Toerisme van t vat
Howest (opleiding
toerisme en recreatiemanagement) organiseerde een Inspiratienamiddag
over bier en toerisme. De bedoeling van deze
namiddag was om inspiratie op te doen voor toeristische
productontwikkeling. Het Belgische bier
meer in het daglicht stellen en op een originele wijze te promoten.
Na het onthaal met koffie en gebak werden we verwacht in RDR aula. Op de foto bemerken we o.a. Chris Vandewalle (seizoensbrouwerij Vandewalle) Sven Gatz (Directeur van de Belgische Brouwers) en Krishan Maudgal (Export ManagerAlken Maes (Heineken) Brussel - België)
Om de nieuwe toerist
aan ons te binden is een gewone goede service niet meer goed genoeg. Een
toeristische ervaring wordt pas echt aantrekkelijk als er een persoonlijke
uitdaging mee verbonden wordt, als de klant dit ervaart als een vorm van
zelfrealisatie. Hij vraagt van ons niet meer en niet minder dan dat we hem
helpen bij zijn persoonlijke ontwikkeling. W e moeten dus op zoek naar waarde-creatie
bij het uitwerken van nieuwe toeristische producten. Bier is hiervoor bij uitstek
geschikt.
Vicky Van Den Heede (Opleidingscoördinator Howest)
stelde de gastsprekers voor
Geert Van Lierde (bierjournalist en Hoofdredacteur Café Revue)
Geert Van Lierde
Schat het product bier naar waarde
Toerisme Vlaanderen koos baanbrekend vakmanschap
als internationale brandingstrategie voor Vlaanderen. Geen sterker thema dat
hierbij aansluit dan bier. Geert Van Lierde maakte
ons duidelijk dat het bierbrouwen ons letterlijk in de genen zit. Op de
drankenkaart van Europa bevinden we ons dan ook niet toevallig in de
biergordel.
Bovendien hebben de Belgische bieren heel wat unieke aspecten in vergelijking met buitenlandse bieren.
We denken aan de keuze voor hop, dat vanuit
België ook in andere bierculturen werd overgenomen. Niet voor niets zeggen we dat
wij Belgen de Engelsen bier leerden drinken, daarvóór dronken ze ale. Ook
de bieren met spontane gisting zijn uniek,
door het feit dat de micro-organismen in de buitenlucht een essentiële invloed
hebben op het eindresultaat. Even uniek zijn de Vlaamse roodbruine bieren van gemengde gisting.
Kort samengevat: bier is een bijzonder product en biedt minstens even veel
mogelijkheden als whisky, wijn en champagne als basis voor authentieke,
belevingsgerichte toeristische producten. Alleen is er imagogewijs nog werk aan
de winkel. Want iedereen kan spontaan bekende wijnstreken opnoemen, maar als
die vraag gesteld wordt voor biertypes, dan blijft men het antwoord vaak
schuldig.
Les één van deze inspiratienamiddag is dus duidelijk:
schat het product bier naar waarde
Geert liet door de zaal schaaltjes met mout en hop doorgaan. Iedereen kon ook proeven van twee soorten biergist. Een van brouwerij De Koninck (Moortgat) en een van Brouwerij Slaghmuylder uit Ninove
Ingrid Van Wateghem,
Het belang van eet-, drink- en tafelcultuur
voor toeristen mag niet onderschat worden. Bier speelt voor Vlaanderen, en bij
uitbreiding België, een essentiële rol in dit verhaal.
Ingrid Van Wateghem (Toerisme Vlaanderen)
Ingrid Van Wateghem van Toerisme Vlaanderen somt 10 redenen op waarom producten rond
biertoerisme een toegevoegde waarde bieden voor Vlaanderen als
toeristische bestemming
Ingrid Van Wateghem,
Het belang van eet-, drink- en tafelcultuur voor toeristen
mag niet onderschat worden. Bier speelt voor Vlaanderen, en bij uitbreiding
België, een essentiële rol in dit verhaal.
Bier is een belangrijk imagobepalend element voor
Vlaanderen als toeristische bestemming
Alle toeristen houden van bier, maar de Angelsaksische
toeristen nog meer
Bier breekt grenzen open. Biertoerisme maakt niet
alleen de brug tussen stedelijk en regionaal toerisme. Bier verbindt ook
verschillende soorten toerisme, bijvoorbeeld: biergastronomie en industrieel
erfgoed, biergastronomie en beeldende kunsten,
Belgische bieren zijn bij uitstek een voorbeeld van
baanbrekend vakmanschap, de internationale brandingstrategie van Vlaanderen en
Toerisme Vlaanderen.
Bier is een hype: het is nu of nooit. We hebben een
fantastisch basisproduct en een toeristisch aanbod dat nu al vrij uitgebreid
is. We moeten dit momentum grijpen om ons als bierbestemming te profileren.
Toerisme
Vlaanderen wil de sector ondersteunen en roept publieke én private partners op
om in te zetten op unieke,
innovatieve initiatieven rond bier en toerisme. Via de impulsprogrammas
van Toerisme Vlaanderen is financiële ondersteuning mogelijk. Daarnaast biedt
Toerisme Vlaanderen ondersteuning door het verzamelen van informatie enerzijds
en het opzetten van gerichte campagnes anderzijds. Zo zullen op ITB Berlin 2013
voor het eerst bierdegustaties aangeboden worden op de stand van Toerisme
Vlaanderen.
Samenvattend:
Toerisme Vlaanderen gelooft in de kansen van belevingsgerichte biertoeristische
producten en wil samen met de private en publieke partners werken aan
innovatieve en unieke initiatieven rond bier en toerisme.
Les twee van de inspiratienamiddag luidt dan ook als volgt: het belang van
eet-, drink- en tafelcultuur voor toeristen mag niet onderschat worden. Bier speelt
voor Vlaanderen een essentiële rol in dit verhaal.
Zorg dat je
biertoeristisch product het niveau van het gros van de zogenaamde authentieke,
belevingsgerichte toeristische producten overstijgt.
Biertoerisme?
Geert Van Lierde neemt ons mee op zoektocht naar wat kwalitatief en
innovatief biertoerisme wél en niet kan zijn. Toeristische productontwikkelaars
moeten eerst en vooral nadenken over het
soort biertoerist
dat zij willen aantrekken, en wat Geert Van Lierde betreft is het antwoord
duidelijk: we moeten ons richten op de echte bierliefhebbers en niet op de
bezoekers die vooral op zoek gaan naar véél bier de zogenaamde zwalpende
zuipers.
Uit een Amerikaanse studie rond biertoerisme onthouden we vooral dat
biertoeristen iets willen bezoeken én iets willen proeven én iets willen kopen. Daarbij scoren zeker ook hebbedingen als unieke bierglazen hoog
op het verlanglijstje.
Slimme
merchandising kan een ideale manier zijn om
waarde toe te voegen aan je product: je brengt een emotionele band tot stand
tussen je product en je bezoeker. Wie hierin slaagt, trekt niet alleen de
zogenaamde beer-focused tourist aan, maar ook de non-beer-focused tourist.
In zijn presentatie gaf Geert Van Lierde heel wat praktische tips
voor de toeristische productontwikkelaar, en tegelijk wijst hij op een aantal
valkuilen. Alles heeft te maken met een goed begrip van wat authenticiteit
inhoudt.
Een veel voorkomend misverstand, en hier moeten we écht komaf mee maken, is
dat authenticiteit synoniem is voor oud of ouderwets. Neen, authenticiteit mag
en moet misschien zelfs ook innovatief zijn. Een mooi voorbeeld daarvan zijn
initiatieven rond beer and chocolate pairing.
Biertoerisme = naast bier ook de culinaire
streekgerechten
promoten en aanbieden.
Waarom geen Bierige hapjes (Bapas) bereiden?
Geert toont hoe in een handomdraai een bapa kan klaar gemaakt worden.
Brood, Brusselse kaas, radijsjes en pijpajuintjes passen perfect bij een Brusselse Oude Geuze
Uiteraard is story-telling
van cruciaal belang als je de hedendaagse toerist wil boeien. Maar pas op met
het verhaal dat je gaat brengen en misleid de consument niet. Fake verhalen
keren doorgaans als een boemerang terug, e n kunnen je imago fundamenteel
schaden.
We moeten bovendien oppassen dat onze biercultuur geen museum wordt.
Bezoekerscentra kunnen zeker een meerwaarde hebben, maar evenzeer moeten we in
ons biertoeristisch product een levende, dynamische,
bloeiende biercultuur laten zien. Kwaliteit moet voorop staan,
in alle aspecten van de bierbeleving.
Wat de horeca betreft is hier nog werk aan
de winkel. We moeten van onze cafés en restaurants ambassadeurs van de biercultuur
maken, en we moeten inzetten op opleiding. Niet iedereen kan een goede pint
tappen, en een mooi verhaal brengen over de rijkdom van de Belgische
biercultuur. Een goede samenwerking tussen de toeristische sector en de horeca
op lokaal vlak moet dus één van onze speerpunten worden.
Samengevat waarschuwt Geert Van Lierde voor de belangrijkste valkuil
wat biertoerisme betreft: de banalisering
van bier. Productontwikkelaars kunnen dit vermijden door te kiezen voor échte,
eerlijke authenticiteit.
Les drie van onze
inspiratienamiddag kan dan ook als volgt worden samengevat: zorg dat je
biertoeristisch product het niveau van het gros van de zogenaamde authentieke,
belevingsgerichte toeristische producten overstijgt.
Het laatste woord was
aan Sven Gatz,
directeur van de Belgische Brouwers. Hij vatte de op het vlak van biertoerisme
samen: werken aan de belevingsgerichtheid
van het aanbod brouwerijbezoeken, focussen op bierbeleving in de horeca
en de uitbouw van Belgian beertrails.
Daarnaast zijn alle ogen gericht op het project-in-wording in het Brusselse
Beursgebouw: de Belgian Beer Temple
als hub voor het biertoerisme in heel Vlaanderen.
Sven Gatz, directeur van de Belgische Brouwers
Ruim 60 deelnemers,
uit de toeristische sector én uit de brouwerijsector in heel Vlaanderen,
woonden de inspiratienamiddag bij. Na afloop werd nog druk nagepraat op de
receptie, mee aangeboden door Palm Breweries.
Bij de nabespreking
op de receptie hoorden we opvallend vaak dat aanwezigen nu al een sterk product
kunnen aanbieden. Hét grote knelpunt is de marketingcommunicatie: hoe
krijg je dit gecommuniceerd naar buitenlandse toeristen? Is dit een taak voor
elk van de ondernemers individueel, of moet dit eerder gebundeld gebeuren? De
vraag stellen is ze beantwoorden. De buitenlandse toerist heeft geen boodschap
aan individuele initiatieven of aan onze toeristische regios: hij wil een totaalaanbod
voorgeschoteld krijgen. Dat is bij uitstek een initiatief dat grenzen moet overschrijden.
Gezondheid! (Links : Christel Putzeys van brouwerij Jessenhofke
Bernard Vandamme en Alain Debusschere
(Brouwerij Eutropius) flankeren gastspreekster Ingrid Van Wateghem (Product
Manager Gastronomy - Toerisme Vlaanderen)
© Tekst : Vicky Van Den Heede (Opleidingscoördinator Howest) © Foto's : William Roelens
INFO :
Toerisme
van t vat
08-03-2013 om 00:00
geschreven door William Roelens
|