Hoe langer op Facebook, hoe slechter de schoolresultaten
Kinderen met een televisie op hun slaapkamer en een eigen gsm scoren slechter op leestests, dat blijkt uit een grootse internationale studie.
Een studie bij 4.000 leerlingen in Engeland heeft aangetoond dat het bezit van een tv, dvd en gsm leidt tot lage scores op leestests. Twee derde van de tienjarige Britten heeft een eigen televisietoestel, evenveel kinderen hebben een dvd-speler en een gsm. Deze kinderen scoorden gemiddeld 20 punten lager op leestests dan hun leeftijdsgenoten die deze gadgets niet hadden. Het bezit van een muziekinstrument leidt tot een boost van 30 punten.
Een op de vijf tienjarigen zijn minstens drie uur per dag bezig met het kijken naar tv of een dvd. 13 procent van de 14-jarigen zijn drie uur per dag bezig met sociaalnetwerksites gedurende drie uur. Hoe meer tijd ze hieraan besteedden, hoe slechter hun schoolresultaten.
Dit onderzoek past in een internationale studie die naar de prestaties van kinderen qua lezen, wetenschappen en wiskunde peilde. Daaruit blijkt dat twee keer meer jongeren in Groot-Brittannië ondermaats scoorden op leestests in vergelijking met Amerikaanse leeftijdsgenote. Ook scoren ze op vlak van wiskunde slechter dan hun evenknieën in Hongarije, Tsjechië en Slovakije. Qua wiskunde waren jongeren uit Zuid-Korea, Singapore, Hong Kong, Japan en Taiwan het beste. Ook zeiden Britse leerkrachten dat leerlingen niet genoeg sliepen, wat hun meewerking in de klas negatief beïnvloedde. Heel wat kinderen kapten ook met een tekort aan voedingsmiddelen, wat de schoolprestaties niet ten goede komt.
Meer dan een kwart van de kinderen in de lagere school en een op de tien jongeren uit de middelbare school werden de laatste maand gekwetst door onder meer geduw en getrek. (br.hln)
|