Hoe is het met uw kennis van het verkeersreglement gesteld?
Het is pover gesteld met de verkeerskennis van de Vlaming. Uit de jaarlijkse Grote Verkeersquiz blijkt elk jaar dat we gemiddeld maar 12 tot 13 op 20 scoren. Zwaar gebuisd voor het theoretisch rijexamen dus. Het Radio 1-programma 'Hautekiet' ontwikkelde samen met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde een test die u online kan afleggen.
Ook uit een grote studie van het steunpunt Verkeersveiligheid uit 2006 blijkt dat de Vlaming gemiddeld maar 56 procent scoort. Ter vergelijking: om te slagen voor het theoretisch rijexamen moeten kandidaten 82 procent halen.
"Die score werd maar door 3,8 procent van de deelnemers gehaald. Dat is dus niet zo goed", zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Kanttekening is wel dat uit dezelfde studie bleek dat wie een grotere kennis over het verkeersreglement had, vaker betrokken was in ongevallen. "Waarschijnlijk speelt daar mee dat iemand met een grotere kennis denkt dat iedereen de regels goed kent en minder defensief gaat rijden."
Fietsers Vooral met de kennis over de regels rond fietsers in het verkeer is het pover gesteld. Maar die zijn dan ook niet zo eenvoudig en kennen grote verschillen tussen voorrang met of zonder een fietspad, of bijvoorbeeld tussen een fietspad en een fietssuggestiestrook. Ook weten maar heel weinig Vlamingen dat bestuurders niet verplicht rechts moeten rijden op een rotonde. Voor fietsers is het zelfs veiliger om in het midden over de rotonde te rijden, zo zijn ze namelijk beter zichtbaar voor de andere bestuurders.
Ook de regels rond de voorrang van rechts blijken onvoldoende gekend. Zo weet maar driekwart van de Vlamingen dat je je voorrang van rechts altijd houdt, ook al ben je gestopt aan een kruispunt. Die regel werd pas enkele jaren geleden gewijzigd, maar het is nog altijd bijzonder moeilijk om die overal ingang te laten vinden. Het blijft dan ook de vraag of 'nieuwere' regels zoals het verplicht ritsen en rijden op een spitsstrook wel voldoende gekend zijn.
Vereenvoudiging De Vlaamse Stichting Verkeerskunde is in Vlaanderen bevoegd voor verkeerseducatie. Na de uitvoering van de Zesde Staashervorming komt daar ook de sensibilisatie bij, die nu nog bij het federale BIVV zit. De Dobbeleer wil dan ook graag nog meer inzetten op het bijspijkeren van de verkeerskennis. "Met de jaarlijkse Verkeersquiz bereiken we nu 60.000 mensen. Met gerichte opleidingen spreken we nu al bepaalde doelgroepen aan, vooral jongeren, senioren of motorrijders. We hopen in de toekomst ook de 'middengroep', de gewone autobestuurder, beter te kunnen bereiken."
Op federaal vlak ligt al enkele jaren een plan op tafel dat het verkeersreglement moet vereenvoudigen, maar concreet is dat plan nooit geworden. Op dit moment steekt het zelfs helemaal in de koelkast in afwachting op de overheveling van delen van de wegcode naar de gewesten op 1 juni van dit jaar. (br.hln)
|