Een op drie vrouwen haat shoppen
Het cliché wil dat vrouwen graag shoppen (schoenen, natuurlijk) en daarbij een gat in hun hand hebben. Zoals alle veralgemeningen loopt ook deze mank, want maar liefst één op drie vrouwen haat shoppen. Een minderheid, akkoord, maar wel een significante minderheid. De belangrijkste redenen? Onbeleefde winkeliersters, lange rijen en niet vinden wat ze zoeken.
- 50 procent voelt zich geïntimideerd door het winkelpersoneel - 44 procent denkt dat het winkelpersoneel op haar neerkijkt - 38 procent wordt depressief omdat niets wat ze passen er leuk uitziet - 37 procent voelt zich niet op haar gemak in het kleedhokje - 34 procent vindt het moeilijk om toffe kleren te vinden wegens hun 'rare vormen' - 1 op 3 haat de wachtrijen in de winkel - 10 procent schaamt zich om haar maat te noemen - 15 procent beëindigde een shoppingtrip in tranen, omdat ze zich te dik (of te mager) vonden voor de kledij of niet konden vinden wat ze zochten
Het ergste is voor vrouwen shoppen voor een speciaal evenement, met huwelijken als stip op nummer één.
Geen wonder dat het lyrische gepraat van vrouwen over koopjes in films en vrouwenmagazines een vreemde wereld is voor de helft van de 2.000 ondervraagden.
Een op drie zegt nog nooit een 'therapeutisch' effect van shoppen te hebben ondervonden. Het wordt verondersteld dat vrouwen onzekerheid, stress of woede 'wegshoppen' met een reeks impulsaankopen: ook dat geldt dus niet voor iedereen.
Shoppen zou leuker zijn als... Wat moet er dan gebeuren om shoppen leuker te maken? Het eigen lichaam veranderen zo blijkt: 80 procent denkt dat het leuker wordt als je slanker bent, 42 procent wil een 'andere' lichaamsvorm.
Al is dat meestal schone schijn, want elk lichaam heeft zo zijn eigen uitdagingen: ben je slank, dan heb je misschien wel te korte benen waardoor elke broek 15 centimeter moet worden ingenomen. Heb je een grotere boezem, dan vind je niets dat zowel goed past om je middel als om je borsten, enzoverder.
Voor 50 procent zou shoppen leuker worden als hun budget (veel) groter was.
Een derde van de vrouwen neemt haar toevlucht tot online shoppen, omdat het tijd bespaart (ook al zit je met de mogelijke terugzending van kleren die niet passen). (br.hln)
|