Maurice Brazil Prendergast 1858 1924 was een Amerikaans postimpressionistische kunstenaar
Klik op de foto om een filmpje van zijn overige werken te bekijken
Maurice Brazil Prendergast (St. John's, 10 oktober 1858 New York City, 1 februari 1924) was een Amerikaans postimpressionistische kunstenaar die werkte met olieverf, aquarel en monotype. Formeel was hij lid van De Acht, maar de fijnheid van zijn composities en mozaïek-achtige schoonheid van zijn ontwerpen hadden weinig gemeen met de filosofie van de groep.
Prendergast werd geboren in het Canadese Newfoundland. Na het mislukken van zijn vaders subarctische handelspost, verhuisde het gezin naar Boston in de Verenigde Staten. Daar ging de jonge Prendergast in de leer bij een commercieel kunstenaar en terwijl hij in het begin felle kleuren gebruikte, werd zijn volwassen werk gekenmerkt door platte motiefeffecten.
Wandeling langs de Seine
Prendergast was erg verlegen en bleef zijn leven lang vrijgezel. Hij was erg gehecht aan zijn broer Charles, die kunstenaar was en een succesvol lijstenmaker. Prendergast studeerde gedurende drie jaar in Parijs aan de Académie Colarossi en de Académie Julian.
Tijdens een vroeg verblijf in Parijs, ontmoette hij de Canadese schilder James Morrice, die hem voorstelde aan de Engelse avant-gardekunstenaars Walter Sickert en Aubrey Beardsley, beiden vurige bewonderaars van James McNeill Whistler. Zij beïnvloedden zijn toekomstige schilderstijl.
Hij was lid van De Acht, de 20e-eeuwse groep van Amerikaanse schilders met als leider Robert Henri, waartoe verder Shinn Everett, John Sloan, Arthur B. Davies, Ernest Lawson, George Luks en William Glackens behoorden.
Een nadere kennismaking met Vuillard en Bonnard plaatste hem stevig in het postimpressionistische kamp. Hij ontwikkelde een zeer persoonlijke stijl, met gedurfde contrasterende, juweelachtige kleuren en vlakke, patroonachtige vormen, ritmisch geordend op een doek. Vormen werden drastisch vereenvoudigd en gepresenteerd in vlakke gebieden aan heldere, ongemoduleerde kleur. Zijn schilderijen zijn treffend beschreven als wandkleedachtig of lijkend op mozaïeken. Een reis naar Venetië in 1898 stelde hem bloot aan het genre van Vittore Carpaccio, wat hem aanmoedigde tot nog meer complexe en ritmische arrangementen. Hij werd ook een van de eerste Amerikanen die het werk van Cézanne omhelsde en zijn expressieve gebruik van vorm en kleur leerde te begrijpen en te gebruiken.
Prendergast schilderde meestal mensen in hun vrije tijd. In de Armory Show in 1913 toont hij met zeven werken zijn stilistische volwassenheid. Hoewel hij voornamelijk werkte aan aquarellen ging hij later in zijn loopbaan ook met olie aan de gang. Hij produceerde ook een groot aantal monotypes tussen 1891 en 1902.
|