Met 16 procent van de stemmen is 'stoeproken' winnaar van de
verkiezing het Woord van het Jaar 2011, zo hebben Van Dale Uitgevers en
de VRT, de organisatoren van de verkiezing, bekendgemaakt.
'Stoeproken' - roken op de stoep voor een café of restaurant wegens het
rookverbod in de horeca - haalde het van 'frietrevolutie' (protest in
België tegen het aanslepen van de regeringsformatie), dat op de tweede
plaats komt, en 'heen-en-weerkind' op de derde plaats.
Van 29
november tot en met 19 december kon gestemd worden op de tien
genomineerde woorden voor het Woord van het Jaar 2011. Ook kon gestemd
worden op de publieksnominaties in vijf categorieën. Op internetsites,
weblogs, Twitter, Facebook en in radio- en tv-programma's werd de
afgelopen weken gediscussieerd over de genomineerde woorden. Circa
16.000 mensen brachten een stem uit.
In de categorieën
Jongerentaal, Lifestyle, Sport-amusement, Economie en Politiek zijn de
winnende woorden respectievelijk torenpoeper, stoeproken, belspeldel,
citroenloopbaan en frietrevolutie. De definities van alle winnende
woorden staan op www.vandale.be/woordvanhetjaar.
De
Woord van het Jaarverkiezing werd in voorgaande jaren gewonnen door de
woorden tentsletje (2010), ontvrienden (2009), swaffelen (2008) en
bokitoproof (2007).
Reacties op bericht (0)
Gastenboek
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek