Kerstmuziek tijdens shoppen doet ons meer geld uitgeven
Als je tijdens het shoppen voortdurend kerstmuziek hoort, is dat niet alleen om wat sfeer in de winkels te brengen. Het is ook een stiekeme truc om je meer geld te doen uitgeven zonder dat je het beseft, want een nieuw onderzoek toont aan dat kerstliedjes je daartoe aanzetten.
"De feestelijke liedjes worden opgedrongen aan de kerstshoppers om hen in de juiste sfeer te brengen, hun tijdsgevoel te veranderen en hun koopgedrag te beïnvloeden", weet dr. Alan Bradshaw, marketingexpert bij Royal Holloway. "Het is met andere woorden een manier om onze shopgewoonten te manipuleren, zonder dat iemand er zich bewust van wordt."
Samen met professor Morris Holbrook van de Columbia University analyseerde hij de muziek die tijdens de eindejaarsperiode gespeeld werd in winkels in Londen en New York. Zij stelden vast dat liedjes zoals 'All I Want for Christmas' en 'Last Christmas' ons meer geld doen uitgeven.
Volgens de wetenschappers bewijst dit dat marketeers onze 'cultuur' gebruiken om ons te beïnvloeden. "Veel winkels maken de muziek 'simpeler' om de klanten op hun gemak te stellen, wat het makkelijker maakt om hun gedrag te beïnvloeden", zegt dr. Bradshaw.
Een populair trucje is het afspelen van de instrumentale versie van een populair liedje, dat in een tragere of snellere versie. Zo kan een trager tempo er bijvoorbeeld voor zorgen dat de klanten denken dat er minder tijd voorbijgaat, waardoor ze langer in de winkel blijven.
"Dat is niet alleen slecht voor de muzikanten en de waardigheid van hun werk, maar kan ook negatieve sociale gevolgen hebben", vindt dr. Bradshaw. "Het promoot bijvoorbeeld een niet-luisterende cultuur."
Eerder onderzoek toonde ook al aan dat winkels bepaalde geuren gebruiken om hun klanten meer te doen kopen. Sommige 'eenvoudige' geuren worden namelijk makkelijker opgenomen, waardoor ze zich beter kunnen focussen op de producten en hun aankopen. (br.hln)
|