Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
22-03-2021
ttb map 76 (foto's 1 - 14)
01. Op 08.06.2005 maakte ik een fotosafari langs lijn 130A, bij km 104 en dat is in de buurt van Landelies. De volgende veertien foto's tonen een wat onverwachte variatie aan materieel. Het begon al met deze goederentrein, gesleept door de Franse 436015 richting Frankrijk (via Jeumont).
02. Dit en volgende klassieke tweeledige stellen kwamen al wat minder onverwacht: mr 155 rijdt als L 4785 van Erquelinnes naar Charleroi-Sud.
03. Ook in die tijd liet men dieselstellen onder draad rijden, zoals deze 4120 die als MZ 8752 richting Erquelinnes rijdt.
04. Ondertussen keert de 155 al terug richting Erquelinnes, versterkt met een tweede stel: L 4766 Charleroi-Sud - Jeumont. Enkele treinen per dag waagden de oversteek naar het verre Frankrijk.
05. Van deze 36004 kun je weinig anders verwachten.
06. MR 203 rijdt als L 4786 van Erquelinnes naar Charleroi-Sud.
07. En nog een Franse loc met goederentrein richting Jeumont en verder: de 36005.
08. Ex-Sabenastel 595 rijdt als P 8750 van Charleroi-Sud naar Erquelinnes. Zelfs zonder het nummer zou je uit de inplanting van de eersteklasfdeling kunnen afleiden dat het hier om een Sabanastel gaat.
09. De terugkerende 4120 doet nu dienst als P 8752 Erqquelinnes - Charleroi-Sud.
10. En ook de 203 keert terug, als L 4767 naar Erquelinnes.
11. MR 155 is L 4787 Jeumont - Charleroi-Sud.
12. Ook de 4120 passeert nog eens, als P 8751 Charleroi-Sud - Erquelinnes.
13. De safari loopt ten einde. In Landelies kan ik nog deze 36027…
14. …en deze 155 meepikken: L 4768 Charleroi-Sud - Jeumont.
15. Op 14.06.2005 trok deze 2337 een goederentrein over lijn 35, in de buurt van Zichem.
16. Tijdens een tocht door de Condroz kwamen we ook langs de garage van de firma Roquet in Strud. Deze bus is de 5061-16, een Mercedes O 405.
17. En we konden ongestoord ook nog deze 506114 vastleggen, een Van Hool A600.
18. Op 12.07.2005 waren we nog eens in Libramont. Voor het spoorwegstation kun je als fotograaf af en toe eens een bus meepikken: ab5561-42 van de firma Transports Lambin, een Van Hool Linea.
19. Of nog deze: ab 5561-32 van dezelfde firma, maar dit is een Van Hool A120P.
20. Op dezelfde dag eindigden we in Alle-sur-Semois waar dit prachtige relict uit de NMVB-periode zich een eindje buiten het dorp bevindt.
21. Als je toevallig eens een Telbus ziet (de Waalse variant van de belbus), mag je de kans op een foto niet laten schieten: ab4275 voor het station van Alle.
22. Nog steeds in Alle.
23. Nog even de telbus.
24. Ab4147, een Jonckheere S2000T, maakt zich op voor een rit naar Libramont. Het complexe lijnnummer is een wat onbegrijpelijke specialiteit van de TEC-Luxembourg.
25. MR 653 als L 5264 Liège-Palais - Verviers-Central in Trooz op 14.07.2005.
26. Een Vlaamse belbus dan: ab4521 op belbus 710 in Guigoven op 23.07.2005.
27. Op 13.08.2015 is mw 4145 IR 3231 Neerpelt - Antwerpen-Centraal op lijn 19, km 15.1, in de onmiddellijke buurt van Lommel.
28. En tot slot nog eentje in mijn jeugddorp: ab 3009-01 van de firma Flanders Bus in Beert op 19.08.2005. De bus is een Jonckheere Transit 2000 en bevindt zich op de lus waarmee lijn 164 het centrum van Beert bedient. Met de basisbereikbaarheid zal deze bediening ongetwijfeld sneuvelen, zoals zo goed als alles op de landelijke lijnen van het Pajottenland.
De wandeling. Tussen 27 april 1980 en 15 mei 2011 bracht ik 103 keer collega's en later ook kennissen en vrienden op de been, zo een 4 keer per jaar, onder de noemer Hacowa. De naam was gevormd volgens de geplogenheden van de jaren zeventig en tachtig en stond voor Halle College Wandelen. Nu we toch nog altijd niet echt de boer op gaan zoals we dat vele jaren gedaan hebben en we de Thuisafleveringen stilaan van binnen en van buiten kennen, is het moment gekomen om de wandelingen in de ruime buurt te recycleren. Dat doen we voor het eerst met een aangepaste (en uitgebreide) versie van onze tocht tussen Edingen en Halle die de moedige stappers van Hacowa op hun bord kregen op 28 januari 2001, nu ruim 20 jaar geleden. De 23 km van toen werden er wel 28 nu, wat veel stappers vermoedelijk al behoorlijk veel vinden. Wie dat wil kan de tocht echter opsplitsen, want buslijn 471 van de TEC loopt zo goed als de hele weg parallel met de wandeling en in Saintes kruisen ons parcours en dat van de bus elkaar zelfs.
Het was even zoeken om toch nog enkele onverharde stukjes bij elkaar te sprokkelen: heel veel landbouwwegen zijn hier gebetonneerd. Met een TWQ van 29% kun je bezwaarlijk van een succes spreken, maar alle wegen zijn wel rustig, smal én de onverharde stukjes zijn bijna allemaal van top(wandel)kwaliteit. Het begint met de oude bedding van lijn 123 (die Geraardsbergen met Braine-le-Comte verbond). Verderop passeer je langs de mooie kasteelhoeve van Les Warelles, waar het wel even zoeken is naar de weg: wees gerust, hij ligt er nog, ook al moesten we op een bepaald moment even de schrikdraad loshaken - zonder probleem voor ons noch voor de boer en zijn schapen. Mooie en minder mooie hoeven volgen elkaar op, tot je in Wisbecq komt, een onooglijk gehucht mét busbediening, iets waar De Lijn de neus voor ophaalt. Op weg naar Saintes werden we voor het eerst geconfronteerd met een in de voorbije 20 jaar verdwenen weg. Het voordeel was wel dat we zo langs de Puits Sainte-Renelde kwamen (of toch in de onmiddellijke buurt) en langs de Brasserie de la Fontaine. Via de buitenrand van Bellingen (dat trouwens geen echte dorpskern heeft) komen we in Beert, het dorp waar ik ben opgegroeid, maar dat in niets meer lijkt op het dorp van mijn jeugd. Zelfs het onderwijzershuis en de school (1957 - 1966 - ik dus) heeft in niets meer de charme van toen. Op weg naar Halle proberen we enigszins uit het vaarwater van de Thuis-afleveringen te blijven en het traject loopt dan ook langs de Mierenberg die we tot nog toe niet hadden kunnen inschakelen. Mijn vrouw en ik quoteerden 14.5/20, zij zoals meestal wat hoger omdat ze minder zwaar tilt aan het ontbreken van onverharde wegen en paadjes.
Het Château de Warelles lijkt echt wel een vergane glorie.
Naast dit kapelletje kijk je niet naast.
De Brasserie de la Fontaine. Het paadje leidt je naar de Puits Sainte-Renelde, met miraculeuze bron. In het Nederlands is Saintes trouwens Sint-Renelde, in ons Beerts dialect Sintjernelle. We hadden zelfs ook een aftelrijmpje In 't kapelleke van Sintjernelleke… maar de rest moet ik je schuldig blijven.
Het weer. Licht bewolkt, fris, met een onaangename NO-wind.
De stafkaarten. 38/3-4 (Bever - Enghien) en 39/1-2 (Rebecq - Ittre) als je de oude kaarten op 1:20.000 gebruikt. Al even oud zijn die op 1:10.000, maar daar heb je er wel een handvol van nodig: 38/4N Herne - 39/1S Rebecq - 39/1N Saintes - 31/5Z Pepingen - 31/6Z Halle.
Hoe we er geraakten. De mogelijkheden om van Halle naar Edingen te reizen zijn legio: 2 IC's en 3 S-treinen die bovendien ook nog tamelijk goed gespreid zijn en het halteloze traject in ongeveer 10 minuten afleggen.
Een beetje geschiedenis. We komen op onze weg nogal wat punten tegen die vanuit spoorweghistorisch standpunt interessant zijn. Allereerst is er de oude bedding van het gedeelte van de lijn 123 tussen Edingen en Braine-le-Comte. In de aanloop naar IC-IR van 1984 was er even zelfs sprake van dat ook het deel tussen Edingen en Braine-le-Comte geëlektrificeerd zou worden, vooral ten behoeve van het goederenverkeer dan, maar uiteindelijk werd voor een verbinding via Ath en Jurbise gekozen. De opstart van IC-IR op 03.06.1984 beloofde dan ook weinig goeds: een magere P-dienst was al wat overbleef van wat ooit een zeer nuttige verbinding was tussen Vlaanderen en de mijnstreek van La Louvière en Mons. Meer dan een doodsreutel was dit niet: op 29.05.1988 viel definitief het doek over deze erg landelijke verbinding tussen 2 niet zo belangrijke stadjes. (Zoals dat bij stervenden wel vaker voorkomt, was er nog even een heropflakkering: een van de pronkstukken van IC-IR was de IR Halle - Geraardsbergen. Toegegeven, dat was een erg tijdelijke oplossing in afwachting van de elektrificatie van het deel Edingen - Geraardsbergen en van lijn 94. Die heropleving kwam er toen de IR's een tijdje niet uit Halle maar uit Braine-le-Comte vertrokken, wegens de moderniseringswerken op lijn 94.) Tegenwoordig ligt de bedding er (gelukkig) vrij wild maar frequent gebruikt bij. Er is geen spoor van ravelisering en we moeten maar hopen dat dit zo blijft. Voorbij de N7 is de bedding trouwens over langere afstand onbruikbaar. Min of meer halverwege kruisen we lijn 94, ter hoogte van Saintes, tussen de vroegere stations van Beert-Bellingen en Saintes. Bij de modernisering en elektrificatie in de jaren 80 werd de refertesnelheid van deze lijn op 140 km/u gebracht, maar bij het naderen van Halle loopt de snelheid stelselmatig terug, naar 130, 120 en 90. De twee foto's werden genomen waar de snelheid van 140 naar 130 gaat.
Achteraan IC 3212 Kortrijk - Sint-Niklaas hangt stuurstandrijtuig 65045.
Uit de andere richting komt mr 355 met IC 3235 Sint-Niklaas - Kortrijk.
Tot slot is het binnenkomen van Halle nog interessant: de lange boog vanaf het Ziekenhuis (zie kaart) is een vroegere trambedding die de trams uit Brussel de gelegenheid bood in lusvorm rond en door Halle te rijden. Het oude onderstation van de NMVB is nog duidelijk aanwezig ter hoogte van het kruispunt dat bij de oudere Hallenaars nog altijd de Bareeltjes heet. Dat verwijst naar de vroegere loop van lijn 94 (over enige afstand perfect te volgen) die met de aanleg van de zwaaikom in het kanaal verlegd werd. Tegenwoordig worden belangrijke werken uitgevoerd voor de nieuwe bruggen over spoorweg en kanaal, wat het uitzicht hier ongetwijfeld sterk zal wijzigen. Een oude spoorwegbrug over de Zenne is ondertussen verdwenen.
De verbinding.
Halle - Edingen
1930
09:24 09:34
+2
2752 - 61055
M6
controle: N
En wat we beleefden. Eigenlijk is zo een reisje te kort om veel te beleven. Ongetwijfeld zal het elan waarvan de NMBS genoot voor corona achteraf stilgevallen blijken te zijn, zowel wat reizigersaantallen als subsidies betreft. Onze trein reed zo goed als leeg.
De treinlectuur. Ook voor treinlectuur is er geen plaats tijdens zo een korte reis, maar thuis is er des te meer leestijd:
Gerbrand BAKKER, Jasper en zijn knecht. Een dagboek, als je het mij vraagt om een writer's block te verdoezelen. Wat heeft die vent een onnoemelijke pretentie, ook al klaagt hij meermaals dat niemand hem lijkt te herkennen. Annelies Verbeke, Dertig dagen.
Er komt dus een minimumdienstverlening in geval van staking bij De Lijn, schrijven De Morgen en de Standaard. Laat die staking maar weg, met de invoering van de basisbereikbaarheid krijgen honderdduizenden Vlamingen vanzelf een minimumdienstverlening.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
01. Na een rit op lijn 13 La Roche - Melreux heeft de chauffeur van ab4158 een lommerrijk plaatsje opgezocht in de nabijheid van het station van Melreux-Hotton. Veel zon was er wel niet op 31.03.2005.
02. De achterzijde van het station van Melreux-Hotton.
03. Op dezelfde 31.03.2005 komt mr 687 aan als L 5765 Namur - Libramont in Marloie.
04. Op naar een erg lange fotosafari langs lijn 130 bij kp 72.4. Het was genieten van treinen en schitterend weer tussen Franière en Moustier. Laat ons beginnen met deze goederentrein, gesleept door 1303 en 1307. (01.04.2005)
05. Dit zal niet het laatste vierledige stel zijn vandaag: de verbinding Jambes - Essen werd inderdaad gedomineerd door mr 75. Mr 802 is IR 3314 Jambes - Essen.
06. Vreemd materieel op het NMBS-net was toen nog uitzonderlijk en dus kwam deze 36025 als een verrassing.
07. De IC's van de verbinding Herstal - Lille-Flandres werden zonder uitzondering uitgevoerd met mr96, tweespanningsstellen bovendien van Oostende. Alleen het aantal stellen kon schommelen van 1 tot 3. Mr 450 rijdt hier als IC 913 Lille-Flandres - Herstal.
08. Twee gemoderniseerde tweeledige stellen met achteraan de 644 als L 5686 Tamines - Flémalle-Haute.
09. IC 937 Herstal - Lille-Flandres wordt uitgevoerd door mr 474.
10. Tijd voor de IR's dan weer: mr 839 rijdt (versterkt met een tweeledig stel) als IR 3336 Essen - Jambes.
11. Uit de andere richting komt de 835 als IR 3315 Jambes - Essen.
12. 1351 en 1338 slepen een goederentrein. Ik heb het dekzeil van de eerste wagon grondig opgepoetst: een klad graffiti verknoeide de foto oorspronkelijk.
25. MR 715 als L 5688 Tamines - Flémalle-Haute. Spijtig genoeg is het sein staat het sein niet volledig op de foto.
26. MR 736: losse rit.
27. 443: IC 939 Herstal - Lille-Flandres.
28. De 7859 heeft een zusterloc nodig om haar goederentrein de helling op te slepen.
29. 820: IR 3317 Essen - Jambes. Het laatste stel zag er niet uit door de kladden graffiti, maar die zijn min of meer goed verwijderd.
30. 771: P 8787 Charleroi-Sud - Namur.
31. 818: IR 3338 Essen - Jambes.
32. Op 06.04.2005stapten we in de Famenne. Het was al vrij donker toen deze bus op lijn 166a in Villers-sur-Lesse aan kwam rijden: ab 5632-23, een Mercedes O 405 van Transports Penning. De omstandigheden maakten dat de foto onscherp is.
33. AB4915, een Renault-EMI R 312 staat bij de eindhalte van lijn 9 Flawinne - Jambes. We waren hier inderdaad nog niet zo lang geleden. (09.04.2005)
34. Vierledige 834 op 15.04.2005 in Kapellenbos met L 2763 Antwerpen-Centraal - Roosendaal. Ook dit stel heb ik eerst van graffiti ontdaan, stilaan gaat de lol er voor de fotografen af.
35. Een lege rit van de 1102-63, een Van Hool A120P van de firma De Duinen in Lichtaart. (31.05.2005)
36. Van dezelfde firma deze 1102-76, een Van Hool New A600, ook in Lichtaart. (31.05.2005)
Nog een toemaatje: ab 4748, een Van Hool New AG300, in Putte (Moretuslei) - 15.05.2005. De afdrukken waren zo slecht dat ik ze niet in een map opgenomen had, maar de foto's op de cd bleken beter te zijn dan verwacht.
01. Soms komen de bussen gewoon aan gereden, ook op plaatsen waar je dat niet verwacht, zoals deze 3321 (Jonckheere Communo) in de buurt van Turnhout op 18.08.2004. Vermoedelijk ging het hier om een technische rit als we mogen afgaan op de fluo-uitrusting van de chauffeur.
02. Deze Van Hool Linea fotografeerde ik bij het station van Aywaille op 21.08.2004. Ab 7011-10 behoorde toen toe aan de firma Bertrand.
03. CFL-loc 3013 sleept IR 119 Liers - Luxemburg op 21.08.2004 in de buurt van Quarreux op lijn 42. Het rijtuig achter de loc is Luxemburgs, de rest van de trein bestaat uit Belgisch materieel (I6, I10 en een pakwagen).
04. MR 775 in Brussel-Noord op 21.08.2004 als L 3289 Brussel-Noord - Nivelles.
05. Voor het station van Virton op 23.08.2004: een Franse bus die voor de TEC rijdt op lijn 155a Virton - Montmédy en de Belgische ab5632-18 van Transports Penning, een Mercedes Connecto.
06. L 1686 (Zottegem - Kortrijk) wordt op 07.09.2004 uitgevoerd door mr 740. We bevinden ons langs lijn 89 in de buurt van de vroegere halte Stasegem.
07. En helemaal op de plek waar vroeger de halte Stasegem lag sleept de 2158 een stel M5-rijtuigen: P 8905 Schaarbeek - Kortrijk.
08. Tijd voor een safari dan. Nu is lijn 139 Leuven - Ottignies aan de beurt, ter hoogte van kp 9.9. Het was een droom van een spotplek, inclusief picknicktafel en overweg vlakbij. Dat hier nogal wat mr86 zouden passeren, wisten we vooraf. De eerste is de 930 - L 6466 Leuven - LNO. (08.09.2004)
09. De 270 verzekert P 8398 Ottignies - Leuven.
10. MR 934 is L 6487 LNO - Leuven.
11. De 270 keert vrij snel terug als P 8660 Leuven - Ottignies.
12. Ook de 934 laat trouwens niet lang op zich wachten: L 6467 Leuven - LNO.
13. Nog een stel met horizontale lichten: mr269 als P 8399 Ottignies - Leuven.
14. HLE 2340 zorgt met haar goederentrein voor de afwisseling.
15.1. En wat dacht je van deze 2337 + 2334, in moeilijke lichtomstandigheden?
15. Op weg naar het station van Sint-Joris-Weert kruiste ik nog deze 924 als L 6488 LNO - Leuven.
16. Op 18.09.2004 konden we voor de laatste (?) keer over de Vennbahn en nog wel met een mw 41. Was het GTF, was het TSP? Ik weet het niet meer. Er waren zo veel afscheidsritten van de Vennbahn dat een mens er het overzicht over verloor. De eerste foto is genomen in Weywertz. We zijn net lijn 45 opgereden.
17. Op precies dezelfde plaats, maar met wat afstand.
18. Waar deze genomen is, heb ik niet genoteerd.
19. Dit is alleszins Bütgenbach.
20. Zoals dit.
21. Büllingen was toen het eindpunt van de lijn (geworden) en dus ook het verste punt dat we bereikten.
25. Oud seinhuis en seinpalen mochten er wel zijn, maar op deze foto is de 4133 wat te veel.
26. Zo ziet het er al heel wat beter uit!
27. Wetteren, 03.10.2004 - een wel erg korte samenvatting van de spoorweggeschiedenis.
28. Mistige NMVB-sfeer in Sart-Risbart op 12.11.2004.
29. Break 378 is IR 2936 Liège-Guillemins - Antwerpen-Centraal op 27.11.2004 in Schulen.
30. De wat gekneusde 2002 sleept even later een goederentrein door datzelfde Schulen. Het andere spoor is beveiligd met een rode vlag.
31. Ab4259, een Van Hool New A308, staat op het eindpunt van de Brugse stadslijn 1 in Ver-Assebroek.
32. Op 05.03.2005 lag er nog sneeuw in Theux: mr 230 is L 5460 Spa-Géronstère - Welkenraedt.
33. Deze 697 (L 5482 Welkenreadt - Spa-Géronstère) werd later een kerstkaart.
34. Nog 3 bussen van de TEC: ab 6449 (een Renault-EMI R312) in Bousval op lijn 19 Ottignies - Nivelles.
35. Toen expressbussen nog een schaars goed waren reed deze 4320 door Champlon. Het is een Irisbus Ares op de lijn 88 Namur - Bastogne.
36. Ten slotte nog een enorme toevalstreffer: ab4160 (Jonckheere S2000T) op lijn 11/6 op weg naar Trinal op 31.03.2005. Het is op zich al een wonder dat je een bus met deze film tegenkomt, laat staan dat je hem kunt fotograferen.
01. Meteen een mooie in deze map, vind ik. HLE 2107 met P 8572 Schaarbeek - Geraardsbergen, lijn 123 kp 23.1. Dat hier af en toe goederentreinen passeren met lekkende graanwagens is ook duidelijk: hoe verklaar je anders de aanwezigheid van tarwe hier? (09.06.2004)
02. Break 390 rijdt als E 3016 van Geraardsbergen naar Leuven.
03. Break 332, E 3037 Leuven - Geraardsbergen. Te veel graffiti om toonbaar te zijn. Graffiti zijn trouwens dé reden waarom ik de voorbije jaren veel minder actief ben. Met wat pech is de helft van je foto's waardeloos als je op safari trekt.
04. In die dagen kon je af en toe ook nog een niet ondergespoten tweeledig stel fotograferen: mr 645 als ME 8575 Geraardsbergen - Edingen. We staan ondertussen bij kp 23.
05. MR86 913 is hier E 3567 Geraardsbergen - Mechelen.
06. HLE 2114 sleept een tweede P-trein: P 8574 Schaarbeek - Geraardsbergen. De 8572 van daarnet bestaat ondertussen uit 3 desiro's die als S-trein rijden tussen Ottignies en Brussel-Zuid en dan de 8572 worden. Deze 8574 bestaat al vele jaren uit M4-rijtuigen, maar hier maken de M5's nog de dienst uit.
07. Hier heb je de 645 al terug, dus als 8575 Edingen - Geraardsbergen.
08. MR 332 is nog net zo fel ontsierd als bij de heenrit, dus…
09. MR86 919 is L 3587 Mechelen - Geraardsbergen.
10. Dit is break 372. Hier heb ik wel - onhandig - geprobeerd om de graffiti te verwijderen. IR 3038 Leuven - Geraardsbergen. Misschien vraag je je af waarom ik deze treinen soms als L, dan weer als IR of zelfs L/IR aanduid. Eigenlijk zou L nog het best geschikt zijn, want alleen tussen Brussel-Zuid en Halle waren deze treinen direct.
11. MR 919 is al op de terugweg naar Mechelen als L 3568. Dat ik deze trein uit de verte heb gefotografeerd, komt omdat ik al op weg naar huis was, meer bepaald naarde bushalte van de bus naar Edingen.
12. Nog een aflsuitertje: mr96 514 als IC 2114 Brussel-Zuid - Luxemburg bij kp 57.9, dat is tussen Rhisnes en Namur. Het langeafstandswandelpad maakt dankbaar gebruik van de brug over lijn 161 en kan op die manier de doortocht van Namur vermijden. (14.06.2004)
13. En ook op 26.06.2004 bevonden we ons in de buurt van Namur. Lijn 9 is een Naamse stadslijn die Van Flawinne naar Jambes loopt. De bus wacht hier zijn vertrek af bij het eindpunt in Flawinne Quatre Seigneurs. Het betreft ab4303, een Van Hool A330.
14. Nog een bus op 10.07.2004: ab7631-80 bevindt zich voor het station van Verviers-Central. De film laat er geen twijfel over bestaan - het was trouwens de eerste keer dat ik dergelijke film met bijhorende boodschap kon fotograferen. De pachter van dienst is SADAR, maar dat kon je ook al van de bus, een Mercedes O 405, aflezen.
15. Op 14.07.2004 waren we alweer te vinden in Huy. Daar fotografeerden we ab5487, een Van Hool A600 en ab9071-19, een van Hool New A600. Die laatste behoort toe aan de firma Autobus Peeters.
16. Nog eentje in Huy: ab4309, een Van Hool A330. Huy is een ontmoetingsplaats van de TEC-Namur, de TEC Brabant wallon en de TEC-Liège-Verviers.
17. Ergens in 2004 nam ik deze foto en die is nu historisch geworden: de asbak in een I11, die met het nakende totale rookverbod in de trein op verdwijnen stond.
18. Overigens was het bij de bouw van de I11-rijtuigen al duidelijk dat roken in de trein op het punt stond te verdwijnen. Amper 6 plaatsjes in een eersteklasrijtuig waren nog toegewezen aan rokers, die gezellig bij elkaar konden zitten paffen. Rijtuigbouwers claimden dat de glazen wand en de interne luchtstromen verzekerden dat de rookdampen niet tot bij de niet-rokers kwamen. In de praktijk bleek dat een utopie te zijn…
19. Om één of andere reden zijn mijn foto's hier wat door elkaar geraakt en dus keren we terug naar de winter: 02.01.2004 in Bellem. Ik trok naar lijn 50A in de hoop toch minstens één foto te maken die ik het jaar nadien kon gebruiken als wenskaart. Naar verluidt zijn er nog altijd mensen die enkele tientallen kaartjes van evenveel jaren nog altijd koesteren. MR 775 heeft me net in Bellem gebracht als L 562 Gent-Sint-Pieters - Brugge.
20. Met één ding lijk ik alvast geen rekening gehouden te hebben: stuurstandrijtuigen kunnen niet op tegen locomotieven, maar dat is natuurlijk niet altijd te verzoenen met de zonnestand. 19815 zit hier vooraan IC 512 Oostende - Eupen.
21. De 567 hangt achteraan IC 1533 Tongeren - Knokke.
22. Ook in de IC's naar Antwerpen blijkt het stuurstandrijtuig vooraan te hangen: IC 1812 Oostende - Antwerpen-Centraal met 19813 vooraan.
23. En logisch genoeg hangt bij IC 1834 Antwerpen-Centraal - Oostende het stuurstandrijtuig achteraan…
24. Nog eentje: mr 544 zit vooraan IC 1513 Knokke - Tongeren. De oogst was wel bijzonder mager.
25. Op 26.12.2003 zag het station van Asse er zo uit.
26. Op 23.02.2004 fotografeerde ik ab6516 op de Waals-Brabantse lijn 28 Ottignies - Céroux-Mousty in Céroux. Het gaat hier om een Jonckheere O41-II.
27. Op dezelfde dag sloten we onze tocht af bij het station van Court-Saint-Etienne op lijn 140, aansluitingspunt van lijn 141 naar Manage, ondertussen al vele jaren opgebroken.
28. Op 03.08.2004 fotografeerde ik ab 5641-15 met film 49 bij de kerk van Winenne. Dit is een Jonckheere Transit 2000 van de firma Autobus Toussaint.
29. Op dezelfde dag kon ik deze 1303 vastleggen met een goederentrein in Beauraing.
30-31-32. Lang geleden reden de trams uit de hele regio hier af en aan, maar het buurtspoorwegstation deed in 2004 (07.08.2004) alleen nog dienst als busstation. Enkele wijzigingen aan de verkeersafwisseling in het stadje Bouillon en de bouw van een centraliserende stelplaats in Menuchenet later is alle activiteit hier stilgevallen. Dat zo goed als alle gestationeerde bussen hier film 8 dragen, is geen toeval: de lijn Bouillon - Libramont is ongetwijfeld de belangrijkste lijn van de streek en dat met behoorlijk veel succes. Dat ook Pussemange vermeld staat is eerder historisch en symbolisch. In 2021 wordt Pussemange alleen nog bediend door de enkele jaren geleden tot stand gekomen lijn 7.
33. Nog een station, dat van Hamoir op lijn 43 Angleur - Marloie: 09.08.2004.
34. Bus 4413-03 (een Mercedes Citaro) passeert op 14.08.2004 in Putkapel. De bus behoort toe aan de firma De Wilg.
35. In de buurt van datzelfde Putkapel (zie Kerk!) kwam de 946 door als L 2862 Antwerpen-Centraal - Leuven. Wij zijn net onder de spoorlijn doorgegaan.
36. Uit de andere richting kwam even later in een erg ongunstig licht de 7824.
01. We blijven nog even langs lijn 125 Liège - Namur op 17.03.2004, in de buurt van Bas-Oha (km 34.9). MR 454 doet dienst als IC 913 Lille-Flandres - Herstal.
02. Uiteraard rijden hier ook L-treinen: dit is de 691 met L 5665 Tamines - Flémalle-Haute.
03. In de andere richting rijdt een zonnige 777 als L 5686 Flémalle-Haute - Tamines. Mijn vrouw en ik doopten dit stel ooit het "stelleke van de Stella", omdat het gefigureerd had in een reclamecampagne van Stella Artois.
04. Een beetje benepen door mijn standpunt passeert de 480 als IC 938 Herstal - Lille-Flandres.
05. HLE 2019 - los. Veel onderhoud leken deze krachtpatsers toen al niet meer te krijgen.
06. De 397 is op 17.03.2004 IC 2437 Liers - Brussel-Zuid.
07. En de 385 is IC 2415 Brussel-Zuid - Liers.
08. En ze bleven maar komen: mr 154 als L 5666 Flémalle-Haute - Tamines.
09. MR 457 als IC 914 Lille-Flandres - Herstal.
10. En toen werd het stilaan tijd om naar huis te gaan: MR 488 als IC 939 Herstal - Lille-Flandres in Bas-Oha.
11. In datzelfde Bas-Oha mr 236 als L 5687 Tamines - Flémalle-Haute.
12. En nog een laatste: mr 420 als IC 2438 Liers - Brussel-Zuid, met een vriendelijke treinbestuurder. Dat doet altijd goed aan het hartje: een tb die het blijkbaar apprecieert dat je daar staat en die hopelijk beseft dat je ook hem en zijn werk apprecieert.
13. In Lier kon/kun je wel eens vaker een loc op een zijspoor fotograferen en op 22.03.2004 kon dat nog zonder graffiti: HLD.6317 in erg toonbare staat.
14. Op dezelfde dag belandden we in Kessel waar we deze 7823 met een goederentrein hoorden en zagen passeren.
15. Op 03.04.2004 liepen we langs lijn 15 in Balen: de 4140 passeerde los richting Mol (?).
16. Tijd voor enkele bussen dan: ab5632-27 staat voor het station van Jemelle en zal weldra een dienst aanvatten op lijn 162b Jemelle - Libramont. (15.04.2004)
17. Ab5641-02 staat ook aan het station van Jemelle, ter hoogte van het kleine busstation. Dit is een Jonckheere Transit van de firma Autobus Toussaint.
18. En ten slotte nog deze 4743, vermoedelijk van de stelplaats Wellin. Het is een Van Hool A600, die zal ingezet worden op lijn 29. De film is op zijn minst weinig instructief: het gedeelte Wellin - Grupont wordt weinig bediend en de belangrijkste functie van deze lijn - de bediening van Han-sur-Lesse wordt niet eens vermeld.
19. HLE 2022 komt in Arlon aan op spoor 1 met EC 97 Iris. Het eerste rijtuig is een I10, het tweede een I6.
20. Op 29.05.2004 stopt mr 774 in Ninove, als L 1785 Geraardsbergen - Aalst.
21. Op 06.06.2004 werd de 150ste verjaardag van lijn 69 Kortrijk - Poperinge gevierd. In stijl nog wel: HLD 201.010 sleept een behoorlijk lange trein met 3 L-rijtuigen (waaronder 1 BD), 5 K1-rijtuigen, een M2 BD ten behoeve van het personeel en helemaal achteraan de 29.013 op sleep.
22. Voor wie dat laatste betwijfelde: het bewijs. Foto 21 en 22 werden genomen in Wervik.
23. Tussendoor reden er natuurlijk ook reguliere treinen, zoals deze IC 2311 Poperinge - Sint-Niklaas, ter hoogte van kp 14.7. Vooraan hangt break 395.
24. Break 417 zorgt voor de terugrit als IC 2332 Sint-Niklaas - Poperinge.
25. In mijn notities lees ik dat deze 2748 een sleep M6-stellen trekt tussen Poperinge en Kortrijk als extra trein.
26. Het licht zorgt hier voor onverwachte kleurschakeringen op mr 351: IC 2312 Poperinge - Sint-Niklaas.
27. Mr 424 zit dan weer vooraan IC 2333 Sint-Niklaas - Poperinge.
28. Dan wordt het wachten beloond: HL 29.013 trekt nu zelf zijn eigen extra trein tussen Kortrijk en Poperinge.
29. Tijd om wat afstand te nemen: mr 334 als IC 2313 Poperinge - Sint-Niklaas.
30. Lijn 155 in Halle op 09.06.2004. Ab 3161 is een Van Hool A600 van de stelplaats Leerbeek. De ritten van lijn 155 werden inderdaad verdeeld over de stelplaatsen Leerbeek en Ukkel, Flanders Bus nam de overblijvende ritten voor zijn rekening.
31. AB2208-35, een Jonckheere Transit 2000 poseert voor het mooi opgefriste station van Edingen op 09.06.2004.
32. Van wat dichterbij. De bus behoort toe aan de firma Geenens.
33. Mr 350 op L/IR 3015 Geraardsbergen - Leuven. Te zwaar ontsierd om te tonen en photoshop was deze keer een maatje te klein.
34. Met deze 327 had ik meer geluk: lijn 123 kp 22.9, L/IR 3036 Leuven - Geraardsbergen. (09.06.2004) - Ik ben dus op fotosafari langs lijn 123.
35. Tijdens de spits werden enkele treinen van de verbinding Mechelen - Halle doorgetrokken tot Geraardsbergen, zoals deze L 3566 (Geraardsbergen - Mechelen). Anders dan vandaag reden deze treinen dus ook tegen de spits in. (mr 86 905)
01. De safari langs lijn 117 loopt nog even door op 16.09.2003. Break 311 passeert als IR/L 3436 Turnhout - Binche, ter hoogte van kp 33.7. De 311 is het "stel van Aalter" en de kast vooraan vervangt de geaccidenteerde, maar blijkbaar zit er hier weer een deuk in de neus.
02. En hier heb je de 161 al terug, los deze keer.
03. Tussendoor rijdt er ook een goederentrein, zoals deze, gesleept door de 1312.
04. In die tijd werden alle treinen van de verbinding Louvain-la-Neuve-Université - Binche met vierledige stellen uitgevoerd, zoals deze IR 3916 Binche - LNO met vooraan mr75 827.
05. In de andere richting geeft dat IR 3937 LNO - Binche met achteraan mr 820.
06. Daar komt de 161 nog eens: P 8771 Braine-le-Comte - Manage - met witte eindseinen…
07. Het is altijd prettig om nog eens dieseltje te zien: HLD 6254 met een lange goederentrein.
08. De 311 is al op de terugweg, als 3417 Manage - Turnhout. En die witte vlek is geen onhandige poging om graffiti te verwijderen.
09. Alweer de 161, opnieuw los van Manage naar Braine-le-Comte.
10. Mr 304 is op 16.09.2003 IR/L 3437 Turnhout - Manage.
11. Erg mooie afwisseling brengt deze 2510 met een stel M4-rijtuigen: P 8741 Schaarbeek - Binche, lijn 117 kp 33.3.
%%%FOTO12%%%
12. Dit had de 831 (IR 3917 Binche - LNO) moeten zijn, maar misdadigers hebben het treinstel dusdanig ontoonbaar gemaakt dat zelfs photoshop geen soelaas kan brengen.
13. De dag nadien (17.09.2003) trok ik al op pad voor een nieuwe fotosafari, langs lijn 122. Van afwisseling zal hier geen sprake zijn: alle gefotografeerde treinen bestaan uit mw 41. Dit is de eerste: mw 4195 als L 1885 Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters, lijn 122 kp 55.7, vanaf het perron in Gontrode.
14. 4165 - L 1866 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
15. 4191 - L 1886 Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters.
16. 4158 - P 8980 Gent-Sint-Pieters - Zottegem. Op de afgedrukte foto is de trein onvolledig, op de bijgeleverde cd-rom staat hij wel volledig.
17. 4166 - P 8982 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
18. 4151 - P 8962 Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters.
19. 4185 - P 8984 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
20. 4160 - L 1867 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
21. 4196 - L 1887 Geraardsbergen - Gent-int-Pieters.
22. 4152 - P 8960 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen.
23. 4158 - P 8963 Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters, in Gontrode.
24. Ab1110-55 zit op lijn 43 Meersel - Turnhout. Het betreft een Jonckheere Transit 2000 van de firma B&C. (28.10.2003)
25. Op een sombere 30.10.2003 fotografeerde ik ab4221 op lijn 416 naar Turnhout.
26. Tijd voor een feestje: de 29.013 is langere tijd weggeweest (in Meiningen, Duitsland) voor een grondige revisie. De NMBS legt een speciale trein in om de terugkeer te vieren. De 201.010 poseert samen met een 62 in Montzen op 08.11.2003.
27. 29.013 in Montzen op de draaischijf.
28. En nog eens.
29. En ten slotte.
30. Ter hoogte van Visé-Haut werd een fotostop ingelast.
31. Op dezelfde plaats.
32. En nog steeds op dezelfde plaats.
33. En nog een laatste van de 29.013 in Hasselt. De trein bestaat uit een L AD en 6 K1 A. Helemaal achteraan hangt de 201.010, meen ik me te herinneren.
34. Nieuwe safari: lijn 125 op 17.03.2004 in de buurt van Bas-Oha. Break 420 is IC 2414 Brussel-Zuid - Liers, nabij kp 34.6.
35. De tegenligger is break 384 die als IC 2436 van Liers via Namur naar Brussel-Zuid rijdt.
36. HLD 5530komt uit de richting Andenne met een goederentrein. Zoals je kunt zien, bevinden we ons ondertussen nabij km 35.0
25. Erg druk is het natuurlijk niet langs dit deel van lijn 97. Maar wat passeert is wel de moeite waard, zoals deze 2126 met een stel M4-rijtuigen. Het is IC 1737 Liège-Guillemins - Quiévrain. (03.09.2003 - lijn 97 kp 52.7)
26. En deze mag ook gezien worden, vind ik: op dezelfde plaats stel 202 en nog 2 andere als P 8863 Mons - Quiévrain.
27. Op 06.09.2003 waren we al opnieuw aan het stappen en kruisten we lijn 2 Leuven - Ans ter hoogt van Noduwez. De 1352 sleept IC 536 Eupen - Oostende, samengesteld uit 12 I11-rijtuigen.
28. De GR die we op 06.09.2003 volgden, bracht ons naar Jodoigne, waar ik in de stelplaats rustig wat TEC-bussen kon fotograferen. De eerste is de 6534, een Jonckheere O41-II, die - getuige de film - het eind van zijn missie bereikt heeft.
29. Een duootje dan, met ab6710 en ab6528. De 6710 is een Jonckheere S2000T, de andere bus is een broertje van de bus in foto 28.
30. De 6710 mag zich nog eens van zijn beste kant tonen in deze foto.
31. Het bussen-WZC van Jodoigne, met 4 uitgerangeerde Van Hool A120.
32. AB6525 bereikt zijn eindpunt op lijn 23 Wavre - Jodoigne.
33. Dan volgt een reeks foto's genomen langs lijn 117 op 16.09.2003. Lijn 117 verbindt Braine-le-Comte met Luttre. Met wat moeite heb ik tussen Braine-le-Comte en Ecaussinnes een standplaatsje gevonden bij kp 33.7. De eerste trein is IC3936 Louvian-la-Neuve-Université - Binche, met mr 831.
34. Dan volgt - voor de eerste keer vandaag - mr 161 als P 8770 Braine-le-Comte - Manage.
35. Break 312 rijdt als L/IR 3416 van Manage naar Turnhout. Die verbinding was de Kempenaars een doorn in het oog, omdat alle problemen zogezegd steevast ontstonden op het Waalse deel van deze verbinding. Ook vandaag wordt er nog regelmatig in het potje geroerd van de Binche - Turnhout, terwijl de problemen bijna altijd op het Kempense deel van deze verbinding ontstaan.
36. Nog één in deze map - de safari 117 loopt door in de volgende: de 7723 heeft een zusterlocomotief op sleeptouw genomen.
De wandeling. De coronacrisis heeft voor ons alleszins het positieve effect gehad dat we grondiger dan ooit de eigen streek zijn gaan verkennen en dat resulteerde in 11 Thuis-wandelingen, naar de populaire soap van de VRT. Vandaag stapten we voor de derde keer, aflevering 10, voor het eerst in omgekeerde richting. Het is ene tocht die je door 3 bossen brengt: van klein naar groot, het Maasdalbos, het Lembeekbos en natuurlijk ook het Hallerbos, waar de wilde narcissen op dit moment het bedje spreiden voor de boshyacinten die hier weldra hopelijk zoals verleden jaar niet te veel volk zullen lokken. Onze tocht is 15 à 16 km lang en haalt een TWQ van 64%, langs uiteraard de onverharde wegen door de bossen maar ook talrijke andere veld- en voetwegen, die je door een stevig golvend landschap voeren.Kaartjeenzomerse foto's vind je op de vertrouwde plaatsen.
Het weer. Fris, rustig, licht bewolkt lenteweer.
De stafkaarten. Op 1:10.000 is dat kaart 39/2N Tubize; wie het wat ruimer wil zien kan ook met de kaart op 1:20.000 39/1-2 Rebecq - Tubize op pad trekken. Uit de titels van de kaarten valt duidelijk af te leiden dat je hier duidelijk óp de taalgrens zit.
Hoe we er geraakten. De tocht komt langs onze voordeur.
Een beetje geschiedenis. Over (verleden en toekomst van) lijn 155 heb ik het al vaker gehad. Net zoals over lijn 114 trouwens.
Van Dedecker verwacht je niet meteen veel verstandige praat - harde smakken op de tatami tasten vermoedelijk het brein aan, maar nu voel ik me persoonlijk beledigd. Waar haalt hij het om de terrassen in zijn gemeente open te verklaren, als tienduizenden mensen nog altijd bereid zijn om de coronaregels te volgen. Ik weet niet of dit het uitdelen van een kaakslag is of regelrecht in het gezicht spuwen van de meerderheid van de bevolking, maar ongetwijfeld zijn ze beide nog verboden in coronatijden.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over deBelgische spoorlijnenen een overde bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.