Jeroen Meus vraagt voortaan kredietkaart bij reservatie
Jeroen Meus vraagt voortaan kredietkaart bij reservatie
Jeroen Meus is het beu dat mensen reserveren in zijn Leuvens restaurant Luzine
en dan niet komen opdagen. Daarom vraagt hij sinds kort de gegevens van
een kredietkaart op bij reservatie. Gisteren maakte de
zelfstandigenorganisatie NSZ bekend dat zowat een derde van alle klanten
zelden of nooit laat weten wanneer ze hun reservatie niet halen.
"Geen seintje geven is gewoon laf", zei de kok vanochtend op de
radiozender Studio Brussel. "In mijn restaurant Luzine daagt één tafel
per dag niet op. Per week 'rateren' we zo'n 25 couverts. De klant blijft
koning, maar soms moet je aan de zaak denken." Als de klant dan
wegblijft, staat het het restaurant vrij om een som van de kredietkaart
te laten afhalen als wijze van boete. Al moet die maatregel wel vooraf
duidelijk gecommuniceerd worden aan de klanten.
"In deze
crisistijden en met de torenhoge faillissementscijfers in de horeca in
het achterhoofd is elke niet gerespecteerde reservatie er één teveel",
zei Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ, gisteren in een
communiqué. Daarom overweegt een kwart van de restaurants om een
voorschot te vragen bij elke reservatie. Meus liet op Studio Brussel
weten dat hij dat ook wel zou willen doen, maar dat dat niet zo evident
is. "Boekhoudkundig is dat een huzarenstukje."
Gemiddeld wordt 5
procent van de reservaties niet nageleefd. En dat terwijl bij de meeste
restaurants meer dan 50 procent van de klanten hun tafel op voorhand
reserveert. 30 procent van de klanten verwittigt bovendien zelden of
nooit dat ze hun reservatie annuleren. Als klanten dat niet doen,
verliezen restaurants inkomsten. Die laten het aantal ingrediënten en
nodige personeelsleden onder meer afhangen van de hoeveelheid
reservaties. Een aantal sterrenrestaurants vraagt daarom een voorschot
bij reservatie. (br.hln)
Reacties op bericht (0)
Gastenboek
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek