de eerste: mw 4195 als L 1885 Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters, lijn 122 kp 55.7, vanaf het perron in Gontrode.
14. 4165 - L 1866 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
15. 4191 - L 1886 Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters.
16. 4158 - P 8980 Gent-Sint-Pieters - Zottegem. Op de afgedrukte foto is de trein onvolledig, op de bijgeleverde cd-rom staat hij wel volledig.
17. 4166 - P 8982 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
18. 4151 - P 8962 Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters.
19. 4185 - P 8984 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
20. 4160 - L 1867 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
21. 4196 - L 1887 Geraardsbergen - Gent-int-Pieters.
22. 4152 - P 8960 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
23. 4158 - P 8963 Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters, in Gontrode.
24. Ab1110-55 zit op lijn 43 Meersel - Turnhout. Het betreft een Jonckheere Transit 2000 van de firma B&C. (28.10.2003)
25. Op een sombere 30.10.2003 fotografeerde ik ab4221 op lijn 416 naar Turnhout.
26. Tijd voor een feestje: de 29.013 is langere tijd weggeweest (in Meiningen, Duitsland) voor een grondige revisie. De NMBS legt een speciale trein in om de terugkeer te vieren. De 201.010 poseert samen met een 62 in Montzen op 08.11.2003.
27. 29.013 in Montzen op de draaischijf.
28. En nog eens.
29. En ten slotte.
30. Ter hoogte van Visé-Haut werd een fotostop ingelast.
31. Op dezelfde plaats.
32. En nog steeds op dezelfde plaats.
33. En nog een laatste van de 29.013 in Hasselt. De trein bestaat uit een L AD en 6 K1 A. Helemaal achteraan hangt de 201.010, meen ik me te herinneren.
34. Nieuwe safari: lijn 125 op 17.03.2004 in de buurt van Bas-Oha. Break 420 is IC 2414 Brussel-Zuid - Liers, nabij kp 34.6.
35. De tegenligger is break 384 die als IC 2436 van Liers via Namur naar Brussel-Zuid rijdt.
36. HLD 5530komt uit de richting Andenne met een goederentrein. Zoals je kunt zien, bevinden we ons ondertussen nabij km 35.0
25. Erg druk is het natuurlijk niet langs dit deel van lijn 97. Maar wat passeert is wel de moeite waard, zoals deze 2126 met een stel M4-rijtuigen. Het is IC 1737 Liège-Guillemins - Quiévrain. (03.09.2003 - lijn 97 kp 52.7)
26. En deze mag ook gezien worden, vind ik: op dezelfde plaats stel 202 en nog 2 andere als P 8863 Mons - Quiévrain.
27. Op 06.09.2003 waren we al opnieuw aan het stappen en kruisten we lijn 2 Leuven - Ans ter hoogt van Noduwez. De 1352 sleept IC 536 Eupen - Oostende, samengesteld uit 12 I11-rijtuigen.
28. De GR die we op 06.09.2003 volgden, bracht ons naar Jodoigne, waar ik in de stelplaats rustig wat TEC-bussen kon fotograferen. De eerste is de 6534, een Jonckheere O41-II, die - getuige de film - het eind van zijn missie bereikt heeft.
29. Een duootje dan, met ab6710 en ab6528. De 6710 is een Jonckheere S2000T, de andere bus is een broertje van de bus in foto 28.
30. De 6710 mag zich nog eens van zijn beste kant tonen in deze foto.
31. Het bussen-WZC van Jodoigne, met 4 uitgerangeerde Van Hool A120.
32. AB6525 bereikt zijn eindpunt op lijn 23 Wavre - Jodoigne.
33. Dan volgt een reeks foto's genomen langs lijn 117 op 16.09.2003. Lijn 117 verbindt Braine-le-Comte met Luttre. Met wat moeite heb ik tussen Braine-le-Comte en Ecaussinnes een standplaatsje gevonden bij kp 33.7. De eerste trein is IC3936 Louvian-la-Neuve-Université - Binche, met mr 831.
34. Dan volgt - voor de eerste keer vandaag - mr 161 als P 8770 Braine-le-Comte - Manage.
35. Break 312 rijdt als L/IR 3416 van Manage naar Turnhout. Die verbinding was de Kempenaars een doorn in het oog, omdat alle problemen zogezegd steevast ontstonden op het Waalse deel van deze verbinding. Ook vandaag wordt er nog regelmatig in het potje geroerd van de Binche - Turnhout, terwijl de problemen bijna altijd op het Kempense deel van deze verbinding ontstaan.
36. Nog één in deze map - de safari 117 loopt door in de volgende: de 7723 heeft een zusterlocomotief op sleeptouw genomen.
De wandeling. De coronacrisis heeft voor ons alleszins het positieve effect gehad dat we grondiger dan ooit de eigen streek zijn gaan verkennen en dat resulteerde in 11 Thuis-wandelingen, naar de populaire soap van de VRT. Vandaag stapten we voor de derde keer, aflevering 10, voor het eerst in omgekeerde richting. Het is ene tocht die je door 3 bossen brengt: van klein naar groot, het Maasdalbos, het Lembeekbos en natuurlijk ook het Hallerbos, waar de wilde narcissen op dit moment het bedje spreiden voor de boshyacinten die hier weldra hopelijk zoals verleden jaar niet te veel volk zullen lokken. Onze tocht is 15 à 16 km lang en haalt een TWQ van 64%, langs uiteraard de onverharde wegen door de bossen maar ook talrijke andere veld- en voetwegen, die je door een stevig golvend landschap voeren.Kaartjeenzomerse foto's vind je op de vertrouwde plaatsen.
Het weer. Fris, rustig, licht bewolkt lenteweer.
De stafkaarten. Op 1:10.000 is dat kaart 39/2N Tubize; wie het wat ruimer wil zien kan ook met de kaart op 1:20.000 39/1-2 Rebecq - Tubize op pad trekken. Uit de titels van de kaarten valt duidelijk af te leiden dat je hier duidelijk óp de taalgrens zit.
Hoe we er geraakten. De tocht komt langs onze voordeur.
Een beetje geschiedenis. Over (verleden en toekomst van) lijn 155 heb ik het al vaker gehad. Net zoals over lijn 114 trouwens.
Van Dedecker verwacht je niet meteen veel verstandige praat - harde smakken op de tatami tasten vermoedelijk het brein aan, maar nu voel ik me persoonlijk beledigd. Waar haalt hij het om de terrassen in zijn gemeente open te verklaren, als tienduizenden mensen nog altijd bereid zijn om de coronaregels te volgen. Ik weet niet of dit het uitdelen van een kaakslag is of regelrecht in het gezicht spuwen van de meerderheid van de bevolking, maar ongetwijfeld zijn ze beide nog verboden in coronatijden.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over deBelgische spoorlijnenen een overde bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
13. Op 06.08.2003 fotografeerde ik ab4.121 in Nismes, bij de brug over L'Eau Noire. De bus bedient lijn 56 Namur - Couvin, die gelukkig voor de inwoners van Nismes tot hier doorgetrokken wordt. De bus in kwestie is een Jonckheere S2000T.
14. Ab4.206 vinden we dan weer terug op de brug over de Maas in Lustin. We schrijven 08.08.2003. Het bord Antiquités slaat niet op de bus, een Mercedes O.405. De bus is op weg naar het hospitaal van Mont.
15. Een bus van De Lijn dan, op 14.08.2003 in Sint-Huibrechts-Lille. Hat betreft ab 4404-15 op lijn 8 Genk -Overpelt.
16. En nog een bus, deze keer op lijn 163a Bertrix - Muno, in Herbeumont (Conques). We zien ab5561-44, een Jonckheere Transit 2000 van Transports Lambin. (20.08.200)
17. Tijd voor treinen: mw 4111 rijdt hier over lijn 165 in de buurt van Les Épioux, als L 5983 Virton - Libramont. Ik heb geprobeerd om de aangebrachte graffiti te verwijderen. (25.08.2003)
18. We stapten die dag in Muno en omdat we heel veel tijd hadden, besloten we langere tijd in Les Épioux van de zon te genieten. De 1351 en de 1356 passeren langs de bekende vijvers. (Lijn 165, kp 85.6)
19. Op dezelfde plaats zien we de 4111 opnieuw, deze keer als L5963 Libramont - Virton. Door de schaduw is het verwijderen van de graffiti wel duidelijk, voor wie opmerkzaam is.
20. De kans dat we die 4111 vandaag nog eens zouden zien, was klein, want bij aankomst in Virton moesten deze stellen bijna 2 uur wachten op de terugrit. Dit is de 4121 als L 5985 Virton - Libramont.
21. En toch kwam de 4111 nog even voor de lens, als losse rit dan.
22. Op naar de volgende fotosafari dan, langs lijn 97. Ik bleef haperen in de buurt van kp 52.7, tussen Boussu en Hainin. Mr 775 (P 8861 Saint-Ghislain - Quiévrain) is de eerste die de revue passeert.
23. Wat later volgt de 2713 met een stel M4-rijtuigen: IC 1717 Quiévrain - Verviers-Central.
24. Zoals dat wel vaker gebeurt keert het stel van P 8861 wat later leeg terug.
01. Je hebt nog een half dozijn foto's van deze fototrip langs lijn 124 te goed. De eerste toont mr 246 in L 2186 Aalst - Braine-l'Alleud. Ter herinnering: lijn 124 kp 9.8, lijn 124.
02. Mr 510 verwachtte je in die dagen niet meteen op lijn 124 omdat het speelveld van dit stel zich vooral op de lijnen 161 en 162 situeerde, in de IC's naar Luxemburg. Hier zien we het stel toch als P 8101 Brussel-Zuid - Braine-l'Alleud. Dat was trouwens een voorziene inzet.
03. De 815 zit vooraan IR 3338 Essen - Jambes.
04. Al vele jaren rijden er P-treinen uit Schaarbeek naar Charleroi-Sud (en verder) en bijna altijd zijn die samengesteld uit M4-rijtuigen (op een korte episode waarin één (?) P-trein uit K4-rijtuigen bestond na. Hier zien we HLE 2728 met P8721 Schaarbeek - Châtelet.
05. Mr 688 rijdt gekoppeld met een vierledig stel als 2837 Antwerpen-Centraal - Nivelles.
06. En om af te sluiten deze P8722 Mechelen - Châtelet met de 2127.
07. Op 08.04.2003 waren we op stap in de Gaume en zo kwamen we ook langs lijn 165 ter hoogte van het vroegere Saint-Vincent-Bellefontaine. Ideaal is de kadrering niet van deze 1322.
08. En dat geldt eigenlijk ook voor deze 4135 die als L 5985 van Virton naar Libramont spoort.
09. Op 16.04.2003 kon ik deze 518 fotograferen achteraan IC 2133 Luxemburg - Brussel-Zuid op lijn 162 kp 111.2, tussen Marloie en Aye.
10. Tijd voor wat bussen: ab1111-82, een Van Hool Linea van de firma De Decker zien we hier als Bornembus. (16.06.2003)
11. Ab 762 (5762) op lijn 69 Verviers - Liège bij de halte Route de Saint-Hadelin op 12.07.2003. Het betreft een Van Hool AG300
12. Mw 4137 verlaat Houyet op 29.07.2003 als 6064 Dinant - Libramont.
De wandeling. Thuis aflevering 9 deden we vandaag al voor de derde keer, deze keer in omgekeerde volgorde. Dat komt er in het kort op neer dat we eerst naar het Hallerbos stapten, waar het op dit moment nog bijzonder rustig is - de hyacintenhype blijft nog even uit en eerst moeten we maar eens zien hoe het met de coronacijfers zit. Dan lopen we door of langs Waalse gehuchten als Odeghien en l'Ermite, op weg naar Zevenbronnen of zoals ze in de streek ook genoemd worden: Zevenborren. Daarna gaat het resoluut richting Dworp waar we nog een uitlopertje van het Hallerbos meepikken om dan langs de mooie en gelukkig verkeersarme Haakstraat richting thuishaven stappen. Samen is dat iets van een 18 km, waarvan 60% onverhard of verkeersvrij is. Het is een typische taalgrenswandeling en voor wie daar nog verbaasd zou over staan: nergens wordt duidelijk waarom we dit land zo nodig moeten opdelen… Kaartenfoto's.
Het weer. Helder en rustig lenteweer. Thuis liep de temperatuur op tot 17° en dat zal deze keer ook wel ongeveer de temperatuur zijn tijdens onze tocht.
De stafkaarten. Als je de kaarten op 1:10.000 wil gebruiken, volsta je met kaarten 39/2N Tubize en 39/3N Waterloo. Op 1:20.000 geeft dat 39/1-2 (Rebecq - Tubize) en 39/3-4 (Waterloo - Lasne), beide uit 2001. De kaart op 1:25.000 komt er eerlang aan.
Hoe we er geraakten. Eens te meer waren er voor ons geen problemen, omdat de Thuis-wandelingen nu eenmaal de bedoeling hadden van thuis uit te stappen. Wie ergens wil aansluiten kan dat bijvoorbeeld met buslijn 155: de halte Mooi Vergezicht ligt op de wandeling, maar met de invoering van de zogenaamde basis(on)bereikbaarheid dreigt deze halte onbruikbaar te worden en januari 2022 is echt niet meer veraf.
Een beetje geschiedenis. Ik heb er al wat woorden vuil aan gemaakt bij vorige gelegenheden. Opvallend is dat De Lijn verleden jaar nog een halte heeft toegevoegd die het Hallerbos bereikbaar moet maken (Essenbeek Hallerbosstraat), maar dat die recente halte volgend jaar al opnieuw dreigt te verdwijnen, tenzij je graag op de enige overblijvende scholierenritten wil gaan zitten…
Erika Vlieghe vindt dat we te veel zeuren. Overschot van gelijk heeft ze. Hebben jullie dat al laten doordringen, Jeroen Meus, Ben Krabbé, Jan Jaap van der Wal en vele andere sterretjes van radio en tv? (Ik vernoem alleen VRT-medewerkers omdat ik de andere Vlaamse zenders niet volg, maar ongetwijfeld zal de toestand daar niet beter zijn…)
25. In die tijd werden de mr96 nog ingezet op de IC-verbinding Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud, zoals deze 487 aan kop van IC 2035. De trein bestaat uit 3 stellen, dus negen rijtuigen. Voor mij is het een mooie illustratie van hét probleem van deze stellen: gebrek aan capaciteit, tenzij je met erg lange treinen rondrijdt.
26. Deze zes rijtuigen bieden gemakkelijk evenveel capaciteit als die van foto 26, weliswaar minder comfortabel, maar het zegt wel wat over beide reeksen stellen; Dit is L 6585 Louvain-la-Neuve-Université - Nivelles, als je het mij vraagt qua stiptheid een wel erg riskante koppeling van L-diensten .
27. Ter afwisseling: de losse .6240.
28. En nog ter afwisseling dit kraaknette poststel 968. We zijn ondertussen wat opgeschoven richting Brussel (kp 9.9).
29. HLE 2733 sleept een stel M5-rijtuigen, dat later IC 4516 Brussel-Zuid - Antwerpen-Centraal zal worden. Ik vermoed dat deze trein in Braine-l'Alleud wachtte om los naar Brussel-Zuid te rijden.
30. Een in die tijd vaak voorkomende combinatie van rode en witte stellen: 237 vooraan in L 2185 Aalst - Braine-l'Alleud
31. Een al even typische combinatie: een vierledig stel (829)met een klassiekje in IR 3337 Essen - Jambes.
32. Mr 834 zit vooraan IR 2836 Antwerpen-Centraal - Nivelles.
33. De 484 en nog 3 andere mr 96 in IC 2036 Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud, om wat ik zei bij foto 25 nog te accentueren. Op de M6 was het nog even wachten, maar ze waren duidelijk meer dan welkom.
34. Mr 773 met L 6586 Louvain-la-Neuve-Université - Nivelles.
35. HLE 2741 met de eerste P-trein van de dag: P 8719 Schaarbeek - Châtelet.
36. Meteen een tweede P-trein: de 2713 met P 8720 Antwerpen-Centraal - Châtelet.
13. Enkele (foto)reeksen terug zagen we een busje van dit type (Van Hool A308) nog in Dworp, nu zien we hem in zijn natuurlijke biotoop, op het stadsnet van Leuven: ab3507 op 19.12.2002.
14. Break 335 zit vooraan IR 2633 Sint-Niklaas - Leuven, 11.01.2003, lijn 53 kp 45.8, dat is komende van Mechelen net voorbij Hever.
15. Twee foto's in Chastre dan op een zonnige 25.01.2003. Eerst de gewone: mr 340 met IC 2412 Brussel-Zuid - Dinant.
16. En dan de treffer van de dag: HLE 2022 met EC 97 Brussel-Zuid - Chur (de Iris). Vooraan een restauratierijtuig, dan een I6-A en dan 4 Zwitserse rijtuigen. Zo mooi kan een trein zijn.
17. Dan ziet deze er een stuk somberder uit: HLE 2321 sleept een goederentrein op 05.02.2003. De trein bevindt zich op de toen nog dubbelsporige lijn 144, tussen Onoz-Spy en Jemeppe-Froidmont, beide afgeschafte halten.
18. Nog enkele bussen van de TEC: ab 4862 op lijn 22 Namur - Soye in Soye. De bus is een Jonckheere Transit…
19. … net als deze ab 4857 op lijn 23 Namur - Onoz - Velaine in Suarlée. Beide foto's dateren van 05.02.2003.
20. En nog eentje van De Lijn: ab 2331 op lijn 92 (vermoedelijk na aankomst) in Sint-Niklaas, al kan ik de locatie niet zo meteen thuisbrengen. Ik vermoed aan de achterzijde van het station. Dit is een Jonckheere City 041.
21. Zo zag het vroegere station van Stekene er uit op 09.03.2003.
22. Op naar de volgende safari dan, langs lijn 124 tussen Holleken en Sint-Genesius-Rode. De eerste is mr 229 met afwijkend lettertype: L2184 Aalst - Braine-l'Alleud, kp 10.3.
23. En toen kwam de eerste vierledige van de dag: mr 802 met IR 3336 Essen - Jambes, kp. 10.1.
24. Even later komt een andere vierledige, mr 831, als L 2835 Antwerpen-Centraal - Nivelles.
01. De fotosafari langs lijn 118 is nog niet helemaal afgelopen: mr 737 rijdt als IR 3836 van Tournai naar Charleroi-Sud. Het is nog altijd 30.09.2002 en we staan nog altijd in de buurt van kp 36.5. Op de achtergrond de cementfabriek van Obourg.
02. Weer afgesneden: mr 487 als IC 937 Herstal - Lille-Flandres. Ik heb wat discrete tags verwijderd, toen dat nog vrij probleemloos ging.
03. Even wat afstand nemen: mr 450 als IC 915 Lille-Flandres - Herstal. Ondertussen staan we bij kp 36.6.
04. En nog een laatste: mr 725 als P8775 Mons - La Louvière-Centre. Het is één van de enige overblijvende reizigerstreinen die van de Y. La Paix nog naar La Louvière-Centre rijden. La Louvière-Sud heeft de belangrijke positie helemaal overgenomen.
05. Een dikke week later dan, op 06.10.2000: ab 2334 op lijn 99 Antwerpen - Hamme ter hoogte van Antwerpen-Linkeroever. Het betreft hier een Jonckheere City 041.
06. Ab4861 (een Jonckheere Transit) kon ik op 28.10.2002 fotograferen in Bothey op lijn 347a. Het tegenlicht maakt hier een in mijn ogen weinig aantrekkelijke foto van.
07. En dan wordt het tijd om wat stoom af te laten: TSP pronkt - terecht! - met zijn 26.101 op 16.11.2002. Ik nam drie foto's in Brussel-Noord. Arno Verhagen schreef er het volgende over: "Gedurende twee weekeinden in oktober 2002 werd het vijftigjarige bestaan van de Brusselse Noord-Zuid verbinding gevierd. Niet zonder reden want deze tunnel is zowat het belangrijkste stuk spoor in België. Speciaal voor de festiviteiten reed het TSP in deze weekeinden met stoomloc 26.101 in totaal 36 keer rond Brussel. "
08. De trein bestond uit K-rijtuigen eerste klasse. Heel even reed er weer echt comfortabel materieel over het NMBS-net.
09. Volledig beeld van deze bijzondere trein.
10. Een gelede Jonckheere Transit 2000 G in Schoten op 20.11.2002.
11. Binnenzicht I6-A. De purperen gordijntjes hadden meteen ons hart gestolen.
12. Tot slot van deze reeks nog ab3892, een Jonckheere Transit 2000 in Kalken op lijn 37 - 30.11.2002.
De wandeling. Toen we ongeveer een jaar geleden van de ene dag op de andere in ons kot moesten/mochten blijven, hebben we onze wandelactiviteiten onverwijld moeten bijsturen. Gelukkig kon dat nog: wij beslisten om van huis uit wanduelingen uit te stippelen in een streek waar we toen al 42 jaar woonden, maar die we altijd al wat stiefmoederlijk behandeld hebben. Natuurlijk kenden we wel wat wegjes in de buurt, maar het kwam er toch in de eerste plaats op aan waardevolle trajecten te ontwerpen, zowel voor ons als voor toevallige andere wandelaars, langs zowat alle onverharde paadjes en wegen in de streek. Dat resulteerde in een reeks van 11 die we met een knipoog naar de populaire VRT-soap Thuis noemden, telkens in de titel aangevuld met aflevering zoveel en zoveel, van 1 tot 11 dus. Al deze tochten vind je ook terug op routeyou.com, maar ik vind dat ik ze nu hoogdringend ook in deze blog aan bod moet laten komen, de trein- en busliefhebbers zijn de laatste maanden meer dan genoeg aan hun trekken gekomen. Vandaag nemen we jullie mee op aflevering 8, die we al voor de derde keer stappen, voor het eerst in omgekeerde richting, maar dat maakt weinig uit: als vertrekpunt heb ik geopteerd voor het station van Buizingen en het maakt eigenlijk weinig uit in welke richting je de lus van 23 km maakt. De TWQ ligt op 51%, maar echt drukke wegen moet je zelden en nooit voor lang volgen.Kaartjeen (zomer)foto'svind je hier.
Het weer. Onverantwoord mooi lenteweer, bij een temperatuur van 18° en een heldere hemel.
De stafkaarten. Op 1:10.000 heb je de kaarten 31/5Z Pepingen - 31/6Z Halle en 39/2N Tubize nodig. Nieuwe kaarten op 1:25.000 laten nog even op zich wachten.
Hoe we er geraakten. Eigenlijk waren we er al toen we vanmorgen opstonden, want zoals begrijpelijk komt zo een Thuis-wandeling ook langs thuis.
Een beetje geschiedenis. Voor de spoorweggeschiedenis staat een drietal items ter beschikking: in Buizingen zou je kunnen hebben over de lijn 96, de vroegere lijn 96A, de lijn 26 die over lijn 96 gaat en de aanleg van de nieuwe lijn 96N. Verder loop je nog over een stukje van de vroegere bedding van lijn 94 (die verplaatst werd bij de aanleg van de zwaaikom in het Kanaal Brussel-Charleroi in de jaren 1930). Een bordje noemt deze oude bedding nu een aloude holle weg, maar ik maak me sterk dat dit in de eerste plaats een uitgegraven bedding is, speciaal voor de spoorlijn en dat de holle weg het resultaat daarvan nu is. En verder kruis je ook nog de oude tramlijn Halle - Leerbeek, ter hoogte van het gehucht Wolvendries.
Heerlijk is het om je misantropie maand na maand, dag na dag te voelen groeien als gevolg van de coronacrisis en de belachelijke reacties van een groot deel van de bevolking daarop. Eigenlijk is het een zegen dat je liefst zo veel mogelijk thuis blijft, dan hoef je het allemaal niet meer aan te zien.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over deBelgische spoorlijnenen een overde bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
25. Eerlijk: ik was absoluut niet gelukkig met het resultaat van deze safari. Het begon al met de moeilijkheden om een geschikte standplaats te vinden - ik had me nochtans voorbereid met de stafkaart - en ik moest dwars door een maïsveld en dwars betekent hier letterlijk dwars: haaks op de rijen. En toen ik dan eindelijk aan de spoorlijn stond, vond ik niet meteen een stek die een garantie kon geven op goede foto's. Om één of andere reden leek het wel alsof ik een erg slechte dag had en ik vermoed dat dit wel duidelijk wordt als je het volgende dozijn foto's bekijkt. Even recapituleren: 30.09.2002, lijn 118 kp 36.4 of 36.5, tussen Nimy en Obourg. Deze 737 zit op IR 3813 Charleroi-Sud - Tournai. De neus is wat donker en ik heb eigenlijk te laat afgedrukt om goed te zijn.
26. Ook hier is de neus wat donker: mr 267 op IR 3834 Tournai - Charleroi-Sud.
27. Deze is dan weer wat te vroeg afgedrukt: mr 176 zit met de staart nog net onder de bovenleidingspaal. Dit stel heeft jaren rondgereden met een nummer dat eigenlijk te laag geschilderd was. Volgens mijn gegevens ging het hier om een losse rit.
28. Nog een stel met horizontale lichten: mr 258.
29. IC 935 Herstal - Lille-Flandres met mr 450. Ook hier stoort de bovenleidingspaal.
30. De tegenligger is mr 462 met IC 913 Lille-Flanders - Herstal.
31. Mr 240 zit achteraan een trein met 2 vierledige stellen en een klassiekje. Ook dit zou een losse rit zijn. Wie zich afvraagt of er ooit treinen rondgereden hebben met 2 vierledige stellen en een tweeledig stel, krijgt hier het bewijs.
32. Mr 639 zit samen met een ander gemoderniseerd klassiekje in IR 3814 Charleroi-Sud - Tournai. Als een slager zijn worst te vroeg afnijpt is dat geen probleem - het vlees gaat dan gewoon naar de volgende saucijs, maar hier is het toch een spijtige zaak dat het tweede stel net niet volledig op de foto staat.
33. Deze past al wat beter: mr 263 met IR 3835 Tournai - Charleroi-Sud. Het zoveelste stel met horizontale lichten.
34. Een complete mislukking is deze foto van mr 96 457 in IC 936 Herstal - Lille-Flandres.
35. En het kan zo mogelijk nog erger: de 455 achteraan IC 914 Lille-Flandres- Herstal.
36. En als er dan al eens een goederentrein passeert, dan laat de zon ons nog eens in de steek: hle 2322.
13. En we houden het bushoofdstuk nog even aan: op 09.08.2002 passeert ab 4124 op lijn 29 in Halma. Die lijn 29 kennen we beter als Jemelle - Wellin (door de bediening van Han-sur-Lesse), maar eigenlijk strekt de lijn zich vanaf Wellin uit tot Grupont. Halma ligt op dat schaars bediende stuk. Tot onze scha en schande hebben we vastgesteld dat het restaurant met aangenaam terras ondertussen verdwenen is.
14. In Meerdonk wacht ab2621-44 op zijn vertrekuur op 11.08.2002.
15. En dan weer naar Wallonië: ab 4731 op lijn 37 Florenville - Muno, met Florenville op de achtergrond in de hoogte. (15.08.2002)
16. Ab5632-47 konden we nog fotograferen op weg van het centrum naar het station, ook op 15.08.2002.
17. Even een trein tussendoor: mw 4133 is op 15.08.2002 L5967 Libramont - Virton.
18. Tijd voor een wel erg speciale foto: wegens werken langs de Alsembergsesteenweg konden de bussen van lijn 153 hun gewone parcours niet volgen. Voor de bediening van Dworp zorgde een pendelbus tussen Dworp Sportschuur en Alsemberg Grootveld. Ab 3501 was speciaal voor die gelegenheid overgekomen van Leuven. Bewonder ook het oude gemeentehuis van Dworp. (25.08.2002)
19. Come closer to me…
20. 30.08.2002 was de laatste exploitatiedag van lijn MH die dorpen als Bellingen, Bogaarden, Heikruis, Kester en Leerbeek bediende. De foto van ab3 182 is spijtig genoeg onscherp. We zien de bus hier aan de halte Bellingen (Klein Brussel).
21. Uit de andere richting volgde kort daarna ab3162. Hier speelt het forse tegenlicht ons dan weer parten. Bemerk de oude wegwijzer, de kloosterkerk van Bellingen en het bericht aan de haltepaal dat de opheffing van de bediening van Klein Brussel aankondigt.
22. In augustus zijn de dagen nog net lang genoeg om ook de allerlaatste rit op de MH te fotograferen, ter hoogte van het mooie Hof ter Kammen. Hier zal de opvolger van de MH, lijn 164, wel nog komen vanaf 2002. Zoals veel lijnen kreeg deze lijn geleidelijk een betere en betere bediening, zelfs met een zaterdagdienst gedurende een aantal jaren. Toen De Lijn later in de eerste plaats aan besparen begon te denken sneuvelden de zaterdagritten en de meeste ritten overdag; met de komst van de basisonbereikbaarheid is de toekomst van deze lijn pikzwart.
23. Op 30.09.2002 trok ik op fotosafari naar lijn 118. Ik belandde tussen Nimy en Obourg, tussen weiden en velden, zoals ik het het liefst heb, maar algehele voldoening gaf de standplaats (kp 36.4) toch niet: het aantal foto's dat geen voldoening geeft, ligt gewoon te hoog, zoals deze van mr 459 op IC 934 Herstal - Lille-Flandres. Donkere neus, storende bovenleidingspaal.
24. Al net iets beter is deze van mr 467 met IC 912 Lille-Flandres - Herstal. Welk materiaal gebruikt werd is eenvoudig samen te vatten: de IC's kregen alle mr96, de IR's tweeledige stelletjes. Maar dat laatste zul je zien in de volgende reeks foto's.
01. Op 24.04.2002 fotografeerde ik mr 248 in Langdorp (lijn 35 kp 85.9) als L 2485 Hasselt - Leuven.
02. Op 25.05.2002 passeerde deze 2634 voor de lens, met een goederentrein op lijn 125 in de buurt van Marche-les-Dames.
03. Mr 186 in Brussel-Noord.
04. Mr 428 hangt vooraan IR 3611 De Panne - Brussel-Nationaal-Luchthaven op 04.07.2002 - lijn 73 kp 17.4, tussen Deinze en de vroegere halte Grammene. De trein rijdt hier op een talud in de aanloop naar de kanaalbrug.
05. Het lijkt alsof het stel splinternieuw is, maar het heeft natuurlijk nog maar net een revisie ondergaan. Mr 657 is IR 3835 Tournai - Charleroi-Sud in La Louvière-Sud op 25.07.2002.
06. Dan is het tijd voor een portie bussen. Zone01 had me hier in staat kunnen stellen om veel meer details te geven, maar nu moet ik als busleek (maar -liefhebber) nederig het hoofd buigen. Op 26.07.2002 passeerde ab4740 ons op lijn 22/4 (Express) tussen Fontenoille en Sainte-Cécile. Deze expresbussen reden inderdaad enkele keren per dag een uitbreiding die een interessante extra verbinding verzorgde voor Muno, Fontenoille en Sainte-Cécile.
07. Op 30.07.2002 waren we in de kuststreek - ab 3217 bevindt zich in Stene. Als je de film bekijkt, kun je alleen maar vaststellen dat dit wel een erg ongelukkig moment was om af te drukken.
08. Op 09.08.2002 kon ik ab 5632-71 fotograferen op lijn 61 in het prachtige Anloy.
09. In Malmedy was er bij het oude treinstation altijd wat te beleven op busgebied. Ook hier missen we zone01 enorm. Aan de hand van de nummerplaat hadden we ongetwijfeld alle nodige gegevens kunnen reconstrueren. Opvallend is de film: 1011 Manhay, wat laat vermoeden dat er op deze lange lijn ontdubbelingsbussen reden tussen Liège en Manhay. (03.08.2002)
10. Nog meer bussen in Malmedy.
11. En nog!
12. Maissin herbergde een bijna fossiel geworden stelplaats van de TEC. Het gebouw is typisch NMVB, maar de toestand ervan laat het ergste verwachten en enkele jaren later zou deze stelplaats inderdaad opgeslorpt worden door de nieuwe in Menuchenet. Als ik me niet vergis, vonden amper 3 bussen onderdak in de stelplaats van Maissin. (09.08.2002)
71. Nog altijd op 03.01.2001 langs lijn 162 kp 125.2: mr 252 met L 5784 Libramont - Namur. Om één of andere reden heb ik de horizontale plaatsing van de lichten altijd eleganter gevonden.
72. De mr96 waren in die tijd nog heer en meester op lijn 162: mr 516 met IC 2135 Luxemburg - Brussel-Zuid.
73. Op het andere spoor (gelukkig!) mr 513 met IC 2111 Brussel-Zuid - Luxemburg. Dit is de derde trein na elkaar van de verbinding Brussel - Luxemburg met minimale samenstelling.
74. Eerder op de dag passeerden deze locs al met een goederentrein, nu sporen ze terug, vermoedelijk richting Bertrix: .5217 en .5320.
75. Wel met last deze 2617 en 2328 met een goederentrein. Ik sta nu een kleine honderd meter dichter bij Grupont dan op de vorige foto: kp 126.3.
76. Spijtig genoeg geen denderende foto van deze 2760 met IC 104 Luxemburg - Brussel-Zuid (Étoile d'Europe). Het eerste rijtuig is een I6-rijtuig. Van de rest weet ik het niet meer. Hopelijk komt dit type trein met een beperkt aantal stilstanden na de afwerking van de lijnen 161/162 terug.
77. Het tuinhuisje van mijn dromen…
78. Nog mr 505 met IC 2112 Brussel-Zuid - Luxemburg.
79. En de 515 met IC 2133 Luxemburg - Brussel-Zuid. Als je de treinnummers bekijkt, heb je meteen een idee van de tijd die ik hier heb doorgebracht.
80. HLE 1306 en 1338 sluiten de rij, met een goederentrein.
81. Nog een verrassing in de vorm van 3 extra foto's. Met de hete adem van de digitale fotografie in de nek, probeerde men de analoge aantrekkelijker te maken. Zo kon je voortaan afdrukken op 15x10 verkrijgen, zonder extra kosten. (Op een bepaald moment kon je zelfs gratis je foto's twee keer laten afdrukken.) Toen moest uiteraard ook een ander formaat voor de mappen gevonden worden; in map 77 zaten nog net 3 foto's van het oude formaat. Eerst is er deze tram in Gent. (10.02.2002)
82. Op 30.01.2002 stapten we in de buurt van lijn 57: mr 382 is IC 2337 Sint-Niklaas - Poperinge. Lijn 57, kp 52.9, dat is tussen Zele en de vroegere halte Bokselaar.
83. En tot slot nog deze IC 635 Amsterdam-CS - Brussel-Zuid in Eppegem op 13.02.2002.
61. Op 03.01.2002 trok ik voor een sneeuwsafari naar lijn 162, meer bepaald naar Grupont. Het was een ijskoude dag, zelfs in Buizingen kwam de temperatuur nauwelijks boven het vriespunt. Bij ons lag er geen sneeuw, in Grupont lag er veel! Nauwelijks aangekomen in Grupont werd ik verrast door dit monstertje met vuurrode ogen. De verrassing was compleet, de kadrering navenant.
62. Ook dit moet je trouwens als een verrassing beschouwen. Ik sta ondertussen bij kp 126.3, de bedoeling is op te schuiven naar de vroegere halte Lesterny.
63. Achter het gemoderniseerde motorstel hangt de wijnrode 696. Ik vermoed dat beide samen een losse rit uitvoerden.
64. Nog een niet geslaagde foto van mr 515 dat als IC 2109 van Brussel-Zuid naar Luxemburg rijdt. Het probleem met de lage winterzon manifesteert zich hier volop: ze geraakt maar niet over het talud en de trein rijdt in de schaduw. (Kp. 125.6)
65. Soms volstaan enkele meters opschuiven om toch een mooie foto te kunnen maken, zoals deze van de .5320 en de 5217. Het geluid moet je er bij denken.
66. Dit is IC 2133 met mr 510, bij km 125.4. Ik weet niet of dat in die tijd de volledige samenstelling was van deze trein, maar erg veel capaciteit biedt zo een mr 96 niet.
67. HLE 2352 met een onbekende 2de loc en goederentrein. (Kp 125.2)
68. Toen werd het tijd om stilaan aan de andere zijde van de spoorlijn post te vatten: mr 512 (ook solo!) als IC 2110 Brussel-Zuid - Luxemburg. Het lijkt erop dat het winterweer toch zijn tol geëist heeft.
69. Dit is mr 687 met L 5761 Namur - Libramont. De gele driehoek kondigt hier al de snelheidsbeperking aan bij het naderen van Forrières, met enkele uitgesproken bochten.
70. En gebrek aan afwisseling was er niet die dag: 1327 en 1320 ter hoogte van kp 125.2, het vroegere Lesterny, waarvan de perrons trouwens al verdwenen waren.
51. Op 29.08.2001 belandde ik zo ook in Eeklo: L 786 Eeklo - Gent-Sint-Pieters staat vertrekkensklaar.
52. En ja, waarom niet?
53. Met L 786 arriveerde ik in Gent-Sint-Pieters en blijkbaar moest het rolletje op…
54. En op…
55. Op naar Geraardsbergen dan: de 6216 is aangekomen met L 1866 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
56. mr 907 staat klaar als E 3567 Geraardsbergen - Mechelen. Met de nieuwe dienst van 10.06.2001 begonnen ook treinen te rijden van Geraardsbergen naar Mechelen via o.a. lijn 26.
57. En nog eens de 6216, nu uit een licht andere hoek.
58. De 161 is aangekomen in Turnhout op 29.10.2001. Ik waag me zo goed als nooit aan avond- of nachtopnames, maar hier deed ik het toch. Uit de losse hand…
59. Nog even naar een wat onbekend IC-station: Statte - aan de andere zijde van de tunnel ligt Huy. (03.11.2001)
60. Statte Église kan je bij een overstap van bepaalde bussen naar de trein veel miserie besparen: je wint tijd en lang niet alle bussen bedienen het station van Huy.
41. Twee breaks heb je nog te goed van deze safari: eerst de 398 met IR 3438 Turnhout - Manage. Lijn 96 kp 23.2 op 23.05.2001.
42. En tot slot de 308 in duo in IC 3738 Brussel-Nationaal -Luchthaven - Quévy.
43. Op 06.08.2001 waren we in Virton , waar deze .5318 stond te grommen.
44. Op dezelfde dag fotografeerde ik ab4735 op lijn 24 Virton - Florenville in Villers-devant-Orval.
45. Een specialleke dan: zelden te zien op lijn 162 kon ik deze duikbrillen (mr86) fotograferen in Ciney De trein bracht jeugdgroeperingen naar de Condroz.
46. In die tijd maakte ik nog rondritten (het hele net in 10 dagen). Ik nam lang niet altijd mijn fototoestel mee, maar op 28.08.2001 was dat wel het geval: Quiévrain, IC 1717 Quiévrain - Verviers-Central met de 2734 in haar duwrol.
47. Een wat bredere blik, maar meteen veel minder trein.
48. Op dezelfde dag verzeilde ik nog in Quévy. Ik weet eigenlijk niet goed wat je van dit gebouw moet vinden: het trekt aan en stoot af tezelfdertijd.
49. Eens was het station belangrijk als grensovergang, met buffet waar je midden in de nacht terecht kon.
50. Een dag later was ik al in Essen, met mr 813 dat als L 2760 Antwerpen-Berchem - Essen was aangekomen in dit andere grensstation. Het verslagje van deze daguitstap wordt voortgezet.
De wandeling. De eerste (en eigenlijk ook laatste) lockdown verplichtte ons iets minder dan een jaar geleden om ons gewone wandelprogramma op te schorten, maar niet getreurd: we wonen nu eenmaal in een streek waar de stapmogelijkheden enorm zijn en ik stippelde in enkele weken tijd routes uit die ik met een knipoog Thuis aflevering 1, 2 … 10 noemde. Eerst dachten we te stoppen bij 6, maar het werden er uiteindelijk 10, en nu dus 11. Tijdens onze laatste Thuiswandeling (6) was me namelijk opgevallen dat we nog heel veel interessant ogende wegjes links lieten liggen, en dat er misschien nog wel een elfde in zat. Die kan ik nu voorstellen: deze beginnen we niet langer aan onze voordeur, maar wel aan de kerk van Essenbeek (Halle). Ze voert ons langs het reservaat van het Broek naar Rodenem, het kanaal naar Charleroi (met een opgepoetst uitzicht op een oude steengroeve, langs een oude Zenne-arm, een vleermuizengrot naar de Mussenberg en het gesloten café Congo, naar het Hallerbos. Net geen 14 km zou dat moeten zijn, waarvan 56% over al dan niet verharde trage wegen gaat. Het kaartje vind jehier, de foto'shier.
Dit zijn er alvast twee:
Het Broek.
Galloways in hun element.
Het weer. Koud, met een maximum rond -2° en goed voelbare wind, zeker na de middag. Geleidelijk ook meer en meer bewolkt.
De stafkaarten. 39/2N Tubize. Er is nog geen nieuwe versie op 1:25.000. Voorlopig moet je het nog stellen met de kaart op 1:20.000 Rebecq - Tubize uit 2001.
Hoe we er geraakten. We hadden natuurlijk de bus van lijn 155 kunnen nemen, bijvoorbeeld tot de halte Essenbeek Kerk, waar de wandeling begint, maar we verkozen te stappen.
Een beetje geschiedenis. Misschien is dit het aangewezen moment om het even te hebben over de bediening van Essenbeek, een niet onbelangrijk gehucht van Halle, dat voorlopig nog stand houdt als zelfstandige parochie. Het begint al vrij vroeg - halfweg de jaren 1930 - met een busdienst Halle - Braine-l'Alleud, met 5 ritten op weekdagen (zaterdag inbegrepen) en 8 op zondag. De lijn krijgt als nummer 115A, wat verwonderlijk is: bij een dergelijke aanduiding denken we meteen aan een vervangingsbus, maar spoorlijn 115 liep van Braine-l'Alleud naar Rognon. Dat was de technische toestand: toen de busdienst werd ingevoerd, reden er doorgaande treinen van Braine-le-Comte, Tubize en Clabecq naar Braine-l'Alleud). Tussen Halle en Braine-le-Château was dus helemaal geen sprake van een vervanging en de eigenlijke spoorlijn zou nog vele jaren de dans van de verbussing ontspringen. De Vlaamse halten in Essenbeek kregen trouwens fantasierijke namen: Temelaire, wat verwijst naar het Nederlandstalige Tuimeleer is daar een mooi voorbeeld van. Tegenwoordig heet die halte Treimeleer, wat al evenmin correct is. De belangrijkste halte heette trouwens Étang: de vijver is al jaren onderwerp van discussie, want sommige Essenbekenaren willen het zicht op de vijver vrijwaren, wat niet in de kaarten past van een projectontwikkelaar. Erg robuust zou de aanduiding 115A trouwens niet zijn. Het werd achtereenvolgens 218 (van 1937 tot 1947, al is het twijfelachtig dat de bussen de hele WO II gereden zouden hebben), 470 (vanaf 05.10.1952) en opnieuw 115A op 02.10.1960. Op dat ogenblik bestond de tabel al uit 2 delen: Braine-l'Alleud - Tubize, de echte vervangingsglijn, want lijn 115 werd gesloten in 1959 en Halle - Braine-l'Alleud. Die 470 doet misschien een belletje rinkelen bij wie de busbediening van Halle kent: op hetzelfde moment werden busnummers 470, 471 en 472 ingevoerd. De 471 overleeft tot vandaag, de 472 heette later 115b en is nu vernummerd naar 116. In 1951 werd een bediening van Essenbeek ingevoerd: de bussen maakten een lus door het centrum, eigenaardig genoeg met ritten die op een kluitje gegooid werden in een erg vroege ochtendspits (6:16 - 7:02 - 7:18) en een vrij late avondspits (17:00 - 18:05 - 18:20). Veel zou er aan deze uitbreiding niet veranderen, tot ze in de jaren 2000 afgeschaft werd, als gevolg van de moordende concurrentie van lijn 155 van De Lijn. Voordien was trouwens de weekenddienst al gesneuveld. Met de splitsing De Lijn/TEC ging lijn 115a uiteraard naar de TEC en het duurde niet lang voor de welgekomen besparing werd doorgevoerd. De Essenbekenaren zouden jaren op hun honger blijven zitten, bezoek aan het toen nog niet zo succesvolle Hallerbos was tijdens het weekend niet langer mogelijk, laat staan dat men kon gaan winkelen in Halle. Nog even melden dat de lijn 115a vernummerd werd in 115 en 114, die laatste voor de lijn uit Halle.
En dan is het de beurt aan De Lijn. Door de invoering van de basismobiliteit ziet De Lijn zich verplicht een nieuwe lijn te creëren, van Halle naar Drogenbos via Sint-Genesius-Rode en Linkebeek. Helemaal nieuw was de lijn niet: een eerste deel van lijn 155 bestond al, voor o.a. de bediening van de Alsembergse scholen. En enkele jaren voordien had de stad Halle in overleg met De Lijn een zaterdagse (gratis) winkelbus ingelegd vanaf Essenbeek De Floere. De volledige lijn zou ook het nieuw gebouwde AZ-Sint-Maria bedienen, dat zijn toevlucht had gezocht in de zompige weiden aan de rand van de stad. Bij De Lijn leek men echt wel te geloven in lijn 155 (die een erg handige bundel vormde met de lijnen 153 en 154). Toen ik enkele jaren geleden onrustbarende geruchten hoorde over de toekomst van lijn 155, noemde een functionaris van De Lijn ze nog goed functionerend. De lijn kreeg dan ook snel een volwaardige weekenddienst (ten koste van de winkelbus) en na enkele jaren een geapprecieerde halfuurdienst op weekdagen. Maar toen werden nieuwe plannen op de tekentafel van een of ander studiebureau gelegd: grafieken en tabellen kwamen wel aan bod - voor heel Vlaanderen trouwens - maar de bestaande reiziger werd vergeten. Donkere wolken pakken zich samen boven lijn 155. Anders dan bij de NMBS verneem je nauwelijks iets over de concrete plannen omdat De Lijn en haar voogdij-overheid liefst achterbaks konkelfoest met voor de gewone burger onbereikbare vooruitzichten. Voorlopig ziet het ernaar uit dat lijn 155 in het beste geval blijft tussen Essenbeek en Halle en zo goed als volledig verdwijnt op de rest van het traject. Aan ons zal het niet gelegen hebben: op 2 september 2002 reed lijn 155 voor het eerst uit en sindsdien heb ik 7133 ritten met deze lijn afgelegd, dat zijn er dik 500 per jaar (het zwakke jaar 2020 meegerekend). Mijn vrouw heeft minstens evenveel ritten op haar conto staan. We gebruikten lijn 155 voor zo goed als alles: familiebezoek, winkelen in Dworp én in Halle, zelfs in Drogenbos… Of we na Nieuwjaar opnieuw 25 minuten zullen stappen om bus 153 te nemen in Dworp of 28 minuten op weg naar TEC 114, is nog lang niet zeker. Waar de verwachte reizigerswinst vandaan moet komen, is me een raadsel: ik hoop voor het eerst in mijn lange carrière als OV-gebruiker dat de basisbereikbaarheid flopt dat het pijn doet. Alleen op die manier zal men gedwongen worden om alles nog eens te overdenken, ook al gaan er dan weer vele jaren verloren.
Nu de invloed van De Slimste Mens op de carrière van een bekend Vlaamsch politicus begint te tanen, vindt men bij de VRT blijkbaar dat die een nieuwe boost kan gebruiken…
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over deBelgische spoorlijnenen een overde bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
31. Langs lijn 36 beleefde ik ongetwijfeld mijn vruchtbaarste safari ooit. Mr 425 komt voorbij als IR 3437 Turnhout - Manage.
32. Onder het motto "De namen van zotten staan op pannen en potten" kwam deze 395 bekrabbeld met onleesbare verfstrepen voorbij, als IR 3737 Brussel-Nationaal-Luchthaven - Quévy. Ik heb de hanenpoten (sorry, hanen) zo goed en zo kwaad als het ging verwijderd.
33. HLE 2221 sleept P 8741 Schaarbeek - Binche. Het is een P-trein die nog altijd rijdt, de M4's houden het nog wel een tijdje vol, de loc is uiteraard buiten dienst.
34. En deze is helemaal geschiedenis: de 2245 met P 8894 Schaarbeek - Braine-le-Comte
35. De 2102 sleept IC 1738 Liège-Guillemins - Quiévrain.
36. En dan volgt de 2145 met P 8802 Schaarbeek - Quévy. Ook vandaag rijdt deze P-trein nog, met hetzelfde treinnummer, al wordt hij nu met M5's uitgevoerd.
37. Tijd voor een vierledig stel: de 802 passeert als IR 3938 Louvain-la-Neuve-Université - Binche.
38. En dan is het de hoogste tijd voor wat afwisseling: 5135 en 5117 met een goederentrein…
39. … 6222 en 6311 freewheelend…
40. … en 5511 en 5501, de Reddertjes, ook met een goederentrein. In de volgende reeks volgen nog 2 foto's van lijn 96. Op de volgende safari is het wachten tot de winter, maar uiteraard komt er eerst nog een bont allegaartje van OV-foto's die ik her en der genomen heb.