75 JAAR BROUWERIJ ST.BERNARDUS
BOEK ‘ST.BERNARDUS’
We schrijven 1946. Het jaar waarin de broers Evariste en Antoine Deconinck de kaasmakerij die ze overgenomen hadden van de naar Watou uitgeweken trappisten van Mont des Cats stilaan omtoverden naar een brouwerij. Dat deden ze op vraag van de trappisten van Westvleteren die op dat moment beslisten om hun brouwersactiviteiten te beperken tot hun eigen gemeenschap.
Dit en veel meer geschiedenis vind je in het gloednieuw boek dat Brouwerij St. Bernardus lanceert naar aanleiding van de 75ste verjaardag van hun brouwerij.
In het boek gaan ze ook dieper in op hun brouwproces, ze vertellen er welk pad hun eigenaars hebben bewandeld om tot het punt te komen waar ze nu staan, maar bovenal proberen ze de liefde voor hun bier en hun vak te beschrijven in geuren en kleuren.
Het boek brengt niet enkel verhalen van vroeger, toen en nu maar biedt ook de mogelijkheid om ermee aan de slag te gaan. Net zoals we in ons dagelijkse doen en laten gedreven zijn om duurzame samenwerkingen op poten te zetten met lokale en regionale bedrijven & ondernemers in functie van productie, expansie, horeca- en bezoekerswerking, enz. hebben ze ook voor het boek deze filosofie ter harte genomen.
De biercocktails werden gecreëerd in samenwerking met Deluxe Distillery uit Kuurne en het is absoluut geen toeval dat er zoveel chefs uit de regio rond de brouwerij preus lik fjirtig aanwezig zijn met hun St.Bernardus signature dishes. Op die manier wensen ze als brouwerij ook een verhaal te vertellen van de regio en een katalysator te zijn van de economie en het toerisme van hun schone streek.
Het gastronomisch hoofdstuk van hun boek geeft bijgevolg een forum aan een rits van lokale, regionale, nationale en internationale chefs, al dan niet voorzien van de obligate Michelin sterren. Namedropping? Tim Boury van Restaurant Boury**, Michael & Franky Vanderhaeghe van Hostellerie St.Nicolas**, Bert Recour van Restaurant Pegasus, Raf Sainte van De Gebrande Winning (onlangs nog verkozen tot het beste bierrestaurant ter wereld), Johan Vanhaute van Hotel Ariane (sinds 2013 onafgebroken verkozen tot het beste hotel van België), Dirk Battheu van Restaurant ’t Blauwershuys, Nelson Tanate van het Nederlandse Restaurant De Librije***, Stefaan Coutteneye van Restaurant ’t Hommelhof, Peter Goossens van ’t Hof van Cleve***, hun eigenste Filip Lebbe van Bar Bernard en ga zomaar door.
Zaakvoerders Hans & Julie Depypere
Zaakvoerders Hans & Julie Depypere: “Net zoals we bij het maken van ons bier streven naar een onberispelijke kwaliteit, hebben we deze maatstaf ook gehanteerd bij de creatie van dit boek. We zijn ongelofelijk dankbaar dat er zoveel chefs hun vrijwillige medewerking hebben verleend, we zijn trots op ons team die bij de totstandkoming bij wijze van spreken bloed, zweet en tranen heeft verloren maar bovenal zijn we fier dat we op deze manier het verhaal van onze prachtige familiebrouwerij op een nieuwe manier naar buiten kunnen brengen. We voelen ons klaar voor de volgende 75 jaar!”
Praktisch
Het boek verschijnt in 3 talen (Nederlands, Engels en Frans) en telt 192 pagina’s;
Het boek wordt uitgegeven door Uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts, o.a. bekend van de boeken van Sandra Bekkari, Nina Mouton, LikeMe, Stefaan Degand, Mathieu Terryn en Thomas De Gendt maar ook van TV-programma’s als ‘De Cel Vermiste Personen’, ‘Lotgenoten’, ‘Durven Falen’ en vele andere;
Het boek is beschikbaar in de betere boek- en drankenhandel maar ook in de brouwerijwinkel en via de webshop van de brouwerij.
LIMITED EDITION 75 JAAR BIER
Net zoals ze naar aanleiding van de 60ste verjaardag van de brouwerij een eenmalig, limited edition bier op de markt brachten, gaan ze eind 2021 ook een nieuw bier lanceren dat een beperkte oplage zal kennen. Welk bier dat precies gaat zijn, dat gaat de brouwerij communiceren in de loop van de herfst. Wens je als fan of consument daar als één van de eerste van op de hoogte gebracht te worden? Dan raden ze iedereen aan om zich via hun website in te schrijven op hun nieuwsbrief.
FEEST
Wat is een verjaardag zonder feest? Oorspronkelijk plande de brouwerij om in de zomer van dit jaar een heus feest op poten te zetten maar ook hier heeft COVID-19 een stokje in de wielen gestoken. Maar niet getreurd, dat geeft hen des te meer tijd om alles uit de kast te halen om in de zomer van 2022 er helemaal te staan. Wat kan je verwachten? Ze plannen een meerdaags openluchtevenement in de buurt van de brouwerij onder de noemer ‘Barn Bernard’. Het zal een Hemels Evenement worden waar naast onze onvolprezen Hemelse Nectar ook ruimte zal zijn voor een sterk programmatorisch aanbod en dito culinaire invulling, beide natuurlijk terug met de nodige lokale touch. Ook hier raad de brouwerij de geïnteresseerden aan om zich via hun website in te schrijven op hun nieuwsbrief, zo verneem je uit eerste bron alle details over dit feest.
Het evenement maakt ook deel uit van de nieuwe ‘Grote Goesting’ campagne van Westtoer, waarbij o.a. diners op unieke plekken in de kijker worden gezet.
NIEUW BLIK ST.BERNARDUS WIT
Sales Manager Marco Passarella : Het is maar een klein jaar geleden dat we voor het eerst uitpakten met een bier in blik (St.Bernardus Tokyo) en vandaag voegen we daar graag een 2de aan toe. St.Bernardus Wit bestaat natuurlijk al langer maar de internationale vraag om het bier ook aan te bieden in blik konden we niet langer in de wind slaan.
In het buitenland is speciaalbier in blik al heel goed ingeburgerd, onze klanten beseffen dat je blikken overal makkelijk kan meenemen. Het is erg handig om bij een buitenactiviteit, bijvoorbeeld na het sporten, bij een picknick of een wandeling in de natuur eens niet te moeten denken aan die flesjes leeggoed. Je neemt gewoon je lege blikjes mee naar huis en sorteert ze bij jouw PMD. Zeker voor een verfrissend en dorstlessend zomers bier waarvan het de bedoeling is om het jong en ‘vers’ te drinken (lees: geen bewaarbier) is blik als verpakking een goed idee. Als je bier langer wil bewaren, blijf je best bij flessenbier. Onze blikken hebben een THT (ten minste houdbaar tot datum) van 18 maanden.
Tot slot is het natuurlijk ook zo dat blik minder zwaar is en volledig te recycleren, dit betekent een positief duurzame impact op het milieu. Bovendien is het in functie van de bewaring van het bier ook goed dat er geen licht aan het bier kan.
Vandaar, St.Bernardus Wit in blik is een perfecte aanvulling in ons gamma.”
Type & kleur
St.Bernardus Wit in blik is een traditioneel Belgisch, ongefilterd witbier van alc. 5.0% vol. Het bier werd ontwikkeld in samenwerking met de legendarische meesterbrouwer Pierre Celis, die in zijn ééntje verantwoordelijk was voor de opmars van witbier in de jaren ’60. St.Bernardus Wit onderscheidt zich door de aantrekkelijke goudgele kleur die verhuld wordt in een sublieme sluier om te resulteren in een authentiek Belgisch troebel witbier.
Karakter – smaak – aroma’s - culinair
St.Bernardus Wit is gekend om zijn prikkelende aroma’s van koriander en sinaasappel, met op de achtergrond een toets van pittige kruidnagel en fruitige citrus geuren. De energieke kruiden en de romigheid van de tarwe zorgen voor een meesterlijke evenwichtige smaaksensatie. Het zachte mondgevoel herbergt een heerlijk samenspel van een zoete moutsmaak met een verfrissende aciditeit en wordt afgesloten met een frisse nasmaak.
Dit bier is ongelooflijk veelzijdig voor het gebruik in combinaties met gerechten uit alle uithoeken van de mondiale keuken. Het komt misschien nog het meest tot zijn recht als verfrissende factor bij romige gerechten als risotto en bij zeevruchten & witte vis. Fan van citroen bij jouw vis? Zeker doen, de citrustinten van St.Bernardus Wit zullen jouw gerecht alleen maar sterker uit de verf doen komen.
Verpakking
Arno Kiss - Belgische illustrator
De Antwerpse illustrator Arno Kiss is het levende bewijs dat je wel degelijk meteen met een welluidende artiestennaam ter wereld kan komen. Hoewel hij geen gitaren speelt, noch zich dagelijks bij het ochtendgloren maquilleert als Gene Simmons & co, heeft hij toch al vaak zijn artistieke capaciteiten mogen uiten in de muziekscène. Zo mocht onder meer tourposters ontwerpen voor Metallica, Ween, Arctic Monkeys, Mumford & Sons, Death Cab For Cutie, Queens Of The Stone Age, The War On Drugs en vele anderen. Zowel voor de Netflix reeks “I’m not okay with this” als voor de samenwerking tussen Travis Scott & Fortnite mocht hij verschillende officiële illustraties creëren. Met het nieuwe artwork voor St.Bernardus Wit in blik wil hij vooral het contrast tussen de moderne brouwerij en de landelijke omgeving visualiseren. Vind jij de grappige details die hij in het ontwerp heeft ‘verstopt’?
www.sintbernardus.be/wit
Info
Het blik is beschikbaar in Colruyt en de betere drankenhandel.
Wens je nog meer informatie over St.Bernardus Wit? Contacteer ons gerust via marketing@sintbernardus.be of neem een kijkje via www.sintbernardus.be/wit
INFO
Trappistenweg 23 8978 Watou +32 57 38 80 21 BE 0463544291
Brouwerij St.Bernardus
Met dank aan Annemie Declerck voor de foto's
15-04-2021 om 10:32
geschreven door William Roelens
|