Bokrijk keert terug naar de Sixties
Bokrijk. Geen Vlaming die er nooit op schoolreis is geweest. Maar de boeren op klompen en pastoors met zwarte rokken lokten de voorbije jaren almaar minder volk. Vorige zomer haalde het Limburgse domein niet eens 100.000 bezoekers. Om die cijfers weer een duw in de juiste richting te geven, opent zaterdag een gloednieuw Vlaams dorp de deuren, zo weggeplukt uit de jaren 60. Maak kennis met het Nieuwe Bokrijk: Tony Corsari in zwart-wit, grote potten Kwatta-choco op tafel en - de techniek staat voor niets - draagbare radiootjes van Philips.
Het nieuwe dorp, gebouwd nabij het 'Antwerpse stadsplein' dat door z'n kleine omvang en aparte ligging nauwelijks bezocht werd in het verleden, begint bij de Delhaize-supermarkt, die de weelde van de golden sixties illustreert. Kasten vol Spic & Span (mét Artis Historia-zegeltjes), nylonkousen van Coral (6 paar voor 100 frank), trommels met Dixan-waspoeder (3 kilo, 135 frank), gele familiepotten Kwatta-choco... Alleen Cécémel blijkt na 50 jaar nog steeds hetzelfde logo te hebben. De meeste andere merken stopten gewoon met bestaan. In de platenzaak worden singles van Elvis, The Beatles en Bob Benny aangeboden, naast - "zo was dat in die tijd" - elektro-apparaten als transistorradiootjes tussen 2.495 frank (60 euro) en 3.250 frank (80 euro).
Voorts in het dorp: een kapsalon met schreeuwlelijk behang-papier en haardrogers die vaak zo heet werden dat de klanten met een rood aangezicht naar huis vertrokken. Ook nog: een reisbureau en architectenkantoor - waar het modernste snufje een type-machine is - een sixtieskeuken, woonkamer met zwart-wit-televisie en draaiantenne, een kinderkamer, kledingwinkel, een krantenkiosk met oude dagbladen ('Ons Land Heeft Een Koningin!'), een bioscoop en een studentencafé, losjes gebaseerd op de legendarische bruine kroeg 't Keldertje in Hasselt. Een pintje kostte er 7,5 frank (0,18 euro).
"We zijn zeker dat 'De Sixties' een succes wordt", zegt communicatieverantwoordelijke Miet Feytons. "Retro is weer helemaal in. Kijk maar naar de T-shirts, scooters, meubelen en kleine elektro: alles heeft een vintage look en niks is authentieker dan het origineel. Nu al zijn er 5.000 tickets online gereserveerd en raden we de mensen aan om eerst kaarten te bestellen, zodat ze niet voor het bordje 'volzet' komen te staan. (br.hln)
Tickets vanaf 15 euro via Bokrijk
|