Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Bierblog
16-03-2013
Black Saison - Brasserie St. Feuillien
Black Saison
Een
godendrank
Koude
winteravond
Haardvuur aangestoken
Spannend boek in de handen
Lees
Ontspan
Nog
iets dat ontbreekt
Bierkelder
binnen
Zoek
Gevonden!
Donker,
mijn favoriet
Opwinding
Uitschenken
zoals het hoort
Beige
en romige kroon
Ruik
Moutig
en kruidig
Drink
Geroosterde
smaak, een vleugje karamel en de toets van donker brood
Evenwicht
is gevonden
Een
compleet gevoel
Geniet!
Saskia
Faelens
De
bierstijl saison kent zijn oorsprong in de boerderij-brouwerijen
in het zuiden van België.
Dit bier werd voornamelijk tijdens de winter gebrouwen op de Waalse
boerderijen.
Er was toen niet veel werk te verrichten en de boer wilde niet dat de
knechten met hun vingers zaten te draaien.
Ze moesten dus gezamenlijk een licht biertje brouwen.
Tijdens de zomermaanden diende het bier als welgekomen verfrissing
om de dorst te kunnen lessen. van de vele knechten die op de velden werkten.
Hieronder de 10 voorwaarden om als Saisonbier
erkend te worden.
Er mogen wel twee punten van afgeweken worden!
Donkerbruin tot zwart bier
met een romige lichtbruine schuimkop
Heerlijke neus van gebrande mout
Zoet koffie aroma.
ook enkele fruitige prikkels maken
de geur zo aangenaam verwarrend.
De eerste slok laat ons genieten
van gebrande mout
Ook een nootachtige smaak laat zich nu en dan opmerken.
Het bier heeft soms toetsen van een koffielikeur.
drop,karamel en kruiden beïnvloeden de smaak
Een bier met een redelijke body
Een lichte bitterheid is aanwezig
Het zwarte brouwsel heeft een droge afdronk
en een lichte gebrande nasmaak
Al bij al een leuk biertje!
Is toch meer een stout dan een saison
Black
Saison is een collaboration brew tussen St Feuillien en San Diegos Green
Flash.
De Amerikaans versie is 5.7% enwordt vermeld onderGreen Flash.
Howest (opleiding
toerisme en recreatiemanagement) organiseerde een Inspiratienamiddag
over bier en toerisme. De bedoeling van deze
namiddag was om inspiratie op te doen voor toeristische
productontwikkeling. Het Belgische bier
meer in het daglicht stellen en op een originele wijze te promoten.
Na het onthaal met koffie en gebak werden we verwacht in RDR aula. Op de foto bemerken we o.a. Chris Vandewalle (seizoensbrouwerij Vandewalle) Sven Gatz (Directeur van de Belgische Brouwers) en Krishan Maudgal (Export ManagerAlken Maes (Heineken) Brussel - België)
Om de nieuwe toerist
aan ons te binden is een gewone goede service niet meer goed genoeg. Een
toeristische ervaring wordt pas echt aantrekkelijk als er een persoonlijke
uitdaging mee verbonden wordt, als de klant dit ervaart als een vorm van
zelfrealisatie. Hij vraagt van ons niet meer en niet minder dan dat we hem
helpen bij zijn persoonlijke ontwikkeling. W e moeten dus op zoek naar waarde-creatie
bij het uitwerken van nieuwe toeristische producten. Bier is hiervoor bij uitstek
geschikt.
Vicky Van Den Heede (Opleidingscoördinator Howest)
stelde de gastsprekers voor
Geert Van Lierde (bierjournalist en Hoofdredacteur Café Revue)
Geert Van Lierde
Schat het product bier naar waarde
Toerisme Vlaanderen koos baanbrekend vakmanschap als internationale brandingstrategie voor Vlaanderen. Geen sterker thema dat
hierbij aansluit dan bier. Geert Van Lierde maakte
ons duidelijk dat het bierbrouwen ons letterlijk in de genen zit. Op de
drankenkaart van Europa bevinden we ons dan ook niet toevallig in de
biergordel.
Bovendien hebben de Belgische bieren heel wat unieke aspecten in vergelijking met buitenlandse bieren.
We denken aan de keuze voor hop, dat vanuit
België ook in andere bierculturen werd overgenomen. Niet voor niets zeggen we dat
wij Belgen de Engelsen bier leerden drinken, daarvóór dronken ze ale. Ook
de bieren met spontane gisting zijn uniek,
door het feit dat de micro-organismen in de buitenlucht een essentiële invloed
hebben op het eindresultaat. Even uniek zijn de Vlaamse roodbruine bieren van gemengde gisting.
Kort samengevat: bier is een bijzonder product en biedt minstens even veel
mogelijkheden als whisky, wijn en champagne als basis voor authentieke,
belevingsgerichte toeristische producten. Alleen is er imagogewijs nog werk aan
de winkel. Want iedereen kan spontaan bekende wijnstreken opnoemen, maar als
die vraag gesteld wordt voor biertypes, dan blijft men het antwoord vaak
schuldig.
Les één van deze inspiratienamiddag is dus duidelijk:
schat het product bier naar waarde
Geert liet door de zaal schaaltjes met mout en hop doorgaan. Iedereen kon ook proeven van twee soorten biergist. Een van brouwerij De Koninck (Moortgat) en een van Brouwerij Slaghmuylder uit Ninove
Ingrid Van Wateghem,
Het belang van eet-, drink- en tafelcultuur
voor toeristen mag niet onderschat worden. Bier speelt voor Vlaanderen, en bij
uitbreiding België, een essentiële rol in dit verhaal.
Ingrid Van Wateghem(Toerisme Vlaanderen)
Ingrid Van Wateghemvan Toerisme Vlaanderen somt 10 redenen op waarom producten rond
biertoerisme een toegevoegde waarde bieden voor Vlaanderen als
toeristische bestemming
Ingrid Van Wateghem,
Het belang van eet-, drink- en tafelcultuur voor toeristen
mag niet onderschat worden. Bier speelt voor Vlaanderen, en bij uitbreiding
België, een essentiële rol in dit verhaal.
Bier is een belangrijk imagobepalend element voor
Vlaanderen als toeristische bestemming
Alle toeristen houden van bier, maar de Angelsaksische
toeristen nog meer
Bier breekt grenzen open. Biertoerisme maakt niet
alleen de brug tussen stedelijk en regionaal toerisme. Bier verbindt ook
verschillende soorten toerisme, bijvoorbeeld: biergastronomie en industrieel
erfgoed, biergastronomie en beeldende kunsten,
Belgische bieren zijn bij uitstek een voorbeeld van
baanbrekend vakmanschap, de internationale brandingstrategie van Vlaanderen en
Toerisme Vlaanderen.
Bier is een hype: het is nu of nooit. We hebben een
fantastisch basisproduct en een toeristisch aanbod dat nu al vrij uitgebreid
is. We moeten dit momentum grijpen om ons als bierbestemming te profileren.
Toerisme
Vlaanderen wil de sector ondersteunen en roept publieke én private partners op
om in te zetten op unieke,
innovatieve initiatieven rond bier en toerisme. Via de impulsprogrammas
van Toerisme Vlaanderen is financiële ondersteuning mogelijk. Daarnaast biedt
Toerisme Vlaanderen ondersteuning door het verzamelen van informatie enerzijds
en het opzetten van gerichte campagnes anderzijds. Zo zullen op ITB Berlin 2013
voor het eerst bierdegustaties aangeboden worden op de stand van Toerisme
Vlaanderen.
Samenvattend:
Toerisme Vlaanderen gelooft in de kansen van belevingsgerichte biertoeristische
producten en wil samen met de private en publieke partners werken aan
innovatieve en unieke initiatieven rond bier en toerisme.
Les twee van de inspiratienamiddag luidt dan ook als volgt: het belang van
eet-, drink- en tafelcultuur voor toeristen mag niet onderschat worden. Bier speelt
voor Vlaanderen een essentiële rol in dit verhaal.
Zorg dat je
biertoeristisch product het niveau van het gros van de zogenaamde authentieke,
belevingsgerichte toeristische producten overstijgt.
Geert Van Lierde neemt ons mee op zoektocht naar wat kwalitatief en
innovatief biertoerisme wél en niet kan zijn. Toeristische productontwikkelaars
moeten eerst en vooral nadenken over hetsoort biertoerist
dat zij willen aantrekken, en wat Geert Van Lierde betreft is het antwoord
duidelijk: we moeten ons richten op de echte bierliefhebbers en niet op de
bezoekers die vooral op zoek gaan naar véél bier de zogenaamde zwalpende
zuipers.
Uit een Amerikaanse studie rond biertoerisme onthouden we vooral dat
biertoeristen iets willen bezoekenén iets willen proeven én iets willen kopen. Daarbij scoren zeker ook hebbedingen als unieke bierglazen hoog
op het verlanglijstje.
Slimme
merchandising kan een ideale manier zijn om
waarde toe te voegen aan je product: je brengt een emotionele band tot stand
tussen je product en je bezoeker. Wie hierin slaagt, trekt niet alleen de
zogenaamde beer-focused tourist aan, maar ook de non-beer-focused tourist.
In zijn presentatie gaf Geert Van Lierde heel wat praktische tips
voor de toeristische productontwikkelaar, en tegelijk wijst hij op een aantal
valkuilen. Alles heeft te maken met een goed begrip van wat authenticiteit
inhoudt.
Een veel voorkomend misverstand, en hier moeten we écht komaf mee maken, is
dat authenticiteit synoniem is voor oud of ouderwets. Neen, authenticiteit mag
en moet misschien zelfs ook innovatiefzijn. Een mooi voorbeeld daarvan zijn
initiatieven rond beer and chocolate pairing.
Biertoerisme = naast bier ook de culinaire
streekgerechten
promoten en aanbieden.
Waarom geen Bierige hapjes (Bapas) bereiden?
Geert toont hoe in een handomdraai een bapa kan klaar gemaakt worden.
Brood, Brusselse kaas, radijsjes en pijpajuintjes passen perfect bij een Brusselse Oude Geuze
Uiteraard is story-telling
van cruciaal belang als je de hedendaagse toerist wil boeien. Maar pas op met
het verhaal dat je gaat brengen en misleid de consument niet. Fake verhalen
keren doorgaans als een boemerang terug, e n kunnen je imago fundamenteel
schaden.
We moeten bovendien oppassen dat onze biercultuur geen museum wordt.
Bezoekerscentra kunnen zeker een meerwaarde hebben, maar evenzeer moeten we in
ons biertoeristisch product eenlevende, dynamische,
bloeiende biercultuur laten zien. Kwaliteit moet voorop staan,
in alle aspecten van de bierbeleving.
Wat dehoreca betreft is hier nog werk aan
de winkel. We moeten van onze cafés en restaurants ambassadeurs van de biercultuur
maken, en we moeten inzetten op opleiding. Niet iedereen kan een goede pint
tappen, en een mooi verhaal brengen over de rijkdom van de Belgische
biercultuur. Een goede samenwerking tussen de toeristische sector en de horeca
op lokaal vlak moet dus één van onze speerpunten worden.
Samengevat waarschuwt Geert Van Lierde voor de belangrijkste valkuil
wat biertoerisme betreft: de banalisering
van bier. Productontwikkelaars kunnen dit vermijden door te kiezen voor échte,
eerlijke authenticiteit.
Les drie van onze
inspiratienamiddag kan dan ook als volgt worden samengevat: zorg dat je
biertoeristisch product het niveau van het gros van de zogenaamde authentieke,
belevingsgerichte toeristische producten overstijgt.
Het laatste woord was
aan Sven Gatz,
directeur van de Belgische Brouwers. Hij vatte de op het vlak van biertoerisme
samen: werken aan de belevingsgerichtheid
van het aanbod brouwerijbezoeken, focussen op bierbeleving in de horeca
en de uitbouw vanBelgian beertrails.
Daarnaast zijn alle ogen gericht op het project-in-wording in het Brusselse
Beursgebouw: de Belgian Beer Temple
als hub voor het biertoerisme in heel Vlaanderen.
Ruim 60 deelnemers,
uit de toeristische sector én uit de brouwerijsector in heel Vlaanderen,
woonden de inspiratienamiddag bij. Na afloop werd nog druk nagepraat op de
receptie, mee aangeboden door Palm Breweries.
Bij de nabespreking
op de receptie hoorden we opvallend vaak dat aanwezigen nu al een sterk product
kunnen aanbieden. Hét grote knelpunt is de marketingcommunicatie: hoe
krijg je dit gecommuniceerd naar buitenlandse toeristen? Is dit een taak voor
elk van de ondernemers individueel, of moet dit eerder gebundeld gebeuren? De
vraag stellen is ze beantwoorden. De buitenlandse toerist heeft geen boodschap
aan individuele initiatieven of aan onze toeristische regios: hij wil een totaalaanbod
voorgeschoteld krijgen. Dat is bij uitstek een initiatief dat grenzen moet overschrijden.
Gezondheid! (Links : Christel Putzeys van brouwerij Jessenhofke
Bernard Vandamme en Alain Debusschere
(Brouwerij Eutropius) flankeren gastspreekster Ingrid Van Wateghem (Product
Manager Gastronomy - Toerisme Vlaanderen)
Bitter Zoet
een kruid, een restaurant en een bier
alle drie heimelijke verleiders
die je zintuigen prikkelen en verlangend achterlaten
Bitter Zoet
Hoppige gouden drank waarin het kruid van zich laat horen
Subtiel laat de kamille haar schoonheid zien,
tot het bittere terug de overhand neemt
en de hop domineert heerlijk
De naam Dulcamarakomt van Solanum dulcamara wat Bitterzoet betekent. Solanum dulcamara is een vrij algemeen voorkomende, vaste plant uit de nachtschadefamilie (Solanaceae). Volksnamen zijn dolbessen-hout, elf-rank, hoe-langer-hoe-liever, klimmende nachtschade en qualster. De Nederlandse naam is een vertaling van de botanische naam. Dulcis betekent "zoet" en amaris betekent "bitter".
Maar Bitter zoet is ook de naam van een restaurant in Zonhoven waarvoor het bier gebrouwen wordt. Chef kok Hilaire Spreuwers is anderhalf jaar geleden van start gegaan en het unieke aan het restaurant is dat ze hun gerechten uitsluitend met een aangepast bier serveren.
Ze promoten de kleine ambachtelijke brouwerijen.
Dat ze goed bezig zijn bewijs de persprijs Horeca Magazine die ze behaalden tijdens de Horeca Awards. Ook waren ze mooi derde in het thema Betere Belgische restaurants.
Blond wazig bier Met witte schuimkraag
Bij het openen vliegt het aroma uit de fles Hoppegeuren dwarrelen rond Een exotisch parfum
Het eerste slokje is toch een beetje magisch
We zijn die smaak van Nelson Sauvin al gewoon denk je?
Maar hier is het totaal anders
Meer verfijnd hoppig
Citrus en Mango toetsen
Ook prikkels van pompelmoes
Het bier heeft een mooie bitterheid
die niet overheerst
En ze is zeer geduldig want ze blijft tot op het laatst
Na een tijdje komen
toetsen van zoete kruiden (kamille) nu en dan naar boven.
Op maandag 18 februari 2013 werd de Beer &
Gastronomy ambassadeur voor 2013 uitgeroepen door de prestigieuze Academy van
Het Biergenootschap der Lage Landen (BGLL). Deze award bekroont een bekende Belgische persoonlijkheid
die zich het voorbije jaar onderscheiden heeft door zijn of haar positieve
bijdrage aan de promotie van bier en gastronomie. Vorig jaar mocht Jean Blaute
de prijs in ontvangst nemen. Hij verdiende zijn sporen met het succesvolle
tv-programma Tournée Générale.
Het bezoekerscentrum 'Duveldepot' van Duvel Moortgat
De
uitreiking vond plaats in het gekende Duveldepot in Breendonk (Puurs).
Ik was maar al te blij met de uitnodiging en ging er gaarne op in.
Naar het Duveldepot rijden is voor elke bierliefhebber een aangename rit.
Vooral in gezelschap van een mooie dame. En als die dame dan nog
Sofie Vanrafelghem is (co-auteur en auteur van de boeken 100 x Proeven van Straffe Streekbieren en Tournée Générale 3 en
ook aan de basis ligt van het Vrouwen
en bier-project),
dan kon mijn dag niet meer stuk! Toen we het depot betraden waren al heel wat BV's (biervips) aanwezig.
Nog aan de koffie, maar daar kwam vlug verandering in! Op de foto : Kaasaffineur Michel Van Tricht, Vlaams culinair journalist en mediafiguur Dirk De Prins, Stefaan Coutteneye (chef 't Hommelhof in Watou) Mediafiguur en Jean Blaute (Beer & Gastronomy ambassadeur 2012), Joachim Boudens sommelier van het
befaamde Brugse restaurant Hertog Jan en enkele leden van de Academy van Het Biergenootschap der Lage Landen (BGLL).
Op de foto Jean Blaute (Tournée Générale) geflankeerd door Hildegard van Ostaden (microbrouweij Urthel Ruislede) en Sofie Vanrafelghem (Vrouwen en bier Auteur Boek Tournée Générale 3)
Chef-kok Hilaire Spreeuwers (Bierrestaurant Bitter Zoet Zonhoven) in gezelschap van Stefaan Coutteneye (Chef Restaurant - t Hommelhof in Watou)
Joachim Boudens is Beer & Gastronomy Ambassador 2013
Commercieel directeur Olav Blancquaert verwelkomde in naam van Duvel-Moortgat alle aanwezigen
Andries De Groen, Grootheraut van het BGLL. gaf een korte toelichting.
Voor
de toekenning van de Bier & Gastronomie Award. werd in 2011 een prestigieuze ACADEMY in het
leven geroepen, die op zoek gaat naar een bekende persoonlijkheid die zich het
voorbije jaar bijzonder heeft onderscheiden door zijn/haar positieve bijdrage
aan de promotie van bier en gastronomie. De ACADEMY wordt voorgezeten door Dirk
De Prins (culinair journalist) en zal voor het tweede jaar deze AWARD
toekennen, dit in opvolging van de vroeger jaarlijks toegekende Bier &
Gastronomie Award.
Yannick Boes, voormalig directeur van brouwerij Alken en President
van de Confederatievan Belgische
Bouwers op het spreekgestoelte.
Ons klein land kent een bijzonder rijke biertraditie en sinds
vorig jaar wordt er jaarlijks een Belgische Beer & Gastronomy Ambassador
uitgeroepen door de ACADEMY. Deze ACADEMY wordt voorgezeten door Dirk De Prins
en hierin zetelen de bestuursleden van het Biergenootschap der Lagen Landen en
Stefaan Coutteneye (chef t Hommelhof in Watou), Geert Van Hecke (Karmeliet***
in Brugge), Alain Coninx en Jurgen Ramaekers (Culinaire Ambiance). Deze beer
& gastronomy ambassador zet niet alleen het Belgisch bierlandschap en de
speciaalbieren in de kijker, hij of zij legt ook een duidelijke link met
gastronomie.
Dirk De Prins mocht de naam van de Beer & Gastronomy Ambassador 2013 bekend maken.
Vorig jaar mocht Jean Blaute de allereerste award in ontvangst
nemen en dat had hij voornamelijk te danken aan het succesvolle tv-programma
Tournée Générale waar hij verschillende brouwerijen bezocht. Dit jaar
gaat de prijs naar Joachim Boudens. Samen met Gert De Mangeleer is hij de
drijvende kracht achter het Brugse driesterrenrestaurant Hertog Jan. Joachim
heeft veel aandacht voor bier op zijn kaart. Zo koppelt hij kazen steevast aan
mooie Belgische bieren.
Beer & Gastronomy Ambassador 2013 Joachim Boudens
Bier verbreedt het palet aan mogelijkheden voor de sommelier,
zegt Joachim Boudens. De eerste keer dat we bier serveerden, zal een jaar
of acht geleden zijn: bij een gerecht met hopscheuten hebben we toen een
witbier geschonken. Maar soms kom je bij bier uit omdat je gerecht met geen
enkele wijn te combineren valt. Dat is het geval met een kreeftbereiding in
boter: de vettigheid vocht met eender welke wijn die we probeerden. In dat
gerecht zaten ook verse kersen en zo kwamen we uiteindelijk bij een kriek. Het
bleek een perfecte combinatie en de gasten waren er weg van.
Joachim mocht in het bezoekerscentrum van
Duvel-Moortgat d eze prestigieuze Award in ontvangst nemen uit de handen van
Andries De Groen, grootheraut van het Biergenootschap der Lage Landen (BGLL) .
Daarna volgde een Panelgesprek/interview door
Dirk De Prins en Stefan Couteneye
In de eerste plaats is de kersverse Beer & Gastronomy
Ambassador erg vereerd met deze titel, maar uiteraard wil hij in 2013 ons
nationaal biererfgoed actief blijven promoten. Eigenlijk doen we dat op dit
ogenblik veel te weinig. Bier is een fantastisch product. Heel de wereld
benijdt ons om onze diversiteit aan bieren; wij spelen die troef nog altijd
veel te weinig uit.
Gastronomische food- en bierpairing
Daarna volgde voor de genodigden een Gastronomische food- en bierpairing door niemand minder dan Gert De Mangeleer van 3* restaurant Hertog Jan uit Brugge. Uiteraard begeleid met de prachtige bieren van Duvel Moortgat
Vedett Extra White (4,7) begeleide enkele gerechtjes
Vlnr :
Sven Gatz (Directeur v.d. Belgische Brouwers), Han Hidalgo NL (Biercuisine en
auteur van de boeken Biertapas, Jazzcookin) en uw dienaar William Roelens (HOPnieuws,
Bierblog) Foto : M. Therese Bruggeman
Meringue van passievrucht, crème van foie gras & krokantje van
coca-cola - Vedett white
Licht
gerookte paling met rode biet & sesam - Vedett white
Alain Coninx (VRT)
Krokantje
van aardappel, crème van licht gerookte aubergine, miso en schijfje champignon
- Vedett white
Avocado gepaneerd in tomaatpoeder, fleur de sel, olijfolie (Hertog Jan obv arbequine & merot olijven uit catalonië Spanje) - Liefmans Goudenband (8,0%)
Een dienblad Bollekes
Bierjournalist Christian Deglas, Han Hidalgo NL (Biercuisine en auteur van de boeken Biertapas, Jazzcookin)en William Roelens (HOPnieuws en Bierblog) (Foto :Sofie Vanrafelghem)
Tête
pressé, zoetzure groentjes vanop de boerderij, crème van linzen en schijfjes
koolrabi - Bolleke Koninck (5,2%)
Aardappel
mousseline, koffie, vanille & mimolette kaas (Noord Frankrijk, Boule de
Lille, +_ 24m) - Duvel Triple Hop 2012 met citra Hop (9,5%) Volgende vrijdag kom de versie 2013 op de markt met de Japanse hop Sorachi Ace!!!
Proost en tot in 2014 ! Mieke De Vylder. Brand Manager bij Duvel Moortgat (marketing) Sluit deze reportage af
Het
is het rood dat danst, het
glas dat glanst. Rondborstig en met
rijkelijke voet staat het midden
in t leven. Gul en smeuïg het
bier gevat. Bij de blikdichte kraag laat
de afdronk een uitgesproken smaak na, klaar om romige lippen af te likken.
Ellen Lanckman
De
"Brasserie de la Lesse" ligt in het centrum van Eprave, een klein deelgemeente
van de stad Rochefort. Het is een coöperative met sociale doeleinden die in
2011 door enkele vrienden opgericht werd.
Deze coöperatie heeft als doel, het ondersteunen van biologische landbouw.
Zij willen met hun brouwerij deelnemen aan de her lokalisatie van de economie
Nieuw leven inblazen in landactiviteiten en hun bieren aanbieden op de
Belgische biermarkt.
Voor de eerste brouwsels werden dan ook zoveel mogelijk biologisch ingrediënten
gebruikt. De naam van het bier ontleent
zich aan een Merovingischebegraafplaats, het Rode Kruis, gelegen in de vallei van
deLesse, tussen de dorpen Épraveen Han-sur-Lesse. Dit gebied bestaat voornamelijk uitdroge
graslanden enbraakliggendekalkhoudende landbouwgronden.
Donkerbruin bier met een beige romige schuimkraag Aroma is moutig en zoet
Ietsje te zoet
De neus ruikt nog warme toetsen van alcohol De eerste slok smaakt caramelzoet
Fruitig en kruidig (koriander)
Een lichte bitterheid laat zich opmerken in de achtergrond
Licht gebrande nootachtige toetsen zorgen voor afwisseling.
De afdronk is licht bitter
Een klassiek biertje met iets te weinig
karakter.
INFO
Brasserie de la Lesse
Coopérative à finalité sociale
43b, rue du Treux
5580 Éprave
Belgique
6de Brugs Bierfestival - 2013 : Deel 2- Het Festival
6de Brugs Bierfestival 2013
Deel 2- Het Festival
Dat het 6de
Brugs Bierfestival weerom een schot in de roos was lijkt geen twijfel. Volgens Tony Dauwens
van organiserende club BAB, waren naast de Belgische bierliefhebbers ook
talrijke Nederlanders, Engelsen en Amerikanen aanwezig.
Maar ook Bierfanaten uit Italië - Finland - Rusland - Canada - Brazilië - Peru
- Aruba - Puerto Rico - China - India - ... tot Australië. Liefst meer dan 40
nationaliteiten proefden het Belgische gerstenat !
Dit kon de organisatie opmaken door een doordacht systeem.
Elke festivalbezoeker kon een speciaal ontworpen postkaart kopen. Deze kon u inleveren om een compleet
degustatiepakket te bekomen.
De aangekochte postkaarten werden na het festival opgestuurd n aar hun respectievelijke
adressen.
Op zoek naar een eerste biertje
Beste bier van het Festival
Er werd ook een
wedstrijd Beste Bier georganiseerd. De
festivalgangers konden via een formulier hun beste bier van het festival
aanduiden.
En het resultaat mag
er zijn.
Op plaats 3 : Fort Lapin Quadrupel
Op plaats 2 (vorig
jaar nog op 1, maar nu dus voorbijgestoken): Westvleteren 12
en de winnaar is de Triest IPAvan brouwerij Triest
Kristof stond voor de tweede maal op het festival. Zijn tweede gebrouwen bier Fort Lapin Quadrupel viel in de smaak van de bezoekers en behaalde na Westvleteren 12 een mooie derde plaats. Proficiat!
De winnaar van het Festival Triest IPA (7,5%)
"Den
Triest" is een gehucht aan de Oostdijk van de Willebroekse Vaart en ligt
pal op de grens van de provincies Brabant en Antwerpen. De etymologische
betekenis van "Triest" is "akkerland" en het landelijke,
agrarische karakter is er tot de dag van vandaag vrijwel intact gebleven.
Brouwer Marc Struyf (midden)
is al tientallen jaren zeer gekend in de bier- en brouwwereld, en sinds 2009
officieel als brouwerij van start gegaan in Kapelle-op-den-Bos.
Het basisgamma bestaat uit een Triest blond - dubbel - tripel - kriek - special
en X-mas, maar Marc experimenteert zeer graag en zeker met diverse hopsoorten.
Dit heeft hem hier dus geen windeieren gelegd: Triest IPA is een goudblonde, single
hop tripel van 7.5% alcvol, lekker bitter en gebrouwen met een nieuwe
Amerikaanse hopsoort, nl. Mozaik. (bron website BAB)
Het Brugs Bierinstituut met zaakvoerder Eli Noë. Naast Basilius en De witte Zwaan was er ook Den IJzeren arm (9%) te proeven.
Jef Pirens en Isabelle van brouwerij d'Oude Maalderij stonden voor het eerst op het festival. Hun prachtig biertje Qantelaar werd door velen gesmaakt
De sympathieke Benny van Hecke vertegenwoordiger bij brouwerij Malheur.
De stand van de Bom Brewery. Deze brouwerij stond ook voor het eerst op het festival Ze hadden hun bieren Triporteur From Heaven (6,2%) en Triporteur From Hell (6,6%) bij.
Twee belangrijke bierdames op het Festival. Links de Nederlandse Fiona De Lange (bierblog nl) en rechts Sofie Vanrafelghem (Vrouwen en bier)
Alex, Koen en Joran zeg maar de mannen van Het Brouwers Verzet aan de opbouw van hun stand! Ze hadden ook een primeur mee Oakey Mokey Whiskey Stout (7,5%)
Druk Druk Druk
Gunther Bensch van bierfirma Montaigu had ook een nieuwigheid mee. Drunk Monk Series 3 (7%)
Bernard Vadamme van brouwerij Eutropius schenkt hun nieuwe creatie uit 'Oscar' (6,6%) Een biertje die door veel festivalgangers gesmaakt werd
John Martin pakte uit met een primeur! Lambiek 2012 (3%)
Biervoordrachtgever Geroen Vansteenbrugge tussen zijn fans!
CoEnCo (Construction Engineering Consultancy) was vertegenwoordigd door Manager Dirk Vande Berghe
Andy Dewilde van bierfirma "Vliegende Paard Brouwers"
Andy Dewilde stelde zijn bier aan het publiek
voor met zijn aangekochte Hopfilter uit de Verenigde Staten. Hij noemde het apparaat No Hops No Glory'
Net zoals bij thee geeft de hop haar aroma's af aan het bier, dat vervolgens
door een luchtfilter wordt gestuwd en in een tweede koker terechtkomt.
Vervolgens wordt het bier in glazen getapt. Door verschillende hopsoorten in de
koker te storten kunnen ook andere smaken bekomen worden.
Brouwerij 'Au Phare' uit Tongeren was ook voor de eerste maal in Brugge. Brouwer Davy Daniels in gesprek met Casimir Elsen.
Naast hun Amburon Blond (7%) hadden ze ook een nieuw biertje bij. Een Hubke (7%)
Uit Meulebeke kwam brouwer Thys Maenhout van de gelijknamige brouwerij de bierliefhebbers in Brugge verwennen
Hij had een primeurke bij. Ferre een biertje van maar liefst 10%
Twee ernstige bierproevers : Joris en Thierry
Genieten op het festival
Reeds mijn glaasje, nu nog het bier!
Twee vriendelijke WC dames mogen ook eens in de picture!
Ex hobbybrouwer (wie zijn naam mij momenteel ontsnapt) uit Noord Frankrijk met zijn charmante echtgenote
Journalist Ariël Meeusen (Zeeuwse krant - column HOPnieuws) en auteur Erik Verdonck genieten van al het lekkers
Geen plaats meer! dan maar op de grond zitten en proeven!
Tuurlijk stonden ook charmante dames achter de standen!!!
De echtgenote van Dirk Vandamme bij het Anker.
Miek Van Melkebeke Brouwerij De Rijck
Gina bij brouwerij Bavik
Cindy bij brouwerij Bockor
Christine bij bierfirma Het Alternatief
Meer moet dat niet zijn voor deze Engelse Lady
Ook Luc Vermeersch van brouwerij De Leite zorgde voor een primeur. Hier in gesprek met bierkenner Daniele Hops Feiffer uit Venetië.
Zijn lekkere Tripel Kriek Cuvée Soeur'ise kende veel bijval
Verliefd op bier of op elkander?
Ook brouwerij Dilewyns was aanwezig met de altijd lachende Claire en haar vriend Kristof Bastiaens
Elk jaar kom ik die knappe dame tegen en elk jaar laat ze zich spontaan fotograferen!
Niet alleen boven in de Rodenbach & Pickeryzaal was er iets te
beleven.
Ook in de Garemijnzaal was er veel te doen. Naast kookdemo's waren er ook BAB babbels o.l.v. Johan De Caluwé. Hier in gesprek met Sofie Vanrafelghem.
Elke bezoeker kon een alcoholtest laten uitvoeren aan de BOB stand
Zoals altijd sluit ik mijn fotoreportage af met een mooie dame die wil
poseren
voor mijn digitaal fototoestel.
Ditmaal een sympathieke uitheemse schone. Na het nemen van de foto fluisterde ze in acht verschillende talen iets
in mijn oor Ik antwoordde zo goed al ik
kon het woordje OK in acht talen Ze knipoogde acht maal en met een geheimzinnige of gelukzalige glimlach verdween ze in de menigte.
Tony wist nog te
vertellen op hun website dat BAB jaarlijks diverse goede doelen steunt. Dit
jaar zijn er vier!
1. Bij Poverello
Brugge krijgen mensen die het wat moeilijker hebben dag in dag uit de eindjes aan
mekaar te knopen, van BAB een heerlijke maaltijd aangeboden.
2. De Varens
is een school voor Bijzonder Onderwijs. In de oude vissersschool van Heist
hebben zij onderdak gevonden voor het Centrum Autisme West-Vlaanderen.
Leerlingen worden er individueel begeleid met aangepaste accomodatie en BAB
draagt bij tot de buitenschoolse week met o.a. bioscoopbezoek,
billenkarrentocht en als afsluiter een barbeque.
3. Aan MPI Spermalie,
school voor slechtzienden en autistische kinderen, schenkt BAB tandems om de
wijde wereld in te trekken onder begeleiding van hun leerkrachten.
4. BAB vzw steunt ook Foton
Familiezorg, een vereniging die zich inzet voor mensen met
dementie. Zij zorgen voor thuisbegeleiding, informatiemomenten en
ontmoetingsgroepen voor families en mantelzorgers.
Met dank aan Tony
Dauwens en BAB
Via de oude straten van het mooie Brugge begeef ik mij naar het station
6de Brugs Bierfestival - 2013 : Deel 1- De Officiële opening
6de Brugs Bierfestival - 2013
Het bierfestival neemt elk jaar plaats in het belfort van Brugge, of de Halletoren, op de Grote Markt van Brugge
Dat belfort is sinds 4 december 1999 opgenomen in de werelderfgoedlijst van
UNESCO.
De hallen onder de toren
hadden een commerciële functie. Ze bestonden uit verschillende zalen waar
telkens andere ambachtsproducten met stadskeur verhandeld werden.
Deel 1 : De Officiële opening
Dank
zij mijn bereidwillige dochter en schoonzoon die
mij van huis naar het station van Kortrijk voerden en s avonds mij weer kwamen
oppikken kon ik mijn smaakpapillen een dagje plezier gunnen op het zesde Brugs
Bierfestival. Het
is toch geruststellend om te weten dat ge dan meer of een biertje mag poggen. Met
poggen bedoel ik : Proeven, Ontdekken en
genieten). De nieuwigheden allemaal proeven was onbegonnen werk. Het aanbod van de nieuwe
biertjes was weer gigantisch?
En
net zoals elk jaar heb ik er een paar vergeten die ik zeker wilde proeven.
Zelfs een paar nieuwe bierstanden zijn door de drukte me dit jaar ontglipt.
Waarvoor
mijn verontschuldigingen.
BAB voorzitter Marc Vandepitte
Het
was BAB voorzitter Marc Vandepitte die zoals elk jaar
de genodigden en de gastsprekers verwelkomde.
Hij was bijzonder trots om de zesde editie van het Festival voor te
stellen.
Ook de grote belangstelling van de brouwers en bierfirmas (een 70-tal) en de
vele bieren (350) waaronder een 50-tal nieuwe maakten van hem een gelukkig man.
vlnr : Mieke Hoste, Sven Gatz, Jean-Marie Bogaert en Bart
Naeyaert
De Gastsprekers
Mieke Hoste schepen van schepen van leefmilieu, dierenwelzijn, sociaal-culturele verenigingen, toeristische organisaties en Zeebrugge-bad
Gedeputeerde West-Vlaanderen Bart Naeyaert
Sven Gatz Directeur
Belgische Brouwers
Weerom veel belangstelling.
Onder de genodigden, kersverse Burgemeester van Brugge Renaat Landuyt.
De
Genodigden werden ontvangen met 'BAB 401' het huisbiertje van het
Brugs Bierfestival. Een smaakvol biertje van hoge gisting.
Via een rondleiding
door de Rodenbach & Pickeryzaal waar de
brouwerijstanden waren opgesteld (zie deel 2) belanden we beneden in de
Jan Garemijnzaal aan de stand van de Trappisten
(een beetje de trots van het BAB bierfestival)
Want hier kon je alle Belgische trappistenbieren proeven.
Ook de Westvletren 12!
Vloeibaar goud!
Burgemeester Renaat Landuyt liet meteen er eentje uitschenken!
In dezelfde zaal was er ook het kooktheater. gedurende de twee dagen werden er demonstraties gehouden van gerechten klaar gemaakt of begeleid met bier. De organisatie was in de handen van Mariola Farina van Gastro Vita.
Ook leeftijdsgenoot en legendarische reus Jules van de vzw 't Hamerken zag dat het weer een groots festival zou worden. Hij deed vroeger zijn intrede als de moderne 'Bacchus' hij zorgde vroeger als attractie voor brouwerij 't Hamerken. Bij het voorbijgaan heeft hij wel graag dat u hem begroet!
De plechtige opening
van het 6de BAB bierfestival
Met o.a. een fiere BAB voorzitter Marc Vandepitte , Sven Gatz Directeur Belgische
Brouwers, Schepen Annick Lambrecht,
Burgemeester Renaat Landuyt, Gedeputeerde WVl Bart Naeyaert, gewezenSchepen Jean-Marie Bogaert en schepen Hilde Decleer. Ditmaal geen lintje doorknippen maar met enkele flessen heuse Malheur Brut bieren à la méthode originale werd het festival figuurlijk en letterlijk in gang gespoten!
Het
jaarlijks moment waar iedereen naar uitkijkt!
Met luide en krachtige stem roept voorzitter Marc
het zesde Brugs Bierfestival voor geopend.
Smaakpapillen verwennen op de Horeca VAK dagen 2013 in Waregem - Gulden Draak 9000 Quadruple - Kwaremont van ’t vat - St. Bernardus Tripel - Straffe Hendrik Quadrupel
Horeca VAK dagen 2013 - Waregem
Met het nu komende 6de Brugs Bierfestival (2en 3 februari) in het verschiet gaat het bierseizoen 2013 echt van start. Geroen en ik konden zo lang niet wachten en zijn verleden week naar de Horeca VAK dagen 2013in Waregem getrokken om onze smaakpapillen wat te laten wennen!
Op deze kleine maar gezellige horecabeurs waren slechts zes bierstanden aanwezig.Niet veel, maar toch vier waar hun bieren onze harten konden veroveren. We proefden er enkele klassiekers. Klassiekers die nog altijd het degusteren waard zijn en waar we als Belgen terecht fier op mogen zijn.
Stand 318 : Brouwerij Van Steenberge
Gulden Draak 9000 Quadruple 10,5%Alc.Vol. Brouwerij Van Steenberge Ertvelde
Koperkleurig bier met lichtbeige schuimkraag
De neus bied ons een zoete geur van karamel
De smaak is zoet Gekarameliseerde bruine suiker Moutige en overrijpe fruitige toetsen (pruimpjes) Prettige alcoholwarmte die toch redelijk gemaskeerd is. Flitsen van Mandarin Napoleon Warme fruitige afdronk. Volle body. Een lekker degustatie bier die gerust een jaartje langer in de kelder mag staan.
Stand 207 : Brouwerij Bavik
Kwaremont van t vat -7,0% Alc.Vol. BrouwerijBavik Bavikhove
Goudblond helder bier met dikke romige schuimkraag
Zoet aroma Moutige en licht kruidige neus
De aanzet is zoet Toetsjes van appels Prikje citrus Gistig In de achtergrond een heel klein beetje bitterheid De afdronk is licht kruidig en bitter Een perfect gebrouwen klassiekertje maar het mocht voor ons ietsje meer power gehad hebben. Maar voor de vele koersliefhebbers een topper!
Stand 123 : AB-InBev
Stand 405 : Brouwerij Sint Bernardus
St. Bernardus Tripel 8,0% Alc.Vol. BrouwerijSt. Bernardus Watou
Helder goudblond bier met witte dikke schuimkraag.
De neus is moutig Met toetsen van vers brood. Ook fruitige prikkels van banaan.
Kruidige aanzet Licht zoetig Gistig Met een opkomende lichte bitterheid. die het zoete even opzij duwt. De kruidigheid (Koriander) blijft zich verder handhaven. Kruidige licht bittere afdronk Een mooie tripel
Stand 405 : Kabost - Verdeler Salitos bier - België
Stand 120 : Brouwerij De Halve Maan
Straffe Hendrik Quadrupel 11% Alc.Vol. BrouwerijDe Halve Maan- Brugge
Donkerbruin bier met een gebroken witte schuimkraag
De neus is fruitig Sinaas afwisselend met Donker fruit
Der smaak is zoetmoutig Donker vruchten Overrijp fruit (bananen) Warme alcohol Zoete espresso Stevige body met af en toe een lichte bitterheid die de smaak kortstondig wijzigt Romige afdronk. Aangenaam degustatiebier
Kleveretien - Hobbybrouwerij Het Nest - Turnhout - gebrouwen bij De Scheldebrouwerij - Meer
Kleveretien
sepia
herinneringen aan vervlogen tijden
kaarten
klavertje vier (tien ?)
zwart en straf (oei, dacht dat de Sint al weg was met zijn Pieten)
zwart/wit (bier/sneeuw)
nog even en dan komt de dooi
byebye winterellende en winterpracht
hallo zwarte parel
Caro 24 januari 2013
Na Schuppenboer en Hertenheer is Kleveretien
het derde bier dat ik van hobbybrouwerij Het Nest uit Turnhout op deze
bierblog bespreekt.
Ook dit bier werd gecreëerd in hun kleine brouwinstallatie.
Om het uiteindelijk grootschaliger te laten brouwen bij De Scheldebrouwerij.
Evenals de andere biernamen werd ook deze naam gekozen enerzijds als verwijzing naar Turnhout, de thuisbasis
van brouwerij Het Nest maar Turnhout is ook de stad van de speelkaarten.
. De naam is het dialect voor klaveren tien. Die staat dan ook afgebeeld
op het etiket.
Anderzijds verwijst het cijfer 10 ook naar het alcoholpercentage van het bier
en naar het tienjarig bestaan van de Orde van de zatte mus. Dit is een club
van vrienden-bierproevers die sinds 2000 samenkomen om speciaalbieren te
proeven en waaruit later brouwerij Het Nest is ontstaan.
Zoals u in een vorige reportage kon lezen ben ik geen voorstander van verouderde
bieren. Maar dit bier is gewild verouderd
en dit smaakt u (in positieve zin).
Het knipje die de houdbaarheidsdatum aanduid stond tussen 2012 en 2013.
Bart Cuypers een van de brouwers liet mij weten dat het bier al minstens twee jaar oud is. Het is nog een
flesje van het allereerste brouwsel.
(gelanceerd op 23 oktober 2010)
Kleveretien - 10% Alc.Vol.
Donkerbruin tot zwart bier met een romige beige
schuimkraag.
Bij het openen van het flesje komt er
een zwoel en zoet aroma vrij van donker fruit
Rozijntjes en oude port.
De eerste slok laat ons verassen door de
alcoholwarmte
Lekker hartstochtelijk
zoet
Moutig (Karamel)
Ook hier smaken van donker fruit
Chocolade
omringd door bittere toetsen
Kruidig
Een tikkeltje zoethout (niet overdreven)
Ook een vleugje kaneel
Zoete afdronk
Het bier heeft de veroudering van twee jaar oud goed doorstaan.
Bewaard in goede omstandigheden kan het bier gerust nog twee jaar bewaren.
Een winterbier met heel veel warmte!
Kan met gemak een kersenpitkussentje vervangen J
Die nachthadden de sneeuwvlokken zich laag bij laag
horizontaal opgestapeld.
Een 15 cm diksneeuwtapijt was s
morgens het witte resultaat.
Om geen gas-boete te
moeten betalen en de postbode een perfecte doorgang te verlenen heb ik als zoals
elke goede burger mijn oprit sneeuwvrij gemaakt. Naar het schijnt zou dit
werkje in feite verplichte arbeid zijn en daarmee in strijd zijn met het
internationaal recht.
Om nog meer aflaten
te verdienen heb ik mij zelfs opgeofferd om ook de besneeuwde opritten van twee
oudere buren ijsvrij te maken!
11u00
in de ochtend.
Tijd dus voor een opkikkertje
Ik kon kiezen tussen decomplexe smaak
met een rijk gevarieerd smakenpalet van een Senseo koffiepad of mezelf scherp
zetten voor de heerlijke smaak van een Cup-a-Soup. Nee, als fervent bierfanaat koos
ik ondanks de koude toch voor een streekbiertje.
En wat voor eentje! Een bier met de toepasselijke naam voor deze tijd,
Winter 13 van Brouwerij Hof ten Dormaal uit Tildonk.
De
eerste slok is lekker moutig
Een elegante bitterheid verwend
mijn smaakpapillen.
Hoppige toetsen komen nu en dan boven piepen
De hopbitterheid laat niet los en speelt een
lekkere hoofdrol in dit biertje.
Soms toetsjes van noten? Het biertje heeft toch iets aards en grassig Droge
bittere afdronk
I
love it!!
NB:
De gebruikte hoppen Magnum en Cascade zijn van eigen teelt.
Het gebeurt weleens dat we onder de pannen van de Eutropius Proefzolder bieren proeven waar de houdbaarheidsdatum al flink is overschreden. Vergeten bieren of flessen bewust achtergehouden om aan te tonen dat bier evengoed bewaard kan worden dan de elite druivendrank die ze wijn noemen.
Eerlijk!
Ik hou meer van vers bier.
Max 2 jaar oud is voor mij de limiet.
Oxidatiesmaken zijn niet aan mij besteed.
Regal Christmas (8%Alc.Vol) een Kerstbiertje rond de twintig jaar oud. van Brasserie Du Bocq uit Purnode. Bij het uitschenken was er nog een prachtige schuimkraag op het bier. Het aroma was muffig en rook naar nat karton. Het bier had een verouderde portosmaak die nog best te degusteren viel.
Maar bepaalde verouderde bieren kunnen voor verrassingen zorgen.
Door ouder te worden gaat ook het rijpingsproces langer duren en kan het bier soms een betere (andere) smaak krijgen.
Ook bieren met een complex smaakprofiel kunnen soms door veroudering best aardig uit de hoek komen.
Ik schrijf soms!. Neem van mij aan dat slechts een heel klein deel van de bieren beteren door ouder te worden. Ook bij wijn is amper 10% van de ganse wijnvoorraad goed om een lange tijd bewaard te kunnen worden.
De Podge Belgian Imperial Stout (10,5%) Tweede brouwsel uit 2005 van brouwerij Alvine toen nog Picobrouwerij en gehuisvest in Ingelmunster is zo'n bier dat lang bewaard en een mooie portosmaak achterlaat. Nog een hele mooie schuimkraag bij het uitschenken Zoete zwoele geur. Ook de smaak is zoet. Karamel en wat noten. De alcohol is duidelijk nog aanwezig. De afdronk is zoet en het schuim blijft nog mooi aan het glas kleven. Zeven jaar oud en nog lekker.
Het alcoholpercentage en op welke manier de bieren bewaard worden spelen een belangrijke rol.
Bieren met een alcoholpercentage vanaf 10% hebben meer kans dat ze na lange tijd met heel veel smaak nog kunnen gedegusteerd worden dan bieren met een lage percentage. Een bier met een grote storting aan mout zal later meer smaken voortbrengen dan een bier met een kleine moutdosis. Daarom bewaard bruin bier ook langer dan een blond biertje
Maar toch treed er na enige tijd een smaakverandering op.
Donkere bieren neigen naar porto te smaken en blonde bieren naar Madeira. Hoppige bieren krijgen na lange tijd een kaassmaak.
Lekker? dat hangt van uw persoonlijke smaak af. Met enkele slokken heb ik toch al genoeg.
Een 75cl fles wordt moeilijk om volledig uit te degusteren.
Want de oude smaak kan algauw beginnen te vervelen?
Al zijn er hier en daar toch enkele uitzonderingen!
"Speciale Oerbier Reserva 2006" 13% Alc.Vol van de Dolle Brouwers. Ook hier nog een mooie schuimkraag. Het aroma is vrij zurig (Rodenbach aroma) De smaak is licht zurig met nog kersentoetsen. Ook houttoetsen komen naar boven. Best lekker!
"Stille Nacht 2004" 12% Alc.Vol van de Dolle Brouwers.
Het bier bevat geen schuim meer. Het aroma is muffig verouderd De smaak is zoet, heel zoet smaakt naar een zoete witte port
Westvleteren 12% - 8 jaar oud. Toch nog een kleine schuimkraag. Betekent dat er nog een klein beetje koolzuur aanwezig is. De neus is niet zo fameus meer. Stoffig, oxidatie en een soort leeraroma. De smaak daarentegen is formitastisch!!! Oude portsmaak, rozijntjes stroperig zoet maar verduiveld lekker. Maar toch zou ik dit bier niet langer bewaren dan 3 jaar!
Bieren die heel lang bewaard kunnen worden zijn bieren van spontane (Geuze) en van gemengde gisting (Oud bruin) op voorwaarde dat ze bij de bewaring aan bepaalde eisen voldoen.
Een meer dan 30 jaar oude Geuze van voormalige brouwerij Henri Vandervelden .Nu 'Oud Beersel'.
Muffig aroma
Aardse smaak
Een lichte pompelmoestoets (lees lichtbitter) komt piepen maar wordt overweldigd door de smaak van citroen zacht van smaak met nog wat bitterheid
droge en lichtbittere afdronk
Uitstekend bewaard
Ondanks zijn ouderdom is deze geuze perfect drinkbaar voor kenners en liefhebbers.
Hier Bernard met een fles Hoeksh Winterbier (9,0%) uit 2004 - Brouwerij de Leckere (Nederland)
De zoete smaak is verouderd en voor mij niet meer drinkbaar.
Nee, een vol gestapeld kelder met oude bieren oogt misschien mooi en kan bewondering opwekken bij andere biervrienden maar ik vind het toch jammer van het vele geld die eraan besteed is geweest om dan tot de conclusie komen dat veel bieren het degusteren niet meer waard zijn. Bieren moeten voor mij nog altijd vers gedegusteerd worden. tenzij u die oude smaken verkiest boven het lekker moutige en het frisse hoppige die eigen zijn aan goed gebrouwen verse bieren. Let op! De houdbaarheidsdatum op de fles is enkel een indicatie die de brouwer geeft omtrent de kwaliteitsgarantie. Verouderd bier degusteren is zeker niet slecht voor de gezondheid!
Ik wil langs deze weg
de 700.000 mensen bedanken
die mijn bierblog met een bezoekje vereerden.
Met veel eerbied voor onze Belgische brouwers en hun bieren
zal ik deze fantastische vakmensen en hun lekkere brouwsels
op dezelfde manier via dit blog blijven aanmoedigen
en beschrijven.
Ook gezellige cafeetjes en restaurants waar het leuk
vertoeven is zullen nog altijd de aandacht krijgen
Fotoverslagen van bierevenementen
waar Zythos- en andere verenigingen
hun uiterste best doen om de
o zo belangrijke Belgische Biercultuur
aan de mensen te promoten
zal ik verder op deze blog blijven verslaan.
't Gaverhopke Extra Special - brouwerij 't Gaverhopke - Stasegem
't Gaverhopke Extra Special
Via facebook kwam ik te weten dat brouwster Gudrun Vandoorne van brouwerij t Gaverhopke een nieuw biertje had gecreëerd . Sophie Vanrafelghem, Belgische Bierdame Nr 1 had het nieuwe bier ontdekt toen ze op prospectie was om nieuwe bieren te vinden voor haar voordrachten Vrouwen en bier. Ze had een foto van het nieuwe biertje gepost op FB Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en zaterdag laatsleden was ik om precies 15u00 in de gelagzaal te Stasegem.
Na een bezoekje aan de brouwzaal waar er een Kerstshopping
plaats vond door de Branding (een dienstverlening
centrum voor volwassenen met een beperking uit Heule - Ze stelden gedurende de
Kerstperiode een uitgebreide
assortiment artisanale geschenken aan de stamgasten voor) liet ik mij het
nieuwe biertje uitschenken door Bruno.
t Gaverhopke Extra Special heeft een
alcohol percentage van 10%
Er werd een nieuw bruin bier gecreëerd
Voor de hoofdgisting werd er porto en voor
de nagisting Champagnegist gebruikt.
Het bier heeft gedurende vier maanden
op Bourbon Whiskey vaten gerijpt.
t Gaverhopke Extra Special -10% Alc.Vol.
Donkerbruin biertje met beige
schuimkraag
De neus bied lichte toetsen van Porto
Ook enkele vanille prikkels laten zich
ruiken
De eerste slok is voor mij een verrassing
In plaats van zoet is het bier licht
zurig.
Ik verwachtte mij aan meer karamel en
vanille in de smaak.
Het heeft eerder de smaak van oud bruin
Houttoetsen komen naar boven
Het bier is fruitig
Ook de smaak van donker fruit komt
eventjes piepen.
De alcohol laat zich en nu en dan
opmerken maar is
redelijk goed gemaskeerd.
Het bier heeft een lichtzure droge
afdronk.
Ik had het bier persoonlijk veel langer
laten rijpen op de Bourbon vaten! Maar wie ben ik? Toch een geslaagde poging Mijn schoonzoon is alvast fan!
Een koffie preventief tegen de Alcoholcontroles. De vier andere nieuwigheden (den Twaalf werd volledig her aangepast) heb ik aangekocht en gedegusteerd met de schoonzoon
Op bepaalde maandagen kijken de leden van het Eutropius Bierproefgenootschap al uit naar de volgende dag die komen zal. Enkele genoten zijn dan onhandelbaar, gespannen en worden het liefst met rust gelaten. De reden van deze gedragsveranderingen zijn omdat het de dag daarop proefdinsdag is. De dag waarop het Eutropius Bierproefgenootschap af en toe samenkomt om verschillende bieren te proeven. Het genootschap wijd dan die dag hun volledige vrije tijd en zonder tegenzin op aan de bierwetenschap. Dan worden alle geproefde bieren op een gepaste en vakkundige wijze door de zes genoten op een correcte wijze behandeld. Laten we zeggen dat dit soort aromatherapie goed is voor de terugkerende rust bij sommige leden van het genootschap. Vanaf het uitschenken tot het degusteren van de laatste druppel wordt het gerstenat besproken, beoordeeld en gearchiveerd.
Waarom maar zes genoten? is de vraag die sommigen buitenstaanders stellen. Het antwoord is eenvoudig. Sommige bieren zijn moeilijk te vinden en er is soms slechts één flesje beschikbaar. Ook die van 25cl moeten gedeeld worden door zes. Minder dan elk 4.1666666666666 cl per persoon om te proeven is niet mogelijk. Onze smaakpapillen moeten tenslotte verwend worden!
Hieronder de besproken bieren van de 7de proeverij
Witte 5,1% Alc.Vol. Brewery Ommegang(Moortgat) Coperstown New York USA
Helder blond bier met witte schuimkraag Mooie koolzuurpareling
De neus is fruitig en gistig Toetsen van tarwe Een snuifje vanille
De aanzet is fruitig met een lichte zurigheid Fris biertje mooie body Toetsen van citrus Korte afdronk Een perfect gebrouwen bier
Geen wow gevoel maar een mooie starter van de namiddag
Rare Vos 6,5% Alc.Vol. Brewery Ommegang(Moortgat) Coperstown New York USA
Het bier verwijst naar de naam van een van de typische cafés van Brussel.
Helder amberkleurig biertje met witte schuimkraag
De neus heeft een licht muffig aroma toetsen van mout gist
Ook de aanzet is vrij zoetmoutig Karamel Een mooie bitterheid doet onmiddellijk zijn intrede Bitterheid afkomstig van citroenschil Kruidige toetsen verwennen de smaakpapillen. Het biertje heeft een lichte gloed van alcoholwarmte. Een korte zoet bittere afdronk. Goed gebrouwen bier!
Hennepin 7,7% Alc.Vol. Brewery Ommegang(Moortgat) CoperstownNew York USA
De stijl van dit bier wordt ook Grisetteof boerderijgenoemd enkan de vergelijking met een BelgischeSaison doorstaan.
Goudblond helder bier met witte schuimkraag
Een stevige moutgeur stijgt op bij het uitschenken. muffig en gistig
De aanzet is zoet. Het bier heeft het karakter van Duvel maar is zoeter. Een mooie bitterheid maakt zich meester en brengt evenwicht Het bier is fluweel zacht. Een zoetbittere afdronk. Lekker brouwsel!
Three Philosophers 9,8% Alc.Vol. Brewery Ommegang (Moortgat) Coperstown New York USA
Three Philosophersis een biertje verkrijgbaar in beperkte oplage (limited edition) BrouwerijOmmegang brouwde het bierin een reactie op een beschrijving van een huisbrouwerover zijn droombier.
Donker bier met een licht beige schuimkraag.
De neus ruikt zoete mout. Donker fruit Rozijntjes.
Het begin is zoet. Een lichte zure kersen prikkel laat zich opmerken. Het bier heeft een fruitige body. Toetsen van donker fruit geven een lekkere smaakaan het bier. Het is fluweelachtig en streelt de tong. De afdronk heeft de smaak van porto. Nog van dat !
Met dank Chris Bauweraerts aan Chris Bauweraerts voor het schenken van de Ommegang bieren
De smaak is kruidig Een aparte moeilijk definieerbare bitterheid. Toetsen van tabak? het bier is geparfumeerd. Het bier overweldigde ons door zijn diverse uiteenlopende smaken maar heeft weinig evenwicht Was niet echt ons ding!
De aanzet is lekker hoppig. Fruitig grapefruit zoet mals Aromatisch maar niet overdreven Mooi in balans lichte gloed van warm alcohol. Lekkere bloemige droge afdronk. Smakelijk bier
Na de proeverij was het tijd om te genieten van enkele patés. Op de foto van links naar rechts en boven naar onder. Kippenleverpaté, Hazenpaté, Perenpaté, Boerenpaté, Ouderwetse paté, Calvadospaté, Veenbessenpaté en Paté met Omer.
Niet alleen politici maar ook brouwers gebruiken
eens een Latijnse uitdrukking. Het bier heeft niets met politiek te maken
alhoewel de uitdrukking momenteel gerust kan toegepast worden voor ons
land.. Nee de naam verwijst naar het 33 jaar bestaan van De Gambrinusclub
van België, een ruilkring voor publiciteitsmateriaal van brouwerijen. Het
bier werd gebrouwen door Marc Struyf zelf een verwoed verzamelaar,
Ik
heb het al geschreven op deze bierblog. Marc zijn brouwsels zijn altijd
smaakvol met heel veel karakter en body. Ook met dit bier bewijst hij weer
welk een talentvolle brouwer hij is.
Tempus Fugit - 6,5% Alc.Vol. Brouwerij Den Triest - Kapelle o/d Bos
Goud blond bier met een mooie dikke fijne witte
schuimkraag Het aroma is heerlijk en bied de neus een boeket van
lichte citrus en hoppige prikkels
De smaak is licht
zoet Vooral fruitig door
de gebruikte hop
de Nieuw-Zeelandse Nelson Sauvin hop. De smaak komt echter niet overweldigend
over. Integendeel ze is mals en zacht hoppig. Heel diep kom er een lichte bitterheid naar
boven. Een beetje aards. Een mooie lekkere lichtdroge afdronk. Prachtig bier
Op een van onze vele biertrips belanden Geroen en ik op een dag in De Brouwketel te Lille, een gemeente in de Antwerpse Kempen. Alleen de naam al wekte onze nieuwsgierigheid.
De brouwketel is in handen van de familie Van Loock.
Torsten Van Loock de uitbater is al van de vierde generatie.
De Brouwketel dateert uit 1800 en was toen in de handen van de familie Vloemans.
Vroeger was dit etablissement een echt volksstaminee waar iedereen elkaar kende. Van heinde en verre kwamen de mensen om een babbeltje te slaan en een kaartje te leggen.
Er zou ook nog een voedingswinkeltje in het café aanwezig geweest zijn en zelfs een klein brouwerijtje. Vandaar de naam!
Van buiten ziet De Brouwketel er uit als een gewone herberg met een mooi terras.
In 2002 werd het café door de uitbaters volledig in een nieuw jasje gestoken. De verlichting werd zelf ontworpen, er werd gekozen voor verrassend kleurrijk behangpapier, en zelfs schommels aan de toog!
De zaakvoerders wilden een interieur creëren die je niet vlug aantreft in België.
En zie, het is hen goed gelukt want bij het betreden komt men in een leuke trendy horecazaak!
Bij het binnenkomen vallen de felle kleurenaccenten onmiddellijk in het oog. Eigentijds met oog voor detail!
Vooral de blitse toog vestigt onze aandacht. Door de vele prullaria die er hangt te zweven.
Ook het behangpapier laat zich opmerken!
Een gezellig hoekje met mooie kleurcombinaties die jammer ontsiert is door een banale affiche aan de muur.
Stijlvolle kroonluchters omringd door glazen paarse lichtballen zorgen voor de nodige sfeer
De uitbaters hebben oog voor detail.
Er zijn ook enkele minder opvallende hoeken. Maar daarom niet minder gezellig.
Het is niet mijn gewoonte dat ik de toiletruimte fotografeert. Maar dit is toch opvallend. Het kraantje om de handen te wassen is een kleine tapinstallatie
Geroen at er het huisgemaakt Brouwketel vispannetje.
Ik nam de knapperige dubbele Lilse kippenfilet.
We degusteerden er een Tipsybiertje (8,1% Alc.Vol) gebrouwen bij Brasserie Du Bocq.
Omstreeks 1925 startte August Verlinden een brouwerij in de Latijnse school.
In 1929 nam zijn zoon Jozef het bedrijfje over. Den Tipsy werd een begrip in Gierle en omstreken en maakte Jozef zo populair dat hij er de (bij)naam Den Tipsy aan overhield. Dit bier werd tot 1955 in Gierle gebotteld en nog tot 1970 verdeeld door brouwerij Hermans. Op initiatief van het Gemeentebestuur van Lille werd Den Tipsy in 2007 terug ingevoerd.
Het is een kastanjebruin biertje met aromas van karamel, een beetje geroosterde mout en soms een parfum van pruimpjes Zoet van smaak, karamel licht plakkerig met een beetje alcoholwarmte.
De naam van het bier gaat terug naar het
rijke Haspengouw waar betekenisvolle burgers gedurende duizenden jaren werden
vereerd met indrukwekkende graftomben of tumuli. Die tumuli zijn vandaag nog
steeds opvallend aanwezig in het Landense landschap met onder meer de Borntombe
te Walsbets, de Middelwinde tombe van Neerwinden, de Plattetombe te Waasmont en
uiteraard de Tombe van Pepijn in Landen.
De kracht en het mysterie dat rond deze
tumuli hangt, weerspiegelt zich in het bier dat de Kale Ridders gebrouwen hebben.
De naam is dus niet enkel en alleen een verwijzing naar de streek van herkomst
maar eveneens een verwoording van de kenmerken van dit bier dat volgens aloude
basisrecepten werd gebrouwen zonder kunstmatige toevoegingen.
Zaterdag 17 november
was het eindelijk zover. Vrouwen en bier-dag!
Een 80-tal dames
zouden in brouwerij Alvinne te Moen samen komen om te bewijzen dat ook vrouwen
een biertje lusten en vooral om komaf te maken met het vooroordeel dat vrouwen alleen maar van zoete biertjes houden.
Initiatiefneemster
van dit gebeuren was Sophie Vanrafelghem, een straffe madam die zich als
bierdame meer en meer manifesteert in de mannelijke bierwereld.
Om al in de stemming
te komen plaatste ik in mijn cd houder een CD van de Leuvense Sellah Sue, ook
een straffe jonge dame!. En op de tonen van "This
World reed ik naar het West-Vlaamse Moen
I fear real danger
This world ain't simple
But I'm strong, I know how to get out
And I'll find my way 'cause
'Cause it's love, real simple
And that's how it works .
Doorheen de geschiedenis heeft
de vrouw trouwens
een belangrijke rol gespeeld in het ontstaan en de
ontwikkeling van bier en brouwerijen.
In het oude Mesopotamië mochten alleen de
priesteressen bier brouwen en drinken ter ere van hun godin. Ook in de
middeleeuwen was brouwen een pure vrouwenzaak. Het beleven van bier, de smaken
en de aromas, dat is op en top vrouw!
Bier was een
volksdrank en kwam op de eerste plaats
Het waren de vrouwen die
vroeger thuis het bier brouwden.
Dit was heel normaal. Het was
een taak net als eten koken.
Pas later namen de mannen de
taak over toen ze ondervonden
dat er met brouwen wat te verdienen viel.
Beste lezer, is het u nog nooit opgevallen dat nergens het woord brouwster
weer te vinden is in het brouwerslexicon?
Vrouwen brouwen Eva
Speciaal voor de Vrouwen en bier-dag
werd enkele maanden eerder al in brouwerij Alvinne te Moen een biertje gebrouwen door brouwster Sofie en
vier van haar beste vriendinnen
Sofie Vanrafelghem
Flore Penninck
Lynn Castelein
Lotte Vermeulen,
Saskia Faelens
De brouwinstallatie waarover de vijf brouwsters konden beschikken.
De dames overliepen
alle stappen van het brouwproces.
Van het schroten van
de mout tot het bottelen en etiketteren.
Een bier gebrouwen voor
en door vrouwen dus.
Dat het een typische vrouwelijke naam moest krijgen sprak voor zich.
De dames hebben niet te ver in het alfabet gebladerd want aan de letter E stond de naam al vast.
Er werd gekozen voor EVA. De bedoeling van het
EVA bier was om een blond biertje te brouwen met een stevige hoppetoets.
Niet te hoog in
alcohol, zodat het dorstlessend zou zijn en aangenaam om te degusteren.
Dat ze daarin goed
gelukt zijn bewezen de positieve commentaren op de vrouwen en bier-dag (zie hieronder)
Van het EVA bier werd
er 2000 liter gebrouwen.
Vrouwen en bier-dag
*Officiële opening
door Rosa Merckx
*Culinaire workshops door Chef-Kok Achim Vandenbussche van het Brugse en
gerenommeerde bierrestaurant Den Dyver
*Biercocktails door cocktailmeester
Andy De Mulder.
*Voordracht Vrouwen
in de biergeschiedenis
*Bier en chocolade
door chocolatier Kristof Bastiaens van brouwerij Dilewyns.
Initiatiefneemster Sofie Vanrafelghem verwelkomt
Mevrouw Rosa Merckx (eerste vrouwelijke brouwmeester van België)
die op haar beurt de Vrouwen en bier-dag voor geopend verklaart.
Op de flessen van Liefmans, bruin
bier en kriek, staat een handtekening.
Voor de kenners, het is die van Rosa Merckx.
Ze is de eerste brouwmeesteres van België en, bij uitbreiding, de rest van
de wereld. Madame Rose is een begrip onder brouwers
Alle dames werden verwelkomt met het nieuwe EVA biertje
Chef-Kok Achim Vandenbussche van het Brugse en gerenommeerde bierrestaurant Den Dyver aan het werk.
Met heel veel belangstelling voor het gerecht en de Chef
*
Mosseltjes klaargemaakt met het EVA bier
Zalm bereid met Morpheus Tripel
Mevrouw Rosa Merckx
geflankeerd door Sofie Vanrafelghem en
Mariola Farina (Gastro Vita - Brugge).
Brasserie Authentique is
een microbrouwerij gehuisvest in Blaton (Henegouwen) Brouwer Frédéric Baert
startte de brouwerij in 2004. Bescheiden begon hij met
20 liter. Nu zijn de brouwsels al opgedreven tot 500 liter De bieren worden ter
plaatse gebrouwen en gebotteld volgens de inkomsten. De naam van de brouwerij
verwijst naar het authentieke. Hij wil het vakmanschap
van vroeger respecteren. Frédéric brouwt enkel
met lokale producten.
In de loop van mijn vele
bierjaren heb ik het genoegen gehad om bijna alle Trappistenbrouwerijen van
België te bezoeken. Er ontbrak echter nog
één op mijn lijstje, namelijk Chimay.
En kijk, dit jaar
vierde deze grootste Trappistenbrouwerij van België haar 150-jarig bestaan.
Ter gelegenheid van
die gebeurtenis opende Abbaye de Scourmont (zo wordt officieel de abdij van Chimay
genoemd) eventjes haar deuren.
Een honderdtal
bezoekers konden zich via hun website inschrijven.
Geroen en ik hebben
niet lang getwijfeld om in te gaan op dit uitzonderlijk aanbod. Mijn lijstje was na al die jaren eindelijk compleet!
De Abdij van Scourmont ligt in de terroir van de Oise
De streek bestaat uit gevarieerde landschappen, bossen
met hun vele wandelpaden.
Het zijn authentieke plaatsen voor natuurliefhebbers en wandelaars.
Tijdens de zomer van 1850 vestigt een kleine
groep monniken zich op het wilde hoogland van Scourmont bij Chimay. Rond het
klooster worden een boerderij, een brouwerij en een kaasmakerij gebouwd.
De Abdij van Scourmont stond aan de wieg van
verschillende economische activiteiten, waardoor de regionale ontwikkeling op
gang kwam.
De monniken van de Abdij van Scourmont in Chimay
behoren tot de Orde der Cisterciënzers van de Strikte Observantie, in de
volksmond "Trappisten" genoemd. Deze monniken volgen de Regel van
Benedictus (die teruggaat tot de zesde eeuw) en danken hun naam Cisterciënzers
aan het klooster van Cîteaux dat in de twaalfde eeuw in Bourgogne werd
gesticht.
De Toegangspoort tot de abdij
De inkomhal
De cisterciënzerkloosters zijn gegroepeerd in
twee grote Ordes. Eén Orde wordt geschiedkundig in verband gebracht met de
Abdij Notre-Dame de la Grande Trappe, in Normandië, vandaar de benaming
"Trappisten" zoals we die in de volksmond gebruiken.
De privé vertrekken gezien van uit de binnentuin.
De monniken wijden hun leven aan het eren van
God in gebed en meditatie. Zij leggen de gelofte van het celibaat af en leven
in een kloostergemeenschap, onder de leiding van een Abt. Zij zien af van elk
persoonlijk bezit. Zij leggen zich met hart en ziel toe op hun werk, waarmee ze
zelf bedruipend zijn, en zetten zich daarbij ook in om de allerarmsten te
helpen.
De kapel vanAbbayeNotre Dame deScourmont
Enkele foto's van de binnenkant van de kapel
Jarenlang bewerkten de monniken het veld. Toen modernere tijden aanbraken, breidden zij hun activiteiten uit naar kleine industrieën, vooral naar de voedingsmiddelenindustrie. En zo komt het dat sinds enkele eeuwen deze monniken bier brouwen en kaas maken in de westelijke landen.
Het geordend kerkhof
Een prachtige groene wandeling van de poort tot abdij tot de brouwerij
De abdij en brouwerij zijn, behalve de binnentuin en de kerk,
niet toegankelijk voor het publiek.
Wie toch meer te weten wil komen over de werking van de abdij
en de brouwerij kan terecht in de Auberge de Poteaupré daar niet ver vandaan.
Daar is het nieuwe museum Espace Chimay geopend.
In deze nieuwe
tentoonstellingsruimte kunnen de liefhebbers van het gerstenat meer vernemen
over de abdij, haar bieren en kazen. Het is een didactische en interactieve
museum geworden waar u er kennis kan maken met de geschiedenis en de producten
van Chimay.
Vooraleer we de brouwerij betraden werden we ontvangen in hun nieuw degustatielokaal.
Dit nieuwe
degustatielokaal zou kunnen betekenen
dat in de toekomst de
Trappisten meer hun deuren open zouden zetten voor
brouwerijbezoeken.
Maar zoals gezegd in het begin van de reportage waren een honderdtal gelukkigen bevoorrecht om de brouwerij te bezoeken. Na verzamelen trokken wij met een ervaren gids in de brouwwereld van de Chimay bieren .
Tot onze grote
verbazing werden we via het laboratorium geleid naar de brouwerij.
Waar in vele
brouwerijen het lab volstrekt taboe is voor het grote publiek,
Mochten wij hier zo
maar vrij rondlopen en fotos nemen. Opmerkelijk is de
kleine brouwinstallatie van amper 10 liter
In 1850 werd Abdij
Notre-Dame de Scourmont gesticht door de Trappisten van Westvleteren. Vanaf
1861 waren de voorbereidingen gestart om te mogen en vooral te kunnen
brouwen. Het was pas 12 jaar later dat
alles klaar was om van start te kunnen gaan met het eerste brouwproces.
De eerste brouwsels toonden natuurlijk veel gelijkenis met die van
Westvleteren.
Het bier werd in de brouwerij gebrouwen maar om de rust van de abdij te bewaren gebeurde het bottelen in Baileux iets verderop.
Dat ik Chimay de grootste Trappistenbrouwerij noemt heeft alles met de hoeveelheid
van het brouwen te maken. Liefst 125.000
hectoliter word er gebrouwen op jaarbasis. Ook de export is aan het
groeien. Naast België, Nederland en
Frankrijk verdelen ook de overzeese gebieden al het Trappistenbier.
De indrukwekkende platenfilter
De twee ketels produceren dagelijks elk 250 hectoliter.
De Gistingtanks
Afvulgedeelte voor Tankwagens.
Via deze twee tankwagens wordt het bier vervoerd naar de bottelarij in Baileux iets verderop.
Na de rondleiding werden we in het degustatielokaal
getrakteerd met het nieuwe feest bier
'Spéciale Cent Cinquante'
begeleid door de lekkere Chimaykaas. Ook kreeg iedereen een speciaal degustatieglaasje cadeau
Trappistenbrouwerij Chimay bied normaal drie type bieren aan
In speciale 75 cl flessen werden er
4 brouwsels gemaakt van de Spéciale cent cinquante, dit zijn een 150.000 stuks 75
cl flessen.
Met zijn 10 % is dit momenteel het zwaarste bier in het Chimay gamma.
Hopelijk nog te koop in de betere drankenhandels.
Spéciale Cent Cinquante - 10,0% Alc.Vol.
Goudblond bier met
witte schuimkraag.
De neus is lekker kruidig
De eerste slok is moutig
en iets gistig Ook een fijne kruidigheid
laat zich smaken en verwijst niet meteen naar
de vertrouwde Trappistensmaak. Toetsen van citrus.en
banaan
Ook de aanwezigheid van
koriander laat zich opmerken
Lichte warme alcohol maar verdorie goed gemaskeerd.
De kruidigheid blijft
aanhouden
Weinig bitterheid.
Droge kruidige afdronk.
Een verrassend lekker
Trappistenbier die je met zijn 10% Alc.
liefst in je zetel op
het gemakje met vrienden degusteert.