Donkerbruin tot zwart bier
Licht bruine schuimkraag
Bij het ontkurken kom er een aroma van geroosterde mout uit de fles
Zoete chocolade
Fruitige prikkels
De eerste slokjes zijn zoet
In de achtergrond een lichte bitterheid
Karamel Kandij
Ook koffietoetsen duiken geregeld op
Donker chocolade
De alcohol is goed verborgen
het bier is goed in balans
en heeft een redelijke body
De afdronk is licht bitter en gebrand
Een lekker bier.
Past perfect bij gerechten met een donker sausje
of bij een Moelleux van Chocolade
Dat
ze goed bezig zijn op de proefzolder van brouwerij Eutropius bewijs telkens het
bezoekersaantal die de weg naar de Mellestraat weet te vinden.Hoe kan het anders?
Avonden zoals IPA bieren,
Bier en alcohol, Bier en whisky, biercocktails
zijn onderwerpen die de echte bierliefhebber uit zijn huis kan lokken.
Bier en kaas, Vrouwen en bier, Koken met bier zijn dan aangelegenheden waar dames
graag op af komen al dan niet vergezeld van hun levenspartner of is het
andersom?
Maar een avond met chocolade en bier spreekt iedereen aan. De vele pralines kon van iedereen de
zintuigen prikkelen en de smaakpapillen
doen op hol slaan.
Wie van
alle avonden kan genieten en is Andy Vandenbussche (in de facebookkringen Nil Sacer genoemd). Hij is telkens aanwezig en fungeert als zolderverslaggever.
Hieronder het verslag van Chocolade en bier geschreven in zijn eigen Sacer
stijl!
Waarvoor
dank!
Verslag : Andy Vandenbussche Foto's : William Roelens
Alweer
een avond om naar uit te kijken! Zowel
liefhebber van bier als van all things chocolate, brachten de heren van Eutropius beide samen en nodigden
hiervoor Jean-Pierre Hauspie uit, bekende chocolatier van huis Délice. De huisbieren werden door hem geproefd, en zo
maakte hij zijn keuze voor vanavond. Zo
maar eventjes 3 (of 4) pralines per bier werden aangeboden, zodat we naarmate
de avond vorderde ons danig gevuld voelden. Zij die enigszins last hadden van diabetes (bierguru Freddy Wacho
Debels), lieten hun suikerspiegel in de aanloop naar dit event gewillig zakken,
zodat ze er al doende weer bovenop kwamen. Zij met een snotvalling (bierguru William Roelens) om u tegen te
zeggen, werden gelukkig niet geplaagd door verlies aan smaak. En de rest, waaronder nieuwe gezichtjes zoals
Johan Brandt van t Smisje,
die proefden en genoten evengoed. Voor
de gelegenheid hadden een paar vennoten van Eutropius hun eegas meegenomen, om
te bewijzen dat dergelijke avonden best wel lastig kunnen zijn (en natuurlijk
om zelf s avonds ongestoord naar de voetbalsamenvattingen te kunnen
kijken). Bernard gaf nog even mee dat
Wouter Vermeersch, de nieuwe huisbrouwer en verantwoordelijk voor de revamping
van de bieren en etiketten, in het grootste geheim werkt aan een totaal nieuw
recept, dat op de tweede verjaardag van Eutropius voorgesteld zal worden. Die verjaardag zal op 17 augustus dit jaar
gevierd worden, met ook volksspelen en zwien ant spit.
Jean-Pierre Hauspie
Jean-Pierre
begon zijn deskundig exposé met de hype van de food pairing, waarbij het mode
geworden is twee compleet verschillende producten samen te zetten om te zien
wat het geeft. Zo hadden we zelf al bier
en kaas, bier en whisky, en vanavond dus bier en chocolade. Zelf had hij dit twee jaar terug al eens
geprobeerd in Bissegem, waar het een groot succes was. Je kan dergelijk samengaan academisch
benaderen, maar laat ons wel wezen: wij gaan liever voor de empirische aanpak,
en zo geschiedde.
Veel aanwezigen voor deze zoet- en bitteravond.
Als
eerste: Eutropius Remembrance (9%) met de volgende pralines:
Advocaat (tonnetje van melkchocoladegevuld met advocaat) Arcade (witte chocolade met caramel op laagje room Henri (fondant met ganache 77% cacao)
Ongelooflijk
lekkere pralines, stuk voor stuk (persoonlijk favoriet: de Arcade maar minder
geschikt in combinatie met). De poll
achter deze proeving kroonde Advocaat als meest geschikte partner voor de
Remembrance.
Secundo:
Eutropius Vinkenier (10,8%) met:
Eloise
(witte chocolade met roombotervulling tussen amandelmarsepein)
Brésilienne fondant (vulling roomboter met moka)
Gulden Spoor melk (vulling hazelnotenpraliné)
Caramel cube (melk met boter caramel) a an de selectie toegevoegd omdat
Vinkenier ook caramelmout bevat.
Geen
half werk bij de praliné, die puur is en niet gemengd met melkchocolade of
andere vetten (wat bij sommigen al eens gebeurt want goedkoper en stabieler
(minder olie uit noten).Kudos for that!
Terwijl het idee was dat de laatste praline best zou passen
(caramel/caramelmout), bleek dit toch niet het geval te zijn: het bier wordt er
te bitter door door het contrast met de zoete caramel. Als winnaar kwamen ongeveer ex aequo de
Brésilienne en Gulden Spoor uit.
Na
twee biertjes maar vooral zeven pralines was een korte pauze welkom. Daarin werd vooral gepalaverd over een
tweedehands eroticabeurs, waar de fantasie van menige bier- en/of
chocoladeliefhebber spoorslags op hol sloeg. Afgedraaide potten vaseline, met duct tape samengehouden opblaasschapen,
startkabels als tepelklemmen, enfin u begrijpt ongeveer de teneur. Gelukkig werd de orde vlug hersteld met wat
voor Jean-Pierre het moeilijkste bier was om een pralientje naast te zetten.
Drie:
Eutropius First Angel (8,5%) gedryhopt met Amerikaanse hoppe (lichte
fruitigheid) en hergist op fles met champagnegist met:
Roos
(witte chocolade met hazelnotenpraliné)
Speculoos (wit met hazelnotenpraliné met brokjes speculoos)
Tornado (fondant met vulling van caramel met gezouten boter)
Alweer
heerlijk snoepgoed (alweer persoonlijke voorkeur voor caramel t zal die
snoeptand zijn). Winnaar hier was de
Speculoos. Jean-Pierre kreeg hierna de
vraag voorgeschoteld of het mogelijk zou zijn om bierpralines te maken zoals
men likeurpralines maakt. Dat blijkt
allesbehalve simpel, omdat de gist zou doorwerken en de pralines dus allerminst
houdbaar kunnen blijven (voor een speciale gelegenheid, waarbij verwacht kan
worden dat de hele voorraad ineens op is, kan dat natuurlijk wel). Eventueel kan men het bier met panache in een
ganache verwerken, maar hetzelfde euvel blijft: niet te bewaren. De enige mogelijkheid zou eventueel kunnen
zijn om te werken met aromas (via destillaten), maar dan nog: welk bier
gebruik je daarvoor? Met welke chocolade kan dat gecombineerd worden? Hoe
verkrijg je een evenwicht tussen chocolade, vulling en bier? Al bij al een
bijzonder moeilijke onderneming.
Onversaagd
door naar nummer vier: Eutropius Stout Bruintje (6,5%) met gebrande mout met:
Caramel
cube
Arcade
Caraibe (melkganache met rozijnen en rum)
De
Caraibe werd door het publiek met ruime meerderheid als beste match verkozen,
en was ook op zichzelve zéér te smaken.
We
zijn ondertussen een half kwart kilo pralines per kop verder, de lever begint
op te spelen, maar William had nog een dessertje mee: een fles Urthel Samaranth
van 6 jaar oud (dank!). Onder bijzonder
licht protest proefden we dan maar mee, we zijn er dan toch.
Bedankt aan Eutropius voor het samenbrengen van hun bier met kwaliteitspralines, aan Jean-Pierre voor de gulheid, deskundigheid, en het voeden van de snoeptand, en aan de aanwezigen om er alweer een gezellige avond van te maken.
Ik
denk dat ik het programma Tournee Generale niet meer hoeft voor te stellen! Elke
bierminnende TV kijker heeft minimum één aflevering gezien van dit schitterende programma!
Het eerste jaar op Canvas de laatste twee jaren op TV1. Ook
een Waalse reeks werd dit jaar opgestart.
Geen bierprogramma zonder eigen bier. Net als bij de eerste twee reeksen is er in de derde reeks weer een biertje gelanceerd. Vorige jaren noemde het eerste brouwsel gewoon Canvas Tournée Générale, het tweede Tournee Generale Tripel Hop; Ditmaal hebben Ray en Jean er een Premium Tripel van gemaakt/. Het eerste biertje stroomde uit de brouwketels van Duvel-Moortgat. Ditmaal is net zoals verleden jaar Rodenbach/Palmbreweries verantwoordelijk voor het gerstenat. Ook stijg het alcohol % van het bier elk jaar met 1%
Het bier kost 4,99 euro voor een fles van 75 centiliter en is nog altijd te koop bij Delhaize en bij de betere bierhandelaar.
Blond
helder bier
Witte schuimkraag die nog al vlug verdwijnt
Moutige neus
met kruidige toetsen
Een frisse aanzet
zoet
bescheiden gehopt
In de achtergrond een matige bitterheid
die toch de gehele tijd aanwezig blijft en het bier toch wat
enige body geeft
Fruitige toetsjes van sinaas (citrus) komen nu en dan naar boven
Zacht karakter
Zoete afdronk
Een eenvoudig goed gebrouwen bier voor het grote publiek.
De 8,5% Alc zou voor verassingen kunnen zorgen omdat het biertje heel vlot
drinkt!
Tot slot, Ik vind deze tripel beter dan zijn twee voorgangers. Maar dat valt in smaken!
Net
zoals de andere jaren verschijnt er naast het bier ook een boek.
Werden de eerste twee boeken geschreven door mannen (Geert Degrande en Joost
Tack), het derde boek komt uit de pen van Sofie Vanrafelghem. Een dame met pit
die 'vrouwen en bier' heeft opgestart. Het Eva biertje is haar
eigen gebrouwen bier die momenteel hoge toppen scheert in het Belgisch
Bierlandschap
Tournée
Générale
Trends & tradities
is uitgebracht bij Vanhalewyck
Prijs : 19,95 euro
Herinneringen aan het eerste Roeselaars Bierfestival - 2013
Herinneringen aan het eerste Roeselaars Bierfestival
Eerste
Roeselaars Bierfestival
Een eerste bierfestival in Roeselare mag eigenlijk
niet gezegd of geschreven worden want jaren geleden werd er in café De
Koornbloem in de Ooststraat door de eigenaar van het etablissement en met
medewerking van enkele HOPleden (Heerlijk Objectief Proeven) enkele malen een
soort mini bierfestival georganiseerd. Met veel succes trouwens.
Roeselare stad van de Rodenbach verdiende in feite weer een festival. En zie enkele weken voor de jaarlijkse Winkelnacht en het Maybee-Festival waren ze in de Zuidstraat een nieuw bierfestival aan het bekokstoven. Dit festival zou gelijk lopend met de Winkelnacht. Het idee kwam van kersvers co-voorzitter van de Zuidstraat Wouter Vandekerkhove. Wouter is naast uitbater van het bekende café T Walhalla ook nog Zytholoog in opleiding. Hij was dus goed geplaatst om met zijn medewerkers dit eerste bierfestival van de Zuidstraat tot een goed einde te brengen. Ondanks de koude hadden toch een 18 bierstandjes met een vijftigtal bieren de weg gevonden naar de Rodenbachstede. Met dit festival brengen zetten ze de Zuidsstraat in de kijker en geven ze een extra dimensie aan de Winkelnacht. Maar voornamelijk ze brengen de mensen in contact met de rijke Belgische Biercultuur. Het festival telde hoofdzakelijk West-Vlaamse brouwers en bierfirmas.
Gudrun Vandoorne van brouwerij 't Gaverhopke was maar al te blij dat het bierfestival tijdens de week viel. Zo kon zij ook eens de sfeer van een festival meemaken!
Naast hun klassiekers had 't Gaverhopke ook bieren bij die ze brouwen voor White Pony Microbirrificio uit Italië. Ingeschonken een nog jonge Altruïsme, Een Belgische Ale, bloemig en kruidig maar nog iets te jong om het bier behoorlijk te oordelen
Brouwerij Van Honsebrouck had op hun prachtige tapinstallatie een Kasteel Rouge en het nieuwe bier Passchendaele zitten. Dit laatste is een biertje van 5,2% Alc.Vol gebrouwen ter nagedachtenis van de slag van Passchendaele van 1917.
De stand van brouwerij Van Honsebrouck werd uitgebaat door Jo Van Heesbeke van drankenhandel Jo uit Roeselare
Ook brouwerij Eutropius uit Heule was van de partij. Hier vennoot Alain Debusschere met enkele fans!
Deze drie lieve dames konden een Stout bruintje (6,5% Alc.Vol.) van Eutropius best smaken
Brouwer Thijs Maenhout van brouwerij Maenhout (Meulebeke) schenk mij een 'Blinde Mol' (6,2% Alc.Vol.) in.
Mooie presentatie van het bier 'Blinde Mol' (6,2% Alc.Vol.) Een fruitig biertje met florale toetsen van mango en ananas. Best lekker
Ook brouwerij Sint Bernardus (Watou) was aanwezig. Ze stelden hun klassiekers, Abt 12, Prior 8 en de Tripel voor.
Op stand 16 bierfirma 'Brouwerij Verstraete' uit Diksmuide. Naast verschillende streekproducten had eigenaar Adam ook zijn enige biertje Papegaei mee.
Papegaei (8% Alc.Vol.) wordt nog gebrouwen met verse hopbellen. De bitterhop wordt bij het begin toegevoegd aan
het kookproces, de aromahop aan het einde ervan. Het bier is moutig met de smaak van abrikozen.
Het bier wordt gebrouwd door bierfirma Verstraete in de
installaties van brouwerij Deca in Woesten
Aan de stand van brouwer Piet Salomez (bierfirma 't Alternatief - Izegem) staan Davy Spiessens en echtgenote Lynn (brouwerij Alvinne - Moen) te genieten van een alternatief biertje.
Ik proefde bij Piet een Phaedra (6% Alc.Vol.) en een Chateau Migraine (10,5% Alc.Vol.) Phaedra is een bitterblond biertje met fruitige toetsen van citrus. Het blijft over de gehele lijn bitter en kon me wel bekoren!
Dat Piet Salomez goed bezig is bewijs deze Chateau Migraine. Een donkere Barley wine één jaar gerijpt op wijnvaten. Zuur begin van bessen. Heel fruitig met licht zurige wijntoetsen. De smaak lig tussen een Alexander en een vintage van Rodenbach. Een prachtig biertje maar met een afgrijselijke naam!
Ook De Hr. Rudi Ghequire sitemanager bij brouwerij Rodenbach had veel lof over dit biertje!
Een vertrouwd gezicht op bierfestivals! Vertegenwoordiger Sandrino van brouwerij Le Roy 't Sas (Boezinge).
De vroegere uitbaters van biercafé De Pado uit Tielt stonden hun Halleschelle (8,5% Alc.Vol.) te presenteren. De Halleschelle wordt nog altijd gebrouwen bij Alvinne in Moen.
De lieftallige Isabelle Depuydt is de nieuwe vertegenwoordigster van Brouwerij Gulden Spoor uit Gullegem. Zij vertegenwoordigde naast Gulden Spoor ook bierfirma Hugel (Zeven Zonden).
Drie biertjes! De twee buitenste (Kalle en Netebuk) zijn van brouwerij Gulden Spoor Het middelste 'Gulla' is van bierfirma Hugel. Alle bieren worden in Gullegem gebrouwen
Eli Noë van het Brugse Bierinstituut is bezig met zijn biertjes aan te prijzen. Naast Basillius, De Witte Zwaan had hij ook 'Den Ijzeren arm' mee. Deze laatste is een viergranentripel van 9% Alc.vol.
Een vertrouwd gezicht! Benny vertegenwoordiger van brouwerij Malheur (Buggenhout) kon in Roeselare niet ontbreken.
De mannen van de BOM brewery! BOM staat voor Belgische Originele Moutbakkerij brouwerij. Bezieler van deze bierfirma Bert Van Hecke (jammer genoeg niet op de foto) bakt aangekochte witte pilsmout tot zijn eigen mout in functie van zijn bier. Triporteur from Heaven (6,2%) en Triporteur from Hell (6,6%) waren de twee biertjes die te proeven waren in Roeselare. De bieren worden gebrouwen door brouwerij Anders (Halen)
Een streepje muziek à la Leonard Cohen bracht wat warmte
Andy Préaris Dewilde van de Vliegende Paard Brouwers mocht niet ontbreken op het festival. De jonge brouwer uit Oedelem won in 2011 met zijn Préaris Quadrupel (10%) de eerste prijs op de Nationale Bierbrouwcompetitie van Brouwland. Naast het winnende bier had hij ook nog Préaris Blond (6,0%) en Préaris IPA No Hops No Glory (6,7%) bij.
Préaris IPA Zoetmoutigbiertje met citrus toetsen. Het bier wordt gebrouwen in de Proefbrouwerij te Lochristi
Jef Pirens en Wouter
Pollet twee van de vier brouwers van brouwerij 'De Oude Maalderij' uit Koolskamp
aan bierstand 12.
Met hun eerste en voorlopig enig biertje Qantelaar(8,0%),hebben ze het hart gestolen
van een groot deel van bierminnend Vlaanderen.
Qantelaar een zoet degustatiebier met een fantastische wikkel.
Bier en kaas een perfecte match!
Twee bierfanaten trotseren de koude wind. Vacas en vrouwtje Sabine van biertempel De Zytholoog in Adegem. Het streekbiercafé kan maar liefst verschillende 1500 biertjes aanbieden aan hun klanten.
Met de avond werd het minder koud en was het redelijk druk rond de bierstandjes. De mensen hadden blijkbaar toch de weg naar het bierfestival gevonden!
De winkelnacht lokte veel mensen naar
Roeselare.
Het nieuwe bierfestival is een meerwaarde voor dit jaarlijks evenement.
Ondanks de koude hadden veel mensen de weg naar het festival gevonden.
Shoppen, muziek en een biertje meepikken, het zorgde voor een gezellige drukte
die zeker en vast voor herhaling vatbaar is.
Mits een goede evaluatie kan het Bierfestival volgend jaar nog groeien.
Dit bierevenement moet zeker een vaste waarde blijven in de Rodenbachstad.
En met een iets beter weer wordt het zelfs een topper!
En zoals altijd sluit ik mijn reportage af
met een
plaatselijke schone die me met haar diepe sensuele blik aankeek
en met trillende stem (hopelijk niet door
de koude)
fluisterde
Tot volgend jaar
Ik knikte en mijn digitaal fototoestel klikte en ze verdween in de koude nacht ........
De Witte Zwaan - 't Brugs Bierinstituut - De Proefbrouwerij
De Witte Zwaan
Het
biertje is een receptuur van Eli Noë de
stichter van het Brugse Bierinstituut. Eli is een leraar Economie.
Zij passie voor bier heeft hij ontdekt bij Daisy in het Brugs Beertje.
De liefde voor het gerstenat bleef maar groeien en in 2009 richtte hij het
Brugs Bierinstituut op nadath ij een
opleiding brouwerij gevolgd had in Gent. Naast zijn instituut heeft hij zijn eigen hobbybrouwerij waar hij diverse
bieren ontwikkeld. Basilius was zijn
eerste bier. Daarna volgden Klimop een biertje op vraag van de Brugse
Freinetschool De Klimop. Op het
bierfestival van BAB kon men ook al kennis maken met Den
IJzeren arm (9%) en de hier besproken Witte Zwaan. De biertjes worden in
grote hoeveelheid gebrouwen in De Proefbrouwerij.
Ooit zou Eli een brouwerij willen oprichten in Brugge, maar dit is voorlopig
toekomstmuziek. Met zijn Brugs
Bierinstituut wil hij door voordrachten en proeverijen
de mensen kennis laten maken met de Belgische biercultuur en dit kunnen we alleen maar toejuichen.
Eigenlijk bestaat er of bestond er nog een witte zwaan op de Bierlijsten De
Witte zwaan Tripel of De Zwaantjes tripel werd in het leven geroepen door
vrienden en buren van Het Zwaantje te Malderen Het biertje werd of wordt
gebrouwen in brouwerij Kerkom te Kerkom (Limburg)
De eerste slok is licht zurig
gistig en fruitig (Toetsen van citrus)
De moutigheid komt naar boven
gevolgd door een lichte bitterheid.
Het biertje smaakt een beetje flauw.
Ondanks zijn slechts 5% Alc.Vol. mocht het voor mij iets meer body
gehad hebben
Kruidige toetsen (koriander) tillen het biertje meer op maar
onvoldoende om het bier meer tot zijn recht te laten komen
Een
blondje die als dorstlesser en doordrinker menig glas zal vullen.
Ook een ideaal biertje voor de BOBs onder ons
maar voor mij is het iets te eenvoudig
Herinnering aan het '3 éme Festival Brassicole de Tournai'
3
éme Festival Brassicole de Tournai
Voor
de derde maal trokken Pierre, Gilberte en ik
richting Doornik om er het 3 éme
Festival Brassicole de Tournai bij te wonen. We bezoeken het graag want de voorbije festivals straalden altijd warmte
en
gezelligheid uit. Proeven van hoofdzakelijk Waalse biertjes,
Niet drummen aan bierstanden en plaats genoeg om er te zitten
Gezellig kiezelen met biervrienden in het magnifiek
kader van de lakenhallen.
Meer moet dat niet zijn op een zaterdag.
Gelijk welke weg u neemt richting Festival zie je altijd de prachtige
indrukwekkende Onze-Lieve-Vrouwekathedraal (Cathédrale Notre-Dame de Tournai)
in het straatbeeld opduiken.
De kathedraal is van het Bisdom Doornik . Ze
valt op door haar vijf even hoge torens. Er
is een woordspeling over deze kerk.
Men zegt : cinq clochers et quatre sans cloches.
Waarmee men wil zeggen dat de kerk vijf torens heeft waarbij vier zonder
klokken.
Maar door de uitspraak kan men ook verstaan dat de kerk 400 klokken heeft. Deze Romaansekathedraal werd in 2000 op de
Werelderfgoedlijst van de UNESCO geplaatst.
Ze is aan Onze-Lieve-Vrouw gewijd.
In
deze prachtige Halle aux draps (Lakenhallen) vond zoals elk jaar het festival plaats.
De bouw van de allereerste hal gaat terug tot de 13de eeuw.
Opgetrokken in hout, werd ze door een storm weggeblazen.
Vier jaar later werd ze opnieuw opgebouwd (1610-1611) in een mengvorm van
stijlen:
Renaissance op de 1ste etage, barokke puntgevels, een frontispice met Ionische
zuilen,...
De voorgevel van dit prachtgebouw werd gerestaureerd
tijdens de aanleg van de nieuwe Grand-Place, ingehuldigd in 1998.
De mooi bevolkte stand van de glazen en jetons. Bij het vertoon van uw Zythos lidkaart kreeg u bij aankoop maar liefst vier jetons extra!
De prachtige galerijen waar de standjes opgesteld zijn
Een elk jaar opvallende
aanwezige in Doornik was Ronald Mengerink van brouwerij 'De Dochter van de Korenaar' uit het verre Baarle-Hertog.
De brouwsels van 'De Dochter van de Korenaar' weten onze Waalse biervrienden te bekoren. Ik proefde zijn 'Bravoure' Een redelijk sterk rookbiertje. Amber van kleur gebrouwen met Bambergse rauchmout!
Vital Claes en Marie-Rose Kelchtermans vertegenwoordigen brouwerij Jessenhofke. Deze brouwerij uit Kuringen bij Hasselt is een jaarlijkse aanwezige.
Eenvoudig maar aanwezig De Trappisten.
Nieuw dit jaar was 'Brasserie de Marsinne'. De brouwerij is gehuisvest in een kasteelboerderij in Couthuin Couthuin is een deelgemeente van Héron en ligt in de provincie Luik.
Nicolas Declercq de sympathieke tweetalige brouwer schenkt mij een Leopold 7 in. Het voorlopige enige bier van de brouwerij.
Leopold 7 is een amberkleurig biertje met een witte schuimkraag. Een fruitig aroma. Moutige
smaak met kruidige toetsen en een lichte bitterheid. Een matige body. Er moet nog gesleuteld worden aan dit biertje!
Brasserie des Ecaussinnes met hun rijk gamma bieren!
Rustig proeven in een prachtig kader!
De vertegenwoordiger van St. Gerard De Brogne Schenk mij een Abbaye de Brogne Bière Blonde 6,5% in. Dit Biologisch biertje wordt gebrouwen door Brasserie Lefebvre (Quenast) Een eenvoudig blond biertje granig en zoet met karameltoetsen.
Brasserie Brunehaut!
Brasserie La Binchoise pakte uit met hun Bière des Ours!
Ik liet mij door de vertegenwoordiger een XO uitschenken! La Binchoise XO is een biertje van 12% Alc.Vol gerijpt op
Armagnac vaten.
Dus een bier met zijn tijd mee, want craftbieren
zijn tegenwoordig hot bij de Bierfanaten.
X.O. staat voor Exceptionally Old (minstens 6 jaar oud)
Wazig amber (donkerroze) bier met gebroken witte schuimkraag Aroma is zoet. Heel fruitig. Warme alcohol Framboos eist de hoofdrol. Zoet moutig , vanille toetsen en nogal platjes. Lekker alsof u een likeutje degusteerd!.
Voorzitter Edwin Ghekiere van het Poperings Bierproeversgenootschap laat zijn reukorgaan werken!
Brasserie les 3
fourquets
François Amorison van Brasserie des Carrières schenkt een Diôle in.
De nieuwe brouwerij Des Carrièresis gevestigd in een houtzagerij inBasècles. De partnersFrançois Amorison en Julien Slabbinck brouwen er het biertje Diôl, eenbiergebrouwen zoals vroeger en uitsluitendmet lokale productensamengesteld
Diôle is een goudblond biertje van 6,5% alc.vol. Een beetje gistig in de neus. Toetsen van banaan. De smaak is karamel met ook banaan in de mond. Het biertje is ook een tikkeltje kruidig (Koriander) Een lichte hopbitterheid dwaalt door het bier Een lekker eerste brouwsel
Brasserie Caulier!
Het Festval is georganiseert door XL Communication,
société éditrice de la carte des routes de la bière belge. Elk jaar ga ik met de organisator van het festival Frédéric
Liem een biertje proeven.
Ditmaal bij Achouffe
Waar Achouffe is zijn ook de beroemde mutsen aanwezig
Ik
degusteerde bij Brasserie Brunehaut een Pays Blanc (8% Alc.Vol).
Een wazig blond biertje met een fijne witte schuimkraag.
Een moutige fruitige neus met kruidenprikkels.
De aanzet is aromatisch. Het bier is fruitig met een lichte bitterheid in
de diepte.
Ook kruidige toetsen geven het bier dat tikkeltje meer.
Een lekker biertje goed in balans.
Brouwerij Huyghe
Een
biertje met een mooie oranje kleur en een witte
schuimkraag. De neus is bloemig en een beetje zoet.Karamel en toetsen van perzik. Moutig met een
aangename bitterheid. Hoppig.
Leuk biertje
Robby en Sofie van de Koekelaarse bierfanaten kwamen de sfeer opsnuiven en even kijken hoe het er allemaal aan toe gaat Later volgt hun eerste Koekelaars bierfestival
Aan de stand van Brasserie Silly liet ik mij een Bio Pils uitschenken
Geel helder bier met witte schuimkraag
Mooie doorlopende koolzuurpareling
Aroma : De pilsmout komt hier duidelijk naar boven
Ook een prikje fruitigheid.
De aanzet is zoet
Met een opkomende lichte bitterheid
Die toch altijd aanwezig is in de achtergrond.
Ondanks de lichte bitterheid is de pils zeer mals.
Het biertje mocht net dat tikkeltje meer karakter gehad hebben.
De afdronk is licht bitter en vloeit snel uit. Bio Pils Silly is een prima dorstlesser en doordrinker.
Brouwerij Haacht ook elk jaar aanwezig!
Nog een laatste biertje proeven bij onze Waalse biergoeroe Michael Vermeren. Samen met zijn vriend PhilippeGolinvaux brouwen zij hun bieren bij Brasserie Caracole onder de naam bières Forestinne
Een oranjebier met een witte schuimkraag
Zoet en kruidig.
Karamel en een tikkeltje kaneel
Citrus en sinaas
zoete en kruidige afdronk.
Een heel complex biertje
Het Festival Brassicole de Tournai
heeft me weer weten te bekoren.
Een festival waar elke bierliefhebber op een rustige manier en in een gezellige drukte diverse nieuwe Waalse biertjes kan proeven in een pracht van een decor.
Proficiat aan de inrichters.
Zoals altijd sluit ik mijn
fotoreportage af met een mooie dame die wil poseren
voor mijn digitaal fototoestel.
Deze Waalse schone stond in voor de frisdranken en ketering Ze fluisterde zachtjes in mijn oor « et?vous revenezl'année prochaine? »
"J'espère" antwoorde ik in mijn stuntelig frans.
Dat kleine glimlachje en de glinstering in haar donker ogen was voldoende voor mij
De
naam zegt het al zelf het is genieten,
het bier heeft een heerlijk smaakpallet te bieden.
Perfecte
balans van ingrediënten,
die zowel voor man als vrouw zorgt voor heerlijke momenten.
Rustig
op het gemak te degusteren,
door de hoge alcohol graad toch doseren.
Met
vrienden of alleen,
een biertje voor de 'Bon Vivant' als geen één.
Isabel
De Wever.
Tripel Bob Vivant 9,0% Alc.Vol. Brouwerij Sint Canarus Gottem
Oranje
bier met witte schuimkraag
Een
zwoel aroma
fruitig - citrusprikkel
Gistig
De aanzet is moutig
Met een redelijke btterheid
onmiddellijk daarop worden de smaakpapillen verwend
met toetsen van fruit (citrus, rode sinaas, banaan)
Hret bier heeft een redelijke body
Nogal zwaar
Het mist een beetje finesse
Maar toch een lekker degustatiebier met
soms smaken van een brandy wijn
een bittere afdronk tot besluit.
Uitzonderlijk kwam het Eutropius Bierproefgenootschap ditmaal op een maandag (25 maart ) i.p.v. op een dinsdag samen. Naast het fotograferen, proeven en analyseren van bieren was er ook uitzonderlijk een Eutropius verkiezing. Die maandag koos het Eutropius Bierproefgenootschap haar eerste penningmeester. Zoals In ons land geldt er voor de zes genoten ook een opkomstplicht: De genoten waren dus verplicht om naar het ingericht stemlokaaltje op de proefzolder te gaan. Genoten die moesten werken op deze verkiezingsdag konden hun volmacht geven aan een ander genoot en dit om uit de problemen te komen. Zo konden ze toch hun Eutropische plicht uit oefenen.
De stembiljetten
Genoot Geroen bracht zijn stem uit en deponeerde het in de voorziene stembroodroosterdoos.
Na de eerste en enige stemronde werd Pierre Step met 5 op 6 stemmen verkozen als eerste penningmeester van het Genootschap.
Kersverse verkozen penningmeester Pierre bekijkt een nog te proeven fles!
Daarna richten de genoten zich met veel verantwoordingsgevoel op de te proeven bieren. Het genootschap wijd dan die dag hun volledige vrije tijd en zonder tegenzin op aan de bierwetenschap. Dan worden alle geproefde bieren op een gepaste en vakkundige wijze door de zes genoten op een correcte wijze behandeld. Laten we zeggen dat dit soort aromatherapie goed is voor de terugkerende rust bij sommige leden van het genootschap. Vanaf het uitschenken tot het degusteren van de laatste druppel wordt het gerstenat besproken, beoordeeld en gearchiveerd.
Hieronder de besproken bieren van de 9de proeverij
Tarwe en een prikje Kaneel strelen de neusholte Ook kruidige toetsen van koriander
De eerste slok heeft een peperkoek smaakje Het bier is mals en zacht Zoet en kruidig Koriander maar toch nog redelijk fris Het biertje heeft een zoete afdronk Een leuke opener maar we zouden geen tweede meer degusteren! Dit Canadees biertje zou snel vervelen.
Koperkleurig biertje met een gebroken witte schuimkraag
De neus is fruitig en hoppig citrus Ook toetsen van kruiden De smaak is hoppig Met een mooie aanvaarbare bitterheid Citrus toetsen hebben vrij spel Weinig mout in de smaak De afdronk is droog en bitter en de bitterheid blijft hangen
Tikkeltje geroosterd Een mooi evenwichtig biertje Alle biertjes van De Zenne zijn toppers ook deze Zwarte Piet!
Ons knapperig brood word altijd gebakken met bier in het deeg. Ditmaal was het Westmalle Tripel Geroen is de Eutropius broodmeester
Voor ons hongertje achteraf kozen we ondanks alle schandalen ditmaal voor gehakt
Het gehakt werd op voorhand in een laboratorium in het Duitse Krefeld uit voorzorg getest op de aanwezigheid van paardenvlees! Als test plaatsten we een kleine Kerstomaat op het gehakt! Ze bleef de ganse tijd liggen wat op de goede kwaliteit van het vlees wees!
Als dessert kozen we voor een fles Qantelaar gepaird aan pralines
die het bier mooi in balans brengt Een heel lekker bier Dit wordt gegarandeerd een klassieker!
De"Qantelaar" is gemaakt met5mouten, en2hopsoorten hergistin de fles. De brouwers maken gebruik van30% meer ingrediëntendan in een gewonebruinebier. Het bevat geen kruiden
degustatiebier!
We proefden er Costa Rica pralines bij
een ganache van origine chocolade Costa Rica 64% en
donkere Sneaks met een ganache van Fondant. Twee goeie matchen
De pralines kwamen van chocolatier Stijn Vanhoutte uit Waregem.
Groot
was mijn verbazing toen bpost op een morgen aan de deur stond met een
pakje. Niet zo maar een pakje maar een
heuse grote doos.
Op de doos : Uitzonderlijk lekker transport. Afzender : Palm Breweries.
In de doos een bak (24 flesjes) Palm Hop Select en twee mooie nieuwe glazen.
alles verpakt in een hoppige emballage!
Van een verrassing gesproken!
Een lekker transport met als inhoud : een bakje met 24 flesjes Palm Hop Select...
...en twee mooie glazen
Palm
Hop Select is het nieuwe zomerbiertje van Palm.
De hop (Hallertau Mittelfrüh) is afkomstig van hun eigen hoppeveld die ze in
2011 aanlegden in SteenhuffelEen
achthonderd planten werden er gepot.
Vorig jaar op 5 september werd een eerste oogst geplukt.
Met deze hop creëerde Palm hun nieuwste telg.
Het
bier ondergaat een hopping in 3 fases. Een eerste hopgift bij het begin van het
kookproces zorgt voor de bittere smaak. Het specifieke hoparoma komt van de
Hallertau Mittelfrüh. Deze aromarijke hopvariant wordt als tweede hopgift op
het einde van het koken toegevoegd. De derde hopgift (dry hopping genoemd) gebeurt
op het einde van de gisting. Bij deze laatste hoptoevoeging wordt de eigen
geteelde hop gebruikt.
Palm Hop Select 6%Alc.Vol.
Koperkleurig
biertje met witte schuimkraag
Het aroma is bij het uitschenken fruitig en licht hoppig.
Ook een lekker ruikende moutgeur (vers brood) verwend de neus.
Het eerste slokje is lekker fruitig
Gevolgd door een lichte aangename bitterheid.
Hoppige toetsen
toetsje banaan
Alles in een mooi en perfect evenwicht
Enkele kruidige prikkels maken dit biertje compleet.
De afdronk is licht bitter
en vloeit redelijk lang uit.
Na een uurtje had ik nog altijd een hopsmaakje in de mond
Heel lekkere doordrinker en dorstlesser die in het bijhorende
glas mooi presenteert.
I
like it
En ook
het Eutropius bierproefgenootschap, mijn schoonzoon, de buren en de tuinman! Bier degusteer je liefst nooit alleen
De Meestermolen op het kruispunt bij de Westvleteren-, Veurne- en Kasteelstraat
Zaterdag en zondag laatst werd in de Westhoek de tweede editie van het 'Weekend van het Volkscafé' gehouden. Dat werd net zoals vorig jaar weer een grandioos succes. Liefst 70 cafés cafés uit de Westhoek en Noord-Frankrijk namen deel aan dit unieke evenement.
Ook t Oud Postje in Oostvleteren was een van de deelnemers. Die dag werden er bekende marktliederen gezongen door de volkszangers De Tsjoolders. Bernard Vandamme (Brouwerij Eutropius) en ik bezochten dit gezellig etablissement al een paar weken vooraf.
Herberg 't Oud Postje paalt aan het restaurant 't Molenhof.
De gemeenteOostvleteren is bij bierkenners vooral bekend als de verblijfplaats van de Struise Brouwers die in de voormalige meisjesschool hun brouwerij hebben gevestigd. Bij de vele toeristen die naar zee trekken is deze gemeente meer bekend om zijn Meestermolen aan de rode lichen! Ook het restaurant t Molenhof aan het kruispunt is een begrip. Maar tegen dit restaurant paalt er het volkscafé t Oud Postje. Het vormt van buitenaf een geheel met het restaurant maar van binnen heeft het zijn eigen stijl.
Het werd onlangs nog vernieuwd. Maar de eigenaars Pascal Rubben en Joyce Hauspie, alsook Gilbert Rubben en Martine Pattin hebben de traditie en de authenticiteit van een West-Vlaams volkscafeetje weten te behouden.
De prachtige toog!
Heiligen beelden zijn een vertrouwd gezicht in een volkscafé.
Een volkscafé mag niet gemoderniseerd zijn. Het moet elementen bevatten die herinneringen oproepen van vroeger
Tussen de diverse prullaria een flesje Remembrance van brouwerij Eutropius uit Heule!
De stamgasten, altijd op zaterdag trouw op post Ondanks het grote aanbod van Vleterense bieren kiezen ze toch voor hun vertrouwd gerstenat
De plafond glasramen brengen een warme lichtinval in het café
De bieren van de Struise Brouwers zijn hier goed vertegenwoordigd! Hoe kan het anders, de brouwerij is gevestigd juist over de straat!
We kozen uit het ruime aanbod voor een 'Ypres' 7% Alc.Vol - 50cl. 2009 Double Barrel Aged Flemish Oud Bruin aged for two years in Bourgogne and Wild Turkey barrels
Eendonker bruin (bijna zwart) biertje met een rode gloed. Een gebroken witte schuimkraag die al snel verdwijnt. De neus dompelt ons in een licht zurig vineus aroma. De aanzet is zoet (karamel) gevolgd door een lichte zurigheid. Druifjes. Zoet chocolade afgewisseld met zure besjes Het houd niet op Een toetsje bitter hout Licht zurige afdronk Een lekker complex aperitiefje.
Het etiket en de naam verwijst naar de stad Ieper de Groote Oorlog
Aan het café paalt het restaurant of is het andersom?
Ook hier versieren de beelden en ander prullaria de eetruimte
De deur tussen het café en het restaurant is voorzien van twee prachtige brandglazen.
Gezelligheid troef!
Ze serveren er overheerlijke ribbetjes
De placemats zijn een ode aan de Struise brouwers
Wanneer je via Ieper naar de kust reist of andersom en u doorkruist Oostvleteren stop dan even aan de rode lichten. Laat het drukke verkeer eventjes voor wat het is en dompelt u in de gezellig en gemoedelijkheid va dit Volkscafé. Rust en geniet van de Vleterense bieren. U zal het zich niet beklagen!
INFO :
t Molenhof (restaurant) en t Oud Postje (café) Veurnestraat 2, 8640 Oostvleteren T 057/40 01 64 G 0477/47 46 22 F 057/40 16 61
Een
fris wit biertje of is het trippel
Warm aanbevolen door het paterke van Watou
Je wordt er heel vrolijk van
Frisse hoppigheid in de neus met hints van tarwe
en zonnige grasvelden
Bernadet
Lefere
Watou, een dorp die elk jaar voor drie maanden
overgeleverd wordt aan poëzie en beeldende kunst wordt niks voor niks het poëziedorp
genoemd.
Maar Watou wordt door bierminnend België ook nog het brouwersdorp genoemd omdat
er twee bekende brouwerijen zijn gevestigd. Brouwerijen met een selectiebieren waarvan de namen u alleen al doen
verlangen om er eentje te degusteren.
Brouwerij Van Eecke met zijn Kapittelbieren en St. Bernardus met de meeste bieren
onder dezelfde naam.
In de Brouwerij St.
Bernard, brouwt men sinds 1946 St.Bernardus bieren: donkere en blonde
abdijbieren. Alle bieren zijn gebrouwen met eigen gist, met hop van hun eigen hopveld die vlak naast de brouwerij ligt en met mout van de beste
kwaliteit.
De geschiedenis van
brouwerij St. Berrnardus is nauw verbonden met 2 trappisten gemeenschappen. Van
de Trappisten van de Catsberg in Godewaersvelde kregen ze hun naam, van de Brouwerij
- Trappisten van Westvleteren kregen ze het bier.
De
eerste slok is puur verwennerij voor onze smaakpapillen.
Een hoppige frisse smaak nodigt ons uit voor een onmiddellijke tweede slok.
zachte moutige toetsen
Een tikkeltje tarwe Ook
komt een citrus fruitigheid afwisseling brengen.
een beetje Koriander?
Een zachte bitterheid houd het biertje mooi in evenwicht.
Een zachte afdronk.
Het is mals en het degusteert vlot en is een lekkere dorstlesser.
Hun witbiertje met inbreng van andere ingrediënten?
Een uniek lekker biertje speciaal gecreëerd t.g.v. de
opening van de St. Bernardus Pub in Tokyo!
Uitreiking van de Gouden Glazen 2012 - Zwevegem 2013
Uitreiking van de Gouden Glazen 2012
Het wordt een jaarlijkse traditie. Voor de zesde maal was ik door Flanders Events uitgenodigd om het Gala van het Gouden glas bij te wonen. En elke keer is het een eer om aanwezig te zijn. Momenten die u koestert tussen genodigden, brouwers en fijne biervrienden.
De centrumschool in Zwevegem
Tijdens
het jaarlijks Internationaal Streekbierenfestival van Zwevegem 2012
(een organisatie van Flanders Events)
is het een gewoonte dat de bezoekers (zeg maar publieksjury)
via enquêteformulieren de bieren verkiezen die zij het beste vinden in hun
categorie
De categorieën waren net als de voorgaande jaren : Beste Doordrinker, Beste
Zoethouder,
Beste Voorzichtig Degustatiebier en Beste Geprononceerd Degustatiebier
Het jaar daarop worden die bieren dan bekend gemaakt en bekroond met een gouden
glas. De uitreiking van de Gouden Glazen 2011 vond dit
jaar plaats op 16 maart 2013 in de Centrumschool van Zwevegem.
De Gouden glazen 2012 wachten op de winnaars. De glazen hebben als opschrift opschrift 'Beregoedbier'. Voor wie het misschien nog niet wist maar beregoed
of bèregoe is het West-Vlaams voor "heel lekker". De beren zijn ondertussen een begrip geworden en
zijn zeer geliefd bij de brouwers. Maar de beren zijn niet zomaar knuffels. Ze hebben nog een ander betekenis. In de jaren 1950 was Zwevegem bekend om zijn
berenstoet. Zwevegem was toen een bekende berengemeente..
Dat de uitreiking een succesformule is bewees weerom het aantal aanwezigen. Meer dan twintig genodigden meer dan verleden jaar!
Enkel gekende gezichten uit de brouwwereld
Germain Demeyere (vertegenwoordiger brouwerij Verhaegehe en echtgenote).
Vital Claes en Marie-Rose Kelchtermans vertegenwoordigers Jessenhofke (Kuringen - Hasselt).
De mensen van bierfirma 'Giesbaargs Muurken' Hein Delabie en Geert Welleman
De brouwers
van brouwerij Gulden Spoor Gullegem Kim Olievier
en Björn Desmadryl
Vertegenwoordigster
Cindy van Damme en marketing assistent Jasper Stragier (Brouwerij Bockor)
Benny Van Hecke (vertegenwoordiger brouwerij Malheur) met vriendin Sofie
Gezelle.
Bierdame Nr1 Sofie Vanrafelghem (Vrouwen en bier) en David Le Roy (ondervoorzitter Zythos)
Tijdens de receptie konden de genodigden genieten van lekkere hapjes bereid door
CVO 3 hofstedenZwevegem Gemarineerde ansjovis en mozzarella in gelei van
paprikacoulis Wrap met gerookte kip en pikante tomatenpesto. Garnalen met engelenhaar, oosterse groentjes
en zoetzure limoenvinaigrette.
Brouwer Guido Devos (Brouwerij De Ranke- 2de van links) met echtgenote en vrienden
Bernard
Vandamme (R)(Brouwerij Eutropius) in gezelschap van Fien Vandenheede
(Projectmanager Streekhuis Z-W Vlaanderen - Toerisme Leiestreek) en Emmanuel
Derdeyn (Projectmedewerker Westtoer - Toerisme Leiestreek)
Yvan
Devlaminck voorzitter Flanders Events VZW in gezelschap van Hr. Vincent
Houziaux Fieldmanager van Brasserie Dubuisson en echtgenote
Uit
Brakel Wim Saeyens en Geertrui van brouwerij De
Graal
en Hendrik en Pascal van Bierfirma Druïde uit Deerlijk
Eigenaar Brouwerij St. Bernardus (Watou) Hans Depijpere
Yvan
Devlaminck voorzitter Flanders Events VZW en echtgenote Herlinde in gezelschap
van Dirk Van Damme (Brouwerij Het Anker) en Echtgenote Wendy Descamps
Alain
Vanhoutte Public Relations Flanders Events VZW verwelkomde
iedereen en belichte via beelden op een ludieke manier het
leven van voorzitter Yvan bij Flanders Events.
Voorzitter Yvan
had het over de steun die Flanders Events leverde aan het project 'De Engelenhoeve' Hij stelde ook oprichtster Greetje Delanghe aan het publiek voor.
Flanders
Events VZW steunt Greetje en Dennis met hun project op hun hoeve in het
landelijke St Denijs. Hun boerderij werd een soort pretpark voor kinderen en
volwassenen met beperkingen. Flanders Events staat volledig achter dit
initiatief en heeft tijdens deze avond van de gelegenheid gebruik gemaakt om de
Engelenhoeve een financieel steuntje te geven. Een cheque van 1250 werd met
veel plezier overhandigd. Meer info omtrent dit project http://www.engelenhoeve.be
Greetje Delanghe sprak met zo veel liefde over de werking van de Engelenhoeve dat ze een diepe indruk naliet op het aanwezige publiek
Een stille luisterende zaal naar de warme woorden van Greetje
Een cheque van 1250 werd met veel plezier overhandigd.
Gouden Glas voor Cuvee des Trolls, Boscoli, Omer en Malheur 10
Brouwerijen Bockor,
Dubuisson, De Landtsheer en Het Anker waren die avond de grote winnaars van de Gouden Glazen. Zij kregen die omdat hun
bieren zijn verkozen tot de beste van het Internationaal Streekbierenfestival
van 2012. De Gouden
Glazen worden jaarlijks toegekend door een publieksjury in vier categorieën. De
bezoekers van het Internationaal Streekbierenfestival, dat elk jaar plaatsvindt
op 14 en 15 augustus in Zwevegem, kiezen dan de beste Doordrinker en Zoethouder, en
het beste Voorzichtige Degustatiebier en Geprononceerde Degustatiebier.
De gelukkige winnaars
Het Gouden
Glas voor de beste Zoethouder ging naar Boscoli van brouwerij Het Anker. De
beste Doordrinker was Cuvee des trolls van Brasserie Dubuisson. Brouwerij
Bockor kreeg de trofee voor het beste Voorzichtige Degustatiebier voor hun
Omer. Brouwerij De Landtsheer, ten slotte, nam het Gouden Glas voor het beste
Geprononceerde Degustatiebier mee naar huis dankzij hun Malheur 10. Behalve een
mooie trofee kregen de winnaars ook de felbegeerde pluche beer mee naar huis,
het symbool van de wedstrijd Beregoed Bier, die de basis vormt van de Gouden
Glazen.
Walking Diner
De meer dan 100 aanwezigen kregen een
heerlijk walking dinner voorgeschoteld dat was bereid door CVO 3 hofsteden en
Traiteur@Home, de huistraiteur van VZW Flanders Events, de organisator van het
Internationaal Streekbierenfestival en de Gouden Glazen.
Mousse van gerookte
zalm met siroop van Boscoli
Slaatje met gerookte
ham en zn Omersausje
Brouwer Ivan Demeyer en echtgenote (Brouwerij Bosteels) maken hun keuze.
Slaatje met gerookte ham en zn Omersausje. Rechts een Omersoepje
David, een tevreden Zythos ondervoorzitter
Pakketje van zalm in
Cuvée des Trolls Stoofpotje van kip
met Boscoli Pasta met
rundsreepjes in Malheur10 klaargemaakt Opgevulde aardappel met garnaaltjes
Dessertbuffet kaas, mousses met
bereidingen van Boscoli, Rodenbach,.. taart en zoetigheden Dessert (Traiteur@home)
De muzikale noot werd verzorgd door ons huisorkest De Gestemde Snaren, heerlijke no-nonsens muziek!
De wijnen en frisdranken werden aangeboden in samenwerking met Bavik. Bloemenparadijs verzorgde de afwerking van de zaal. Natuurlijk konden ook de winnende bieren worden geproefd met dank aan de winnende brouwerijen.
De winnende bieren konden de ganse avond geproefd worden!
Zoals steeds was de Uitreiking van de Gouden Glazen een geslaagde mix van lekker eten, en heerlijk proeven van de winnende bieren.
Voor meer informatie over de Gouden Glazen en het Internationaal Streekbierenfestival verwijs ik u graag door naar de websites www.goudenglas.com en www.flanderseventsvzw.be.
Plukker Single Green Hop - Brouwerij De Plukker (Poperinge) ism (Het Alternatief Izegem)
Plukker
Single Green Hop
Plukker
Single Green Hop,
wat het u geeft proeft u in uw glas,
zalig puren met een bier dat zo ecologisch mogelijk werd gehouden ,
pure hop onder de dop Een pure
afdronk,
een streling voor de tong,
perfect gegist en gevangen in de fles
der geneugten.
Sonja Roelens
Ik heb het al eens geschreven? Voor mij is het altijd feest als ik naar
Poperinge afreis. De stad van Dirk Frimout maakt nog altijd een diepe indruk op mij. Waarom? Waarschijnlijk omdat de stad de hopmetropool van Vlaanderen is. Zijn prachtig hopmuseum, de delicatesse hopscheuten, de hoppestoet, de Keteniers enz..Ook de streke
rondom de hoppestad
is een streling voor het oog. De majestueuze hoppevelden met hier en daar een oude moutast kunnen mij echt vertederen.
Met brouwerij De Plukker krijgt Poperinge eindelijk waar het al veel te
lang heeft op moeten wachten. Een brouwerij! Ik denk dat het van
1977 met brouwerij Middelburg (van Jules Hauspie) moet zijn dat de hoppestad
nog eens over een brouwerij beschikt.
Ik heb de bieren van De Plukker al geproefd (trouwens enkele van hun eerste
proefbrouwsels werden bij mij thuis samen met de brouwers en Geroen Vansteenbrugge al eens aan
een grondige analyses onderworpen. Maar het is de eerste
maal dat ik een van hun biertjes op mijn blog beschrijft.
Brouwerij De Plukker
werd in 2010 opgericht door brouwer Kris Langouche en biohopboer Joris Cambie,
beiden uit Poperinge.
Het is hun bedoeling om bier te brouwen met een duidelijke inbreng van hun
lokale regio. In de brouwerij wordt enkel Poperingse hop gebruikt die geteeld
wordt op het biologisch hopbedrijf van Joris Cambie.
Waar vroeger de hopasten waren om de hop te drogen, werd een nieuwe brouwerij geïnstalleerd
en i n augustus 2011 werd het eerste bier gebrouwen.
Vermits alle hop van het bedrijf van biologische oorsprong is, werd er ook
gekozen om bier te brouwen met uitsluitend biologische grondstoffen. Deze
brouwerij mag sinds 2012 het logo "Belgische Hop-Houblon BelgeBelgian
Hops" gebruiken. Dit kwaliteitslabel werd in september 2011 gelanceerd en
wordt enkel toegekend aan bieren die gebrouwen worden met minimum 50% Belgische
hop.
Koperkleurig bier met
gebroken witte schuimkraag Hoppig en fruitig aroma
met zoete prikkels van karamel
De eerste slok kan
mij onmiddellijk bekoren
Lekker zoete moutsmaak van karamel
gevolgd door een hoppig intermezzo Citrus speelt de rol
voortreffelijk zonder te domineren
Mooi van structuur Alles perfect in
balans
Dorstlessend door de aanwezige bitterheid
Smakelijke zoete toetsen in de achtergrond Zoetbittere afdronk
Een lekker biertje
van deze jonge brouwerij
Nog bij vertellen dat
dit bier tot stand kwam door samenwerking met Brouwerij Het
Alternatief uit Izegem. Het is een beperkt brouwsel en maar afgevuld op 582
flessen. De gebruikte hopsoort is Golding.
Jaarfeest HOP 2013 - 't Rusteel Gullegem - Butcher's Tears Green Cap – Vlaskapelle - Moose Blues
Jaarfeest HOP 2013
't Rusteel
Het jaarlijks etentje met HOP (heerlijk Objectief Proeven) is altijd een overstap van het oude bierjaar naar het nieuwe. Een avond waar de Hoppigaards altijd met verlangen naar uitkijken. Ditmaal ging het culinair festijn door in biertempel t Rusteel in Gullegem.
Begonnen in 1983 met het serveren van een boterham met paté heeft dit etablissement zich met de jaren ontpopt als een klasse bistro, toegankelijk voor ieders beurs. Met het aanwerven van de nieuwe chef-kok Domien Plovier die vroeger in de potten roerde van het bekende restaurant Pinogri uit Wevelgem heeft het Rusteel een nieuwe boost gekregen.
Als u dan nog weet, dat aan het restaurant de brouwerijGulden Spoor (vroeger t Brouwkot) aanpaalt en men in het restaurant hoe langer hoe meer gerechten serveert klaar gemaakt of begeleid met eigen huisbieren dan kan men als biervereniging geen beter locatie vinden.
Als welkomstdrankje schenkt Peter ons een naamloos biertje in gerijpt op druiven. Het basisbier is een witbier en is een eindwerk van de KAHO Sint-Lieven uit Gent. Het bier rijpte twee jaar op een whiskyvat en werd aangevuld met druiven van eigen kweek (terras). Resultaat een licht zurig biertje. Mals en toetsen van wijn en hout.
Het eerste dat de kok ons voorschotelde was een fingerfood gerechtje. Tongreepjes met verse tartaar. Lekker Bourgondisch eten met de hand. Het werd begeleid met een Green Cap biertje!
Butcher's Tears Green Cap (6% Alc.Vol)
Butcher's Tears is de naam van een toekomstige brouwerij in Amsterdam. De eigenaar Herbert Nelissen is momenteel een brouwerijhuurder, zeg maar een zigeunerbrouwer die zijn bieren in een ander brouwerij brouwt. Hij is momenteel neergestreken in brouwerij Gulden Spoor. De Green Cap is zijn eerste biertje ontworpen in 2012.
Het is een goudkleurig biertje met dikke witte schuimkraag.
Het heeft een mooi hoparoma bloemetjes en tropicalfruit en lichtgekruide prikkels
Een licht bittere smaak die aangenaam degusteren is. Moutig en droog licht kruidig met een aanhoudende bitterheid Een aangenaam biertje in elk opzicht.
HOP : Heerlijk Objectief Proeven
Netebukpaté + bisqotte de Courtrai
Het recept van deze inmiddels beroemde paté dateert nog van de grootmoeder van Peter. De melk werd vervangen door het bier Netebuk. Bisqotte de Courtrai of Kortrijkse beschuit is een typisch Kortrijksgebak
dat nog steeds in het centrum van de stad te verkrijgen is. De basis is het zogenaamd melkbrood of koekenbrood zonder suiker of rozijnen.
Na het snijden worden de sneden aan beiden zijden met fijngestampte kandijsuiker ingestreken.
Civet van hert met crème van boschampignons, knolselder, amandelkroketjes
Civet = (ragout, meestal van wild)
De begeleidende bieren waren Vlaskapelle (5% Alc.Vol.) en Moose Blues (7,5% Alc.Vol.)
Vlaskapelle is al jaren een van de huisbiertjes van 't Rusteel Gebrouwen door hun eigen huisbrouwerij 't Brouwkot (nu Gulden Spoor)
Donker biertje met beige schuimkraag
Zoet aroma Karamel met een lichte fruitigheid
De smaak is zoet moutig Een beetje aards tikkeltjes van geroosterd mout zacht van karakter Ietsje te braaf? maar een toppertje in het Rusteel
Moose Blues wordt eveneens in het Gulden Spoor gebrouwen maar door de mannen van het Brouwers Verzet die net als onze Nederlander Herbert Nelissen de brouwerij huren.
Lichtbruin helder bier met
gebroken witte schuimkraag
De neus ruikt chocolade
Lichtje gebrande en geroosterde prikkels
De eerste slokken zijn moutig zoet
Karamel
Gebrande mout
met geroosterde toetsen.
Ook smaken van donker fruit laten zich nu en dan gelden.
Hier en daar een prikkel van zoethout
Bitterheid in de achtergrond
Het bier is goed in evenwicht
Afdronk zoet met hel diep een licht bitterheid.
Dessertbord & koffie laat ik aan jullie verbeelding over!
Een gezellige avond die afgesloten werd met een lekker dessertbordje en koffie en....nog een...
Voor wie in de buurt van Kortrijk vertoeft en eens gezellig wil tafelen en proeven van lekkere huisbiertjes. dan is 't Rusteel de geschikte plaats. Het is tevens kindvriendelijk. Toch liefst eventjes op voorhand telefoneren!
Geroosterde
smaak, een vleugje karamel en de toets van donker brood
Evenwicht
is gevonden
Een
compleet gevoel
Geniet!
Saskia
Faelens
De
bierstijl saison kent zijn oorsprong in de boerderij-brouwerijen
in het zuiden van België.
Dit bier werd voornamelijk tijdens de winter gebrouwen op de Waalse
boerderijen.
Er was toen niet veel werk te verrichten en de boer wilde niet dat de
knechten met hun vingers zaten te draaien.
Ze moesten dus gezamenlijk een licht biertje brouwen.
Tijdens de zomermaanden diende het bier als welgekomen verfrissing
om de dorst te kunnen lessen. van de vele knechten die op de velden werkten.
Hieronder de 10 voorwaarden om als Saisonbier
erkend te worden.
Er mogen wel twee punten van afgeweken worden!
Donkerbruin tot zwart bier
met een romige lichtbruine schuimkop
Heerlijke neus van gebrande mout
Zoet koffie aroma.
ook enkele fruitige prikkels maken
de geur zo aangenaam verwarrend.
De eerste slok laat ons genieten
van gebrande mout
Ook een nootachtige smaak laat zich nu en dan opmerken.
Het bier heeft soms toetsen van een koffielikeur.
drop,karamel en kruiden beïnvloeden de smaak
Een bier met een redelijke body
Een lichte bitterheid is aanwezig
Het zwarte brouwsel heeft een droge afdronk
en een lichte gebrande nasmaak
Al bij al een leuk biertje!
Is toch meer een stout dan een saison
Black
Saison is een collaboration brew tussen St Feuillien en San Diegos Green
Flash.
De Amerikaans versie is 5.7% enwordt vermeld onderGreen Flash.
Howest (opleiding
toerisme en recreatiemanagement) organiseerde een Inspiratienamiddag
over bier en toerisme. De bedoeling van deze
namiddag was om inspiratie op te doen voor toeristische
productontwikkeling. Het Belgische bier
meer in het daglicht stellen en op een originele wijze te promoten.
Na het onthaal met koffie en gebak werden we verwacht in RDR aula. Op de foto bemerken we o.a. Chris Vandewalle (seizoensbrouwerij Vandewalle) Sven Gatz (Directeur van de Belgische Brouwers) en Krishan Maudgal (Export ManagerAlken Maes (Heineken) Brussel - België)
Om de nieuwe toerist
aan ons te binden is een gewone goede service niet meer goed genoeg. Een
toeristische ervaring wordt pas echt aantrekkelijk als er een persoonlijke
uitdaging mee verbonden wordt, als de klant dit ervaart als een vorm van
zelfrealisatie. Hij vraagt van ons niet meer en niet minder dan dat we hem
helpen bij zijn persoonlijke ontwikkeling. W e moeten dus op zoek naar waarde-creatie
bij het uitwerken van nieuwe toeristische producten. Bier is hiervoor bij uitstek
geschikt.
Vicky Van Den Heede (Opleidingscoördinator Howest)
stelde de gastsprekers voor
Geert Van Lierde (bierjournalist en Hoofdredacteur Café Revue)
Geert Van Lierde
Schat het product bier naar waarde
Toerisme Vlaanderen koos baanbrekend vakmanschap als internationale brandingstrategie voor Vlaanderen. Geen sterker thema dat
hierbij aansluit dan bier. Geert Van Lierde maakte
ons duidelijk dat het bierbrouwen ons letterlijk in de genen zit. Op de
drankenkaart van Europa bevinden we ons dan ook niet toevallig in de
biergordel.
Bovendien hebben de Belgische bieren heel wat unieke aspecten in vergelijking met buitenlandse bieren.
We denken aan de keuze voor hop, dat vanuit
België ook in andere bierculturen werd overgenomen. Niet voor niets zeggen we dat
wij Belgen de Engelsen bier leerden drinken, daarvóór dronken ze ale. Ook
de bieren met spontane gisting zijn uniek,
door het feit dat de micro-organismen in de buitenlucht een essentiële invloed
hebben op het eindresultaat. Even uniek zijn de Vlaamse roodbruine bieren van gemengde gisting.
Kort samengevat: bier is een bijzonder product en biedt minstens even veel
mogelijkheden als whisky, wijn en champagne als basis voor authentieke,
belevingsgerichte toeristische producten. Alleen is er imagogewijs nog werk aan
de winkel. Want iedereen kan spontaan bekende wijnstreken opnoemen, maar als
die vraag gesteld wordt voor biertypes, dan blijft men het antwoord vaak
schuldig.
Les één van deze inspiratienamiddag is dus duidelijk:
schat het product bier naar waarde
Geert liet door de zaal schaaltjes met mout en hop doorgaan. Iedereen kon ook proeven van twee soorten biergist. Een van brouwerij De Koninck (Moortgat) en een van Brouwerij Slaghmuylder uit Ninove
Ingrid Van Wateghem,
Het belang van eet-, drink- en tafelcultuur
voor toeristen mag niet onderschat worden. Bier speelt voor Vlaanderen, en bij
uitbreiding België, een essentiële rol in dit verhaal.
Ingrid Van Wateghem(Toerisme Vlaanderen)
Ingrid Van Wateghemvan Toerisme Vlaanderen somt 10 redenen op waarom producten rond
biertoerisme een toegevoegde waarde bieden voor Vlaanderen als
toeristische bestemming
Ingrid Van Wateghem,
Het belang van eet-, drink- en tafelcultuur voor toeristen
mag niet onderschat worden. Bier speelt voor Vlaanderen, en bij uitbreiding
België, een essentiële rol in dit verhaal.
Bier is een belangrijk imagobepalend element voor
Vlaanderen als toeristische bestemming
Alle toeristen houden van bier, maar de Angelsaksische
toeristen nog meer
Bier breekt grenzen open. Biertoerisme maakt niet
alleen de brug tussen stedelijk en regionaal toerisme. Bier verbindt ook
verschillende soorten toerisme, bijvoorbeeld: biergastronomie en industrieel
erfgoed, biergastronomie en beeldende kunsten,
Belgische bieren zijn bij uitstek een voorbeeld van
baanbrekend vakmanschap, de internationale brandingstrategie van Vlaanderen en
Toerisme Vlaanderen.
Bier is een hype: het is nu of nooit. We hebben een
fantastisch basisproduct en een toeristisch aanbod dat nu al vrij uitgebreid
is. We moeten dit momentum grijpen om ons als bierbestemming te profileren.
Toerisme
Vlaanderen wil de sector ondersteunen en roept publieke én private partners op
om in te zetten op unieke,
innovatieve initiatieven rond bier en toerisme. Via de impulsprogrammas
van Toerisme Vlaanderen is financiële ondersteuning mogelijk. Daarnaast biedt
Toerisme Vlaanderen ondersteuning door het verzamelen van informatie enerzijds
en het opzetten van gerichte campagnes anderzijds. Zo zullen op ITB Berlin 2013
voor het eerst bierdegustaties aangeboden worden op de stand van Toerisme
Vlaanderen.
Samenvattend:
Toerisme Vlaanderen gelooft in de kansen van belevingsgerichte biertoeristische
producten en wil samen met de private en publieke partners werken aan
innovatieve en unieke initiatieven rond bier en toerisme.
Les twee van de inspiratienamiddag luidt dan ook als volgt: het belang van
eet-, drink- en tafelcultuur voor toeristen mag niet onderschat worden. Bier speelt
voor Vlaanderen een essentiële rol in dit verhaal.
Zorg dat je
biertoeristisch product het niveau van het gros van de zogenaamde authentieke,
belevingsgerichte toeristische producten overstijgt.
Geert Van Lierde neemt ons mee op zoektocht naar wat kwalitatief en
innovatief biertoerisme wél en niet kan zijn. Toeristische productontwikkelaars
moeten eerst en vooral nadenken over hetsoort biertoerist
dat zij willen aantrekken, en wat Geert Van Lierde betreft is het antwoord
duidelijk: we moeten ons richten op de echte bierliefhebbers en niet op de
bezoekers die vooral op zoek gaan naar véél bier de zogenaamde zwalpende
zuipers.
Uit een Amerikaanse studie rond biertoerisme onthouden we vooral dat
biertoeristen iets willen bezoekenén iets willen proeven én iets willen kopen. Daarbij scoren zeker ook hebbedingen als unieke bierglazen hoog
op het verlanglijstje.
Slimme
merchandising kan een ideale manier zijn om
waarde toe te voegen aan je product: je brengt een emotionele band tot stand
tussen je product en je bezoeker. Wie hierin slaagt, trekt niet alleen de
zogenaamde beer-focused tourist aan, maar ook de non-beer-focused tourist.
In zijn presentatie gaf Geert Van Lierde heel wat praktische tips
voor de toeristische productontwikkelaar, en tegelijk wijst hij op een aantal
valkuilen. Alles heeft te maken met een goed begrip van wat authenticiteit
inhoudt.
Een veel voorkomend misverstand, en hier moeten we écht komaf mee maken, is
dat authenticiteit synoniem is voor oud of ouderwets. Neen, authenticiteit mag
en moet misschien zelfs ook innovatiefzijn. Een mooi voorbeeld daarvan zijn
initiatieven rond beer and chocolate pairing.
Biertoerisme = naast bier ook de culinaire
streekgerechten
promoten en aanbieden.
Waarom geen Bierige hapjes (Bapas) bereiden?
Geert toont hoe in een handomdraai een bapa kan klaar gemaakt worden.
Brood, Brusselse kaas, radijsjes en pijpajuintjes passen perfect bij een Brusselse Oude Geuze
Uiteraard is story-telling
van cruciaal belang als je de hedendaagse toerist wil boeien. Maar pas op met
het verhaal dat je gaat brengen en misleid de consument niet. Fake verhalen
keren doorgaans als een boemerang terug, e n kunnen je imago fundamenteel
schaden.
We moeten bovendien oppassen dat onze biercultuur geen museum wordt.
Bezoekerscentra kunnen zeker een meerwaarde hebben, maar evenzeer moeten we in
ons biertoeristisch product eenlevende, dynamische,
bloeiende biercultuur laten zien. Kwaliteit moet voorop staan,
in alle aspecten van de bierbeleving.
Wat dehoreca betreft is hier nog werk aan
de winkel. We moeten van onze cafés en restaurants ambassadeurs van de biercultuur
maken, en we moeten inzetten op opleiding. Niet iedereen kan een goede pint
tappen, en een mooi verhaal brengen over de rijkdom van de Belgische
biercultuur. Een goede samenwerking tussen de toeristische sector en de horeca
op lokaal vlak moet dus één van onze speerpunten worden.
Samengevat waarschuwt Geert Van Lierde voor de belangrijkste valkuil
wat biertoerisme betreft: de banalisering
van bier. Productontwikkelaars kunnen dit vermijden door te kiezen voor échte,
eerlijke authenticiteit.
Les drie van onze
inspiratienamiddag kan dan ook als volgt worden samengevat: zorg dat je
biertoeristisch product het niveau van het gros van de zogenaamde authentieke,
belevingsgerichte toeristische producten overstijgt.
Het laatste woord was
aan Sven Gatz,
directeur van de Belgische Brouwers. Hij vatte de op het vlak van biertoerisme
samen: werken aan de belevingsgerichtheid
van het aanbod brouwerijbezoeken, focussen op bierbeleving in de horeca
en de uitbouw vanBelgian beertrails.
Daarnaast zijn alle ogen gericht op het project-in-wording in het Brusselse
Beursgebouw: de Belgian Beer Temple
als hub voor het biertoerisme in heel Vlaanderen.
Ruim 60 deelnemers,
uit de toeristische sector én uit de brouwerijsector in heel Vlaanderen,
woonden de inspiratienamiddag bij. Na afloop werd nog druk nagepraat op de
receptie, mee aangeboden door Palm Breweries.
Bij de nabespreking
op de receptie hoorden we opvallend vaak dat aanwezigen nu al een sterk product
kunnen aanbieden. Hét grote knelpunt is de marketingcommunicatie: hoe
krijg je dit gecommuniceerd naar buitenlandse toeristen? Is dit een taak voor
elk van de ondernemers individueel, of moet dit eerder gebundeld gebeuren? De
vraag stellen is ze beantwoorden. De buitenlandse toerist heeft geen boodschap
aan individuele initiatieven of aan onze toeristische regios: hij wil een totaalaanbod
voorgeschoteld krijgen. Dat is bij uitstek een initiatief dat grenzen moet overschrijden.
Gezondheid! (Links : Christel Putzeys van brouwerij Jessenhofke
Bernard Vandamme en Alain Debusschere
(Brouwerij Eutropius) flankeren gastspreekster Ingrid Van Wateghem (Product
Manager Gastronomy - Toerisme Vlaanderen)
Bitter Zoet
een kruid, een restaurant en een bier
alle drie heimelijke verleiders
die je zintuigen prikkelen en verlangend achterlaten
Bitter Zoet
Hoppige gouden drank waarin het kruid van zich laat horen
Subtiel laat de kamille haar schoonheid zien,
tot het bittere terug de overhand neemt
en de hop domineert heerlijk
De naam Dulcamarakomt van Solanum dulcamara wat Bitterzoet betekent. Solanum dulcamara is een vrij algemeen voorkomende, vaste plant uit de nachtschadefamilie (Solanaceae). Volksnamen zijn dolbessen-hout, elf-rank, hoe-langer-hoe-liever, klimmende nachtschade en qualster. De Nederlandse naam is een vertaling van de botanische naam. Dulcis betekent "zoet" en amaris betekent "bitter".
Maar Bitter zoet is ook de naam van een restaurant in Zonhoven waarvoor het bier gebrouwen wordt. Chef kok Hilaire Spreuwers is anderhalf jaar geleden van start gegaan en het unieke aan het restaurant is dat ze hun gerechten uitsluitend met een aangepast bier serveren.
Ze promoten de kleine ambachtelijke brouwerijen.
Dat ze goed bezig zijn bewijs de persprijs Horeca Magazine die ze behaalden tijdens de Horeca Awards. Ook waren ze mooi derde in het thema Betere Belgische restaurants.
Blond wazig bier Met witte schuimkraag
Bij het openen vliegt het aroma uit de fles Hoppegeuren dwarrelen rond Een exotisch parfum
Het eerste slokje is toch een beetje magisch
We zijn die smaak van Nelson Sauvin al gewoon denk je?
Maar hier is het totaal anders
Meer verfijnd hoppig
Citrus en Mango toetsen
Ook prikkels van pompelmoes
Het bier heeft een mooie bitterheid
die niet overheerst
En ze is zeer geduldig want ze blijft tot op het laatst
Na een tijdje komen
toetsen van zoete kruiden (kamille) nu en dan naar boven.
Op maandag 18 februari 2013 werd de Beer &
Gastronomy ambassadeur voor 2013 uitgeroepen door de prestigieuze Academy van
Het Biergenootschap der Lage Landen (BGLL). Deze award bekroont een bekende Belgische persoonlijkheid
die zich het voorbije jaar onderscheiden heeft door zijn of haar positieve
bijdrage aan de promotie van bier en gastronomie. Vorig jaar mocht Jean Blaute
de prijs in ontvangst nemen. Hij verdiende zijn sporen met het succesvolle
tv-programma Tournée Générale.
Het bezoekerscentrum 'Duveldepot' van Duvel Moortgat
De
uitreiking vond plaats in het gekende Duveldepot in Breendonk (Puurs).
Ik was maar al te blij met de uitnodiging en ging er gaarne op in.
Naar het Duveldepot rijden is voor elke bierliefhebber een aangename rit.
Vooral in gezelschap van een mooie dame. En als die dame dan nog
Sofie Vanrafelghem is (co-auteur en auteur van de boeken 100 x Proeven van Straffe Streekbieren en Tournée Générale 3 en
ook aan de basis ligt van het Vrouwen
en bier-project),
dan kon mijn dag niet meer stuk! Toen we het depot betraden waren al heel wat BV's (biervips) aanwezig.
Nog aan de koffie, maar daar kwam vlug verandering in! Op de foto : Kaasaffineur Michel Van Tricht, Vlaams culinair journalist en mediafiguur Dirk De Prins, Stefaan Coutteneye (chef 't Hommelhof in Watou) Mediafiguur en Jean Blaute (Beer & Gastronomy ambassadeur 2012), Joachim Boudens sommelier van het
befaamde Brugse restaurant Hertog Jan en enkele leden van de Academy van Het Biergenootschap der Lage Landen (BGLL).
Op de foto Jean Blaute (Tournée Générale) geflankeerd door Hildegard van Ostaden (microbrouweij Urthel Ruislede) en Sofie Vanrafelghem (Vrouwen en bier Auteur Boek Tournée Générale 3)
Chef-kok Hilaire Spreeuwers (Bierrestaurant Bitter Zoet Zonhoven) in gezelschap van Stefaan Coutteneye (Chef Restaurant - t Hommelhof in Watou)
Joachim Boudens is Beer & Gastronomy Ambassador 2013
Commercieel directeur Olav Blancquaert verwelkomde in naam van Duvel-Moortgat alle aanwezigen
Andries De Groen, Grootheraut van het BGLL. gaf een korte toelichting.
Voor
de toekenning van de Bier & Gastronomie Award. werd in 2011 een prestigieuze ACADEMY in het
leven geroepen, die op zoek gaat naar een bekende persoonlijkheid die zich het
voorbije jaar bijzonder heeft onderscheiden door zijn/haar positieve bijdrage
aan de promotie van bier en gastronomie. De ACADEMY wordt voorgezeten door Dirk
De Prins (culinair journalist) en zal voor het tweede jaar deze AWARD
toekennen, dit in opvolging van de vroeger jaarlijks toegekende Bier &
Gastronomie Award.
Yannick Boes, voormalig directeur van brouwerij Alken en President
van de Confederatievan Belgische
Bouwers op het spreekgestoelte.
Ons klein land kent een bijzonder rijke biertraditie en sinds
vorig jaar wordt er jaarlijks een Belgische Beer & Gastronomy Ambassador
uitgeroepen door de ACADEMY. Deze ACADEMY wordt voorgezeten door Dirk De Prins
en hierin zetelen de bestuursleden van het Biergenootschap der Lagen Landen en
Stefaan Coutteneye (chef t Hommelhof in Watou), Geert Van Hecke (Karmeliet***
in Brugge), Alain Coninx en Jurgen Ramaekers (Culinaire Ambiance). Deze beer
& gastronomy ambassador zet niet alleen het Belgisch bierlandschap en de
speciaalbieren in de kijker, hij of zij legt ook een duidelijke link met
gastronomie.
Dirk De Prins mocht de naam van de Beer & Gastronomy Ambassador 2013 bekend maken.
Vorig jaar mocht Jean Blaute de allereerste award in ontvangst
nemen en dat had hij voornamelijk te danken aan het succesvolle tv-programma
Tournée Générale waar hij verschillende brouwerijen bezocht. Dit jaar
gaat de prijs naar Joachim Boudens. Samen met Gert De Mangeleer is hij de
drijvende kracht achter het Brugse driesterrenrestaurant Hertog Jan. Joachim
heeft veel aandacht voor bier op zijn kaart. Zo koppelt hij kazen steevast aan
mooie Belgische bieren.
Beer & Gastronomy Ambassador 2013 Joachim Boudens
Bier verbreedt het palet aan mogelijkheden voor de sommelier,
zegt Joachim Boudens. De eerste keer dat we bier serveerden, zal een jaar
of acht geleden zijn: bij een gerecht met hopscheuten hebben we toen een
witbier geschonken. Maar soms kom je bij bier uit omdat je gerecht met geen
enkele wijn te combineren valt. Dat is het geval met een kreeftbereiding in
boter: de vettigheid vocht met eender welke wijn die we probeerden. In dat
gerecht zaten ook verse kersen en zo kwamen we uiteindelijk bij een kriek. Het
bleek een perfecte combinatie en de gasten waren er weg van.
Joachim mocht in het bezoekerscentrum van
Duvel-Moortgat d eze prestigieuze Award in ontvangst nemen uit de handen van
Andries De Groen, grootheraut van het Biergenootschap der Lage Landen (BGLL) .
Daarna volgde een Panelgesprek/interview door
Dirk De Prins en Stefan Couteneye
In de eerste plaats is de kersverse Beer & Gastronomy
Ambassador erg vereerd met deze titel, maar uiteraard wil hij in 2013 ons
nationaal biererfgoed actief blijven promoten. Eigenlijk doen we dat op dit
ogenblik veel te weinig. Bier is een fantastisch product. Heel de wereld
benijdt ons om onze diversiteit aan bieren; wij spelen die troef nog altijd
veel te weinig uit.
Gastronomische food- en bierpairing
Daarna volgde voor de genodigden een Gastronomische food- en bierpairing door niemand minder dan Gert De Mangeleer van 3* restaurant Hertog Jan uit Brugge. Uiteraard begeleid met de prachtige bieren van Duvel Moortgat
Vedett Extra White (4,7) begeleide enkele gerechtjes
Vlnr :
Sven Gatz (Directeur v.d. Belgische Brouwers), Han Hidalgo NL (Biercuisine en
auteur van de boeken Biertapas, Jazzcookin) en uw dienaar William Roelens (HOPnieuws,
Bierblog) Foto : M. Therese Bruggeman
Meringue van passievrucht, crème van foie gras & krokantje van
coca-cola - Vedett white
Licht
gerookte paling met rode biet & sesam - Vedett white
Alain Coninx (VRT)
Krokantje
van aardappel, crème van licht gerookte aubergine, miso en schijfje champignon
- Vedett white
Avocado gepaneerd in tomaatpoeder, fleur de sel, olijfolie (Hertog Jan obv arbequine & merot olijven uit catalonië Spanje) - Liefmans Goudenband (8,0%)
Een dienblad Bollekes
Bierjournalist Christian Deglas, Han Hidalgo NL (Biercuisine en auteur van de boeken Biertapas, Jazzcookin)en William Roelens (HOPnieuws en Bierblog) (Foto :Sofie Vanrafelghem)
Tête
pressé, zoetzure groentjes vanop de boerderij, crème van linzen en schijfjes
koolrabi - Bolleke Koninck (5,2%)
Aardappel
mousseline, koffie, vanille & mimolette kaas (Noord Frankrijk, Boule de
Lille, +_ 24m) - Duvel Triple Hop 2012 met citra Hop (9,5%) Volgende vrijdag kom de versie 2013 op de markt met de Japanse hop Sorachi Ace!!!
Proost en tot in 2014 ! Mieke De Vylder. Brand Manager bij Duvel Moortgat (marketing) Sluit deze reportage af