Da Vinci schilderde zijn Dame zowel met als zonder hermelijn
De beroemde Renaissancekunstenaar Leonardo da Vinci heeft zijn bekende werk 'De Dame met de Hermelijn' niet een- of tweemaal, maar zelfs driemaal geschilderd - wel steeds op hetzelfde canvas, zo heeft de Britse openbare omroep BBC gemeld.
Tot de conclusie komt de Franse wetenschapper Pascal Cotte, die drie jaar lang het 500 jaar oude schilderij scrupuleus heeft onderzocht. Cotte maakte gebruik van de fonkelnieuwe LAM-technologie (Layer Amplification Method). Blijkt dat het 15de eeuwse genie eerst een versie zonder enig knaagdier heeft gemaakt en daarna een met een andere hermelijn.
Op het schilderij pronkt ene Cecilia Gallerani, de op dat moment nog jonge maitresse van de Milanese hertog Ludocico Sforza. Sforza, 18 jaar lang broodheer van Da Vinci, had de bijnaam "de witte hermelijn".
Meteen vraagt de kunstwereld zich af waarom de jongedame eerst zonder, dan met hermelijn prijkt. Een van die theorieën luidt dat de kunstenaar het diertje aan het portret heeft toegevoegd als symbool van Gallerani's geliefde. Andere geopperde mogelijkheid: Gallerani vroeg de artiest het diertje toe te voegen om aldus het Milanese hof meer dan duidelijk te maken dat zij iets met de hertog had.
Da Vinci schilderde het portret - één van zijn vier vrouwenportretten- in 1490. Nadat de Dame in de loop der eeuwen heel wat avonturen beleefde, hangt zij sinds een ruime halve eeuw in een museum in het Poolse Krakau (Krakow).
In de schilderkunst staat de hermelijn onder andere symbool voor reinheid, zelfs bij een maitresse. Overigens meldt Wikipedia dat het beestje op het kunstwerk geen hermelijn is, maar een witte fret. (br.hln)
|