Oplichters proberen droogkuiskosten aan horeca door te rekenen
Heel wat horecazaken hebben de voorbije dagen een identieke brief in de bus gekregen, waarbij gevraagd wordt om gemaakte droogkuiskosten te vergoeden.
De afzender, een Nederlandse vrouw genaamd Johanna Bos, beweert in de zaak gegeten te hebben, waarna een medewerker 'jus' op de kledij van haar man morste. Er zou dan afgesproken zijn dat de uitbater de kosten gaat vergoeden, meldt sectorfederatie Horeca Vlaanderen. De federatie gaat een klacht indienen. Eind vorig jaar kwam de truc al aan bod op het radioprogramma Peeters & Pichal op Radio 1.
Onder aan de brief is een kwitantie voor 19,20 euro van een Nederlandse wasserij bijgevoegd, maar daar verklaart men dat er onlangs een pakket kwitanties werd gestolen, aldus Horeca Vlaanderen.
De federatie kreeg al reacties van horecazaken uit Brugge, Leuven, Antwerpen en Hasselt. Volgens woordvoerder Gerrit Budts hebben tot nog toe een veertigtal horecazaken gemeld dezelfde identieke brief ontvangen te hebben. "Daarvan heeft een vijftiental, waarvan een tiental uit het Brugse, de kosten vergoed", aldus Budts. "In zaken waar de uitbater met personeel voor de bediening werkt, is het voorval namelijk moeilijker te controleren."
De federatie meldt dat een aantal uitbaters zelf al naar de politie zijn gestapt. Alle zaken die de brief ontvangen hebben, krijgen ook de raad om daarvan bij de politie melding te maken.
"Het is geenszins een wettelijke verplichting om de klant te vergoeden wanneer er op kleding gemorst wordt, maar geregeld wordt dit aanzien als hoffelijkheid naar de klant toe. Hier maken deze oplichters handig gebruik van", aldus Danny Van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen.(br.hln - foto Thinkstock )
|