Ook 40-plussers shoppen steeds vaker online
Niet enkel jonge mensen, maar ook steeds meer veertigplussers kopen producten online. Dat blijkt uit de derde E-Commerce-studie van Comeos, de Belgische federatie van de handel en de diensten, die in april 2013 werd uitgevoerd bij 1.062 personen. "De leeftijdverschillen vallen weg, en we hebben definitief de stap gezet naar de 'late majority'", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. Voor het eerst zijn schoenen en kleren de populairste producten bij webwinkels.
Zes Belgen op tien kocht al online - een stijging van 7 procent ten opzichte van 2012 - en het aandeel mensen dat maandelijkse aankopen doet, is gestegen van 16 procent in 2012 naar 23 procent in 2013. "Oorspronkelijk kochten mensen vooral vliegtuigtickets online of boekten ze via het internet hun hotelovernachtingen. Dat deden ze uiteraard niet maandelijks", legt Michel uit.
Vooral het aantal veertigplussers dat online koopt is sterk gestegen: in 2011 kocht 45 procent 44- tot 59-jarigen online, in 2013 56 procent. "De veertigplussers hebben de markt later ontdekt, maar zijn ondertussen overtuigd", zegt Michel.
Aandeel De totale online verkoop vertegenwoordigt 3 procent van de omzet in Belgiƫ, in Groot-Brittanniƫ is dat bijvoorbeeld 10 procent. "Het is moeilijk om te weten of Belgen kopen via binnenlandse of buitenlandse websites", zegt Michel. Hij stelt wel dat buitenlandse bedrijven verschillende voordelen hebben ten opzichte van Belgische bedrijven, zoals een lagere btw of lagere loonkosten. Comeos waarschuwt er dan ook voor dat de Belgische online winkels moeten bekijken hoe ze kunnen concurreren met de grote buitenlandse spelers.
Voor het eerst zijn schoenen en kleren de populairste online producten: in 2013 verklaarde 46 procent van de ondervraagden ten minste een keer schoenen of kleren online te hebben gekocht. "Dat succes is vooral te danken aan de pure online spelers, zoals schoenenwinkel Zalando, die er ook voor zorgen dat de traditionele winkels hun beleid aanpassen en meer gaan inzetten op onlineverkoop", zegt Michel. Comeos wijst er wel op dat de traditionele winkels een gezond evenwicht moeten zoeken tussen hun zaak en de online versie ervan.
Comeos benadrukt ook de toenemende verkoop van farmaceutische producten via het internet, van zo'n 5 procent in 2011 naar 10 procent in 2013. "Het wordt tijd om te bekijken of het Belgische systeem, dat verbiedt om die middelen buiten de apotheek te verkopen, te herbekijken", zegt Michel, die toevoegt dat Comeos bekijkt of het mogelijk is om uit te breiden naar de supermarkten.
Klanten geven elk jaar meer geld uit aan online aankopen. Per maand geven ze gemiddeld 170 euro uit, een stijging van 30 procent ten opzichte van 2011. De prijs is bovendien de belangrijkste motivator geworden voor de keuze voor online. "In het begin waren klanten vooral bezig met het ontdekken van de online wereld en bekeken ze bijvoorbeeld of hun producten wel degelijk geleverd werden", legt Michel uit. "Tegenwoordig nemen de mensen de tijd om prijzen te vergelijken." (br.hln)
|