Hoe een glimlach ons meer doet kopen
Hoewel een glimlach niets kost, kan het simpele gebaar winkeliers wel wat geld opleveren. Zo wees onderzoek uit dat shoppers zo'n 67 procent meer uitgeven als ze in een winkel verwelkomd worden met een glimlach en die ook beantwoorden.
Voor het onderzoek werden camera's gebruikt die de gezichtsuitdrukkingen van zo'n 600 klanten opnamen als ze begroet werden door een verkoper. Daarna werden die gegevens samengelegd met de uitgaven van de klanten.
"We stelden vast dat de klanten die de glimlach van de verkoper beantwoordden gemiddeld 67 procent meer uitgaven dan degene die dat niet deden", vertelt Mihkel Jaatma van Realeyes, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het analyseren van emoties. "Als de verkopers die vriendelijke reactie vaker kunnen uitlokken, zou dat zeker een impact hebben op hun verkoop", denkt hij.
Voor het onderzoek gebruikten ze camera's die gezichtsuitdrukkingen kunnen opnemen, meten en interpreteren. Dat leidt tot een score voor geluk, verdriet, verrassing, woede, afkeer en angst. In een winkel kan de techniek gebruikt worden om na te gaan hoe klanten reageren op posters, promoties, de layout van producten en dus ook het gedrag van het personeel. (br.hln)
|