Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Bierblog
07-05-2014
Restaurant Nüetnigenough - Brussel
Nüetnigenough
Nüetnigenough - Lombardstraat 25 - 1000 Brussel
Wanneer u een bezoekje brengt aan onze hoofdstad en u krijgt een hongertje dan moet u eens doen zoals Geroen en ik, het oergezellig Brussels restaurant ‘Nüetnigenough‘ opzoeken. Dit sfeervolle eethuis is gevestigd in de Lombardstraat 25 en ligt niet zo ver van de Grote Markt.
"Nüetnigenough?" Letterlijk vertaald vat dit woord de ziel van de ‘Brusseleir’ samen, die nooit maar dan ook nooit voldaan is.
Groot is de resto niet wel maar de moeite waard om het te bezoeken. In een charmante omgeving, met een vleugje art nouveau en art déco serveren ze typische Brusselse gerechten waarvan enkele met bier bereid.
De uitzonderlijke bieren van Brouwerij Alvinne en de Brusselse Zennebrouwerij zijn er goed vertegenwoordigd!
Een uitblinker op het schap is het bier 'Niks Meer Nodig' 10% Alc.Vol. Van brouwerij Alvinne (Moen) Het is een Morpheus Dark die vijf maanden werd gerijpt op bourbon vaten Een dessertbier speciaal gebrouwen voor de vijfde verjaardag van het restaurant EBC 190 (Kleur) en 48 EBU (Bitterheid). Een zacht bier met fruitige toetsen en vanilleprikkels Chocolade en een tikkeltje vineus!
De bierkaart blinkt niet uit in aantallen (nochtans meer dan 50 bieren), ze kiezen daarentegen voor pareltjes van ons ‘Belgenland’ en ze werken uitsluitend met brouwers waarvan ze de brouwkunsten bewonderen (ver van zoet, op zoek naar bitter). Industriële bieren zijn bij hen uit den boze.
Liefhebbers van Oude Gueuze worden in dit bruine restaurant verwend. Ze hebben er op het schap de beste Lambics van het Pajottenland. Ze zijn allen aanwezig van zuur tot zuurder.
Geroen en ik werden bediend door Cécile. Een vriendelijke dame die ons op charmante wijze door de bier- en menukaart loodste. Met haar eigen Brussels dialect gaf ze het restaurant nog meer charme en karakter.
Varkenshaasje in Pius X bier en Eekhoorntjesbrood
Nüetnigenough : Klein maar fijn! een eethuis om te koesteren
Persvoorstelling - Merci maman - Brouwerij De Leite (Ruddervoorde)
PERSVOORSTELLING
“Bier met een Ziel, kunst en moeders in oorlog”
Het bedrijf HELBIG waar brouwerij 'De Leie' ondergebracht is.
In brouwerij De Leite in Ruddervoorde werd op 23 april jl het nieuw bier ‘Merci Maman’ voorgesteld:
Vier jonge ondernemers kwamen op het idee om hun afzwaai bij de Jonge Economische Kamer op een zinvolle manier in te vullen. Ze worden 40 in het jaar waarin het begin van WOI wordt herdacht.
Het bier wil dan ook eer betuigen aan een vergeten groep in de Groote Oorlog en de oorlogen van vandaag: moeders en vrouwen. Ze leden vaak ontbering, verloren man of zoon, maar hielden toch een gezin recht. Sommigen werden ondanks hun gezin ook échte helden.
Om de sterke vrouwen van vandaag te steunen gaat 10 procent van de omzet van ‘Merci Maman’ naar het Vrouwencentrum in Istalif (Afghanistan), het project van Barones Jennie Vanlerberghe.
‘Merci Maman’ is een ‘warm blond bier’ van 6 vol % alcohol met een fijn bittere afdronk en een fruitige toets. “We wilden een bier dat zich onderscheidt, maar toch door veel mensen ook vrouwen graag wordt gedronken,” vertelt brouwer Luc Vermeersch die voor het smaakpalet overleg pleegde met biersommelier Sofie Van Rafelgem.
De aanleiding om het bier te brouwen werd gegeven door Ief Vancouillie (Fonitel), Koen De Brauwer (drukkerij Drukta), Kristof Lefevere (SAP consultant) en Francis De Nolf (Roularta Media Group). Deze vier jonge ondernemers bereiken de leeftijdsgrens bij de Jonge Economische Kamer (JCI) Roeselare-Izegem. Bij hun afzwaai wilden ze iets blijvend, iets authentiek achterlaten.
De vele herdenkingen van het begin van WOI deden hen stilstaan bij een groep die vaak over het hoofd wordt gezien: moeders en vrouwen. In de oorlogsjaren leden ze ontbering, verloren man of zoon, maar hielden toch verder een gezin recht. Sommigen waren – ondanks hun gezin in stilte en anonimiteit echte helden. Het legde voor de vier initiatiefnemers van het bier meteen de link naar de rol die hun eigen echtgenotes al die jaren hebben vervuld: hen meestal in stilte en anonimiteit steunen in de uitbouw van hun ondernemerschap.
Brouwer Luc Vermeersch en zijn echtgenote Carine Vandekinderen wilden het eerbetoon nog een stap verder doortrekken en beslisten om 10 procent van de omzet van ‘Merci Maman’ af te staan aan het Vrouwenhuis dat Baronnes Jennie Vanlerberghe met Moeders voor Vrede sinds 2002 uitbouwt in Istalif, een district op 48 km ten noorden van de Afghaanse hoofdstad Kabul.
Het project zet na de laatste gevechten tussen de Taliban en de Noordelijke Alliantie in op de heropbouw van de gezondheidszorg, het onderwijs, de kleinschalige economische productie en de landbouw.
Vooraleer de persconferentie begon werden de genodigden getrakteerd op de bieren van De Leite. Hier met een charmante glimlach uitgeschonken door mede zaakvoerdster Carine Vandekinderen.
Zaakvoerder en brouwer Luc Vermeersch verwelkomde iedereen en gaf meer uitleg over het project. Merci Maman staat voor een verhaal, een belevenis: een bier om te zien, te ruiken, te proeven, te smaken, te voelen... stil verwijzend naar die sterke stille kracht, die force nature, de moeder, daarom : "Merci Maman". Merci Maman is ook een ode aan de Martha Cnockaerts van alle tijden, aan alle sterke vrouwen, alle moeders, aan alle stille krachten. Hij vertelde twee verhalen over Stefanie vanhoof en Martha Cnockaerts twee sterke vrouwen in de oorlog.
Francis De Nolf (roularta) vertelde de reden waarom ze aan het project begonnen zijn. De Jonge Economische Kamer Roeselare–Izegem heeft als ontwikkelingsbeweging de doelstelling en dus ook de traditie niet om goede doelen te steunen.
De vier afscheidnemende JCI-leden wilden met de hulp van een brouwer een uitzondering maken. Brouwerij De Leite met brouwer-ondernemer Luc Vermeersch was bereid mee te stappen in dit authentieke verhaal. Tien procent van de omzet van ‘Merci Maman’ staat Brouwerij De Leite af aan het project in Istalif “Omdat de rode draad er is. Omdat we op een onschuldig moment, zoals bij het proeven van een bier, stil willen staan bij de miserie, maar ook bij de kracht om door te zetten, het geloof in de kracht van de hoop, om te overleven in de Eerste Wereldoorlog, in Afghanistan, in alle oorlogen. Voor de stille, sterke kracht van vrouwen in onmogelijke tijden.”
Het etiket
Kunstenaar Robin Vermeersch Merci Maman kreeg een etiket bezet met rode papavers o ver een zwart-wit foto van een sterke vrouw, een moeder. Het werd ontworpen door kunstenaar Robin Vermeersch en werd gedrukt door Drukkerij Drukta in Kortrijk.
Barones Jennie Vanlerberghe die Moeders voor Vrede sinds 2002 uitbouwt in Istalif, een district op 48 km ten noorden van de Afghaanse hoofdstad Kabul. was emotioneel van het project en bedankte de initiatiefnemers.
Istalif
“Het verhaal van het ontstaan en de geschiedenis van het Vrouwencentrum in Istalif
en van de vrouwen die erbij betrokken zijn, is een verhaal van moed. Het is een
boeiend en ongelooflijk verhaal met veel ingehouden woede, waarin soms ongeloof
en nu en dan een hartelijke lach door klinkt. ”
(Jennie Vanlerberghe, Lach niet Khanoem)
vlnr : Francis De Nolf (roularta) Ief Vancouillie (Fonitel), Barones Jennie Vanlerberghe, Brouwer Luc Vermeersch en zijn echtgenote Carine Vandekinderen, Kristof Lefevere (SAP consultant) en Koen De Brauwer (drukkerij Drukta).
Na de persconferentie werd het bier geproefd en als hongerstiller
werd een lekkere paella opgediend
Het bier
Het moest een vrouwvriendelijk bier worden. Vrouwen drinken wel degelijk graag bier, want bier is kunst, is beleven. Bij het bedenken van zijn proefbrouwsels en de ingrediënten heeft de brouwer dan ook overlegd met Sofie Van Rafelghem. Een jonge vrouw die gepassioneerd bezig is met bier, zowel als journaliste, docente, biersommelier en hobbybrouwer. Zij is gedreven in de weer om de kloof tussen vrouwen en bier zoveel mogelijk te verkleinen. Zie ook
Zij vond zijn keuzes van grondstoffen goed. “Vrouwen hebben ook problemen met de ‘grote vazen’ waarin het bier geschonken wordt. Daarom willen wij zelf het bier zoveel mogelijk aanbieden in onze kleinere glaasjes.”
Merci Maman 6% Alc.Vol.
Na de kunstzinnige ludieke bieren, was het nu dus tijd voor een kunstzinnig beklijvend bier. Het bier tekent voor 6 Vol %alcohol, en is ‘warm in dronk’. De brouwer noemt het ‘warm blond’. Er is bewust niet gegoocheld met een hoge bitterheid. Door een fijne keuze van aromahoppen is gezorgd voor een fijne bittere afdronk met een fruitige toets. “Wij wilden een bier dat zich onderscheidt, maar toch door veel mensen graag gedronken wordt”.
Koperkleurig bier met romige witte schuimkraag
Een zoete moutaroma Floraal met licht kruidige prikkels
De eerste slok is moutig (Gebruik van vier mouten) Mals en romig. Ook een fruitige florale toets Langzamerhand komt er een aangename hopbitterheid naar boven. Bewust niet te veel. Meer aromahop gebruikt (Hoppebellen) Gedryhopt met twee hopsoorten De afdronk is droog en bitter Het bier is een zachte harmonie tussen zoet en bitter.
De Hippe Hoppers (Hugo Gevaert, Mario Vermeersch, Kurt Persyn en Franky Van Brabandt ) werden in 2012 uitgeroepen tot de beste hobbybrouwers van België. De jury vond hun blonde Bryggja ‘Het beste Hobby bier!
In 2013 behaalden ze met hetzelfde bier de zilveren medaille op het Belgian Beer Awards Digitaal Festival. Hun vroegere naam ‘Hippe Hoppers’ hebben ze nu ingeruild voor Bryggja. Bryggja is oud Noors voor aanlegsteiger en dat zou v olgens geschiedkundige bronnen de oorspronkelijke naam van Brugge zijn. Inmiddels hebben ze een tweede bier gecreëerd. Amuse Bryggia. Ook een licht alcoholisch bier maar kruidiger van smaak. Dit bier wordt bij gebrek aan een voorlopige eigen brouwerij gebrouwen bij De Graal in Brakel.
Het aroma is aangenaam fruitig Toetsen van citrus. Kruidige prikjes
Ook de eerste slok is fruitig (Perzikken) Hoppige toetsen op de achtergrond. Kruidige prikkels komen stilaan naar boven Ik dacht tijm (maar volgens mede zaakvoerder Bryggia Franky Van Brabandt werd er geen tijm gebruikt) De hopbitterheid (Belgische hop) zorgt voor voldoende evenwicht. Droge fruitige afdronk. Meer hopbody zou het bier nog meer in de hoogte geduwd hebben. Maar toch een aangenaam te degusteren bier.
Op vrijdag 04 april 2014 werd de tentoonstelling '24 Belgen/24 Bieren' in het Hopmuseum in Poperinge geopend. De in Poperinge geboren fotograaf Koen Bauters en auteur Christophe De Schauvre hadden het idee opgevat om 24 bekende Belgen te koppelen aan 24 Belgische bieren. Wetend dat er ongeveer een 1500 biernamen bestaan was het voor het duo een hele opdracht om er 24 bekende Belgen aan te koppelen. Het resultaat is verrassend en het is aan de bezoeker van de tentoonstelling om uit te zoeken welk bier gelinkt wordt aan de prachtige 24 foto’s. De naam kan een link bevatten naar de naam van het bier. Ook de naam van de woonplaats kan genoeg zijn om tot een pairing te komen maar ook de karaktertrekken van de bekende Belg kan tot een overeenkomst leiden. De 24 foto’s zijn van heel hoog niveau en doen me soms denken aan de fotografie van Filip Naudts. Koen Bauters wist de bekende Belgen zo ver te krijgen dat ze eventjes hun fierheid op zij plaatsten om een zo goed mogelijke sfeervolle foto te bekomen met een knipoog naar het bijhorende bier. Het cijfer 24 staat symbool voor een krat bier.
In het zo pas geschonken Interieur (toog, kast en stoelen van de vroegere brouwerij Bartier) heette Conservator Sofie Adriaen in naam van het Hopmuseum iedereen welkom.
Auteur Christophe De Schauvre (links) en de in Poperinge geboren fotograaf Koen Bauters zochten 24 BV's op en linkten er 24 Belgische bieren bij. Tijdens hun toespraak haalden ze enkele anekdoten op De heren maakten van het gebeuren een mooi boek dat je in het Hopmuseum kunt verkrijgen.
Schepen voor toerisme Jurgen Vanlerberghe was vol lof over de tentoonstelling en het Hopmuseum. Niets voor niets is Poperinge de hoofdstad van het goede leven. Hij had het over de komende evenementen in het teken van het bier en verwelkomde ook Vrouwen en bier dame Sofie Vanrafelghem
Burgemeester Christof Dejaegher mocht de 24 verschillende bieren openen!
Koen Bauters en Auteur Christophe De Schauvre met hun boek
Actrice Gilda De Bal (Overal waar bier vloeit, ben ik BOB) gelinkt aan Blanche des neiges (Brouwerij Huyghe)
Silvy De Bie en Kobe Desramaults. Het bier dat aan hen gelnkt is vind je in het kastje onderaan de foto! Daarvoor moet je een bezoek brengen aan de tentoonstelling!
Dany De Smet en Marleen (Bierfirma Slaapmutske). Hun Slaapmutske werd gelinkt aan Veronique Leysen.
Gudrun en Bruno (Brouwerij 't Gaverhopke) Hun Koerseklakske werd gelinkt aan Marc Coucke
Het EVA bier van Sofie Vanrafelghem werd gelinkt aan de bloedmooie Eva Daeleman.
Handtekensessie door de eigenaars van de bieren!
Wie benieuwd is naar de andere BV's kan de tentoonstelling nog tot 30 september bezoeken in het Hopmuseum. Af en toe komt ook een van de bekende Vlamingen langs voor een gezellige avond. In het museum is ook een fotoboek te koop over het project met prachtige en soms grappige teksten van auteur Christophe De Schauvre (Heusden-Zolder). Hij peilt naar het goede leven van de 24 bekende Belgen. Niets voor niets is Poperinge de hoofdstad van het goede leven Een boek om te koesteren.
24Belgen/24bieren nog tot 30 september in het HOPmuseum
Brouwerij Kazematten is de nieuwe stadsbrouwerij van Ieper
De zoektocht om Ieper terug zijn eigen stadsbrouwerij te bezorgen, leidde dankzij het Ieperse stadsbestuur tot deze unieke en historische plaats. De kazematten aan het Houten Paard werden gebouwd rond 1680 naar plannen van Vauban, de grote vesting ingenieur van Lodewijk XIV. Ze maken deel uit van de vestingen die Ieper omwallen. Gedurende de eeuwen werden deze souterrains gebruikt als opslagplaats voor munitie & legermaterieel en als slaap- en schuilplaats voor de troepen die Ieper tijdens de vele belegeringen hebben verdedigd. Zo richtten de Britse troepen tijdens WOI de kazematten in als ‘mess’ voor de officiers. Ook hun commandopost, rustplaats en veldhospitaal werden in ‘Hotel de Remparts’, zoals de kazematten ironisch werden genoemd, ondergebracht. Ook de Britse soldatenkrant The Wipers Times werd er gedrukt, maar daarover later meer. En nu is er dus een stadsbrouwerij op deze unieke locatie.
De gelagzaal. Een lange toog rechts en op het einde een proeflokaal. Dit om de bezoekers te kunnen ontvangen Links wanden met enkele oorlogstaferelen.
Het project begon toen Sint-Bernardus op zoek ging naar een locatie voor het Grottenbier. Na een hint van Rudi Ghequire, brouwmeester bij Rodenbach, werden de zinnen gezet op de kazematten in Ieper. Ook het stadsbestuur was voor het idee gewonnen, en zo werd in samenspraak met erfgoedcel en de dienst volksgezondheid begonnen aan de bouw van de brouwerij. Die zal beheerd worden door de dochter van Depypere en de zoon van Ghequire. "Een huwelijk... uit liefde voor het bier", aldus dochter Julie Depypere
vlnr : Hans Depypere, Julie Depypere, Maarten Ghequire en Rudi Ghequire
Julie Depypere en Maarten Ghequire
JULIE DEPYPERE
Julie werd geboren in Newport Beach (CA, USA) in 1982. Ze woont samen met Pierre Sagaert en hun drie kindjes. Na haar opleiding Handelswetenschappen in Brussel vervolledigde ze haar studies met een Revisoraat aan de KU Leuven. Na enkele jaren als bedrijfsrevisor bij PWC volgde er 2 jaar Compo als controller. Daarna verhuisde ze naar IVC om hoofd van de boekhouding te worden.
Julie is de dochter van Hans Depypere, zaakvoerder van Brouwerij St. Bernardus uit Watou, en zo werd er aan haar mouw getrokken om de familiebrouwerij te vervoegen en hoofd van de administratie te worden.
Samen met haar broer Timothy en zus Helen is ze van begin af aan nauw betrokken geweest bij de opstart van Brouwerij Kazematten in Ieper. Ze is er verantwoordelijk voor de administratieve en boekhoudkundige aspecten van de brouwerij.
MAARTEN GHEQUIRE
Maarten (°1986) woont in Leuven, waar hij in 2009 afstudeerde als bio-ingenieur. Hij volgde een cursus bierbrouwen en maakte zijn masterthesis aan het Centrum voor Mouterij en Brouwerij. In 2013 beëindigde hij zijn doctoraatsstudie aan het Centrum voor Microbiële en Plantengenetica aan de KU Leuven, waar hij momenteel nog steeds actief is als postdoctoraal onderzoeker.
Maarten is ook de zoon van Rudi Ghequire van Brouwerij Rodenbach, waar hij overigens meermaals een vakantiejob deed. De passie voor het bier is hem dus met de paplepel ingegeven.
Maarten is in Brouwerij Kazematten verantwoordelijk voor het brouw-technische aspect en hielp mee de brouwerij op poten zetten.
Rudi Ghequire Manager van Brouwerij Rodenbach geef uitleg over de nieuwe brouwerij.
Brouwer Koen Hugelier
Brouwer KOEN HUGELIER
Koen Hugelier (°1976) woont met zijn vrouw Ilse en 2 kindjes in Kortrijk. Hij genoot een dubbele opleiding als medisch en farmaceutisch laborant aan de Hogeschool Gent en Hogeschool West-Vlaanderen en werkte een 10-tal jaar in laboratoria van de UGent. In 2006 ruilde Koen het laboratoriumwerk in om zijn toenmalig bijberoep als entertainer uit te bouwen. Hij kreeg de bier-microbe te pakken via de cursus Zythologie in Syntra West Kortrijk, en al gauw werd Koen een gepassioneerd bierliefhebber en hobbybrouwer.
Koen is momenteel docent drankenkennis en foodpairing aan Syntra West en Syntra Midden-Vlaanderen.
Koen werd in september 2013 de brouwer van Brouwerij Kazematten. Daarnaast zal zijn ervaring als entertainer en creatieve duizendpoot zeker van pas komen om de bezoekers rond te leiden en hen wegwijs te maken in de brouwerij.
Op die locatie zullen twee bieren gebrouwen worden: de Grotten Santé, dat de opvolger moet worden van het Grottenbier, en de Wipers Times. Met de naam van dat laatste bier wordt verwezen naar het feit dat de kazematten in de Eerste Wereldoorlog nog gebruikt werden door het Britse leger om het satirische krantje Wipers Times te drukken. "We wilden die link behouden, zonder daarmee in te spelen op de Groote Herdenking", aldus salesmanager Marco Passarella.
WIPERS TIMES (6,2% Alc.Vol).
Wipers Times 14 is het eerste bier van de nieuwe Ieperse Stadsbrouwerij. Het is een blond speciaal bier van hoge gisting, gebrouwen met 4 granen, uitsluitend gehopt met streekeigen hop en afgewerkt met 4 kruiden. De naam van het bier is een verwijzing naar de ‘trench gazette’ die door de Britse soldaten werd geschreven tijdens de Eerste Wereldoorlog. De krant werd gedrukt in de kazematten op een oude drukpers die de officieren redden uit de ruïnes van Ieper. Het krantje was een uitzonderlijke mix van grapjes, zwarte humor, sarcasme en poëzie en werd een instant succes onder de Britse soldaten die hun land dienden in de loopgraven. De naam en faam van The Wipers Times groeide met de jaren en behoort vandaag tot het Brits literair erfgoed. Omdat de Engelsen de naam Ypres moeilijk konden uitspreken verbasterden ze dit tot Wipers en zo is de naam van de krant ontstaan.
Eén van de kruiden die gebruikt wordt om het bier op smaak te brengen, is het zaad van de geneeskrachtige Maria distel, ook wel Blessed Thistle genoemd. Deze distel vind je ook terug op de voorpagina van de krant en op het label van het bier.
GROTTEN SANTÉ (6,5% Alc.Vol.)
Naast de productie van de Wipers Times is Brouwerij Kazematten ook de nieuwe vaste ankerplaats geworden voor het unieke Belgische ‘Grottenbier’. Het Grottenbier werd gecreëerd door één van de grootste Belgische brouwers, Pierre Celis. De bedoeling van het Grottenbier is om op zoek te gaan naar wat constante lage temperaturen, zoals in een grot, doen met de smaakevolutie van een bier. In 2002 verkocht Pierre het bier (naam en recept) aan brouwerij St. Bernardus, die het de laatste tien jaar (een beetje) heeft gecommercialiseerd. Toen de kazematten aan het Houten Paard in de picture kwamen, zag men bij St. Bernardus onmiddellijk een mogelijke nieuwe thuisbasis voor het Grottenbier. De droom van Pierre wordt werkelijkheid. Maar ook de samenwerking met de mergelgrotten van Kanne en Valkenburg blijft in de toekomst verzekerd. In deze mergelgrotten kun je als bezoeker zelf ervaren wat de lage temperatuur met het rijpingsproces van de Grotten Santé doet. Net zoals men er de laatste 10 jaar het Grottenbier liet rijpen, zullen we dit in de toekomst met Grotten Santé en zijn broers en zussen (zie hieronder) ook doen.
Brouwerij Kazematten is dan ook heel erg trots het Grottenbier te mogen brouwen. Bij de verhuis van het Grottenbier naar Brouwerij Kazematten krijgt het bier ook een facelift en bijhorende ‘lichte’ naamswijziging. Het oorspronkelijke bruine Grottenbier krijgt vanaf vandaag de naam Grotten Santé. Het wordt evenwel gebrouwen volgens hetzelfde recept. Grotten Santé is een kruidig bier van 6,5% alc. vol., met kleine hoeveelheden ‘exotische’ kruiden die een lichte droogheid creëren. Het bier is kastanjebruin van kleur.
In de toekomst worden aan dit gamma ook nog Grotten Santater, Grotten Salut, Grotten Tot Later en Grotten Merci toegevoegd.
Grotten santé en Wipers Times 14 broederlijk naast elkaar
Bij de voorstelling van de bieren behoorden natuurlijk ook hapjes!
De proefruimte.
Edwin Ghequire aan het werk
De bieren van Brouwerij Kazematten zullen worden verdeeld met de logistieke ondersteuning van Brouwerij St. Bernardus uit Watou. Samen zal er zo'n 1.500 hectoliter op jaarbasis worden gebrouwen. De verdeling gebeurt via Sint-Bernardus. De brouwerij zal ook bezocht kunnen worden, en later volgt nog de uitbouw van een rijpingskamer en seminarieruimte. (Bron Persmap en DeRedactie)
Sofie Vanrafelghem en Annemie Declerck toosten alvast op het succes van de Ieperse brouwerij.
Dit bier wordt gebrouwen door brouwer Benoit Johnen in brasserie Graind’Orge te Hombourg. Hombourg is een gemeente dicht bij het drielandenpunt. België, Duitsland en Nederland. Benoit brouwde vroeger bij brouwerij Piron (Aubel) , maar door technische problemen moest deze brouwerij haar activiteiten staken. Benoit nam samen met zijn echhtgenote Vivian Langhor het dorpscafé “Dodémont” over en in het bijgebouw van het café startte hij met een microbrouwerij. Zo werd brasserie Graind’Orge geboren. Het materiaal werd aangekocht bij de voormalige brouwerijen La Magnonnette en Ruwet. Op 19 april 2002 kwam hun eerste bier 3 Schténg op de markt. Van dan af werden de bieren een succes en het koppel verkocht hun café om zich volledig toe te leggen op het brouwen. De meeste biernamen van de brouwerij zijn een verwijzing naar de plaatselijke regio.
De eerste slok is zoet Hier ook de aanwezigheid van karamelmout Beetje stroperig Af en toe een kruidenprikje bessen Een smaak van peer komt af en toe naar boven Alcoholwarmte dringt zich een beetje op. Zoete afdronk.
Voor mij een bier met iets te weinig karakter. De meeste mensen zullen het wel lekker vinden en dit is waarschijnlijk toch de bedoeling van de brouwer!
Kaas en bier degustatie met Gouden Carolus bij Bierhalle Deconinck (Vichte)
Kaas en bier degustatie met Gouden Carolus bij Bierhalle Deconinck (Vichte)
Wat is er plezanter dan op een doordeweekse avond bier te proeven met een kleine vriendengroep. Als het bier nog gematch word met kaas maakt het de avond nog leuker. En als de te proeven bieren de naam Gouden Carolus dragen dan kan de avond niet meer stuk. Ik heb het vroeger nog geschreven. Kaas en wijn is een LAT relatie. Maar kaas en bier is het perfecte huwelijk. Doordat bier een bitterheid bevat en ook enige zuurheid past het veel beter bij kaas dan wijn. Kaas en bier leveren veel meer verassende smaakcombinaties op.
Een 20-tal personen werden uitgenodigd door Stijn en Melissa van Bierhandel Deconinck uit Vichte Dirk Hayen (Bier in huis) was de gastspreker. Wij proefden drie bieren en drie kazen en gingen op zoek of deze smaakcombinaties matchen met elkaar.
Gastspreker Dirk Hayen.
Tussendoor vertelde Dirk Hayen een beetje hoe men best een bier proeft, over de te degusteren bieren, brouwerij Het Anker en over de te proeven kazen. Een paar wistje datjes waren dat u 6 maal moet draaien om de muselet van het kurk te ontdoen en om uw bier te walsen u het best doet met het glas op tafel.
Een 20-tal genodigden
De Kazen. In wijzers zin : Gouden Carolus Brouwerskaas, Keiems Bloempje en Pas de Bleu
De eerste combinatie was Gouden Carolus Hopsinjoor (8,0% Alc.Vol.) gematch met de eigen Gouden Carolus Brouwerskaas.
“Hopsinjoor” is een verwijzing naar enerzijds de figuur “Opsinjoor” die verweven is met de Mechelse geschiedenis en anderzijds naar de 5 gebruikte hopvariëteiten. Het is een overwegend zacht bier met bittere afdronk. Het bier wordt ongefilterd afgevuld teneinde zoveel mogelijk de hopbitterheid te behouden.
Het bier is goudkleurig met mooie witte schuimkraag. De neus wordt rijk gevuld met hoppegeuren. Ook fruitige prikkels van banaan, citrus dragen een aromaatje bij. Zoet begin die overgaat naar lekkere bittere hoptoetsen. Ook nu en dan een aangenaam kruidig prikje laat zich smaken. Een TOPbier.
De Gouden Carolus Brouwerskaas is nog niet zo lang op de markt. Het bier Gouden Carolus Tripel is in de wrongel van de kaas verwerkt. het gevaar bestaat hierin dat de kaas te bitter zou worden. Het is een soort abdijkaas nogal pittig, beetje nootachtig en de kaas geeft toch enig bitterheid af. De match is niet zo overweldigend omdat we met twee bittere smaken te doen hebben. De kaas kan niet op tegen het bier die te dominant is.
De tweede combinatie was Gouden Carolus Tripel (9,0% Alc.Vol.) gematcht met Keiems Bloempje.
Gouden Carolus Tripel is gebrouwen volgens een eeuwenoude traditie met Belgische gerst en hop. Er wordt uitsluitend bleke mout gebezigd. Het bier is kruidiger. Het is een goudblond bier met een mooie witte schuimkraag. Het aroma bevat een lekkere moutgeur. Ook fruitige toetsen en een prikje koriander wippen eens naar buiten. De aanzet is moutig, Lichte toetsjes van fruit (perzik) Een beetje gekruid, juist genoeg om het bier een extra toetsje smaak te bezorgen. Over het algemeen zoet maar niet vervelend.
Het Keiems Bloempje dankt zijn naam aan het dorpje Keiem, waar de hoeve ’t Vier Uiterstenhof staat. Deze boerderij met zo’n 50 koeien levert de rauwe biologische volle melk aan de kaasmakerij/melkveehouderij in het nabij gelegen Diksmuide. In ’t Dischhof transformeren Walter en Magda Debergh met veel toewijding de melk tot prachtige kazen. Dit romig kaasje die licht gezouten is met zeezout past wonderbaarlijk bij deze tripel De zoutige en romige smeuïge smaak wordt getemperd door het fruitige en enige bitterheid van het bier. Bier en kaas brengen elkaar in evenwicht.
Stijn in actie
Het brood waarin Gouden Carolus Classic is verwerkt komt van Bakkerij Delecta uit Waregem
De laatste combinatie bestond uit Gouden Carolus Classic (8,5% Alc.Vol.) met Pas de Bleu.
De Gouden Carolus Classic mag wel als een van de eerste populaire streekbieren beschouwd worden. Dit robijnrode bier ruikt heerlijk! Aroma’s van rozijnen, pruimen, karamel laten uw neusvleugels genieten. Een mooi evenwicht van kandij en rozijnen in de smaak. Zoet maar o zo complex door de donkere mouten en de esters van de gist. Een bier om als Belg fier op te zijn.
Pas de Bleu een sterk dooraderde bio kaas van kaasmakerij Het Hinkspel (Gent) heeft de allures van een Franse blauwschimmelkaas of meer het Belgische Roqueforttype. Hij mag er zijn. De kaas gemaakt met rauwe koemelk uit de Westhoek heeft een pittige smaak en een complexe balans van bitterzoet. De kaas is een ideale match met deze Gouden Carolus Classic Zijn volle en smeuïge, scherpe smaak matcht wonderwel met het romige en het zoete van het bier
Melissa en Stijn zouden Melissa en Stijn niet zijn moesten ze geen extra afsluitertje boven halen. Gouden Carolus Cuvee Van De Keizer Blauw 2013 (11% Alc.Vol) en Rood 2013 (10% Alc.Vol) mochten onze smaakpapillen nog eventjes strelen.
De Keizer Blauw heeft een prachtige roodbruine kleur en een beige schuimkraag. De neus ruikt pruimen en ander gedroogd fruit De smaak is zoet met chocolade toetsen, een tikkeltje zoethout. Vol romig bier die vlot degusteert.
De Keizer Rood is goudkleurig met een witte schuimkraag De neus is kruidig en fruitig (Banaan) De smaak is moutig met kruidige toetsen (kruidnagel?) Ook lichte fruitige prikkels van citrus en sinaas.
Ondanks de koude, een gezellige warme avond met fijne mensen, e en gedreven Dirk Hayen en een zeer charmante gastheer en gastvrouw.
Restobières, een klein knus restaurant in het hartje van de Brusselse Marollen is een plaats waar je als bierliefhebber, gastronoom of toerist eenmaal moet geweest zijn in je leven.
Wanneer je het etablissement binnenstapt kom je in een andere wereld terecht. Een wereld vol nostalgie. Aan de muren diverse emailplaten van oude biermerken, blikken dozen, koffiemolens enz… Aan het plafond een verzameling verzippen (WVl voor vergieten).
Mijn eerste indruk toen ik met Bernard Vandamme op een zaterdagavond ging eten was… Kijk, alle bruine kroegen zijn toch nog niet verdwenen. Dit wordt een gezellige avond!
Koffiemolens, koekendozen, vergieten en allerlei andere prularia. U komt ogen te kort om alles te observeren.
Wij werden er vriendelijk ontvangen door eigenaar Alain Fayt een levensgenieter tout court. Hij serveert in zijn zaak al sinds 1987 typische Brusselse gerechten gecombineerd met Belgische streekbieren. H ij is samen met Stefaan Couttenye van restaurant ’t Hommelhof (Watou) een pionier op gebied van Belgische biergastronomie.
De avondshift was nog niet begonnen en Alain had nog eventjes tijd om ons gezelschap te houden. Hij offreerde ons een lekker Poperings Hommelbiertje Nieuwe oogst 2013 als welkomstgeschenk. Bernard had enkele Eutropiusbieren mee voor de patron. Hij was blijkbaar blij met onze komst. Hij nam ons mee naar de eerste verdieping van zijn restaurant om er zijn werkzaamheden te bezichtigen. Zijn zaak is dringend aan uitbreiding toe want hoe langer hoe meer mensen vinden de weg naar Restobière. Reserveren op tijd is de boodschap!
Alain Fayt, nam ons mee naar de bovenste verdieping waar hij bezig is met uitbreidingen te doen om nog meer mensen comfortabel te kunnen plaatsen. Wij troffen er een schat aan oud promotiemateriaal en caféspelen.
Alain schonk ons als welkomstgeschenk een Poperings Hommelbier Nieuwe oogst 2013 in.
Poperings Hommelbier Nieuwe oogst (Harvest) 2013 . Onder Harvest verstaan we dat de brouwer natte hop (rechtstreeks van het veld) toevoegt aan het kookproces. Om de filters niet te verstoppen hebben ze bij Van Eecke-Le Roy de hop een klein beetje gedroogd (Eigenlijk niet helemaal een Harvest). Het gaat om de hopvariëteiten Saphir, Magnum, Challenger en Brewers Gold. Ze gebruiken deze Poperingse hoppen om aan het Hommelbier zijn typische hopsmaak en bitterheid te geven. Dit procedé is uniek, omdat je dit bier slechts één keer per jaar kunt brouwen, namelijk in september als de hopbellen goed gerijpt zijn en geoogst worden.
Tijdens het genieten van een Oude geuze 3 Fonteinen (7,0 % Alc.Vol.) als aperitief (uitgeschonken in een Westmalle glas) doorbladerden we de menukaart even door.
Oude Geuze 3 Fonteinen is een volledig natuurlijke geuze die bestaat uit een assemblage van 1, 2 en 3 jaar oude lambik gerijpt op eiken vaten. Deze geuze is een natuurlijk, ongefilterd bier dat na de botteling nog minstens 6 maanden spontaan hergist op de fles.
We kozen voor
Paté Maison à la Rochefort et au foie gras Filet de Tilapia à l’oselle et Hommelbier Sabayon à la kriek Lintermans
Altijd op tafel : Echte Brusselse Platte keis
Paté Maison à la Rochefort et au foie gras
Filet de Tilapia à l’oselle et Hommelbier
We pairden het hoofdgerecht met een fles Oude Geuze Mariage Parfait (8% Alc.Vol.) van Frank Boon. Deze malse oude geuze bestaat uit 95% Lambiek van minstens drie jaar oud en 5% Jonge lambiek.
Ons dessert werd aan tafel gebracht door de excentrieke maar sympathieke Francesca.
In een Orvalglas een Sabayon à la kriek Lintermans
Ondertussen liep de zaal vol. Alain kwam regelmatig kijken of alles in orde was en gaf als blijk van waardering mij zijn eigenzinnig kookboek “La Cuisine à la bière”. E en boek met een verzameling van 49 plattelands gerechten prachtig geïllustreerd door vier Brusselaars Julie Rener, Nathalie Paulhiac, Alexandra Luchie en Aurelie Fayt. Het kookboek bevat ook cartoons en gedichten. Net als zijn zaak is het verrassend en straal het toch eenvoud, charme en warmte uit.
Beste lezers en lezeressen, wanneer je in Brussel bent moet u beslist eens naar het hartje van de Marollenwijk afzakken. In de schaduw van het Justitiepaleis vlakbij het Vossenplein vind u Restobières. U zal er zeker een andere wereld ontdekken. Een wereld van een eenvoudige maar verfijnde bierkeuken. Maar nogmaals eerst en vooral op voorhand reserveren!
Openningstijden: Geopend voor avondeten van maandag tot en met zondag vanaf 18u45 en voor lunch van dinsdag tot en met zondag vanaf 12u. Gesloten op maandag lunchtijd
Voorstelling Duvel Tripel Hop 2014 - Duvelorium Brugge
Duvel Tripel Hop 2014
De Duvel Tripel Hop 2014 werd op 3 maart in het Duvelorium te Brugge voorgesteld!
Van op het balkon van het Duvelorium heeft men een prachtig uitzicht op de Grote markt van Brugge.
Het is inmiddels een traditie geworden dat Duvel een uniek Tripel Hop bier brouwt om het mooiste seizoen van het jaar in te luiden. Naast de klassieke twee hopsoorten voegt Duvel voor 2014 een derde, bijzondere hopvariant aan het speciaalbier toe die even verrassend smaakt als zijn naam klinkt: Mosaic.
Bij het binnenkomen viel de nieuwe Duvel Tripel Hop 2014 meteen in het oog!
De Klassieke Duvel wordt met twee hopsoorten (Saaz-Saaz en Styrian Golding) gebrouwen. Door er een derde hopvariëteit aan toe te voegen, ontstaat een ander, complexer smaakpallet. Het resultaat is een unieke Tripel Hop, elk jaar opnieuw. In 2012 was de derde hopvariëteit de aromatische Citra h op uit de Yakima Valley in Washington. In 2013 koos Duvel voor de Sorachi Ace, een Japanse aromatische hopsoort. En voor 2014? Mosaic, een frisse Amerikaanse hop met een exotische toets.
CEO Michel Moortgat was bijzonder fier op hun nieuwe creatie!
2014 Mosaic: Verrassend, Amerikaanse en exotisch
Mosaic is een 'one of a kind' hop door de unieke combinatie van zowel de sterke aroma's als de bittereigenschappen. Het fruitige aroma van blauwe bosbessen en tropisch fruit (zoals mango, citroen en citrusvrucht) geeft het Duvel Tripel Hop bier een prikkelende en frisse toets. Geknipt voor een toast onder de voorjaarszon!
Hedwig Neven, hoofd brouwmeester bij Duvel.
Hedwig Neven, hoofd brouwmeester bij Duvel: “Ik koos voor Mosaic omdat deze hopsoort de Duvel Tripel Hop iets opwindends en exotisch geeft. J e ontdekt eerst het zoete van mandarijnen, met toetsen van tropisch fruit. Daarnaast is er die bijzondere smaak van blauwe bessen. Door het toepassen van de ‘dry-hopping’ techniek, waarbij we de Mosaic hopbellen pas later in het brouwproces toevoegen, worden deze hoparoma’s extra waarneembaar. Deze aromatische intensiteit vult het bier verder aan, als ondersteuning bij het uiteindelijke alcoholpercentage van 9,5%.”
Hedwig Neven en CEO Michel Moortgat klinken op het succes!
Biersomelier Duvel Moortgat Nicolas Soenen wist de genodigden te vertellen dat de hapjes matchen met de Duvel Tripel Hop 2014. Traiteurdienst "Cardinal" uit Brugge zorgde voor een perfecte bediening e n heerlijke bapas (biertapas).
Deze vriendelijke opdienster presenteerde Mini bägels “le vieux berger” met witloof
Topchef Hilaire Spreuwers geflankeerd door mooi gezelschap. Zythologe Anneke Fleur Rijkers (R) en Melissa dHooghe (Bierhalle Deconinck - Vichte) (l)
Zwichten voor de mooie ogen van deze vriendelijke serveerster of voor de Duvel Tripel Hop 2014 die op het schenkbord staat? Ik kies voor allebei!
3 maal hop in Duvel Tripel Hop
1. Saaz-Saaz is al sinds jaar en dag de basis voor Duvel. De hopsoort kent zijn oorsprong in Tsjechië en wordt getypeerd door een fijn, traditioneel hoparoma met een fluwelen bitterheid.
2. Styrian Golding groeit voornamelijk in de vallei van de Savinja rivier in Slovenië. Deze aromahop heeft een zeer onderscheidende, milde smaak en is zeer geliefd bij de Belgische speciaalbieren
Salade van daikonradijs en dille met in sojasaus gepekelde zalm en limoenmeringue
Drie verschillende blikken!
Karamelkrokant – gerookte haringmousse – meringue van rode biet
Kroepoek van wasabi met Thaise rundstartaar: limoen – bieslook – citroengras –chili
Een drukke Duvelorium met vooraan Zythologe Sabine Verbuyst
Donkere praline van Manjari chocolade 71% met ganzenleverganache en gelei van pompelmoes
De opdiensters van Traiteur Cardinal waren topklasse!
Mini croque monsieur met Bekegemse ganzenlever en bloedworst
Ann Van den Berghe nipt voorzichtig aan het heerlijke bier!
3. De derde hopvariëteit:
In 2012: De aromatische Citra hop uit de Yakima Valley in Washington. In 2013: Sorachi Ace, een Japanse aromatische hopsoort. Voor 2014: Mosaic, een frisse Amerikaanse hop met een exotische toets
Thaise kokossoep met galanga, gember, kokos en chili
Marshmellow van citroen
Enkele Zythosleden met Daisy Claeys van 't Brugs Beertje! en Sofie Vanrafelghem (Vrouwen en bier)
De Duvel Tripel Hop 2014 in al zijn glorie! Ik vind het persoonlijk ook een zeer geslaagde versie! Fris, Hoppig, bitter, complex, floraal blauwe bessen, mandarijntjes en toch vrij toegankelijk, M ooie bittere droge afdronk en vloeit redelijk lang uit. Ook de echte Duvelliefhebbers zullen deze versie zeker smaken. Om het met de woorden van Kevin Clement (Vertegenwoordiger Duvel-Moortgat) te zeggen. Een paarse moelleux !!!
Hoe het begon
In 2007 werd voor de eerste keer Duvel Tripel Hop gebrouwen. De voorraden waren in een mum van tijd uitgeput en Duvel fans van over het hele land verenigden zich op Facebook met de vraag aan Duvel om het Tripel Hop initiatief nog eens te herhalen. En dat deed de brouwerij ook, in 2008 en in 2010. Elke keer werd het speciaalbier zodanig goed gesmaakt, d at de Duvel meesterbrouwers in 2012 besloten om de liefhebbers voortaan jaarlijks met een speciale Tripel Hop te verwennen. D e derde hopvariëteit blijft telkens tot op het laatste moment een verrassing. Elk jaar is het dus uitkijken naar de nieuwste creatie.
Dat de Duvel Tripel Hop meer is dan zomaar een lentestunt bewijst de lovende feedback en de nationale én internationale prijzen die het Belgische speciaalbier al weg kon kapen. Zo kreeg de Duvel Tripel Hop met Citra de eerste prijs op Zythos, h et grootste Belgische bierfestival en won het bier goud tijdens Brussels Beer Challenge.
Tot volgend jaar voor de editie Tripel Hop 2015
Verkoopsinformatie:
Duvel Tripel Hop, selectie 2014 – Mosaic 6,49 euro voor 4 pack (33 cl), Alc. 9,5% Vol (supermarkt & bierhandel) Duvel Tripel Hop 2014 is ook verkrijgbaar in de horeca.
Rudy Vossen is een bedrijvig man zo blijkt. Naast de uitbating van een biershop heeft hij in september vorig jaar samen met de brouwingenieurs van brouwerij Het Gulden Spoor (Gullegem) een nieuw bier op de markt gebracht. De naam van het bruine gerstenat is genoemd naar zijn eigen zaak in de Langestraat in Brugge, maar verwijst ook naar de vroegere draagbalk waar een bierton aangehangen werd en door twee dragers op de juiste plaats werd getransporteerd. Het biertje heeft een alc.Volume van 8,5%
De eerste slok is moutig zoet Donkere karamel verwennen de smaakpapillen. Een lekkere bitterheid komt opzetten en geef het bier andere smaakdimensies. Toetsen van donker fruit komen soms boven. ook geroosterde prikjes zorgen voor afwisseling. Het bier degusteert zacht en mals Het is mooi in evenwicht. Het laat zich vlot degusteren. Het vloeit langzaam uit. Niet ingewikkeld Maar zoals mijn kleinkinderen zeggen over iets dat lekker is Het is Beiregoe Laten wij het allemansvriend noemen
Oproep aan de Belgische bevolking: wees “Fier op ons Bier !”
Op woensdag 12 februari is in het Brouwershuis te Brussel de campagne “Fier op ons Bier !”
van start gegaan.
Het Brouwershuis op de Grote markt van Brussel
De Belgische brouwers lanceren voor de eerste keer een oproep naar de Belgen om hun trots en fierheid voor Belgisch bier te tonen! Onder de noemer “Fier op ons bier” zullen heel wat gezamenlijke initiatieven worden genomen om de Belg aan te sporen wat meer chauvinist te zijn over één van de topproducten die België internationaal op de kaart zet.
Onder de noemer “Fier op ons bier” zullen heel wat gezamenlijke initiatieven worden genomen om de Belg aan te sporen wat meer chauvinist te zijn over één van de topproducten die België internationaal op de kaart zet.
Veel internationale aandacht!
België is hét bierland bij uitstek: het telt vandaag 150 brouwerijen, g aande van familiale en kleine brouwerijen, over middelgrote spelers tot grote, internationale brouwers en heeft méér dan 1000 verschillende bieren, met de meest contrasterende smaken.
Elk Belgisch bier vertelt een eigen verhaal dat deel uitmaakt van ons regionaal en nationaal erfgoed. Bovendien zijn we het enige land ter wereld waar er bieren worden gebrouwen volgens vier verschillende gistingswijzen : h oge, lage, spontane en gemengde gisting.
Internationaal worden onze bieren gewaardeerd omwille van de unieke diversiteit, kwaliteit en authenticiteit. Hun populariteit gaat in stijgende lijn en het Belgisch bier verovert vandaag zowat alle uithoeken van de wereld, van Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk tot Azië, Noord- en Zuid-Amerika. Onze kwaliteitsbieren zetten ons land op de wereldkaart op een verfrissende, schuimende manier. Kortom, heel wat om trots op te zijn. Maar zoals het een nuchtere Belg betaamt, zijn we dat soms veel te weinig. Daarom roepen de brouwers alle Belgen op om fier te zijn op onze Belgische bieren en hun appreciatie te tonen.
Aan de tafel van links naar rechts : Theo Vervloet (Voorzitter Belgische Brouwersfederatie) Eric Lauwers CEO AB InBev Benefralux) , Michel Moortgat (Duvel Moortgat), Edwin Dedoncker (Alg. Dir. Br. Bières de Chimay) Dominique Friart (Adm. Délegué Br. Saint – Feuillien) en Sven Gatz (Directeur Belgische Brouwers).
Theo Vervloet, Voorzitter : “Voor de eerste keer sinds de oprichting v an de federatie ‘Belgische Brouwers’ in 1971, wordt er een nationale mediacampagne gevoerd. Voor de sector is dit een historisch moment en we hopen dan ook dat de Belgen deze unieke oproep massaal zullen beantwoorden en zo meeschrijven aan een stukje geschiedenis voor de brouwers.”
De handen werden in elkaar geslagen met VLAM om de campagne ‘Fier op ons Bier’ uit te werken gezien hun jarenlange ervaring in het opzetten en begeleiden van generieke promotie. Frans De Wachter, directeur VLAM : “We stellen graag onze expertise in niet merkgebonden promotie ter beschikking aan de initiatiefnemers, die de campagne volledig financieren. De Belgische biersector vormt net als andere productcategorieën die we steunen een belangrijke economische pijler van ons land.”
Cécile Delorme, eigenares bierkelder Brewberry in Parijs : “De Belgische brouwers hebben een rijkdom, een ambacht, een kunst zelfs, die je in andere landen niet terugvindt. En dat is echt een geluk voor de Belgen.”
De nieuwe vlag werd door enkele brouwers aan de pers voorgesteld
Ook de horeca werkt mee om de oproep nog meer kracht bij te zetten. Danny Van Assche, Afgevaardigd Bestuurder Horeca Vlaanderen : “Geen café zonder bier, maar zeker ook geen bier zonder onze cafés. Het ruime Belgische bieraanbod en onze horeca gaan hand in hand. Er is geen betere ambassadeur om onze rijke biercultuur te promoten dan de gepassioneerde cafébaas of creatieve kok.”
Daarna volgde een receptie waar men kon napraten over de campagne.
Jullie verslaggever met de Parijse Cécile Delorme
De campagne wordt ingezet met tv spotjes waarin buitenlandse bierliefhebbers gepassioneerd
vertellen over hun liefde voor Belgisch bier. I n Parijs volgen we Cécile Delorme, die de Fransen
Chris Lively kookt met Belgisch bier in Maine en Tina Su laat de Chinezen Belgisch bier ontdekken in Nanjing. Alle drie roepen ze de Belgen op om fier te zijn op ons topproduct en dit te tonen.
Elke Belg kan vervolgens zijn appreciatie en trots tonen op de facebookpagina facebook.com/fieroponsbier, door het maken van foto’s, filmpjes of simpelweg door een bericht te delen over hoe fantastisch je Belgisch bier vindt. Finaal gaan we op zoek naar de meest trotse Belgisch-bier fan.
Op de facebookpagina kan je ook terecht om meer te weten te komen over bijvoorbeeld hoe bier gebrouwen wordt. Er zullen leuke bierweetjes gedeeld worden en je kan er ook bierevenementen terugvinden
Ontdek de televisiespotjes op facebook.com/ fieroponsbier
Martins IPA - John Martin (Genval) - gebrouwen bij Palm Breweries
Martin’s IPA
Martin’s IPA – 6,9% Alc.Vol. John Martin- (Scottish & Newcastle) - Genval Gebrouwen bij Palm Breweries, Steenhuffel
Koperkleurig helder bier Met witte schuimkraag
Moutige en fruitige neus Hoppig Met prikkels van pilsmout Tikkeltje honing
Zoete aanvang Karamel gevolgd door licht bittere toetsen ook in de smaak komen soms pilstoetsen boven Fruitige (perzik) en zoete prikkels (honing) Een aangenaam mondgevoel Mooi, zacht en in evenwicht Laat zich vlot degusteren Droge licht bittere afdronk. Een IPA zou ik het niet durven noemen. Een commercieel gericht bier Maar toch genietbaar!
Op dinsdag 04 februari 2013 werd de “Beer & Gastronomy” ambassadeur voor 2014 uitgeroepen door de prestigieuze Academy van “Het Biergenootschap der Lage Landen” (BGLL). Deze award bekroont een bekende Belgische persoonlijkheid die zich het voorbije jaar onderscheiden heeft door zijn of haar positieve bijdrage aan de promotie van bier en gastronomie. In 2012 mocht Jean Blaute de prijs in ontvangst nemen. Vorig jaar ging de titel naar Joachim Boudens van het befaamde Brugse restaurant Hertog Jan. Ditmaal was het de eer aan Jeroen Meus.
De prijs werd uitgereikt in het Duvel Depot in Breendonk
De uitreiking vond plaats in het gekende Duveldepot in Breendonk (Puurs). Ik was maar al te blij met de uitnodiging en ging er zoals elk jaar er graag op in. Naar het Duveldepot rijden is voor elke bierliefhebber een aangename rit. Vooral in gezelschap van twee mooie dames en dito heren. Sofie Vanrafelghem (Vrouwen en bier project), Saskia Falens (een van de eerste EVA-dames), Yannick de Cocuéau (amateurbrouwer en hoofdverantwoordelijke van het Zythos Bier Festival en Freddy Debels (Bierbrief) vulden mijn volumewagen Heel wat BV's (biervips) en persoonlijkheden uit de culinaire wereld waren aanwezig.
Laureaat 2012 Jean Blaute en Dirk De Prins (culinair journalist)
Sofie Vanrafelghem in gezelschap van Dirk De Prins en Yannick Boes, President van de Confederatie van Belgische Bouwers.
Hildegard Van Ostaden, Grootheraut van het BGLL geflankeerd door Sofie Vanrafelghem en Saskia Faelens
JEROEN MEUS IS BEER & GASTRONOMY AMBASSADOR 2014
Fier op Belgisch speciaalbier
Ons klein land kent een bijzonder rijke biertraditie en sinds 2012 wordt er jaarlijks een Belgische “Beer & Gastronomy Ambassador” uitgeroepen door de ACADEMY. Deze ACADEMY wordt voorgezeten door Dirk De Prins en hierin zetelen de bestuursleden van het Biergenootschap der Lagen Landen en Stefaan Coutteneye (chef ’t Hommelhof in Watou), Guido Vandenbussche, Alain Coninx en Jurgen Ramaekers (Culinaire Ambiance). Deze beer & gastronomy ambassador zet niet alleen het Belgisch bierlandschap en de speciaalbieren in de kijker, hij of zij legt ook een duidelijke link met gastronomie.
Yannick Boes, voormalig directeur van brouwerij Alken en President van de Confederatie van Belgische Bouwers op het spreekgestoelte.
Nicolas Soenen Beerambassador bij Duvel Moortgat
Hildegard Van Ostaden, Grootheraut van het BGLL
Dirk De Prins mocht de naam van de Beer & Gastronomy Ambassador 2014 bekend maken.
Na Jean en Joachim komt Jeroen
In 2012 werd Jean Blaute in de bloemetjes gezet en vorig jaar werd de award uitgereikt aan Joachim Boudens van Hertog Jan. Dit jaar gaat de titel naar de chefkok Jeroen Meus.
Jeroen Meus is zeer verrast, maar ook vereerd door deze onderscheiding: “Ik doe mijn best om mijn kennis over de bierwereld te verbreden, maar ik ben niet iemand die alles tot op het bot gaat analyseren. Wel weet ik heel goed wat ik lekker vind. Ik benader biergastronomie dus zeker niet op een wetenschappelijke manier, maar veeleer vanuit mijn buikgevoel.”
Een Panelgesprek/interview doorAlain Coninx (VRT) en Stefan Couteneye ('t Hommelhof Watou)
Twee aandachtige topchefs : Kwinten De Paepe van het restaurant Trente (Leuven) en Wouter Keersmaekers van het restaurant De Schone van Boskoop (Boechout)
Jeroen mocht de prestigieuze Award in ontvangst nemen uit de handen van Hildegard Van Ostaden, Grootheraut van het BGLL en Jean Blaute. De kersverse ‘Beer & Gastronomy Ambassador’ zal in 2014 ons nationaal biererfgoed blijven promoten.
Jeroen Meus? Fier met zijn tittel.
Bier in de genen
Jeroen Meus serveert in zijn restaurant Luzine in Leuven Belgische bieren. Een aparte bierkaart is een tendens die hij meer en meer ziet in restaurants.
Jeroen Meus : “Ik heb veel voeling met bier, niet zozeer omdat ik er hectoliters van gedronken heb. Nee, dat is ons patrimonium. Dat zijn wij, Belgen. Denk aan Ambiorix met een pul schuimend bier. Bier zit in onze genen. Ik associeer me er ook graag mee, want het is een kwaliteitsproduct en daar kun je als gastronoom alleen maar achter staan. In bier heb je zuren, bittere en zoete smaken, fruitige of gebrande toetsen… Het is best complex, ook qua smaakopbouw. Maar het is niet gemakkelijk, bier in een restaurant. We geven al enkele jaren aangepaste bieren bij kazen in plaats van wijn. Bier zorgt namelijk voor een aangenaam contrast en reinigt je mond, waardoor het met zo’n kaasschotel een gedroomde combinatie vormt. Bovendien sluit biergastronomie mooi aan bij de culinaire tendens die vanuit het Hoge Noorden is ingezet, met meer nadruk op authenticiteit en lokale producten. Die connectie leidt onherroepelijk naar bier, en meer bepaald naar artisanale streekbieren.”
Gastronomische food- en bierpairing Daarna volgde voor de genodigden een Gastronomische food- en bierpairing Creaties van Jeroen Meus werden begeleid met de prachtige bieren van Duvel Moortgat
Als aperitief werd het nieuwe bier Château d’Ychouffe gepresenteerd. Het is een bier met een gisting van… druivenmost. Om de Château d’Ychouffe te bereiden, hebben de brouwers aan hun wort most van sauternewijn toegevoegd in een 60-40-verhouding. De most is afkomstig van een wijndomein in de Bordeaux aan de oevers van de Ruisseau de Pineau, dat een uitstekende dessertwijn opbrengt.
Jean Blaute en Dirk De Prins in gesprek met Sven Gatz Directeur van de Belgische Brouwers
Lekkere creaties zoals in 'Dagelijkse Kost'
Risotto van tarwe met een coquille in gepekeld citroengras, koriander en zure room. Met Vedett
Geconfijt varkenswangetjes, gebakken witloof met een espuma van puree. Met een Bolleke
Verse kop met een blonde Achouffe
Debby aan het werk (De leden van het BGLL kijken toe)
Bas Van Ostaden (Urthel Brouwerij) in gesprek met Paul Rutten grootaandeelhouder en voormalig directeur van de Gulpener Bierbrouwerij (NL), Paul is de bedenker en initiator van de veel geroemde duurzaamheidstrategie van Gulpener.
Rundertartaar, dragonmayonaise en een crumble van aardappel met Duvel.
Zythologe Anne (Fleur) Rijkers en Françoise Rousseaux ('t Hommelhof - Watou)
Dorade Royal met zuurkool, spek en een vleesjus van gerookt spek met Liefmans Gouden Band
Pralines gepresenteerd in oude koekendozen door deze goedlachse dienster
Pralines Mon Cherrie gepaird met een Liefmans Cuvée Brute
Met dank aan Yannick Boes
Meer over “Het Biergenootschap der Lage Landen” & ACADEMY
Het Biergenootschap der Lage Landen is opgericht in 2005. Het Genootschap kent als doel de promotie van bier en wil kennis verzamelen over wat er in de bierwereld leeft en te doen is. Dat alles met een homogene groep brouwerij- en biergeoriënteerde mensen met “Bourgondische inslag”, zoals het huidige ledenbestand, aangevuld met nieuwe brouwers en biergeoriënteerde mensen uit de Lage Landen. In België wordt jaarlijks de “Bier & Gastronomie Ambassadeur” benoemd, in Nederland wordt jaarlijks de “Bier & Gastronomie Award” uitgereikt. Deze ACADEMY wordt voorgezeten door Dirk De Prins en hierin zetelen de bestuursleden van het Biergenootschap der Lagen Landen en Stefaan Coutteneye (chef ’t Hommelhof in Watou), Guido Vandenbussche, Alain Coninx en Jurgen Ramaekers (Culinaire Ambiance).
POPERINGE - In het Hopmuseum werden op woensdag 29 januari 2014 door de vzw HOP de certificaten uitgereikt aan brouwerijen, die het logo ‘Belgische hop' verdiend hebben. Dit logo krijgen ze als ze in hun bieren minstens de helft Belgische hop gebruiken.
Dhr. Notebaert schepen van landbouw
Het aantal bieren dat het logo Belgische Hop / Belgian Hops mag dragen is opnieuw gestegen. In 2013 dienden immers 15 brouwerijen een aanvraag in om het logo voor één of meerdere bieren te bekomen. Twee brouwerijen bekwamen de voorgaande jaren al het logo voor enkele van hun bieren en brachten nu een nieuw bier op de markt dat weer hoofdzakelijk met Belgische hop gebrouwen is. Hieruit blijkt zowel vertrouwen als tevredenheid over de geleverde hop. Er zijn tevens 13 nieuwe brouwerijen die van het logo Belgische Hop gebruik zullen maken. In totaal kwamen er in 2013 33 bieren bij die nu het logo Belgische Hop / Belgian Hops mogen dragen. In totaal spreken we al over 133 bieren van 34 brouwerijen, toch al 10% van de Belgische Biercollectie.
De vzw HOP is tevreden dat de brouwerijen via het logo de Belgische hop willen promoten maar zien dit vooral ook als een heel logische wisselwerking. M et de Belgische hop maken de brouwers kwaliteitsvolle bieren, Langs deze weg wil de vzw graag een oproep doen aan de horeca en gespecialiseerde biercafés om de Belgische hop en de bieren die ermee gebrouwen worden bij de consument te promoten door bijvoorbeeld op de bierkaart naast de biernaam ook het Belgische Hop-logo af te beelden zodat de bierliefhebber op die manier aangezet wordt de lokale hoptelers te steunen door een bier met het logo Belgische Hop te proeven. Zowel de brouwer als de hopteler zullen hier goed bij varen.
Aan elke brouwerij die het recht kreeg om het logo op bieretiket of promotiemateriaal af te beelden, werd een officieel certificaat uitgereikt dat het gebruik van minimaal 50% Belgische hop bevestigt.
Op de foto vlnr : Schepen Notebaert, Koen Fierens (Bieren Van Geert) Jef Hiq Pirens (D’ Oude Maalderij), Franky Van Brabant (Bryggia Brewery), Luc Lagache (vertgenwoordigt De Ranke) en Dhr. Vermeulen (Brouwerij Vermeulen – Ypra)
Nieuwe certificaten
Brouwerij Vermeulen uit Ieper voor het bier Ypra Brouwerij d’Oude Maalderij uit Koolskamp voor het bier Qantelaar
Bierfirma Columbus Management uit Zonhoven voor het bier Zonderik Honderd
Brouwerij De Ranke uit Wevelgem voor de bieren:
Guldenberg, XX-Bitter, Saison de Dottignies, Noir de Dottignies, Père Noël Hop Harvest, Cuvée De Ranke en Kriek De Ranke
Bieren Van Geert uit Berchem voor het bier Kamil
Brouwerij Bryggja uit Assebroek voor de bieren: Bryggja en Amuse Brouwerij Van Honsebrouck uit Ingelmunster had reeds het logo verworven voor de bieren Kasteel Tripel en Kasteel Donker en nu ook voor het bier Kasteel Hoppy. Huisbrouwerij Verhaest uit Zandvoorde voor de bieren: ’t Kasseike en Sadette Brouwerij Anders uit Halen voor het bier La Cress De Kempenbrouwerij uit Retie voor het bier Rekwisiet Bierfirma Hugel uit Kortrijk voor de bieren: Zeven Zonden Gula, Zeven Zonden Invidia en Zeven Zonden Luxuria Brouwerij Leroy (’t Sas) uit Boezinge had reeds vorig jaar het logo voor het bier Hommelbier Nieuwe Oogst 2012 Limited Edition en nu ook voor Hommelbier Nieuwe Oogst 2013 Limited Edition. Huisbrouwerij Half Zeven uit Grembergen voor het bier Orvélo Tripel Brouwerij De Brabandere uit Bavikhove voor het bier C’est la Vie Brouwerij Dijkwaert uit Herentals voor de bieren: Vurig Biereke, Thalse Witte Thals 1886, Fruitig Biereke, Eeuwige Liefde, Goeie Koffe, Xmas in Thals en Mc Thals
Tijdens het binnenkomen werd Houblonesse Jenever geserveerd Dit is een ambachtelijk gestookte jenever van 35°. Tijdens het distilleren worden buiten de traditionele kruiden, hopscheuten toegevoegd. Geen artificiële geuren, maar de echte natuurlijke geur van hopscheuten… en een uitgesproken milde smaak. Daarbij lagen Houblonesse spletters! Zeer smakelijke gevulde Spletter met een vulling van Marc de Houblonesse
Een groepsfoto met vertegenwoordigde brouwerijen, het stadsbestuur en bestuursleden van vzw Hop
Achteraf was er nog de Nieuwjaarsreceptie in De Stadsschaal. Hommelbier, Keikoppenbier en Tripel St. Bernardus werden er met belegde broodjes geserveerd
2014 wordt een jaar om naar uit te kijken met als hoogtepunt de driejaarlijkse hopfeesten die in het derde weekend van september in Poperinge zullen plaatsvinden. In het gastronomische Lekker Westhoeks-dorp op de Grote Markt zullen de bierliefhebbers alvast hun hartje kunnen ophalen en er kennis maken met de Belgische Hop/Belgian Hops-bieren.
12de Bierproeverij van het Eutropius Bierproefgenootschap - Els Cingles Calldetenes – Weltmerz - Eté Alcasienne – Motuecha – Bossie - Saison 1858 Du Bocq – Terf - Drossaard Blond – Brasser - Ribaldus Dubbel - Château Migraine
12de Bierproeverij van het Eutropius Bierproefgenootschap
Het Eutropius Bierproefgenootschap verzamelde weer voltallig op de alom bekende proefzolder van brouwerij Eutropius. We kwamen bijeen om enkele bekende en minder bekende bieren te proeven. Zoals altijd deden we dat terug met volle overgave en spendeerden we er weer een volledige dinsdagnamiddag aan. Bieren proeven, bespreken, analyseren, fotograferen, en het resultaat publiceren en dit allemaal op een gewone weekdag. Daar draaien de genoten hun smaakpapillen niet voor om. Waarom we al die uiterst moeizame inspanningen doen? Louter voor de bierwetenschap en ook om te bewijzen dat brouwers kunstenaars zijn. Bierkunstenaars! Daarom offeren we ons op! We willen maar één ding en dit is een sterke en gezonde biercultuur.
Els Cingles Calldetenes - l’Edició Limitada 1714. 9,1% Els Cingles- Calldetenes, Barcelona
Amberkleurig bier met wit schuim die snel verdwijnt
Het aroma is fruitig Floraal Met toetsen van noten
De aanzet is zoet Moutig Fruitig Met enige hopbitterheid Kastanje prikken Het is mooi in evenwicht. Een lekker degustatiebier Schuimvorming moet nog iets verbeteren!
Zure aanzet (citrus) toetsen van Melkwei Fris en fruitig (Citroen – Zure kersen) Voldoende body ondanks zijn 3% Zure droge afdronk. Toppertje met weinig alcohol! Gebrouwen voor het Talbothouse in Poperinge
Zoete fruitige toetsen Tarwe prikkels Prikjes van honing Een tikje diacetyl (niet storend) Koriander komt nu en dan de smaakpapillen verwennen Zacht mals bier Geparfumeerd Zoete afdronk. Goed gebrouwen bier maar mocht ietsje meer karakter!
Donker amberkleurig bier met gebroken witte schuimkraag
Zoet aroma Honing
De aanzet is moutig Karamel Licht gebrande toetsen Kastanje prikken bittere droge afdronk Een beetje vlak maar toch een goed begin voor een eerste brouwsel
Het begin is fruitig Smaakvol en mals Kruidig (Koriander) Lichte bitterheid in de achtergrond Ook taart in de smaak Tikje tarwe Licht bittere afdronk. Een geslaagd bier (Allemansvriend)
Het begin is moutig Zoet Licht zurige prikkels van de tarwe Het bier prikkelt de tong Kruidig (Koriander?) Ook fruitige toetsen (appelsien) taart Niet slecht maar ook geen karakterbier
Het genootschap aan het werk De fotograaf ontbreekt
Donkerrood/bruin bier met gebroken witte schuimkraag
Aroma is karamel Muffig
Zoete aanzet Karamelmout Redelijk van body Mooi in evenwicht Toetsen van rozijntjes Zoet bittere afdronk
(Bier speciaal ontworpen door de Schepdaalse chocolatier Valentino om te matchen met een zelf ontworpen praline gevuld met een ganache van Noorder-Krieken.
Donkerbruin bier Gebroken wit tot Lichtbruin schuim
De neus ruikt een zoetzuur aroma Wijn Ook prikkels van hout
De eerste slok is een feest Zoet zuur Tannine Fruitige prikjes Toetsen van wijn. Alcohol ietsje overheersend maar toch genietbaar. Een topper van Piet Salomez Jammer van de naamkeuze L Donkerbruin bier dat 8 maand gelagerd heeft op wijnvaten
Om een hongertje te stillen was er nog een kaasplankje
Het is al altijd gekrakeel geweest tussen Brussel en Leuven. Is het niet om de jaarlijkse Meyboomplanting (Sinds 1974 beweren beide steden het enige 'echte' exemplaar neer te zetten) dan is het om bier! Beiden steden strijden nu om het café met het grootst aantal verschillende bieren.
Het kan Bernard (brouwerij Eutropius) en mij eigenlijk niet veel schelen, laat ze maar doen. Het belangrijkste is dat ze tussen hun duizenden bieren niet lang moeten zoeken om uw bestelling te vinden en dat het bier nog in goede staat is.
Dat gingen we uitzoeken op een doordeweekse werkdag. We brachten eerst een bezoekje aan het Brussels Delirium café. Later dit jaar plannen we nog een bezoekje aan het rivaliserende biercafé ‘The Capital’ in Leuven.
Laat in de namiddag betraden we de Brusselse biertempel De zaak is vernoemd naar het Belgisch bier Delirium Tremens, het gekende bier van brouwerij Huyghe met als logo de bekende roze olifant. Het café bevindt zich in de Getrouwheidsgang (Impasse de la Fidélité), een zijstraat van de beenhouwersstraat vlak bij de Grote markt. In dit doodlopend straatje is ook nog het beeldje van Jeanneke Pis te bezichtigen.
Het Delirium café bestaat eigenlijk uit verschillende delen. *Het eigenlijk Delirium Café (het oudste deel) bevind zich in de 18de eeuwse kelder, in het hart van de "Vrije Gemeente" : het "Ilot Sacré". Er zijn momenteel een 3.162 bieren uit ongeveer 60 landen te proeven. (het getal kan ondertussen bij het schrijven al opgelopen zijn) *Het Delerium Tap House – 27 bieren van het vat *Het Delirium Monasterium – Specialiteiten van Abdij-en Trappistenbieren + Wodka’s *Delirium Hoppy Loft – Bieren van microbrouwerijen en craftbieren dan hebben we nog een Floris Bar om Absint en Whisky te degusteren, de Floris Garden een bar voor Rum en cocktails te proeven en tot slot Floris Tequila een bar met 500 tequila’s en Mezcals.
Delirium
"bewustzijnsverlaging veroorzaakt door een organisch defect, vaak gepaard gaand met het optreden van wanen of hallucinaties" Dit is een Delirium. De kans zit er dik in dat u dit zou kunnen voorhebben als u één honderdste drinkt van wat ze hier in huis hebben!
Allemaal Indrukwekkend. Maar wat ons het meest interesseert is het taphuis om er een Deliria te proeven (het zusje van de Delirium). Een bier van 8,5%Alc.Vol. gebrouwen door vrouwen en daarna nog een een lekkere oude geuze in de kelder.
Een Deliria op correcte wijze getapt in het Taphouse!
Deliria verschilt in verschillende opzichten van haar grote broer Delirium Tremens: Deliria is lichter van kleur, bevat vier graansoorten, drie hopsoorten en een andere gist. Broer en zus hebben wel gemeen dat het om een blond bier gaat, 8,5 procent alcohol bevat en een koriandertoets kan worden ontdekt in de smaak.
Helder blond bier Met dikke getapte schuimkraag De neus is fruitig (citrus)
De smaak is moutig en licht hoppig met een minieme zoete toets. Een mooie bitterheid in de achtergrond. Zacht en mals Fruitige toetsjes van citrus Het bier laat zich vlot degusteren en is mooi in balans. Wie spreekt er nog van zoete vrouwenbieren?
Van Deliria werd maar 150 hectoliter gebrouwen. Het bier werd zoals verwacht heel snel uitverkocht. Maar niet getreurd lezeressen van mijn blog. Op zaterdag 25 januari 2014 organiseert Brouwerij Huyghe na de succesvolle eerste editie opnieuw een Bier en Vrouw-dag. Alle vrouwen die graag kans maken om mee te brouwen kunnen meer informatie vinden op www.delirium.be/deliria
Deze Deliria viel ook bij deze dame en heer (Bernard) in de smaak!
Het Delirium café is niet alleen een lust voor de smaakpapillen. Ook het décor nodigt u uit om er meer dan één biertje te degusteren. De muren en plafond hangen vol oude geëmailleerde reclameborden, affiches van weleer en kleurrijke lichtreclames. De grote houten vaten in de kelder dompelen u onder in een wereld van bieren en binnen-en buitenlandse sterke dranken.
Uit dit lijvig boek kun je uw biertje kiezen!
Bernard was een tevreden man. ook twee biertjes van zijn Eutropius brouwerij konden gedegusteerd worden in deze kelder. Een Stout Bruintje en een Vinkenier 33 of 75 cl!
Brussel verlaten zonder een oude geuze gedegusteerd te hebben, dat zouden we ons zelf nooit vergeven hebben. We bestelden nog een 75cl fles Lou Pepe 2006 van Familiebrouwerij en stekerij Cantillon uit Anderlecht. Lees het verhaal van Lou Pepe http://www.cantillon.be/br/2_109
Vakkundig ingeschonken door de barman van dienst.
Dit is Brusselse Champagne Koperkleurig met nog een fijn laagje wit schuim. Bescheiden koolzuurpareling Aroma is matig zuur (citroen) groene appel, druiven en eikenhout. Ook de smaak is licht zurig. wat fruitigheid en eik Droge afdronk. Lekkere oude geuze
Vooraleer Brussel te verlaten, nog een blik op de grote markt met zijn statig Brouwershuis
Brouwerij Bavik wordt brouwerij De Brabandere en lanceert 1894.
Brouwerij Bavik wordt brouwerij De Brabandere en lanceert 1894.
Bavik keert ter ere van haar 120ste verjaardag terug naar de naam ‘Brouwerij De Brabandere’. In 1990 nam Brouwerij De Brabandere afscheid van haar originele naam en werd toen omgedoopt tot brouwerij Bavik. Een kwarteeuw later vist Albert (Bert) De Brabandere, die het bedrijf zijn vijfde generatie in zal leiden, de eerste naam terug op.
Ignace De Brabandere
“In 2014 viert de brouwerij haar 120ste verjaardag.” zegt Ignace De Brabandere. “Dit was de ideale gelegenheid om de eigen strategie onder de loep te nemen, op zoek te gaan naar onze authenticiteit en onze waarden te herbepalen.”
Jo Libeer, gedelegeerd bestuurder van VOKA.
De persconferentie werd ingeleid door de heer Jo Libeer, gedelegeerd bestuurder van VOKA. (Vlaams Netwerk van Ondernemingen) . Hij besprak er zijn visie over de noodzaak van een doordachte lange termijn strategie bij Vlaamse familiebedrijven. Brouwerij De Brabandere past precies in het plaatje.
Pers en genodigden.
Albert (Bert) De Brabandere
“Na een externe enquête en een intern onderzoek in samenwerking met vele mensen die de brouwerij steunen sinds jaar en dag, hebben we onze waarden kunnen distilleren en in een gepast verhaal kunnen gieten. Dit verhaal wordt gevisualiseerd in een nieuwe visual identity van de brouwerij” vult zoon Albert De Brabandere aan.
Brouwmeester Chris Van Acker
Enkele jaren terug investeerde Ignace De Brabandere meer dan vier miljoen euro in nieuwe installaties, die de brouwcapaciteit in een klap verdrievoudigden. Brouwerij De Brabandere boekte in 2013 een omzet van 19 miljoen euro en produceerde 180.000 hectoliter dranken vertelde ons brouwmeester Chris Van Acker.
vlnr : Christian Deglas (Journalist), Ignace De Brabandere, Theo Vervloet, voorzitter van de federatie van de Belgische Brouwers en brouwmeester Chris Van Acker.
Yves Benoit brouwmeester en product manager
Yves Benoit brouwmeester en product manager nam ons mee naar de productiehal. De nieuwe opslagtanks hebben elk een capaciteit van 110.000 liter. Er zijn ook twee tanks van elk 20.000 liter bij voor het stockeren van gist. Met deze investering is het project van de nieuwe productiehal volledig afgerond. Er werden vroeger al vijf tanks geplaatst met dezelfde capaciteit als van de drie Die zijn allemaal nodig om de verkoop van de bieren in binnen-en buitenland te kunnen opvolgen.
Prof. Gert Derouck gaf uitleg over het nieuwe bier
Tenslotte werden we in de foederzaal verwacht waar een nieuw bier ons opwachtte. Ter gelegenheid van het 120-jarig bestaan van de brouwerij werd de limited edition 1894 gebrouwen. “Vijf generaties van gedurfd familiaal ondernemen, met trots gebotteld in een unieke fles. Een brouwerij waarin mensen gepassioneerd samenwerken, echte waarden de authenticiteit bepalen en kwaliteit door innovatie primeert. Deze 3 strategie-pijlers garanderen dat in Bavikhove bier gebrouwen wordt voor kenners. Daarmee is 1894 de verwezenlijking van het verhaal van de brouwerij.” zeggen vader en zoon De Brabandere trots.
Brouwerij De Brabandere houdt reeds 120 jaar vast aan de traditie om enkel gebruik te maken van aromahop. Daarnaast is de brouwerij ook gekend voor de oude eiken foeders waarin het bier 2 jaar rijpt. Voor de ontwikkeling van 1894 hebben de brouwers deze beide eigenschappen samengevat in één meesterwerk. “Dit jubileumbier is een gewaagde combinatie van een stevig gehopte tripel en uitmuntend verfrissend foederbier, volwaardig nagegist in de fles.
Albert en vader Ignace De Brabandere proefden met trots hun nieuw bier
Huis Van Wonterghemuit Kuurne zorgde voor een uitstekende receptie met heerlijke creaties.
Spies focaccia met pancetta & geconfijte sjalot
Ook een vrouwelijke journaliste kon het nieuwe bier 1894 wel smaken
Crostini gemarineerde mozzarella di buffala
Vader en zoon De Brabandere klinken samen met Ben Vinken (Hoofdredacteur Bierpassie) op het succes
Pont Neuf aardappel, tartaar van rund met mosterdespum
Bordje rundcarpaccio met pesto en focaccio
Toast tonijn met mascarpone en gember
Het Jubileumbier 1894 (8% Alc.Vol.) is een gewaagde combinatie van een stevige met aroma gehopte tripel en uitmuntend verfrissend foederbier. Hij bier is zacht en mals waar een moutend begin en een licht zurig einde voor een perfecte harmonie zorgen. Het is een uitstekende aperobiertje die de smaakpapillen koestert.
Om ten volle te kunnen genieten van dit complex gehopte bier adviseren de brouwers om het vers te degusteren. De exclusieve met goud bedrukte Spumante-fles, waarin dit bier gebotteld wordt, zal in België te koop zijn vanaf half januari.
Uw verslaggever geniet met Marc Mertens (Hoofdredacteur De Zytholoog) van een lekkere 1894
Bij het verlaten van de brouwerij was de naamsverandering al doorgevoerd
De naam Bavik verdwijnt niet helemaal. Het merk blijft behouden voor het pilsbier dat ondanks de dalende vraag het paradepaardje blijft van de brouwerij.
Opvallend is ook dat de brouwerij mogelijk een aantal merken en producten zal schrappen, omdat uit de bevraging ook bleek dat het assortiment te breed is. Zo verdween ‘Wulps Blondje’ al uit het gamma, en mogelijk zal er ook gesneden worden in de reeks ‘Petrus’. De brouwerij heeft onder meer ook de bieren ‘Wittekerke’ en ‘Kwaremont’ i n de portefeuille, en produceert ook frisdrank en wijn.
Donkerblond helder bier met een stevige witte schuimkraag;
Een moutige neus. Een beetje muffig en gistig.
De eerste slokjes zijn moutig zoet. Fruitige toetsen en een lichte kruidigheid. De koolzuurpareling laat zich een beetje opmerken. Het bier is rijk van smaak. Mooi evenwichtig. Volmondig. Weinig bitterheid (jammer). Toch degusteert het bier vlotjes. Door zijn jaartje ouderdom en omdat het ietsje opwarmt komt een lekkere smaak van pinot de charentes naar boven.
Gelegenheidsbier voor de Canteclaerstoet van stad Deinze
Goudblond wazig bier met witte schuimkraag. Bij het openen springt er een hoppebel (Vlamertingse hop) uit het flesje (Zie foto) Zeis bevrijd en laat de weg vrij voor een heerlijk hoparoma.
De eerste slok is hoppig. Met een mooie bitterehied die voortdurend aanwezig is maar niet domineert. Moutige smaak. Een prikje citrus Heerlijke smakelijke dorstlesser. Mooi in balans. Met een droge bittere afdronk. De zwevende hoppedeeltjes kunnen soms vervelend zijn!
Blonde wazige tripel met een mooie fijne schuimkop
De neus bied ons een moutig boeket. Met toetsen van taart. De aanvang is zoet moutig Ietsje gistig. Fruitige toetsen van banaan. Met in de achtergrond een fijne bittereheid. Een lichte citruszurigheid geef ons een andere smaakdimensie. Het bier degusteert zacht in de mond. Zoet bier met fruitige esters. Kruidige afdronk met wat bitterheid in de mond. Een goed brouwsel!
Helder blond bier met witte schuimkraag. Een moutige neus. Kruidig Fruitig (Aardbei). De eerste slokken zijn moutzoet. Lichte hopbitterheid. Fruitig prikje van banaan. De smaak van kandijsuiker is altijd aanwezig. Het bier is ondanks zijn zoetheid niet plakkerig. Een braaf degustatie bier met te weinig hop. Zoete afdronk. Liefhebbers van de strips van Urbanus zullen het bier wel smaken! Opletten wat ik schrijf natuurlijk!
Amberkleurig bier met gebroken witte volle schuimkop.
Floraal aroma van Citrus. Ook geurprikken van groene appeltjes
Het begin is zoet onmiddellijk gevolgd door exotische toetsen van Citrus, pompelmoes. Het bier is zacht en mooi in evenwicht. Ondanks zijn 6,0% Alc heeft een stevige body. Licht kruidige droge afdronk. Een voorbeeld voor vele Belgische IPA’s!
Licht zoet karamel aroma Met fruitige hopprikken van grapefruit
De eerste aanzet is fruitig. Sinaasappelschil, citrus afwisselend met karamel smaakjes. In de achtergrond een mooie aangename bitterheid. Het bier is lekker maar mocht toch
een beetje meer body gehad hebben! De afdronk is droog en licht bitter.
Goudblond – Oranje wazig bier Met witte schuimkraag
Een zwoele fruitige geur stijgt op bij het inschenken. Gistig.
De eerste nip aan het bier is zoet Fruitige toetsen. Aromatishe smaak met prikjes van vers brood. Toetsen van bloedappelsienen. In de achtergrond een scherpe bitter heid die het bier mooi in balans houd. Een warme lichte alcohol toets laat ons nagenieten. Een heerlijke tripel met een rijkdom aan diverse smaken. Niet voor niets behaalde dit bier een Bronzen medaille op Brussels Beer Challenge 2012
Donkerblond bier met een witte fijne schuimkraag. Moutig. Tarwe aroma Prikjes van peper.
De eerste slok is fris! Moutig met heel diep, enige bitterheid Fruitige toetsje van banaan. Na een tijdje ietsje meer bitterheid maar toch zwak qua hoptoevoeging. Nogal volmondig Is in het begin een frisse doordrinker die verandert naarmate u degusteert. Het bier heeft te weinig karakter om echt te bekoren. Op het laatst wordt het bier echt plakkerig en begin te vervelen. Het bier is gebotteld is in flesjes van 50cl.
JeneverBLES – 7,5%Alc.Vol. Fles nr 034/60 De Graal– Brakel
Voor deze Limited Edition werden tijdens het bottelen aan 60 - 75cl flessen per fles een 5-tal extra jeneverbessen toegevoegd!
Goudkleurig bier met witte schuimkraag. Moutige neus met een geurig kruidenboeketje. Gistig. De eerste slok is moutig. Onmiddellijk gevolgd door een bitterheid Kruidige toetsen w.o. Jeneverbessen. Die geven het bier een specifieke smaak. De extra bessen die bij het bottelen in het bier zijn gedaan versterken dit nog een beetje. Ook een prikje peper. Het bier laat ondanks zijn 7,5% Alc ons van een lichte alcoholwarmte genieten. Droge kruidige afdronk met enkele zoete nota’s
Een complex biertje die niet iedereen zal bevallen. De extra jeneverbessen die bij het bottelen zijn toegevoegd zouden de leek kunnen afschrikken bij het uitschenken. Maar ik denk dat de 60 apart gebottelde flessen in handen gekomen zijn van bierproevers!
Voor mij een bier om van te gnieten!
Cuvée des Jacobins Rouge – 5,5%Alc.Vol. Bockor– Bellegem
Cuvee des Jacobins is een ongemengde oude lambiek, gelagerd gedurende ten minste 18 maanden op (Frans) eiken foeders uit de cognac streek.
Donkerrood bier met gebroken witte schuimkraag.
Prettige zure neus van kersen
De aanzet is lekker zuur. Een heerlijke fruitige toets van kersen. Lichtjes vineus. Bitterzoet Prikkels van hout. Rode wijn. Tanine Eenmaal de smaak op temperatuur krijg je een diepe volmondige kersensmaak. Prachtige dorstlesser met een tintje balsamico Heerlijk!
Donkeramber met gebroken witte schuimkraag. Een moutige neus. Vleugje karamel. Ook een peperprikje waarneembaar.
De eerste slok is zoet Moutig Karamel. Een toegankelijke bitterheid komt u tegemoet. Hoppig. Een edele Pale-Ale. Nu en dan fruitige toets van citrus. Her bier is mooi in evenwicht. Moutige bittere droge afdronk. Een zachte toegankelijk bier. Het wordt omschreven als een IPA?
Helder blond bier met witte schuimkraag Moutig aroma met prikjes van pilsmout. Hoppig
De eerste slokjes zijn moutig Zoet Met een aansluitende hoppige bitterheid. Een bitterheid die over het gehele parcours aanwezig is. Citrustoetsen laten zich opmerken De afdronk is bitter en vloeit lang uit. Een lekkere tripel met klasse! Pittiger dan de meeste tripels.
Werd verkozen destijds als het beste Hobbybier van België! En terrecht!
Voorstelling boek 'Biergastronomie uit de Westhoek' - Stefaan Couttenye
Voorstelling boek 'Biergastronomie uit de Westhoek' Stefaan Couttenye - 't Hommelhof Watou
Watou, het dorp aan de schreve (grens) wordt door velen geassocieerd met hedendaagse kunst. Met recht en reden, want elk jaar beleefd deze plattelands gemeente in de Westhoek haar Kunstenfestival. Het wordt door haar eigen bevolking ook ‘dorp van de hoge gisting’ genoemd. Op haar grondgebied bevinden zich ook twee brouwerijen (St. Bernardus en Van Eecke) en het vermaarde bierrestaurant ‘’t Hommelhof’. Het is over die laatste culinaire tempel dat de onderstaande fotoreportage gaat.
Topchef Stefaan Couttenye mag met trots de titel dragen als pionier van de biergastronomie. Hij was dertig jaar geleden als één van de eerste koks die bier vereeuwigde met lekker eten. Hij kookte met bier en schonk bier uit bij tal van zijn gerechten. Hij plaatste met zijn kookkunst het bier op de gastronomische kaart. Een plaats waar het Belgische gerstenat nu eindelijk echt thuis hoort.
Op dinsdag 3 december stelde Stefaan aan pers en genodigden in eigen restaurant zijn nieuwe boek ‘Biergastronomie uit de Westhoek’ voor. De Westhoek, het platte land met hier en daar een heuvel, zijn charmante dorpjes, de hoppevelden, unieke cafeetjes, de frontiere kortom de terroir inspireerde Stefaan om dit nieuwe kookboek te schrijven.
Jan Dhondt vriend-woordkunstenaar die de reportages in het boek voor zijn rekening nam sprak over zijn Westhoekjes en gaf daarna het woord aan Stefaan.
Stefaan een beetje onwennig - ik had liever gekookt dan hier te moeten spreken - dankte alle genodigden en pers voor hun aanwezigheid Hij had vooral veel lof over zijn zoon Simon en schoondochter. Zoon Simon ontpopte zich tot hobbybrouwer en biersommelier en koos in het boek voor een passend biertje bij elk gerecht.
Raf Sonneville directeur van de Hotelschool ter Duinen had het over het tijdperk van de haute-cuisine en Moleculaire keuken. Maar dit is verleden tijd. De traditionele keuken met een eigentijds tintje is weer in. Hij loofde Stefaan dat hij trouw is gebleven aan zijn Gastronomische bierkeuken. Gerechten klaar gemaakt met hopscheuten, vergeten groenten enz... kortom met ingrediënten uit eigen streek dit alles gefoodpairt met Belgische bieren
Tenslotte nam Christof Dejaegher burgemeester van Poperinge het woord. Hij sprak lof over het restaurant en zijn Meesterchef. Zij lokken met hun lekkere bierkeuken toeristen naar Watou.
De heer Van Damme en mevrouw Hilde Deweer van Uitgeverij Stichting Kunstboek loven op hun beurt de auteurs met hun pure keuken, waar streekproducten en een vijftigtal regionale bieren een plaats krijgen en overhandigen het eerste exemplaar.
Op zijn beurt schenkt Stefaan een bos bloemen aan Hilde Deweer Adjunct-Uitgever Stichting Kunstboek
Stefaan en Simon Couttenye met de eerste exemplaren.
De Meester plaatste zijn handtekening op diverse exemplaren. Volgens Jan dHondt zullen die boeken in prijs stijgen en later onbetaalbaar worden!
Leerlingen van Hotelschool Ter Duinen (Koksijde) serveerden de gerechten en schonken bieren van de twee brouwerijen uit Watou. St. Bernardus en Van Eecke
Carpaccio van zeebaars met chutney van tomaat en zeekraal
Pastei van everzwijn met chutney van pompoen (klaargemaakt met Pater Kapittel)
Bierdame Sofie Vanrafelghem (Vrouwen en bier) bij de auteurs
Pladijsfilet met brunoise van groentjes en Poperings Hommelbier
Bernard Vandamme (Brouwerij Eutropius) en Benedikte Coutigny van Bezoekboerderij 't Hoppecruyt - Proven
Belgische Mosseltjes
St. Bernardus Tripel vakkundig geschonken
vlnr : Yannick Boes, oud-eigenaar en directeur-generaal van de brouwerij van Alken, ere-voorzitter van de Belgische Brouwers en ere-grootmeester van de Ridders van de Roerstok. Jef Van Den Steen brouwerij De Glazen Toren - auteur van diverse bierboeken in gezelschap van Stefaan.
Filet van hazerug met vergeten groenten van de Lovie met Pannepot
Duifje in bladerdeeg met ganzelever rode kool en Westvleteren 12
Mousse van chocolat en praliné met truffelijs, bavarois van chocolade met tipjes van cacao
Biergastronomie uit de Westhoek
De Westhoek is veel meer dan een inspirerende brok natuur met prachtige landschappen en unieke oude cafeetjes. De regio koestert een schat aan historisch en cultureel erfgoed en dat merk je ook aan zijn rijke bier- en eetcultuur. En er is geen betere plaats om die te proeven en te beleven dan ‘t Hommelhof in Watou. Sinds 30 jaar is dit culinair walhalla een trefpunt voor lekkerbekken. Meesterkok Stefaan Couttenye staat wijd en zijd bekend om zijn pure keuken zonder liflafjes, waar streekproducten en Belgische bieren een ereplaats krijgen.
In dit boek combineert de pionier van de Belgische bierkeuken zijn favoriete lokale ingredienten – zoals hopscheuten, duif, vergeten groenten, lam, vis, wild en kazen – met een vijftigtal bieren uit zijn regio. Zoon Simon ontpopte zich tot hobbybrouwer en biersommelier en koos een passend biertje voor elk gerecht.