Bibliotheekweek plaatst huiselijkheid centraal
Vlaamse bibliotheken nodigen hun bezoekers van 12 tot 20 oktober uit om hun bib te ontdekken tijdens de 29ste Bibliotheekweek. De campagne dit jaar, met als slogan 'Kom binnen en zet u', focust op de huiselijkheid en het gastvrije karakter van de bib.
"Bibliotheken vandaag hebben meer dan enkel een informatie- en een educatiefunctie. Het zijn plekken van ontmoeting en van uitwisseling. Voor heel wat bezoekers hebben ze ook een verblijfsfunctie. De bezoekers zijn thuis in de bib. De huiskamer is de metafoor voor de bib: een gezellige, geborgen en zorgzame plek", klinkt het. De nieuwe baseline voor de Vlaamse bibliotheken wordt vanaf deze Bibliotheekweek dan ook 'Thuis in de bib'.
De Bibliotheekweek zet al 29 jaar de bibliotheek in de schijnwerpers en legt expliciet de focus op het publiek. LOCUS, het Vlaamse steunpunt voor bibliotheken, cultuur- en gemeenschapscentra en lokaal cultuurbeleid, coördineert de campagne die in vrijwel alle openbare bibliotheken in Vlaanderen en Brussel loopt. De bibliotheken zorgen voor een lokale vertaling met eigen accenten, waardoor er zowat 330 unieke Bibliotheekweekprogramma's zijn.
Bibliothecarissen en bibliotheekmedewerkers werkten heel diverse programma's uit. In veel bibliotheken vindt traditioneel een verwendag plaats. Het is een van de momenten waarop bezoekers uitgenodigd worden om te gaan zitten terwijl ze in de watten worden gelegd. Daarnaast vinden tijdens de Bibliotheekweek een paar duizend zeer diverse activiteiten plaats, van bibdatings over ontbijtbuffetten tot consultaties van de boekendokter. (br.hln)
|