Aldi bindt strijd aan tegen overbevissing tonijn
Warenhuisketen Aldi verbindt er zich toe een eind te maken aan de overbevissing van tonijn. Na een campagne van Greenpeace tegen Australië's grootste tonijnmerk, John West, was Aldi de eerste keten die beloofde zijn tonijn voortaan op verantwoorde wijze te zullen vangen, de andere ketens volgden binnen enkele weken. Ook de Britse markt deed al gelijkaardige beloften.
Dit is goed nieuws voor duizenden haaiensoorten, bedreigde tonijnsoorten, zeeschildpadden en andere vormen van zeeleven die elk jaar gedood worden door vislokmethodes.
Tegelijk slaken visserijbedrijven in de Stille Oceaan een zucht van opluchting omdat in de toekomst heel wat minder industriële visserijboten in hun wateren vernietigende vismethodes zullen hanteren.
Het probleem achter de onverantwoorde overbevissing van tonijn schuilt in de enorme wereldwijde uitbreiding van de industriële visserij. Elk jaar komen steeds meer industriële vissersboten uit de grote visserijlanden als Korea, de VS, Taiwan, de EU en China naar de Stille Oceaan, waar 60 procent van de wereldproductie van tonijn wordt bovengehaald.
Sommige van die schepen, zoals de Albatun Tres, kunnen tijdens één vistrip evenveel vangen als sommige landen in de regio in een heel jaar.
Landen in de Stille Oceaan ontvangen slechts 6 tot 9 procent van de totale waarde van 'hun' tonijn, die jaarlijks 4 miljard dollar bedraagt. Visserijbedrijven in die landen hebben een joint venture opgezet om Europa en Australië te voorzien van tonijn die niet met vislokmethodes werd gevangen. Ze gebruiken daarvoor lokale duurzame vismethodes. (br.hln)
|